80

i při zvýšeném počtu personálu bude třeba intensivní práce, aby
nejvyšší účetní kontrolní úřad tento úkol úspěšně zdolal. K tomu
jest třeba zdatných lidí a jest nesnadné najíti lidi, kteří mají
potřebné schopnosti ke kontrolní službě a jsou vybaveni vlast-
nostmi, které kontrolní úřad vyžaduje. Parlamentní úsporný a
kontrolní výbor měl již nejlepší možnost nahlédnouti zblízka, co
znamená vykonávání dohlídek a nejvyšší účetní kontrolní úřad
proto vřele vítá, že vláda pochopila význam požadavku zvýšení
personální dotace kontrolního úřadu.

Také v debatě upozorněno na to, že nejvyšší účetní kontrolní
úřad není resortem jako ostatní resorty, nýbrž že jest ve smyslu
zákona orgánem parlamentu a jest podřízen ve svých zprávách
a ve své zodpovědnosti toliko parlamentu. Nelze proto nejvyšší
účetní kontrolní úřad znehodnotiti k pouhému úřadu účetnímu,
nýbrž vybudovati jej k onomu orgánu parlamentu a demokracie,
který kriticky a objektivně zjišťuje skutkový stav. Mezi jiným
vysloven opět požadavek, aby rozpočet byl projednáván v bu-
doucnosti společně se státním závěrečným účtem a aby při tom
k rozpočtovým cifrám byly připojovány ještě rozpočtové cifry
dvou předchozích let společně s výsledky závěrkovými.

Vývoj agendy nej-
vyššího účetního kon-
trolního uradit.

Předseda nejvyššího účetního kontrolního úřadu ve svém
exposé vysvětlil příčiny, pro něž jest třeba rozšíření personál-
ního vybavení úřadu, a to pro základní rozšíření úkolů úřadu při
jeho zřízení, pro faktický rozvoj veřejného hospodářství a při
povolání úřadu k dozoru na autonomní hospodaření.

Vůči kontrole před převratem, prováděné nejvyšším účet-
ním dvorem, koná nejvyšší účetní kontrolní úřad dohlídky nejen
u státních orgánů, nýbrž i u institucí podporovaných, má účast
na projednávání zákonů i jednotlivých návrhů, jež jsou na pro-
gramu schůzí vlády; byla mu uložena věcná kontrola předběžná
při rozpočtových přesunech, které byly dříve sledovány jen
účetní evidencí a nejvyšší kontrolní úřad vybudoval přesnou,
spolehlivou a včasnou evidenci všeho běžného hospodářství stát-
ního a to ohledně poukazů i pokladních účinů.

Změny dle hospodář-
ského vývoje.

Skutečný hospodářský vývoj přinesl také nejvyššímu účet-
nímu kontrolnímu úřadu nové úkoly; jsou to kapitálové vklady
státu ve smíšených společnostech a záruky státu, jejichž úhrn
dosáhl v roce 1935 obnosu 11. 347, 758. 38914 Kč, a jež jsou i ti-
tulem ke kontrole subjektů, jež záruky požívají. Jejich počet
stále vzrůstá. Podobně množí se také počet přímých peněžních
podpor humanitním, sociálním a kulturním institucím. Rovněž
sanační opatření v oboru peněžních ústavů znamenají přírůstek
agendy kontroly nejvyššího účetního kontrolního úřadu, a to vý-
znamný rozsahem a organickou vyspělostí kontrolovaných
ústavů. Tento vzrůst kontrolní agendy postupoval jak v době
aktivity rozpočtového hospodaření státního (jako investice, za-
kládání elektráren a pod. ), tak i za doby krise (jako agenda
podpor nezaměstnaných, syndikáty, reeskontní ústav a pod. ).

Kontrola autonomních
svazků.

Reorganisace politické správy rozšířila kontrolu na hospo-
daření autonomních svazků (zákon čís. 125/1927 Sb. z. a n. ),
což jest úkol dalekosáhlý; dosah jeví se z toho, že v roce 1935
náležitost zemských výdajů činila 1. 242, 092. 675 42 Kč, u příjmů
1. 271, 963. 152 85 Kč; jmění nemovité činí 1. 705, 388. 55140 Kč.


81

Fondy a nadace.

Soustavnou kontrolu provádí nejvyšší účetní kontrolní úřad
nejen u několika fondů, jejichž závěrky publikují se ve státním
závěrečném úctě, nýbrž u všelikých fondů, spravovaných, doto-
vaných nebo podporovaných státem. Majetkový stav 83 fondů,
jejichž závěrky nejsou vykazovány ve státním závěrečném úctě,
jeví se v tom, že úhrn jejich ryzího jmění koncem roku 1935 do-
sahoval 1. 494, 453. 758 69 Kč a reserv 706, 200. 638 14 Kč.

K soustavnému dozoru u nadací nedospěl úřad dosud pro
nedostatek personálu; zkoumal soustavně účty těch, které mají
značný nemovitý majetek. U druhých přezkoumal některé sku-
piny a dle výsledků sdělil návod pro zásady hospodaření se jmě-
ním nadačním. Počet nadací ve státní správě jest asi 2. 500 se
jměním 250 mil. Kč; k tomu přistupují nadační jistiny pře-
vzaté od republiky Rakouské podle mírové smlouvy v hodnotě
80 mil. Kč, takže majetek nadační dosahuje okrouhle 330 mil. Kč.

Podniky státní.

U státních podniků jedná se z podnětu nejvyššího účetního
kontrolního úřadu o jednotné schéma při přehledech výdajů pro-
vozních v rozpočtech státních podniků.

Nová opatření kontrol-
ních institucí.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad sleduje aktuelní směry kon-
troly v cizině; v tom směru vyšetřil, jaké soupisy a evidenci ve-
dou západní státy ohledně státního majetku, a zjistil, že v ně-
kterých státech byl proveden ad hoc soupis majetku. Sám vede
soustavnou evidenci nemovitého majetku státní správy a stát-
ních fondů s výjimkou veřejného statku (§ 287 o. z. ); vykazuje
u státní správy a u státních podniků (fondů) aktivní i pasivní
nedoplatky, pohledávky a dluhy splatné v příštích letech, cenné
papíry, kapitálové a jiné účasti státní správy a podniků státních
na cizím podnikání. U státních podniků jest sepsán a oceněn
všechen movitý majetek věcný (inventář, zásoby surovin i vý-
robků). K sestavení úplné bilance státního majetku bylo by
třeba opatřiti soupis všeho věcného movitého majetku vlastní
státní správy a jeho ocenění. Evidence těchto hodnot byla by
velmi obtížná a pracná a v přítomné době provádí se šetření
u státních výzkumných a zkušebných ústavů o cennějších pří-
strojích a zařízení v zájmu účelného využití při zkoušení mate-
riálu u státních dodávek.

Program činnosti úřadu.

Úřad dle projevu svého předsedy hodlá při svém rozšíření
dodržovati kompetenci dle platného zákona, bez úsilí o rozšíření
předběžné kontroly na další obory. Dle zákona jest úřad po-
volán k předběžné věcné kontrole rozpočtových přesunů a k po-
radní účasti při závažných hospodářských aktech, o nichž roz-
hoduje vláda, a to vedle specielních oborů kontroly při kontra-
signaci státních dluhopisů a přípravě norem účetních a kontrol-
ních. Při dodatečné kontrole jest základní snahou nejvyššího
účetního kontrolního úřadu bezprostřední postižení hospodář-
ských aktů v zápětí po disposici, aby tím zajistil účinnost kon-
troly. Rozvoj činnosti má nastati především v oboru materielní
kontroly, jež s dosavadní dotací personální nemohla býti ob-
sáhnuta. Její obrysy jeví se z toho, že investiční výdaje mají
v roce 1937 dosáhnouti nákladu 51/4 miliardy Kč a v roce 1935
činily státní výdaje na investice v náležitosti 234 miliardy Kč.
Celková hodnota státních nemovitostí spravovaných státní admi-
nistrativou činila koncem roku 1935 7. 352, 268. 13187 Kč, hod-
nota věcného majetku odevzdaného do správy podniků, a to je-
jich zakládací aktiva dosahovala 22. 859, 740. 661 09 Kč. Jest pa-


82

trno, že dosavadní síly, mezi nimiž chyběli úředníci s odbornou
erudicí a praxí v některých technických oborech, nemohly zda-
leka zvládnouti materiální stránku kontroly při státních in-
vestičních pracech a dodávkách.

úsilí úřadu povede k produktivní kontrole na prospěch
řádné a dobré státní správy, v přesvědčení, že kontrola bez
vlastní exekutivy může se zdárně vyvíjeti při opoře o parla-
mentní sbory.

Poměr a součinnost
s parlamentním úspor-
ným a kontrolním
výborem.

Předseda nejvyššího účetního kontrolního úřadu zdůraznil,
že úřad nalezl při své činnosti vždy všestranné přispění u úspor-
ného výboru, kdykoliv nastaly nesnáze pro nedostatek výkonné
moci při uplatnění výsledků kontrolní činnosti. Zásahy úspor-
. ného výboru jsou dokladem, že touto institucí byla vhodně vy-
řešena součinnost mezi odborně technickou prací úřadu jako kon-
trolního na administrativě nezávislého orgánu a kontrolní auto-
ritou parlamentu. Tím se uskutečnil, a to ve výhodnější formě,
postup stanovený v § 8 zákona o nejvyšším kontrolním úřadě
(čís. 175/1919 Sb. z. a n. ), podle něhož diference mezi kontrol-
ním úřadem a administrativou mají býti v konečném stadiu ře-
šeny na foru parlamentním. Zvlášť důležitý význam jest ve sku-
tečné praxi úsporného výboru, který v permanentním zasedání
zasahuje do všech aktuálních otázek hospodářství veřejného,
státního i autonomního, při čemž jeho zásah znamená přispění
k věcnému řešení a jeho uspíšení. - činností úsporného výboru
dospělo se k praktickému uplatnění ideového poslání nejvyššího
účetního kontrolního úřadu jakožto technického orgánu parla-
mentní kontroly.


83

Závěrečné jednání a usnesení.

Po projednám vládního návrhu státního rozpočtu na rok 1937 ve všech jeho skupinách
i s přílohami a po doslovu hlavního zpravodaje byl státní rozpočet na rok 1937 schválen
podle vládního návrhu se změnami výdajů v dílčích rozpočtech jednotlivých kapitol ve
skupině I. Vlastní státní správa při těchto titulech, paragrafech a položkách:

Kap.

Tit.

§

Pol.

Označení položky

Snížení
o Kč

Zvýšení
o Kč

Celkové
snížení
kapitoly
o Kč

2

1

2

10


Režijní výlohy ...............

20. 000

   
     

12

Tisky sněmovní ..............

30. 000

 

50. 000

3

s

 

7c)

Ostatní zvláštní práce ............

20. 000

   
     

8

Odměny za vědecká dobrozdání, za překlady a autorské
honoráře ................

10. 000

   
 

4

 

1

Náhrada členům ústavního soudu a odměny....

20. 000

 

50. 000

4

4

1

5

Honoráře spisovatelské a překladatelské, odměny ex-
terním spolupracovníkům ..........

80. 000

   
   

2

2

Příspěvky korporacím a jednotlivcům k plnění úkolů
kulturních, sociálních a humánních a výdaje vzniklé
z udržování a navazování jejich styků s cizinou..

100. 000

   
     

4

Výdaje plynoucí z účasti na zahraničních akcích hu-
mánních a kulturních a z vlastních propagačních
podniků ................

150. 000

 

330. 000

               

5

1

5

1

Úřední a kancelářské potřeby .........

60. 000

   
     

2

Časopisy, knihy a odborné knihy pro ústřední knihovnu

40. 000

   
     

5

Věcné a režijní vydání pro ústřední statistiku...

3. 000

   
 

2

26

4

Různé závody automobilní (lyžařské, tělocvičné, spor-
tovní a j. ), tělovýchovná činnost v armádě a na
ceny při závodech .............

100.000

   
     

5

Příspěvky pro závody různých sportovních soukromých
korporací ................

23. 000

   
     

7

Podporování vojenské mravní výchovy ......

120. 000

   

6


34

Kap.

Tit.

§

Pol.

O z n a č e n í položky

Sníženi
o Kč

Zvýšeni
o Kč

Celkové
sníženi
kapitoly
oKč

5

2

 

10

 

100.000

   
   

28

2

Udržování a běžné doplňování sbírek, obrazů a doku-
mentárních předmětů v archivech a museu....

17. 000

   
 

4

 

7

Kolonisace a provádění pozemkové reformy....

80. 000

 

543.000

7

3

1

17

Trestní soudnictví, země Česká ........

20. 000

 

20. 000

10

3

3

8

Na pedagogické a didaktické snahy .......

50. 000

   
 

6

1

15,

Na vnitrní zařízení a vědeckou výzbroj ......

150.000

   
 

7

1

6

Účast státu na institucích pro školské a kulturní styky
s cizinou ................

100.000

   
 

13

3

22

Novostavby, přestavby, vnitřni zařízeni a příspěvky.

50. 000

   
 

10

 

16

Státní péče o literaturu a umění:

     
       

§ 1. Písemnictví ..............

 

50. 000

 
       

§ 3. Hudba ................

 

250.000

50. 000

11

2

1

7

Cestovné a stěhovací výlohy ..........

5. 000

   
   

2

3

Zemědělské musejnictví, čsl. zemědělské museum, ústav
pro studium a povznesení venkova v Praze s poboč-

50. 000

   
 

4

4

9

Náklad na vydržování ústavů státních ......

25. 000

   
     

16

Vydávání publikací a výročních zpráv výzkumných
ústavů zemědělských ...........

15. 000

 

95. 000

13

1

5

11

Subvence ................

10. 000

 

10. 000

15

1

2

9

Úřední a kancelářské potřeby .........

15. 000

   
     

18

Různé .................

15. 000

 

30. 000

               

16

1

2

14

Doplňování knihovny ..... ........

15. 000

   
 

1

2

20

Sociální ústav ...............

5. 000

 

20. 000

19

5

7

3

Na různé potřeby při reorganisaci státní správy
finanční ................

30. 000

 

30. 000


85

V důsledku těchto změn mění se výdaje uvedené pro jednotlivé kapitoly ve vládním
návrhu státního rozpočtu na rok 1937 takto:

Kap.

Název

Výdaje

podle vlád.
návrhu stát.
rozpočtu

podle usneseni rozpočtového
výboru sníženy

0

na

2

Zákonodárné sbory a kanceláře sněmoven....

36, 102. 700

50. 000

36,052.700

3

Předsednictvo ministerské rady ........

38, 433.200

50. 000

38,383.200

4

Ministerstvo zahraničních věcí .........

132,248.100

330.000

131,918,100

5

Ministerstvo národní obrany ........:

1 360,000.000

543. 000

1. 359, 457. 000

7

Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem..

282, 012. 900

20. 000

281, 992. 900

10

Ministerstvo školství a národní osvěty ......

997, 885. 000

50. 000

997, 835. 000

11

Ministerstvo zemědělství ...........

199, 267. 700

95. 000

199, 172. 700

13

Ministerstvo veřejných prací .........

549, 526. 400

10. 000

549, 516. 400

15

Ministerstvo železnic ............

22, 627. 900

30. 000

22, 597. 900

16

Ministerstvo sociální péče ..........

878, 213. 100

20. 000

878, 193. 100

19

Ministerstvo financí ............

1 931, 983. 060

30. 000

1. 931. 953. 060

         

V důsledku těchto změn provedených v shora uvedených kapitolách mění se pak úhrn
výdajů skupiny I uvedený v celkovém přehledu státního rozpočtu na rok 1937 vládního
návrhu tak, že výdaje celkové se snižují z 8. 454, 970. 960 Kč o 1, 228. 000 Kč na 8 miliard
453, 742. 960 Kč.

Rovněž v důsledku těchto změn mění se některé cifry uvedené v přehledu výdajů
Vlastní státní správy (skupina I. ) rozčleněného na osobní a věcné výdaje.

V příjmech skupiny I. Vlastní státní správa byly sníženy ve vládním návrhu státního
rozpočtu na rok 1937 příjmy v kap. 15. Ministerstvo železnic, tit. 1, pól. 4 Příjmy za jed-
natelství a odúčtování a náhrady inserčních výloh a to o 30. 000 Kč. V důsledku toho sni-
žuje se též úhrn příjmů skupiny I. na rok 1937 uvedený v celkovém přehledu vládního
návrhu státního rozpočtu na rok 1937 z 8. 456, 499. 080 Kč o 30. 000 Kč na 8. 456, 469. 080 Kč.

Ve skupině II. Správa státních podniků v podrobném rozpočtu § 1 Tabáková režie
I. Provozovací výdaje, b) Ostatní výdaje snížena byla pól. 8. Spotřeba tabákového zboží
o 20, 000. 000 Kč. Naproti tomu sníženy byly též v témže paragrafu I. Provozovací příjmy,
1. Vlastní příjmy provozpvací, pól. 1. Prodej tabáku o 20, 000. 000 Kč. Tím se snižují jak
celkové výdaje, tak i příjmy provozního rozpočtu tohoto podniku uvedené ve vládním ná-
vrhu státního rozpočtu o stejnou částku a rovněž se snižuje úhrn výdajů skupiny II.
Správa státních podniků uvedený v přehledu této skupiny ze 7. 472, 199. 500 Kč na 7 mi-
liard 452, 199. 500 Kč a úhrn příjmů tamtéž z 8. 349, 805. 380 Kč na 8. 329, 805. 380 Kč. V dů-
sledku těchto změn mění se též některé cifry v přehledu výdajů provozních rozpočtů stát-
ních podniků (skupina II. ), které byly uvedeny ve vládním návrhu státního rozpočtu na
rok 1937.

Po projednání vládního návrhu finančního zákona na rok 1937 byl tento zákon schvá-
len s následujícími změnami:

V či. I. v připojeném státním rozpočtu na rok 1937 stanoví se veškeré výdaje státní
správy částkou 8. 453, 472. 960 Kč, místo 8. 454, 970. 960 Kč a příjmy státní správy částkou
8. 456, 469. 080 Kč, místo 8. 456, 499. 080 Kč.

V či. XXV pak roční částka stanovená v či. XX, odst. 1 finančního zákona na rok
1931 se snižuje na rok 1937 na 15, 834. 600 Kč, místo 15, 984. 600 Kč.


86

Změny tyto vyplývají ze změn provedených rozpočtovým výborem ve výdajích a
příjmech vládního návrhu státního rozpočtu na rok 1937.

Mimo to byla provedena změna v čl. XXI vládní osnovy finančního zákona na rok
1937, který byl přestylisován takto:

"1. Zbytek záloh poskytnutých z prostředků dobročinného fondu důchodkových pokut
na technické vybavení finanční stráže súčtuje se jako konečný výdaj ve prospěch státu.

2. Volných prostředků fondu uvedeného v odstavci 1 tohoto článku může býti až do výše
6, 000. 000 Kč použito v roce 1937 ku stavbě nových budov pro finanční stráž a celní úřady
zejména na hranici. Provádění těchto staveb řídí se předpisy pro státní stavby pozemní.
Takto postavené budovy stávají se majetkem státu dnem dohotovení.

3. Zbytek volných prostředků fondu uvedeného v odstavci 1 tohoto článku, pokud jich
nebude v roce 1937 použito podle rozpočtu tohoto fondu, případně podle ustanovení před-
chozího odstavce, připadá státu.

4. Ministr financí převede z majetku fondu uvedeného v odstavci 1 tohoto článku na
stát kasárny finanční stráže ve Slavonicích, Ostružné a Oldřišově v zemi Moravskoslez-
ské, v Bace, Balogu, Beši, Čelárech, Čičově, Folvarku, Kližské Němě, Leledu, Malých Ko-
sihách, Medve, Parkáni, Sakáloši, Selešťanech, Skároši, Strážném, Velké Čalomiji, Velké
Tarkáni, Velkých Kosihách a ve Vrbovce v zemi Slovenské a v Tácově v zemi Podkarpa-
toruské, jakož i akciovou účast tohoto fondu na účastinárské společnosti liečivých kúpelov
v Trenčanských Teplicích. Potřebná opatření související s tímto převodem učiní ministr
financí a to pokud jde o nemovitosti v dohodě s ministrem veřejných prací. "

Zároveň usnesl se rozpočtový výbor doporučiti poslanecké sněmovně přijetí 5 reso-
lucí otištěných při této zprávě.


87

Přehled schůzí výboru.

   

Schůze

       

byla

 

číslo

konala se dne

----------------------
zahájena

skončena

trvala celkem

_ ___ ____

       

hodin

minut

hodin

minut

hodin

minut

1

16. října 1936

12

40

13

10


 

30

2

3. listopadu 1936

15

 

18

-

1
3

-

3

4.

99

 

9

-

11

50

2

50

4

4.

99

 

14

30

19

20

4

50

5

5.

99

99

9

 

13

10

4

10

6

5.

 

99

14

80

18

50

4

20

7

6,

 

 

9

 

16

20

7

20

8

10.

99

 

9

 

14

43

5

43

9

10.

99

99

16

 

20

 

4

8

10

11.

99

99

9

 

12

50

3

50

       

15

 

21

15

6

15

11

12.

 

 

9

 

13

14

4

14

       

15

 

21

38

6

38

12

13.

 

 

9

 

13

28

4

28

       

15

 

22

40

7

40

13

17.

99

 

9

 

12

18

3

18

       

14

30

22

46

8

16

14

18.

99

 

9

-

13

8

4

8

       

15

-

24

58

9

58

15

19.

 

 

9

-

12

54

3

54

       

15

-

21

58

6

58

16

20.

 

1

1

9

-

21

38

12

38

17

23.

 

 

15

-

19

35

4

35

18

24.

 

99

9

-

17

44

8

44

19

25.

 

99

9

-

13

15

4

15

     

Bylo tudíž 19 schůzi, které trvaly...

136

40


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP