72

z úvěrů nebylo lze obejíti, mohlo by podlomiti spořivost a tím
ohroziti vlastní zdroje podnikatelských úvěrů.

Otázka devisového
řízení.

V souvislosti s otázkou oživení výroby dotčena byla i otázka
devisového řízení resp. celého našeho povolovacího režimu a pod-
pory vývozu vůbec. Věc ta byla předmětem meziministerských
porad. Příslušným návrhem, který vyšel z těchto porad, zabývá
se podle rozhodnutí vlády výbor hospodářských ministrů. Dlužno
konstatovati, že uvolnění zahraničního obchodu ve státech, které
provedly v měsících září a říjnu úpravu svých měn, znamená jen
zcela minimální ulehčení pro náš vývoz. Zdá se, že bude nutno
dáti přednost uvolňování na základě bilaterálních jednání, ač se
nevyhýbáme ani autonomnímu uvolnění kontroly dovozu tam, kde
toho poměry na vnitřním trhu vyžadují.

Taktéž administrativní zjednodušení dnes roztříštěné povo-
lovací agendy bude nutno v nejbližší době rozřešiti. Nejvhodněj-
ším bude soustředění této agendy v jednom místě.

Exportní prémie.

Proti poskytování zvláštních exportních prémií pro podporu
vývozu staví se však více řečníků. Neboť zaplatí je na konec
konsument ve vyšších cenách a dělník ve snížených mzdách.
Podle prof. Macka není k poskytování prémií ani prostředků
a byl by to dumping, který by nám cizina nestrpěla.

K tomu nutno podotknouti, že žádných zvláštních export-
ních prémií se industrii nedostává, nýbrž pouhých úlev v daních
obchodových (v dani přepravní, z obratu a z uhlí), které v cizině
zavedeny nejsou a jichž se dostává některým význačnějším
exportním průmyslům. Také se na žádné exportní prémie nepo-
mýšlí právě z důvodů, které v debatě byly uvedeny.

Všeobecné záležitosti personální.

Časový odstup vývoje
příjmů státních zaměst-
nanců od vývoje státních
příjmů.

V debatě bylo vytýkáno, že úsporná opatření v dobách
hospodářské deprese začínají nejdříve u státních zaměstnanců,
že však při zlepšování hospodářského života v důsledku ústupu
krisového údobí je státní zaměstnanectvo, pokud jde o odstra-
nění omezení příjmů, vždy poslední.

Tato výtka není zcela případná. Naopak se všeobecnými
srážkami bylo započato od 1. ledna 1933, kdy krise již plně do-
lehla na státní finanční hospodářství. Ještě letos, kdy hospodář-
ská situace ještě není vyhovující, došlo k zrovnoprávnění tak
zvané IV. (poslední) etapy staropensistů. A právě minulého
týdne schválila vláda návrh nařízení, jímž se přesunuje od
1. ledna 1937 výplatní termín opět na prvého v každém měsíci.

Úředničtí aspiranti.

Otázka úřednických aspirantů byla vyřešena tím způsobem,
že vláda neprodloužila dočasné zmocnění dané vl. nařízením
č. 170/1934 Sb. z. a n. k přijímání úřednických aspirantů, takže
dnem 27. července 1936 počínajíc nemohou býti přijímáni úřed-
ničtí aspiranti. V tom směru nastal návrat k dřívějšímu před
aspirantským nařízením platnému způsobu přijímání úřednic-
kého dorostu. Úředničtí aspiranti již přijatí budou ustanoveni
úřednickými čekateli a to každý na jedno volné systemisované
služební místo úřednické. Hlavní problém, t. j. způsob, jak
opatřiti, třebas postupně, úřednickým aspirantům, pokud neváží


73

každý jedno služební místo úřednické, místa potřebná k jejich
ustanovení úřednickými čekateli, byl rozřešen tak, že vládním
usnesením ze dne 3. listopadu 1936 bylo nařízeno, aby vhodnými
opatřeními personálními byla opatřena volná služební místa
v těch osobních stavech, kde by ještě nevázal každý aspirant
jedno volné úřednické služební místo, jehož je třeba k jeho usta-
novení úřednickým čekatelem; takovými prostředky jsou na př.
přesuny zaměstnanců, uvolnění služebních míst pensionováním
osob, splnivších podmínky pro pensionování, použití 10% volných
systemisovaných míst, která podle platného vládního usnesení
ze dne 7. července 1933 zásadně nesmějí býti obsazována, k úče-
lům likvidace přebytečných úřednických aspirantů.

Pokles nákladu na
smluvní platy.

Výtka, že klesá náklad na služební platy podle smluv, pře-
hlíží, že v tomto poklesu jeví se právě jedno z opatření pro
státní zaměstnance příznivých, ježto celá řada zaměstnanců ze
smluvního poměru přechází takto do poměru stálého, takže
úspora se projeví na smluvních platech na vrub vzestupu ná-
kladu v platech státních zaměstnanců.

Pro stát ovšem znamená toto opatření občť, poněvadž se
tím zvyšuje nepružná položka stálých platů, kterou stát v do-
bách krisových velmi nesnadno přizpůsobuje pokleslé úrovni
příjmové, i kdyby toho národní hospodářství, zejména smrštš-
ný jeho rozsah, vyžadovalo; když stát v takových dobách
musí sáhnouti k restrikci platové, je takové opatření ve sta-
bilním služebním poměru sociálně jistě snesitelnější než v po-
měru vypověditelném, kde kromě platové restrikce mnohdy
hrozí velmi aktuálně nebezpečí rozvázání služebního poměru.

Rovnovážnost rozpočtu
na rok 1937 s hlediska
úlevy v platových sráž-
kách státních
zaměstnanců.

Vůči pochybnosti vyslovené stran skutečné vyrovnanosti
rozpočtu vzhledem k tomu, že má býti v příštím roce pokračo-
váno v likvidaci platových srážek státních zaměstnanců, nutno
poukázati na prohlášení pana předsedy vlády ze dne 11. listo-
padu 1936 pronesené v rozpočtovém výboru; podle toho pro-
hlášení si vláda k tomu cíli vyžádá od zákonodárných sborů
zmocnění k opatření úhrady do výše 150 mil. Kč; není se tudíž
čeho obávati, že z tohoto titulu by rozpočet nebyl rovnovážný.

Příjímání Slováků do
státní služby.

K výtkám o nedostatečném přílivu Slováků do finanční
služby dlužno uvésti, že přirozený úbytek sil ve státní finanční
správě na Slovensku nahrazuje se již ode dávna silami sloven-
skými, pokud ovšem takových sil plně kvalifikovaných pro tu
kterou službu je dostatek.

že dostatek takovýchto sil doposud v každé zaměstna-
necké kategorii není, je zřejmo z toho, že na př. ve službě ze-
měměřičské je na Slovensku do dnes neobsazeno na 79 služeb-
ních míst. Přes to však počet nově přijatých uchazečů z Čech,
Moravy a Slezska rok od roku klesá.

Překládání definitivních zaměstnanců z Čech, Moravy a
Slezska na Slovensko je zjevem dnes velmi řídkým. Dochází
k němu jen v případech, kdy ve vlastním osobním stavu slo-
venském není úředníka, který délkou své služební doby a tedy
i svými zkušenostmi by byl plně způsobilým zastati místo,
o něž se jedná. Avšak i v tomto směru v vchází finanční správa
slovenskému úřednictvu namnoze vstříc tím, že propůjčuje i dů-
ležitá služební místa úředníkům služebně poměrně mladým, jichž


74

kariéra je pák rychlejší než stejné kvalifikovaných úředníku
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku.

Snaha, aby úředníkům Slovákům bylo umožněno uplatnění
i v úřadě centrálním, v ministerstvu financí, narážela dosud na
obtíže v tom směru, že z úředníků vyhovujících povětšině žádný
nemohl býti pro Prahu uvolněn pro nepostradatelnost na Slo-
vensku, nebo proto, že sám o přeložení do Prahy se neucházel.
Avšak lze míti za to, že i v tomto směru se poměry v dohledné
době zlepší.

Honoráře za lékařské
prohlídky.

V debatě byla projevena nespokojenost s vybíráním hono-
ráře za lékařské prohlídky od uchazečů pro státní službu fi-
nanční.

Podle dosavadních předpisů jsou uchazeči o přijetí do
státní služby povinni platiti za prohlídku úředním lékařem sta-
novený honorář. Totéž platí i pro uchazeče o přijetí do sboru
finanční stráže.

Prohlídce úředním lékařem finanční správy nejsou ovšem
podrobeni všichni žadatelé, nýbrž pouze ti, které hodlá úřad do
sboru finanční stráže přijmouti, takže z celkového počtu ucha-
zečů o místa u finanční stráže jest pouze část povolávána k lé-
kařské prohlídce-

Ministerstvo financí hodlá upraviti otázku poplatků, které
jsou povinni platiti uchazeči o přijetí do sboru finanční stráže
za prohlídku úředním lékařem. To ovšem může se státi jen
v souvislosti s celkovou úpravou otázky, zda a jakým způsobem
mají býti honorováni úřední lékaři za prohlídky uchazečů o při-
jetí do státní služby vůbec. Tato otázka jest předmětem jed-
nání též v ministerstvu veřejného zdravotnictví a tělesné vý-
chovy a bude učiněno opatření za účelem jejího vyřešení.

Státní příjmy vůbec a daně a dávky zvláště.

Zjednodušení
daňového řízení.

V debatě bylo věnováno mnoho pozornosti reformě zákona
o přímých daních a především jednoduššímu daňovému řízení
a daňovému systému. Snaha po zjednodušení jak materielních,
tak formálních ustanovení zákonných není ministerstvu financí
cizí. Zabývalo se vždy každým námětem vyšlým odkudkoli a řada
námětů byla též realisována. Tak zejména při novelisaci zákona
o přímých daních, provedené zákonem č. 226/1936 Sb. z. a n.
bylo za součinnosti zástupců parlamentu provedeno pronikavé
zjednodušení při vyměřování daně důchodové a všeobecné výděl-
kové u poplatníků s důchodem nepřevyšujícím 15. 000 Kč, u nichž
bude napříště vyměřována daň podle jednoho přiznání na 2 roky.
Podstatné zjednodušení přinesl týž zákon změnou berního roku
a novými ustanoveními o poplatku z prodlení a dobropisu, kte-
rými byla změněna a značně zjednodušena dosud platná ustano-
vení o úrocích z prodlení a úrocích náhradních.

Paušalování daně
z obratu.

Bylo též doporučováno, aby z důvodu zjednodušení bylo zda-
nění daní z obratu prováděno paušalováním, a to technicky nej-
úspěšněji přímo u výrobce.

Je snahou finanční správy, aby paušalování daně z obratu
bylo stále více rozšiřováno na obory, u nichž dosud daň paušalo-
vána není. Finanční správa v tom směru také vytrvale pracuje


75

a výsledek toho jeví se v tom, že každoročně vydává nové
paušály. Také pro příští rok je přichystána řada nových paušálů.
Pokud byla zmínka o paušalování daně u pneumatik, má již mini-
sterstvo financí připraven návrh paušálu u všeho gumového
zboží (včetně pneumatik). O návrhu tom konají se právě v mini-
sterstvu porady se zúčastněnými kruhy a lze doufati, že paušál
dojde uskutečnění ke dni 1. ledna 1937.

Samosprávné svazky.

Značná pozornost byla věnována také otázkám samospráv-
ným. Na jedné straně bylo poukazováno na všeobecné obtíže
samosprávy, na druhé straně byly přednášeny stížnosti na nepo-
měr mezi dotováním samosprávných svazků v rámci jednotlivých
zemí. Platí to zvláště o požadavcích týkajících se země Moravsko-
slezské a Slovenské.

K námitkám rázu všeobecného dlužno poznamenati, že
v situaci mnohem těžší než samosprávné svazky jest správa
státní, která musila převzíti v době krise řadu úkolů, jimiž samo-
správné svazky daleko tak postiženy nebyly, jako je péče o ne-
zaměstnané a pasivita některých státních podniků. Při tom
samosprávné svazky mají zajištěny příděly mnohem stabilněj-
šího rázu a u některých z nich se příjem podstatně zvyšuje.
Platí to o dani domovní, určené výlučně pro samosprávu, u níž
'postupné odbourávání ochrany nájemníků jakož i zánik daňo-
vého osvobození znamená lepší zdroj příjmů. Z ostatních přídělů
poukazuje se na 1 1/2% příspěvek k dani pozemkové podle § 10
zákona č. 77/1927 Sb. z. a n. ve znění zákona č. 169/1930 Sb. z.
a n., který nepodléhá konjunkturálním zvláště nepříznivým změ-
nám. Také příděly z výnosu daně z obratu, přepychové a z vý-
nosu daně z piva jsou pevné. U daně z piva je ovšem příděl
částečně také procentní. Obdobně u daně z lihu rozděluje se mezi
eemě a stát přirážka ke spotřební a výrobní dávce z lihu. Jsou to
v obou případech daně spotřební, které opět nepodléhají takovým
změnám jako daně přímé a daň z obratu. Dále třeba poukázati
k tomu, že fondům pro úpravu dluhů okresů a obcí podle zákona
č. 69/1935 Sb. z. a n. a ví. nař. č. 69/1936 a č. 202/1936 Sb. z. a n.
dostane se přídělu na dani důchodové per 77 mil. Kč, ačkoli
úprava úrokových sazeb přinesla samosprávě úsporu ve výši
skoro 300 mil. Kč. Tyto skutečnosti uvádí se nikoli proto, že by
situace samosprávných svazků byla zvlášť příznivá, ale aby bylo
vidno, že situace státního hospodářství není nijak příznivější
a že konec konců tlak požadavků samosprávných financí vy-
úsťuje v tlaku berním, na jehož tíživost bylo členy rozpočtového
výboru opětovně poukazováno. Bylo-li v rozpočtové debatě po-
ukazováno na silný pokles výnosu zvláštní daně výdělkové a sa-
mosprávných přirážek k ní vybíraných, je třeba upozorniti, že
novelou k zákonu o přímých daních, jakož i novelou k zákonu
o stabilisačních bilancích byla rozšířena základna pro vyměření
této daně. Lze tudíž právem očekávati, že výnos zvláštní daně
výdělkové a tudíž i samosprávných přirážek stoupne i bez zřetele
k vzestupu očekávanému ze zlepšených hospodářských poměrů.

V rámci otázek samosprávných byly předneseny některé
specielní požadavky samosprávné, zvláště pokud jde o zemi
Moravskoslezskou a Slovenskou. Pokud jde o požadavky země
Moravskoslezské, dlužno poznamenati, že její požadavky jsou


76

projednávány za účasti příslušných ministerstev a v dohodě
s předsednictvem ministerské rady. V této věci nelze předbíhati
rozhodnutí vlády, která budou po skončení porad učiněna. Třeba
ještě všeobecně poznamenati, že nelze poukazovati na nesrovna-
losti ve srovnání s druhými zeměmi povahy konkrétní, ježto na
druhé straně bylo by možno poukázati opět na určité konkrétní
výhody na stranách jiných. Jest proto třeba při jednání přihlí-
žeti k celému souboru a k celé soustavě finančního hospodářství
jednotlivých zemí.

Bylo dále poukazováno k tomu, že na př. země Moravsko-
slezská má nepříznivé postavení, pokud jde o výnos zemských
přirážek, poněvadž po řadu let se stěhují sídla společností do
Prahy. V tom směru dlužno upozorniti, že obcím a zemím,
v nichž má podnik své provozovny, je zachován výnos z při-
rážek z tangenty daňové na tyto provozovny připadající. Toto
ustanovení bylo novelou zákona č. 226/1936 Sb. z. a n. korigo-
váno u podniků obchodních, ústavů úvěrních a pojišťovacích
(§ 86) tak, že se předepíše toliko 35% daně vyměřené ze všech
takových podniků téhož poplatníka v berní obci, kde v rozhod-
ném obchodním období bylo sídlo poplatníkovo, místo dosavad-
ních 50%.

Pokud jde o některé stížnosti země Slovenské ve věci po-
dílu na státních daních, poukazuje se na ustanovení zákona čís.
169/1930 Sb. z. a n., kterým byl zemi Slovenské přikázán další
příděl z dané z piva roční pevnou částkou 5 mil. Kč. Také na
ostatním celkovém podílu z výnosu daně z piva participuje země
Slovenská daleko větší měrou, než by činily příslušné podíly
podle výnosu této daně v jednotlivých zemích. Rovněž z přídělu
77 mil. Kč zařazených do státního rozpočtu ve skupině III. pro
úpravu dluhů okresů a obcí podle zákona č. 69/1935 Sb. z. a n.
a vl. nař. č. 69/1936 Sb. z. a n. a č. 202/1936 Sb. z. a n. obdrží
fond slovenský poměrně vyšší kvótu než fondy v zemích
ostatních. Dotování těchto fondů nebylo totiž určováno pouze
ohledem na potřeby na dluhy okresů a obcí, nýbrž i zřetelem
k plnění vlastních úkolů okresů a obcí, zejména v oboru ná-
rodního školství a veřejných komunikací. Tento podíl fondu
v zemi Slovenské bude tím větší, ježto dluhová služba okresů
a obcí v této zemi je poměrně menší, poněvadž tyto svazky
jsou nepoměrně méně zadluženy, než svazky v zemích histo-
rických. Konečně je třeba poznamenati, že v zemi Slovenské
jsou četné národní školy státní, které po stránce osobní
i věcné vydržuje stát. Rovněž nedobytné léčebné veřejných
všeobecných nemocnic hradí na Slovensku stát, kdežto v zemi
české a Moravskoslezské postihuje toto břemeno zemi. Země
Slovenská nebyla tedy zkrácena při stanovení zákonných podílů
na státních daních, naopak bylo pečlivě přihlíženo ke zvláštním
poměrům této země a pamatováno na to, aby byl umožněn roz-
voj působnosti samosprávy zemské, okresní a obecní.

Tabáková režie.

Preliminář tabákové
režie.

Příjmy tabákové režie na rok 1937 odhadnuty jsou vzhle-
dem k dosaženým výsledkům níže. Ježto bylo však vydání dále
sníženo, počítá se, že bude dosaženo preliminovaného výtěžku
1. 278, 660. 150 Kč, jenž je skoro na téže výši jako v rozpočtu na
rok 1936, kdy činil 1. 278, 538. 600 Kč.


77

Značná pozornost byla věnována tomuto podniku. Byly vy-
sloveny některé pochybnosti ohledně prelimináře, ohledně cen
tabákových tovarů a byla také dotčena otázka zaměstnávání sil
zaměstnanci menšinového jazyka.

Pokud jde o rozpočtový preliminář, jest třeba anticipovati
předpokládaný budoucí vývoj hospodářských poměrů. Tento
vývoj se ovšem někdy utváří jinak, než bylo lze předvídati. Při
stanovení prelimináře přihlíží se však ke všem okolnostem roz-
hodným pro posouzení věci, jakož i k dosavadnímu číselně zná-
mému vývoji. V tomto směru lze říci, že se hrubá tržba do konce
října 1936 zlepšila proti téže době v roce 1935 o 11 mil. Kč.

Tabáková režie byla prohlášena za podnik podle vlád. naří-
zení č. 206/1924 Sb. z. a n., poněvadž vyrábí a prodává. Od jiných
podniků se však liší tím, že její výrobky jsou předmětem stát-
ního monopolu a jsou proto postiženy monopolní dávkou. Při sta-
novení cen výrobků musí proto tabáková režie hleděti nejen k ob-
vyklému podnikovému zisku, ale také k monopolní dávce. Je
jedním ze způsobů vybírání daně spotřební. Monopolní povaha
tabákové režie jest také vyjádřena v rozpočtu tím, že tvoří spolu
se státní loterií zvláštní skupinu "Finanční monopoly".

Omezená výroba
doutníků.

Stav zaměstnanců tabákové režie, který činil po převratu
více než 17. 000 klesl pod 10. 000, poněvadž manuelní výroba dout-
níků upadá (spotřeba doutníků klesla až na 20% nejvyšší číslice
odbytu).

Přijímáni nových sil.

Pokud jde o přijímání nových pracovních sil v továrně na
tabák v Tachově, třeba poznamenati, že výrobní a odbytové po-
měry neodůvodňovaly přijímání nových sil v této továrně.
V r. 1935 nebyl v továrně na tabák v Tachově přijat žádný za-
městnanec a letošního roku byli v této továrně nově přijati 2
legionáři na místa dělnická, ústřední ředitelství tabákové režie
navrhlo přijetí 2 legionářů vzhledem k stále uplatňovanému po-
žadavku z řad legionářských, aby byla vyrovnána zákonná kvóta
na legionáře připadající. V posledních letech nebyl také žádný
dělník tabákové továrny v Tachově přeložen.

Podle stavu k 1. lednu 1936, který se podnes téměř nezměnil,
bylo u čsl. tabákové režie zaměstnáno v dělnickém stavu 3. 154
Němců, což činí 35'7% veškerého dělnictva.

Rozbor státního dluhu.

Vzrůst státního dluhu.

V rozpočtové debatě poukazovalo se na silný vzrůst státního
dluhu, který v rozpočtu na r. 1937 vykázán je částkou 46. 784 mil.
Kč proti částce 40. 933 mil. Kč v rozpočtu na rok 1936. Není
pochyby, že zadlužení státu dosáhlo v posledních letech výše,
která musí nabádati k vážným úvahám. Má-li však toto vysoké
zadlužení býti správně posouzeno, nutno vzíti zřetel jednak na
to, že rozpočtově projevuje se státní dluh jenom náklady na úrok
a úmor, které úpravami posledních let podařilo se značně snížiti
a stabilisovati a které právě nyní prováděným výkupem domá-
cího bloku 8% zahr. půjčky dále poklesnou. Kromě toho dlužno
uvážiti také, že zadlužení státní jest z velké části kompensováno
majetkem, který vlastní jak státní správa, tak i státní podniky.
Podle státního závěrečného účtu za r. 1935 činí hodnota státních


78

nemovitostí 7. 352 mil. Kč, zásoba cenných papírů 748 mil. Kč,
kapitálová účast státu ve smíšených společnostech akciových
a jiných 656 mil. Kč, základní jmění a reservní fondy st. podniků
21. 496 mil. Kč, celkem tudíž jmění ve vykázané výši pres 30 mi-
liard Kč, při čemž se nehledí vůbec k majetku movitému, který
rovněž representuje miliardové hodnoty. Přes to ovšem musí
býti usilováno jednak o to, aby se st. dluh již nezvyšoval, jednak
aby byl umořován.

Přechodný dluh.

Zvláštní pozornost dlužno věnovati přechodnému st. dluhu,
který dosáhl výše 8. 597 mil. Kč a jehož aspoň částečná konso-
lidace byla by nanejvýše žádoucí. Protože zmocnění k prolon-
gaci dluhů dospívajících ke splatnosti v r. 1937 nevymezuje blíže
- jako obyčejně - podmínky úvěrních operací, které budou
za účelem prolongace provedeny, má finanční správa možnost
nabídnouti výměnou za poukázky vždy také půjčku dlouhodobou.
To ovšem prakticky bude možno jen tehdy, bude-li na peněžním
trhu zajištěno hladké umístění papíru dlouhodobého. Pro formu
úvěrních operací za účelem prolongace pokladničních poukázek
jest rozhodujícím stav peněžního a kapitálového trhu, v jehož
pečlivém a soustavném vybudování nutno pokračovati.

Konsolidační fond.

Konsolidační fond, zřízený v r. 1927, aby zachycoval vyšší
výnos některých daní a sloužil jednak k přímému splácení pře-
chodného dluhu, jednak ke všem transakcím směřujícím ke kon-
versi a konsolidaci, nemá od příchodu hospodářské krise nových
příjmů. Mimo to od r. 1931 používá se prostředků fondu na
řádnou službu státního dluhu, čímž se fond ovšem postupně vy-
čerpává, což za změněných hospodářských poměrů jest přiro-
zené, ale tím nemá býti myšlenka konsolidačního fondu opuštěna.
Tuto myšlenku, t. j. používati přebytků státního hospodářství
k mimořádnému uplácení st. dluhu, bude naopak záhodno oživiti
opět ve vhodné době zřízením umořovací pokladny.

Zahraniční dluh.

Bylo hovořeno o vlivu, jaký měla na zahraniční dluh deval-
vace. V rozpočtu na r. 1937 není přihlíženo ani k devalvaci Kč,
ani k devalvaci franku, protože v době, kdy k devalvaci došlo,
byl rozpočet již vyhotoven. Náklad, s kterým počítá rozpočet na
r. 1937, zvýšil by se v důsledku devalvace asi o 17 mil. Kč, ale
sníží se naopak zase úsporou v důsledku konverse 8% zahraniční
půjčky, jejíž domácí blok byl právě vykoupen, takže celkový
náklad bude spíše nižší.


79

Kapitola 20. Nejvyšší účetní kontrolní úřad.

Srovnáni s rozpočtem
1936.

Celkové výdaje kapitoly 20 "Nejvyšší
účetní kontrolní úřad" jsou pro rok 1937 roz-

 

počteny částkou ..........

7, 113. 800- Kč,

z čehož výdaje osobní činí .......

6, 026. 400- Kč.

Rozpočet jest o 73. 700 Kč vyšší než v roce 1936; příčinou to-
hoto zvýšení úvěru kapitoly jest náklad na rozmnožení sil v nej-
vyšším účetním kontrolním úřadě, na něž jest preliminováno
o 131. 700 Kč více než v rozpočtu roku 1936 a z důvodů úsporných
snížen zároveň rozpočet věcných výdajů.

Význam kontroly a

rozšíření jejich

prostředků.

Zpravodaj zdůraznil ve své zprávě význam a důležitost kon-
troly státního hospodářství prováděné nezávislým orgánem od-
povědným jediné parlamentu. Význam ten vzrůstá souběžně
s rozšířením úkolů státní administrativy a postupujícím členě-
ním státního hospodářství. Parlament vyžaduje spolehlivého
orgánu odborně technické kontroly, poněvadž sám nemůže konati
dohlídek a nemůže se zabývati podrobnostmi; a vice versa nej-
vyšší účetní kontrolní úřad potřebuje vzájemné podpory parla-
mentu.

Sledování postupu státní administrativy při různých trans-
akcích v rozsáhlém hospodaření státních podniků, fondů, syndi-
kátů, kapitálové účasti státu, různých společnostech atd., jest
nezbytně nutné a jest třeba, aby prováděno bylo orgánem, který
není bezprostředně resortně interesován, jest na výkonné moci
nezávislý a jest též nezbytno, aby tento orgán měl dostatek od-
borně školených sil. K této kontrole veřejného hospodaření jest
určen nejvyšší účetní kontrolní úřad, u něhož jsou splněny sice
prvé dvě podmínky, t. j. nestrannost a nezávislost, není však do-
statečné specialisace k uplatnění kontroly v některých odvětvích
státního hospodaření při nedostatku personálu. Zpravodaj uznal
požadavek, aby nejvyšší účetní kontrolní úřad byl vybaven od-
borným personálem, zejména personálem technickým pro dozor
na rozsáhlé státní investice. Kromě toho chybí odborníci někte-
rých moderních odvětví, na př. v letectví, v oboru elektráren-
ském, radiotelefonu a radiotelegrafii a řadě jiných oborů, na
které nestačí pro kontrolu toliko účetní úředník, kdyby byl sebe
lépe vyzbrojen odborně vědecky a všestranně vzdělán. Nebylo
by na místě šetřiti zde na zařízení, které vhodným zákrokem
může ušetřiti státu mnohonásobně vyšší částky, než které potře-
buje na svůj personál a které již svojí existencí při zvýšené čin-
nosti přispívá k tomu, aby se vady neopakovaly.

Rozpočtový výbor i poslanecká sněmovna a spolu s nimi
i parlamentní úsporný výbor doporučily svou resolucí již loň-
ského roku rozmnožení počtu personálu u nejvyššího účetního
kontrolního úřadu, úřad podal návrh na rozšíření personálu,
tedy aspoň v nejnutnějším snaží se dosíci personálního vybavení,
jak toho zvýšené jeho úkoly vyžadují. Vláda ve schůzi dne
13. listopadu t. r. schválila zvýšení počtu jeho personálu.

Kontrola na místě.

Zpravodaj vyzdvihl dohlídkovou činnost jako jeden z nejvý-
značnějších úkolů nejvyššího účetního kontrolního úřadu.
U značného počtu institucí podléhajících kontrole nejvyššího
účetního kontrolního úřadu jest možno se přesvědčiti zevrub-
něji o jejich hospodaření jen při dohlídce na místě samém, takže


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP