61

Kárná pravomoc železničního
správního úřadu.

a) Proti vedoucím orgánům.
§ 128.

(1) Jednají-li osoby, které mají účast při
vedení podniku (jsou podnikateli drah, tvoří
správní a dozorčí orgány právnické osoby,
spravují příslušný úsek správy svazků územní
samosprávy a pod. ), anebo které jsou řediteli,
členy ředitelství, ustanoveny k přímému ve-
dení provozu nebo zmocněnci podniku, proti
zákonným ustanovením o drahách, předpisům
podle nich vydaným nebo proti ustanovením
koncesní listiny, anebo neuposlechnou-li opa-
tření (rozhodnutí) železničního správního
úřadu, mohou jim býti uloženy tyto kárné
tresty:

1. napomenutí,

2. důtka,

3. peněžitý trest do 1. 000 Kč,

4. odstranění z účasti na vedení podniku,

5. propuštění (jde-li o osobu, která je ve
služebním poměru k železničnímu podniku).

(2) Tresty podle odstavce 1, č. 1 až 3 ukládá
železniční správní úřad.

(3) Tresty podle odstavce 1, č. 4 a 5 ukládá
železniční disciplinární výbor (§ 132) na ná-
vrh železničního správního úřadu. Tento vý-
bor však může uložiti, dospěje-li k mírněj-
šímu posouzení provinění, také některý
z trestů podle odstavce 1, č. 1 až 3.

(4) Než bude uložen kárný trest, musí býti
provedeno šetření, v němž je zejména třeba
slyšeti osobu, o kterou jde. Trest se uloží odů-
vodněným nálezem, v němž bude označeno
jednání, které se klade za vinu, a předpis,
který byl porušen.

(5) Uzná-li z vážných důvodů toho potřebu,
může železniční správní úřad naříditi, aby se
osoba, proti níž má býti zavedeno řízení před
železničním disciplinárním výborem, zdržela
účasti při vedení podniku až do dne, kdy toto
řízení bude skončeno.

(6) Peněžité tresty, uložené podle předchá-
zejících ustanovení, nesmějí býti přesunuty
na právnické osoby a jiné soubory osob. Za
zaplacení těchto trestů ručí příslušný želez-
niční podnik.

(7) Peněžité tresty, uložené podle předchá-
zejících ustanovení, odvedou se ústavům a
zařízením sociální péče železničního podniku,
stanoveným se souhlasem železničního správ-
ního úřadu.


(8) Potrestání podle tohoto paragrafu ne-
vylučuje odpovědnost podle jiných zákonů.

b) Proti zaměstnancům dráhy.

§ 129.

Služební provinění zaměstnanců dráhy se
stíhají v zásadě prostředky kárné pravomoci
železničního podniku (§ 99).

§ 130.

(1) železniční správní úřad může, uzná - li
toho potřebu, uložiti zaměstnanci dráhy,
který se dopustí služebního provinění, kárné
tresty, označené v § 128, odst. 1, č. 1 a 2.

(2) Ustanovení § 128, odst. 4 a 8 platí ob-
dobně.

(3) K výkonu této kárné pravomoci může
železniční správní úřad zmocniti jednotlivé
své orgány.

§ 181.

(1) Jde - li o hrubé služební provinění, může
železniční správní úřad, jestliže uzná ze zvlá-
ště závažných důvodů toho potřebu, naříditi
železničnímu podniku, aby proti zaměstnanci,
který se provinil, provedl kárné řízení. Před-
tím si však vyžádá zprávu od železničního
podniku. Jak k podání zprávy, tak i k pro-
vedení kárného řízení může býti stanovena
přiměřená lhůta. Je - li výkon kárné pravomoci
svěřen autonomním sborům (disciplinárním)
(§ 99, věta druhá), dodá jim železniční podnik
ihned příkaz železničního správního úřadu.

(2) Kárný nález, jenž bude proti zaměst-
nanci vydán vzhledem k ustanovení odstavce 1,
oznámí železniční podnik neprodleně želez-
ničnímu správnímu úřadu a předloží příslušné
spisy. Vysloví - li železniční správní úřad do
15 dnů, kdy ho oznámení došlo, že nález ne-
bere na vědomost, musí býti kárné řízení po-
dle odstavce 1 provedeno znovu, a je - li výkon
kárné pravomoci svěřen autonomním sborům
(disciplinárním), musí býti řízení nově pro-
vedeno s přečtením připomínek železničního
správního úřadu před příslušným sborem (se-
nátem, komisí a pod. ), a to, má - li autonomní
sbor dostatečný počet členů, jiného složení.
K provedení opětovaného kárného řízení může
železniční správní úřad rovněž stanoviti při-
měřenou lhůtu. Ustanovení první věty platí
obdobně i pro nový kárný nález.

(3) Vysloví - li železniční správní úřad do
15 dnů, kdy ho oznámení došlo, že nový kárný
nález nebere na vědomost, projedná provinění
zaměstnance dráhy železniční disciplinární


63

výbor (§ 132). Tento výbor může uložiti
kterýkoli z trestů označených v § 128, odst. 1
nebo kterýkoli trest stanovený služebním řá-
dem (§ 99). Ustanovení § 128, odst. 7 platí
tu obdobně.

(4) Předpisy předcházejících odstavců se
nemění nic na právní povaze kárných nálezů,
které vydávají železniční podniky neb auto-
nomní sbory (disciplinární).

§ 132.
železniční disciplinární výbor.

(1) železniční disciplinární výbor se skládá
z předsedy a dvanácti členů, jakož i z náhrad-
níků předsedy a členů.

(2) Předsedu a dvanáct členů výboru jme-
nuje na období 3 let s náhradníky ministr,
jemuž přísluší dozor na dráhy, a to předsedu
v dohodě s ministrem spravedlnosti ze soudců
z povolání, pokud pak jde o členy, pět členů
z úředníků železničního správního úřadu, dva
členy z orgánů vedoucích (§ 128, odst. 1)
a pět členů ze zaměstnanců drah (§§ 73 a
74). členové z orgánů vedoucích a ze zaměst-
nanců drah budou jmenováni podle návrhů
vyžádaných od nestátních železničních pod-
niků co možná tak; aby byly zastoupeny
všecky druhy a skupiny drah.

(3) Výbor projednává věci mu přikázané
(§ 128, odst. 3, a § 131, odst. 3) v senátech,
které se skládají z předsedy výboru a ze dvou
členů výboru určených losem, a to jednoho
ze členů jmenovaných z úředníků železnič-
ního správního úřadu, jednoho ze členů jme-
novaných buď z orgánů vedoucích, jde-li
o orgán vedoucí, nebo ze zaměstnanců drah,
jde-li o zaměstnance dráhy.

(4) Podrobnosti řízení před železničním
disciplinárním výborem stanoví vládní na-
řízení.

(5) Proti výroku železničního disciplinár-
ního výboru lze podati stížnost k nejvyššímu
správnímu soudu.

§ 133.
Vnucená správa.

(1) Nesjedná-li se užitím §§ 127 a 128 ná-
prava, může železniční správní úřad uvaliti na
železniční podnik vnucenou správu tím, že
ustanoví vnuceného správce.

(2) Vnucený správce je oprávněn ke všem
jednáním a opatřením, jichž je potřebí, aby
byla dráha řádně provozována a udržována
podle zákonných ustanovení, předpisů podle
nich vydaných a ustanovení koncesní listiny.


64

(3) Na vnuceného správce dozírá železniční
správní úřad, jenž může stanoviti, jakým způ-
sobem má býti vedena vnucená správa.

(4) Vnucená správa jde na útraty a nebez-
pečí podniku.

§ 134.

Vládní komisař.

(1) K dozoru. na to, aby i v takové správě
železničního podniku, která nezáleží ve vý-
konu provozu, bylo dbáno platných předpisů,
stanov a pod., zvláště pokud běží o právo ná-
padu a výkupu státu, o věci železničních
knih, jakož i vůbec, aby nebyl dotčen veřejný
zájem, může železniční správní úřad ustano-
viti vládního komisaře.

(2) Vládní komisař je zejména oprávněn
účastniti se všech schůzí správních orgánů
společnosti, po případě schůzí zastupitelských
a výkonných sborů svazků územní samo-
správy, které jsou koncesionáři, má-li se
v těchto schůzích jednati o věcech týkajících
se železničního podniku. K takovým schůzím
musí býti vládní komisař pozván, jinak jsou
usnesení v nich učiněná, pokud se týkají věcí
železničního podniku, právně neúčinná.

(3) V mezích odstavce 1 je vládní komisař
oprávněn zastaviti, a to s okamžitou platností,
výkon (provádění) usnesení neb opatření že-
lezničního podniku. Takové zastavení, o jehož
důvodech musí býti podnik zpraven, je po-
vinen ihned oznámiti železničnímu správnímu
úřadu; ten je, proveda přiměřené šetření,
do 30 dnů potvrdí nebo zruší a zpraví o tom
vždy podnik. Nevydá-li železniční správní
úřad rozhodnutí do uvedené lhůty, má se za
to, že zastavení bylo zrušeno.

(4) Vládnímu komisaři příslušejí při vý-
konu svěřené pravomoci stejná oprávnění,
která jsou vyhrazena předpisem § 93, odst. 3
pro železniční správní úřad.

§ 135.

Opatření, jestliže dráha
nevyhovuje.

(1) Zjistí-li železniční správní úřad, že
dráha (s příslušenstvím, s pomocnými i ve-
dlejšími závody) již nevyhovuje s hlediska
veřejného zájmu, zejména požadavkům bez-
pečnosti, pravidelnosti a nerušenosti provozu,
nařídí, drže se mezí technické a hospodářské
účelnosti a maje slušný zřetel k hospodář-
skému stavu železničního podniku, aby želez-
niční podnik uskutečnil opatření (přestavby,
přístavby, zvýšení počtu vozidel, jejich změny


65

a pod. ), která uzná za nutná vzhledem ke změ-
něným poměrům, stanově k tomu přiměřenou
lhůtu. Předtím vyslechne železniční podnik.

(2) Jestliže podnik nařízené opatření ve
stanovené lhůtě neuskuteční, zařídí železniční
správní úřad, aby bylo ono opatření uskuteč-
něno na útraty a nebezpečí podniku.

 

 Některá zvláštní ustanovení o výkonu
policie na dráze.

§ 136.

Činnost bezpečnostních úřadů
a orgánů.

Bezpečnostním úřadům a orgánům náleží
bdíti, aby osoby, které užijí dráhy nebo s ní
jinak vejdou ve styk, zachovávaly ustano-
vení tohoto zákona a předpisů podle něho vy-
daných, po případě jiných předpisů, které
upravují veřejnou bezpečnost, klid a pořádek
na dráze.

§ 137.

Policejní pravomoc zaměst-
nanců dráhy.

(1) Zaměstnanci dráhy, určení službou pro
železniční obvod, jsou v tomto obvodu opráv-
něni, není-li po ruce bezpečnostní orgán, zjiš-
ťovati totožnost osoby, která se dopustí trest-
ného činu, neuposlechne napomenutí daného
jí zaměstnancem dráhy při výkonu služby,
zřejmě vědomě nebo svévolně porušuje před-
pisy týkající se drah, nebo se dopustí tako-
vého jednání, které ruší dopravu neb ohro-
žuje její bezpečnost, anebo i, je-li to nutné,
takovou osobu zadržeti a odevzdati bez zby-
tečných průtahů bezpečnostnímu orgánu nebo
příslušnému úřadu.

(2) Zaměstnanci dráhy jsou při výkonu po-
licie (odstavec 1) povinni se říditi předpisy
zavazujícími bezpečnostní orgány, zachová-
vati vážnost a chovati se ke každému slušně.
Navzájem je obecenstvo povinno zachovati
v úředním styku s nimi slušnost a vážnost.

(3) Dohled na výkon železniční policie, po-
kud ji obstarávají zaměstnati dráhy, přísluší
i řediteli nebo ředitelství (§ 71, odst. 1).

§ 138.

Zákonná ochrana při výkonu

této pravomoc i. Služební

přísaha.

(1) Zaměstnancům dráhy přísluší při vý-
konu policie na dráze zákonná ochrana členů
sboru stráže bezpečnosti.


66

(2) Před připuštěním ke službě, při níž by
se mohla vyskytnouti příležitost k výkonu po-
licie na dráze, mají zaměstnanci dráhy vyko-
nati do rukou orgánu železničního správního
úřadu služební přísahu. Je - li toho naléhavá
potřeba, může býti pro přechodnou dobu při-
puštěn k řečené službě také zaměstnanec,
který služební přísahu dosud nevykonal.

§ 139.

Ozbrojené strážní oddíly
železniční.

(1) Je-li potřebí mimořádných opatření
k zajištění bezpečnosti provozu dráhy, může
železniční správní úřad v dohodě s minister-
stvem vnitra a s ministerstvem národní obra-
ny povoliti železničnímu podniku, bez újmy
pravomoci bezpečnostních orgánů, aby utvo-
řil ze svých zaměstnanců ozbrojené strážní
oddíly železniční. Při tom budou stanoveny
také podrobnosti organisace, pravomoci, vý-
cviku, výkonu služby, výzbroje a výstroje
těchto oddílů.

(2) členové ozbrojených strážních oddílů
železničních jsou oprávněni nositi ve službě
zbraň. Výjimka podle § 138, odst. 2, věty
druhé pro ně neplatí.

(3) K účelu uvedenému v odstavci 1 smí
člen ozbrojených strážních oddílů železnič-
ních, šetře opatrnosti potřebné podle okolností
případu, užíti zbraně jen v těchto případech:

a) při nutné obraně, aby odvrátil násilný
útok, jenž na něho byl učiněn aneb který mu
přímo hrozí nebo jímž se život jiné osoby
ohrožuje;

b) k zmaření útěku pachatele, který poru-
šil železniční dorozumívací a zabezpečovací
zařízení, rozrušil trať nebo vůbec jednal tak,
že z toho vznikla porucha nebo důtklivé ohro-
žení železničního provozu, byl - li pachatel při-
stižen při činu nebo je - li někdo důvodně po-
dezřelý z takového činu a nelze jej zadržeti
jiným způsobem.

§ 140.

Stíhání přestupků.

Toho, kdo se proviní proti ustanovením
§ 6, odst. 1, § 10, odst. 1, § 30, odst. 1, §§ 41
a 42, § 43, odst. 2 a 4, § 44, § 59, odst. 1, § 80,
§§ 101 až 103, § 105, odst. 1, §§ 108 a 109,
anebo nedbá příkazů a zákazů úřadů, vyda-


07

ných podle tohoto zákona, pokud míří k ve-
řejné bezpečnosti, klidu a pořádku na dráze,
potrestají politické úřady, ač neběží-li o čin
stíhaný soudem nebo podle ustanovení ž. p. ř.
(§ 85, odst. 3, věta první), trestem na pe-
nězích do 5. 000 Kč nebo trestem na svobodě
do 14 dnů; je-li trest na penězích nedobytný,
přemění se v náhradní trest na svobodě podle
míry zavinění, nejvíce však v trest na svo-
bodě 14 dnů.

IV. Ustanovení o příspěvku na úhradu ná-
kladů spojených s výkonem státního dozoru.

§ 141.

(1) K úhradě nákladů, které vznikají pro-
váděním dozoru podle ustanovení tohoto zá-
kona, přispěje železniční podnik státu část-
kou, kterou určí železniční správní úřad se
zřením k rozsahu přepravy a k zvláštním po-
měrům podniku v dohodě s ministerstvem
financí, a jde-li o svazky územní samosprávy,
také v dohodě s ministerstvem vnitra.

(2) Podnik bude zdarma přepravovati or-
gány železničního správního úřadu, vojenské
železniční orgány označené v 1§ 118, odst. 6 a
vládní komisaře (i jejich zavazadla) všemi
druhy vlaků (v jakékoli třídě vozové) i vozidel
a dovolí jim na požádání užíti železničního
telegrafu a jiných dorozumívacích zařízení.
Tato povinnost vzniká, jakmile se řečené or-
gány a komisaři prokáží průkazem, který
k tomu účelu vydá železniční správní úřad.

V. Další odchylky pro svazky územní
samosprávy.

§ 142.

(1) Ustanovení §§ 127 až 134 a § 135,
odst. 2 neplatí, jde-li o zemi neb okres, a užije
se tu prostředků podle zákona o organisaci
politické správy. Oprávnění železničního
správního úřadu, udíleti ve věcech, o které
jde, pokyny ve smyslu čl. l řečeného zákona,
není tím dotčeno. Jde-li o zemi neb okres,
učiní železniční správní úřad opatření. podle
§ 135, odst. 1 v dohodě s ministerstvem vnitra.

(2) Byl-li stanoven pro schůzi zemského
neb okresního zastupitelstva, výboru nebo
komise pořad jednání, který obsahuje před-
mět dotýkající se drah, jejichž koncesionářem
nebo provozovatelem je země neb okres, buď


68

pořad jednání zaslán včas před schůzí želez-
ničnímu správnímu úřadu. Jemu buď také bez
průtahu oznámeno jakékoli usnesení v takové
věci, které bylo učiněno ve schůzi jmenova-
ných sborů.

§ 143.

(1) Ustanovení § 133 neplatí, jde-li o obec.
Možno tu však užíti prostředků podle zákonů
upravujících obecní zřízení.

(2) Jde-li o obec, vyslechne železniční
správní úřad, než učiní opatření podle § 135,
obecní zastupitelstvo a příslušné opatření
učiní v dohodě s ministerstvem vnitra.

VI. Ustanovení pro dráhy státní.

§ 144.

Předpisy §§ 127 až 135, § 141, odst. 1 se
nevztahují na dráhy státní; pro ně platí
v těchto věcech zvláštní předpisy. Ustanovení
§ 124 se vztahuje na dráhy státní potud, po-
kud zvláštní předpisy nestanoví nic jiného.

Hlava druhá.
Dráhy vedlejší.

§ 145.
Všeobecně.

Pro dráhy vedlejší platí předpisy hlavy
první s odchylkami podle následujících para-
grafů.

I. Odchylky od předpisů tohoto zákona pro
dráhy hlavni.

§ 146.

Zásadní ustanovení.

(1) Pro dráhy vedlejší buďte stanoveny,
hledíc k různosti povahy dráhy vedlejší a
podle toho, jak to dovolují okolnosti, odchylky
z předpisů platných pro dráhy hlavní a po-
voleny úlevy z nich, a to zejména po stránce
podmínek a zásad týkajících se koncesování,
vybudování, udržování a provozu dráhy, jakož
i po stránce zjednodušení příslušných řízení.


69

Takové odchylky a úlevy mohou býti stano-
veny nebo povoleny koncesní listinou, vládním
nařízením nebo rozhodnutím železničního
správního úřadu podle zásad stanovených
vládním nařízením.

(2) Bez újmy tohoto zásadního ustanovení
platí úchylky a úlevy pode §§ 147 až 151.

§ 147.

K dílu prvnímu, druhému a
čtvrtému hlavy první.

(Povolení k přípravným pracím, koncese,
vybudování a udržování dráhy. )

(1) Jestliže ten, kdo chce vybudovati dráhu
vedlejší, nemá z jakéhokoli důvodu zapotřebí
oprávnění podle § 7, odst. 1, nemusí v žádosti
o koncesi prokazovati, že pro zamýšlenou
dráhu bylo uděleno povolení k přípravným
pracím (§ 12, odst. 2).

(2) Mohou býti povoleny úlevy z ustano-
vení § 38 o požárním prostoru; to se může
státi zejména u dráhy úzkého rozchodu.

§ 148.
K dílu pátému hlavy první.

(Poměr k veřejným pozemním komunikacím,
k vodám i k vodním dílům, k dolům na vy-
hrazené nerosty a k regulačním zájmům vý-
znamnějších obcí. )

(1) Dráhu vedlejší možno vésti po veřejné
pozemní komunikaci (veřejném prostran-
ství), jestliže je k tomu komunikace (pro-
stranství), třebas po provedení úprav, způso-
bilá a není - li provozem dráhy ohrožena bez-
pečnost dopravy po komunikaci (prostran-
ství). Nedojde - li o tom k dohodě mezi želez-
ničním podnikem a vlastníkem (správcem)
komunikace, rozhodne ministerstvo veřejných
prací v dohodě se železničním správním úřa-
dem, ministerstvem vnitra a ministerstvem
národní obrany, stanovíc zároveň podmínky,
za nichž může býti komunikace (prostran-
ství) užíváno drahou.

(2) Za užívání veřejné komunikace (pro-
stranství) není podnik dráhy vedlejší povi-
nen žádnou náhradou, a to ani tehdy, je - li
část komunikace ponechána výhradně dráze.
Naproti tomu jej postihují:


70

a) úprava komunikace (prostranství),
nutná vzhledem k vybudování dráhy;

b) řádné udržování oné části komunikace
(prostranství), které dráha užívá, jakož i či-
štění této části v míře, jaké vyžaduje provoz
dráhy a pořádek na komunikaci (prostran-
ství);

c) oč v příčinné spojitosti s drahou snad
vzroste náklad na udržování komunikace
(prostranství), na odstraňování škod způso-
bených živly a na nové stavby nutné vzhle-
dem k dopravě po komunikaci (prostran-
ství);

d) veškerá zvláštní zařízení k odvrácení
toho, aby provoz dráhy nerušil nebo neohro-
žoval dopravu po komunikaci (prostranství).

(3) Povinnosti, které by šly nad tato ústa-
novení, smějí býti podniku ukládány jenom
za předpokladu, že jsou v příčinné spojitosti
s drahou.

(4) Užívají-li dráhy vedlejší veřejných po-
zemních komunikací (prostranství) takovým
způsobem, že je železniční trať přístupna
silničním vozidlům, podléhají strany pohybu
vozidel také předpisům, které upravují veřej-
nou bezpečnost a pořádek na těchto komuni-
kacích (prostranstvích). Tyto předpisy však
třeba vydati, pokud se dotýkají dráhy, v do-
hodě se železničním správním úřadem.

§ 149.

K dílu osmému hlavy první.

(Ustanovení pro vlastníky nebo jiné uži-
vatele pozemků v okolí dráhy a pro osoby,
které tam chtějí něco podnikati. )

Mohou býti povoleny úlevy z ustanovení
§ 102 o zakázaném pásmu a § 103 o požár-
ním pásmu.

§ 150.

K dílu desátému hlavy první.
(Věci ztracené nebo zapomenuté. )

(1) železniční správní úřad může povoliti
podniku dráhy vedlejší, aby věci ztracené
nebo zapomenuté, které mu budou odevzdány
ve 'smyslu § 112, dodal vždy do 8 dnů míst-
nímu úřadu příslušnému k přijímání nálezů.
Vzpomenuté povolení bude vyhlášeno zároveň
s označením místního úřadu ve věstníku,
v němž železniční správní úřad uveřejňuje
opatření a vyhlášky ve věcech přepravních.


71

(2) Dodáním věci místnímu úřadu bude
podnik zbaven povinností schovatele, které
vyplývají z ustanovení § 114.

§ 151.

K dílu dvanáctému hlavy první.
(O úkonech státní výsosti zvláště. )

železniční správní úřad může v dohodě
s ministerstvem financí, a jde-li o svazky
územní samosprávy, také v dohodě s mini-
sterstvem vnitra osvoboditi podnik dráhy
vedlejší od příspěvku podle § 141, odst. 1.

 Daňové, poplatkové a jiné úlevy
a výhody.

§ 152.
Osvobození od kolků a poplatků.

(1) Dokud nebude zahájen provoz dráhy
vedlejší, jsou osvobozeny od kolků a poplatků
všechny smlouvy, listiny a podání, které byly
ujednány, sepsány neb učiněny k účelu vybu-
dování dráhy vedlejší (s příslušenstvím, s po-
mocnými i vedlejšími závody) a jejího pro-
vozu a mají předmětem:

a) slib, že budou postoupeny pozemky, že
bude povoleno jich oddělení prosté břemen,
že bude propůjčeno právo na přenechání pra-
menů a jiných soukromých vod, na zřízení
služebností a jiných věcných práv na nemo-
vitých věcech, jakož i na odstoupení, omezení
nebo zrušení těchto práv a takových práv, je-
jichž výkon je vázán k určitému místu, že
bude propůjčeno právo, aby byla strpěna opa-
tření, která omezují výkon práva vlastnického
nebo jiného práva na určitém pozemku nebo
horním díle, že bude dodán stavební nebo
provozní materiál, že budou poskytnuty hoto-
vostí s převzetím akcií nebo bez převzetí nebo
jiné příspěvky jakéhokoli druhu;

b) stanovení podmínek pro užívání veřej-
ných pozemních komunikací (prostranství);

c) převzetí garančních závazků;

d) úmluvy o opatření kapitálu;

e) podání, plány a jiné písemnosti, které
podají zájemnící, zejména také uchazeči
o koncesi, jestliže jimi má býti vybudování
dráhy vedlejší technicky nebo finančně při-
praveno.

(2) Za udělení koncese a za sepsání kon-
cesní listiny se neplatí kolky a poplatky.


72

(3) Byl - li provoz dráhy vedlejší zahájen,
jsou osvobozeny od kolků a poplatků, a to až
do uplynutí 3 let ode dne, kdy byl zahájen
provoz:

a) veškeré smlouvy, listiny a podání, které
ujednal, sepsal neb učinil podnik dráhy ve-
dlejší k účelu vybudování dráhy vedlejší
a jejího provozu;

b) potvrzení podnikatelů stavby a dodava-
telů, že byly přijaty platy za práce spojené
s vybudováním dráhy vedlejší.

(4) Podnik dráhy vedlejší jest osvobozen
na 25 let od kolkových poplatků z kuponů cen-
ných papírů, které podnik vydal, anebo ne-
jsou-li cenné papíry vydány, z kvitancí na vy-
placené úroky (dividendy). Tato doba se po-
čítá, nastala - li splatnost prvního kuponu nebo
první úrokové (dividendové) splátky v prv-
ním roce po udělení koncese, ode dne splat-
nosti, jinak ode dne, kdy uplynul rok od udě-
lení koncese.

(5) Dále jsou osvobozeny od kolků a po-
platků, a to bez časového omezení, smlouvy,
listiny a podání, které podnik dráhy vedlejší
ujednal, sepsal neb učinil k těmto účelům:

a) k opatření kapitálu pro první vybudo-
vání dráhy vedlejší podle ustanovení koncesní
listiny, což platí zejména pro ujednání, zúro-
kování a splácení zápůjček a pro vydání akcií,
obligací a pod.;

b) k výkupu pozemků nebo k oddělení po-
zemků prostému břemen pro první vybudo-
vání dráhy podle ustanovení koncesní listiny
a k nabytí za tím účelem některého z práv
uvedených v odstavci 1, písm. a);

c) k splynutí (fusi) drah vedlejších, a to
potud, pokud k tomu potřebné smlouvy,
listiny a podání byly ujednány, sepsány neb
učiněny do 3 let od zápisu splynutí do firem-
ního rejstříku.

(6) Konečně jsou osvobozeny od kolků a
poplatků, a to do 7 let ode dne, kdy byl zahá-
jen provoz na dráze vedlejší, smlouvy, listiny
a podání, které podnik dráhy vedlejší ujednal,
sepsal neb učinil k těmto účelům:

a) k ujednání, zúrokování a splácení zá-
půjček, jež jsou určeny k umořování dluhů,
jejichž ujednání bylo podle ustanovení od-
stavce 1, písm. d) a odstavce 3, písm. a)
osvobozeno od kolků a poplatků;

b) k převodu podniku dráhy vedlejší na
akciovou společnost nebo společnost s ručením
omezeným, děje - li se tento převod podle ústa-


73

novení koncesní listiny, nebo je-li v souvis-
losti s přenesením koncese (§ 22).

(7) Doby osvobození, které jsou stanoveny
v předcházejících odstavcích, počítají se, je-li
provoz dráhy vedlejší zahajován po sobě na
částech dráhy, pro každou část dráhy zvláště.

 

§153.

Osvobození od daně výdělkové.

(1) Podnik dráhy vedlejší jest osvobozen
od daně výdělkové (zákon ze dne 15. června
1927, č. 76 Sb. z. a n., o přímých daních) na
25 let.

(2) Doba podle předcházejícího odstavce se
počítá ode dne, kdy byl zahájen provoz. Je-li
provoz zahajován po sobě na částech dráhy,
počítá se tato doba pro celou dráhu ode dne,
kdy byl zahájen provoz na první části dráhy.

(3) Bude-li dráha vedlejší prohlášena za
drobnou (§ 5, odst. 4), může osvobození,
které bylo uděleno pro dráhu vedlejší, býti
ponecháno v platnosti rozhodnutím železnič-
ního správního úřadu v dohodě s minister-
stvem financí.

§ 154.

Osvobození od kolků a poplatků
u přestaveb, rozšiřovacích sta-
veb, dodatečných zařízeni a. vý-
stroje.

(1) Co se týká osvobození od kolků a po-
platků podle § 152, budou přestavby a rozši-
řovací stavby, jakož i nová opatření výstroje
a zařízení posuzovány stejně jako zakládací
vydání dráhy vedlejší, jestliže železniční
správní úřad v dohodě s ministerstvem fi-
nancí je uzná za veřejně prospěšné.

(2) Doba osvobození podle § 152, odst. 1
zanikne dnem, kdy bylo uděleno povolení
k užívání pro příslušnou stavbu nebo zaří-
zení. Tímto dnem se počíná lhůta pro osvobo-
zení podle § 152, odst. 3 a 6.

§ 155.

Ustanovení společná.

(1) Veškerá osvobození od kolků a po-
platků uvedená v §§ 152 a 154 platí při obou-
stranně závazných právních jednáních a při
listinách o nich sepsaných nejen pro podnik


74

dráhy vedlejší, nýbrž také pro druhou stranu,
která je s ním ujedná.

(2) Tato osvobození platí, jsou-li splněny
předpoklady podle §§ 152 a 154, s časovým
omezením uvedeným tamže, také pro knihovní
zápis práv, která byla zřízena osvobozeným
právním jednáním, zejména tedy také pro zá-
pis práva knihovního na knihovních jednot-
kách nebo jiných nemovitostech, určených
k tomu smlouvou, pro kolky a poplatky z ji-
ných úředních jednání a úředních sepsání,
která byla vykonána na základě osvobozeného
právního jednání, konečně pro listiny, které
podnik dráhy vedlejší vydá, prováděje takové
právní jednání, pro postupy přednosti a pro-
pouštěcí prohlášení, které vydala třetí osoba,
pro kvitance o výkupném za pozemky, jakož
i pro jejich knihovní provedení.

(3) Tato osvobození neplatí pro podání a
jednání v civilním sporu.

§ 156.

Výhody hospodářské.

(1) Vláda může podniku dráhy vedlejší na
žádost přiznati podle volného uvážení tyto
další výhody:

a) Státní správa může převzíti provoz
dráhy vedlejší za náhradu skutečných provo-
zovacích vydání. Dráze vedlejší, jejíž provoz
vedou dráhy státní za náhradu skutečných
provozovacích vydání, může státní správa že-
lezniční v dohodě s ministerstvem financí po-
shověti úhradu provozních schodků a po-
skytnouti zálohou peníze potřebné k úhradě
roční potřeby na zúročení a umoření dosud
nesplacených přednostních (prioritních) obli-
gací, hypotečních nebo jiných zápůjček, jichž
bylo užito se svolením státní správy k účelům
investičním nebo na zúročení a umoření do-
sud neslosovaných přednostních akcií dráhy,
jakož i na úhradu jejích společenských vy-
dání. Poshověné a zálohou vyplacené částky
i s úroky jsou pohledávkou státní správy.
Překročí-li čistý výnos dráhy vedlejší roční
potřebu zajištěnou zálohami, poskytovanými
podle předcházejících ustanovení, bude užito
přebytku čistého výnosu ke splacení této po-
hledávky státní správy až do úplného vyrov-
nání, při čemž úroky mají přednost před ka-
pitálem. Při výkupu dráhy státem nebo při
uplynutí koncesní doby bude k úhradě těchto
pohledávek užito jmění železničního podniku;
do tohoto jmění se počítá i náhrada za výkup.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP