56

stavebnictví a vřaditi do pracovního poměru tisíce nezaměstna-
ných z tohoto odvětví. V prvním pololetí letošního roku uděleno
stavebních povolení k 1130 novostavbám, kdežto loni v téže době
k 830 novostavbám. Za prvních sedm měsíců letošního roku
stoupla spotřeba uhlí v cihelnách o 18%, v cementárnách o 16 %
a v ostatních průmyslech stavebních hmot o 11% proti roku
1935. Počet neumístěných uchazečů o práci ve stavebních živnos-
tech klesl v březnu o 4% a v červenci skoro o 18%. Dalším opa-
třením k oživení stavebního ruchu je vládní nařízení č. 1/1936
Sb. z. a n., o daňových úlevách na stavební práce. Tímto na-
řízením byly rozšířeny výhody poskytované dřívějším nařízením
č. 159/1934 Sb. z. a n. a č. 103/1935 Sb. z. a n. Podle stavu ke
dni 30. září t. r. opravuje se v Praze 2414 domů, v Brně 1037,
v Moravské Ostravě 590 domů, v Plzni pak ve 129 případech,
v Bratislavě v 79 případech atd. bylo žádáno za osvědčení. Na
projevené požadavky z odborných kruhů ministerstvo sociální
péče připravilo osnovu vládního nařízení, jímž mají býti daňové
úlevy na opravy domů prodlouženy na příští rok. S opatřeními
na podporu stavebního ruchu souvisí též cenový vývoj staveb-
ních hmot, k jehož úpravě vydáno vládní nařízení č. 27/1936 Sb.
z. a n., o rozhodčích komisích pro stanovení cen stavebních hmot.
V zavedeném šetření rozhodčích komisí soustřeďoval se zájem
hlavně na ceny cementu a skla. Zemské úřady sledují však peč-
livě cenový vývoj také u všech ostatních druhů stavebních hmot.
Nutno též poukázati na právní instituci t. zv. stavební právo,
upravené již rakouským zákonem č. 86/1912 ř. z., jehož účelem
je dáti každému možnost, aby podnikl stavbu obytného domu,
aniž by si zakoupil potřebný stavební pozemek, tedy menším
nákladem. Zmínka o výhodách této instituce jest prvním krokem
k soustavné propagaci stavebního práva v zájmu oživení staveb-
ního ruchu a zlevnění bytů.

Veřejné investice.

Úbytek soukromého podnikání má býti v době hospodářské
krise nahrazen rozsáhlým podnikáním investičních prací veřej-
ných. Vedle velkých dodávek pro armádu a značných investič-
ních prací pro obranu státu byly za uplynulý rok věnovány po
prvé zase větší částky peněz na investiční práce silniční, želez-
niční, meliorační, vodohospodářské, na stavby veřejných budov
a pod. S otázkou veřejných investic souvisí, že nový zadávací
řád musí odstraniti dosavadní nedostatky, zejména musí pama-
tovati na odstranění závad, které v praxi při veřejných dodáv-
kách se vyskytly, zvláště pokud jde o škodlivé důsledky zadá-
vání dodávek oferentům nejlacinějším.

Produktivní péče.

Produktivní péče o nezaměstnané znamená nezbytnou pod-
poru veřejné investiční činnosti. Bez této pomoci by za současné
tísnivé finanční situace autonomních svazků většina význam-
ných veřejných staveb a prací nemohla býti provedena. V praxi
jde o produktivní péči

a) všeobecnou, a o

b) t. zv. zemskou akci.

Jako všeobecná produktivní péče se označuje poskytování
příspěvků zejména obcím a okresům na nouzové práce, které
hodlají prováděti v mezích své působnosti vlastními prostředky.
Zemská akce záleží v povolování příspěvků neb zápůjček na
práce většího rozsahu, které jsou finančně zajištěny též z jiných


 57

veřejných peněz. Počínajíc rokem 1930 bylo do 30. září 1936 po-
voleno na produktivní péči 416, 366. 219 Kč, a skutečně bylo vy-
placeno 223, 442. 788 Kč. Produktivní péče o nezaměstnané počala
býti prováděna ve větším měřítku od roku 1935, kdy byla uve-
dena v život t. zv. zemská akce, a bylo zavedeno podporování
prací prováděných všeužitečnými korporacemi. Bylo povoleno
v roce 1935 celkem 159, 900. 429 Kč a zajištěna příležitost pra-
covní 246. 138 osobám. V roce 1935 nebylo možno všechny práce
provésti a bylo převedeno na rok 1936 celkem 1935 prací ve výši
příspěvku cca 82, 000. 000 Kč. V roce 1936 byl nově povolen pří-
spěvek do 30. září do výše cca 77, 000. 000 Kč na práce o celkovém
nákladu 813, 000. 000 Kč, čímž byla zajištěna pracovní příležitost
121. 010 osobám na dobu od 1 až 12 měsíců. Svazky územní samo-
správy všemožně se snaží prováděním různých prací snížiti ne-
zaměstnanost, pokud jim to jen poměry dovolují. Ministerstvo
sociální péče všemožně činnost těchto svazků podporuje.

Oživení hospodářství

opatřeními finančními,

obchodně-politickými

aj.

Ministerstvo neustalo ve své snaze prospěti všemožně na-
šemu průmyslu a bylo jedním z podporovatelů myšlenky prospěti
vývoznímu průmyslu vhodnými úvěrovými opatřeními a vhodnou
úpravou kupní síly naší měny. Ministerstvo doporučovalo ve-
dení obchodní a hospodářské politiky a zlepšení obchodních styků
s cizinou tak, aby i při nezmenšeném výnosu pro státní pokladnu
bylo dosaženo co největšího rozvinutí tuzemské spotřeby a vy-
užití každé vhodné příležitosti k vývozu přebytečných výrobků.
Rozvoji neb aspoň udržení dosavadního soukromého podnikání
slouží vládní nařízení č. 78/1934 Sb. z. a n. novelované vládním
nařízením č. 134/1935 Sb. z. a n., o zastavování provozu továr-
ních závodů a hromadném propouštění zaměstnanců. Minister-
stvu podařilo se včasným zásahem v dohodě s ministerstvem
obchodu a se všemi ostatními složkami odvrátiti zastavení víc
než 100 závodů továrních na dobu delší tří měsíců a víc než dal-
ších 100 továren na dobu kratší tří měsíců, příměti 109 továren
k upuštění od úmyslu propustiti dělníky vůbec, neb alespoň sní-
žiti počet vypovězených, čímž bylo zachráněno od nezaměstna-
nosti 15. 444 dělníků. Prováděním vládního nařízení č. 134/1935
Sb. z. a n. byla po dobu jeho platnosti uchována práce celkem
48. 273 zaměstnanců.

Sociálně-politická
opatření.

Oživení výroby napomáhají také další sociálně-politická
opatření legislativní a administrativní. Krok dopředu byl tu
učiněn prosazením obligatorního hlášení míst, odstraněním zpro-
středkovatelen za peníze a zdokonalením sítě zprostředkovatelen
práce (vl. nař. č. 217/1936 Sb. z. a n. ). Součinností veřejných
zprostředkovatelen práce s nemocenskými pojišťovnami bude
dosaženo přesnější evidence počtu skutečně nezaměstnaných
a účelnějšího obsazování volných míst ve prospěch našeho celého
hospodářského života. Zkrácení pracovní doby nepřestalo býti
ani v programu ministerstva sociální péče důležitým a prospěš-
ným prostředkem ke zmenšení počtu nezaměstnaných. Než bude
problém dalšího zkrácení pracovní doby rozřešen, bud" mezi-
národně nebo vnitrostátně, snaží se ministerstvo, aby příleži-
tost k práci nebyla konsumována prací přes čas a omezilo její
povolování na minimum. Počet pracovních hodin přes čas činil
v roce 1929 v celku 16, 277. 873, naproti počtu 318. 320 hodin
v roce 1935.


58

Racionalizace.
Výše mezd.

Technický rozvoj umožňuje stále větší nahrazování lidské
práce stroji. Tak zejména těžce postihuje domácí brusiče čes-
kých granátů strojní způsob broušení granátů, zaměstnání
dělníků v tírnách lnu, v prádelnách a tkalcovnách. V poslední
době byla racionalizací ohrožena i existence tisíců domáckých
krejčí na Prostějovsku, kde bylo přikročeno k zavádění plynulé
výroby konfekce. Racionalisace vyřadila také i v zemědělství
desítky tisíců osob z pracovního provozu a těm, kteří ještě v pra-
covním provozu setrvali, omezila pracovní příležitost. Čím větší
zemědělské závody, tím více mají moderní technická zařízení.
Více jak polovina zemědělských závodů nad sto ha má traktory.
Téměř všechny zemědělské závody mají secí stroje a žáci stroje.
Ve výkladu ministra sociální péče loňského roku uvedeny byly
statistické doklady o velkém poklesu mezd a platů v našem státě,
a upozorněno o kolik miliard ročně jest zmenšena kupní schop-
nost pracujících vrstev. Sesun mzdový byl již zastaven, dík vlád-
nímu nařízení č. 89/1935 Sb. z. a n., o nevypověditelnosti kolek-
tivních smluv, ale mzdy a platy u nás přece jen někde dále kle-
sají. Mzdy dělnictva i v oborech, kde buď nepřestala konjunk-
tura nebo kde v letošním roce výroba se zvětšuje, nedoznaly až
na výjimky změn, pouze výdělek se zvýšil tím, že dělník pracuje
nyní v týdnu více dnů a není tak často vysazován z práce. Na-
opak od roku 1934 a ještě počátkem roku 1936 bylo zaměstna-
nectvo nuceno k určitým srážkám z hodinových mezd. Proto
hlavně v oborech práce, kde jsou vyspělé odborové organisace
a kde hospodářské zlepšování projevuje se nejvíce, dochází ku
snahám, aby srážky z kolektivně ujednaných mezd byly zrušeny.
Vedle průmyslu kovodělného, kde hlavně došlo ke snižování hodi-
nových mezd a úkolových sazeb, došlo ku snížení hodinových
mezd také v dřevoprůmyslu, kde činí 5-7%, a v stavebním prů-
myslu, v kterém v Praze a okolí došlo ke snížení mezd asi 5% a
na venkově k ještě většímu. Vedle odvětví výroby, v kterých do-
chází ku zlepšení výdělkových možností, jsou obory, kde spíše
vzrůstá nezaměstnanost, která nutí dělníka, aby přistupoval na
zhoršené pracovní podmínky. Jest tomu tak u mezd dělnictva
krejčovského a švadlen. Zhoršování pracovních podmínek pro-
jevuje se zejména v průmyslu potravinářském, kde jeví se stou-
pající počet uchazečů o práci. Mimo tento obor panuje značná
nezaměstnanost i u obchodních zřízenců a pomocnic v domácnosti.
Jedině potěšitelnou zprávu možno podati o mzdových poměrech
ve výrobě textilní, kde nejen že zlepšila se zaměstnanost, ale
zlepšily se také poměry mzdové zásluhou vládního nařízení
č. 228/1936 Sb. z. a n. Všeobecně podařilo se ve východočeském
textilním průmyslu zmenšiti mzdy počátkem letošního roku asi
o 6%. V oboru výroby obuvi a rukavic po domácku se výdělkové
poměry v přítomné době nikterak nezměnily. Nejhorší mzdové
a výdělkové poměry v oboru výroby kožených rukavic jsou
v Rudohoří. Nízké výdělky vyskytují se také v oboru šití kože-
ných rukavic v okolí Dobříše. V přítomné době poněkud lepší
zaměstnanosti sklářského průmyslu pohybuje se průměrný vý-
dělek skláře při domácké práci až 14 hodin denně kolem 120 Kč
týdně. Nejhůře jsou placeny návlékačky korálů. Situace děl-
nictva v letošním roce, pokud se týče výše hodinových mezd, se
nikterak nezlepšila. Aby vynikl poměr nízkých mezd, nutno po-
ložiti vedle sebe výdělek dělníka a ceny potravin. Podle cen v pří-
tomnosti platných potřebovala by pětičlenná dělnická rodina na
nákup nutných potravin 150 Kč týdně, nehledě k vydání na
obuv, šatstvo, prádlo, nájemné atd. Proti této nutné potřebě


59

pouze na potraviny asi 150 Kč týdně stojí týdenní výdělek děl-
níka kolem 120-130 Kč při celoroční zaměstnanosti. Podobně
jako u dělnictva docházelo v minulých letech, zejména pak v roce
1934 a 1935 ku zhoršování pracovních podmínek a snižování
platů u obchodních zaměstnanců. V obchodech i kancelářích jsou
zaměstnávány ponejvíce mladší síly, poněvadž pracují levně.
Platové a pracovní poměry obchodního personálu v roce 1936 se
nikterak nezlepšily a zlepšila se pouze možnost nalézti zaměst-
nání.

Pronikavější a organické oživení našeho hospodářství se do-
staví až tenkrát, když vedle energických opatření směřujících
k rozmnožení pracovních příležitostí ve všech oborech našeho
života budou uskutečněny také řádné mzdy a platy a tím zvý-
šena kupní síla většiny našeho obyvatelstva, pro což mluví též
důvody lidské, starost o podlomení dnešní generace, o její pod-
výživu (zvláště u dětí) a důvody řádné obrany státu.

II. Sociálně - politická
opatření, uskutečněná

v uplynulém roce.
Ochrana zaměstnanců.

Vládním nařízením č. 78/1936 Sb. z. a n. byla prodloužena
dosud platná ustanovení o státním příplatku k podpoře v neza-
městnanosti až do konce března 1937, při čemž došlo ke zdoko-
nalení gentského systému podpor nezaměstnaných, a to ve dvou
směrech: odstraněna 1/2 letní karenční doba a dále byly odstra-
něny 1 1/4 a 1 1/2 násobky a zvýšeny na dvojnásobky. Vládní na-
řízení č. 108/1936 Sb. z. a n. prodloužilo do konce letošního roku
zákonné opatření o nevypověditelnosti hromadných smluv pra-
covních, a platnost vl. nař. č. 102/1936 Sb. z. a n., o závaznosti
kolektivní smlouvy v textilním průmyslu byla rovněž prodlou-
žena. Služba zaměstnanců u čerpacích stanic byla upravena čl. II
vládního nařízení č. 165/1936 Sb. z. a n., o úlevách pro motorová
vozidla.

Pojištění.

Letos uskutečněný zákon o sanaci hornického pojištění
staví na zákonné basi pojištění hornické a znamená splacení
starého dluhu celé veřejnosti k horníkům pracujícím za velkého
risika pro zdraví a život. V záři letošního roku došlo k ujednání
československo - jugoslávské úmluvy o sociálním pojištění.
V oboru pojištění úrazového došlo k novému zařazení podniku
do nebezpečenských tříd a ke stanovení nebezpečenských pro-
cent těchto tříd pro období od 1. ledna 1936 do konce roku 1940
(vládní nařízení č. 230/1935 Sb. z. a n. ). Invalidní a starobní
pojištění slaví právě letošního roku desetileté trvání. Tato veliká
sociální reforma jest již dnes celou naší veřejností bez rozdílu
úplně oceňována, čehož dokladem jest, že právě v poslední době
manifestovaly kruhy živnostenské a zemědělské pro uskutečnění
sociálního pojištění i pro osoby samostatně výdělečně činné.
Nynější stav důchodců ústřední sociální pojišťovny přesahuje
již 260. 000 a jest jim vypláceno denně přes 1, 000. 000 Kč. Po-
nenáhlé zlepšování hospodářských poměrů projevuje se i v oboru
pensijního pojištění soukromých zaměstnanců ve vyšších služ-
bách jednak mírným konstantním vzestupem pojištěnců a vyšším
předpisem pojistného, jednak zmírněním nadinvalidisace a kle-
sajícími náklady na dobrovolné dávky, zejména na podpory v ne-
zaměstnanosti a léčebnou péči. Novela pensijního zákona č. 117 /
1934 Sb. z. a n., zejména její ustanovení o odstranění bezpod-
mínečného starobního důchodu a o snížení věkové hranice na
dokonaný 56., resp. 54. rok života přinesla sociální zabezpečení
asi 1200 soukromým zaměstnancům.


60

Vystěhovalectví.

Praktický vyznaní nové právní úpravy vystěhovaleckého
zákona, provedené vládním nařízením č. 164/1936 Sb. z. a n.,
bude moci vyniknouti teprve za změněných poměrů na světo-
vých trzích, kdy bude lze pak očekávati podstatné zvýšení vy-
stěhovaleckého ruchu.

Péče bytová.

V oboru péče bytové a stavební zákonem č. 66/1936 Sb. z.
a n. se prodlužují a doplňují zákony týkající se bytové péče. Jsou
to zákony o ochraně nájemníků, o odkladu exekučního vykli-
zení místností a o mimořádných opatřeních bytové péče. Tyto
zákony jsou v souvislosti se snahou ministerstva, aby byly opa-
třovány novými stavbami nové byty a aby byly prováděny sta-
vební akce s byty určenými pro chudé osoby. Pracuje se na pro-
vádění vládního nařízení č. 160/1934 Sb. z. a n., o bytovém hos-
podářství obcí a obecně prospěšných stavebních sdružení, jichž
účelem jest zmírniti neb odstraniti poruchy, které v hospodář-
ství obecně prospěšných stavebních družstev způsobily důsledky
hospodářské krise a ohrozily finančně nejen družstva, nýbrž
i jejich nemajetné členy. Ministerstvo uvedlo do konce září t. r.
do finanční rovnováhy 119 obecně prospěšných stavebních
družstev.

Podpůrné akce pro

nezaměstnané, jimž

nemůže býti opatřena

práce.

Vládním nařízením č. 78/1936 Sb. z. a n. byly částečně znovu
upraveny podpory podle gentského systému a byly odstraněny
největší příkrosti a správní potíže spojené s prováděním zákona
dle dřívějšího způsobu. Státní příplatek na podpory dle gent-
ského systému činil od 1. ledna 1936 do 31. října 209, 699. 195 Kč,
organisace odborové přispěly na tyto podpory částkou
101, 472. 753 Kč. Nezaměstnaní, kteří nemají nároku na podporu
v nezaměstnanosti podle t. zv. gentského systému, dostávají po-
dle předepsaných směrnic příděl ze státní stravovací akce. Na
provádění státní stravovací akce v době od 6. ledna do 15. listo-
padu 1936 bylo okresům přiděleno ministerstvem celkem
224, 753. 650 Kč. Z mléčné akce pro děti nezaměstnaných a ome-
zeně pracujících živitelů rodin obdrží děti do 14 let po 1/2 litru
mléka denně. Na tuto akci povolila vláda do 15. listopadu t. r.
celkem 23, 300. 355 Kč. Chlebová akce pro nezaměstnané byla
prováděna po celý rok tak, že příslušné okresní úřady byly po-
věřeny obstaráním potřebného množství chlebů od místních vý-
robců na podkladě sjednaných cen, a celkový náklad na tuto
akci činil za totéž období 59, 106. 595 Kč. V zimním období 1935/
1936 byla opět prováděna akce bezplatného přídělu uhlí pro ne-
zaměstnané, jednak z daru státních dolů (850 vagónů), jednak
z daru Svazu majitelů dolů (1052 vagónů). Od roku 1930 byla
provedena každoročně mimořádná vánoční příspěvková akce pro
děti nezaměstnaných a omezeně pracujících živitelů rodin pří-
dělem poukázek v hodnotě 20 Kč pro jedno nebo dvě děti, pro
tři děti 30 Kč, pro 4 nebo více dětí 40 Kč. V roce 1935 provedena
byla tato akce nákladem 4, 000. 000 Kč, na povolení prostředků
pro rok 1936 návrh podán vládě. Ošacovací akce pro děti neza-
městnaných vyžádala si koncem roku 1935 nákladu 3, 000. 000 Kč,
pro rok 1936 byl návrh vládě podán. V zimním období 1935/1936
byla provedena nákladem 3, 000. 000 Kč zvláštní vyživovací akce
pro děti. V letech 1932-1935 povolila vláda po 5, 000. 000 Kč na
poskytnutí mimořádného příspěvku na péči o nezaměstnané nou-
zovým okresům a průmyslovým městům. Pro rok 1936 byla již
k tomu účelu povolaná rovněž částka 5, 000. 000 Kč. Ministerstvo
ve snaze pomoci osobám strádajícím nejvíce krisí, podvýživou


61

s nedostatkem v zimních měsících, kdy nouze na nezaměstnané
nejvíce doléhá, a kdy není naděje na zaměstnání, byť i pře-
chodné, vyvolalo schválení vlády na provádění nouzové zimní
výpomoci, ve které se dostalo v době od prosince 1935 do března
1936 v okresích a místech nezaměstnaností nejvíce postižených
nezaměstnaným přídělu mouky, krup, cukru, tuků, ječné kávy
a bramborů. Zimní akce pro rok 1936/1937 byla vládou v zásadě
povolena a je již v proudu (zvlášť pokud jde o brambory).

Péče o válečné
poškozence.

Zlepšení zákona stalo se naléhavým v době hospodářské
krise proto, že původní zákon požitkový byl vybudován v dobách
hospodářsky daleko příznivějších. Proto vláda původní zákon
z r. 1920 o požitcích válečných poškozenců několikráte novelo-
vala. V roce 1936 došlo k další, již třetí novele zákonem č. 67/
1936 Sb. z. a n., kterým se alespoň z části vyhovělo požadavku
válečných invalidů prodloužením možnosti zvýšení důchodu při
zhoršení zdravotního stavu invalidova. K 1. lednu 1936 bylo
válečných a poválečných poškozenců - důchodců celkem
237. 764. Pokles všech válečných poškozenců - důchodců proti
roku předešlému činí 8. 769 osob. Přirozený pokles počtu dů-
chodců v posledních letech proti letům předešlým se zpomalil
vlivem hospodářské krise, poněvadž příjmy invalidů klesaly pod
hranici příjmu, rozhodnou pro odpad důchodu.

Péče o mládež.

Tělesné i mravní ohrožení mládeže vyvolané důsledky hos-
podářské krise vyžaduje zvýšeného úsilí, aby nebezpečím těm
bylo čeleno. V rozpočtu na rok 1936 byla zvýšena příslušná po-
ložka na provádění zákona o dozoru nad dětmi v cizí péči a dětmi
nemanželskými, čímž bylo umožněno provádění zákona č. 256/
1921 Sb. z. a n. a vládního nařízení č. 29/1930 Sb. z. a n. také na
Slovensku a Podkarpatské Rusi. V oboru organisace dobrovolné
péče bylo usilováno o to, aby byly odstraněny některé závady
ztěžující jednotné obstarávání některých úkolů. Především tu
šlo o sjednocení poradenství pro matky a kojence, které v Če-
chách, na Moravě a ve Slezsku bylo dosud obstaráváno zemskými
ústředími a okresními péčemi o mládež, na Slovensku a Podkar-
patské Rusi hlavně československým červeným křížem. Sjedna-
nou dohodou vzdal se československý červený kříž poradenství
na Slovensku a Podkarpatské Rusi a odevzdá své poradny po-
stupně okresním péčím o mládež. Ve státní péči o mládež na
Slovensku a Podkarpatské Rusi bylo rovněž pokračováno ve
zvelebení jednotlivých ústavů, v němž se dále pokračuje. Trvající
hospodářská krise a neutěšené poměry v krajích velké nezaměst-
nanosti vynutily si další provádění ochranných akcí ve prospěch
ohrožené mládeže (akce vyživovací, ošacovací). V zimě 1936/
1937 budou akce provedeny ve stejném rozsahu jako ve dvou
předešlých letech pro počet dětí přes 500. 000. Pro nezaměstnaný
dorost umožnilo ministerstvo uspořádání ochranných útulků,
jichž působilo v zimním období celkem 104. Většina těchto
útulků proměnila se v letním údobí na pracovní společenství ne-
zaměstnaného dorostu.

 Sociálně-politická

opatření pro dohlednou

dobu.

Z aktuelních osnov lze zde uvésti předlohu, jíž mají býti
zajištěni ti, kdož po návratu z presenční služby vojenské ocitají
se bez práce. Ministerstvo nepouští se zřetele potřebu přizpůso-
bení platných předpisů na ochranu života a zdraví dělníků po-
měrům, změněným technickým pokrokem, jakož i vydávání no-


62

vých předpisů. Bude uspíšeno řízení o vypracovaném již návrhu
komise pro technickou a zdravotní ochranu zaměstnanců na vy-
dání nově upravených a doplněných všeobecných předpisů na
ochranu života a zdraví živnostenských zaměstnanců, které na-
hradí ministerské nařízení č. 176/1905 ř. z. Budou konány pří-
pravy pro vypracování dalších naléhavých předpisů. K noveli-
saci zákona č. 148/1925 Sb. z. a n., o pojištění osob samostatně
hospodařících, opatřuje se potřebný novelisační materiál, a to
mimo jiné též slyšením zástupců hlavních složek pojištěnců, a
zjišťují se nutná potřebná nová data statistická a konají před-
běžná šetření pojistně - matematická. Unifikace norem úrazového
pojištění vyžádá si při různé legislativní úpravě v jednotlivých
zemích při značném rozsahu a různosti látky delšího času. Se
zřetelem k tomu bude nutno prodloužiti na další rok vládní na-
řízení č. 221/1935 Sb. z. a n., o dalším poskytování příplatků
drahotních k úrazovým důchodům. Bude třeba provésti potřebné
práce směřující k vydání vládních nařízení o převodních část-
kách. Toho času připravuje se osnova vládního nařízení o pře-
vodních částkách a početních podkladech ústřední sociální po-
jišťovny k provedení § 240 až 243 zákona č. 221/1924 Sb. z. a n.
K dalším úkolům náleží vybudování zvláštního nemocenského
pojištění soukromých zaměstnanců ve vyšších službách podléha-
jících pensijnímu pojištění. Návrh zákona byl předán k projed-
nání komisi pro novelisaci pensijního pojištění. Bude nutno vy-
pracovati osnovu zákona, kterou má býti provedena novelisace
zákona č. 202/1892 ř. z., o zapsaných pokladnách pomocných.
Aby byly odstraněny nejasnosti a mezery zákona č. 221/1925
Sb. z. a n., o Léčebném fondu veřejných zaměstnanců, a aby
účinnost určitých vhodných administrativních zařízení byla zdů-
razněna zákonem, byla vypracována a jest v připomínkovém
řízení novela k tomuto zákonu. V oboru pensijního pojištění pra-
cuje se na vydání vládního nařízení o zhodnocení převodních
částek za státní a jiné veřejné zaměstnance přestouplé do vy-
ňaté služby (§ 114, odst. 4 zákona č. 26/1929 Sb. z. a n. ), na vy-
dání vládního nařízení o započítání legionářských let pro nápad
starobního důchodu, a vládního nařízení o převodních částkách
ústřední sociální pojišťovny podle § 240 zákona č. 184/1928 Sb.
z. a n. Pro zintensivnění péče o mládež, případně její jednotnou
úpravu podle usnesení vlády ze dne 20. července 1935 připravuje
se zákonná úprava péče o mládež.

Rozprava.

Po exposé ministra promluvilo k rozpočtové skupině so-
ciální devět řečníků v podrobné rozpravě, během které byly
prosloveny různé návrhy a požadavky vztahující se ke skuteč-
nostem a důsledkům vyplývajícím ze současné sociálně-hospo-
dářské situace v zájmu vrstev veřejné péče a ochrany potřebných
a jichž předmětem byly zejména sociální pojištění, péče o mládež
a pracující dorost, péče o nezaměstnané, ochrana trhu práce,
zájmy válečných poškozenců, otázky spotřebitelské a jiné sou-
časné naléhavé problémy s nynější sociální a hospodářskou
situací související. V závěru podrobné rozpravy podal pak
ministr sociální péče ještě výklad a vysvětlení k dotazům a úva-
hám předneseným jednotlivými řečníky během celodenní po-
drobné rozpravy.


63

Kapitola 17. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy

a ze skupiny II. § 12 "Státní lázně".

Výklad referentův.

Referent poukázal úvodem na význam výdajů v oboru ve-
řejného zdravotnictví, zejména v nynější době hospodářské krise,
kdy zdraví lidí je nejvíce ohroženo.

Rozbor rozpořtu.

Celková číslice rozpočtu ministerstva ve-
řejného zdravotnictví na rok 1937 činí...

 160, 474. 000 Kč,

z čehož připadá na osobní výdaje .....

 55, 069. 400 Kč

a na věcné výdaje ..........

 105, 404. 600 Kč.

Proti rozpočtu na rok 1936 je rozpočet na
rok 1937 vyšší o ...........

4, 117. 200 Kč.

Ústřední správa.

Celkový výdaj na ministerstvo zvyšuje se o 515. 400 Kč,
z čehož připadá 425. 000 Kč na výdaje osobní a 90. 400 Kč na vý-
daie věcné.

Státní ústavy.

Celkové zvýšení na všechny ústavy, jichž výdaje prelimino-
vány jsou v § 3, činí 4, 303. 000 Kč.

Z podstatných zvýšení uvádí tato: výdaje Státního zdra-
votního ústavu zvyšují se o 553. 000 Kč, státních nemocnic o ca
3 mil. Kč, ústavů pro porodní asistentky o 492. 300 Kč, Masary-
kovy státní školy zdravotní a sociální péče o 190. 400 Kč.

Zvýšení tato jsou podle vysvětlivek rozpočtu plně odůvod-
něna. Spíše má referent dojem, že na některých ústavech bylo
příliš šetřeno, hledíme-li k jejich ustavičnému rozvoji.

Pokud jde o vzdělávací zdravotnické ústavy, zmíniti se
sluší, že zahájila letos činnost Masarykova státní škola zdra-
votní a sociální péče v Praze, na které v roce 1937 bude zahájen
již druhý kurs.

V ústavech pro vzdělání a výcvik porodních asistentek hodlá
ministerstvo veřejného zdravotnictví v roce 1937 místo pravi-
delných kursů, určených pro nové porodní asistentky, pořádati
během celého roku třínedělní opakovači kursy pro porodní asi-
stentky v praksi již činné.

Poradní sbory.

Výdaje na poradní sbory snižují se o 400 Kč.

Ochrana pramenů.

Výdaje tohoto paragrafu snižují se o 8. 000 Kč.

Zvláštní výdaje.

Co do rozsahu účelů nebyly v rozpočtu na rok 1937 při
těchto výdajích předsevzaty nijaké změny. Požadavky v obo-
rech zdravotní péče, pro něž preliminovány jsou výdaje v tomto
oddílu rozpočtu, neustále rostou, a ministerstvo veřejného zdra-
votnictví učinilo jistě vše, co mu bylo možno, aby dosáhlo úvěrů,
jež by stačily aspoň k plnění úkolů nejnaléhavějších.

Položka na boj proti lidovým a sociálním chorobám zvý-
šena byla o 1, 300. 000 Kč, položka na péči o mládež o 1, 500. 000
Kč a na tělovýchovu o 150. 000 Kč.

Léčebné výdaje.

V § 7 zařazeny jsou zejména úvěry na hrazení nedobytného
léčebného veřejným léčebným ústavům na Slovensku a na Pod-


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP