18

dubna 1935, č. 77 Sb. z. a n., o dopravě moto-
rovými vozidly a jich zdanění.

§ 18.

Poskytnutí úlev a uložení ně-
kterých povinností v koncesní
listině.

(1) Dopouští-li to veřejný zájem, nevzni-
kají-li z toho břemena pro stát a nejsou-li tím
dotčena práva jiných osob, mohou býti v kon-
cesní listině poskytnuty úlevy z ustanovení
tohoto zákona.

(2) V koncesní listině bude stanovena
lhůta, v níž má býti dráha, po případě její
části, vybudována. Lhůta může býti ze zá-
važných důvodů prodloužena.

(3) žádá-li toho veřejný zájem, mohou bytí
v koncesní listině uloženy zvláštní povinnosti,
zejména stran vybudování, udržování a pro-
vozu dráhy.

§ 19.

Zahájení a udržování provozu.

(1) Koncesionář je povinen ihned po ukon-
čení vybudování dráhy zahájiti provoz konce-
sované dráhy a udržovati jej po dobu trvání
koncese podle zákonných ustanovení o dra-
hách, předpisů podle nich vydaných a podle
ustanovení koncesní listiny.

(2) Dočasné omezení pravidelného provozu
je přípustné toliko tehdy, dá-li k němu želez-
niční správní úřad předem svolení.

(3) Výjimky a úlevy z povinnosti podle od-
stavce 1, které by byly odůvodněny změnou
poměrů, nastalou po udělení koncese, povoluje
železniční správní úřad; povolení výjimek
a úlev trvalé povahy stane se v dohodě s mini-
sterstvem národní obrany a bude uveřejněno
ve Sbírce zákonů a nařízení jako vyhláška mi-
nistra, jemuž přísluší dozor na dráhy. «

§ 20.

Určení zakládací hodnoty a
zakládacího kapitálu dráhy.

V koncesní listině bude určena výše zaklá-
dací hodnoty a zakládacího kapitálu dráhy.


19

§ 21.

Potřeba svolení železničního

správního úřadu pro některá

opatření.

K opatření, které by mělo v zápětí změnu
v zakládací hodnotě nebo v zakládacím kapi-
tálu dráhy (§ 20) po prvním vybudování
dráhy, nebo k ujednání jakýchkoli zápůj-
ček zajištěných zástavním právem, ať se vy-
dávají dlužní úpisy či nikoli, je potřebí, bez
újmy jiných předpisů, svoleni železničního
správního úřadu.

IV. Přenesení koncese.

§ 22.

Na žádost koncesionáře, jeho dědiců nebo
nabyvatele dráhy (§ 26, odst. 1) může želez-
niční správní úřad na zbytek koncesní doby
koncesi přenésti. Ustanovení § 10, odst. 2, a
§ 11 platí obdobně.

V. Zánik koncese.

§ 23.
(1) Koncese zaniká tím,

a) že uplyne koncesní doba;

b) že stát nabude vlastnictví dráhy před
uplynutím koncesní doby;

c) že vláda k návrhu železničního správ-
ního úřadu zruší koncesi, nastane - li trvale
stav, že práva a povinnosti vyplývající z kon-
cesní listiny nemohou býti vykonávány;

d) že železniční správní úřad prohlásí kon-
cesi za zaniklou, nebyla - li dodržena lhůta
stanovená k vybudování dráhy, po případě
jejích částí (§ 18, odst. 2), anebo nastane - li
u koncesionáře některá ze skutečností, která
podle § 11 vylučuje udělení koncese.

(2) Byla - li koncese prohlášena za zaniklou
vzhledem k ustanovení odstavce 1, písm. c)
a d), může stát, po případě nový koncesio-
nář dokončiti vybudování dráhy na svůj účet.

VI. Výjimečná opatřeni týkající se provozu.

§ 24.

(1) Vyskytnou - li se okolnosti, pro které ne-
mohou býti vykonávány práva a povinnosti
vyplývající z koncesní listiny, a nestalo - li se


20

zavčas a v mezích zákonných ustanovení jiné
dostatečné opatření k zajištění uvedeného vý-
konu práv a povinností, může železniční
správní úřad učiniti opatření, aby byl udržen
provoz dráhy podle zákonných ustanovení
o drahách, předpisů podle nich vydaných a
ustanovení koncesní listiny, po případě k tomu
účelu zaříditi, aby státní správa železniční
nebo správa jiné dráhy pro přepravu veřejnou
vedla provoz dráhy na účet koncesionáře nebo
pozůstalosti až do doby, kdy pominou řečené
okolnosti, nebo kdy nastane změna v osobě
koncesionáře; uzná-li železniční správní úřad
další provoz dráhy za neúčelný, může také
v dohodě s ministerstvem národní obrany
učiniti opatření strany zastavení provozu.

(2) Kdo vede provoz na základě ustanovení
odstavce 1, veď jej podle zásad dobrého hos-
podáře.

VII. Ustanoveni pro dráhy státní.
§ 25.

(1) O zřízení dráhy státní se rozhodne zá-
konem.

(2) Na dráhy státní se nevztahují před-
pisy tohoto dílu s výjimkou §§ 17 a 19, jichž
sluší užíti přiměřeně.

Díl třetí.

Zcizení dráhy. Opatření o vedení provozu,
když koncese zanikne. Pronájem a přene-
chání provozu.

§ 26.
Zcizení dráhy.

(1) Dráhu, pokud je knihovní jednotkou
(§ 5 zákona ze dne 22. srpna 1930, č. 132 Sb.
z. a n., o železničních knihách a zástavních
právech nabytých na drahách), lze zciziti to-
liko se svolením železničního správního úřa-
du; toto svolení se udělí s podmínkou, že na-
byvatel dráhy získá koncesi.

(2) Jednotlivou část dráhy (odstavec 1)
lze zciziti rovněž toliko se svolením železnič-
ního správního úřadu, a to je-li dotčeno právo
nápadu státu, v dohodě s ministerstvem fi-
nancí, ač neběží-li jenom o práva, jež nejsou
předmětem zápisu v železniční knize, nebo
o pohledávky. Toto svolení se neudělí, když
onu část nelze odděliti bez újmy pro provoz
dráhy.


21

§ 27.

Opatření o vedení provozu,
když koncese zanikne.

(1) Jestliže koncese zanikne pro skuteč-
nosti uvedené v § 23, odst. 1, písm. a), c) a
d), a poměry se vyvinou tak, že provoz dráhy
není zajištěn, může železniční správní úřad,
je-li provoz dráhy v naléhavém zájmu veřej-
ném, učiniti na dobu, než bude udělena kon-
cese, opatření, aby byl udržen provoz dráhy,
po případě aby státní správa železniční nebo
správa jiné dráhy pro přepravu veřejnou
vedla provoz dráhy, všecko na účet vlastníka
dráhy.

(2) Kdo vede provoz na základě ustanovení
odstavce 1, veď jej podle zásad dobrého hos-
podáře.

§ 28.

Pronájem dráhy a přenechání
provozu.

(1) Koncesionář může pronajmouti dráhu
nebo přenechati její provoz jiné osobě jen se
svolením železničního správního úřadu. Pro
osobu, které se pronajímá dráha nebo které
se přenechává provoz, platí ustanovení § 11
obdobně.

(2) Na nájemce nebo na jiného provozova-
tele dráhy přecházejí příslušné povinnosti a
práva koncesionáře.

§ 29.

Ustanovení pro dráhy státní.

Předpisy tohoto dílu se nevztahují na dráhy
státní.

Díl čtvrtý.
Vybudování a udržování dráhy.

I. Stavební povolení.

§ 30.
Potřeba stavebního povolení.

(1) Chce-li kdo začíti stavbu dráhy (její
části), potřebuje k tomu stavebního povolení,
které vydává železniční správní úřad v dohodě
s ministerstvem národní obrany.

(2) Pro jednotlivé složky prací nebo pro
pomocné dráhy (§ 17, odst. 1, č. 1) může bytí


22

vydáno dílčí stavební povolení; u pomocných
drah nevyžaduje se tu dohody s minister-
stvem národní obrany.

§ 31.

Řízení. Dílčí rozhodnutí.

(1) železniční podnik předloží železničnímu
správnímu úřadu projekt dráhy (plány dráhy,
plány staveb a zařízení podmíněných stavbou
dráhy).

(2) Podrobným šetřením se zjistí, zda pro-
jekt (trasa dráhy, poloha a pojmenování sta-
nic, zastávek a nákladišť, příjezdy a příchody
k nim, stavby; zařízení a pod. ) vyhovuje ve-
řejnému zájmu, jak budou dotčena trvající
práva a jakých opatření bude potřebí na dráze
a v jejím okolí zvláště k ochraně těchto práv
a k ochraně proti ohni. Projekt dráhy buď ve-
řejně vyložen. Místo a doba vyložení projektu,
jakož i místo a doba místního šetření buďte
vyhlášeny v obcích, jichž se dráha má do-
tknouti, s upozorněním, že zájemníci mohou
uplatniti námitky nejpozději při tomto še-
tření a že se k pozdějším námitkám nebude
hledět, šetření sluší uspořádati tak, aby jeho
výsledky byly základem i k vyvlastnění.

(3) železniční správní úřad může o někte-
rých věcech, na které se vztahuje řízení podle
předcházejícího odstavce, rozhodnouti oddě-
leně i před vydáním stavebního povolení.

§ 32.

O součinnosti s jinými úřady.

(1) Místní šetření (§ 31, odst. 2) se děje
komisionálně. členem komise je též zástupce
vojenské správy. Jestliže se stavba dráhy do-
týká vod nebo vodních děl, které podléhají
pravomoci úřadu, báňských propůjček nebo
báňských koncesí, veřejných silnic nebo ve-
řejných prostranství, plánů polohy (upravo-
vacích) významnějších obcí, je členem komise
také orgán, jemuž bude vládním nařízením
svěřeno hájení odpovídajícího veřejného
zájmu jménem příslušného úřadu.

(2) Přednese-li tento orgán v souvislosti
s dotčením podle odstavce 1 a v mezích hájení
veřejného zájmu, o který jde, připomínky,
kterým železniční správní úřad nemíní vyho-
věti, musí býti stavební povolení, po případě
dílčí rozhodnutí podle § 31, odst. 3 vydáno
v dohodě s příslušným ministerstvem.


23

(3) Před jednáním o dohodu s minister-
stvem podle předpisu odstavce 2 má železniční
správní úřad na vůli, pokusiti se o urovnání
rozporu na ten způsob, že vejde ve styk s úřa-
dem, jehož jménem byly učiněny připomínky.

§ 33.

Co zůstává vyhrazeno úřadům
vodoprávním.

(1) úřadům vodoprávním však zůstává,
i když jde o stavbu dráhy, vyhrazeno:

a) rozhodovati o jsoucnosti a rozsahu
sporného vodního práva;

b) povolovati odběr vody, svádění odpad-
ních vod, jakož i využití vodní síly, pokud je
k tomu potřebí podle vodních zákonů povolení
vodoprávního úřadu.

(2) Dovoluje - li to povaha věci, buď řízení
vodoprávní spojeno s řízením podle § 31 a roz-
hodnutí vodoprávního úřadu pojato do staveb-
ního povolení (§ 30).

§ 34.

Lhůta.

(1) Stavební povolení stanoví lhůtu, v níž
stavba má býti dokončena. Lhůta může býti
ze závažných důvodů prodloužena.

(2) Při tom je třeba přihlížeti ke lhůtě
stanovené podle § 18, odst. 2.

§ 35.

K čemu opravňuje.

Stavební povolení opravňuje uskutečniti
stavební práce v mezích tohoto povolení.

§ 36.

Zánik.

(1) Stavební povolení zaniká, jestliže stavba
nebyla dokončena ve lhůtě podle § 34, odst. 1.
Zanikne - li koncese dříve, než uplyne tato
lhůta, zaniká stavební povolení zároveň s kon-
cesí.

(2) Zánik stavebního povolení není však,
když jde o práce již uskutečněné, na újmu
práv jiných osob, která vzešla ze stavebního
povolení.


24

II. Vybudování (výstavba, zařízení,
výstroj) a udržování.

§ 37.
Všeobecně.

(1) Dráha (s příslušenstvím, pomocnými
i vedlejšími závody) buď vybudována a udržo-
vána tak, aby bylo vyhověno platným před-
pisům a ustanovením koncesní listiny, jakož
i aby podle svého účelu a určení uspokojovala
dopravní potřeby.

(2) Dráhu třeba v mezích technické a hos-
podářské účelnosti vybudovati a udržovati
tak, aby provoz byl bezpečný, pravidelný a
nerušený, aby co možná nejrychleji mohly
býti odklizeny poruchy a překážky provozu
a aby mohla býti poskytnuta první pomoc
osobám postiženým nehodou (§§ 79 a 80).

(3) Jestliže zákonná ustanovení o drahách
nestanoví nic jiného nebo z nich nic jiného
nevyplývá, bud' při rozhodování, které se týká
vybudování a udržování dráhy, užito hmot-
ných ustanovení zákonů stavebních, vodních
a silničních.

(4) železniční správní úřad může stanoviti
v oboru vybudování a udržování dráhy jed-
notnost, které se musí železniční podnik pod-
robiti. Má-li býti podle toho po prvním vybu-
dování dráhy uložena některá povinnost, bude
železniční správní úřad, než uloží tuto povin-
nost, slyšeti dotčený železniční podnik.

(5) Při vybudování a udržování dráhy je
třeba přihlížeti k zájmu obrany státu.

(G) při Vybudování a udržování dráhy bud'
dbáno ochrany památek historických, umělec-
kých i přírodních, jakož i ochrany léčivých
zdrojů (pramenů nebo minerálních zřídel,
emanací, plynů, ložisek rašeliny a slatiny,
vulkanického bahna a pod. ).

(7) železniční projekty třeba řešiti též se
zřetelem na jiné zájmy komunikační, na
zájmy úpravy významnějších obcí, na zájmy
zemědělské, na zájmy hornictví a na jiné
zájmy národohospodářské, pokud vyjmeno-
vané zájmy jsou význačné povahy. Jde-li

0 stavbu nové dráhy, je železniční správní
úřad povinen stran těchto projektů vejíti ve
styk s příslušným ministerstvem nejpozději
před stanovením doby místního šetření (§ 81,
odst. 2). Při ukládání povinností podle usta-
novení první věty nutno míti slušný zřetel
k technické a hospodářské účelnosti, jakož

i k hospodářské únosnosti železničního pod-
niku.


25

§ 38.
Požární prostor.

(1) Má - li býti na dráze zahájen na trvalo
nebo na delší dobu takový způsob provozu,
který způsobuje nebezpečí ohně pro předměty
v okolí dráhy, musí býti předměty v požárním
prostoru dráhy (odstavec 2) v mezích tech-
nické a hospodářské účelnosti buď zajištěny
proti ohni neb odstraněny, leč že by pro ně
vůbec nevznikalo nebezpečí ohně. Zajištěny
budou zpravidla všecky stavby a jiná důležitá
trvalá zařízení; odstraněny budou zpravidla
stohy a otevřené mlaty.

(2) Tento požární prostor je určen po obou
stranách dráhy svislými plochami ve vzdále-
nosti 30 m od osy koleje a nad drahou
střechou se sklony 1: 3, jejíž hřeben probíhá
rovnoběžně s osou koleje ve výšce 10 m svisle
nad ní, při čemž je osa koleje myšlena v úrovni
temen kolejnic. Dovolují - li to místní poměry
nebo žádají - li toho zřetele účelnosti, mohou
býti stanoveny odchylky od požárního pro-
storu (jak co do zmenšení, tak co do zvětšení).

(3) Náklady zajištění proti ohni postihují
železniční podnik: tento podnik také nahradí
(pravidelně paušálem), oč vzrostou náklady
udržování. Nesjedná-li se o tom dohoda, roz-
hodne okresní úřad.

§ 39.

Styk s jinými drahami.

(1) železniční podnik je povinen dovoliti,
aby trati jiného železničního podniku přeťaly
mimo úroveň jeho trati, aneb aby se k nim
připojily, a to způsobem přiměřeným doprav-
ním poměrům a potřebám obou podniků. Při-
pojení dráhy pro přepravu neveřejnou (§§ 176
a 177) však nesmí býti pro podnik, jenž je
povinen připojení dovoliti, na újmu provozu.

(2) Náklady, které z toho (z pozdějších
nutných změn příslušných staveb a zařízení)
vzejdou, postihují, zahrnujíc v to i udržování,
podnik, jehož trati přeťaly trvající trati, po
případě podnik, jenž o připojení požádal, a při
tom přispěje druhá strana, jestliže jí z toho
vyplyne prospěch, částkou úměrnou tomuto
prospěchu.

(3) Nesjedná-li se o těchto věcech dohoda,
rozhodne železniční správní úřad.

§ 40.

Poměr k majetku v okolí dráhy.
(1) železniční podnik uskuteční v mezích


26

technické a hospodářské účelnosti potřebná
opatření a zařízení, aby neutrpěly škodu ne-
movitosti a jejich příslušenství v okolí dráhy
vybudováním, udržováním a provozem dráhy,
jakož i aby užívání pozemků v okolí dráhy ne-
bylo ztíženo nad nevyhnutelnou míru.

(2) Jestliže potom, co bylo vydáno stavební
povolení pro stavbu dráhy, vzešly z jednání
vlastníka nebo jiného uživatele nemovitosti
v okolí dráhy na této nemovitosti takové
změny, že vzhledem k nim je nutné uskuteč-
niti zařízení a opatření buď k ochraně podle
odstavce 1 nebo k zajištění dráhy, postihují
náklady z toho vzniklé, zahrnujíc v to i ná-
klady na udržování, vlastníka (uživatele)
uvedené nemovitosti; projeví-li se nutnost
uskutečniti taková opatření a zařízení jak
vzhledem ke změnám, které nastaly na dráze,
tak vzhledem k změnám na nemovitosti
v okolí dráhy, které vzešly z jednání vlastníka
(uživatele) této nemovitosti, postihují ná-
klady železniční podnik a vlastníka (uživatele)
nemovitosti, a to podle slušného uvážení pří-
padu a se zřením k poměru příčinné spoji-
tosti. O nutnosti a rozsahu takových opatření
a zařízení, jakož i o tom, kdo je má uskuteč-
niti, rozhodne železniční správní úřad; ne-
sjedná-li se dohoda o nákladech, rozhodne
okresní úřad.

 Povolení k užívání dráhy.
§ 41.

Doprava na dráze ve stavbě.

Před zahájením provozu (§ 42) smí doprava
na dráze, která je ve stavbě, býti vykonávána
k účelům souvisícím s vybudováním dráhy
(na př. pro dopravu materiálu a dělníků) jen
podle povolení, které vydá železniční správní
úřad.

§ 42.
Provoz.

(1) Provoz dráhy (její části) smí býti za-
hájen jen podle povolení, které vydá želez-
niční správní úřad.

(2) Předtím bude vykonáno šetření, zda je
dráha vzhledem ke koncesní listině, staveb-
nímu povolení a platným předpisům řádně vy-
budována a zda možno předpokládati bez-
pečný, pravidelný a nerušený provoz.

(3) Povolení podle odstavce 1 může želez-
niční správní úřad uděliti s výhradou, že do-
datečně provede kolaudaci.


27

IV. Stavby na dráze.

§ 43.

(1) Za stavbu na dráze se pokládá stavba,
která rozšiřuje, doplňuje, mění nebo za-
bezpečuje dráhu (s příslušenstvím, pomoc-
nými a vedlejšími závody), jakož i každá
stavba na pozemku, který slouží provozu
dráhy.

(2) Ustanovení §§ 30 až 42 sluší užíti při-
měřeně na stavby na dráze s tím, že řízení má
býti co nejvíce zjednodušeno a že se dohodo-
vání nebo jiná součinnost s úřady omezí na
míru, která se srovnává, bez újmy veřejného
zájmu, k němuž má býti jinak přihlíženo, se
zřeteli účelnosti a úsporného výkonu veřejné
správy. Podrobnosti ustanoví vládní nařízení.

(3) Vedle věcí vypočtených v § 33, odst. 1
vyhrazuje se tu vodoprávním úřadům také
povolování takových samostatných staveb
k ochraně dráhy před vodami, které se zřizují
po prvním vybudování dráhy a jsou zcela nebo
z převážné části mimo pozemky sloužící
jejímu provozu.

(4) Nelze-li se při stavbách na dráze obejíti
bez oprávnění vyplývajících z povolení k pří-
pravným pracím (§7), jest užíti přiměřeně
ustanovení §§ 6 až 9.

V. Ustanovení o vozidlech a některých pro-
vozních zařízeních.

§ 44.

Vozidla.

(1) V provozu dráhy smí býti užíváno jen
vozidel, která byla vybudována podle plánů
schválených nebo vydaných železničním správ-
ním úřadem a která byla úředně vyzkoušena,
jestliže tomuto vyzkoušení podléhají buď
podle odstavce 2 nebo podle výhrady učiněné
při schvalování plánu. Mají-li býti opatřena
další vozidla, která byla vybudována podle
plánů, které již železniční správní úřad
schválil, postačí, když se to oznámí železnič-
nímu správnímu úřadu a když řečený úřad
do 3 týdnů ode dne, kdy bylo odesláno ozná-
mení, nevysloví, že oznámení nebere na vě-
domost.

(2) Lokomotiv a ostatních vozidel, v nichž
se vyvinuje, přetvoru je nebo jakýmkoli
jiným způsobem využívá energie k pohybu,
smí býti užíváno v provozu dráhy teprve po
úředním vyzkoušení, které provede železniční
správní úřad.


28

(3) Předpisy předcházejících odstavců platí
obdobně, běží-li o podstatné změny na vozid-
lech.

(4) Pro vozidla podružná může železniční
správní úřad povoliti úlevy.

§ 45.

Parní kotle a tlakové nádoby.
(1) O tom, za jakých podmínek smí býti na
dráze (s příslušenstvím, pomocnými i ved-
lejšími závody) užíváno parních kotlů loko-
motiv, jakož i ostatních parních kotlů a tlako-
vých nádob, platí jiná zákonná 'Ustanovení, a
není-li jich, zásady, které ustanoví vládní na-
řízení. O výkonu bezpečnostního dozoru na
tyto kotle a nádoby platí ustanovení následu-
jících odstavců.

(2) Bezpečnostní dozor na parní kotle loko-
motiv, jakož i na parní kotle a tlakové ná-
doby, které jsou součástí vozidel, přísluší že-
lezničnímu správnímu úřadu. K výkonu to-
hoto dozoru, záležejícího zejména v provádě-
ní úředních vyzkoušení a prohlídek, ustano-
vuje železniční správní úřad odborné železnič-
ní orgány.

(3) Předpisy o výkonu bezpečnostního do-
zoru na stabilní parní kotle, lokomobilní parní
kotle a na jiné než v odstavci 2, větě první
uvedené tlakové nádoby se mění potud, že
orgány k výkonu tohoto dozoru, záležejícího
zejména v provádění úředních vyzkoušení a
prohlídek, ustanovuje podle návrhu železnič-
ního správního úřadu ministerstvo veřejných
prací z odborných železničních orgánů.

VI. Odchylka pro svazky územní samo-
správy.

§ 46.

Má-li býti po prvním vybudování dráhy
uložena svazku územní samosprávy některá
povinnost podle § 37, odst. 4, z které vzejde
finanční břemeno, uloží železniční správní
úřad tuto povinnost v dohodě s ministerstvem
vnitra.

Díl pátý.

Poměr k veřejným pozemním komunikacím,
k vodám i k vodním dílům, k dolům na vy-
hrazené nerosty a k regulačním zájmům vý-
znamnějších obcí.

7. K veřejným pozemním komunikacím.

§ 47.

(1) Vlastník (správce) veřejné pozemní
komunikace (silnice, cesty a pod. ) je povinen


29

dovoliti, aby dráha (stavba na dráze) přeťala
komunikaci nebo se jí dotkla jiným způso-
bem; při tom však buď co nejvíce dbáno
zájmů komunikace. Je - li tím komunikace zcela
nebo z části přerušena nebo jinak dotčena,
upraví nebo zabezpečí železniční podnik v me-
zích technické a hospodářské účelnosti komu-
nikaci přiměřeně dosavadnímu stavu nebo
zřídí náhradní komunikaci v mezích staveb-
ního povolení vydaného podle ustanovení dílu
čtvrtého.

(2) Udržovati upravenou nebo náhradní
komunikaci přísluší dosavadnímu udržovateli
komunikace, avšak železniční podnik mu při-
spěje tím, oč udržovací náklady jsou větší.

(3) Od zásady uvedené v odstavci 2 platí
tyto odchylky:

a) železniční podnik udržuje, neujedná-li se
nic jiného, přejezdy (přechody) až do vzdále-
nosti 2. 5 m od osy krajní koleje;

b) železniční podnik si může vyhraditi
udržování upravené nebo náhradní komuni-
kace (její části), u přejezdů (přechodů) podle
okolností též nad míru uvedenou za písni a),
avšak při tom dosavadní udržovatel mu při-
spěje tím, co by jinak musel vynaložiti na onu
část veřejné komunikace, která byla na-
hrazena upravenou nebo náhradní komunikací
(její částí).

(4) Nesjedná-li se dohoda o příspěvcích
podle odstavce 2 a odstavce 3, písm. b), roz-
hodne železniční správní úřad (§ 192, odst. 2).

§ 48.

(1) železniční podnik je povinen dovoliti,
aby veřejná pozemní komunikace, která tvoří
dálkové spojení, přeťala dráhu, jiná pak ve-
řejná komunikace tehdy, žádá - li toho veřejný
zájem. Přetětí má nastati tím způsobem, aby
to nebylo na újmu provozu dráhy, zejména
po stránce bezpečnosti (§ 53).

(2) Vlastník (správce) komunikace nahradí
železničnímu podniku větší náklady, zahrnujíc
v to náklady udržování, které mu vzniknou
z toho, že byla uskutečněna potřebná opatření
a zařízení. O udržování přejezdů (přechodů)
platí obdobně ustanovení § 47, odst. 3,
písm. a); železniční podnik udržuje vedle
toho, neujedná-li se nic jiného, uskutečněné
stavby na dráze. Vlastník (správce) komuni-
kace přispěje však železničnímu podniku tím,
oč jsou náklady udržování větší. Nesjedná-li
se dohoda o nákladech a o příspěvku, rozhodne
silniční úřad (§ 192, odst. 2).


30

§ 49.

(1) Pro křižování dráhy a veřejné pozemní
komunikace (§§ 47 a 48) buďte zřizovány
zpravidla nad jezdy a podjezdy.

(2) Přejezdy (přechody) buďte zřizovány
jen tehdy, je-li to nevyhnutelně nutné a není-li
to na újmu provozu dráhy nebo komunikace,
zejména po stránce bezpečnosti.

§ 50.

(1) železniční správní úřad určí, přihlížeje
k místním poměrům, zda a jak je třeba dráhu
ohraditi, které přejezdy (přechody) mají býti
opatřeny výstražnými znameními a jakými,
anebo které mají býti chráněny jinými zvlášt-
ními zařízeními, čině opatření týkající se pře-
jezdů (přechodů), bude se železniční správní
úřad říditi zásadami, které vydá v dohodě
s ministerstvem veřejných prací a minister-
stvem vnitra.

(2) Ve věci nákladů, které z toho vzniknou,
sluší užíti přiměřeně zásad §§ 47 a 48.

§ 51.

(1) Jestliže vzhledem k změněným pomě-
rům toho žádá veřejný zájem, musí býti pře-
jezd (přechod), nadjezd nebo podjezd pře-
stavěn nebo jinak upraven, po případě pře-
jezd nahrazen nad jezdem nebo podjezdem.
Je-li účelné uložiti provedení takové přestavby
neb úpravy železničnímu podniku, uloží pří-
slušnou povinnost železniční správní úřad
(§ 192, odst. 2), je-li účelné uložiti to vlast-
níku (správci) komunikace, stane se tak roz-
hodnutím silničního úřadu (§ 192, odst. 2).

(2) Musí-li býti přestavba neb úprava pro-
vedena vzhledem ke, změně dopravních nebo
jiných poměrů dráhy, postihují náklady, za-
hrnujíc v to náklady udržování, železniční
podnik; stane-li se tak vzhledem ke změně do-
pravních nebo jiných poměrů komunikace, po-
stihují označené náklady vlastníka (správce)
komunikace; v obou případech však přispěje
druhá strana, jestliže jí z toho vyplyne pro-
spěch, částkou úměrnou tomuto prospěchu.
Stane-li se tak vzhledem ke změně poměrů
jak na dráze, tak na komunikaci, hradí ná-
klady společně železniční podnik a vlastník
(správce) komunikace podle slušného uvážení
případu a se zřením k poměru příčinné spoji-
tosti. Nesjedná-li se dohoda o nákladech, roz-
hodne železniční správní úřad se vztahem
k železničnímu podniku (§ 192, odst. 2) a


31

silniční úřad se vztahem k vlastníku (správci)
komunikace (§ 192, odst. 2).

§ 52.

(1) Jestliže se stavba veřejné pozemní ko-
munikace nebo veřejného prostranství (jejich
částí) dotýká dráhy, sluší místní šetření,
které předchází před rozhodnutím o takové
stavbě, po případě před vydáním stavebního
povolení, konati komisionálně. členem komise
je též zástupce železničního správního úřadu,
aby mohl býti hájen veřejný zájem, spjatý
s drahami.

(2) Přednese-li tento zástupce v souvislosti
s dotčením podle odstavce láv mezích hájení
uvedeného veřejného zájmu připomínky, kte-
rým úřad rozhodující o stavbě, po případě vy-
dávající stavební povolení nemíní vyhověti,
musí rozhodnutí o stavbě, po případě sta-
vební povolení býti vydáno (§ 192, odst. 1,
věta poslední) v dohodě se železničním správ-
ním úřadem.

§ 53.

(1) Jestliže v souvislosti s tím, že veřejná
pozemní komunikace přetíná dráhu, musí býti
uskutečněny stavby na dráze, vydává stavební
povolení k těmto stavbám železniční správní
úřad podle ustanovení dílu čtvrtého.

(2) Dovoluje-li to povaha věci, buď řízení,
předcházející před vydáním takového staveb-
ního povolení, spojeno s příslušným rozhodnu-
tím o stavbě komunikace, po případě staveb-
ním povolením pro komunikaci, a stavební po-
volení, vydané podle ustanovení dílu čtvrtého,
buď pojato do onoho rozhodnutí nebo staveb-
ního povolení.

II. K vodám a k vodním dílům.

 § 54.

(1) Přetne-li dráha nebo stavba na dráze
vody (tekoucí, stojaté) nebo vodní dílo, anebo
se jich dotkne jiným způsobem, postará se
železniční podnik, bez újmy předpisů o vy-
vlastnění, o úpravu přiměřenou dosavadnímu
stavu, zahrnujíc v to řádný odtok vod s po-
zemků sloužících provozu dráhy, v mezích sta-
vebního povolení vydaného podle ustanovení
dílu čtvrtého.

(2) Udržovati zařízení uskutečněná v sou-
vislosti s tím přísluší, neujedná-li se nic ji-


32

ného, železničnímu podniku, jsou - li na po-
zemku, který slouží provozu dráhy; tento pod-
nik udržuje také zařízení, jejichž udržování
si zvláště vyhradil. Jinak přísluší udržování
dosavadnímu udržovateli vod nebo vodního
díla, avšak železniční podnik mu přispěje tím,
oč udržovací náklady jsou větší. Nesjedná-li
se dohoda o příspěvku, rozhodne železniční
správní úřad (§ 192, odst. 2).

§ 55.

(1) železniční podnik je povinen dovoliti,
žádá - li toho veřejný zájem a není - li to na
újmu provozu, zejména po stránce bezpeč-
nosti, aby vody nebo vodní dílo přeťaly dráhu
(§ 58).

(2) Vlastník (správce) vod nebo vodního
díla nahradí železničnímu podniku větší ná-
klady, zahrnujíc v to náklady na udržování,
které mu vzniknou z toho, že byla uskuteč-
něna potřebná opatření a zařízení. Nesjedná-li
se dohoda o nákladech, rozhodne vodoprávní
úřad (§192, odst. 2).

§ 56.

(1) Jestliže mosty a propustky dráhy ne-
vyhovují odpadu vod, musejí býti přestavěny
nebo jinak upraveny. Taková přestavba neb
úprava může býti železničnímu podniku
i uložena rozhodnutím železničního správního
úřadu (§ 192, odst. 2).

(2) Ve věci nákladů, které z toho vzniknou,
sluší užíti přiměřeně zásad § 51, odst. 2. Ne-
sjedná-li se dohoda o nákladech, rozhodne
železniční správní úřad (§ 192, odst. 2).

§ 57.

(1) Jestliže vodní dílo nebo jakákoli úprava
ve věci vod se dotýká dráhy, je členem komise,
která provádí místní šetření, předcházející
před vydáním příslušného povolení (rozhod-
nutí) vodoprávního úřadu, též zástupce želez-
ničního správního úřadu, aby mohl býti hájen
veřejný zájem, spjatý s drahami.

(2) Přednese - li tento zástupce v souvislosti
s dotčením podle odstavce 1 a v mezích hájení
uvedeného veřejného zájmu připomínky, kte-
rým vodoprávní úřad nemíní vyhověti, musí
býti příslušné povolení (rozhodnutí) vydáno
(§ 192, odst. 1, věta poslední) v dohodě se
železničním správním úřadem.

(3) Tento způsob součinnosti nemá místa
u vodoprávních povolení (rozhodnutí), která


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP