7

S ročním
služným

Prů-

měrné
služné

Státních škol

Jiných veřej. škol

Celkem

počet

částka
služného

počet

částka
služního

počet

částka
služného

30. 000-36. 000

31. 000

80

2, 480. 000

420

13, 020. 000

500

15, 500. 000

24. 000-30. 000

26. 400

800

21, 120. 000

8. 200

21 6, 480. 000

9. 000

237, 600. 000

21. 000-24. 000

22. 500

900

20, 250. 000

8. 100 182, 250. 000

9. 000

202, 500. 000

18. 000 -21. 000
15. 000-18. 000
12. 000-15. 000

18. 900
16. 200
13. 500

900
800
2. 000

17, 010. 000
12, 960. 000
27, 000. 000

7. 100
4. 200
6. 000

134, 190. 000
68, 040. 000
81, 000. 000

8. 000
5. 000
8. 000

151, 200. 000
81, 000. 000
108, 000. 000

9. 000-12. 000

9. 900

3. 100

30, 690. 000

6. 900

68, 310. 000

10. 000

99, 000. 000

6. 000- 9. 000

6. 800

4. 718

32, 082. 400    5. 168        35, 142. 400     9. 886

67, 224. 800

pod 6. 000

 

-

-

- - -

-

 

13. 298

163, 592. 400 || 46. 088

798, 432. 400 | 59. 386

962, 024. 800

Připadalo tudíž průměrně na jednoho
zaměstnance vlastní správy ročně 15. 542
Kč, na jednoho zaměstnance st. podniků
9. 632 Kč, na jednoho učitele státního nebo
veřejného 16. 200 Kč. Celkový průměr na
osobu ročně 12. 030 Kč.

Přehled platů pensistů nelze uvésti, po-
něvadž chybí statistických pomůcek v této
věci.

S příchodem hospodářské krise byly
platy zaměstnanců podrobeny platovým
srážkám podle zákona čís. 176/1931. čís.
204/1932 a vl. nař. čís. 252 /1933, a vedlo
toho všeobecné progresivní přirážce k dani
důchodové podle zák. č. 177/1931, č. 120/
1932 a č. 246/1933.

Mimo to byl nařízen 10% interkalář.
úsporná opatření a platové srážky lze cha-

rakterisovati jako daně, a to daně mnohem
pronikavější, než jakými jsou zatíženy
jiné vrstvy občanstva, pohlížíme-li na pla-
tové zákony jako na smlouvu, uzavřenou
mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem,
která zaměstnanci zaručuje za jeho práci
zákonem stanovený plat.

Vl. nař. č. 275/1934 byly srážky platové
podle vl. nař. č. 252/1933 zmírněny od 1.
dubna 1935 a vl. nař. č. 117/1937 od 1.
ledna 1937 lak, že z generelních srážek po-
dle vl. nař. č. 252/1933 zůstal zbytek 0. 8%
a srážky podle zák. č. 204/1932 zůstaly ne-
dotčeny.

Podle státních závěrečných účtů či-
nily platové srážky, zakrouhleno na sta-
tisíce Kč:

Rok

vl. správa



podniky

učitelé

Úhrn

1933

226, 000. 000

156, 600. 000

97, 200. 000

479, 800. 000

1934

358, 600. 000

172, 200. 000

153, 900. 000

634, 700. 000

1935

341, 900. 000

234, 100. 000

142, 500. 000

718, 500. 000

 

Podle státního závěrečného účtu za r.
1936 činí celkový efekt srážek platových
v r. 1936, a to:

 
   

ze zák. 204/32:

z vl. nař. 252/33:

celkem:

ve vlastní státní správě

249, 157. 077 Kč

95, 289. 566 Kč

344, 447. 643 Kč

ve státních podnicích

172, 413. 440 Kč

81, 969. 907 Kč

254, 383. 348 Kč

u učitelů .....

98, 316. 445 Kč

43, 828. 999 Kč

142, 145. 444 Kč

   

519, 886. 962 Kč

221, 089. 472 Kč

740, 976. 435 Kč

 

Z toho činily srážky z pensí:

   
   

ze zák. 204/32:

z vl. nař. 252/33:

celkem:

ve vlastní státní správě

75, 880. 907 Kč

25, 725. 278 Kč

101, 606. 185 Kč

ve státních podnicích..

70, 624. 848 Kč

31, 685. 939 Kč

102, 310. 787 Kč

u učitelských pensistů.

36, 286. 694 Kč

14, 373. 881 Kč

50, 660. 575 Kč

 

182, 792. 449 Kč

71, 785. 098 Kč

254, 577. 547 Kč


8

Připočteme-li k těmto číslicím výsledek
zrušení vánočního příspěvku a 10% inter-
kalář, přijdeme k závěru, že zaměstnanci
a pensisté v letech 1932/1936 přispěli k sa-
naci státního hospodářství nejméně část-
kou 3 1/2 miliardy Kč.

Uvážíme-li, že převážná většina zaměst-
nanců podle hořejšího přehledu nachází se
v platech do 15. 000 Kč ročně a že platový
zákon valorisoval předválečný plat 4'8 až

7 násobkem, vidíme, v jakých tísnivých po-
měrech žijí zaměstnanci veřejní a že si za-
slouží té nepatrné pomoci, které se jim do-
stává projednávanou osnovou zákona o
úsporných opatřeních personálních (tisk
1123).

Jakého nadlepšení se dostane aktivním
a pensionovaným zaměstnancům od 1.
ledna 1938, vidno z této tabulky:

Nadlepšení u aktivních
zaměstnanců

od 1. /4. 1938 ročně:

Zřízenec

s platem

nebo

pensí

9. 300

získá

ročně

74. 40

55. 80

99

,,

 

,,

9. 900

       

79. 20

 

60. 40

,,

   

,,

10. 500

       

84 -

 

63 -

úředník

     

10. 800

       

86. 40

 

64. 80

       

12. 600

       

100. 80

 

126 -

       

14. 400

       

115. 20

 

230. 40

       

16. 200

       

129. 60

 

324. -

       

18. 000

       

144 -

 

360 -

       

19. 800

       

158. 40

 

396 -

       

21. 600

       

172. 80

 

432 -

     

,,

23. 400

       

187. 20

 

468. -

V těchto platech nachází se ze 422. 107
zaměstnanců a učitelů převážná část, t. j.
328. 066 osob. Ve vyšších platech nad
24. 000 Kč nalézá se pouze 41. 041 úředníků
a učitelů.

Valná část tohoto nadlepšení bude však
ztrávena placením příspěvku na obranu
státu a očekávaným zvýšením cen život-
ních potřeb, vyplývajícím ze zvýšení někte-
rých daní a dávek spotřebních a paušálů
obratové daně, takže se hospodářská úro-
veň aktivních zaměstnanců nijak nezlepší,
spíše naopak zhorší. U pensistů nastane,
vesměs zhoršení hospodářské úrovně, poně-
vadž nebudou účastni nadlepšení od 1.
dubna 1938 pro aktivní zaměstnance plat-
ného.

U zaměstnanců aktivních objeví se újma
na dosavadním příjmu v době od 1. ledna
do 31. března 1938 následkem placení pří-
spěvku na obranu státu, jehož výše se po-
hybuje mezi 0. 7-3. 5% důchodu.

Srážková úleva činí u aktivních a pen-
sionovaných zaměstnanců od 1. ledna 1938
pouze 0. 8°/0 zákl. platu a u aktivních za-
městnanců od 1. dubna 1938 další úleva ve
výši 0. 6%, 1%, 1. 6% a nejvyšší úleva 2%
zákl. platu. Činí tedy celková srážková úle-
va u aktivních zaměstnanců 1. 4%, 1. 8%,
2. 4%, nejvýše pak 2. 8% zákl. platu.

Dlužno hluboce litovati toho, že srážkové
úlevy od 1. dubna 1938 nemá se dostati

také pensistům, ačkoliv u nich byly platové
srážky daleko pronikavější než u zaměst-
nanců aktivních a tento rozdíl se od 1.
dubna 1938 ještě více prohlubuje. I když
nutno uznati obtíže státní pokladny a tíži-
vost pensijního etátu, který nebyl zatížen
vinou pensistů samotných, nýbrž nepláno-
vitou personální politikou státu, mohlo se
jistě najíti v rámci miliardového rozpočtu
potřebných 25 mil. Kč k poskytnutí stejné
úlevy, jaké se od 1. dubna 1938 dostává
zaměstnancům aktivním.

Všeobecně se uznává, že zákon restrikční
č. 286/1924 měl důsledky neblahé, zejména
pro pensijní etát a pracovní trh soukr. za-
městnanců, přes to však účinnost tohoto
neblahého zákona dosud zrušena nebyla,
takže i nadále straší svými obávanými
účinky. Ze všeho jest patrno, že stejně dů-
razně tluče na dveře vládních a zákonodár-
ných činitelů otázka reformy veřejné sprá-
vy, jako vyřešení problému živé součásti
této správy, t. j. celého souboru otázek za-
městnanců.

Obé je zralé, aby bylo rozumně řešeno
dříve, než bude pozdě.

Tak jako jest na dlouho neudržitelnou
dosavadní organisace veřejné správy, to-
pící se v papírové záplavě, tak také není
na dlouho udržitelným přítomné rozvrá-
cené právní postavení a hmotný stav za-
městnanců.


9

Právní stav je charakterisován sanační
klausulí §§ 30 a 32 osnovy zákona a hmot-
ný stav pak platovou statistikou zaměst-
nanců.

Domníváme se, že by měl parlament zří-
diti co nejdříve zvláštní státně zaměstna-
necký parlamentní výbor, který by se
vážně zabýval otázkou reformy veřejné
správy a problémem zaměstnanců této
správy.

Touto osnovou zamýšlené úlevy, ve sráž-
kách platových, vyžádají si podle propočtů
ministerstva financí přibližně tohoto ná-
kladu:

Zrušení zbytku srážek
0'8% podle vl. nař. č. 252/
1933 s účinností od 1. led-
na 1938 .......50, 000. 000 Kč

z toho připadá na akt.
zaměstn. 32, 500. 000 Kč,
na pensisty 17, 500. 000 Kč.
Snížení srážek podle zák.
č. 204/1932 s účinností od
1. dubna 1938 u aktivních
zaměstnanců..... 51, 000. 000 Kč

Celkem tedy 101, 000. 000 Kč

Generelní srážky platové zůstanou ve
výši:
u aktivních zaměstnanců od 1. /4. 1938
při platu:

od

9. 001

- až

10. 800

2. 4%

,,

10. 801

,,

12. 600

,,

4. 0%

,,

12. 601

,,

14. 400

,,

6'4%

,,

14. 401

-

   

8. 0%

U pensistů od 1. /1. 1938 při pensi:

od

9. 001

- až

12. 600

5%

,,

12. 601

,,

14. 400

,,

8%

,,

14. 401

,,

33. 600

,,

10%

,,

33. 601

,,

49. 800

,,

12%

,,

49. 801

__

   

15%

Rozpočtový výbor projednal ve své schů-
zi, konané dne 10. prosince 1937, vládní
návrh tisk 1123, a přijal osnovu tuto ve
znění, jak se na něm usnesl výbor sociálně
politický a ústavně právní.

Doporučuje pak poslanecké sněmovně,
aby v připojeném znění osnovu tuto schvá-
lila.

V Praze dne 10. prosince 1937.

Teplanský v. r.,
předseda.

Hugo Bergmann v. r.,
zpravodaj.


10

Zákon

ze dne ..................................... 1937.

o úsporných opatřeních personálních.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Část první.

Díl I.
Všeobecné srážky z platů.

§ 1.

(1) Z aktivních platů státních zaměstnanci
se sráží,

činí-li srážková základna

od 1. ledna
1938 do 31.
března 1938

od 1. dubna
1938 do 31.
prosince 1938

nad 9. 000 Kč až včetně
10. 800 Kč, ......

3%

2,4%

nad 10. 800 Kč až včetně
12. 600 Kč, ......

5%

4%

nad 12. 600 Kč až včetně
14. 400 Kč, .....

8%

6'4%

nad 14. 400 Kč,....

10%

8%

 

srážkoví základny.

(2) Srážkovou základnu ve smyslu před-
cházejícího odstavce tvoří pensijní (provisní)
základna; není-li pensijní (provisní) základ-
na určena, stanoví srážkovou základnu vláda
k souhlasnému návrhu příslušného ústřed-
ního úřadu a ministerstva financí.

(3) Zaměstnanci nesmí po srážce zůstati
na srážkové základně méně, než zůstane za-


11

městnanci s nejvyšší srážkovou základnou,
pro niž je stanoveno nejblíže nižší srážkové
procento, po případě není srážka stanovena
vůbec.

(4) Z vedlejších stálých služebních příjmů
zaměstnanců, na které se vztahuje ustanovení
odst. 1, se sráží 10 %, prevyšuje-li souhrn
služebního platu a těchto vedlejších příjmů
nejvyšší služební plat úředníka nejvyšší pla-
tové stupnice stejného stavu rodinného. Ve-
dlejšími stálými služebními příjmy jsou
příjmy, které zaměstnanci plynou vedle slu-
žebního platu a jiných příjmů, srážkou ve
smyslu odst. 1 již dotčených, podle platového
zákona ze dne 24. června 1926, č. 103 Sb. z.
a n., nebo podle předpisů na základě § 210,
odst. 1 téhož zákona vydaných, jakož i pravi-
delné přídavky a odměny jakéhokoliv druhu,
pokud nejsou náhradou služebních výloh.

(5) Ustanovení § 14 zákona ze dne
13. února 1919, č. 78 Sb. z. a n., o platech
profesorů vysokých škol, neplatí, pokud jde
o úsporná opatření personální.

§ 2.

Základny pro vyměřování pensijního pří-
spěvku a pojistného podle zákona ze dne
15. října 1925, č. 221 Sb. z. a n., o nemocen-
ském pojištění veřejných zaměstnanců, zůstá-
vají ustanoveními o všeobecných srážkách
z platů nedotčeny.

§ 3.

(1) Z odpočivných (zaopatřovacích) platů
státních zaměstnanců a jejich pozůstalých
se sráží,

činí-li srážková základna

 

nad


9. 000 Kč až včetně 12. 600 Kč,

5%

"

12. 600 Kč "

14. 400 Kč,

8%

"

14. 400 Kč "

 33. 600 Kč,

10%

"

33. 600 Kč "

 49. 800 Kč,

12%

0

49. 800 Kč,.

........

15%

     

srážkové
základny.

(2) Srážkovou základnu tvoří celkové od-
počivné (zaopatřovací) příjmy bez přídavků
na děti, výchovného a doplňovacího přídavku


12

ženatých; příspěvky na výchovu se posuzují
odděleně od vdovské pense.

(3) Ustanovení § 1, odst. 3 a ustanovení § 2
o pojistném platí stejně.

§ 4.

(1) Z doplňků kongruy duchovenstva kon-
gruálních církví a náboženských společností
státem uznaných případně recipovaných (§ 1
zákona ze dne 25. června 1926, č. 122 Sb. z.
a n. ) se sráží,

čini-li pensijní základna
(§ 2 téhož zákona)

od 1. ledna
1938 do 31.
března 1938

od 1. dubna
1938 do 31.
prosince 1938

nad 9. 000 Kč až včetně
10. 800 Kč,....

3%

2,4%

nad 10. 800 Kč až včetně
12. 600 Kč,....

5%

4%

nad 12. 600 Kč až včetně
14400 Kč,...

8%

6 4%

nad 14. 400 Kč,..

10%

8%

(2) Z celkových odpočivných (zaopatřova-
cích) příjmů těchto duchovních a pozůsta-
lých po nich bez výchovného (§ 2 zákona
č. 122/1926 Sb. z. a n. ) se sráží, činí-li

nad 9. 000 Kč až včetně 12. 600 Kč,

5%,

" 12. 600 Kč " " 14. 400 Kč,

8%,

" 14. 400 Kč,

10%.

Příspěvky na výchovu se posuzuji odděleně
od vdovské pense.

(3) Církvím a náboženským společnostem
zákonně uznaným před účinností zákona
č. 122/1926 Sb. z. a n., avšak nekongruálním,
se sníží v roce 1938 poměrně paušální dotace,
při čemž se jinak zachovávají zásady § 5,
odst. 1 a 2 téhož zákona; v případech § 5,
odst. 3 uvedeného zákona se doplatky dotace
sníží o srážky podle ustanovení předcházejí-
cího odstavce.

(4) Ustanovení § 1, odst. 3 a § 2 platí ob-
dobně.

§ 5.

(1) Odpočivné (zaopatřovací) platy stát-
ních zaměstnanců a pozůstalých po nich, zbý-
vající po srážce podle § 3, se snižují po dobu
povoleného pobytu mimo území republiky
československé
z částky do 24. 000 Kč ročně... o 10%,


13

z další části odpočivného (zaopatřo-
vacího) platu nad 24. 000 Kč ročně o 15%,
nikoliv však pod nejnižší výměru stanovenou
v příslušném pensijním předpise. Příspěvky
na výchovu se posuzují odděleně od vdovské
pense.

(2) Snížení podle tohoto paragrafu neplatí
pro dočasný pobyt mimo území republiky,
který nepřesahuje v jednom roce dobu dvou
měsíců. Pro počítání doby i snížení výplaty
podle tohoto paragrafu jsou rozhodnými dny
odchodu z území republiky a dny návratu.

(3) Po dobu snížení podle odstavce 1 od-
padá snížení, stanovené v § 7 zákona ze dne
20. května 1930, č. 70 Sb. z. a n., a v ustano-
veních jemu odpovídajících.

Díl II.

Zvláštní srážky z platů.
§6.

(1) činovné se snižuje o 28%, a jde-li
o manželství uzavřená po 31. prosinci 1933,
o 35%,

a) každému z obou manželů, kteří jsou stát-
ními zaměstnanci v činné službě,

b) jednomu z obou manželů, kteří jsou
státními zaměstnanci v činné službě, jsou-li
ze služebních důvodu nuceni žíti odděleně
v různých služebních působištích, a to tomu,
který má nižší činovné; toto ustanovení platí
pouze pro manželství uzavřená před 1. lednem
1934,

c) ženatému státnímu zaměstnanci (pro-
vdané státní zaměstnankyni), jehož (jejíž)
manželka (manžel) je veřejnou zaměstnan-
kyní (veřejným zaměstnancem) nebo má stálé
výdělečné povolání.

(2) Ustanovení odstavce 1 platí také, žije-li
státní zaměstnanec ve společné domácnosti
s osobou, uvedenou ve článku I, § 5, odst. 2
a 3 zákona ze dne 17. prosince 1919, č. 2 z roku
1920 Sb. z. a n., nebo v obdobných předpi-
sech, i kdyby tato nevyhovovala podmínkám
tam stanoveným.

(3) Ustanovení odstavců 1 a 2 platí i tehdy,
jestliže po 1. červenci 1933 bylo manželství
rozvedeno.

(4) Svobodným státním zaměstnancům,
kteří bydlí ve společné domácnosti s rodiči,
z nichž alespoň jeden je veřejným zaměst-


14

nancem v činné službě, se snižuje činovné
o 21%.

(5) Ustanovení předcházejících odstavců
o činovném platí obdobně i pro část služebního
platu (mzdy) činovnému odpovídající. Pro
opatření ve smyslu odstavců 1 až 3 se určí za
část služebního platu (mzdy) činovnému odpo-
vídající částka ve výši 15% služebního platu
(mzdy) bez výchovného (podobné součásti
platu, po případě mzdy). Pro opatření podle
ustanovení odstavce 4 pak se určí část služeb-
ního platu (mzdy) odpovídající činovnému
tak, že se od služebního platu (mzdy) odečte
část služebního platu (mzdy) služnému odpo-
vídající a případné výchovné; při tom se za
část služebního platu (mzdy) služnému odpo-
vídající pokládá pensijní (provisní) základna,
a není-li ani pensijní (provisní) základny, dvě
třetiny služebního platu (mzdy), stanoveného
pro skupinu míst A, bez výchovného (podobné
součásti platu, po případě mzdy).

(6) Ustanovení odstavců 1 až 5 platí jen
tehdy, jestliže hrubé služné (plat jemu odpo-
vídající) pokud se týče dvě třetiny hrubého
výdělečného příjmu obou manželů (odst. 1 až
3) po případě svobodného státního zaměst-
nance a jednoho neb obou jeho rodičů, pokud
tito jsou veřejnými zaměstnanci (odst. 4),
dohromady převyšují roční částku 18. 000 Kč.

(7) Snížení činovného podle ustanovení to-
hoto paragrafu se upraví tak, aby nepřevyšo-
valo částku, o kterou hrubé služné (plat jemu
odpovídající) po případě dvě třetiny hrubého
výdělečného příjmu dohromady převyšují
částku ročních 18. 000 Kč. Jsou-li oba man-
želé státními zaměstnanci, provede se toto
snížení tak, že jeho úhrnná částka se rozdělí
na oba manžely v poměru, jak se má nesní-
žené činovné jednoho k nesníženému činov-
nému druhého manžela.

§ 7.

(1) Je-li z manželů jeden státním zaměst-
nancem v činné službě a jeden poživatelem
odpočivného (zaopatřovacího) platu, nebo
jsou-li oba manželé poživateli odpočivných
(zaopatřovacích) platů, krátí se služební plat
státního zaměstnance v činné službě podle
příslušných ustanovení § 6, odpočivné (za-
opatřovací) příjmy druhého manžela, po pří-
padě odpočivné (zaopatřovací) příjmy obou
manželů,


15

pokud hrubý úhrn služebního platu
jednoho manžela a odpočivnych (zao-
patřovacích) příjmů druhého manžela,
po příp. hrubý úhrn obou odpočivnych
(zaopatřovacích) příjmů činí ročně
dohromady

 

více než 18. 000 Kč do 24 000 Kč včetně,

2. 1%

" " 24. 000 Kč do 30. 000 Kč "

2. 8%

" " 30. 000 Kč do 36. 000 Kč "

4. 2%

,, " 36. 000 Kč, ........

6. 6%

odpočivnych (zaopatřovacích) příjmů tohoto
manžela (každého z obou manželů).

(2) Ustanovení odstavce 1 platí také, ži-
je-li státní zaměstnanec (poživatel odpočiv-
ného nebo zaopatřovacího platu) ve společné
domácnosti s osobou, uvedenou v článku I,
§ 5, odst. 2 a 3, zákona č. 2/1920 Sb. z. a n.
nebo v obdobných předpisech, i kdyby tato
nevyhovovala podmínkám tam stanoveným.

(3) Ustanovení odstavců 1 a 2 platí i tehdy,
jestliže po 1. červenci 1933 bylo manželství
rozvedeno.

(4) Pod ustanovení tohoto paragrafu spa-
dají všechny odpočivné (zaopatřovací) příj-
my, zejména bez rozdílu, zda poživatel jich
nabyl z vlastního služebního poměru nebo zda
jeho nárok je odvozen od osoby jiné.

(5) Krácením podle předcházejících od-
stavců nesmí odpočivný (zaopatřovací) plat
klesnouti pod příslušnou nejnižší výměru.

(6) Poživatelům příjmů uvedených v odstavci
1 nesmí po srážce podle odstavců 1 až 3 zů-
stati na těchto příjmech méně, než zůstane
poživatelům takových příjmů s nejvyšším
hrubým úhrnem, pro nějž je stanoveno nej-
blíže nižší srážkové procento nebo nebyla
srážka tato stanovena vůbec. V takových pří-
padech se sníží částka, o niž byl odpočivný
(zaopatřovací) plat podle tohoto paragrafu
krácen, u osoby, jež má odpočivný (zaopatřo-
vací) plat nižší, jsou-li oba odpočivné (zaopa-
třovací) platy stejné, u manželky.

(7) Služebním platem, pokud se týče odpo-
čivnými (zaopatřovacími) příjmy se tu roz-
umějí platy příslušející po srážkách podle
ustanovení § 1, §§ 3 až 5, po případě po úpra-
vě podle §§ 12 až 14 a po snížení podle § 20
tohoto zákona.

§8.

(1) Při jakémkoliv zvýšení pensijní (pro-
visní) základny platí státní zaměstnanec po


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP