40

(2) Bezpečnostní orgány jsou při výkonu
své služby oprávněny vstupovati do železnič-
ního obvodu, jiné orgány veřejné správy, po-
čítajíc v to i orgány poštovní správy, za pod-
mínek, které stanoví železniční správní úřad
v dohodě s příslušnými ministerstvy. Jinak
smějí vstupovati do železničního obvodu toliko
zaměstnanci dráhy při výkonu své služby
neb osoby, které se mohou prokázati dovole-
ním železničního podniku.

(3) Kdo se blíží k přejezdu (přechodu),
musí si počínati tak, aby neohrozil ani svou
bezpečnost, ani bezpečnost lidí, zvířat a věcí
jeho péči svěřených, ani bezpečnost, neruše-
nost a pravidelnost železničního provozu. Ze-
jména musí dbáti výstražných znamení, ná-
věstí a polohy závor, jakož i musí se vhodným
způsobem přesvědčiti, neblíží-li se ku pře-
jezdu železniční vozidlo. Řidiči silničních
vozidel, zejména motorových, jsou proto po-
vinni zvolniti přiměřeně jízdu, a je-li toho
třeba, vozidlo, po případě i motor zastaviti.

(4) Osoby, jimž náleží pečovati o zvířata,
musí dbáti toho, aby zvířata nevstupovala na
trať; musí je proto držeti v přiměřené vzdále-
nosti od dráhy.

§ 109.

Je zakázáno poškozovati trať, jakákoli sta-
vební a provozní zařízení, výstroj a příslu-
šenství dráhy, klásti na koleje předměty, pře-
stavovati výhybky, otvírati závory, napodo-
bovati návěsti, způsobovati bez příčiny po-
plach a vůbec činiti cokoli, co by mohlo mšiti
neb ohroziti železniční provoz.

§ 110

Prostranství, které přiléhá k stanici a jest
určeno pro příchod (příjezd) nebo pro odchod
(odjezd) (přednádraží), nesmí býti užíváno
způsobem, který se nesrovnává s jeho urče-
ním.

§ 111.

(1) železniční podnik je povinen uváděti
v mezích technické a hospodářské účelnosti
vyhláškami, oznámeními a jinými vhodnými
zevnějšími označeními v obecnou známost
všecky závažné věci, které se týkají železniční
přepravy, a umisťovati vhodné nápisy neb
označení pro rychlou informaci obecenstva,
železniční správní úřad může o tom vydati
zvláštní směrnice. Osoby, které užijí dráhy,
nemají však, není-li v železničním přepravním


41

řádě (§ 85) stanoveno jinak, nároku na ná-
hradu škody, která jim snad vzejde z ne-
splnění této povinnosti.

(2) železniční správní úřad může uložiti
železničnímu podniku, aby obecenstvo bylo
varováno určitým způsobem před hrozícím
nebezpečím.

(3) Ve všech vyhláškách, oznámeních a
označeních, jichž se týká ustanovení předchá-
zejících odstavců, jakož i ve všech obecen-
stvu určených nápisech, označeních, přeprav-
ních průkazech, oznámeních písemních neb
ústních vůbec musí býti užito státního jazyka.
Užije-li se ve shodě se zákonnými ustanove-
ními a koncesní listinou také jiného jazyka,
musí býti zároveň text v jazyce státním na
prvním místě a aspoň ve stejných rozměrech
i ve stejné úpravě. Ustanovení tohoto odstavce
platí zejména také pro uveřejňování jízdních
řádů, tarifů a tarifních slev.

(4) železniční podnik upraví svůj styk
s obecenstvem podle zásady účelnosti, jedno-
duchosti, rychlého jednání a ochoty; to platí
i po stránce jazykového styku s obecenstvem.
S osobami, které v přepravním styku s dra-
hou užijí státního jazyka, musí železniční
podnik a jeho orgány jednati ve státním
jazyce. Těchto ustanovení sluší užíti přimě-
řeně na všecky podniky v železničním obvodu,
pokud jejich účelem je uspokojovati potřeby
obecenstva, které užívá dráhy.

Díl desátý.
Věci ztracené nebo zapomenuté.

§ 112.
Odevzdání dráze.

Najde-li někdo věc v železničním vozidle,
v místnostech vyhrazených pro obecenstvo
nebo jinde v železničním obvodu, nesmí věc
sobě přivlastniti, ale je povinen ji odevzdati
bez zbytečných průtahů železniční služebně,
leč že by věc sám ihned vrátil tomu, kdo ji
ztratil nebo zapomenul.

§ 113.
Nálezné a co s ním souvisí.

(1) Byla-li věc ztracena, činí nálezné deset
ze sta obecné ceny nálezu. Dosáhla-li by od-
měna podle tohoto výpočtu 2. 000 Kč, vyměří
se z ostatku jen pět ze sta. Byla-li věc toliko
zapomenuta, nálezné nepřísluší.

 


42

(2) Má se za to, že věci, které byly zane-
chány v železničních vozidlech na místech,
kde se pravidelně ukládají, byly zapomenuty.

(3) Jde-li o věc, kterou našel zaměstnanec
dráhy při výkonu své služby, přísluší nálezné
železničnímu podniku, avšak ten je povinen
polovinu odvésti ústavům a zařízením sociální
péče železničního podniku, stanoveným se sou-
hlasem železničního správního úřadu, druhou
pak polovinu poskytnouti jako odměnu za-
městnancům, kteří se přičinili o nález.

(4) Nežádá-li nálezce nálezného nebo sta-
ne-li se nezvěstným, připadne nálezné ústa-
vům a zařízením sociální péče železničního
podniku, stanoveným se souhlasem železnič-
ního správního úřadu. Nezvěstným je nálezce
tehdy, jestliže ho nelze vyhledati podle adresy,
kterou udal.

§ 114.

Povinnosti dráhy.

(1) Za odevzdanou věc odpovídá železniční
podnik jako schovatel. Prokáže-li někdo, že
odevzdanou věc ztratil nebo zapomenul, vydá
mu ji železniční podnik po srážce nákladů na
uschování, jakož i po případě po srážce (za-
placení) nálezného.

(2) Nebude-li věc vydána do 3 měsíců ode
dne, kdy byla odevzdána, je železniční pod-
nik oprávněn ji prodati ve veřejné dražbě.
Věci, které by se znehodnotily uschováním
nebo jejichž pravděpodobný výtěžek při pro-
deji by neuhradil náklad na uschování, je
železniční podnik oprávněn prodati ještě před
uplynutím označené lhůty, a to třebas i z volné
ruky; věci podlehnuvší zkáze nebo bezcenné
je oprávněn také zničiti.

(3) Stržené peníze, po srážce nákladů na
uschování a útrat prodeje, uschová železniční
podnik bezúročně pro toho, kdo věc ztratil
nebo zapomenul.

§ 115.

Nezjistí-li se předchozí držitel.

(1) Nepřihlásí-li se ten, kdo věc ztratil
nebo zapomenul, do 3 roků ode dne, kdy věc
byla odevzdána železničnímu podniku, při-
padne věc nebo stržené peníze v úschově
i s užitky nálezci.

(2) Ustanovení § 113, odst. 3 a 4 platí
obdobně.


43

Díl jedenáctý.

Povinnosti k státní správě poštovní a telegraf-
ní, ustanovení v zájmu obrany státu a ustano-
vení o přepravě četnictva.

/. K správě poštovní a telegrafní.

§ 116.

(1) Železniční podnik je povinen přepravo-
vati poštovní zásilky, zaměstnance je dopro-
vázející a dohlédací orgány. Poštovní správa
může užívati k této přepravě zvláště přizpů-
sobených vozů.

(2) Uplatňujíc požadavky podle předcháze-
jícího odstavce, přihlédne poštovní správa
k zřetelům hospodárného provozu dráhy.

(3) Za přepravu podle odstavce 1 poskytne
poštovní správa železničnímu podniku přimě-
řenou náhradu. Nesjedná-li se o ní dohoda,
rozhodne železniční správní úřad v dohodě
s ministerstvem pošt a telegrafů.

(4) Poštovní správa může v dohodě se želez-
ničním podnikem svěřiti zaměstnancům dráhy
obstarávání některých úkonů jménem poštovní
správy. Stejně může železniční podnik v do-
hodě s poštovní správou svěřiti poštovním za-
městnancům obstarávání některých úkonů
jménem železničního podniku.

//. Ustanovení v zájmu obrany státu.

a) Všeobecně.
§ 117.

Vojenské správě náleží, aby při vybudování,
udržování a provozu drah zastupovala zájem
obrany státu, sledovala stav a výkonnost drah
s hlediska tohoto zájmu, jakož i aby stanovila
požadavky z toho vyplývající; železničnímu
správnímu úřadu náleží, aby určoval hlediska
po stránce železničně odborné, vydával pří-
slušná rozhodnutí se vztahem k železničním
podnikům a uskutečňoval s tím souvisící dozor.

§ 118.

(1) Vykonávajíce pravomoc podle tohoto zá-
kona a předpisů podle něho vydaných, přihlí-
žejí úřady z moci úřední též k zájmu obrany
státu, pokud by mohl býti dotčen.

(2) železniční podnik je povinen vedle po-
vinností, které jej jinak postihují podle zákon-
ných ustanovení o drahách, předpisů podle nich


44

vydaných a podle ustanovení koncesní listiny,
uskutečniti opatření nebo zařízení, která mu
železniční správní úřad uloží v zájmu obrany
státu na žádost vojenské správy a po dohodě
s ní.

(3) železniční podnik je povinen přepravo-
vati vojsko a vojenské zásilky za podmínek,
které stanoví železniční správní úřad v dohodě
s ministerstvem národní obrany.

(4) železniční podnik je povinen, požádá-li
o to oprávněný orgán, provésti přepravu voj-
ska a vojenských zásilek urychleně, a je-li toho
potřebí, i přednostně (odstavec 13).

(5) železniční podnik je povinen, požádá-li

o to vojenská správa, umožniti nebo provésti
výcvik vojenských osob v železniční službě
(odstavec 13).

(6) K usnadnění součinnosti vojenské sprá-
vy se železničním podnikem může vojenská
správa umístiti své zástupce u železničního
podniku a na její žádost ustanoví železniční
podnik referenta (referenty) pro věci vo-
jenské; projeví-li se toho potřeba, zejména
pak za branné pohotovosti státu, budou vy-
tvořeny společné orgány (odstavec 13).

(7) železniční podnik je povinen poskytnouti
vysvětlení, zprávy a pomůcky potřebné k úče-
lům obrany státu (odstavec 13).

(8) Z toho, aby železniční podnik plnil
všecky povinnosti, které jej postihují v zájmu
obrany státu, odpovídají zejména osoby ozna-
čené v § 128, odst. 1.

(9) Vojenská správa má kdykoli na vůli pře-
svědčiti se, třebas i na místě, zda železniční
podnik plní povinnosti, které jej postihují
v zájmu obrany státu, nemůže však zasahovati
přímo do vedení provozu (odstavec 13).

(10) O věcech železničního podniku, které
jsou obchodním tajemstvím, zachovají orgány
vojenské správy mlčenlivost, a to i po odchodu
ze služby nebo po propuštění ze svazku vojen-
ského; povinnosti mlčenlivosti mohou býti
zproštěni jen rozhodnutím ministerstva ná-
rodní obrany v dohodě se železničním správním
úřadem.

(11) Osoby označené v § 128, odst. 1, jakož

i zaměstnanci dráhy jsou povinni věci, které
mají býti tajeny v zájmu obrany státu, ucho-
vati v tajnosti stejně a s týmiž trestními ná-
sledky jako osoby ve veřejném postavení (§ 5,
č. 2 a § 6, č. 4 zákona ze dne 19. března 1923,
č. 50 Sb. z. a n., na ochranu republiky). To platí


45

i o osobách jiných, na př. dodavatelích, jimž
železniční podnik svěřil ve svém provozu věci,
které mají býti tajeny v eájmu obrany státu.

(12) Ve věcech podle tohoto zákona a před-
pisů podle nich vydaných je úřad, jenž pro-
vádí řízení, povinen učiniti všecka vhodná
opatření, aby zůstaly utajeny věci, které mají
býti utajeny v zájmu obrany státu; při tom
se může úřad v mezích nezbytnosti uchýliti
od platných předpisů upravujících řízení.
Opatření, opřená výslovně o ustanovení věty
první, není potřebí odůvodňovati.

(13) Podrobnosti ustanovení odstavců 4 až
7 a 9 stanoví směrnice, které vydá železniční
správní úřad v dohodě s ministerstvem ná-
rodní obrany.

(14) Vládní nařízení může, projeví-li se toho
potřeba, zavésti pro dráhy, po případě pro
určité druhy nebo skupiny drah účinnost ně-
kterých předpisů zákona o obraně státu, které
se vztahují na podniky důležité pro obranu
státu, i když příslušné železniční podniky ne-
byly výslovně určeny za podniky důležité pro
obranu státu (§18 zákona; o obraně státu).
Tyto předpisy platí potom místo ustanovení
tohoto (železničního) zákona.

b) Další povinnosti za branné
pohotovosti státu.

§ 119.

(1) Za branné pohotovosti státu platí vedle
předpisů §§ 117 a 118 ještě ustanovení násle-
dujících odstavců.

(2) železniční podnik je povinen dbáti zá-
jmu obrany státu před ostatními zájmy.

(3) železniční správní úřad může učiniti
potřebná opatření o uspořádání a o řízení
železničního provozu, užíti volně a na jakém-
koli místě zaměstnanců dráhy a podle potřeby
volně disponovati drahou, jejím příslušen-
stvím, pomocnými a vedlejšími závody. O zá-
sadách, podle nichž toto ustanovení bude
provedeno, dohodne se železniční správní úřad
s vojenskou správou.

(4) Přednostně (§ 118, odst. 4) musí býti
přepravován také materiál, potřebný k výrobě
válečné výzbroje a válečného výstroje, věci
potřebné k výživě obyvatelstva, transporty
evakuační a jiné transporty k účelům obrany
státu. Pořadí těchto transportů určí vojenská
správa skrze společné orgány (§ 118, odst. 6).

(5) Provoz dráhy může býti převzat státní
správou železniční, a to zejména tehdy, po-


46

žádá - li o to vojenská správa. Projeví - li se toho
nutná potřeba, může býti provoz na kterékoli
dráze převzat do vojenské správy; o takovém
převzetí v poli rozhoduje vojenská správa
sama. Podrobnosti upraví vládní nařízení.

(6) železniční podnik je povinen dopravovati
na svých telegrafních a telefonních vedeních
telegramy, jejichž druh a pořadí blíže určí že-
lezniční správní úřad v dohodě s minister-
stvem národní obrany a s ministerstvem pošt
a telegrafů. Železniční podnik je vedle toho po-
vinen dovoliti, aby vojenská správa užila přímo
železničních telegrafních nebo telefonních ve-
dení, jichž není nezbytně třeba k železničnímu
provozu. Rovněž je železniční podnik povinen
dovoliti, aby na pozemcích dráhy byla zřízena
nebo na telegrafních a telefonních sloupovích
byla připjata vojenská telegrafní a telefonní
vedení, ale musí býti při tom postaráno o to,
aby nebyl rušen provoz v železničních slabo-
proudých vedeních.

(7) Železniční správní úřad může v dohodě
s ministerstvem vnitra a s ministerstvem ná-
rodní obrany uložiti železničnímu podniku, aby
utvořil ozbrojené strážní oddíly železniční.
Ustanovení § 139, odst. 1, věty druhé, a odst. 2
a 3 platí tu obdobně.

§ 120.

Žádá - li naléhavý zájem obrany státu, aby
byly stanoveny odchylky od zákonných usta-
novení, která upravují vznik dráhy, její udržo-
vání a provoz, zahrnujíc v to i výkon státní vý-
sosti ve věcech drah, jakož i vyvlastnění k úče-
lům vybudování a provozu drah, může býti při-
měřená úprava uskutečněna vládním naříze-
ním.

c) Ustanovení k §§ 118 a 119
o náhradách.

§ 121.

(1) Za přepravu vojska a vojenských zásilek
se platí zlevněné jízdné nebo přepravné, které
stanoví železniční správní úřad v dohodě s mi-
nisterstvem národní obrany. Jde - li o jinou pře-
pravu, zaplatí se jízdné nebo přepravné podle
tarifu.

(2) Za náklady, které vzejdou železničnímu
podniku z ustanovení § 118, odst. 2, ač neběží - li
o opatření záležející v administrativních úko-
nech, a § 119, odst. 7 přísluší železničnímu pod-
niku, neujedná-li se nic jiného, náhrada přimě-
řená vzešlým nutným nákladům, avšak od
nich je třeba odpočítati částku úměrnou hos-


47

podářskému prospěchu, který z toho vyplyne
pro železniční podnik. O náhradě rozhodne
komise složená ze zástupců železničního správ-
ního úřadu, ministerstva národní obrany a
ministerstva financí. Vládní nařízení může
stanoviti povahu a rozsah administrativních
úkonů, které nejsou předmětem náhrady.

(3) Neujedná-li se nic jiného, přísluší želez-
ničnímu podniku za plnění, která proň vzejdou
z ustanovení § 119, odst. 3 a 5, náhrada, kterou
ustanoví vládní nařízení, při čemž bud' přimě-
řeně hleděno k zásadám, které jsou uplatněny
v zákonných ustanoveních o poskytování ná-
hrad za obdobná plnění k účelům obrany státu
za branné pohotovosti státu. Za omezení nebo
zastavení provozu v poli pro válečné operace
náhrada nepřísluší. Vládní nařízení stanoví
dále, v kterých případech přísluší železnič-
nímu podniku náhrada za plnění, která proň
vzejdou z ustanovení § 119, odst. 6.

///. Ustanoveni o přepravě četnictva.

§ 122.

O přepravě četnictva platí předpisy § 118,
odst. 3, 4 a 13, jakož i § 121, odst. 1 obdobně.
Směrnice podle obdoby § 118, odst. 13 vydá že-
lezniční správní úřad v dohodě s ministerstvem
vnitra.

IV. Ustanoveni pro dráhy státní.

§ 123.

O finančním vypořádání mezi drahami stát-
ními a dotčenými odvětvími státní správy
(státními podniky) platí zvláštní předpisy, po
případě zvláštní úmluvy.

Díl dvanáctý.
O úkonech státní výsosti zvláště.

I. O železničním správním úřadě.
§ 124.

(1) Státní výsost ve věcech drah vykonává,
nestanoví-li zákon jinak, železniční správní
úřad, jenž zejména dozírá, aby vybudování,
udržování a, provoz hověl zákonným ustano-
vením o drahách, předpisům podle nich vy-
daným a ustanovením koncesní listiny, jako?
i aby nic neohrožovalo dráhu nebo bezpečnost
i pořádek na ní.

(2) Kromě toho, co se o tom ustanovuje na
jiných místech tohoto zákona, náleží do pravo-
moci železničního správního úřadu zejména:


48

a) řízení věcí železničních ve státě, jakož
i péče o zdokonalení a rozvoj drah;

b) příprava, po případě též účast na sjed-
návání mezinárodních smluv ve věcech želez-
ničních, dále podle okolností přímé sjedná-
vání jiných dohod ve věcech drah se zahranič-
ními činiteli, jakož i spolupůsobení při sjed-
návání mezinárodních smluv, které se jakým-
koli způsobem dotýkají drah;

c) všechny věci, které souvisí s poměrem
československých železničních správ k cizině,
ač neběží-li o pravidelný styk sousedních
železničních správ neb o styk železničních
správ, které jsou v přímém styku dopravním,
nebo nejde-li o věci, které vyžadují diploma-
tické intervence; zejména schvalování smluv
a úmluv mezi československými železničními
správami a cizími železničními správami,
jakož i schvalování jejich členství v meziná-
rodních železničních sdruženích, kongresech a
pod., po případě účasti při zasedáních a pora-
dách těchto institucí;

d) příprava legislativních opatření, která
se mají dotknouti poměrů drah;

e) všecka jednání o převzetí drah již vy-
budovaných nebo drah, které teprve budou
vybudovány, do vlastnictví (zahrnujíc v to též
uskutečnění práva nápadu dráhy podle §§ 14
a 15, jakož i právo výkupu dráhy podle § 16)
nebo do provozu státu a provádění přísluš-
ných úmluv, při čemž je však třeba postupo-
vati v dohodě s ministerstvem financí;

f) vydávati v mezích zákonných ustanovení
směrnice týkající se vybudování, udržování a
provozu dráhy;

g) stanoviti nebo schvalovati normální
konstrukce a typy staveb, zařízení a před-
mětů, které jsou součástí dráhy, jejího zaří-
zení a výstroje, jakož i způsob jich užití;

h) schvalovati změny ve vybudování, udržo-
vání a provozu dráhy, které se od původních
konstrukcí a zařízení neb od normálních kon-
strukcí a typů odchylují, anebo které by měly
v zápětí změnu provozních podmínek, zejména
pak schvalovati užívání nových konstrukčních
principů a změny v užití schválených kon-
strukcí a typů;

ch) schvalovati nebo stanoviti pro dráhu
(její část) změny způsobu provozu, jakož
i povolovati, aby dráha (její část) byla zru-
šena, neb aby provoz na dráze (na její části)
byl zastaven;

i) stanoviti základní směrnice o vzájemném
užívání vozů různých drah;


49

j) sledovati, aby zájem obrany státu na
drahách byl zabezpečen, jednati s minister-
stvem národní obrany o věcech, které se tý-
kají vojenského užití a pohotovosti drah pro
obranu státu;

k) vydávati směrnice o výkonu služby;

1) sledovati, aby věci osobní u drah byly
uspořádány a vedeny způsobem, který hoví
zákonným ustanovením, jakož i potřebě a
povaze železniční služby, a aby sociální péče
byla prováděna podle platných předpisů a aby
byla podle potřeby a poměrů zdokonalována
a rozšiřována, všecko bez újmy pravomoci
ministerstva sociální péče, založené jinými
zákonnými ustanoveními;

m) upravovati v dohodě s ministerstvem
veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy
v mezích zákonných ustanovení zdravotně
policejní službu týkající se drah, počítajíc
v to i službu záchrannou, vykonávati tuto
službu vlastními orgány, jakož i bdíti, aby
byla vykonávána v mezích platných předpisů;

n) upravovati v dohodě s ministerstvem ze-
mědělství v mezích zákonných ustanovení ve-
terinárně policejní službu týkající se drah,
vykonávati podle dohody s tímto minister-
stvem některé úkony této služby vlastními
orgány, jakož i bdíti, aby byly vykonávány
v mezích platných předpisů;

o) organisovati, sestavovati a vydávati cel-
kovou statistiku drah.

(3) železniční správní úřad vykonává také
všecky úkony státní výsosti nad drahami,
které byly přikázány jinými předpisy, nedo-
tčenými tímto zákonem, úřadům jiného po-
jmenování (ministerstvo železnic, generální
inspekce, železniční dozorčí úřad a pod. ).

(4) železniční správní úřad ve smyslu to-
hoto zákona je ministerstvo, jemuž přísluší
dozor na dráhy.

§ 125.

Příkazy a zákazy všeobecné po-
vahy, vydávané politickými
úřady.

(1) K účelu výkonu státní výsosti ve vě-
cech drah jsou politické (státně policejní)
úřady oprávněny vydávati, a to podle pokynů
železničního správního úřadu, příkazy a zá-
kazy ve způsobu všeobecných nařízení.

(2) Ustanovení či. 3 zákona o organisaci
politické správy zůstává nedotčeno.

 


50

II. Dozor na železniční podniky zvláště.

§ 126.
Všeobecně.

(1) železniční správní úřad bdí nad tím, aby
železniční podnik a jeho zaměstnanci zachová-
vali přesně zákonná ustanovení o drahách,
předpisy podle nich vydané a ustanovení kon-
cesní listiny.

(2) Za tím účelem může žádati od železnič-
ního podniku (zaměstnanců dráhy) potřebná
vysvětlení (zaměstnanci dráhy jsou povinni
dáti odpověď na příslušné dotazy) nebo před-
ložení určitých písemností i věcí a může se
na místě přesvědčovati svými orgány o stavu
dráhy (s příslušenstvím, pomocnými i vedlej-
šími závody) a o způsobu vedení provozu,
železniční podnik nesmí zaměstnance, který
se zachoval podle předcházející věty, postih-
nouti žádnou újmou ve služebním a platovém
poměru.

(3) Zjistí-li orgány úřadu při výkonu do-
zoru na místě, že zaměstnanec dráhy pro zá-
vady tělesné nebo duševní, pro nedostatek
smyslových schopností nebo pro neznalost
služby ohrožuje bezpečnost železničního pro-
vozu, mohou uložiti příslušnému činiteli že-
lezničního podniku, aby byl onen zaměst-
nanec na dobu, která je odůvodněna okol-
nostmi, odstraněn ze služby, o kterou jde.
Takové opatření, o jehož důvodech musí býti
zaměstnanec zpraven, jsou však orgány úřadu
povinny ihned oznámiti železničnímu správ-
nímu úřadu; ten je, proveda přiměřené še-
tření, do 30 dnů potvrdí nebo zruší a zpraví
o tom vždy železniční podnik a dotčeného
zaměstnance. Nevydá-li železniční správní
úřad rozhodnutí do uvedené lhůty, má se za
to, že opatření bylo zrušeno.

(4) O věcech železničního podniku, které
jsou obchodním tajemstvím, zachovají orgány
úřadu mlčenlivost, a to i po odchodu ze služby
nebo po propuštění; této povinnosti mohou
býti zproštěni jen rozhodnutím železničního
správního úřadu.

§ 127.

Donucovací opatření proti že-
lezničnímu podniku.

(1) Aby bylo vynuceno splnění některé po-
vinnosti, která vyplývá ze zákonných ustano-
vení o drahách, z předpisů podle nich vyda-
ných nebo z koncesní listiny, může železniční
správní úřad uložiti železničnímu podniku po-


51

kutu do 100. 000 Kč, a jde - li o opětované vy-
nucení až do 250. 000 Kč.

(2) Napřed však pohrozí, že pokuta bude
uložena, a ustanoví ke splnění povinnosti při-
měřenou lhůtu.

(3) Pokuty, uložené podle ustanovení od-
stavce 1, plynou do státní pokladny.

Kárná pravomoc železničního
správního úřadu.

a) Proti vedoucím orgánům.
§ 128.

(1) Jednají - li osoby, které mají účast při
vedení podniku (jsou podnikateli drah, tvoří
správní a dozorčí orgány právnické osoby,
spravují příslušný úsek správy svazků územní
samosprávy a pod. ), anebo které jsou řediteli,
členy ředitelství, ustanoveny k přímému ve-
dení provozu nebo zmocněnci podniku, proti
zákonným ustanovením o drahách, předpisům
podle nich vydaným nebo proti ustanovením
koncesní listiny, anebo neuposlechnou - li opa-
tření (rozhodnutí) železničního správního
úřadu, mohou jim býti uloženy tyto kárné
tresty:

1. napomenutí,

2. důtka,

3. peněžitý trest do 1. 000 Kč,

4. odstranění z účasti na vedení podniku,

5. propuštění (jde - li o osobu, která je ve
služebním poměru k železničnímu podniku).

(2) Tresty podle odstavce 1, č. 1 až 3 ukládá
železniční správní úřad.

(3) Tresty podle odstavce 1, č. 4 a 5 ukládá
železniční disciplinární výbor (§ 132) na ná-
vrh železničního správního úřadu. Tento vý-
bor však může uložiti, dospěje - li k mírněj-
šímu posouzení provinění, také některý
z trestů podle odstavce 1, č. 1 až 3.

(4) Než bude uložen kárný trest, musí býti
provedeno šetření, v němž je zejména třeba
slyšeti osobu, o kterou jde. Trest se uloží odů-
vodněným nálezem, v němž bude označeno
jednání, které se klade za vinu, a předpis,
který byl porušen.

(5) Uzná - li z vážných důvodů toho potřebu,
může železniční správní úřad naříditi, aby se
osoba, proti níž má býti zavedeno řízení před
železničním disciplinárním výborem, zdržela
účasti při vedení podniku až do dne, kdy toto
řízení bude skončeno.


52

(6) Peněžité tresty, uložené podle předchá-
zejících ustanovení, nesmějí býti přesunuty
na právnické osoby a jiné soubory osob. Za
zaplacení těchto trestů ručí příslušný želez-
niční podnik.

(7) Peněžité tresty, uložené podle předchá-
zejících ustanovení, odvedou se ústavům a
zařízením sociální péče železničního podniku,
stanoveným se souhlasem železničního správ-
ního úřadu.

(8) Potrestání podle tohoto paragrafu ne-
vylučuje odpovědnost podle jiných zákonů.

b) Proti zaměstnancům dráhy.

§ 129.

Služební provinění zaměstnanců dráhy se
stíhají v zásadě prostředky kárné pravomoci
železničního podniku (§ 99).

§ 130.

(1) železniční správní úřad může, uzná-li
toho potřebu, uložiti zaměstnanci dráhy,
který se dopustí služebního provinění, kárné
tresty, označené v § 128, odst. 1, č. 1 a 2.

(2) Ustanovení § 128, odst. 4 a 8 platí ob-
dobně.

(3) K výkonu této kárné pravomoci může
železniční správní úřad zmocniti jednotlivé
své orgány.

§ 181.

(1) Jde-li o hrubé služební provinění, může
železniční správní úřad, jestliže uzná ze zvlá-
ště závažných důvodů toho potřebu, naříditi
železničnímu podniku, aby proti zaměstnanci,
který se provinil, provedl kárné řízení. Před-
tím si však vyžádá zprávu od železničního
podniku. Jak k podání zprávy, tak i k pro-
vedení kárného řízení může býti stanovena
přiměřená lhůta. Je-li výkon kárné pravomoci
svěřen autonomním sborům (disciplinárním)
(§ 99, věta druhá), dodá jim železniční podnik
ihned příkaz železničního správního úřadu.

(2) Kárný nález, jenž bude proti zaměst-
nanci vydán vzhledem k ustanovení odstavce 1,
oznámí železniční podnik neprodleně želez-
ničnímu správnímu úřadu a předloží příslušné
spisy. Vysloví-li železniční správní úřad do
15 dnů, kdy ho oznámení došlo, že nález ne-
bere na vědomost, musí býti kárné řízení po-
dle odstavce 1 provedeno znovu, a je-li výkon
kárné pravomoci svěřen autonomním sborům
(disciplinárním), musí býti řízení nově pro-
vedeno s přečtením připomínek železničního


53

správního úřadu před příslušným sborem (se-
nátem, komisí a pod. ), a to, má-li autonomní
sbor dostatečný počet členů, jiného složení.
K provedení opětovaného kárného řízení může
železniční správní úřad rovněž stanoviti při-
měřenou lhůtu. Ustanovení první věty platí
obdobně i pro nový kárný nález.

(3) Vysloví-li železniční správní úřad do
15 dnů, kdy ho oznámení došlo, že nový kárný
nález nebere na vědomost, projedná provinění
zaměstnance dráhy železniční disciplinární
výbor (§ 132). Tento výbor může uložiti
kterýkoli z trestů označených v § 128, odst. 1
nebo kterýkoli trest stanovený služebním řá-
dem (§ 99). Ustanovení § 128, odst. 7 platí
tu obdobně.

(4) Předpisy předcházejících odstavců se
nemění nic na právní povaze kárných nálezů,
které vydávají železniční podniky neb auto-
nomní sbory (disciplinární).

§ 132.

železniční disciplinární výbor.

(1) železniční disciplinární výbor se skládá
z předsedy a dvanácti členů, jakož i z náhrad-
níků předsedy a členů.

(2) Předsedu a dvanáct členů výboru jme-
nuje na období 3 let s náhradníky ministr,
jemuž přísluší dozor na dráhy, a to předsedu
v dohodě s ministrem spravedlnosti ze soudců
z povolání, pokud pak jde o členy, pět členů
z úředníků železničního správního úřadu, dva
členy z orgánů vedoucích (§ 128, odst. 1)
a pět členů ze zaměstnanců drah (§§ 73 a
74). členové z orgánů vedoucích a ze zaměst-
nanců drah budou jmenováni podle návrhů
vyžádaných od nestátních železničních pod-
niků co možná tak, aby byly zastoupeny
všecky druhy a skupiny drah.

(3) Výbor projednává věci mu přikázané
(§ 128, odst. 3, a § 131, odst. 3) v senátech,
které se skládají z předsedy výboru a ze dvou
členů výboru určených losem, a to jednoho
ze členů jmenovaných z úředníků železnič-
ního správního úřadu, jednoho ze členů jme-
novaných buď z orgánů vedoucích, jde-li
o orgán vedoucí, nebo ze zaměstnanců drah,
jde-li o zaměstnance dráhy.

(4) Podrobnosti řízení před železničním
disciplinárním výborem stanoví vládní na-
řízení.

(5) Proti výroku železničního disciplinár-
ního výboru lze podati stížnost k nejvyššímu
správnímu soudu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP