Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1938.

IV. volební období. 7. zasedání.

1378.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne______............................

o veřejných silnicích a veřejných cestách a o silniční a čestní policii

(silniční zákon).

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

ČÁST I.
Veřejné silnice a veřejné cesty.

Hlava I.
Všeobecná ustanovení.

§ 1.

Pojem silnice a cesty.

(1) Silnicemi a cestami podle tohoto zá-
kona se rozumějí jen veřejné silnice a veřejné
cesty.

(2) Cestou je pozemková plocha, určená
k chůzi, k jízdě vozidly bez kolejnic, k jízdě
na zvířatech, ke hnaní a vodění zvířat nebo
jen k některému z těchto druhů dopravy.

(3) Silnicí je cesta, která je tak upravena
a zpravidla tak udržována, aby byla sjízdná
obvyklými vozidly.

(4) K silnicím a cestám náležejí jako jejich
součást všechna k jejich účelům provedená
zařízení a díla, kterých je třeba k úplnosti,
ochraně a zabezpečení tělesa silnic a cest,
k ochraně, usnadnění, zajištění a k úpravě
dopravy na nich, a dále všechna zařízení, kte-


2

rých je třeba k odvrácení nebo k odstranění
škodlivých účinků, vznikajících ze zřízení
nebo trvání silničního tělesa. K silnicím a ces-
tám náležejí tudíž jako jejich součást na př.
mosty (též lodní), lávky, propustky, přívozy,
příkopy, dlážděné rigoly, svahy silničního tě-
lesa, tunely, odvodňovací zařízení, ochranné
vodní stavby, opěrné, zárubní a obkladové zdi,
poprsní zdi, zábradlí, patníky, staniční ka-
meny, dopravní značky a zařízení k úpravě
dopravy, hraniční kameny, stromoví, závějné
ploty, odpadní příkopy, přejezdní mostky (vy-
jímajíc mostky přenosné).

(5) Ustanovení tohoto zákona, platná o sil-
nicích a cestách, vztahují se i na součásti
silnic a cest (odstavec 4), a to i tehdy, když
součásti ty nejsou posuzovány v souvislosti se
silnicí nebo cestou, k níž náležejí.

(8) Ulice (náměstí) a jiná veřejná pro-
stranství podle stavebních řádů (statutů)
podléhají předpisům části I tohoto zákona jen
potud, pokud jsou průjezdnými tratěmi silnic
státních, zemských, okresních a zájemnických.

§ 2.

Příslušenství silnic a cest.

(1) Příslušenstvím silnic a cest jsou zaří-
zení mimo ně ležící, slouží - li k jejich stavbě,
přestavbě, úpravě, udržování a správě a jsou - li
jejich správami spravována, na př. lomy, díl-
ny, skladiště silničních strojů a silničního ná-
řadí, cestářské domky.

(2) Pokud tento zákon jinak nestanoví,
vztahují se jeho ustanovení o silnicích a ces-
tách i na jejich příslušenství.

§ 3.

Veřejnost silnic a cest.

(1) Veřejnými silnicemi a veřejnými ces-
tami podle tohoto zákona jsou silnice a cesty,
které v době jeho vyhlášeni byly ve veřejném
užívání (§ 5) časově neomezeném; za takové
veřejné užívání nelze považovati, slouží - li sil-
nice nebo cesta výlučně k prospěchu jedné
osoby nebo pouhé skupiny osob.

(2) Veřejnými silnicemi a veřejnými ces-
tami jsou dále silnice a cesty, které budou
výslovně věnovány k veřejnému užívání jejich
stavebníky a vlastníky silničního nebo cest-
ního pozemku. Věnování se děje u příslušného
silničního úřadu (§ 70) a s jeho souhlasem


3

a může se týkati třeba jen části silnice nebo
cesty anebo může býti omezeno časově a třeba
jen na určitý druh dopravy.

§ 4.

Spory o veřejnost silnic a cest.

Spory o veřejnost silnic a cest, jakož i spory
o to, náleží-li něco k silnici nebo k cestě (§ 1,
odst. 4) anebo je-li něco jejím příslušenstvím
(§ 2, odst. 1), rozhoduje okresní úřad.

§ 5.

Veřejné užívání silnic a cest.

(1) Na silnicích a cestách, způsobilých pro
každou vozovou dopravu, může každý choditi,
jezditi a zvířata hnáti nebo voditi. Je-li silnice
nebo cesta určena jen pro některý z těchto
druhů dopravy nebo pro dopravu vozidly jen
určitého druhu, smí jí býti užíváno jen k ta-
kové dopravě. Vyžadují-li toho naléhavé dů-
vody bezpečnostní nebo dopravní anebo jiné
naléhavé důvody veřejného zájmu, může sil-
niční úřad (§ 70) po slyšení správy silnice
nebo cesty dodatečně určiti silnici nebo cestu
jen pro některý z těchto druhů dopravy nebo
pro dopravu vozidly jen určitého druhu; opa-
tření to buď uvedeno obvyklým způsobem ve
veřejnou známost.

(2) Řádem silniční a čestní policie pro ve-
řejné silnice a veřejné cesty (§ 75) bude sta-
noveno, jak a kým může býti dočasně upra-
vena, omezena nebo zastavena doprava a ja-
kým způsobem mají býti tato opatření vyhlá-
šena a na místě vyznačena. Vyžadují-li toho
místní poměry, smějí býti tato opatření přís-
nější než předpisy tohoto zákona a nařízení
podle něho vydaných.

§ 6.

Zvláštní užívání silnic a cest.

(1) K jinému užíváni silnic a cest, než jest
uvedeno v § 5, je nutno vyžádati si svolení
příslušné správy silnice nebo cesty, pokud
nejde o užívání, které je správa silnice nebo
cesty povinna trpěti podle zákona, neb o uží-
vání, k němuž je podle platných předpisů
třeba zvláštního úředního povolení.

(2) Jde-li o užívání, k němuž je podle plat-
ných předpisů třeba zvláštního úředního po-


4

volení, vydá úřad toto povolení po předcho-
zím slyšení správy silnice nebo cesty a v do-
hodě se silničním úřadem. Pokud se však podle
platných předpisů vyžaduje v těchto přípa-
dech svolení správy silnice. nebo cesty, zůstá-
vají tyto předpisy v platnosti.

(3) Bude-li jiným užíváním, než jest uve-
deno v § 5, silnice nebo cesta poškozena nebo
ztíženo její udržování, má správa silnice nebo
cesty nárok má náhradu škody, po případě
nárok na náhradu větších udržovacích výdajů.
Nedojde-li k dohodě, rozhodne o náhradě sil-
niční úřad.

Hlava II.

Třídy silnic a cest a převzetí, odevzdání
a přeřadění silnic.

§ 7.
Třídy silnic a cest.

(1) Podle toho, zda silnici nebo cestu spra-
vuje a udržuje, po případě staví stát, země,
okres, obec nebo zájemníci, jest rozeznávati
tyto třídy:

a)

silnice státní,

b)

silnice zemské,

c)

silnice okresní,

d)

silnice a cesty obecní a

e)

silnice a cesty zájemnické.

(2) Jako silnice státní buďtež zřizovány
silnice zvlášť důležité pro uspokojení doprav-
ních zájmů státu, jako silnice zemské a
okresní a jako silnice a cesty obecní silnice,
pokud se týče cesty určené k uspokojení do-
pravních zájmů země, okresu neb obcí, vytče-
ných zásadami zákona ze dne 14. července
1927, č. 125 Sb. z. a n., o organisaci politické
správy, nebo obecních zřízení, a jako silnice
a cesty zájemnické silnice a cesty, které mají
především sloužiti k uspokojení dopravní po-
třeby zájemníků, jsou však zároveň určeny
pro veřejnou dopravu ve způsobu a míře zá-
jemníky stanovené.

(3) Silnice, které spojují železniční stanice,
nákladiště nebo zastávky, veřejné přístavy a
přístaviště a veřejná letiště s jinou silnicí
nebo s obcí (silnice příjezdné), budou spra-
vovány a udržovány, po případě stavěny jako
silnice okresní nebo obecní - s výhradou
ustanovení § 37, odst. 1 - anebo jako silnice
zájemnické. K silnici příjezdné nenáležejí pro-


5

stranství před železničními stanicemi, nákla-
dišti nebo zastávkami, přístavy, přístavišti a
letišti, kterých je třeba pro přístup k nim,
a prostranství, která spojují mezi sebou a
s příjezdnými silnicemi budovy dráhy, pří-
stavů, přístavišť a letišť, určené k přijímání
osob a nákladů; tato prostranství jsou částmi
drah, přístavů, přístavišť a letišť.

(4) Vzejde-li spor o to, do které třídy ná-
leží některá silnice nebo cesta, rozhoduje, je-li
sporno, zda jde o silnici okresní anebo o silnici
nebo cestu obecní nebo zájemnickou, okresní
úřad, jinak zemský úřad.

§ 8.

Převzetí nestátní silnice
státem.

(1) Do správy a udržování, po případě do
vlastnictví státu může býti po předchozí do-
hodě ministerstva veřejných prací s minis-
terstvy vnitra, financí a národní obrany a po
slyšení jiných zúčastněných ministerstev pře-
vzata silnice nestátní nebo její úsek, je-li
zvlášť důležitá pro uspokojení dopravních
zájmů státu nebo je-li převzetí nutné z dů-
vodu účelného uspořádání silniční sítě.

(2) O převzetí a jeho podmínkách se do-
hodne správa státních silnic se správou sil-
nice, která má býti převzata.

(3) Nedojde-li k dohodě podle odstavce 2,
rozhodne o převzetí ministerstvo veřejných
prací v dohodě s ministerstvem financí, a
jde-li o silnici zemskou, okresní nebo obecní,
též v dohodě s ministerstvem vnitra. Dosa-
vadní správě silnice může býti uložena po-
vinnost, aby poskytla jednou pro vždy při-
měřený příspěvek k nákladu, kterého bude vy-
žadovati úprava silnice, aby vyhovovala před-
pisům pro silnice státní. Při stanovení výše
příspěvku buď přihlíženo též -k finančním po-
měrům dosavadní silniční správy a k tíží
udržovacího břemene, jehož bude silniční
správa převzetím silnice do správy a udržo-
vání, po případě do vlastnictví státu nadále
zproštěna.

§ 9.

Převzetí a přeřadění silnic
okresních, obecních a zájem-
nických do vyšších tříd silnic
nestátních.

(1) Jestliže okresní, obecní a zájemnické
silnice nebo jejich úseky nabyly dopravního
významu silnic zemských. (§ 7, odst. 2), mohou
býti převzaty do správy a udržování země,


(5

a pokud jsou ve vlastnictví dosavadních udržo-
vatelů, i do jejího vlastnictví. Za obdobných
předpokladů mohou býti silnice obecní a zá-
jemnické nebo jejich úseky převzaty do sprá-
vy a udržování, po případě i do vlastnictví
okresu a silnice zájemnické nebo jejich úseky
do správy a udržování, po případě i do vlast-
nictví obce. O převzetí nechť se dohodnou pří-
slušné silniční správy.

(2) Nedo jde-li k dohodě, bude rozhodnuto
o tom, zda silnice nebo její úsek má býti
převzat do třídy silnic zemských, usnesením
zemského zastupitelstva, do třídy silnic okres-
ních usnesením okresního zastupitelstva a do
třídy silnic obecních usnesením obecního za-
stupitelstva. O podmínkách převzetí rozhodne,
jde-li o převzetí silnice nebo jejího úseku do
třídy silnic zemských, zemský úřad, jinak
okresní úřad. Ustanovení § S, odst. 3, věty
druhé a třetí jest při tom použíti obdobně.

(3) Je-li z důvodů účelného uspořádání sil-
niční sítě nebo v zájmu obrany státu nutným,
aby některá silnice byla přeřaděna do vyšší
třídy, a nedojde-li k převzetí podle odstavců 1
a 2, může, jde-li o přeřadění silnice do třídy
silnic zemských, ministerstvo veřejných prací
v dohodě s ministerstvem vnitra, jde-li o pře-
řadění silnice do třídy silnic okresních, zem-
ský úřad, a jde-li o přeřadění silnice do třídy
silnic obecních, okresní úřad naléhati na to,
aby převzetí silnice bylo do určité doby usku-
tečněno. Nestane-li se tak, může úřad, který
naléhal na převzetí silnice, silnici tu do vyšší
třídy přeřaditi a stanoviti zároveň podmínky;
zemský a okresní úřad rozhoduje po slyšení
zemského, pokud se týče okresního výboru.

§ 10.

Převzetí a přeřadění zájem-
nické silnice s mýtním právem.

Pokud jde o silnici zájemnickou, na níž
bylo povoleno mýtní právo (§63), může býti
opatření podle §§ 8 a 9 učiněno teprve po
umoření zřizovacího nákladu mýtními poplat-
ky, jinak jen za náhradu neumořené části
zřizovacího nákladu.

i 11.

Odevzdání a přeřadění silnice
vyšší třídy do třídy nižší.

(1) Pozbyla-li státní silnice nebo její úsek
dopravního významu podle § 7, odst. 2, může
býti po předchozí dohodě ministerstva veřej-
ných prací s ministerstvy vnitra, financí a


7

národní obrany ze sítě státních silnic vypuš-
těna a odevzdána do správy a udržování a,
pokud je ve vlastnictví státu, i do vlastnictví
zemí, okresů neb obcí, jejichž územím pro-
bíhá, a to podle toho, které třídě silnic svým
dopravním významem (§ 7, odst. 2) odpovídá.

(2) Pozbyla - li zemská silnice nebo její úsek
dopravního významu podle § 7, odst. 2, může
býti ze sítě zemských silnic vypuštěna a ode-
vzdána do správy a udržování a, pokud je ve
vlastnictví země, i do vlastnictví okresů neb
obcí, jejichž uzemím probíhá, a to podle toho,
které třídě silnic svým dopravním významem
(§ 7, odst. 2) odpovídá. Za týchž předpokladů
může býti okresní silnice nebo její úsek vy-
puštěna ze sítě silnic okresních a odevzdána
do správy a udržování a, pokud je ve vlast-
nictví okresu, i do vlastnictví obcí, jejichž
územím probíhá.

(3) o převzetí podle odstavců 1 nebo 2 a
jeho podmínkách nechť se dohodnou příslušné
silniční správy. Nedojde - li k dohodě, rozhodne
o tom, zda, do které třídy a za jakých pod-
mínek má býti přeřaděna silnice státní neb
zemská nebo jejich úsek, ministerstvo veřej-
ných prací v dohodě s ministerstvem vnitra,
a jde - li o silnici státní nebo její úsek, také
v dohodě s ministerstvem financí, a o tom,
zda a za jakých podmínek má býti přeřaděna
silnice okresní, zemský úřad. Nevyhovuje - li
taková silnice nebo její úsek přiměřeným
potřebám třídy silnic, do které má býti pře-
řaděna, je úřad povinen v rozhodnuti podle
předchozí věty uložiti dosavadní silniční sprá-
vě, aby upravila na svůj náklad před odevzdá-
ním silnici nebo její úsek tak, aby vyhovovala
zmíněným potřebám, po případě aby nahra-
dila nové silniční správě náklad potřebný na
takovou úpravu.

§ 12.

Práva a závazky třetích osob.

Převod silnice podle §§ 8 až 11 se nedotýká
práv a závazků třetích osob, spočívajících na
zvláštních právních důvodech.

Hlava III.
Stavby, přestavby a úpravy silnic a cest.

§ 13.

Kdo rozhoduje o stavbě, pře-
stavbě a úpravě silnic a cest.

(1) Zda má býti nová státní silnice posta-
vena anebo dosavadní státní silnice přesta-


g

věna nebo upravena, stanoví ministerstvo ve-
řejných prací, a to, pokud jde o stavbu nové
státní silnice nebo o přestavbu dosavadní
státní silnice, v dohodě se zúčastněnými mi-
nisterstvy, a pokud jde o větší úpravu státní
silnice ('§ 90, odst. 2, věta 1), v dohodě s mi-
nisterstvy financí a národní obrany.

(2) O tom, má-li býti postavena nová zem-
ská, okresní nebo obecní silnice nebo obecní
cesta, anebo má-li býti dosavadní zemská,
okresní nebo obecní silnice nebo obecní cesta
přestavěna nebo upravena, se usnáší podle
případu zastupitelstvo zemské, okresní nebo
obecní, a to podle ustanovení zákona o orga-
nisaci politické správy, pokud se týče podle
ustanovení obecního zřízení a zákonů o finanč-
ním hospodářství svazků územní samosprávy.

(3) a) Jde-li o silnici zemskou, která má
býti postavena na území dvou nebo více zemí,
nebo

b) o silnici okresní, která má býti posta-
vena na území dvou nebo více okresů téže
země, nebo

c) o silnici nebo cestu obecní, která má býti
postavena na území dvou nebo více obcí téhož
okresu,

a nedohodnou-li se zúčastněná zastupitel-
stva o tom, má-li se silnice, pokud se týče
cesta stavěti, v jakém směru a jakým způso-
bem, a do kdy má býti stavba provedena, roz-
hoduje o tom na žádost některého zúčastně-
ného zastupitelstva v případě a) ministerstvo
veřejných prací v dohodě s ministerstvem
vnitra, v případě b) zemský úřad po slyšení
zemského výboru a v případě c) okresní úřad
po slyšení okresního výboru.

(4) Jde-li o okresní silnici, která má býti
postavena na území okresů dvou zemí, a ne-
dohodnou-li se zúčastněná okresní zastupitel-
stva, rozhoduje o otázkách uvedených v od-
stavci 3 ministerstvo veřejných prací po
slyšení příslušných zemských výborů. Jde-li
o obecní silnici nebo cestu, která má býti po-
stavena na území dvou nebo více obcí různých
okresů, a nedohodnou-li se zúčastněná obecní
zastupitelstva, rozhoduje o těchto otázkách
po slyšení příslušných okresních výborů zem-
ský úřad, jsou-li okresy v téže zemi, a minis-
terstvo veřejných prací, jsou-li okresy v růz-
ných zemích.

(5) Návrh jedné ze zúčastněných korporací
na postavení silnice nebo cesty uvedené v od-
stávcích 3 a 4, podaný druhé zúčastněné kor-
poraci, vyžaduje usnesení jejího zastupitelstva


9

a musí uváděti zamýšlený směr, způsob a dobu
provedení stavby a rozvrh úhrady stavebního
a udržovacího nákladu. Neodpoví-li dotázaná
korporace na návrh do šesti měsíců po jeho
doručená, má se za to, že nedošlo k dohodě.

(6) Ustanovení odstavců 3 až 5 jest užíti
obdobně, pokud jde o přestavby simic nebo
cest na území dvou nebo více svazků územní
samosprávy.

(7) Schválí-li vláda po slyšeni zemských
zastupitelstev celostátní silniční program pro
vybudování sítě silnic státních a důležitých
silnic nestátních, jest při rozhodování o stav-
bách, přestavbách a úpravách silnic podle
předchozích odstavců postupovati v souladu
se zásadami tohoto programu.

§ 14.

Povinnost obcí stavěti obecní
silnice a cesty.

Obce jsou povinny stavěti obecní silnice a
cesty, kterých je třeba v jejich obvodu. Ne-
spíní-li obce tuto povinnost, může jim silniční
úřad (§ 70), přihlížeje k jejich finančním po-
měrům, naříditi, aby takovou silnici nebo
cestu postavily.

§ 15.

Kdo rozhoduje o stavbě příjezd-
ných silnic.

(1) Mají-li býti postaveny v souvislosti
s prováděním stavby dráhy nebo stavby na
dráze pří jezdné silnice k železničním stanicím,
nákladištím nebo zastávkám, provede komise,
příslušná podle předpisů o stavbě drah, místní
jednání a vysloví se též o tom, je-li příjezdné
Diblice třeba, jaký má míti směr, jak má býti
dlouhá a do které třídy silnic (§ 7, odst. 3)
by měla býti zařaděna; ke komisi jest v tomto
případě přibrati vždy i technického znalce
zemského úřadu a pozvati i zástupce zúčast-
ěných okresů a obcí, jakož i ostatní zájem-
náky na takové silnici. Komise nechť působí
k tomu, aby se zúčastněné okresy a obce, jakož
i ostatní zájemníci o těchto věcech dohodli.

(2) Nebylo-li dosaženo dohody, rozhodne
o uvedených věcech podle výsledku místního
jednání zemský úřad. Před svým rozhodnutím
poskytne však úřadu, jenž vykonává veřejnou
železniční správu - ač není-li zemský úřad
sám takovým úřadem-příležitost, aby k věci

2


10

zaujal v přiměřené lhůtě stanovisko. Bylo - li
stanovisko v této lhůtě zaujato a nemůže - li mu
zemský úřad vyhověti, nastoupí místo zem-
ského úřadu kompetence ministerstva veřej-
ných prací a na straně veřejné železniční
správy kompetence železničního správního
úřadu (§ 124 zákona ze dne 20. května 1937,
č. 86 Sb. z. a n., o drahách) a rozhodnutí vydá
ministerstvo veřejných prací v dohodě se že-
lezničním správním úřadem a s ministerstvem
vnitra.

(3) Jde - li o stavbu příjezdné silnice k že-
lezničním stanicím, nákladištím nebo zastáv-
kám již zřízeným, vykoná místní jednání o po-
třebě, směru, délce a třídě (§ 7, odst. 3), do
které by silnice měla býti zařaděna, okresní
úřad za účasti zástupce úřadu, jenž vykonává
veřejnou železniční správu, dotčených okresů
a obcí a ostatních zájemníků. Nedojde - li při
tom k dohodě, rozhodne o těchto věcech zem-
ský úřad. Kdyby však zemský úřad nemínil
vyhověti stanovisku úřadu, jenž vykonává ve-
řejnou železniční správu, jak bylo zástupcem
tohoto úřadu uplatněno při místním jednáni,
nastoupí rovněž místo zemského úřadu kom-
petence ministerstva veřejných prací a na
straně veřejné železniční správy kompetence
železničního správního úřadu (§ 124 zákona
o drahách) a rozhodnutí vydá ministerstvo
veřejných prací v dohodě se železničním
správním úřadem a s ministerstvem vnitra.

(4) O odvoláních proti rozhodnutím zem-
ského úřadu podle odstavců 2 a 3 rozhoduje
ministerstvo veřejných prací v dohodě se že-
lezničním správním úřadem a s ministerstvem
vnitra.

(5) Bylo - li dosaženo dohody mezi zúčastně-
nými okresy, obcemi a zájemníky o potřebě,
směru, délce a třídě příjezdné silnice nebo
bylo - li úřady označenými v odstavcích 2 až 4
o těchto otázkách pravoplatně rozhodnuto,
platí pro další postup při stavbě takové silnice
ustanoveni §§ 16 až 24.

(6) Ustanovení předchozích odstavců platí
obdobně i o pří jezdných silnicích k veřejným
přístavům a přístavištím a k veřejným leti-
štím s tou změnou, že rozhodovati podle od-
stavců 2 a 3 přísluší v těchto případech
ministerstvu veřejných prací, a to, jde - li
o příjezdné silnice k veřejným přístavům a
přístavištím, v dohodě s ministerstvem prů-
myslu, obchodu a živností a s ministerstvem
vnitra.


11

S 16.

Přípravné práce.

(1) K přípravným pracím pro stavbu sil-
nice nebo cesty, pokud vyžadují vstupu na
cizí nemovitosti, je třeba povolení, které udě-
luje - nejde-li o nemovitosti železniční -
silniční úřad. Za tím účelem jest v žádosti
uvésti, které třídě ('§ 7) má silnice nebo cesta
náležeti a jakým směrem má vésti, a odůvod-
niti její potřebu. Povolení se uděluje jen na
určitou dobu, kterou lze z podstatných důvodů
přiměřeně prodloužiti.

(2) Povolení k přípravným pracím oprav-
ňuje konati na cizích nemovitostech - vyjma
na nemovitostech železničních - technické a
měřické práce potřebné k přípravě staveb-
ního projektu, činí-li někdo ze zúčastněných
osobám, jimž bylo svěřeno provádění příprav-
ných prací, překážky ve výkonu těchto prací,
rozhodne o nutnosti a rozsahu úkonu okresní
úřad s konečnou platností.

(3) Povolení k přípravným pracím na že-
lezničních nemovitostech a ke vstupu na ně
uděluje železniční správní úřad.

(4) Ten, komu bylo uděleno povolení k pří-
pravným pracím, odpovídá za škodu způso-
benou těmito pracemi. Okresní úřad může mu
uložiti, aby k úhradě případné škody složil ve
stanovené lhůtě přiměřenou jistotu; není-li
jistota včas složena, pozbývá povolení účin-
nosti. Stát a svazky územní samosprávy
jistotu neskládají. Okresní úřad rozhodne též
o náhradě škody, nedojde-li k dohodě, žádost
za stanovení náhrady škody jest podati do
30 dnů ode dne, kdy poškozený zvěděl o škodě,
nejpozději však do 1 roku od vzniku Škody.

§ 17.

Stavební projekt.

(1) Ke stavbám silnic a cest a výjimkou
jejich příslušenství (§ 2) je třeba povolení
(§19). Za tím účelem předloží stavebník pří-
slušnému silničnímu úřadu stavební projekt
silnice nebo cesty ve dvojím vyhotovení a při-
pojí své písemné prohlášení o věnování k ve-
řejnému užívání (§ 3, odst. 2). Projekt musí
býti vypracován oprávněným odborníkem
nebo úředními orgány, které mají potřebnou
odbornou kvalifikaci, a podepsán projektan-
tem a stavebníkem. Vládním nařízením bude
určeno, jak má býti projekt upraven, pokud


12

se týče doložen a jaké úlevy lze poskytnouti
při projektu menšího významu.

(2) Jde-li o stavbu silnice nebo cesty zá-

jemnické, je stavebník povinen předložiti

spolu se žádostí o povolení stavby průkaz

o tom, jak je zajištěna úhrada stavebních

a udržovacích nákladů.

§ 18.

Místní jednání.

(1) Před udělením povolení ke stavbě pro-
vede silniční úřad nebo podřízený úřad jiní
k tomu delegovaný místní jednání, nejde-li
o případ uvedený v § 20.

(2) Jde-li o stavbu v obvodech dvou nebo
více silničních úřadů příslušných k jejímu
povolení,, rozhodne úřad bezprostředně jim
nadřízený o tom, který z nich za účasti ostat-
ních provede místní jednání.

(3) K místnímu jednání jest pozvati sta-
vebníka, projektanta stavby a úředního znal-
ce. Jde-li o pozemky nad dolovými měrami,
budiž k jednaní pozván revírní bánský úřad.
Leží-li v navrhované silniční trati nebo při ní
předměty historické neb umělecké ceny nebo
přírodní památky, budiž k jednáni pozván též
úřad příslušný pro ochranu památek. Má-li
býti ke stavbě použito železničních pozemků
nebo dotýká-li se stavba jinak zájmů želez-
ničních, jest pozvati k jednání úřad, jenž vy-
konává veřejnou železniční správu. K míst-
nímu jednání jest také pozvati ministerstvo
národní obrany.

(4) Ze zájemníků jest přímo pozvati obce,
jejíchž územími silnice nebo cesta má vésti, a
osoby projektem přímo dotčené.

(5) Úřad provádějící místní jednání dá
kromě toho v obcích, jichž územím silnice
nebo cesta má vésti, oznámiti vyhláškou nej-
méně 15 dnů předem, kdy a kde se bude ko-
nati místní jednání; po tutéž dobu dá vyložiti
v místě, které určí, k veřejnému nahlédnutí
plány, které budou podkladem místního jed-
nání. V pozvání (odstavec 3) a ve vyhlášce
budiž uvedeno, kde a v které době jsou plány
vyloženy k veřejnému nahlédnutí, a upozor-
něno, že námitky zájemníků proti projektu
něhou býti podány nejpozději při místním
jednání, nebyly-li podány u úřadu již dříve,
jakož i že k námitkám, které nebyly včas po-
dány, nebude přihlíženo.

(6) Jde-li o stavby, ke kterým je kromě
povolení podle tohoto zákona třeba též povo-


13

lení podle jiných předpisů, budiž místní jed-
nání, stanovené těmito předpisy, provedeno
pokud možno zároveň s místním jednáním
podle tohoto zákona.

(7) Při místním jednání jest zejména zji-
stiti, zda projekt vyhovuje zájmům veřejným,
zvláště zájmům obrany státu, a souhlasí
s místními poměry, zda navrhovaný směr sil-
nice nebo cesty, šířka koruny, poloha a stou-
pání nivelety jsou po stránce dopravní a hos-
podářské vhodné, zda je účelný navrhovaný
způsob zřízení vozovky, způsob připojeni ji-
ných silnic a cest a způsob přístupu a pří-
jezdu k sousedním pozemkům, zda vyhovuje
umístění, způsob stavby a nosnost mostů
a propustků, jakož i prostorová úprava mostů
(světlá šířka mostu, šířka vozovky a chod-
níku), a zda je postaráno o bezpečnostní opa-
tření a o místo, potřebné snad pro uložení
udržovacího materiálu, bláta, prachu a sněhu.
Dále jest zjistiti námitky a požadavky sou-
kromých zájemníků.

(8) Provádí-li se zároveň místní jednání
podle jiných předpisů (odstavec 6), buď hle-
děno k tomu, aby došlo k uspokojivému vy-
rovnání zájmů s hlediska tohoto zákona
a s hlediska zmíněných jiných předpisů.

(9) Při místním jednání jest působiti též
k dohodě o dobrovolném postupu nemovitostí
a. práv a o zřízení nových práv, pokud je jich
třeba. Jednání jest uspořádati tak, aby jeho
výsledek byl podkladem i k vyvlastnění, které
se provede zvláštním řízením (§§ 41 až 44),
nedojde-li k dohodě.

§ 19.

Povolení ke stavbě silnic a cest.

(1) Po skončeném místním jednání roz-
hodne silniční úřad o přípustnosti, směru,
rozsahu a způsobu stavby silnice nebo cesty,
jakož i o podaných námitkách z oboru veřej-
ného práva. Námitky soukromoprávní, pokud
o nich nedošlo k dohodě, odkáže na pořad
práva soukromého. Do povolení ke stavbě sil-
nice a cesty zájemnické jest pojmouti též
předpisy o způsobu jejich správy a udržování.
Jde-li o povolení přívozu, jest stanoviti mimo
jiné i nosnost člunů nebo prámů, dovolenou
hloubku jejich ponoru, jejich výstroj a pohon,
potřebný počet převozníků a způsob veřejného
vyznačení nosnosti i přípustného ponoru
člunů nebo prámů, jakož i způsob udržování
a. občasného přezkoušení přívozního zařízení.


14

(2) Jde - li o stavbu v obvodech dvou nebo
více silničních úřadů, příslušných k jejímu
povolení, vydá povolení ke stavbě silniční
úřad, který provedl místní jednání (§ 18,
odst. 2), a to v dohodě s ostatními silničními
úřady. Nedojde - li mezi nimi k dohodě, roz-
hodne úřad bezprostředně jim nadřízený.

(3) Jsou - li projektem silnice dotčeny zájmy
obrany státu nebo zájmy železniční a uplat-
ní-li nejpozději při místním jednání (§ 18)
vojenská správa nebo úřad, jenž vykonává
veřejnou železniční správu, v souvislosti se
zmíněným dotčením a v mezích hájení veřej-
ného zájmu připomínky, kterým silniční úřad
nemíní vyhověti, vydá povolení ke stavbě mi-
nisterstvo veřejných prací v dohodě s minis-
terstvem národní obrany, pokud se týče se
železničním správním úřadem. Bylo - li proti
rozhodnutí silničního úřadu, kterým bylo vy-
hověno připomínkám vojenské správy nebo
úřadu, jenž vykonává veřejnou železniční
správu, podáno odvolání, může úřad II. sto-
lice změniti příslušnou část rozhodnutí silnič-
ního úřadu jen v dohodě s vojenskou správou
nebo s úřadem, jenž vykonává veřejnou že-
lezniční správu, ač není - li úřad II. stolice sám
tímto úřadem. Nedojde - li k dohodě, rozhodne
o odvolání ministerstvo veřejných prací v do-
hodě s ministerstvem národní obrany, pokud
se týče se železničním správním úřadem, a to
bez rozdílu, zda úřadem I. stolice byl úřad
okresní nebo zemský.

(4) V povolení buďtež stanoveny lhůty, ve
kterých má býti stavba zahájena a prove-
dena, s tím účinkem, že povolení zanikne, ne-
budou-li stanovené lhůty zachovány; lhůty
mohou býti v případech hodných zvláštního
zřetele prodlouženy úřadem, který povolení
vydal. Zaniklo - li povolení po zahájení stavby,
může zmíněný úřad zejména z důvodů veřejné
bezpečnosti nebo vzhledu okolí naříditi sta-
vebníkovi, aby na svůj náklad odstranil pro-
vedené práce a vhodně upravil místo.

§ 20.

Povolení bez místního jednání.

(1) Stavby, proti nimž není se stanoviska
veřejného zájmu námitek a při nichž je do-
hoda se zájemníky předem zajištěna nebo
o nichž lze aspoň důvodně předpokládati, že
soukromé zájmy nejsou jimi dotčeny, mohou
býti povoleny silničním úřadem bez předcho-
zího místního jednání.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP