26

Civilní soudní řád.
Občanský zákoník.

sjednocených zákonů civilně-procesních. Vláda předložila letos
zákonodárným sborům také osnovu občanského zákoníka.
Stejně jako ministerstvo spravedlnosti spolupracovalo s minis-
terstvem pro sjednocení v míře co nejširší na jeho osnovách
sjednocených zákonů civilně-procesmích, tak spolupracovalo opět
v míře co nejširší ministerstvo pro sjednocení s ministerstvem
spravedlnosti na jeho osnově zákoníka občanského. Předložením
občanského zákoníka sborům zákonodárným byl na poli práv-
ního sjednocení učiněn krok mimořádného významu. Vydáním
občanského zákoníka nebyl by však vykonán úkol celý, kdyby
se státní správa omezila pří tom jen na sjednocení tohoto
hmotného práva občanského. Nebylo proto jen nahodilou shodou
 okolností, že současně se zákoníkem občanským odevzdala vláda
Národnímu shromáždění k ústavnímu schválení i druhou velkou
osnovu, totiž osnovu zákona upravujícího civilní řízení procesní.

Příčiny rychlejšího

sjednocení práva

soukromého.

V oboru práva soukromého postupuje právní sjednocení
začasté rychleji než v oboru práva veřejného, kde přípravě
nových právních předpisů staví se do cesty značné obtíže.
U veřejného práva třeba více než u soukromého dohodnouti se
předem politicky na zásadách, podle kterých věci mají býti
řešeny.

Státní občanství
a domovské právo.

Ministerstvo pro sjednocení vypracovalo spolu s minister-
stvem vnitra osnovu zákona o nabývání a pozbývání státního
občanství. Osnova byla již předložena vládě. Řeší ještě i dů-
sledky mírových smluv a zákona č. 236/1920 Sb. z. a n. Právo
nebylo zde dosud jednotné, posavadní předpisy bylo nutno
přizpůsobiti mezinárodním smlouvám a přizpůsobiti je i poža-
davkům státní bezpečnosti. Látka je pro různost v politickém
nazírání obtížnou. U domovského práva má býti teprve roz-
hodnuto, bude-li tato instituce zachována. Věci chudinské budou
řešeny v souvislosti s přípravou nového obecního zřízení.

Obecní zřízení.
Archivní zákon.

Připravujíc různá řešení v oboru úpravy kompetence mi-
nisterstev, vypracovalo ministerstvo pro sjednocení zákon
o písemných památkách a jiných písemnostech a o archivnictví
(archivní zákon). Zbývá již jen vypracovati úvod a všeobec-
nou část důvodové zprávy. Osnova přijde pak do připomínko-
vého řízeni. Na osnově spolupracovali archivní odborníci minis-
terstev školství a vnitra.

Poplatkový zákon.

Sebravši všechen potřebný materiál a informace ze za-
hraničí přichystalo ministerstvo pro sjednocení unifikující
osnovu všeobecných ustanovení poplatkových, podle které v za-
hájeném již jednání s ministerstvem financí bude rozhodnuto,
jaká bude příští úprava poplatkového systému. Osnova minis-
terstvem pro sjednocení nastíněná umožňuje rychlé textování
i jakékoliv reformní osnovy a sestaveni konkrétních návrhů
v tomto směru také v ministerstvu pro sjednocení.

Jiné osnovy.
Spolupráce.

Jaké jiné osnovy ministerstvo pro sjednocení připravuje,
naznačuje důvodová zpráva k finančnímu zákonu. Tam je také
obšírněji vysvětlena spolupráce ministerstva pro sjednocení
s druhými resorty v legislativě i správě.


27

Kapitola 9. Nejvyšší správní soud a Volební soud.

Rozbor rozpočtu
kapitoly 9.

Ve vládním návrhu dílčího rozpočtu kapi-
toly 9. na rok 1938 preliminují se celkové vý-

 

daje částkou .............

6, 945. 200 Kč,

tedy proti roku 1937 v částce .......

6, 084. 300 Kč,

více o...

860. 900 Kč.

Příjmy kapitoly 9. preliminují se stejně jako na rok 1937
částkou 65. 100 Kč podle očekávaného výsledku.

Z celkového zvýšení výdajů o 860. 900 Kč připadá na výdaje
osobní částka 827. 700 Kč a na výdaje věcné částka 33. 200 Kč;
oboje zvýšení má svůj důvod v tom, že bylo nutno rozmnožiti
počet soudcovského i nesoudcovského personálu v důsledku veli-
kého pracovního zatížení nejvyššího správního soudu; u výdajů
osobních přistupuje k této okolnosti ještě zavedení zvláštního
přídavku podle zák. č. 186/1937 Sb. z. a n. a chystaná úprava
platových srážek.

Zkušenosti K novým
zákonem o nejvyšším

správním soudu
č. 164/1937 Sb. z. a n.

Nový zákon o nejvyšším správním soudu nabyl platnosti
dne 2. srpna 1937, takže uplynula ještě příliš krátká doba, nežli
aby bylo možno učiniti si obraz o tom, jak se jednotlivá ustano-
vení zákona projeví v agendě nejvyššího správního soudu.

Lze však přece jenom říci, že zvýšení kolků, ač bylo poklá-
dáno veřejností za značné, nemělo žádný důsledek pro omezení
počtu stížností. V roce 1936 došlo od 1. ledna do 31. října celkem
5. 190 stížností. Za tutéž dobu v roce 1937 došlo však stížností
5. 415. Tato stoupající tendence počtu stížností ukazuje se
zvláště zřetelně od doby platnosti nového zákona. Tak v říjnu
1936 došlo celkem 348 stížností, kdežto v říjnu 1937 452. Znač-
nou převahu mají tu stížnosti z oboru finančního, jejichž počet
se v říjnu proti roku loňskému bezmála zdvojnásobil.

Naproti tomu lze očekávati, že dotazníková akce, provedená
podle čl. III. nového zákona, nemine se s určitým úspěchem,
ježto podle dosavadního - arci neúplného - obrazu odpadne ze
stížností, které v době účinnosti zákona byly již u soudu podány,
více nežli 1. 000, u nichž stěžovatelé nemají na vyřízení žádný
zájem.


a

Kapitola 10. Ministerstvo školství a národní osvěty

a ze skupiny II. § 7. Uhřiněvský školní závod zemědělský, § 8. školní závod zemědělský
v Děčíně-Libverdě, § 16. žabčický školní závod zemědělský a § 17. Kuřimský školní

závod vysoké školy zvěrolékařské v Brně.

Rozpočet po stránce
všeobecné.

Výdaje kapitoly 10 preliminují se na
rok 1938 podle vládního návrhu částkou.. 1

 067, 681. 000 Kč,

což je proti prelimináři na rok 1937...

997, 835. 000 Kč

 

69, 846. 000 Kč.

Příjmy kapitoly 10 preliminují se na

 

rok 1938 částkou ..........

33, 270. 900 Kč,

což je proti rozpočtu na rok 1937....

40, 811. 000 Kč

méně o .............

7, 540. 100 Kč.

Zpráva ministra

školství a národní

osvěty.

Návrhy rozpočtu kapitoly 10 a uvedených školních závodů
zemědělských na rok 1938 byly projednány ve večerní schůzi
dne 19. a v dopolední schůzi dne 20. listopadu t. r.

Ministr školství a národní osvěty předložil rozpočtovému
výboru zevrubnou písemnou zprávu o činnosti svého resortu za
poslední rozpočtové období a o programu činnosti v roce 1938.
Zpráva ta, přidržujíc se po vnější stránce svého postupu syste-
matiky rozpočtového schématu kapitoly 10, podala zároveň vy-
čerpávajícím způsobem rozbor věcných úkolů, vynucujících si
uvedené rozpočtové zvýšení.

Referát zpravodajův.

Zpravodaj rozpočtového výboru přednesl číselný i věcný roz-
bor uvedených rozpočtových návrhů odůvodňuje jejich výši, při
čemž zároveň věnoval svou pozornost všem oborům činnosti mi-
nisterstva školství a národní osvěty.

Rozprava.

Debaty se zúčastnilo 10 členů rozpočtového výboru.

Upozorňovalo se především na nepoměr mezi výší výdajů
osobních a věcných v kap. 10 a dovozováno, jak úvěry věcné
stále ještě trpí pod tlakem hospodářských poměrů.

Školství národní.

V oboru národního školství kromě zdůrazňování potřeb ná-
ležitého dobudování organisační sítě obecných i měšťanských
škol (u těchto byl zvláště se zájmem sledován postup při pro-
vádění zákona o újezdních školách měšťanských) bylo žádáno
též budování školství mateřského.

Vyřešení řádného umístění národních škol na Slovensku a
na Podkarpatské Rusi je stále velkým a naléhavým úkolem.
Nutno však pomýšleti již také na vydatnou pomoc v tomto směru
v zemích českých.

Bylo žádáno brzké zabezpečení úrovně měšťanských škol
opatřováním potřebného počtu kvalifikovaných sil tím, že by co
nejdříve došlo k nové zákonné úpravě tak zv. přestupových
přídavků.

S povděkem bylo kvitováno opětné zavedení instituce uči-
telských praktikantů na obecných školách a uzákonění tak zv.
inspektorských přídavků.


W

Školství střední.

živě byly přetřásány hodnota a duch středoškolského studia
a vzájemný poměr profesorů, rodičů a žáků. Upozorňovalo se
na potřebu reformy přípravného studia středoškolských profe-
sorů. Počet žactva na středních školách stále prudce stoupá, což
arci působí školské správě značné potíže věcné, zejména též
finanční.

Připomínalo se zavedení studia základních znalostí národ-
ního hospodářství do středních škol a jednalo se opětně o otázce
vhodných učebnic a učebních pomůcek na všech druzích škol.

Se souhlasem se konstatovalo, že se postupně upouští od
snah za přeměnu reálék na jiné typy středních škol, neboť reálky
jsou vhodnějším podkladem pro další studia technická, žádalo
se za změnu organisace reálék ve školu osmitřídní.

Pokud jde o učitelské ústavy, byl vznesen podnět, aby počet
kandidátů učitelství na národních školách byl regulován sníže-
ním maximálního počtu studujících na třídu (numerus clausus).

Upozorňovalo se na potřebu dalšího budování odborných
škol všeho druhu podle naléhavých potřeb rozvíjejícího se hos-
podářského života a jednotlivých zemí a krajů, žádalo se zabez-
pečení živnostenského (učňovského) školství vydáním zákona
o těchto školách, který by vyřešil veškeré otázky, zejména ná-
ležitého vydržování těchto škol. Poukazovalo se na potřebu zvý-
šení úvěru na podporu staveb budov pro tyto školy. Dále byla
zdůrazňována potřeba včasného provedení postátňovací akce
u odborných škol pro ženská povolání v zákonném termínu do
konce r. 1940.

Školství vysoké.

V oboru vysokého školství se zejména poukazovalo na
potřebu postupného zvyšování tak zv. vědeckých dotací, aby se
umožnilo zintensivněti vědeckou činnost.

Studia v cizině.

Upozorňovalo se na nutnost příslušnými podporami umož-
ňovati učitelům a profesorům, zvláště škol středních, odborných
a vysokých zdokonalovati se v cizině a studovati a sledovati tam
pokrok v jejich vědních a naukových oborech.

Souhlasně bylo komentováno rozvíjení kulturních styků
s cizinou, zintensivňování sociální péče o studentstvo i péče
o umění a lidovou výchovu. Byla pak žádána rozhodující účast
ministerstva školství a národní osvěty na programatické části
rozhlasu ke zvýšení jeho úrovně.

Výklad ministra

školství a národní

osvěty.

Ministr školství a národní osvěty, odpovídaje na tyto a
veškeré ostatní připomínky, návrhy, dotazy a žádosti, odkázal
především na zmíněnou již písemnou zprávu, která dává odpověď
na nejdůležitější zásadní podněty. Dále uvedl zejména, že značně
zvýšený rozpočet ministerstva školství a národní osvěty i v této
době naléhavých úkolů branných je prostě též výrazem poznání,
že pravá branná výchova není myslitelná bez výchovy školské
a osvětové. Ostatně svět dnes rozdělují v podstatě rozpory ideo-
logické. K jejich vzájemnému tolerování a odstraňování roz-
porů a neklidu může právě nejvíce přispěti škola, výchova,
osvěta.

Značný nepoměr výdajů věcných a osobních je tím tíživější,
že je pak i při značnějším zvýšení nemožno zabezpečiti též veš-
keré úkoly věcné.


to

Ministr se přičiňuje, aby osnova o přestupových přídavcích
učitelstva škol měšťanských byla brzy ve vládě vyřízena a mohla
býti předložena ústavnímu projednání.

Střední škola má sloužiti k tomu, aby připravovala vzdělané
lidi, ne ovšem speciálně školené pro jednotlivá praktická povo-
lání. Při jejím posuzování nelze ji proto zaměňovati se školou
odbornou. Vývoj střední školy má ministr stále živě na mysli
a stará se upřímně, aby byla postavena na žádoucí úroveň. S tím
souvisí i potřeba jak náležitého přípravného vzdělání, tak i nále-
žitého vzdělávání profesorů, otázka vhodných učebnic, způsobu
řádného vedení ústavu, ale i s druhé strany porozumění rodičů
a kvalita žactva.

Vyučování angličtině je již zavedeno ve větším počtu střed-
ních škol. Vyučování národnímu hospodářství je problémem
značně obtížným, na jehož řešení se pracuje.

Ministr považuje za závazné, aby postátňovací akce odbor-
ných škol pro ženská povolání byla do konce roku 1940 skutečně
provedena. Usiluje též o to, aby se uskutečnil zákon o učňov-
ském školství, dále aby při tom byly zároveň upraveny poměry
učitelů na těchto školách a zjednány všechny předpoklady pro
výstavbu živnostenských (učňovských) škol pokračovacích.

Je si vědom toho, že vysoké školství stále ještě není dosta-
tečně vybaveno. Je rád, že se mu podařilo pro rok 1937 zvýšit
a pro rok 1938 také udržet zvýšené úvěry pro vědecké ústavy a
instituce.

Na kulturní styky s cizinou klade ministr velkou váhu.
Pokud jde o přednesené požadavky německé a maďarské upo-
zorňuje na svůj projev z 27. října t. r., v němž ukázal na dů-
ležitou úlohu našich menšin, tedy také německé a maďarské,
aby nám pomáhaly upravovat kulturní styky s našimi sousedy,
také s Německem a Maďarskem.


31

Kapitola 11. Ministerstvo zemědělství

a ze skupiny II. § 6 a Státní lesy a statky, § 6b Státní statky zemědělských škol a výzkum-
ných ústavů zemědělských, § 6c Státní diagnostický a serotherapeutický veterinární ústav
v Ivanovicích, ze skupiny III. Státní fond pro vodohospodářské meliorace.

Rozdělení rozpočtu.

Rozpočet ministerstva zemědělství je zařazen do skupiny I.
Vlastní státní správa, oddíl C, Správa vnitřní: d) hospodářská
a dopravní. Výdaje této kapitoly preliminují se na rok 1938
částkou 200, 857. 100 Kč proti 199, 172. 700 Kč roku 1937, tedy
více o 1, 684. 400 Kč. Osobní výdaje preliminují se částkou
84, 755. 300 Kč proti částce 78, 455. 400 Kč v roce 1937, věcné
výdaje částkou 116, 101. 800 Kč proti 120, 717. 300 Kč. V rozpočtu
ministerstva zemědělství jest v titulu 6. preliminována také po-
třeba pro pozemkovou reformu (býv. Státní pozemkový úřad).
Výdaje tohoto titulu hradí se příspěvkem z náhradového fondu.

Projev zpravodaje.

Zpravodaj ve své zprávě připomenul, že rozpočet minister-
stva zemědělství pro příští rok nedoznává podstatných změn.
Zvýšení rozpočtu spočívá hlavně na právních závazcích. Probral
kriticky činnost ministerstva zemědělství v uplynulém roce a
pojednal o akcích, které na základě projednávaného rozpočtu
mají býti v příštím roce prováděny. Zdůraznil potřebu řádně
vybudovaného zemědělského školství, kterému děkujeme v prvé
řadě za vysokou úroveň našeho zemědělství. Toto školství nutno
dále budovati zejména na Slovensku a Podkarpatské Rusi.
Apeluje na státní správu, aby bylo více finančních prostředků
věnováno na zřizování lidových škol hospodářských, jejichž
potřeba a obliba neustále roste. Zmiňuje se obšírně o sociální
péči o zemědělce; zvýšených prostředků pro tento účel bude
použito na sociální a podpůrné akce malozemědělců a zeměděl-
ského dělnictva. Zpravodaj se přimlouvá dále o urychlené pro-
vádění vodohospodářských prací, o zvýšení prostředků na tyto
akce a o zjednodušení subvenčního řízení. V zájmu malozemě-
dělců jest nutno zvýšiti ochranu jejich majetku proti zátopám,
které rolníky připravují často o výtěžek jejich celoroční úmorné
práce. V zájmu zemědělců žádá také urychlené provádění agrár-
ních operací a o zvýšení finančních prostředků pro tyto akce,
zejména na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Doporučuje věno-
vati zvýšenou pozornost slovenskému vinařství, jak toho vy-
žaduje toto velmi důležité odvětví zemědělského podnikání na
Slovensku. Ohledně výroby živočišné vyslovil zpravodaj přání,
aby se věnovala zvýšená pozornost horským pastvinářským
krajům, aby se zlepšilo sociální postavení horských zemědělců.
Zpravodaj vítá zvýšení úvěru na ústavy pro chov koní, neboť
v chovu koní, zvláště na Slovensku, jevil se v posledních letech
pokles pro nedostatek chovného materiálu. Kvituje s povděkem,
že ministerstvo zemědělství hodlá řešiti otázku zřízení anglic-
kého plnokrevného hřebčince na Slovensku. Promlouvá dále
o potřebách zemědělského výzkumnictví, o úkolech státní služby
veterinární a státní lesní služby dohlédací. Promlouvaje o po-
zemkové reformě naznačuje, že mezi nejbližší její úkoly patří
další příděl zabrané půdy, převážně půdy lesní, při čemž se
počítá s částečnou přeměnou půdy lesní na půdu zemědělskou.
V připomínkovém řízení je osnova zákona o kolonisačním
fondu. Orgány pozemkové reformy pokračují v zaknihování
přidělené půdy. Připomíná dále, že hospodářská krise posled-


u

ních let způsobila pozvolnější likvidaci pohledávek u drobných
přídělců. Zmiňuje se také o úvěrové pomoci, kterou pozemková
reforma provádí u přídělců.

Zpravodaj pojednal dále o rozpočtu podniku "Státní lesy
a statky", uvedl kolik připadá z prelimináře na investice pravé,
jež budou hrazeny zápůjčkou a na investice obnovovací. Zvý-
šená potřeba investiční je odůvodněna tím, že v letech ztráto-
vého hospodářství bylo nutno investiční činnost omezovati.
Příští zvýšená investiční činnost bude míti účinný vliv na zmír-
nění nezaměstnanosti. Z větších investičních prací připomíná
zpravodaj vybudování ředitelství státních lesů a statků ve Zvo-
lenu. Důležité budou též investiční akce v oblasti Vysokých
Tater. Velkých nákladů si vyžádá vybudování vhodných nádrží
na Podkarpatské Rusi, kterých nezbytně je třeba k vodní do-
pravě do Maďarska. Zpravodaj je rád, že může ohlásiti zlepšení
hospodářských poměrů v podniku "Státní lesy a statky", ze-
jména v hospodářství lesním.

V dalších vývodech vypočítává zpravodaj podrobně in-
vestiční program v podniku "Státní statky zemědělských škol
a výzkumných ústavu zemědělských" a přechází posléze k pod-
niku "Státní diagnostický a serotherapeutický veterinární ústav
v Ivanovicích", jehož úkoly se stále rozšiřují. Výroba očko-
vacích látek se stupňuje a je nutno, aby také počet odborného
personálu byl rozšířen a upraveny snesitelně jeho hmotné po-
měry vzhledem k důležitosti prací, které tito zaměstnanci vy-
konávají a neustálému nebezpečí nákazy, jemuž jsou Vystavo-
váni

Rozpočtová debata.

V debatě o rozpočtu této skupiny vystřídala se řada řeč-
níků, kteří kriticky hodnotili prováděné i zamýšlené akce mini-
sterstva zemědělství a přednášeli přítomnému ministru země-
dělství cenné náměty, tlumočili stanoviska svých politických
skupin a vznášeli dotazy. Postupně byla probrána všechna od-
větví činnosti ministerstva zemědělství, ať šlo o produkci rost-
linnou či živočišnou, provádění pozemkové reformy nebo
o státní podniky. Značná pozornost byla věnována též regulaci
hospodaření, pokud se týče různých způsobů omezování osev-
ních ploch, činnosti obilní společnosti, jakož i regulaci na trhu
masa a mléka. Značná pozornost byla též věnována otázkám
vývozu a dovozu zemědělských výrobků, problému zemědělského
zadlužení a sociálnímu postavení zemědělského a lesního děl-
nictva.

Projev
ministra zemědělství.

Ministr zemědělství poděkoval zpravodaji a řečníkům za
cenné náměty, jež při projednávání rozpočtu byly předneseny
a pojednal o dosavadních výsledcích a dalších plánech na poli
řízeného hospodaření. Konstatuje, že dosavadní postup vlády na
tomto poli se plně osvědčil a vedl k zachránění našeho národ-
ního hospodářství. Selhaly však námitky těch činitelů, kteří,
opírajíce se o staré hospodářské principy liberalistické, dnes již
všude opuštěné, vystupovali proti velkorysému programu říze-
ného hospodářství. Ohlašuje dále, že je pro spravedlivé řešení
ceny mléka, aby zachráněno bylo mlékařství a zajištěna jeho
dodávka konsumentům. Konstatuje dále zvýšení exportu země-
dělských výrobků, které vede k ozdravění domácí výroby.
Otázka úpravy zemědělských dluhů je předmětem stálých porad
vlády a je snahou, aby věc byla projednána s největším urych-
lením. Také osnova zákona o pomocném fondu zemědělském je


33

již připravena pro jednání ve vládě. Pokud se týče řízeného
hospodářství, připomíná ještě ministr zemědělství, že syndikáty
jsou u nás organisovány na podkladě samosprávy výrobců pod
dozorem státu. V nich dostává se zastoupení vrcholným organi-
sacím jednotlivých skupin.


34

Kapitola 12. Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností.

Rozpočet po stránce
všeobecné.

Výdaje kapitoly 12. se podle vládního návrhu preliminují
úhrnnou částkou 48, 680. 100 Kč, z níž připadá na osobní výdaje
15, 579. 200 Kč, t. j. 32%, a na věcné výdaje 33, 100. 900 Kč,
t. j. 68%.

Proti rozpočtu na r. 1937 jsou navržené výdaje vyšší
o 6, 007. 800 Kč, a to osobní výdaje o 2, 457. 200 Kč a věcné výdaje
o 3, 550. 600 Kč.

Zvýšení osobních výdajů jest odůvodněno hlavně novou
systemisací služebních míst v ministerstvu obchodu a v patent-
ním úřadě, zmírněním platových srážek a novými osobními ná-
klady v důsledku sloučení devisového řízení s povolovacím.

Zvýšení věcných výdajů jest důsledkem především nového
způsobu hrazení potřeb Exportního ústavu československého ve
smyslu vl. nař. č. 137/1937 Sb. z. a n., podle něhož byla do vý-
dajů kap. 12., tit. 1., § 6. zařaděna nová položka ve výši
5, 500. 000 Kč, určená na úhradu potřeb zmíněného ústavu, a dále
zvýšením potřeby na cizinecký, turistický a lázeňský ruch
o 3, 000. 000 Kč, jakož i novými věcnými náklady vzniklými slou-
čením devisového řízení s povolovacím, při čemž převážná část
těchto nových, resp. vyšších potřeb, byla rozpočtově vyvážena
snížením potřeb dosavadních.

Příjmy kapitoly 12. se preliminují celkovou částkou
33, 218. 200 Kč, která jest proti rozpočtu na r. 1937 vyšší
o 15, 946. 300 Kč. Toto zvýšení se týká hlavně poplatků vybíra-
ných v povolovacím řízení, jichž vyšší rozpočtený výnos
o 13, 500. 000 Kč jest odůvodněn sloučením devisového řízení
s povolovacím a zvětšením vývozu a dovozu vůbec, při čemž na
zvýšení rozpočtové příjmové částky proti r. 1937 má vliv také
nová rozpočtová úprava hrazení potřeb Exportního ústavu, podle
které není již na r. 1938 počítáno s dosavadním přídělem tomuto
ústavu na vrub zmíněných poplatků. Z ostatních příjmů očekává
se hlavně zvýšení patentových poplatků o 1, 800. 000 Kč v dů-
sledku postoupení patentů do vyšších ročních poplatků.

Referát zpravodajův.

Zpravodaj podal podrobný rozbor výdajové i příjmové části
rozpočtového návrhu, srovnal navržené výdaje s rozpočtem na
rok 1937, se zřetelem k novým potřebám a resortním úkolům
v roce 1938, při čemž zvláště poukázal na význam a účelnost
živnostensko-zvelebovacích akcí, vyzvedl nutnost dobudování
Státního ústavu pro zvelebování živností v Turč. Sv. Martině,
zdůraznil nutnost uzákonění připravené osnovy zákona o zřízení
ústředí živnostenského družstevnictví a obšírně pojednal o vý-
znamu cizineckého ruchu a o dalších úkolech v tomto oboru re-
sortní činnosti.

Zpráva ministra.

Před zahájením rozpravy byla všem členům rozpočtového
výboru doručena obsáhlá zpráva ministra obchodu, z níž se
stručně uvádí:

Otázky průmyslu.

Ve zprávě pojednáno o některých specielních otázkách prů-
myslových, zejména o zastavování provozu podniků, o syndika-
lisaci v textilu, o sklářství, o umělých tucích jedlých, o škrobu,
o problému finanční podpory průmyslového podnikání a posléze
o úkolech průmyslu s hlediska obrany státu. Zvláštní zmínka


35

věnována otázce voleb do obchodních a živnostenských komor
a další činnosti poradního sboru pro otázky hospodářské.

Obchodní politika.

S hlediska obchodní politiky se zdůrazňuje příznivý vý-
sledek platební bilance za měsíc říjen t. r., a podrobněji uvádějí
některé obchodně-politické akce (výsledek jednání s Německem,
vyhlídky jednání s Maďarskem, Francií a U. S. A. a program
jednání dalších). Dále probral ministr některé nedostatky na-
šeho vývozu a naproti nim vytýčil příznivé okolnosti exportní
organisace. Trvání povolovacího řízení odůvodněno poměry
evropskými. Od 11. února t. r. rozšířena působnost povolova-
cího řízení také na bývalé řízení devisové.

Otázky živnosti.
Legislativa a zvelebo-
vání živnosti.

V oboru legislativním zhodnotil ministr zvláště význam
některých vládních nařízení (o cenových směrnicích v některých
živnostech, o prodloužení zákonných ustanovení o prodeji zboží
za jednotné ceny, o prodloužení dočasných omezení v některých
odvětvích podnikání), zmínil se dále o legislativní úpravě po-
měrů ve výrobě jabloneckého skleněného zboží a o projednávání
t. zv. malé živnostenské novely.

Organisace živnostensko-zvelebovací služby založena jest na
ústavech státních v zemi Slovenské a Podkarpatoruské a na
ústavech nestátních v zemích ostatních. Důležitou jest otázka
živnostenského úvěrnictví a sociální péče o živnostnictvo.

Vnitřní obchod.

V oboru péče o vnitřní obchod zdůrazněna podpora organi-
sačních snah i pomoc finanční, a upozorněno na nově zřízený
Ústav pro vnitřní obchod, který má pracovati soustavně v jed-
notlivých otázkách soukromého obchodu.

Vodní doprava.

V oboru vodní dopravy uvedl ministr, že hospodářská si-
tuace našich plavebních podniků na Labi, Odře a Dunaji se po-
stupně zlepšuje. Pokud jde o čsl. plavební akciovou společnost
Dunajskou, zmínil se ministr o otázce jejího postátnění. Dobré
výsledky má spolupráce této společnosti v rámci Hospodářské
Malé Dohody. Významnou skutečností jest nová reorganisace
Pražské paroplavební společnosti, jejíž provoz svěřen čsl. pla-
vební akciové společnosti Labské.

Cizinecký a lázeňský
ruch.

Podrobně zdůraznil ministr význam cizineckého a lázeň-
ského ruchu, jehož povznesení věnována zvláštní péče, ježto jde
o výdaje produktivní. Zdůrazněno zajištění služby informační
i propagační v cizině, jakož i zabezpečení propagačního materiálu
tiskového a jeho vhodné distribuce. Vybudována a rozmnožena
síť vlastních informačních kanceláří, a propagována mezinárodní
součinnost se státy Malé Dohody. Výsledek činnosti projevil se
ve značném vzrůstu cizinecké návštěvy a v pozoruhodném aktivu
našeho cizineckého ruchu v r. 1937.

Domácí ruch cestovní velmi získal vybudováním Národní
cestovní služby informační. V programu na příští rok jest vy-
užití zejména X. všesokolského sletu a jiných významných
podniků.

Filmy.

Na podkladě povolovacího řízení ujalo se ministerstvo ob-
chodu potřebné iniciativy k úpravě otázek filmových. Zřízen
Filmový poradní sbor a docíleno zvýšené filmové produkce po

3*


36

stránce kvantitativní i kvalitativní. Zásadou má býti podpora
filmů technicky i umělecky vyhovujících. Filmová agenda sou-
středěna v nově zřízeném filmovém oddělení ministerstva
obchodu.

Patentní úřad.

Dokončuje zprávu o svém resortu, zmínil se ministr o vý-
znamu patentního úřadu, který vzhledem k provedené resyste-
misaci bude lépe moci zdolávati své důležité úkoly v zájmu na-
šeho hospodářství.

Rozprava.

V rozpravě, při které promluvilo celkem 16 poslanců, byla
ke kapitole 12. přednesena řada námětů a dotazů, hlavně z oboru
zahraniční obchodní politiky, zvláště čs. vývozu, dále cizineckého
ruchu, z oboru politiky živnostenské, vnitřního obchodu, prů-
myslového podnikání a řízeného hospodářství, v záležitosti kar-
telů, obchodních a živnostenských komor, ve věci projektované
mezinárodní výstavy v Praze a j. Při tom několika řečníky bylo
poukázáno na poměrné malé rozpočtové prostředky ministerstva
obchodu.

Ministr obchodu ke konci rozpravy promluvil o jednotlivých
námětech a odpověděl na vznesené naň dotazy.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP