33

jsou vyhrazena vodoprávním úřadům v § 33,
po případě v § 43, odst. 2 a 3.

§ 58.

(1) Jestliže v souvislosti s tím, že vody nebo
vodní dílo přetínají dráhu nebo se jí dotýkají
jiným způsobem, musí býti uskutečněny
stavby na dráze, vydává stavební povolení
k těmto stavbám železniční správní úřad podle
ustanovení dílu čtvrtého.

(2) Ustanovení § 53, odst. 2 platí obdobně.

.K dolům na vyhrazené nerosty.

§ 59.

(1) žádá-li toho řádné vybudování, udržo-
vání a provoz dráhy, jakož i bezpečnost dráhy
vůbec, je povinen vlastník nebo držitel báň-
ských propůjček a báňských koncesí strpěti
omezení z toho vyplývající, jakož i provésti
opatření nezbytná k ochraně dráhy.

(2) Místo povinností, které by jinak po-
stihly báňský podnik podle ustanovení od-
stavce 1, po případě k účelům zmenšení roz-
sahu těchto povinností, uloží se železničnímu
podniku, je-li to účelné a dovoluje-li to řádné
vybudování, udržování a provoz dráhy, jakož
i bezpečnost dráhy vůbec, aby vybudoval
dráhu zvláštním způsobem nebo provedl urči-
tá opatření na dráze.

§ 60.

(1) Povinnosti, vyplývající z ustanovení
§ 59, se uloží, je-li to možné:

a) při udělení nové báňské propůjčky nebo
báňské koncese, a to v propůjčovací listině;

b) při vybudování dráhy, a to ve stavebním
povolení vydaném podle ustanovení dílu
čtvrtého.

(2) Dotýká-li se báňská propůjčka nebo
báňská koncese dráhy, zúčastní se místního
šetření při propůjčovacím řízení také zá-
stupce železničního správního úřadu. Předne-
se-li tento zástupce připomínky, kterým báň-
ský úřad nemíní vyhověti, musí býti báňská
propůjčka nebo báňská (koncese vydána
(§ 192, odst. 1, věta poslední) v dohodě se že-
lezničním správním úřadem. K místnímu Še-
tření před udělením propůjčky bude přizván
také dotčený železniční podnik.

(3) O součinnosti báňského úřadu při vy-
dání stavebního povolení platí ustanovení
§ 32. K místnímu šetření podle ustanovení


84

§ 31, odst. 2 bude přizván také dotčený báň-
ský podnik.

§61.

(1) Projeví-li se jindy nutnost, aby byla
uložena některá povinnost vyplývající z před-
pisu § 59, uloží takovou povinnost:

a) báňské hejtmanství, má-li postihnouti
báňský podnik;

b) železniční správní úřad, má-li postih-
nouti železniční podnik.

(2) O součinnosti úřadů platí ustanovení
§ 32 a § 60, odst. 2 obdobně.

(3) V řízení, které předchází vydání roz-
hodnutí, je třeba slyšeti dotčené báňské a že-
lezniční podniky.

§ 62.

Nebylo-li ujednáno nic jiného, přísluší báň-
skému podniku jako odškodnění, podle toho
bylo-li k ochraně dráhy nařízeno (§ 59,
odst. 1, a §§ 60 a 61), aby bylo upuštěno od
vydobytí ložiska vyhrazeného nerostu, nebo
aby bylo uskutečněno zabezpečení jiného způ-
sobu,

a) bud' náhrada za nevydobytý vyhrazený
nerost (za ponechání ochranného pilíře) a po
případě vyšší náklady, které vzejdou ze
zvláštního způsobu dobývání nařízeného
v sousedství ochranného pilíře k jeho zpev-
nění,

b) neb úhrada nutných (po případě vyš-
ších) nákladů, které vzejdou z toho, že báň-
ský podnik je nucen podle rozhodnutí přísluš-
ných úřadů k ochraně dráhy zříditi horní dílo,
anebo zřízené horní dílo zrušiti nebo změniti,
ač by toho jinak nebylo zapotřebí.

§ 63.

(1) Náhrada za nevydobytý vyhrazený ne-
rost, o níž je řeč v § 62, písm. a), poskytuje
se poměrným dílem obecné ceny dolového pole
(po případě jiných dolových polí), jak vy-
plyne ze srovnání celkového množství vyhra-
zeného nerostu v dolovém poli (po případě
v jiných dolových polích) s množstvím vyhra-
zeného nerostu, které zůstane nevydobyto,
přihlížejíc k zhodnocení vyplývajícímu z pro-
vedení otvíracích prací, pokud tyto práce
byly provedeny před prvním vybudováním
dráhy. Od této obecné ceny však nutno odpo-
čítati částku připadající na přírůstek ceny,
způsobený vybudováním dráhy.


86

(2) Náhradu a po případě vyšší náklady
podle § 62, písm. a) lze požadovati a stanoviti
teprve tehdy, když ložisko vyhrazeného ne-
rostu bylo náležitě otevřeno, dolování se po-
hybuje vskutku v bezprostředním sousedství
dráhy a je již jisté, že vyhrazený nerost ne-
bude možné vydobýti. K okolnostem, které
byly způsobeny v úmyslu, aby bylo možné ná-
hradu žádati předčasně nebo ve vyšší částce,
nebuď přihlíženo.

(3) Vyšší náklady označené v § 62, písm.
a) je železniční podnik povinen hraditi jenom
za předpokladu, že by jinak bylo nutné pone-
chati větší ochranný pilíř, a potud, pokud tyto
náklady spolu s náhradou za nevydobytý ne-
rost nepřesahují částku náhrady, kterou by
železniční podnik byl nucen jinak zaplatiti za
nevydobytý větší ochranný pilíř.

(4) Jestliže potom, co byla poskytnuta ná-
hrada, dojde k vydobytí (úplnému nebo čás-
tečnému) vyhrazeného nerostu, má železniční
podnik nárok na vrácení (zaplacení) ekviva-
lentu poskytnuté náhrady.

§ 64.

Náklady označené v § 62, písm. b) budou
hrazeny potud, pokud opatření jsou přimě-
řená účelu, k němuž jsou zřizována, a dále
potud, pokud jsou úměrné povaze těchto opa-
tření a hodnotě příslušného hospodářského
cíle.

§ 65.

(1) železniční podnik postihuje povinnost
poskytnouti odškodnění podle ustanovení
§ 62, když dráha byla vrchnostensky povolena
později než horní dílo. Při zjišťování tohoto
časového prvenství vezme se u dráhy za vý-
chodisko den prvního stavebního povolení pro
dráhu (její část), o kterou jde, u horního díla
den udělení příslušné báňské propůjčky nebo
báňské koncese.

(2) Předpis odstavce 1, věty druhé však ne-
platí, jestliže část zemského povrchu, která
byla při prvním vybudování zaujata drahou a
kterou je báňský podnik povinen zabezpečiti
podle ustanovení § 59, odst. 1 (původně chrá-
něný povrch), se rozšíří v souvislosti s po-
zdějším vybudováním dráhy v té míře, že pře-
kročí celkem, počítáno pro každou báňskou
propůjčku dotčenou drahou,

a) na širé trati, vyjímajíc případy uvedené
za písm. b), plošnou výměru odpovídající


86

pásu širokému 6 m, vedenému po jednom
z okrajů původně chráněného povrchu,

b) v úsecích přilehlých ke stanicím, dlou-
hých 300 m, plošnou výměru odpovídající pá-
sům 10 m širokým, vedeným po okrajích pů-
vodně chráněného povrchu,

c) jinde plošnou výměru odpovídající pásu
15 m širokému, vedenému po obvodu části
původně chráněného obvodu, o kterou jde.

Za východisko při zjišťování časového
prvenství se tu bére, ovšem jenom pro onen
díl rozšíření, kterým byly překročeny právě
označené výměry, pozdější stavební povolení,
jímž byla povolena změna ve vybudování
dráhy.

§ 66.

(1) Nebylo-li ujednáno nic jiného, nahradí
báňský podnik železničnímu podniku nutné
náklady, které vzejdou z toho, že železniční
podnik, plně povinnost z rozhodnutí vydaných
podle ustanovení § 59, odst. 2 a § 61, je nucen
něco vybudovati, na vybudovaném něco změ-
niti nebo vybudované odstraniti, ač by toho
jinak nebylo zapotřebí.

(2) Báňský podnik postihuje povinnost po-
skytnouti náhradu podle předchozího od-
stavce, jestliže byl vrchnostensky povolen
později než dráha. O zjišťování tohoto časo-
vého prvenství platí ustanovení § 65, odst. 1,
věty druhé.

§ 67.

Spory, které vzejdou z ustanovení §§ 62 až
66, rozhoduje rozhodčí soud, skládající se
z předsedy (náměstka) a dvou přísedících
(náhradníků).

§ 68.

(1) Předsedu (náměstka) rozhodčího soudu
jmenuje ministr spravedlnosti ze soudců z po-
volání. Jednoho přísedícího (náhradníka)
ustanovuje ministr, jemuž přísluší dozor na
dráhy, druhého přísedícího (náhradníka) mi-
nistr veřejných prací, v obojím případě z pří-
slušných odborných kruhů.

(2) O řízení před rozhodčím soudem platí,
nestánoví-li tento zákon nic jiného, obdobně
ustanovení civilního řádu soudního o řízení
před okresními soudy, vyjímajíc věci ne-
patrné.

(3) Rozhodčí soud se usnáší většinou hlasů.
Ve sporu rozhodne nálezem, který buď odů-
vodněn; nález buď podepsán všemi členy roz-
hodčího soudu a dodán stranám.


37

(4) Nález rozhodčího soudu, jakož i smír
před ním sjednaný jsou vykonatelné soudní
exekucí. Co se týká možnosti odporovati ná-
lezu žalobou o neúčinnost, užije se přiměřeně
předpisů civilního řádu soudního.

(5) Podrobnosti ustanoví vládní nařízení.

IV. K regulačním, zájmům obcí.

§ 69.

(1) Významnější obec uvědomí o tom, že
chce poříditi plán polohy (upravovací), že-
lezniční správní úřad, jestliže tento plán se
dotýká dráhy nebo veřejného zájmu spjatého
s drahami. Tento úřad vyslechne dotčený že-
lezniční podnik a v době 3 měsíců ode dne,
kdy mu dojde zpráva obce, oznámí obci poža-
davky s hlediska veřejného zájmu spjatého
s drahami a zařídí, aby v téže lhůtě byly do-
dány potřebné pomůcky. Uvedené požadavky
mohou býti činěny jen v souvislosti se sku-
tečným stavem dráhy nebo s projekty, jejichž
uskutečnění možno očekávati v dohledné době.

(2) Nebylo - li požadavkům železničního
správního úřadu vyhověno, může plán polohy
(upravovací) býti potvrzen jen se souhlasem
železničního správního úřadu. Dovoluje - li po-
vaha věci, aby upravovací plán byl dělen,
bude projednána podle ustanovení předcháze-
jící věty toliko část, které se týkají poža-
davky železničního správního úřadu.

Díl šestý.
Provoz.

 Zásadní ustanovení.
§ 70.

Provoz dráhy třeba v mezích technické a
hospodářské účelnosti uspořádati tak, aby
dráha plnila své určení, jak se podává z usta-
novení koncesní listiny a ze zření k veřej-
nému zájmu, zejména pokud jde o bezpečnost,
pravidelnost a nerušenost provozu.

 Orgány železničního podniku.
Řídící orgány.

§ 71.

(1) železniční podnik je povinen ustanoviti
k řízení provozu ředitele (správce) nebo ře-
ditelství (správu) a musí k tomu voliti osoby


38

spolehlivé a způsobilé. Povinnosti ustanoviti
ředitele nebo ředitelství je podnik zproštěn,
jestliže osoba oprávněná k provozu (§ 17,
odst. 1, §§ 24, 27 a 28) vede provoz osobně
a na vlastní odpovědnost, anebo jestliže je pro-
voz opatřován jiným železničním podnikem.

(2) Ředitel nebo ředitelství zastupuje ve vě-
cech provozu železniční podnik jak proti státní
správě, tak proti obecenstvu.

(3) Řediteli nebo ředitelství buď přiznána
taková pravomoc, jaké je potřebí k řádnému
vedení provozu.

(4) Ředitelem nebo členem ředitelství smí
býti ustanoven toliko československý státní
občan, mající bydliště v republice Českoslo-
venské a znalý státního jazyka.

(5) Ustanovení podléhá schválení železnič-
ního správního úřadu.

§ 72.

železniční podnik je povinen oznámiti želez-
ničnímu správnímu úřadu jména těch, kdož
jsou oprávněni podpisovati podnik.

Zaměstnanci.

§ 73.

(1) železniční podnik se postará o dosta-
tečný počet způsobilých, v železniční službě
vycvičených a příslušných předpisů znalých
zaměstnanců, železniční správní úřad vydá
o tom zvláštní směrnice.

(2) Zaměstnancem dráhy může býti ustano-
ven toliko československý státní občan, znalý
státního jazyka. Pro zaměstnance na zvláštní
smlouvu (§ 74, odst. 3), pokud vykonávají
práce nižšího druhu, může železniční správní
úřad z důležitých důvodů povoliti úlevy.

§ 74.

(1) železniční podnik vydá služební řád,
v němž upraví služební poměry svých zaměst-
nanců tak, aby byl zajištěn bezvadný provoz
dráhy, zvláště s hlediska bezpečnosti, pravi-
delnosti a nerušenosti. Služební řád musí ob-
sahovati zejména podmínky pro přijetí a pro
ustanovení na jednotlivá služební místa, ja-
kož i zásady platové úpravy, stanovené s při-
měřeným zřením k platovým poměrům u drah
státních.

(2) K platnosti služebního řádu (jeho
změn) se vyžaduje schválení železničního
správního úřadu. Než udělí schválení, je že-


39

lezniční správní úřad povinen vejíti ve styk
s ministerstvem sociální péče.

(3) Služební rád může ustanoviti, že k pra-
cím přechodné nebo sezónní povahy, jakož i
k pracím, u nichž se vyžaduje zvláštních od-
borných znalostí, mohou býti přijímáni za-
městnanci na zvláštní smlouvu (individuální
nebo kolektivní), musí však zároveň v zásadě
určiti okruh a trvání takových prací.

(4) Jsou-li pro to závažné důvody, může že-
lezniční správní úřad povoliti na přechodnou
dobu odchylku od povinnosti vydati služební
řád. Ustanovení odstavce 2, věty druhé platí
obdobně.

§ 75.

Způsobilost zaměstnanců použi-
tých u vozidel označených v § 44,
odst. 2, stabilních nebo lokomo-
bilních parních strojů a parních
kotlů.

(1) K řízení vozidel označených v § 44,
odst. 2, k obsluze stabilních nebo lokomobil-
ních parních strojů, jakož i k obsluze parních
kotlů a dozoru na ně smějí býti připuštěni jen
zaměstnanci vyhovující stanoveným podmín-
kám. Podmínky stanoví, nejsou-li obsaženy
v jiných zákonných ustanoveních, železniční
správní úřad.

(2) Vyžaduje-li se podle jiných zákonných
ustanovení úřední zkouška, koná se před zku-
šebními orgány, které ustanovuje železniční
správní úřad.

§ 76.

Stejnokroje aslužební odznaky.

Zaměstnanci dráhy jsou povinni, pokud
se u nich mohou vyskytnouti úkony policie na
dráze (§ 137), nebo pokud je to v zájmu styku
s obecenstvem, nositi při výkonu služby
stejnokroj, po případě služební odznak.

 Věci dopravy a přepravy.
§ 77.

Ustanovení o výkonu dopravy.

(1) Podle jakých zásad a pravidel bude vy-
konávána doprava, ustanoví vládní nařízeni.

(2) Podrobnosti v mezích těchto zásad a
pravidel upraví železniční správní úřad.


40

§ 78.

Rychlost jízdy.

(1) Rychlost jízdy nesmí překročiti největší
rychlost, kterou dovoluje bezpečnost dopravy,
hledíc zejména k vybudování dráhy, užitým
vozidlům a brždění.

(2) železniční podnik bude v mezích tech-
nické a hospodářské účelnosti dodržovati
rychlost jízdy vyplývající z jízdního řádu
(§ 81). Osoby, které užijí dráhy, nemají však
nároku na náhradu škody, která jim snad
vzejde z nesplnění této povinnosti.

(3) Projeví-li se s hlediska bezpečnosti nut-
nost, může podnik dočasně omezovati rychlost
jízdy jednotlivých vlaků.

§ 79.

Poruchy.

Poruchy v dopravě a jejich příčiny odstraní
železniční podnik co nejrychleji.

§ 80.

Nehody.

Přihodí-li se nehoda v dopravě, je železniční
podnik povinen poskytnouti co nejrychleji
první pomoc osobám, postiženým nehodou.

Jízdní řády.

§ 81.

(1) železniční podnik sestaví jízdní řády
vlaků, které pravidelně jezdí a kterými pře-
pravuje osoby.

(2) Při sestavování jízdních řádů sluší míti
v mezích technické a hospodářské účelnosti
zřetel k veřejnému zájmu a k přípojům s vláky
přípojných tratí vlastních i sousedních.

(3) Vládní narušení ustanoví zásady, podle
nichž železniční správní úřad schvaluje jízdní
řády, jakož i zásady, podle nichž se jízdní řády
uvádějí vyhláškami v obecnou známost.

§ 82.

Nevyhovují-li jízdní řády již požadavkům
§ 81, odst. 2, může železniční správní úřad na-
říditi jich přiměřenou úpravu.


41

§ 83.

železniční podnik je povinen připraviti
jízdní řády pro největší výkonnost dráhy. Že-
lezniční správní úřad může o tom vydati
zvláštní směrnice, a to, pokud jde o zájem
obrany státu, v dohodě s ministerstvem ná-
rodní obrany.

§ 84.

Přepravní povinnost.

železniční podnik je povinen provésti pře-
pravu, jsou-li splněny přepravní podmínky,
je-li přeprava možná pravidelnými zařízeními
přepravními, není-li zakázána zákonnými usta-
noveními neb opatřeními úřadů, anebo nebrá-
ní-li přepravě okolnosti, které podnik nemohl
odvrátiti a které zdolati nebylo v jeho moci.

§ 85.

Vnitrozemská přeprava.

(1) Podmínky, za kterých železniční pod-
niky provádějí vnitrozemskou přepravu, sta-
noví železniční přepravní řád (ž. p. ř. ), vy-
daný vládním nařízením, ž. p. ř. může upraviti
se všeobecnou závazností též přepravní po-
měry, pro které zákonný předpis nemá usta-
novení povahy donucovací.

(2) Zásady mezinárodních smluv o želez-
niční přepravě budou platiti pro vnitrozemskou
přepravu, pokud budou pojaty do ž. p. ř., a to
i pro takový způsob přepravy, o němž meziná-
rodní úmluvy výslovně nejednají.

(3) ž. p. ř. může ustanoviti, že osoba, která
poruší některé jeho ustanovení, je povinna
zaplatiti železničnímu podniku určitou peněžní
částku, železniční podnik je oprávněn stano-
viti pevné sazby, podle kterých je osoba, která
vejde ve styk s drahou, povinna poskytnouti
náhradu za způsobené malé poruchy v pro-
vozu, za poškození nebo znečištění nádražních
míst, vozidel nebo zařízení; tyto sazby však
podléhají schválení železničního správního
úřadu.

(4) železniční správní úřad může stanoviti,
je-li to naléhavě nutné, zatímní nebo přechod-
né změny ustanovení ž. p. ř.; tyto změny po-
zbudou platnosti, jestliže nebudou do roka
uskutečněny vládním nařízením. Řečený úřad
může také stanoviti, hledíc ke zvláštním po-
měrům, odchylky od ustanovení ž. p. ř. pro
jednotlivé tratí, stanice, vlaky, vozidla, pře-


42

pravý, určité zboží, jakož i pro určitý způsob
výpravní.

Tarify a tarifní slevy.

§ 86.

(1) železniční podnik sestaví, jsa oprávněn
se říditi zásadou výnosnosti podniku a přihlí-
žeje k veřejnému zájmu, tarify, z nichž musí
býti zřejmé podmínky rozhodné pro přepravu,
jakož i pro výpočet jízdného a přepravného.

(2) Tarify (jich změny a zrušení) schvaluje
železniční správní úřad. Vládní nařízení může
stanoviti výjimky pro tarify malého významu.

(3) Vládní nařízení stanoví vedle toho:

a) pokud tarifní slevy podléhají schválení
železničního správního úřadu;

b) pokud a jak tarify a tarifní slevy mají
býti uveřejňovány.

(4) Než schválí tarify velkého významu,
bude železniční správní úřad jednati s mi-
nisterstvem průmyslu, obchodu a živností
nebo s ministerstvem zemědělství nebo s mi-
nisterstvem veřejných prací nebo s minister-
stvem sociální péče, podle toho jsou - li dotčeny
zájmy průmyslu, obchodu a živností, zeměděl-
ství, hornictví nebo zájmy sociální péče.

§ 87.

železniční správní úřad může naříditi, žá-
dá-li toho veřejný zájem, aby železniční pod-
nik tarify přiměřeně upravil; je však povinen
přihlédnouti k výnosnosti podniku.

§ 88.

Vzájemná přeprava vnitro-
zemská.

Vzájemná přeprava vnitrozemská, při které
se účastní železniční podnik spolu s jiným
podnikem pro veřejnou přepravu (zejména
s podnikem automobilové přepravy), bude
upravena přímými tarify podle zásad železnič-
ního přepravního řádu, s odchylkami, které
vyplývají z různosti přepravy.

§ 89.

Poměr k předpisům obchodního
zákona.

Předpisy čl. 390 až 421, odst. 1 obchodního
zákoníka ze dne 17. prosince 1862, č. 1 ř. z.


43

z roku 1863 a §§ 393 až 420 zák. čl. XXXVII/
1875 (obchodného zákona) neplatí pro pře-
pravu po drahách.

IV. Instrukce pro výkon služby.
§ 90.

(1) železniční podnik je povinen sestaviti
podle potřeby instrukce pro výkon jednotli-
vých služeb a zaříditi, aby zaměstnanci mohli
užívati těchto instrukcí k výcviku i zdokona-
lování, jakož i, pokud je toho třeba, při vý-
konu služby, železniční správní úřad vydá
o tom zvláštní směrnice, a to jde-li o věci,
které se dotýkají zájmu obrany státu, v do-
hodě s ministerstvem národní obrany.

(2) Instrukce, u nichž si to železniční
správní úřad vyhradí, musí mu býti předlo-
ženy předtím, než budou uvedeny v platnost.
Jestliže tento úřad učiní připomínky s hle-
diska veřejného zájmu, a to zejména s hle-
diska bezpečnosti provozu, je železniční pod-
nik povinen jim vyhověti, k čemuž může býti
stanovena přiměřená lhůta.

V. Vzájemné vztahy železničních podniku.

§ 91.

U žívání dráhy jiným žele zni čním
podnikem.

(1) železniční podnik dovolí, vyžaduje-li
toho veřejný zájem a není-li to na podstatnou
újmu vlastnímu provozu a hospodářským
zájmům podniku, aby jiný železniční podnik
užíval dráhy (její části) za přiměřenou ná-
hradu.

(2) Nesjedná-li se o užívání neb o náhradě
dohoda, anebo nevyhovuje-li sjednaná dohoda
veřejnému zájmu, může železniční správní
úřad učiniti přiměřené opatření, a jemu se
musejí podrobiti oba podniky.

§ 92.

úprava poměrů drah, které se
stýkají.

(1) železniční podniky, jejichž trati se stý-
kají (§ 39), dohodnou se o úpravě přípojové a
přechodové služby, o vzájemném užívání vozi-
del, o uspořádání vzájemných provozních po-
měrů vůbec, jakož i o tom, jak se zúčastněné
podniky dělí o vydání z toho vznikající.


44

(2) Nesjedná-li se o těchto věcech dohoda,
anebo nevyhovuje - li sjednaná dohoda veřej-
nému zájmu, může železniční správní úřad
učiniti přiměřené opatření, a jemu se musejí
podrobiti zúčastněné podniky.

VI. Účetnictví a statistika.

§ 93.

(1) železniční podnik povede o všech od-
větvích své správy knihy účetní (účetnictví)
tak, aby z nich bylo lze seznati stav jmění a
jeho změny, jakož i výsledky hospodaření, že-
lezniční správní úřad může vydati podrobnější
předpisy o vedení účetnictví.

(2) Uzná - li toho potřebu, může železniční
správní úřad uložiti železničnímu podniku, aby
určité skutečnosti sledoval statisticky, může
také vydati předpis o vedení statistiky a
o předkládání příslušných zpráv.

(3) železniční správní úřad může kdykoli
nahlížeti do účetních knih (účetnictví), spisů,
záznamů, účtů a jiných dokladů, o něž se opí-
rají záznamy účetní nebo statistické, může
také žádati předložení těchto dokladů a po-
třebná vysvětlení.

VII. Odchylky pro svazky územní samosprávy.

§ 94.

(1) Ředitelem nebo členem ředitelství (§ 71)
nemohou býti ustanoveny, provozuje - li dráhu
země nebo okres, osoby nevolitelné do zem-
ského neb okresního zastupitelstva, výboru
a komise, provozuje - li dráhu obec, osoby ne-
volitelné do obecního zastupitelstva, rady a
komise. Jestliže u ředitele nebo člena ředitel-
ství nastane nebo dodatečně na jevo vyjde
skutečnost, která je podle předchozí věty pře-
kážkou pro ustanovení, rozhodne o ztrátě člen-
ství, jde - li o země, okresy nebo města se
zvláštním statutem nebo se zřízeným ma-
gistrátem, zemský úřad, jinak okresní úřad.

(2) Ustanovení § 71, odst. 5 neplatí, provo-
zuje-li dráhu svazek územní samosprávy.
Svazek územní samosprávy je povinen usta-
noviti k přímému vedení provozu osobu spo-
lehlivou, po stránce odborné způsobilou, ma-
jící československé státní občanství a bydliště
v republice československé; ustanovení podlé-
há schválení železničního správního úřadu;
jde - li o zemi neb okres, zpraví zemský pre-
sident (okresní hejtman) včas železniční
správní úřad, která osoba má býti ustano-
vena.


45

§ 95.

Ustanovení § 74, odst. 2 až 4 neplatí pro
dráhy, které provozuje země neb okres. Slu-
žební řád (§ 74, odst. 1) se tu vydá podle
ustanovení §§ 53 a 91 zákona o organisaci
politické správy.

§ 96.

Jde-li o dráhy, které provozuje země neb
okres, platí pro instrukce pro výkon služby
(§ 90) též ustanovení §§ 53, 56, 57 a 91 zá-
kona o organisaci politické správy.

VIII. Ustanovení pro dráhy státní.

§ 97.

(1) Ustanovení §§ 71, 72 a 74 se nevztahují
na dráhy státní, pro které platí v těchto vě-
cech zvláštní předpisy. Ustanovení §§ 73, 86,
87, 90 a 93 jest užíti pro dráhy státní s při-
měřeným zřetelem k předpisům o organisaci
státních drah a o úpravě služebních poměrů
jejich zaměstnanců.

(2) Ustanovení § 86, odst. 4 neplatí pro
dráhy státní. Než sestaví tarify velkého vý-
znamu, bude správa drah státních jednati
s ministerstvem průmyslu, obchodu a živností
nebo s ministerstvem zemědělství nebo s mi-
nisterstvem veřejných prací nebo s minister-
stvem sociální péče, podle toho jsou-li dotčeny
zájmy průmyslu, obchodu a živností, zeměděl-
ství, hornictví nebo zájmy sociální péče.

Díl sedmý.

Vnitřní kontrola.

§ 98.

Povinnost kontroly.

(1) železniční podnik bude pečovati, aby
byla zachovávána zákonná ustanovení o dra-
hách, předpisy podle nich vydané a ustanovení
koncesní listiny, aby byl udržován pořádek na
dráze a aby zaměstnanci konali řádně a poctivě
službu, železniční správní úřad může určiti,
jaké občasné prohlídky bude podnik za tím
účelem vykonávati a o kterých z nich povede
záznam.

(2) Přímý dohled vykonává ředitel (správce)
nebo ředitelství (provozní správa), po případě
k tomu určené orgány.


46

§99.

Kárná pravomoc.

železniční podnik je oprávněn trestati za-
městnance pro porušení služebních povinností
tresty pořádkovými nebo disciplinárními podle
ustanovení služebního řádu. Tento řád může
svěřiti výkon kárné pravomoci také auto-
nomním sborům (disciplinárním), složeným
podle zásady paritního zastoupení železničního
podniku a zaměstnanců, a ustanoviti, které
tresty a za jakých předpokladů mohou uklá-
dati přednostové výkonné služby.

§ 100.

Ustanovení pro dráhy státní.

Ustanovení tohoto dílu jest užíti pro dráhy
státní s přiměřeným zřetelem k předpisům
o organisaci správy drah státních a o úpravě
služebních poměrů jejich zaměstnanců.

Díl osmý.

Ustanovení pro vlastníky nebo jiné uživatele

pozemků v okolí dráhy a pro osoby, které tam

chtějí něco podnikati.

§ 101.

Všeobecně.

V okolí dráhy nesmí býti nic podnikáno, co
by ohrožovalo dráhu s jejími zařízeními, vý-
strojem a příslušenstvím, nebo bezpečnost,
pravidelnost a nerušenost jejího provozu, ze-
jména pak nic, co by rušilo činnost zabezpečo-
vacích a dorozumívacích zařízení, anebo co by
ztěžovalo nebo zamezovalo rozhled na ná-
věstidla a přejezdy (přechody), anebo co by
způsobovalo nebezpečí ohně.

§ 102.

Zakázané pásmo.

(1) Zakazuje se stavěti cokoli ve vodorovné
vzdálenosti 12 m od osy krajní koleje, po pří-
padě ve vodorovné vzdálenosti 6 m od hranic
nádraží (vždy však nejméně 12 m od osy
krajní koleje).

(2) Výjimky může povoliti, bez újmy před-
pisů, podle nichž se vyžaduje také povolení
jiného úřadu, železniční správní úřad za pod-


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP