54

§ 133.
Vnucená správa.

(1) Nesjedná-li se užitím §§ 127 a 128 ná-
prava, může železniční správní úřad uvaliti na
železniční podnik vnucenou správu tím, že
ustanoví vnuceného správce.

(2) Vnucený správce je oprávněn ke všem
jednáním a opatřením, jichž je potřebí, aby
byla dráha řádně provozována a udržována
podle zákonných ustanovení, předpisů podle
nich vydaných a ustanovení koncesní listiny.

(3) Na vnuceného správce dozírá železniční
správní úřad, jenž může stanoviti, jakým způ-
sobem má býti vedena vnucená správa.

(4) Vnucená správa jde na útraty a nebez-
pečí podniku.

§ 134.
Vládní komisař.

(1) K dozoru na to, aby i v takové správě
železničního podniku, která nezáleží ve vý-
konu provozu, bylo dbáno platných předpisů,
stanov a pod., zvláště pokud běží o právo ná-
padu a výkupu státu, o věci železničních
knih, jakož i vůbec, aby nebyl dotčen veřejný
zájem, může železniční správní úřad ustano-
viti vládního komisaře.

(2) Vládní komisař je zejména oprávněn
účastniti se všech schůzí správních orgánů
společnosti, po případě schůzí zastupitelských
a výkonných sborů svazků územní samo-
správy, které jsou koncesionáři, má-li se
v těchto schůzích jednati o věcech týkajících
se železničního podniku. K takovým schůzím
musí býti vládní komisař pozván, jinak jsou
usnesení v nich učiněná, pokud se týkají věcí
železničního podniku, právně neúčinná.

(3) V mezích odstavce 1 je vládní komisař
oprávněn zastaviti, a to s okamžitou platností,
výkon (provádění) usnesení neb opatření že-
lezničního podniku. Takové zastavení, o jehož
důvodech musí býti podnik zpraven, je po-
vinen ihned oznámiti železničnímu správnímu
úřadu; ten je, proveda přiměřené šetření,
do 30 dnů potvrdí nebo zruší a zpraví o tom
vždy podnik. Nevydá-li železniční správní
úřad rozhodnutí do uvedené lhůty, má se za
to, že zastavení bylo zrušeno.

(4) Vládnímu komisaři příslušejí při vý-
konu svěřené pravomoci stejná oprávnění,
která jsou vyhrazena předpisem § 93, odst. 3
pro železniční správní úřad.


55

§ 135.

Opatření, jestliže dráha
nevyhovuje.

(1) Zjistí-li železniční správní úřad, že
dráha (s příslušenstvím, s pomocnými i ve-
dlejšími závody) již nevyhovuje s hlediska
veřejného zájmu, zejména požadavkům bez-
pečnosti, pravidelnosti a nerušenosti provozu,
nařídí, drže se mezí technické a hospodářské
účelnosti a maje slušný zřetel k hospodář-
skému stavu železničního podniku, aby želez-
niční podnik uskutečnil opatření (přestavby,
přístavby, zvýšení počtu vozidel, jejich změny
a pod. ), která uzná za nutná vzhledem ke změ-
něným poměrům, stanově k tomu přiměřenou
lhůtu. Předtím vyslechne železniční podnik.

(2) Jestliže podnik. nařízené opatření ve
stanovené lhůtě neuskuteční, zařídí železniční
správní úřad, aby bylo ono opatření uskuteč-
něno na útraty a nebezpečí podniku.

III. Některá zvláštní ustanovení o výkonu
policie na dráze.

§ 136.

činnost bezpečnostních úřadů
a orgánů.

Bezpečnostním úřadům a orgánům náleží
bdíti, aby osoby, které užijí dráhy nebo s ní
jinak vejdou ve styk, zachovávaly ustano-
vení tohoto zákona a předpisů podle něho vy-
daných, po případě jiných předpisů, které
upravují veřejnou bezpečnost, klid a pořádek
na dráze.

§ 137.

Policejní pravomoc zaměst-
nanců dráhy.

(1) Zaměstnanci dráhy, určení službou pro
železniční obvod, jsou v tomto obvodu opráv-
něni, není-li po ruce bezpečnostní orgán, zjiš-
ťovati totožnost osoby, která se dopustí trest-
ného činu, neuposlechne napomenutí daného
jí zaměstnancem dráhy při výkonu služby,
zřejmě vědomě nebo svévolně porušuje před-
pisy týkající se drah, nebo se dopustí tako-
vého jednání, které ruší dopravu neb ohro-
žuje její bezpečnost, anebo i, je-li to nutné,
takovou osobu zadržeti a odevzdati bez zby-
tečných průtahů bezpečnostnímu orgánu nebo
příslušnému úřadu.

(2) Zaměstnanci dráhy jsou při výkonu po-
licie (odstavec 1) povinni se říditi předpisy
zavazujícími bezpečnostní orgány, zachová-
vati vážnost a chovati se ke každému slušně.


56

Navzájem je obecenstvo povinno zachovati
v úředním styku s nimi slušnost a vážnost.

(3) Dohled na výkon železniční policie, po-
kud ji obstarávají zaměstnaci dráhy, přísluší
i řediteli nebo ředitelství (§ 71, odst. 1).

§ 138.

Zákonná ochrana při výkonu

této pravomoc i. Služební

přísaha.

(1) Zaměstnancům dráhy přísluší při vý-
konu policie na dráze zákonná ochrana členů
sboru stráže bezpečnosti.

(2) Před připuštěním ke službě, při níž by
se mohla vyskytnouti příležitost k výkonu po-
licie na dráze, mají zaměstnanci dráhy vyko-
nati do rukou orgánu železničního správního
úřadu služební přísahu. Je - li toho naléhavá
potřeba, může býti pro přechodnou dobu při-
puštěn k řečené službě také zaměstnanec,
který služební přísahu dosud nevykonal.

§ 139.

Ozbrojené strážní oddíly
železniční.

(1) Je - li potřebí mimořádných opatření
k zajištění bezpečnosti provozu dráhy, může
železniční správní úřad v dohodě s minister-
stvem vnitra a s ministerstvem národní obra-
ny povoliti železničnímu podniku, bez újmy
pravomoci bezpečnostních orgánů, aby utvo-
řil ze svých zaměstnanců ozbrojené strážní
oddíly železniční. Při tom budou stanoveny
také podrobnosti organisace, pravomoci, vý-
cviku, výkonu služby, výzbroje a výstroje
těchto oddílů.

(2) členové ozbrojených strážních oddílů
železničních jsou oprávněni nositi ve službě
zbraň. Výjimka podle § 138, odst. 2, věty
druhé pro ně neplatí.

(3) K účelu uvedenému v odstavci 1 smí
člen ozbrojených strážních oddílů železnič-
ních, šetře opatrnosti potřebné podle okolností
případu, užíti zbraně jen v těchto případech:

a) při nutné obraně, aby odvrátil násilný
útok, jenž na něho byl učiněn aneb který mu
přímo hrozí nebo jímž se život jiné osoby
ohrožuje;

b) k zmaření útěku pachatele, který poru-
šil železniční dorozumívací a zabezpečovací
zařízení, rozrušil trať nebo vůbec jednal tak,
že z toho vznikla porucha nebo důtklivé ohro-
žení železničního provozu, byl - li pachatel při-


57

stižen při činu nebo je-li někdo důvodně po-
dezřelý z takového činu a nelze jej zadržeti
jiným způsobem.

§ 140.
Stíhání přestupků.

Toho, kdo se proviní proti ustanovením
§ 6, odst. 1, § 10, odst. 1, § 30, odst 1, §§ 41
a 42, § 43, odst. 2 a 4, § 44, § 59, odst. 1, § 80,
§§ 101 až 103, § 105, odst. 1, §§ 108 a 109,
anebo nedbá příkazů a zákazů úřadů, vyda-
ných podle tohoto zákona, pokud míří k ve-
řejné bezpečnosti, klidu a pořádku na dráze,
potrestají okresní (státně policejní) úřady, ač
neběží-li o čin stíhaný soudem nebo podle
ustanovení ž. p. ř. (§ 85, odst. 3, věta první),
trestem na penězích do 5. 000 Kč nebo trestem
na svobodě do 14 dnů; je-li trest na penězích
nedobytný, přemění se v náhradní trest na
svobodě podle míry zavinění, nejvíce však
v trest na svobodě 14 dnů.

IV. Ustanoveni o příspěvku na úhradu ná-
kladů spojených s výkonem státního dozoru.

§ 141.

(1) K úhradě nákladů, které vznikají pro-
váděním dozoru podle ustanovení tohoto zá-
kona, přispěje železniční podnik státu část-
kou, kterou určí železniční správní úřad se
zřením k rozsahu přepravy a k zvláštním po-
měrům podniku v dohodě s ministerstvem
financí, a jde-li o svazky územní samosprávy,
také v dohodě s ministerstvem vnitra.

(2) Podnik bude zdarma přepravovati or-
gány železničního správního úřadu, vojenské
železniční orgány označené v '§ 118, odst. 6 a
vládní komisaře (i jejich zavazadla) všemi
druhy vlaků (v jakékoli třídě vozové) i vozidel
a dovolí jim na požádání užíti železničního
telegrafu a jiných dorozumívacích zařízení.
Tato povinnost vzniká, jakmile se řečené or-
gány a komisaři prokáží průkazem, který
k tomu účelu vydá železniční správní úřad.

V. Další odchylky pro svazky územní
samosprávy.

§ 142.

(1) Ustanovení §§ 127 až 134 a § 135,
odst. 2 neplatí, jde-li o zemi neb okres, a užije
se tu prostředků podle zákona o organisaci
politické správy. Oprávnění železničního
správního úřadu, udíleti ve věcech, o které
jde, pokyny ve smyslu či. 1 řečeného zákona,


58

není tím dotčeno. Jde-li o zemi neb okres,
učiní železniční správní úřad opatření podle
§ 135, odst. 1 v dohodě s ministerstvem vnitra.

(2) Byl-li stanoven pro schůzi zemského
neb okresního zastupitelstva, výboru nebo
komise pořad jednání, který obsahuje před-
mět dotýkající se drah, jejichž koncesionářem
nebo provozovatelem je země neb okres, bud'
pořad jednání zaslán včas před schůzí želez-
ničnímu správnímu úřadu. Jemu buď také bez
průtahu oznámeno jakékoli usnesení v takové
věci, které bylo učiněno ve schůzi jmenova-
ných sborů.

§ 143.

(1) Ustanovení § 133 neplatí, jde-li o obec.

Možno tu však užíti prostředků podle zákonů
upravujících obecní zřízení.

(2) Jde-li o obec, vyslechne železniční
správní úřad, než učiní opatření podle § 135,
obecní zastupitelstvo a příslušné opatření
učiní v dohodě s ministerstvem vnitra.

VI. Ustanovení pro dráhy státní.
§ 144.

Předpisy §§ 127 až 135, § 141, odst. 1 se
nevztahují na dráhy státní; pro ně platí
v těchto věcech zvláštní předpisy. Ustanovení
§ 124 se vztahuje na dráhy státní potud, po-
kud zvláštní předpisy nestanoví nic jiného.

Hlava druhá.

Dráhy vedlejší.

§ 145.
Všeobecně.

Pro dráhy vedlejší platí předpisy hlavy
první s odchylkami podle následujících para-
grafů.

/. Odchylky od předpisů tohoto záhone pro
dráhy hlavní.

§146.
Zásadní ustanovení.

(1) Pro dráhy vedlejší buďte stanoveny,
hledíc k různosti povahy dráhy vedlejší a
podle toho, jak to dovolují okolnosti, odchylky
z předpisů platných pro dráhy hlavní a po-
voleny úlevy z nich, a to zejména po stráne
podmínek a zásad týkajících se koncesováni.


59

vybudování, udržování a provozu dráhy, jakož
i po stránce zjednodušení příslušných řízení.
Takové odchylky a úlevy mohou býti stano-
veny nebo povoleny koncesní listinou, vládním
nařízením nebo rozhodnutím železničního
správního úřadu podle zásad stanovených
vládním nařízením.

(2) Bez újmy tohoto zásadního ustanovení
platí úchylky a úlevy podle §§ 147 až 151.

§ 147.

K dílu prvnímu, druhému a
čtvrtému hlavy první.

(Povolení k přípravným pracím, koncese,
vybudování a udržování dráhy. )

(1) Jestliže ten, kdo chce vybudovati dráhu
vedlejší, nemá z jakéhokoli důvodu zapotřebí
oprávnění podle § 7, odst. 1, nemusí v žádosti
o koncesi prokazovati, že pro zamýšlenou
dráhu bylo uděleno povolení k přípravným
pracím (§ 12, odst. 2).

(2) Mohou býti povoleny úlevy z ustano-
vení § 38 o požárním prostoru: to se může
státi zejména u dráhy úzkého rozchodu.

§ 148.
K dílu pátému hlavy první.

(Poměr k veřejným pozemním komunikacím,
k vodám i k vodním dílům, k dolům na vy-
hrazené nerosty a k regulačním zájmům vý-
znamnějších obcí. )

(1) Dráhu vedlejší možno vésti po veřejné
pozemní komunikaci (veřejném prostran-
ství), jestliže je k tomu komunikace (pro-
stranství), třebas po provedení úprav, způso-
bilá a není - li provozem dráhy ohrožena bez-
pečnost dopravy po komunikaci (prostran-
ství). Nedojde - li o tom k dohodě mezi želez-
ničním podnikem a vlastníkem (správcem)
komunikace (prostranství), rozhodne mini-
sterstvo veřejných prací v dohodě se želez-
ničním správním úřadem, ministerstvem
vnitra a ministerstvem národní obrany, sta-
novíc zároveň podmínky, za nichž může býti
komunikace (prostranství) užíváno drahou.

(2) Za užívání veřejné komunikace (pro-
stranství) není podnik dráhy vedlejší povi-
nen žádnou náhradou, a to ani tehdy, je - li
část komunikace (prostranství) ponechána
výhradně dráze. Naproti tomu jej postihují:


60

a) úprava komunikace (prostranství),
nutná vzhledem k vybudování dráhy;

b) řádné udržování oné části komunikace
(prostranství), která pro dráhu byla uprave-
na, jakož i čištění této části v míře, jaké vyža-
duje provoz dráhy a pořádek na komunikaci
(prostranství);

c) oč v příčinné spojitosti s drahou snad
vzroste náklad na udržování komunikace
(prostranství), na odstraňování škod způso-
bených živly a na nové stavby nutné vzhle-
dem k dopravě po komunikaci (prostran-
ství);

d) veškerá zvláštní zařízení k odvrácení
toho, aby provoz dráhy nerušil nebo neohro-
žoval dopravu po komunikaci (prostranství).

(3) Povinnosti, které by šly nad tato usta-
novení, smějí býti podniku ukládány jenom
za předpokladu, že jsou v příčinné spojitosti
s drahou.

(4) Užívají-li dráhy vedlejší veřejných po-
zemních komunikací (prostranství) takovým
způsobem, že je železniční trať přístupna
silničním vozidlům, podléhají strany pohybu
vozidel také předpisům, které upravují veřej-
nou bezpečnost a pořádek na těchto komuni-
kacích (prostranstvích). Tyto předpisy však
třeba vydati, pokud se dotýkají dráhy, v do-
hodě se železničním správním úřadem.

§ 149.

K dílu osmému hlavy první.

(Ustanovení pro vlastníky nebo jiné uži-
vatele pozemků v okolí dráhy a pro osoby,
které tam chtějí něco podnikati. )

Mohou býti povoleny úlevy z ustanovení
§ 102 o zakázaném pásmu a § 103 o požár-
ním pásmu.

§ 150.

K dílu desátému hlavy první.
(Věci ztracené nebo zapomenuté. )

(1) železniční správní úřad může povoliti
podniku dráhy vedlejší, aby věci ztracené
nebo zapomenuté, které mu budou odevzdány
ve smyslu § 112, dodal vždy do 8 dnů míst-
nímu úřadu příslušnému k přijímání nálezů.
Vzpomenuté povolení bude vyhlášeno zároveň
s označením místního úřadu ve věstníku,
v němž železniční správní úřad uveřejňuje
opatření a vyhlášky ve věcech přepravních.


61

(2) Dodáním věci místnímu úřadu bude
podnik zbaven povinností schovatele, které
vyplývají z ustanovení § 114.

§ 151.

K dílu dvanáctému hlavy první.
(1) úkonech státní výsosti zvláště. )

železniční správní úřad může v dohodě
s ministerstvem financí, a jde-li o svazky
územní samosprávy, také v dohodě s mini-
sterstvem vnitra osvoboditi podnik dráhy
vedlejší od příspěvku podle § 141, odst. 1.

//. Daňové, poplatkové a jiné úlevy
a výhody.

§ 152.

Osvobození od kolků a poplatků,

jakoži od dávek za úřední úkony

ve věcech správních.

(1) Dokud nebude zahájen provoz dráhy
vedlejší, jsou osvobozeny od kolků a poplatků
všechny smlouvy, listiny a podání, které byly
ujednány, sepsány neb učiněny k účelu vybu-
dování dráhy vedlejší (s příslušenstvím, s po-
mocnými i vedlejšími závody) a jejího pro-
vozu a mají předmětem:

a) slib, že budou postoupeny pozemky, že
bude povoleno jich oddělení prosté břemen,
že bude propůjčeno právo na přenechání pra-
menů a jiných soukromých vod, na zřízení
služebností a jiných věcných práv na nemo-
vitých věcech, jakož i na odstoupení, omezení
nebo zrušení těchto práv a takových práv, je-
jichž výkon je vázán k určitému místu, že
bude propůjčeno právo, aby byla strpěna opa-
tření, která omezují výkon práva vlastnického
nebo jiného práva na určitém pozemku nebo
horním díle, že bude dodán stavební nebo
provozní materiál, že budou poskytnuty hoto-
vosti s převzetím akcií nebo bez převzetí nebo
jiné příspěvky jakéhokoli druhu;

b) stanovení podmínek pro užívání veřej-
ných pozemních komunikací (prostranství);

c) převzetí garančních závazků;

d) úmluvy o opatření kapitálu;

e) podání, plány a jiné písemnosti, které
podají zájemníci, zejména také uchazeči
o koncesi, jestliže jimi má býti vybudování
dráhy vedlejší technicky nebo finančně při-
praveno.

(2) Za udělení koncese a za sepsání kon-
cesní listiny se neplatí kolky a poplatky.


62

(3) Byl - li provoz dráhy vedlejší zahájen,
jsou osvobozeny od kolků a poplatků, a to až
do uplynutí 3 let ode dne, kdy byl zahájen
provoz:

a) veškeré smlouvy, listiny a podání, které
ujednal, sepsal neb učinil podnik dráhy ve-
dlejší k účelu vybudování dráhy vedlejší
a jejího provozu;

b) potvrzení podnikatelů stavby a dodava-
telů, že byly přijaty platy za práce spojené
s vybudováním dráhy vedlejší.

(4) Podnik dráhy vedlejší jest osvobozen
na 25 let od kolkových poplatků z kuponů cen-
ných papírů, které podnik vydal, anebo ne-
jsou-li cenné papíry vydány, z kvitancí na vy-
placené úroky (dividendy). Tato doba se po-
čítá, nastala - li splatnost prvního kuponu nebo
první úrokové (dividendové) splátky v prv-
ním roce po udělení koncese, ode dne splat-
nosti, jinak ode dne, kdy uplynul rok od udě-
lení koncese.

(5) Dále jsou osvobozeny od kolků a po-
platků, a to bez časového omezení, smlouvy,
listiny a podání, které podnik dráhy vedlejší
ujednal, sepsal neb učinil k těmto účelům:

a) k opatření kapitálu pro první vybudo-
vání dráhy vedlejší podle ustanovení koncesní
listiny, což platí zejména pro ujednání, zúro-
kování a splácení zápůjček a pro vydání akcií,
obligací a pod.;

b) k výkupu pozemků nebo k oddělení po-
zemků prostému břemen pro první vybudo-
vání dráhy podle ustanovení koncesní listiny
a k nabytí za tím účelem některého z práv
uvedených v odstavci 1, písm. a);

c) k splynutí (fusi) drah vedlejších, a to
potud, pokud k tomu potřebné smlouvy,
listiny a podání byly ujednány, sepsány neb
učiněny do 3 let od zápisu splynutí do firem-
ního rejstříku.

(6) Konečně jsou osvobozeny od kolků a
poplatků, a to do 7 let ode dne, kdy byl zahá-
jen provoz na dráze vedlejší, smlouvy, listiny
a podání, které podnik dráhy vedlejší ujednal,
sepsal neb učinil k těmto účelům:

a) k ujednání, zúrokování a splácení zá-
půjček, jež jsou určeny k umořování dluhů,
jejichž ujednání bylo podle ustanovení od-
stavce 1, písm. d) a odstavce 3, písm. a)
osvobozeno od kolků a poplatků;

b) k převodu podniku dráhy vedlejší na
akciovou společnost nebo společnost s ručením
omezeným, děje - li se tento převod podle ústa-


63

novení koncesní listiny, nebo je-li v souvis-
losti s přenesením koncese (§22).

(7) Doby osvobození, které jsou stanoveny
v předcházejících odstavcích, počítají se, je-li
provoz dráhy vedlejší zahajován po sobě na
částech dráhy, pro každou část dráhy zvláště.

(8) úřední úkony, k nimž dojde na základě
jednání osvobozených podle ustanovení před-
chozích odstavců od kolků a poplatků, jsou
osvobozeny od dávek za úřední úkony ve vě-
cech správních.

§ 153.
Osvobození od daně výdělkové.

(1) Podnik dráhy vedlejší jest osvobozen
od daně výdělkové (zákon ze dne 15. června
1927, č. 76 Sb. z. a n., o přímých daních) na
25 let.

(2) Doba podle předcházejícího odstavce se
počítá ode dne, kdy byl zahájen provoz. Je-li
provoz zahajován po sobě na částech dráhy,
počítá se tato doba pro celou dráhu ode dne,
kdy byl zahájen provoz na první části dráhy.

(3) Bude-li dráha vedlejší prohlášena za
drobnou (§ 5, odst. 4), může osvobození,
které bylo uděleno pro dráhu vedlejší, býti
ponecháno v platnosti rozhodnutím železnič-
ního správního úřadu v dohodě s minister-
stvem financí.

§ 154.

Osvobození u přestaveb, rozši-

řovacích staveb, dodatečných

zařízení a výstroje.

(1) Co se týká osvobození podle § 152,
budou přestavby a rozšiřovací stavby, jakož
i nová opatření výstroje a zařízení posuzová-
ny stejně jako zakládací vydání dráhy vedlej-
ší, jestliže železniční správní úřad v dohodě
s ministerstvem financí je uzná za veřejně
prospěšné.

(2) Doba osvobození podle § 152, odst. 1
zanikne dnem, kdy bylo uděleno povolení
k užívání pro příslušnou stavbu nebo zaří-
zení. Tímto dnem se počíná lhůta pro osvobo-
zení podle § 152, odst. 3 a 6.

§ 155.

Ustanovení společná.

(1) Veškerá osvobození uvedená v §§ 152 a
154 platí při oboustranné závazných právních
jednáních a při listinách o nich sepsaných ne-


64

jen pro podnik dráhy vedlejší, nýbrž také pro
druhou stranu, která je s ním ujedná.

(2) Tato osvobození platí, jsou-li splněny
předpoklady podle §§ 152 a 154, s časovým
omezením uvedeným tamže, také pro knihovní
zápis práv, která byla zřízena osvobozeným
právním jednáním, zejména tedy také pro zá-
pis práva knihovního na knihovních jednot-
kách nebo jiných nemovitostech, určených
k tomu smlouvou, pro kolky a poplatky z ji-
ných úředních jednání a úředních sepsání,
která byla vykonána na základě osvobozeného
právního jednám, konečně pro listiny, které
podnik dráhy vedlejší vydá, prováděje takové
právní jednání, pro postupy přednosti a pro-
pouštěcí prohlášení, které vydala třetí osoba,
pro kvitance o výkupném za pozemky, jakož
i pro jejich knihovní provedení.

(3) Tato osvobození neplatí pro podání a
jednání v civilním sporu.

§ 156.

Výhody hospodářské.

(1) Vláda může podniku dráhy vedlejší na
žádost přiznati podle volného uvážení tyto
další výhody:

a) Státní správa může převzíti provoz
dráhy vedlejší za náhradu skutečných provo-
zovacích vydání. Dráze vedlejší, jejíž provoz
vedou dráhy státní za náhradu skutečných
provozovacích vydání, může státní správa že-
lezniční v dohodě s ministerstvem financí po-
shověti úhradu provozních schodků a po-
skytnouti zálohou peníze potřebné k úhradě
roční potřeby na zúročení a umoření dosud
nesplacených přednostních (prioritních) obli-
gací, hypotečních nebo jiných zápůjček, jichž
bylo užito se svolením státní správy k účelům
investičním nebo na zúročení a umoření do-
sud neslosovaných přednostních akcií dráhy,
jakož i na úhradu jejích společenských vy-
dání. Poshověné a zálohou vyplacené částky
i s úroky jsou pohledávkou státní správy.
Překročí-li čistý výnos dráhy vedlejší roční
potřebu zajištěnou zálohami, poskytovanými
podle předcházejících ustanovení, bude užito
přebytku čistého výnosu ke splacení této po-
hledávky státní správy až do úplného vyrov-
nání, při čemž úroky mají přednost před ka-
pitálem. Při výkupu dráhy státem nebo při
uplynutí koncesní doby bude k úhradě těchto
pohledávek užito jmění železničního podniku;
do tohoto jmění se počítá i náhrada za výkup.


65

Při tom však zůstanou nedotčeny nároky z ne-
splacených dosud prioritních obligací, hypo-
tečních a jiných zápůjček, užitých se schvále-
ním státní správy k účelům investičním, a ná-
roky z dosud neumořených prioritních akcií,
a to do té míry, jak byly zajištěny vzpomenu-
tými zálohami.

b) Stavební a provozní materiál i věci in-
ventární mohou býti dráze vedlejší přene-
chány státní železniční správou za podmínek
všeobecně stanovených železničním správním
úřadem.

c) Stavební a provozní materiál, věci in-
ventární a vozidla mohou býti dopravovány
na drahách státních, pokud jsou určeny k vy-
budování a provozu dráhy vedlejší, z které je
možný přímý přechod vozidel na dráhu státní
nebo na dráhu státem provozovanou, za sní-
žené tarifní sazby platné pro vlastní režijní
zásilky drah státních, za něž se počítá dovoz-
né, jestliže se dá prokázat, že z toho vzniklé
úspory na dovozném připadnou podniku dráhy
vedlejší.

(2) železniční správní úřad může přidržeti
podniky drah vedlejších, které požívají ně-
které výhody podle předcházejícího odstavce
nebo některé podobné výhody, aby povolily
stejné úlevy i pro připojující se dráhy
vedlejší.

§ 157.

Zvláštní ustanovení pro do-
pravní zařízení drahám po-
dobná.

Koncesuje-li se jako dráha vedlejší do-
pravní zařízení drahám podobné (§§ 1, 190),
může býti vysloveno v koncesní listině, že vý-
hody podle §§ 152 až 156 nepříslušejí, anebo
že příslušejí v omezené míře.

§ 158.

Zachování dřívějších osvobo-
zení a výhod.

Ustanovení §§ 152 až 155 se nedotýkají
osvobození a výhod, které byly dosud uděleny
na základě dřívějších zákonů o drahách
vedlejších.

Hlava třetí.
Dráhy drobné.

§ 159.
Všeobecně.

Pro dráhy drobné platí předpisy pro dráhy
vedlejší s odchylkami podle následujících
paragrafů.


66

/. Odchylky od předpisů tohoto zákona pro
dráhy vedlejší.

Zásadní ustanovení.

§ 160.

(1) Pro dráhy drobné buďte stanoveny,
hledíc k různosti povahy dráhy drobné a podle
toho, jak to dovolují okolnosti, odchylky
z předpisů platných pro dráhy vedlejší, jakož
i povoleny úlevy z nich, a to zejména po
stránce podmínek a zásad týkajících se kon-
cesování, vybudování, udržování a provozu
dráhy, jakož i po stránce zjednodušení pří-
slušných řízení. Takové odchylky a úlevy
mohou býti stanoveny nebo povoleny vládním
nařízením, po případě koncesní listinou nebo
rozhodnutím železničního správního úřadu po-
dle zásad stanovených vládním nařízením.

(2) Bez újmy tohoto zásadního ustanovení
platí úchylky a úlevy podle §§ 161 až 168.

§ 161.

Výkon státní výsosti se omezí v zásadě na
úkony, které souvisí:

1. s koncesováním dráhy a její výstavbou,
počítajíc v to i přestavby, rozšiřovací stavby,
dodatečná zařízení a výstroj;

2. se zajištěním bezpečnosti provozu, jakož
i s plněním povinnosti udržovati provoz
(§ 19) a s plněním přepravní povinnosti
(§ 84);

3. s ochranou majetku v okolí dráhy před
škodlivými účinky vybudování, udržování a
provozu dráhy;

4. s výkonem tarifní výsosti.

§ 162.

K dílu prvnímu, druhému
a čtvrtému hlavy první a k § 147.

(Povolení k přípravným pracím, koncese,
vybudování a udržování dráhy. )

(1) Koncesi pro dráhu drobnou uděluje že-
lezniční správní úřad v dohodě s minister-
stvem národní obrany a s ministerstvem
financí.

(2) Může býti vysloveno v koncesní listině
nebo kdykoli později v dohodě s ministerstvem
financí, že se stát vzdává práva nápadu (§§ 14
a 15) nebo práva výkupu (§ 16), aneb obojího
tohoto práva.


67

(3) Podnik dráhy drobné je povinen dovo-
liti, aby se trať jiné dráhy drobné křižovala
(v úrovni) s jeho tratí, uzná-li to železniční
správní úřad za přípustné s hlediska bezpeč-
nosti. Ustanovení § 39, odst. 2 a 3 platí ob-
dobně.

(4) žádost o udělení koncese může býti spo-
jena se žádostí o vydání stavebního povolení.
Příslušná řízení buďte v takovém případě, do-
volují-li to okolnosti, spojena a koncese i sta-
vební povolení buďte vydány v jednom roz-
hodnutí.

K dílu šestému hlavy první.
(Provoz. )

§ 163.

(1) Ustanovení § 81, odst. 1 a 2 platí i pro
podnik dráhy drobné.

(2) Předpisy o schvalování jízdních řádů,
o uvádění jízdních řádů v obecnou známost a
o přípravě jízdních řádů pro největší výkon-
nost dráhy platí pro dráhy drobné (jejich
části) potud, pokud se způsobem dopravy po-
dobají drahám vedlejším. Jinak je podnik
dráhy drobné povinen uváděti v obecnou zná-
most toliko dobu prvního a posledního vlaku,
o čemž může železniční správní úřad vydati
směrnice.

§ 164.

Podnik dráhy drobné je oprávněn sestaviti
se schválením železničního správního úřadu
podle svých provozních poměrů zvláštní pře-
pravní předpisy, které se mohou odchylovati
od předpisů pro dráhy hlavní a vedlejší.

§ 165.
Ustanovení § 93 platí i pro dráhy drobné.

§ 166.

K dílu desátému hlavy první
a k § 150.

(Věci ztraceně nebo zapomenuté. )

Věci ztracené nebo zapomenuté, které mu
budou odevzdány ve smyslu § 112, dodá pod-
nik dráhy drobné vždy do 8 dnů místnímu
úřadu příslušnému k přijímání nálezů.


68

§ 167.

K dílu jedenáctému hlavy první.

(Povinnosti k státní správě poštovní a te-
legrafní, ustanovení v zájmu obrany státu a
ustanovení o přepravě četnictva. )

(1) Povinnosti k státní správě poštovní
podle § 116, ustanovení v zájmu obrany státu
podle §§ 117 až 121, jakož i ustanovení o pře-
pravě četnictva podle § 122 postihují podnik
dráhy drobné potud, pokud určité úkony
možno uskutečniti se zřením k tomu, jak
dráha je vybudována.

(2) Podnik dráhy drobné je povinen přepra-
vovati zdarma vojenské osoby ve službě ordo-
nanční (poddůstojníky a vojíny), dále orgány
uniformované stráže bezpečnosti, četnictva,
nebo finanční stráže, jsou-li ve službě, avšak
nejvíce 2 osoby jedním vozidlem.

§ 168.

K §§ 152 až 158.
(Daňové, poplatkové a jiné úlevy a výhody. )

(1) Podnik dráhy drobné jest osvobozen od
daně výdělkové (zákon č. 76/1927 Sb. z. a n. ),
od kolkových poplatků z kuponů nebo z kvi-
tancí na vyplacené úroky (dividendy) na
15 let.

(2) Vláda může drahám drobným, jejichž
vybudování je zvláště nákladné, povoliti osvo-
bození podle předcházejícího odstavce na dobu
do 25 let.

(3) Ustanovení § 156, odst. 1, písm. a) ne-
platí pro dráhy drobné.

//. Odchylky pro svazky územní samosprávy.

§ 169.

(1) Uchází-li se o koncesi svazek územní
samosprávy, může býti koncese k vybudování
a provozu drah drobných udělena pro obvod
jedné nebo více obcí (oblastní koncese).

(2) Koncesní listina může tu vysloviti ome-
zení práva podle § 17, odst. 1, č. 1.

§ 170.

(1) Pro dráhy drobné, jejichž koncesioná-
řem je svazek územní samosprávy, neplatí
právo nápadu a právo výkupu státu.


69

(2) Vyšší svazek územní samosprávy je
oprávněn kdykoli před uplynutím koncesní
doby vykoupiti dráhu drobnou, jejímž konce-
sionářem je nižší svazek územní samosprávy.
Podmínky tohoto výkupu stanoví koncesní
listina. Běží-li o dráhu koncesovanou před
účinností tohoto zákona, vykoupí se dráha
poskytnutím renty, která se rovná průměr-
nému výnosu dráhy za posledních sedm let,
avšak po vyloučení výnosu dvou let nejne-
příznivějších, nejméně však čtyřem procen-
tům zakládacího kapitálu. Uvedená renta
může býti kdykoli pro zbytek koncesní doby
kapitalisována na pět procent.

(3) Pro dráhy drobné, jejichž koncesioná-
řem je svazek územní samosprávy, neplatí
ustanovení §§ 20 a 21.

§ 171.

(1) Provozuje-li dráhu drobnou svazek
územní samosprávy, nepodléhá stanovení sa-
zeb jízdného, přepravného a vedlejších po-
platků schválení železničního správního úřa-
du. Vedle toho tu neplatí ustanovení § 87.

(2) Ustanovení § 93, odst. 1, věty druhé ne-
platí, jde-li o obec. Oprávnění železničního
správního úřadu, udíleti ve věci, o kterou jde,
pokyny politickým úřadům ve smyslu čí. 1
zákona o organisaci politické správy, není tím
dotčeno.

(3) Ustanovení § 93, odst. 3 neplatí, jde-li
o svazek územní samosprávy. Tento svazek je
však povinen předkládati železničnímu správ-
nímu úřadu roční bilanci železničního podniku.

§ 172.

(1) Ustanovení § 134 neplatí, jde-li o obec.

(2) železniční správní úřad je oprávněn
účastniti se svým zástupcem schůzí obecních
zastupitelstev, rad a komisí, má-li se v těchto
schůzích jednati o věcech drah, jejichž konce-
sionářem nebo provozovatelem je obec, ovšem
za předpokladu, že jde o věci, které jsou před-
mětem výkonu statni výsosti. K takovým
schůzím musí býti železniční správní úřad
pozván s uvedením předmětu, o který jde.

§ 173.

Jde-li o svazek územní samosprávy, platí
osvobození podle ustanovení § 168, odst. 1 na
25 let, osvobození pak od dávek za úřední úko-
ny ve věcech správních bez časového omezení.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP