14

Kapitola 4. Ministerstvo zahraničních věcí.

Rozpočet
po stránce všeobecné.

Rozpočet ministerstva zahraničních věcí na rok 1938 obsa-
huje ve výdajích celkovou potřebu 148, 926. 100 Kč. Na rok 1937
je preliminováno 131, 918. 100 Kč. Po vyloučení nákladu na ruskou
pomocnou akci per 2, 800. 000 Kč, který byl pro rok 1938 zařazen
do rozpočtu ministerstva vnitra, vykazuje rozpočet ministerstva
zahraničních věcí na rok 1938 zvýšení o 19, 808. 000 Kč.

Příjmy kap. 4. na rok 1938 jsou preliminovány celkovou
částkou 7, 951. 000 Kč, což je o 850. 000 Kč více, než v roce 1937.
Za základ pro tento odhad slouží skutečně dosažené příjmy v roce
1936, jakož i výtěžek z kurýrních poplatků, které byly dříve
účtovány jako náhrady hotových výloh u příslušné položky vý-
dajové.

Formální změna
rozpočtu.

Po formální stránce byl rozpočet kapitoly 4. pozměněn tak,
že do tit. 4. "Služba zpravodajská a propagační" § 1 "Činnost
informační a vydavatelská" byla nově zařazena pol. 6. "Služební
paušály propagační" a do téhož tit., § 2. "Kulturní a propagační
styk s cizinou", byla zařazena nová položka 7. "Výroba a nákup
propagačních filmů". Dosavadní tit. 5 "Podpory ruským a ukra-
jinským uprchlíkům" byl, jak již shora uvedeno, převeden do
rozpočtu ministerstva vnitra.

Důvody zvýšení.

V rozpočtovém výboru bylo zpravodajem zdůrazněno, že
zvýšení rozpočtu kapitoly 4. proti roku minulému je odůvod-
něno různými příčinami. V první řadě je to zákon o nové úpravě
čsl. měny ze dne 9. října 1936, č. 262 Sb. z. a n., jímž byl snížen
zlatý obsah koruny československé. Toto opatření způsobilo vze-
stup kursů cizích měn ca o 15-20%, kromě valut, které byly
v téže době rovněž devalvovány. Ježto pak úvěr ministerstva za-
hraničních věcí je určen z 55% pro výplaty v cizině, je přirozené,
že důsledky měnového zákona tvoří podstatnou část zvýšení.
Další příčinou zvýšení jsou zákonná ustanovení personální, která
se projevují v časovém postupu zaměstnanců do vyšších plato-
vých stupnic a ve zmírnění platových srážek. Dále přichází
v úvahu náklad na nové zastupitelské úřady zřízené v roce 1937
a náklad plynoucí z vyšších požadavků, které na zahraniční
službu kladou nové poměry politické a hospodářské. Posléze ne-
zůstalo bez vlivu na výši úvěru celkové stoupnutí cen různých
potřeb kancelářských a jiných předmětů nutných k udržení nor-
málního chodu úřadů. Přesto, že většina položek rozpočtu mini-
sterstva zahraničních věcí byla zvýšena, je přece patrná snaha
o snížení výdajů. Je tomu tak u řady položek, jichž úvěry byly
skutečně sníženy proti loňskému roku a u těch, jichž úvěr zů-
stává nezměněn, což značí při uvážení shora uvedených okolností,
že výdaje byly restringovány.

Dlužno se zmíniti o službě zpravodajské a propagační. Služba
zpravodajská a propagační zahrnuje v sobě nezbytné úkoly, jde
o hospodářské a politické zpravodajství, o mezinárodně žurna-
listické spoje, o styky kulturní, sociální a humánní, o péči o čes-
koslovenské krajany v cizině a pod. Jestliže ostatní státy v ny-
nější době věnují službě propagační tak mimořádné úsilí a fi-
nanční prostředky, je nezbytně nutno, abychom i my v nynější
nejisté mezinárodní situaci poskytli této důležité službě dosta-
tečný úvěr. Při tom dlužno vzít v úvahu také skutečnost, že jde


15

o výdaje konané převážně v cizině, takže nutno přihlížeti k nižší
nákupní síle Kč, jež sama o sobě znamená přibližně zvýšení vý-
dajů ca o 15%. úvěr na službu zpravodajskou a propagační nelze
podlamovat, nemá-li vzniknout stav nedostatečné defensivy
v době, kdy i velmoci uznávají vážnost situace a věnují zvýše-
nou pozornost tomuto oboru státní činnosti. Je jisté, že se proti
nepřátelským akcím propagačním musíme bránit prostředky, jež
samy uznáme za vhodné.

Zpravodaj rozebral podrobně jednotlivé výdaje na zahra-
niční službu a zdůraznil, že ministerstvo zahraničních věcí
přesto, že bylo mimořádnými poměry nuceno svůj rozpočet zvý-
šiti, sledovalo při sestavování rozpočtu zásadu úspornosti, což je
patrno z toho, že úvěr na některých položkách byl preliminován
ve stejné výši jako v letech minulých, ač je zřejmo, že násled-
kem devalvace Kč a změněných poměrů hospodářských se po-
třebné náklady jistě zvětší.

Činnost.

Zpravodaj pojednal též o jednotlivých oborech činnosti za-
hraniční služby a jejich zaměstnanců v oboru úkolů sociálních,
různých mezinárodních smluv, hlavně obchodních, Společnosti
Národů a v oboru ostatní administrativní agendy ministerstva.

Do podrobné rozpravy zasáhlo 12 řečníků. Většina řečníků
zabývala se - vedle dotazů konkrétních - povětšině otázkami
politickými a hospodářskými.

Výklad ministra
zahraničních věcí.

Pan ministr zahraničních věcí ve svém výkladu probral ná-
vrhy jednotlivých řečníků a odpověděl na jejich dotazy.


16

Kapitola 5. Ministerstvo národní obrany

a ze skupiny II. § 10. Vojenská továrna na letadla, § 11. Vojenské lesní podniky a

§ 13. Státní tiskárny b).

Rozbor rozpočtu
kapitoly 5.

Řádný rozpočet ministerstva národní obrany na rok 1938
preliminuje se ve výdajích částkou 2. 098, 024. 000 Kč, a bude
tedy v roce 1938 ciferně zvýšen o 738, 567. 000 Kč oproti roku
předchozímu. Ve skutečnosti však je toto zvýšení značně nižší,
neboť s částkami v rozpočtu na rok 1937 povolenými nebude
lze vystačiti a kromě toho článkem XVII finančního zákona na
rok 1937 byla povolena částka 438, 000. 000 Kč z půjčky na
obranu státu, jež na rok 1938 již povolena není.

Mimořádný rozpočet.

Naproti tomu na zvláštní potřeby obrany státu zařazuje
se v rozpočtu mimořádném na rok 1938 částka 2. 360, 000. 000 Kč.

Rozdělení rozpočtu.

Rozpočet řádný dělí se jako v letech předešlých na roz-
počet ústřední správy (tit 1), rozpočet národní obrany (tit. 2),
rozpočet Francouzské vojenské misse (tit. 3) a rozpočet určený
pro sociální péči o vojenské poškozence a legionáře, jejich ro-
diny a pozůstalé (tit. 4).

Do oboru působnosti ministerstva národní obrany náleží
dále tři státní podniky, a to: Vojenská továrna na letadla, Vo-
jenské lesní podniky a Státní tiskárna v působnosti minister-
stva národní obrany.

Ústřední správa.

Celkové výdaje tit. 1 na rok 1938 jsou rozpočteny částkou
73, 030. 000 Kč a jsou tudíž ciferně zvýšeny oproti rozpočtu na
rok 1937 o 25, 610. 000 Kč.

Národní obrana.

Celkové výdaje tit. 2 určeného pro národní obranu jsou
preliminovány částkou 2. 013, 334. 000 Kč a jsou tudíž ciferně
o 713, 992. 000 Kč větší než roku loňského.

Francouzská
vojenská misse.

Výdaje na Francouzskou vojenskou missi na rok 1938
preliminují se částkou 740. 000 Kč a jsou tudíž o 75. 000 Kč
nižší než roku předchozího.

Sociální péče

o vojenské poškozence

a legionáře.

Výdaje určené na sociální péci o vojenské poškozence a
legionáře, jakož i jejich rodiny a pozůstalé, jsou stanoveny
částkou 10, 920. 000 Kč a jsou tudíž o 960. 000 Kč nižší než v roce
minulém.

Výklad zpravodaje
rozpočtového výboru.

Zpravodaj rozpočtového výboru pojednal především o řád-
ném rozpočtu kap. 5 a o jeho zvýšení oproti roku předešlému.
Zdůraznil rovněž, jak již bylo uvedeno, že toto zvýšení ve sku-
tečnosti je značně nižší. Zároveň poukázal na rozpočet mimo-
řádný, určený na zvláštní potřeby obrany státu.

Odůvodniv pak zvýšení nákladů na obranu státu a vysvětliv
zdroje, ze kterých čerpá armáda svoje prostředky, zabýval se
řadou aktuelních problémů branné moci i otázkami hospodář-
skými, které mají úzký vztah k armádě.

Generální sekretariát
obrany státu.

Na prvním místě pojednal obšírně o velikých úkolech ge-
nerálního sekretariátu obrany státu, jemuž mimo jiné závažné


17

úkoly přísluší připraviti pro případ válečného konfliktu Nej-
vyšší úřad hospodářský a zabezpečiti náležitou součinnost se
všemi příslušnými složkami občanskými.

Ve věci překládání a rozšiřování továren připomenul zpra-
vodaj, že by nebylo správné žíti v představě nějaké trvalosti
nynější konjunktury, nýbrž že jest třeba včas pamatovati na
doby normální, kdy potřeby vojenské správy budou zase redu-
kovány, a kdy bude třeba opatřiti odbyt civilní.

Těženi nafty.

Velmi podrobnému rozboru podrobil zpravodaj otázku ne-
dostatku nafty v našem státě a těžení nafty. Zejména dopo-
ručil co nejdůtklivěji odborné a rychlé provádění vrteb na
našem území a požadoval, aby se iniciativy v této věci ujala
vojenská správa.

Sestátnění
zbrojního průmyslu.

Ve věci sestátnění zbrojního průmyslu uvedl řadu důvodů,
které mluví proti sestátnění. Za daleko důležitější označil zpra-
vodaj vyvlastnění duševního vlastnictví k různým vynálezům
a prototypům, které mají důležitý význam pro vojenskou
správu, a za tím účelem doporučil vybudování vojenského
arsenálu, ve kterém by bylo pod dozorem státním soustředěno
všechno sem spadající pokusnictví. Poukázal na četné výhody,
které by resultovaly ze zřízení takového ústavu. Bylo by to
zejména zlevnění a regulace cen výrobků, snazší kalkulace,
utajení vynálezů a j. Při tom zdůraznil zpravodaj, že by bylo
samozřejmě třeba schopné a talentované pracovníky náležité
honorovati, aby neodcházeli do podniků soukromých.

Poukazuje-li se na neúměrné, respektive nadměrné zisky
zbrojního průmyslu, je třeba zachytiti je daňově, aniž by bylo
nutno zaváděti zde sestátnění podniků, o kterémžto systému
slyšíme odevšad neutěšené, respektive varovné zprávy.

Poměr občanstva
k armádě.

V závěru poukázal zpravodaj na dobrý zvuk, který má
dnes armáda mezi občanstvem. Občanstvo spatřuje v armádě
tvůrce bezpečnosti a ochránce trvalého a klidného rozvoje
národních sil. Je třeba, aby armáda dovedla si toto postavení
udržeti všude tam, kde přichází do bezprostředního styku
s občanstvem.

Rozprava.

Nato byla zahájena rozprava, které se zúčastnilo 14 řeč-
níků. V rozpravě byly probrány nejrůznější otázky dotýkající
se armády po stránce organisační, personální i hospodářské.
Jmenovitě bylo podrobeno rozboru provádění zákona o obraně
státu, personální otázky vojenských gážistů i civilních zaměst-
nanců vojenské správy, otázka započtení vojenské presenční
služby, vojenské školství, plnění náboženských povinností vo-
jíny, mravní a ideová výchova vojínů, otázka plynových masek,
sestátnění zbrojního průmyslu, zaměstnávání cizinců v podni-
cích důležitých pro obranu státu, stavba opevňovacích prací a
zaměstnávání dělnictva na nich, vojenské letectví, motorisace,
překládání vojínů do náhradní zálohy a j.

Projev ministra
národní obrany.

V závěru ujal se slova ministr národní obrany, který
především poděkoval zpravodaji za jeho zevrubný referát, načež
zaujal stanovisko k některým předneseným námětům, pro-
hlásiv, že na ostatní odpoví písemně.


18

Ministr pravil zejména:

Při překládání podniků důležitých pro obranu státu postu-
puje vojenská správa s největší obezřetností a dbá, aby jednak
dosavadní kraje nebyly poškozeny, jednak byly splněny úkoly,
které nám ukládá zákon o obraně státu pro zabezpečení repub-
liky uvnitř i navenek.

Ve věci motorisace nelze si bráti za vzor cizí státy, které
se od nás liší teritoriálními a hospodářskými poměry i rozvrže-
ním obyvatelstva. U nás bude jediné správné východisko
kombinace motoru živého, t. j. koně, s motorem poháněným po-
honnými látkami.

Zabezpečení těchto látek věnuje vojenská správa plnou
pozornost.

Ve věci sestátnění zbrojního průmyslu nemohl ministr za-
ujmouti resortního stanoviska, poněvadž věc jako celostátní
nebyla dosud projednána ve vládě.

Pokud jde o zacházení s vojíny menšinových národností,
kvitoval ministr prohlášení některých řečníků, že se s nimi
zachází naprosto objektivně, což bylo loyálně potvrzeno i pří-
slušníky sudetskoněmecké strany.

Ministr kategoricky odmítl stížnosti, že se Slovákům v ar-
mádě křivdí. Pravý opak je pravda. Při přijímání do Vojenské
akademie i do Vysoké školy válečné vychází se slovenským
žadatelům co nejvíce vstříc a jsou přijímáni i za podmínek, za
kterých by uchazeči - Češi přijati nebyli.

Ke stížnosti, že na Slovensku není obsazeno několik míst
vojenských duchovních, sdělil ministr, že tato místa zatím ne-
mohou býti obsazena pro nedostatek duchovních. Samy církevní
úřady požádaly vojenskou správu, aby netrvala na okamžitém
obsazení těchto míst. (Dojde však k obsazení uprázdněných
míst už příštího roku. ) Nedostatek duchovních jeví se i v ze-
mích historických.

Ve věci opevňovacích prací ujistil ministr, že Nejvyšší rada
obrany státu, ministerstvo národní obrany i hlavní štáb jsou
si před veškerým obyvatelstvem státu vědomy velké odpověd-
nosti, která jest jim ukládána, a mají nejlepší vůli i snahu,
aby značné částky věnované k tomu cíli byly vynaloženy co
nejúčelněji a nejhospodárněji.

Je pravda, že při provádění zákona na obranu státu uká-
zaly se některé tvrdosti zákona. Naprosto však nejsou důvodné
výtky, že se tyto tvrdosti projevují jen u příslušníků menši-
nových národností. Zabíráním pozemků a stavbami zvláštních
zařízení jsou (zejména v Čechách) stejné postihováni i přísluš-
níci čeští, neboť český živel sahá na některých místech až
k samým hranicím státu a různá opatření se podnikají i uvnitř
státu. Vojenská správa má nejlepší snahu tvrdosti zákona
zmírniti a podala již v tom směru některé návrhy.

K námětům o výchově armády prohlásil ministr, že vo-
jenská správa vynakládá vše, aby vojíni presenčně sloužící zdo-
konalili se v těch oborech činnosti, jež mají význam pro jejich
občanský život. Byly zavedeny kursy pro různá občanská po-
volání, kursy pro negramotné a m. j.

Vojenská správa má nejlepší vůli postupovati tak, aby
veřejnost byla přesvědčena, že naše armáda je demokratická,
při čemž pokládá za svůj největší úkol chrániti bezpečnost
státu.


10

Kapitola 6. Ministerstvo vnitra.

Všeobecný
rozbor rozpočtu.

úhrn výdajů této kapitoly preliminuje se

 

na rok 1938 podle vládního návrhu částkou..

937, 030. 100 Kč.

V ústavně schváleném státním rozpočtu

 

na rok 1937 byl úhrn výdajů .......

773, 719. 000 Kč,

takže celková potřeba je vyšší o .....

163, 311. 100 Kč.

Tento rozdíl vyplývá jednak ze zvýšení:

 

osobních výdajů o ..........

65, 005. 200 Kč,

jednak ze zvýšení věcných výdajů o....

98, 305. 900 Kč.

úhrn příjmů na rok 1938 se preliminuje
částkou ..............

10, 506. 000 Kč,

což jest proti roku 1937 více o ......

540. 100 Kč.

Rozprava.

V generální a speciální debatě byla v dílčím rozpočtu mini-
sterstva vnitra přednesena řada námětů, jež se stanou předmě-
tem úředního jednání.

Ministr vnitra zdůraznil dvě zásady, na nichž spočívá roz-
počet kapitoly 6., a to za prvé samozřejmou zásadu krajní úspor-
nosti a za druhé snahu, aby v dnešní mimořádné době byl splněn
stěžejní úkol ministerstva vnitra zajistiti na území celého státu
bezpečnost, klid a pořádek.

Činnost legislativní.

Ministr se zmínil podrobněji o nove úpravě obecního zřízeni.
Při řešení tohoto úkolu jde ministerstvu vnitra o to, aby obsta-
rávání zájmů státních a obecních bylo v nejnižší složce veřejné
správy (obci) organisováno co nejúčelněji a zejména tak, aby
netrpěly výsostné zájmy státu, především zájem jeho obrany.
Ministr očekává, že se podaří vyřešiti při dobré vůli zúčastně-
ných stran všechny ožehavé otázky, ježto zájmem každého
občana musí býti dobrá administrativa.

Podkarpatská Rus.

V roce 1937 uskutečněná první etapa autonomie Podkarpat-
ské Rusi znamená harmonické spojení správy státní, autonomní
i zemské samosprávy. Ministerstvo vnitra očekává, že další vý-
voj půjde ve směru upevnění poměrů vnitrostátních a ve směru
konsolidace sil, jež jsou ochotny k tvůrčí práci politické a admi-
nistrativní na demokraticko-republikánském podkladě.

Reforma veřejné
správy.

Veřejná správa je živým organismem, který je možno a
nutno stále přizpůsobovati novým poměrům a potřebám. Bude
třeba pečovati v ústředních úřadech o zřízení stálých studijních
oddělení, která by byla doplňkem zařízení, jakými jsou parla-
mentní úsporná a kontrolní komise, komise pro zhospodárnění
veřejné správy a právní rada.

Bezpečnostní službu.

Nejzákladnějším principem spořádaného státu je snaha
o nerušený vývoj veškerého života na území státu, jakož i o za-
mezení zmatku a úkladů, které by směřovaly proti bezpečnosti
a nedotknutelnosti státu, jeho ústavě a demokratické formě, ne-
chať pramení uvnitř státu nebo jsou osnovány z věnčí. Minister-
stvo vnitra se vždy snažilo a snaží, aby učinilo v rámci daných
možností vše, aby bezpečnostní ústrojí státu bylo náležitě vy-
baveno a přizpůsobeno pro splnění všech svých úkolů. Státní


to

bezpečnostní služba byla zdokonalena zřízením státních policej-
ních úřadů v obvodech, kde toho potřeby státu bezpodmínečně
žádají. V prvé polovici roku 1937 bylo zřízeno celkem 20 nových
státních policejních úřadů a 19 policejních expositur a rozšířena
působnost dvou dosavadních státních policejních úřadů: v této
akci bude pokračováno, čímž celkový stav státních policejních
úřadů dostoupí počtu 70 a stav policejních expositur počtu 49.
Státní policejní úřady byly aktivovány především v pohranič-
ním území země české a podél severní hranice země Moravsko-
slezské, jakož i v těch místech, kde toho žádají naléhavé po-
měry bezpečnostní. Ministr zdůraznil okolnost, že o zdar postát-
ňovací akce se zasloužili všichni spolupracující činitelé, tisk i ve-
řejnost, která nalezla k československému policistovi svůj
správný poměr jakožto ke strážci zákona a ochraniteli bezpeč-
nosti a pořádku.

Rozmnožení počtu státních policejních úřadů a expositur
mělo za následek rozšíření systemisovaných míst, jež bylo prove-
deno především v kategorii policejní stráže. Pro jejich přísluš-
níky je připraven služební řád, předpisy o kasernování školení
a výkonu zkoušek.

Obzvláštní péče byla věnována technickému vybavení stát-
ních bezpečnostních úřadů, zejména aby byla zamčena jejich
okamžitá dosažitelnost, mobilnost a aby výkonné orgány byly vy-
baveny spolehlivou výzbrojí. Budování radiotelegrafní policejní
sítě pokročilo tak daleko, že byly zadány dodávky hlavních sou-
částek vysílacích stanic, jež budou moci býti uvedeny v činnost
již v roce 1938. Pro stavbu ústřední vysílací stanice se provádějí
s urychlením všechny přípravy.

četnictvo.

Pro zlepšení výkonu služby bezpečnostní bylo zdokonaleno
věcné vybavení ústředního četnického pátracího oddělení a čet-
nických pátracích stanic. Bezpečnostní orgány udržovaly úzkou
spolupráci s některými speciálními vysokoškolskými ústavy a
prakticky užívaly vědeckých poznatků ke prospěchu svojí služby.
I u četnictva byla zvýšena mobilita, rozmnožen počet motoriso-
vaných četnických útvarů, zřízeno dalších 7 četnických silnič-
ních kontrolních stanic, zdokonaleny předpisy pro výkon jejich
služby a zřízeno dalších 6 pohotovostních oddílů. Bylo usilováno

o zlepšení telefonisace četnictva tak, že toho času je tímto pro-
středkem vybaveno 93. 7% definitivních četnických stanic. Na
doplnění telefonní sítě četnictva se pracuje. Okamžitá dosažitel-
nost tohoto bezpečnostního orgánu předpokládá nepřetržité denní

i noční spojení důležitých četnických útvarů telefonem; do konce
roku 1937 bude míti takové spojení 720 četnických stanic a
v jeho zdokonalení bude stále pokračováno. Pracuje se na zdo-
konalení bezpečnostního rozhlasu, který prokázal znamenité
služby v boji se zločinností. Letecká policie obstarávaná četnic-
tvem plní svoje úkoly obrany státu, a ministerstvo vnitra se zá-
měrně snaží, aby toto odvětví bezpečnostní služby bylo prohlou-
beno a technický zdokonaleno.

Stráž obrany státu.

účel stráže obrany státu jest neobyčejně významný a odpo-
vědný, ježto má zajistiti bezpečnost státních hranic. Pro tuto
stráž byly vydány organisační a výcvikové směrnice, vyřešena
řada otázek materiemi povahy a proveden základní výcvik. Pří-
slušníci stráže obrany státu chápou své úkoly velmi vážně a plní
je za těžkých podmínek s naprostou ochotou a oddaností.


21

Civilní
protiletecká ochrana.

Rok 1937 byl věnován prohloubení organisace civilní proti-
letecké ochrany a opatřování dalších věcných prostředků pro
výkonné složky. Pro cvičení byly vydány potřebné pokyny a
předpisy a učiněna opatření, aby byla jednotně a účelně usměr-
něna. Za důležitý úkol považuje ministerstvo vnitra vybavení
obyvatelstva plynovými maskami, úředníkům politických úřadů
byla poskytnuta možnost seznámiti se prakticky s jednotlivými
otázkami protiletecké ochrany, a pečuje se o to, aby i obyvatel-
stvu se dostalo náležitého poučení. Nová instituce má býti posu-
zována jako ochrana v dobách vážných, jež má obyvatelstvu za-
bezpečiti život a dodati mu nezbytného klidu.

Umístěni úřadů.

Jako v jiných letech byla věnována pozornost řádnému
umístění okresních a státních policejních úřadů. V tomto směru
projevil se výsledek úspěšné spolučinnosti státní správy s ob-
cemi na podkladě § 1, odst. 4 organisačního zákona a § 18,
odst. 2 vládního nařízení č. 51/1936 Sb. z. a n.

Samospráva.

Pozvolna ustupující hospodářská krise působí příznivě
i v mírně vzrůstajících - zejména přirážkových - příjmech
svazků územní samosprávy. Finanční hospodářství nižších
svazků posílí značně i úprava jejich dluhů ze zápůjček podle
čl. III zákona č. 69/1935, vládního nařízení č. 69/1936 a 202/
1936 Sb. z. a n. provedená podle zásad usnesených zemským vý-
borem v každé zemi pomocným fondem, který se řídí jednotným
řádem vydaným vládním nařízením č. 21/1936 Sb. z. a n.

Služba hospodářská.

Vývoj hospodářských poměrů si vyžádal mimořádné péče a
různých opatření ministerstva vnitra a podřízených úřadů. Byla
učiněna všechna opatření, aby byl zajištěn klidný vývoj cen, k če-
muž zejména má prospěti zřízení poradních sborů pro otázky
cenové u ministerstva vnitra a politických úřadů I. a II. stolice.

Působnost těchto poradních sborů byla po dohodě se zúčast-
něnými ministerstvy podrobněji stanovena výnosem minister-
stva vnitra z 6. května 1937, jímž byl také vydán jednací řád
těchto sborů. Pokud jde o poradní sbory u okresních a zemských
úřadů, omezuje se jejich působnost na posudky a návrhy při
řešení cenových otázek z odvětví zemědělského, průmyslového,
živnostenského, obchodního, hornického a dopravního ve věcech,
které se týkají bezdůvodného zdražování předmětů a úkonů po-
třeby. Působnost poradního sboru, zřízeného u ministerstva
vnitra, jest širší a zahrnuje posudky a návrhy při řešení ceno-
vých otázek z jmenovaných odvětví s hlediska celostátního ve
věcech, které se týkají zásobování obyvatelstva předměty a
úkony potřeby, a to zejména, pokud jde o přiměřenost cen před-
mětů a úkonů potřeby, počítaje v to i posudky o kalkulačních
schématech jednotlivých cen. účelu sledovaného uvedeným naří-
zením bylo dosaženo, a lze očekávati, že poradní sbory i nadále
úspěšně zasáhnou do cenového vývoje životních potřeb, jak toho
vyžaduje naléhavá potřeba obyvatelstva.

Kontrolní činnost hospodářské policie byla podstatně zinten-
sivněna.

Ve všech těchto směrech bude ministerstvo vnitra i v roce
1938 pokračovati v začaté práci, opírajíc se při tom o úspěšnou
součinnost se všemi vrstvami obyvatelstva.


22

Závěr.

Odpověděv na mnohé dotazy a náměty jednotlivých po-
slanců, kteří se rozpravy zúčastnili, poděkoval ministr zpravodaji
a všem členům rozpočtového výboru, při čemž si vyhradil odpo-
věděti na ostatní dotazy písemně.


28

Kapitola 7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.

Všeobecný rozbor
rozpočtu.

Výdaje této kapitoly pro rok 1938 činí podle vládního návrhu
300, 258. 500 Kč, což je oproti rozpočtu na letošní rok více
o 18, 265. 600 Kč; výdaje byly tudíž zvýšeny o 6'47%.

Z celkových výdajů činí podíl výdajů osobních 241, 064. 500
Kč, t. j. 80% (jako v r. 1936, kdežto v r. 1935 činil 79'74%);
podíl výdajů věcných činí 59, 194. 000 Kč, t. j. 20%.

Osobní výdaje jsou zvýšeny o 15, 654. 400 Kč, čili o 6'94°, 0
(na letošní rok byly zvýšeny o 1'170) a výdaje věcné o 2, 611. 200
Kč, čili o; 4'61% (na letošní rok byly zvýšeny o 1'5%).

V jednotlivých titulech rozpočtu kapitoly 7. projevují se
změny v osobních výdajích takto:

v tit. 1 "Ministerstvo spravedlnosti" zvyšují se o 288. 700 Kč,
t. j. 718%,

v tit. 2 "Nejvyšší soud" zvyšují se o 547. 800 Kč, t. j.
o 6'67%,

v tit. 3 "Justiční správa v zemích" zvyšují se o 14, 864. 200
Kč, t. j. 7'26%,

v tit. 4 "Trestnice" snižují se o 100 Kč, t. j. 0'001%,
v tit. 5 "Polepšovací a trestní ústavy pro mladistvé provi-
nilce" snižují se o 46. 200 Kč, t. j. 2'24%.

Zvýšení výdajů osobních je odůvodněno zmírněním plato-
vých srážek státním zaměstnancům a novou potřebou úhrady na
soudcovské přídavky podle zákona č. 186/1937 Sb. z. a n. a ko-
nečně též s ohledem na potřebnou resystemisaci. Též časový
postup zaměstnanců do vyšších platových stupnic vyžaduje zvý-
šení osobních výdajů. Urychlení postupu při zakládání pozem-
kových knih na Slovensku a Podkarpatské Rusi vyžádalo si též
zvýšení příslušného úvěru.

Věcné výdaje zvyšují se následkem všeobecného stoupání
cen, které se projevuje při nákupu zboží ve všech věcných po-
ložkách všech titulů. Nejvýraznějším je však tento zjev v pól. 17,
tit. 3 (trestní soudnictví), v pól. 16, tit. 4 (stravování vězňů) a
v pól. 17, tit. 5 (stravování chovanců), neboť úvěr těchto tří
položek je oproti roku letošnímu vyšší o 2, 300. 000 Kč, takže
z celkového zvýšení věcných výdajů v úhrnné částce 2, 611. 200 Kč
zabírají uvedené položky 88'1%.

Celkové příjmy činí 11, 644. 200 Kč, t. j. o 421. 000 Kč více
než r. 1937. Hlavní podíl na zvýšení má očekávaná vyšší zaměst-
nanost v dílnách trestnic a polepšovacích a trestních ústavů pro
mladistvé provinilce, u nichž též přispívá očekávaný vyšší výnos
ústavních statků. Vyššího příjmu nelze dosáhnouti, poněvadž se
práce vězňů omezuje pouze na krytí potřeb resortu.

Výklad referentův
a rozprava.

Zpravodaj rozpočtového výboru poukázal předně na snížení
investičního rozpočtu justiční správy v rozpočtu ministerstva ve-
řejných prací (§ 5, tit. 15, kap. 13), který byl snížen o 10%, tře-
baže vzrůstá naléhavá potřeba soudních novostaveb. Ačkoliv bylo
docíleno rychlejšího projednávání sporů, jest řízení ve sporech
pracovních pomalé a zdlouhavé. Příčina nevyhovujícího tempa
justice vězí jednak v pomalém obsazování uprázdněných míst a
jednak v dlouhých interkalárech. Soudcové neznají v dostatečné
míře německy a maďarsky a proto nutno zříditi jazykové kursy.


24

Pří výkonu trestu nutno dbáti toho, aby trestanci byli více v sa-
movazbách, jichž je však nedostatek. Národnostní poměr soudců
vyhovuje národnostnímu klíči pro celý stát.

V rozpravě bylo poukazováno též na pomalost řízení ve špio-
nážních případech, jichž máme nadměrně velký počet. Před-
mětem kritiky byla i prakse soudů při projednávání a vyřizování
tiskových věcí.

Výklad ministra.

Ministr ve své odpovědi poukázal v prvé řadě na všeobecnou
úspornou tendenci při vypracování rozpočtu na rok 1938, která
zvlášť citelně postihla justiční správu. Justiční správa je si vě-
doma, že jak v zájmu soudnictví, tak i obecenstva by bylo nutno
prováděti více soudních novostaveb, ale zde se naráží nejen na
nedostatečný investiční rozpočet, ale často i na malou ochotu
obcí, které soudním novostavbám nevycházejí příliš vstříc. Trest-
nice nejsou ve stavu plně vyhovujícím a proto si justiční správa
vypomáhá výkonem kratších trestů v novostavbách moderních
věznic různých krajských soudů.

Úspory zasahují též do výdajů osobních, třebaže dlouhé in-
terkaláře nejsou opatřením úsporným, ale vyplývají ze zvláštního
způsobu obsazování uprázdněných míst soudcovských, t. j. kon-
kursem. Za účelem zkrácení interkaláře bylo zavedeno jmenování
vždy každého čtvrt roku.

Soudy jsou dosud přetíženy, i když agenda v poslední době
ciferně klesá, avšak obtížnost práce stoupá a bude tak zejména
v budoucnosti vzhledem k připravovaným osnovám občanského
zákona, civilního řádu soudního a jiných. K získáni jazykové kva-
lifikace soudců jsou již delší dobu pořádány jazykové kursy.

Pan ministr dále poukázal ve své odpovědi na politické pro-
cesy, jichž počet klesá, a zejména byla poslední amnestií učiněna
takřka tabula rasa. Ve věcech tiskových, jež byly předmětem
stížností, rozhoduje senát a nelze proto jednotlivého soudce obvi-
ňovati z jednostranné prakse.

Pokud se týče věcí špionážních, lze tvrditi, že počet těchto
případů je v Československu rekordně nízký a podíl příslušníků
německé národnosti, pokud jsou československými občany, jest
poměrně nepatrný. Justiční správa činí dále všechna opatření,
aby se špionážní procesy zbytečně nevlekly.

Pokud bylo navrhováno zjednodušení soudní agendy, lze jen
poukázati na připravovanou velkou osnovu civilního řádu soud-
ního, která se již v parlamentě projednává a na osnovu trestního
řádu, kterou připravuje ministerstvo spravedlnosti.


25

Kapitola 8. Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy.

Rozpočet po stránce
všeobecné.

Úhrn výdajů navržených v kapitole 8. státního rozpočtu
na rok 1938 činí 2, 542. 500 Kč. Je to o 62. 800 Kč méně než
v roce 1937.

Příjmů tato kapitola nevykazuje.

Dotace ministerstva pro sjednocení byla v roce 1937 zvý-
šena na tolik, na kolik se počítalo ve vládě s příznivým vyří-
zením předloh ministra pro sjednocení, kterými se má vy-
hověti přání ústavně-právních výborů vyslovenému v roce
1935. Jde tu i o předlohu pamatující na nahrazeni autentických
textů převzatého práva rakouského a uherského autentickým
textem v jazyku státním (tak zv. republikace). Protože o pro-
vádění republikace vláda ještě nerozhodla, jevil se zatím ne-
podloženým úvěr na smluvní překladatele, kteří na pořizování
textů k republikaci určených měli spolupracovati. O částku pro
tyto překladatele určenou byl proto rozpočet zatím snížen ovšem
s výhradou, že částka přijde do rozpočtu znova, jakmile vláda
o republikaci rozhodne kladné. Také rozhodnutí vlády o syste-
misaci a expertech přichází zde v úvahu.

Právní sjednocení.
Přání sněmoven.

V listopadu 1935 vyslovily ústavně-právní výbory přání,
aby ministerstvo pro sjednocení bylo ústředním činitelem pro
věci právního sjednocení, jak to má na mysli zákon č. 431/1919
Sb. z. a n. Ministerstvo pro sjednocení má pečovati o to, aby
sjednocovací práce byly podloženy účelným plánem a správně
rozvrženy jak časově, tak mezi resorty. V úpravě věcí, s práv-
ním sjednocením souvisejících, dlužno postupovati rychleji.

Předlohy ministra
pro sjednocení.

Ministr pro sjednocení hleděl přáním a podnětům, vyšlým
z ústavně-právních výborů, vyhověti čtyřmi předlohami o lepší
úpravě příslušnosti ministerstva pro sjednocení (sjednocovací
pořady), o republikaci, o systemisaci a o lepším vybavení
ministerstva po stránce finanční. Předloha o republikaci počítá
& účelně uspořádaným právním archivem.

Návrh Komise pro

zhospodárnění veřejné

správy.

Komise pro zhospodárnění veřejné správy navrhla vládě,
aby zřízen byl právní archiv, a aby tam, kde nemáme auten-
tických textů v jazyku státním, pořízeny byly alespoň překlady
do státního jazyka.

Stanovisko vlády.

Vláda rozhodnutím z 9. července 1937 upravila systemi-
saci ministerstva pro sjednocení a usnesením z 12. listopadu
1937 rozhodla, že sjednocení převzatých právních předpisů
bude se prováděti podle celkového pracovního pořadu, jejž pro
určité časové období přiměřené povaze právních úkolů i pra-
covním možnostem zúčastněných ministerstev vypracuje minis-
terstvo pro sjednocení a schválí vláda. Pracovní pořad bude
obsahovati osnovy, jež připadne vypracovati ministerstvu pro
sjednocení a také osnovy, které přichystají resorty druhé.
Ministerstvo pro sjednocení současně zjistí, které normy by
měly býti republikovány. Vláda dosud nerozhodla o tom, zda
a v jakém rozsahu se bude republikovati a také nerozhodla
o právním archivu.

Osnovy ministerstva
pro sjednoceni.

Z osnov, ministerstvem pro sjednocení vypracovaných,
předloženy byly letošního roku Národnímu shromáždění osnovy


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP