75

Při tom však zůstanou nedotčeny nároky z ne-
splacených dosud prioritních obligací, hypo-
tečních a jiných zápůjček, užitých se schvále-
ním státní správy k účelům investičním, a ná-
roky z dosud neumořených prioritních akcií,
a to do té míry, jak byly zajištěny vzpomenu-
tými zálohami.

b) Stavební a provozní materiál i věci in-
ventární mohou býti dráze vedlejší přene-
chány státní železniční správou za podmínek
všeobecně stanovených železničním správním
úřadem.

c) Stavební a provozní materiál, věci in-
ventární a vozidla mohou býti dopravovány
na drahách státních, pokud jsou určeny k vy-
budování a provozu dráhy vedlejší, z které je
možný přímý přechod vozidel na dráhu státní
nebo na dráhu státem provozovanou, za sní-
žené tarifní sazby platné pro vlastní režijní
zásilky drah státních, za něž se počítá dovoz-
né, jestliže se dá prokázat, že z toho vzniklé
úspory na dovozném připadnou podniku dráhy
vedlejší.

(2) železniční správní úřad může přidržeti
podniky drah vedlejších, které požívají ně-
které výhody podle předcházejícího odstavce
nebo některé podobné výhody, aby povolily
stejné úlevy i pro připojující se dráhy
vedlejší.

§ 157.

Zvláštní ustanovení pro do-
pravní zařízení drahám po-
dobná.

Koncesuje - li se jako dráha vedlejší do-
pravní zařízení drahám podobné (§§ 1, 190),
může býti vysloveno v koncesní listině, že vý-
hody podle §§ 152 až 156 nepříslušejí, anebo
že příslušejí v omezené míře.

§ 158.

Zachování dřívějších osvobo-
zení a výhod.

Ustanovení §§ 152 až 155 se nedotýkají
osvobození a výhod, které byly dosud uděleny
na základě dřívějších zákonů o drahách
vedlejších.

Hlava třetí.
Dráhy drobné.

§ 159.
Všeobecně.

Pro dráhy drobné platí předpisy pro dráhy
vedlejší s odchylkami podle následujících
paragrafů.


76

 Odchylky od předpisů tohoto zákona pro
dráhy vedlejší.

Zásadní ustanovení.

§ 160.

(1) Pro dráhy drobné buďte stanoveny,
hledíc k různosti povahy dráhy drobné a podle
toho, jak to dovolují okolnosti, odchylky
z předpisů platných pro dráhy vedlejší, jakož
i povoleny úlevy z nich, a to zejména po
stránce podmínek a zásad týkajících se kon-
cesování, vybudování, udržování a provozu
dráhy, jakož i po stránce zjednodušení pří-
slušných řízení. Takové odchylky a úlevy
mohou býti stanoveny nebo povoleny vládním
nařízením, po případě koncesní listinou nebo
rozhodnutím železničního správního úřadu po-
dle zásad stanovených vládním nařízením.

(2) Bez újmy tohoto zásadního ustanovení
platí úchylky a úlevy podle §§ 161 až 168.

§ 161.

Výkon státní výsosti se omezí v zásadě na
úkony, které souvisí:

1. s koncesováním dráhy a její výstavbou,
počítajíc v to i přestavby, rozšiřovací stavby,
dodatečná zařízení a výstroj;

2. se zajištěním bezpečnosti provozu, jakož
i s plněním povinnosti udržovati provoz
(§19) a s plněním přepravní povinnosti
(§ 84);

3. s ochranou majetku v okolí dráhy před
škodlivými účinky vybudování, udržování a
provozu dráhy;

4. s výkonem tarifní výsosti.

§ 162.

K dílu prvnímu, druhému
a čtvrtému hlavy první a k § 147.

(Povolení k přípravným pracím, koncese,
vybudování a udržování dráhy. )

(1) Koncesi pro dráhu drobnou uděluje že-
lezniční správní úřad v dohodě s minister-
stvem národní obrany a s ministerstvem
financí.

(2) Může býti vysloveno v koncesní listině
nebo kdykoli později v dohodě s ministerstvem
financí, že se stát vzdává práva nápadu (§§ 14
a 15) nebo práva výkupu (§ 16), aneb obojího
tohoto práva.


77

(3) Podnik dráhy drobné je povinen dovo-
liti, alby se trať jiné dráhy drobné křižovala
(v úrovni) s jeho tratí, uzná-li to železniční
správní úřad za přípustné s hlediska bezpeč-
nosti. Ustanovení § 39, odst. 2 a 3 platí ob-
dobně.

(4) žádost o udělení koncese může býti spo-
jena se žádostí o vydání stavebního povolení.
Příslušná řízení buďte v takovém případě, do-
volují -li to okolnosti, spojena a koncese i sta-
vební povolení buďte vydány v jednom roz-
hodnutí.

K dílu šestému hlavy první.
(Provoz. )

§163.

(1) Ustanovení § 81, odst. 1 a 2 platí i pro
podnik dráhy drobné.

(2) Předpisy o schvalování jízdních řádů,
o uvádění jízdních řádů v obecnou známost a
o přípravě jízdních řádů pro největší výkon-
nost dráhy platí pro dráhy drobné (jejich
části) potud, pokud se způsobem dopravy po-
dobají drahám vedlejším. Jinak je podnik
dráhy drobné povinen uváděti v obecnou zná-
most toliko dobu prvního a posledního vlaku,
o čemž může železniční správní úřad vydati
směrnice.

§ 164.

Podnik dráhy drobné je oprávněn sestaviti
se schválením železničního správního úřadu
podle svých provozních poměrů zvláštní pře-
pravní předpisy, které se mohou odchylovati
od předpisů pro dráhy hlavní a vedlejší.

§ 165.
Ustanovení § 93 platí i pro dráhy drobné.

§ 166.

K dílu desátému hlavy první
a k § 150.

(Věci ztracené nebo zapomenuté. )

Věci ztracené nebo zapomenuté, které mu
budou odevzdány ve smyslu § 112, dodá pod-
nik dráhy drobné vždy do 8 dnů místnímu
úřadu příslušnému k přijímání nálezů.


78

§ 167.

K dílu jedenáctému hlavy první.

(Povinnosti k státní správě poštovní a te-
legrafní, ustanovení v zájmu obrany státu a
ustanovení o přepravě četnictva. )

(1) Povinnosti k státní správě poštovní
podle § 116, ustanovení v zájmu obrany státu
podle §§ 117 až 121, jakož i ustanovení o pře-
pravě četnictva podle § 122 postihují podnik
dráhy drobné potud, pokud určité úkony
možno uskutečniti se zřením k tomu, jak
dráha je vybudována.

(2) Podnik dráhy drobné je povinen přepra-
vovati zdarma vojenské osoby ve službě ordo-
nanční (poddůstojníky a vojíny), dále orgány
uniformované stráže bezpečnosti, četnictva,
nebo finanční stráže, jsou - li ve službě, avšak
nejvíce 2 osoby jedním vozidlem.

§ 168.

K §§ 152 až 158.
(Daňové, poplatkové a jiné úlevy a výhody. )

(1) Podnik dráhy drobné jest osvobozen od
daně výdělkové (zákon č. 76/1927 Sb. z. a n. ),
od kolkových poplatků z kuponů nebo z kvi-
tancí na vyplacené úroky (dividendy) na
15 let.

(2) Vláda může drahám drobným, jejichž
vybudování je zvláště nákladné, povoliti osvo-
bození podle předcházejícího odstavce na dobu
do 25 let.

(3) Ustanovení § 156, odst. 1, písm. a) ne-
platí pro dráhy drobné.

 Odchylky pro svazky územní samosprávy.

§ 169.

(1) Uchází - li se o koncesi svazek územní
samosprávy, může býti koncese k vybudování
a provozu drah drobných udělena pro obvod
jedné nebo více obcí (oblastní koncese).

(2) Koncesní listina může tu vysloviti ome-
zení práva podle § 17, odst. 1, č. 1.

§ 170.

(1) Pro dráhy drobné, jejichž koncesioná-
řem je svazek územní samosprávy, neplatí
právo nápadu a právo výkupu státu.


79

(2) Vyšší svazek územní samosprávy je
oprávněn kdykoli před uplynutím koncesní
doby vykoupiti dráhu drobnou, jejímž konce-
sionářem je nižší svazek územní samosprávy.
Podmínky tohoto výkupu stanoví koncesní
listina. Běží-li o dráhu koncesovanou před
účinností tohoto zákona, vykoupí se dráha
poskytnutím renty, která se rovná průměr-
nému výnosu dráhy za posledních sedm let,
avšak po vyloučení výnosu dvou let nejne-
příznivějších, nejméně však čtyřem procen-
tům zakládacího kapitálu. Uvedená renta
může býti kdykoli pro zbytek koncesní doby
kapitalisována na pět procent.

(3) Pro dráhy drobné, jejichž koncesioná-
řem je svazek územní samosprávy, neplatí
ustanovení §§ 20 a 21.

§ 171.

(1) Provozuje-li dráhu drobnou svazek
územní samosprávy, nepodléhá stanovení sa-
zeb jízdného, přepravného a vedlejších po-
platků schválení železničního správního úřa-
du. Vedle toho tu neplatí ustanovení § 87.

(2) Ustanovení § 93, odst. 1, věty druhé ne-
platí, jde-li o obec. Oprávnění železničního
správního úřadu, udíleti ve věci, o kterou jde,
pokyny politickým úřadům ve smyslu čl. 1
zákona o organisaci politické správy, není tím
dotčeno.

(3) Ustanovení § 93, odst. 3 neplatí, jde-li
o svazek územní samosprávy. Tento svazek je
však povinen předkládati železničnímu správ-
nímu úřadu roční bilanci železničního podniku.

§ 172.
(1) Ustanovení § 134 neplatí, jde-li o obec.

(2) železniční správní úřad je oprávněn
účastniti se svým zástupcem schůzí obecních
zastupitelstev, rad a komisí, má-li se v těchto
schůzích jednati o věcech drah, jejichž konce-
sionářem nebo provozovatelem je obec. K ta-
kovým schůzím musí býti železniční správní
úřad pozván s uvedením předmětu, o který
jde, jinak jsou usnesení v nich přijatá, pokud
se týkají označených věcí drah, právně ne-
účinná.

§ 173.

Osvobození podle ustanovení § 168, odst. 1
platí, jde-li o svazek územní samosprávy, na
25 let.


80

ČÁST DRUHÁ.

Dráhy pro omezenou přepravu

veřejnou a dráhy pro přepravu

neveřejnou.

1. Dráhy pro omezenou přepravu veřejnou.

§ 174.

Koncese pro omezenou pře-
pravu veřejnou.

(1) K vybudování a provozu dráhy pro
omezenou přepravu veřejnou je potřebí kon-
cese, kterou vydává železniční správní úřad
v dohodě s ministerstvem národní obrany.
Koncese bude uveřejněna ve Sbírce zákonů a
nařízení jako vyhláška ministra, jemuž pří-
sluší dozor na dráhy.

(2) Koncese pro omezenou přepravu veřej-
nou se vydává na omezenou dobu, nejvíce na
30 let (koncesní doba). Tato doba může býti
prodloužena, jestliže příslušná žádost bude po-
dána nejpozději půl roku před jejím uply-
nutím.

(3) Neuvede-li se v koncesi nic jiného, sluší
užíti přiměřeně ustanovení §§ 17, 18, 22 až 24,
26 až 28.

§ 175.

Stavební povolení.

Stavební povolení pro dráhu pro omezenou
přepravu veřejnou vydává železniční správní
úřad v dohodě s ministerstvem národní
obrany.

 Dráhy pro přepravu neveřejnou.
§ 176.

Dráhy pro přepravu nevěř ej no u,
z nichž je možný přímý přechod
vozidel na dráhu pro přepravu
veřejnou nebo na dráhu pro ome-
zenou přepravu veřejnou.

Chce-li kdo vybudovati dráhu pro přepravu
neveřejnou, z které je možný přímý přechod
vozidel na dráhu pro přepravu veřejnou nebo
na dráhu pro omezenou přepravu veřejnou
(t. j. připojuje se na takovou dráhu a je stej-
ného rozchodu jako ona), potřebuje k tomu
stavebního povolení, které vydává železniční


81

správní úřad, a to, je - li dotčen zájem obrany
státu, v dohodě s ministerstvem národní
obrany, jde - li o dráhy báňské [§ 131, písm. d)
ob. zák. hor. ], v dohodě s ministerstvem ve-
řejných prací.

§ 177.

Jiné dráhy pro přepravu
neveřejnou.

(1) Chce - li kdo vybudovati jinou dráhu pro
přepravu neveřejnou, potřebuje k tomu, ač
nejde - li o dráhu přenosnou (§ 186), staveb-
ního povolení, které vydává zemský úřad v do-
hodě s ministerstvem národní obrany. Sta-
vebního povolení podle tohoto ustanovení není
potřebí, je - li dráha pro přepravu neveřejnou
celá v obvodu provozovny hospodářského pod-
niku, nebo vychází - li z tohoto obvodu na
krátkou vzdálenost, aby bylo umožněno spo-
jení závodů (jejich částí), ačli by tím nebyly
dotčeny veřejné pozemní komunikace nebo
vody a vodní díla.

(2) Dotýká - li se dráha pro přepravu neve-
řejnou (odstavec 1) pozemku, který slouží
provozu dráhy pro přepravu veřejnou, dráhy
pro omezenou přepravu veřejnou nebo dráhy
pro přepravu neveřejnou označené v § 176, je
příslušný k vydání stavebního povolení pro
část dráhy, o kterou jde, železniční správní
úřad.

§ 178.

Obstarávání přepravních potřeb
jiných osob na dráze pro pře-
pravu neveřejnou.

(1) Podnik dráhy pro přepravu neveřejnou
může, pokud tím není dotčeno právo vyplýva-
jící z koncese pro dráhu pro přepravu ve-
řejnou nebo pro omezenou přepravu veřejnou,
obstarávati přepravní potřeby jiných osob
podle zvláštních smluv, dá - li k tomu souhlas
úřad vykonávající státní výsost (§ 179).

(2) Žádá - li toho veřejný zájem, může řečený
úřad uložiti, se stejným šetřením práva vyplý-
vajícího z koncese, podniku dráhy pro pře-
pravu neveřejnou, aby obstarával přepravu
pro jiné určité osoby za přiměřenou náhradu,
avšak za předpokladu, že to není na újmu pře-
pravních potřeb podniku a že tím nevznikají
nové povinnosti po stránce vybudování a
udržování dráhy.


82

 Společná ustanovení.
§ 179.

O výkonu státní výsosti.

Státní výsost nad drahami, na které se
vztahují předpisy této části, vykonávají, ne-
vyplývá-li ze zákona něco jiného: u drah pro
omezenou přepravu veřejnou a drah pro. pře-
pravu neveřejnou označených v § 176 - želez-
niční správní úřad, u jiných drah pro přepravu
neveřejnou (§ 177) - v první stolici zemský
úřad, v druhé stolici železniční správní úřad.

§ 180.

Všeobecně o pravomoci úřadu
vykonávajícího státní výsost.

(1) Stanově podmínky, za nichž dráha má
býti vybudována, udržována a provozována,
omezí se úřad na tyto zřetele:

a) aby dráha vyhovovala po stránce bezpeč-
nosti osob a majetku;

b) aby majetek v okolí dráhy byl chráněn
před škodlivými účinky vybudování, udržo-
vání a provozu dráhy;

c) aby byla zajištěna způsobilost osob, jichž
dráha užívá při provozu;

d) aby byla uskutečňována jednotnost ve
vybudování, udržování a provozu dráhy.

(2) Jde-li o dráhu pro omezenou přepravu
veřejnou, může úřad uložiti nadto některou
povinnost, po případě všecky povinnosti, které
vyplývají z předpisů platných pro dráhy
drobné nebo pro dráhy vedlejší (místní).

§ 181.

Povolení k přípravným pracím.

(1) Projeví-li se toho potřeba, může úřad,
jenž je příslušný k udělení koncese podle
§ 174 nebo stavebního povolení podle §§ 176
a 177, uděliti na žádost povolení k přípravným
pracím.

(2) Ustanovení § 6, odst. 2 až 5, a §§ 7 a 8
platí potom obdobně.

§ 182.

Přetětí veřejné pozemní
komunikace.

(1) Vlastník (správce) veřejné pozemní ko-
munikace je povinen dovoliti, aby dráha, na


83

kterou se vztahují předpisy této části, přeťala
veřejnou pozemní komunikaci, jestliže tím
nebude nepřiměřeně rušen provoz na této ko-
munikaci.

(2) Ustanovení § 47, odst. 1, druhé věty, a
odst. 2 až 4 platí obdobně.

§ 183.

Užití předpisů části první.

(1) Z předpisů části první (dráhy pro pře-
pravu veřejnou) sluší, ovšem se změnami,
které vyplývají z předpisů této části, zvláště
z ustanovení §§ 179 a 180, užíti přiměřeně:

a) u drah pro omezenou přepravu veřejnou
a u drah pro přepravu neveřejnou (§§ 176
a 177) - ustanovení §§ 31 až 43, 45, 48,
§ 49, odst. 2, §§ 50 až 58, 69 a 70, § 75,
odst. 1, § 78, odst. 1, §§ 80, 91, 92, § 98,
odst. 1, §§ 101, 103 až 106, 108, 109, 126 až
132, § 141, odst. 2, a § 142 s přihlédnutím
k odchylkám a úlevám stanoveným nebo povo-
leným pro dráhy vedlejší (místní) a drobné;

b) u drah pro omezenou přepravu veřejnou
a u drah pro přepravu neveřejnou označe-
ných v § 176 - ustanovení § 44 a § 75,
odst. 2;

c) u drah pro omezenou přepravu veřej-
nou - ustanovení §§ 11, 12, 59 až 68, 84 až
89, 107, 110 až 115, 117, § 118, odst. 1 až 4 a
odst. 7 až 13, §§ 119 až 122, 136 až 140 a
§ 162, odst. 4 s přihlédnutím k odchylkám a
úlevám stanoveným nebo povoleným pro
dráhy vedlejší (místní) a drobné;

d) u drah pro přepravu neveřejnou (§§ 176
a 177) - ustanovení § 117, §118, odst. 1 a 2
a odst. 7 až 13 a §§ 119 až 121.

(2) Jde-li o užití § 127, odst. 1, omezuje se
výše pokuty na 5. 000 Kč, a jde-li o opětované
vynucení, na 10. 000 Kč.

IV. Proměna dráhy pro neveřejnou pře-
pravu na dráhu pro omezenou přepravu
veřejnou.

§ 184.

(1) K proměně dráhy pro přepravu neveřej-
nou na dráhu pro omezenou přepravu veřej-


84

nou je potřebí povolení, které vydává želez-
niční správní úřad v dohodě s ministerstvem
národní obrany. V tomto povolení bude vyslo-
veno, za jakých podmínek může býti proměna
uskutečněna. Ustanovení § 174, odst. 1, věty
druhé, a odst. 2 a 3 platí obdobně.

(2) Stavební povolení pro stavby, přístavby,
přestavby a pod., které by bylo nutné uskuteč-
niti vzhledem k povolení danému podle od-
stavce 1, vydá železniční správní úřad podle
předpisů platných pro dráhy pro omezenou
přepravu veřejnou.

V. Ustanovení pro dráhy státní.

§ 185.

Ustanovení části první (dráhy pro přepravu
veřejnou), která platí pro dráhy státní, sluší
užíti, vyjímajíc předpis § 25, odst. 1, přimě-
řeně na dráhy státní podléhající předpisům
této části, a to v rozsahu vyplývajícím z ji-
ných ustanovení této části.

VI. Dráhy přenosné.

§186.

(1) Ustanovení této části se nevztahují na
dráhy přenosné pro přepravu neveřejnou.

(2) K zřízení přenosné dráhy není potřebí
povolení úřadu, avšak bez újmy předpisů
hlavy III živnostenského řádu (živnosten-
ského zákona).

(3) Má-li však při provozu býti užíváno
vozidla s motorickým pohonem, které se po-
hybuje na kolejích, třeba o tom učiniti ozná-
mení s udáním pravděpodobné doby užívání,
a to do 8 dnů před zahájením provozu, okres-
nímu úřadu a ten může naříditi potřebná bez-
pečnostní opatření. Nelze-li pro neodkladnou
potřebu označenou lhůtu zachovati (na př.
při odstraňování škod způsobených živelními
pohromami), má býti oznámení učiněno aspoň
před zahájením provozu.

(4) Měla-li by se přenosná dráha dotknouti
veřejné pozemní komunikace nebo vod a vod-
ních děl, třeba si před jejím zřízením vyžá-
dati povolení okresního úřadu, po případě
úřadu příslušného podle jiných zákonných
ustanoveni.


85

ČÁST TŘETÍ.

Zvláštní ustanovení o výkonu ve-
řejné železniční správy a o věcech
s tím souvisících.

I. Přikazováni pravomoci železničního
správního úřadu a zemského úřadu.

§ 187.

(1) žádají-li toho zřetele účelnosti a úspor-
nosti, může býti pravomoc železničního správ-
ního úřadu, jakož i pravomoc zemského
úřadu, pokud vykonává státní výsost ve vě-
cech drah, přikázána:

služebnám výkonné služby drah státních,

politickým úřadům,

jednotlivým zaměstnancům služeben vý-
konné služby drah státních i nestátních (ko-
misaři pro výkon veřejné železniční správy).

(2) Běží-li o přikázání s obecnou platností,
bude uskutečněno vládním nařízením, běží-Ii
o přikázání pro jednotlivé případy, bude usku-
tečněno rozhodnutím železničního správního
úřadu nebo zemského úřadu, vždy v oboru je-
jich pravomoci. Příslušné rozhodnutí želez-
ničního správního úřadu nebo zemského úřadu
musí býti, dopouští-li to povaha věci, včas
oznámeno tomu, jehož se úkon veřejné želez-
niční správy, o který jde, týká, jinak postačí
průkaz tímto rozhodnutím.

(3) v rozhodnutí, které vydá činitel, jemuž
byla přikázána pravomoc podle předcházejí-
cích ustanovení, musí býti výslovně uvedeno,
že se rozhodnutí vydává jménem železničního
správního úřadu nebo zemského úřadu při vý-
konu přikázané pravomoci.

(4) činitel, jemuž byla přikázána pravomoc
podle ustanovení odstavce 1 a 2, podléhá po
této stránce dozoru úřadu, z jehož pravomoci
nastalo přikázání. Komisaře pro výkon ve-
řejné železniční správy vezme tento úřad do
přísahy, ač nevykonal-li už služební přísahu
podle ustanovení § 138, odst. 2. Dopustí-li se
komisař nepřístojnosti, může mu úřad, z je-
hož pravomoci nastalo přikázání, bez újmy
stíhání podle jiných předpisů, uložiti pořád-
kovou pokutu do 500 Kč; ustanovení § 128,
odst. 4 a 7 platí tu obdobně.

(5) Přikazujíc pravomoc podle odstavce 1
a 2, učiní vláda, po případě železniční správní
úřad nebo zemský úřad, je-li tu nebezpečí ko-
lise ze současného zastávání zájmů železnic-


86

ního podniku a výkonu přikázané pravomoci,
přiměřené opatření.

§ 188.

(1) Z úkonů veřejné železniční správy buď-
te, nebrání - li tomu zvláštní zřetele, přikazo-
vány (úplně nebo z části) podle § 187:

a) udílení souhlasu k oddělení jednotlivých
částí od celku dráhy podle § 26, odst. 2;

b) úkony souvisící s poměrem dráhy k ma-
jetku v okolí dráhy podle § 40, po případě
§ 43, odst. 2, po prvním vybudování dráhy,
pokud nejde o úkony velkého rozsahu nebo
výjimečné povahy;

c) vydávání stavebního povolení a povolení
k užívání podle § 43, odst. 2, jde - li o stavby
na dráze, které nemají velkého rozsahu, vel-
kého významu dopravního, hospodářského
nebo vojenského, nebo výjimečné technické
povahy;

d) úřední vyzkoušení vozidel podle § 44;

e) úkony dozoru podle § 45, odst. 2;

f) úkony vyplývající z ustanovení § 47,
odst. 4, § 48, odst. 2, věty poslední, §§ 50, 51
a 52, § 54, odst. 2, věty poslední, § 55, odst. 2,
věty poslední, § 56 a § 57, odst. 1 a 2, hledíc,
kde je toho třeba, ke zvláštnímu způsobu
součinnosti stanovenému v § 192, odst. 2, po
prvním vybudování dráhy, pokud nejde
o úkony velkého rozsahu nebo výjimečné tech-
nické povahy;

g) povolování výjimek pro zakázané pásmo
podle § 102, odst. 2, jakož i vydávání povo-
lení podle § 104, odst. 2, věty druhé, a odst. 3;

h) úkony vyplývající z ustanovení §§ 105
a 106 o užívání pozemků v okolí dráhy, po
prvním vybudování dráhy, nejde - li o užívání,
kterým by dráha mohla býti mimořádným
způsobem dotčena;

ch) úkony vyplývající z předpisu § 111,
odst. 1 o povinnosti železničního podniku
informovati obecenstvo a varovati je před ne-
bezpečím, pokud nejde o pokyn a směrnice
všeobecné povahy;

i) úkony vyplývající z předpisu § 138, odst.
2 o výkonu služební přísahy (policejní);

j) všeobecně úkony veřejné železniční sprá-
vy, u nichž zřetele účelnosti a úspornosti vy-
žadují, aby byly obstarávány nižšími úřady
neb orgány.

(2) Nebuď přikazována, ač nejde - li o úko-
ny vyplývající z předpisu § 138, odst. 2, pra-
vomoc ve věcech zaměstnanců drah.


87

II. Řízeni. Vynutitelnost rozhodnuti neb
opatření úřadu vykonávajícího veřejnou

železniční správu.

§ 189.

(1) Neustanovuje-li se v tomto zákoně nebo
v předpisech podle něho vydaných, po případě
v předpisech, které platí pro přechodnou dobu
(§ 209, odst. 3), nic jiného, sluší pro řízení
o věcech, které náležejí do působnosti úřadu
vykonávajícího veřejnou železniční správu,
zahrnujíc v to řízení exekuční, užíti předpisů
platných pro řízení o věcech náležejících do
působnosti politických úřadů.

(2) Vykonatelné rozhodnutí neb opatření
úřadu vykonávajícího veřejnou železniční
správu lze vynutiti politickou nebo soudní
exekucí.

(3) Směrnice, pokyny a jiné podobné
úpravy povahy všeobecné, které je železniční
správní úřad podle ustanovení tohoto zákona
oprávněn vydávati, uveřejňují se ve věstníku,
v němž železniční správní úřad uveřejňuje
opatření a vyhlášky ve věcech přepravních;
platnosti nabývají dnem uveřejnění. Toto
ustanovení však netřeba zachovati, žádá-li
toho zájem obrany státu; uvedený zájem po-
suzuje se výhradně podle volného uvážení
úřadů.

III. Kdo rozhoduje o pochybnosti, která vy-

plyne z ustanoveni § 1.

§ 190.

Vzejde-li pochybnost, zda běží o dopravní
zařízení podobné dráze a zda se tedy tento
zákon vztahuje na takové dopravní zařízení
(§1), rozhodne železniční správní úřad v do-
hodě s ministerstvem národní obrany a s mi-
nisterstvem průmyslu, obchodu a živností, a
to buď pro všecka dopravní zařízení určitého
druhu (rozhodnutí se vyhlásí ve věstníku,
v němž železniční správní úřad uveřejňuje
opatření a vyhlášky ve věcech přepravních)
anebo pro jednotlivé případy.

IV. Věci souvisící s výkonem veřejné želez-

niční správy.

§ 191.

(1) Byl-li podán opravný prostředek proti
rozhodnutí jiného úřadu první stolice, které
bylo podle zákonných ustanovení vydáno


88

v dohodě se železničním správním úřadem
nebo se zemským úřadem, pokud vykonává
státní výsost ve věcech drah v první stolici
(po případě v dohodě s činitelem, jemuž byla
přikázána pravomoc těchto úřadů ve smyslu
§§ 187 a 188), může naříkané rozhodnutí býti
v druhé stolici změněno ve věci, která byla
předmětem dohodování, jenom v dohodě se
železničním správním úřadem. Stejná zásada
(změna, rozhodnutí v dohodě) platí také
tehdy, jestliže v odvolacím řízení by měl býti
změněn obsah rozhodnutí, kterým bylo vy-
hověno připomínkám podle § 52, odst. 2, § 57,
odst. 2, § 60, odst. 2, § 61, odst. 2, stano-
visku zaujatému podle § 192, odst. 2, nebo
připomínkám železničního podniku podle § 104,
odst. 2.

(2) Byl-li podán opravný prostředek proti
rozhodnutí, které podle zákonných ustanovení
vydal v první stolici zemský úřad, pokud vy-
konává státní výsost ve věcech drah (po pří-
padě činitel, jemuž byla přikázána pravomoc
zemského úřadu ve smyslu §§187 a 188),
v dohodě s jiným úřadem, může naříkané roz-
hodnutí býti v druhé stolici změněno ve
věci, která byla předmětem dohodování, jenom
v dohodě s úřadem, jenž je jinému úřadu
v pořadí správních stolic nadřaděn, po případě
v dohodě s týmž jiným úřadem, pakli rozho-
duje v jediné stolici. Stejná zásada (změna
rozhodnutí v dohodě) platí také tehdy, jest-
liže v odvolacím řízení by měl býti změněn
obsah rozhodnutí, jímž bylo vyhověno při-
pomínkám podle § 32, odst. 2, po případě § 43,
odst. 2, nebo stanovisku zaujatému podle
§ 192, odst. 2.

(3) Jestliže byl podán opravný prostředek
proti rozhodnutí zemského úřadu, při jehož
vydávání odpadl zvláštní způsob součinnosti
stanovený v § 32, odst. 2, § 43, odst. 2, § 52,
odst. 2, § 57, odst. 2 a § 192, odst. 2 z té pří-
činy, že u zemského úřadu se soustředila
pravomoc úřadů různých oblastí veřejné
správy, může naříkané rozhodnutí býti změ-
něno ve věci, která by byla jinak předmětem
uvedeného zvláštního způsobu součinnosti,
jenom v dohodě s ministerstvem zemědělství,
s ministerstvem veřejných prací nebo se že-
lezničním správním úřadem, podle toho, ja-
kého druhu součinnost odpadla.

§ 192.

(1) Nemůže-li tehdy, kdy podle zákonných
ustanovení má rozhodnutí vydati železniční


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP