25

občanstva i stav příprav protiletecké obrany byl vyzkoušen
zkouškami pohotovosti, spojenými s vojenskými cvičeními,
aktivní obrany proti leteckým útokům. Tyto zkoušky přinesly
poznání, že CPO je v dobrém stavu všude tam, kde se podařilo
získat na vedoucí místa schopné lidi. Jsou sice ještě některé
obce, resp. osoby, které si plně neuvědomily závažnost věci, na-
proti tomu ve mnohých obcích byla shledána CPO na výši nejen
vyhovující, ale leckde i na vysoké úrovni. Velmi potěšitelné vý-
sledky jsou také na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Mílovými
kroky doháníme na poli civilní protiletecké obrany v krátké době
to, co jiné státy po léta budovaly a čemu věnují zvýšenou po-
zornost, snažíce se řádným vybudováním civilní protiletecké
obrany zvýšiti svou odolnost proti útokům z venku.

Hospodářská služba
kontrolní.

Majíc na zřeteli opatření obyvatelstva předměty potřeby
a pečujíc o to, aby se jich dostalo spotřebitelům za ceny při-
měřené, bylo ministerstvo vnitra vedeno především snahou
ochrany preventivní. Veškeré složky cenotvorné byly vyšetřo-
vány a zkoumány v dohodě s příslušnými úřady a zúčastněnými
kruhy výrobními a obchodními. Mnohdy se podařilo tímto způ-
sobem uvésti ceny předmětů potřeby v soulad se zájmy konsu-
mentů i se zájmy kruhů výrobních a obchodních. Po přizpůso-
bení hodnoty československé koruny novým poměrům zahranič-
ním dostalo se politickým úřadům dalších pokynů k zamezení
vzestupu cen.

Při provádění kontrolní služby protilichevní bylo zvláště
dbáno, aby bylo zabráněno zvyšování ceny chleba. Přes vze-
stupnou tendenci nákupu cen masa podařilo se ministerstvu
vnitra zabrániti zvýšení cen lidových uzenin. Každá lichva a vy-
užívání dnešních hospodářských poměrů k neodůvodněnému
zdražování budou považovány za trestní činy zvláště kvalifiko-
vané a jako takové tvrdě a bezohledně stíhány. Ministerstvo
vnitra bude věnovat zejména pozornost cenové disparitě. Je při-
rozeno, že tímto opatřením poctivý meziobchod nebude v žádném
směru šikanován. Tíhu trestních opatření pocítí jen ti, kdož
trestu zasluhují.

Agenda, pojišťovací.

Událostmi u ústředí Fénixu, životní pojišťovací společnosti
ve Vídni, která provozovala činnost v republice prostřednictvím
zde zřízeného zastupitelstva, připadl ministerstvu vnitra zvláště
obtížný úkol. Pádem Fénixu bylo znemožněno umoření schodků
v krytí předepsaných reserv, a bylo nutno učiniti opatření
k ochraně zájmů tuzemských pojistníků. To se stalo vládním
nařízením z 21. dubna 1936, č. 101 Sb. z. a n., kterým byla uči-
něna zatímní opatření a dán podklad pro definitivní řešení. Toto
řešení bude umožněno přispěním soukromých pojišťoven, pro-
vozujících činnost na zdejším území, jimž ministr veřejně dě-
kuje, a přispěním státu, takže pojistníci Fénixu neutrpí pod-
statné újmy, a oběti jejich budou přineseny formou nejméně
citelnou. To se týče také zaměstnanců pojišťovny. Ministerstvo
vnitra vzhledem ke směrnicím, připraveným vládou, připravuje
vládní nařízení, kterým budou definitivně upraveny poměry
zdejšího stavu Fénixu. Přijetím dalších odborných sil bylo mini-
sterstvu vnitra umožněno rychlejší provádění revisí u soukro-
mých pojišťoven. Pojišťovny se podrobují důkladné revisi ve
všech směrech, a přihlíží se k tomu, aby případně zjištěné zá-
vady byly v nejkratší době odstraněny. Roku 1937 bude v revi-
sích pojišťoven pokračováno ve zvýšené míře.


26

Závěr.

Odpověděv na mnohé dotazy a náměty jednotlivých po-
slanců, kteří se rozpravy súčastnili, poděkoval ministr zpravodaji
a všem členům rozpočtového výboru a ujistil, že ve všem chce
nalézti podněty, které budou vodítkem, aby ministerstvo vnitra
bylo vedeno a šlo po dobré cestě ku prospěchu státu a veřejnosti.


27

Kapitola 7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.

Vieobecný rozbor
rozpočtu.

Výdaje této kapitoly podle vládního návrhu činí, jako
v letech minulých, 3'4% výdajů vlastní státní správy, třeba byly
zvýšemy proti letošnímu rozpočtu o 3, 380. 600 Kč, čili o 1'2%.

Z celkových výdajů připadá na osobní výdaje 225, 410. 100 Kč
t. j. 79'9% (letos 80%, v r. 1935 7974%), na věcné výdaje
56, 602. 800 Kč t. j. 20'08%.

Osobní výdaje jsou zvýšeny o 2, 486. 800 Kč čili o 1'1% (letos

0 0'89%) a věcné výdaje o 893. 800 Kč čili o 1'5% (na letošní rok
byly sníženy o 0'81%).

Osobní výdaje byly zvýšeny jednak k úhradě vyšších ná-
kladů následkem časového postupu zaměstnanců do vyšších plar
tových stupnic, jednak následkem toho, že musil býti stav za-
městnanců rozšířen, aby zvládl nové úkoly, jež přineslo provádění
zemědělských vyrovnání a zakládání pozemkových knih na Slo-
vensku a v Podkarpatské Rusi. Jest pamatováno i na lepší vyba-
vení nejvyššího soudu, aby dostál svým úkolům.

Věcné výdaje stouply zdražením některých potřeb, zejména

i zvýšením nákladů na stravování vězňů; také potřeba na výdaje
za chudé strany neustále vzrůstá tím, že se zvyšuje počet stran,
jimž musí býti právo chudých ve sporech povolováno. Rychlejší
postup zakládání pozemkových knih na Slovensku a Podkarpat-
ské Rusi nastalý v důsledku rozmnožení personálu vložkářských
komisí má ovšem v zápětí i zvýšení nákladu na tyto komise.

U příjmů nastává snížení s 11, 243. 400 Kč na 11, 223. 200 čili
o 20. 200 Kč.

Rozprava.

Referent rozpočtového výboru uvedl, že systemisace v jus-
tičním resortu je zhola nedostatečná. Byl sice systemisovaný
stav 2470 soudců zvýšen r. 1935 o 11 a r. 1936 o 80 soudců, ale
skutečná minimální potřeba není tím ani zdaleka kryta. Skutečně
obsazeno je 2466 míst. Povoleno bylo také rozšíření kancelář-
ských sil o 250 a přijaty smluvní síly kancelářské pro zakládání
nových pozemkových knih na Slovensku a Podkarpatskou Rus.
Přes opatření justiční správy jest procesní řízení zdlouhavé a
pomalé. Jsou sice pokroky v umístění a zařízení soudů, ale
v otázce umístění nejvyššího soudu nastala stagnace.

Ministr ve své odpovědi pravil, že krise naší justice v zá-
kladě trvá i když v posledním roce se stala některá opatření
k nápravě. Krise vyplývá z nedostatku soudcovských a kance-
lářských sil Agenda stoupla proti předválečné době u okresních
soudů v Čechách ve sporných věcech o 55%, z toho kontradik-
torně projednaných věcí o 120%, u krajských soudů dokonce
o 330%, a přece počet sil soudcovských a kancelářských stoupl
jen o 14%, na Moravě dokonce o 11%. Přes to poklesly nedo-
dělky s 32. 000 na 27. 000 u krajských soudů a se 101. 000 na
84. 000 u okresních soudů v minulých dvou letech. Také u trestní
agendy jeví 'se pokles s 28. 000 na 25. 000 u krajských soudů.
V letošním roku bylo přisystemisováno 80 míst soudcovských a
250 kancelářských. Také u nejvyššího soudu v Brně bude počet
míst rozmnožen.

Aby bylo urychleno řízení u vrchního pojišťovacího soudu,
byla pro tento soud nově zřízena 4 místa vrchních soudních
radů, a budou mu přiděleni ještě další soudcové, aby nedodělky


28

byly vypracovány. Letos bylo zřízeno nových 11 oddělení pro
pracovní spory; soudnictví toto se slibně rozvíjí. Loni bylo
celkem 23. 115 pracovních sporů a z toho zůstalo nevyřízeno
pouze 2261 sporů.

Osnova občanského zákona je hotova a přijde v nejbližší
době do parlamentu. Do konce roku bude ukončena kodifikace
a unifikace hmotného trestního práva. Pak bude přikročeno
k revisi osnovy trestního řádu a osnovy o výkonu trestu. Mini-
sterstvo dokončuje osnovu exekučního řádu a osnovu o organi-
saci soudů. Také advokátský a notářský řád je připraven.

Amnestie, která byla posledním aktem presidenta Osvo-
boditele, dotýkala se 9361 případů, což je velký počet, neboť
trestních případů u krajských soudů je ročně asi 50. 000 a z toho
je sotva 10. 000 politických. Podle národnosti se amnestie dotý-
kala 4757 Čechů a Slováků a 4170 Němců. Podle politické pří-
slušnosti se dotýkala 2298 komunistů.

V posledním čase roste počet špionážních procesů. V nej-
bližším Věstníku ministerstva spravedlnosti bude vyhlášena
první část seznamu obhájců, kteří budou moci obhajovati ve
špionážních procesech.

Ministr odmítl obvinění, že bratislavská censura je stranická
a zdůraznil, že počet konfiskací stále klesá.

Stavba budovy nejvyššího soudu v Brně byla odložena proto,
že nejprve musí býti vystavena budova pro krajský trestní soud
v Brně.


29

Kapitola 8. Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy.

Úhrn výdajů navržených v 8. kapitole státního rozpočtu na
rok 1937 činí 2, 605. 300 Kč. Je to o 709. 200 Kč více, než v r. 1936,
kdy byla preliminována částka 1, 896. 100 Kč.

Příjmů kapitola 8. nevykazuje.

Důvod zvýšení výdajové částky v 8. kapitole státního roz-
počtu hledati je ve snaze vlády, aby na poli právního sjednoceni
bylo odpomoženo nedostatkům, Národním shromážděním loň-
ského roku vytknutým, a aby žádoucí náprava provedena byla
podle námětů ze sněmoven vyšlých a také ministrem pro sjed-
noceni přinesených.

Rozpočet po stránce
všeobecné.

Výklad ministra.

Ve svém výkladu pojednal ministr nejprve o čsl. právním
sjednocení. Pravil:

O právním sjednocení.
Kde je ústavní zodpo-
vědnost.

Československé právní sjednocení a záležitosti ministerstva
pro sjednocení nejsou - jak by se na prvý pohled zdálo a jak
se mnohým také skutečně zdá - jedno a totéž.

Loňské projevy - hlavně i projevy, k nimž došlo ve sně-
movnách - spatřovaly často v ministerstvu pro sjednoceni je-
diného nebo alespoň hlavního činitele v oboru právního sjedno-
cení ústavně zodpovědného a zákon č. 431/1919 Sb. z. a n., mi-
nisterstvo pro sjednocení zřídivší, si patrně takto věci v oboru
právního sjednocení i představoval. Ve skutečnosti tento zákon
úkol právního sjednocení ministerstvu pro sjednocení nesvě-
řil, ponechal jej v prvé řadě v rukou vlády jako celku.

Jak sněmovny hledí na

nynější stav právního

sjednocení.

Věci právního sjednocení tak, jak si stojí, ve sněmovních
projevech chváleny nebyly a vytýkalo se: že právní sjednoco-
vání jde pomalu, že nepokročilo dosud, aby přestalo býti pro stát
problémem závažným, že práce v oboru právního sjednocení ne-
jsou podloženy promyšleným plánem, dokonce pak ne již plánem
terminovaným a co do svého provádění kontrole zákonodárných
sborů podrobeným, že u nesjednoceného práva zůstávají ke
škodě státní správy i občanstva platné předpisy v autentických
textech cizojazyčných, t. j. v textech sepsaných jiným jazykem
než jazykem statním a že právní předpisy jsou nad míru sple-
tité, nepřístupné a nesrovnané.

Jak se ministr pro sjed-
nocení staví k tímto po-
všechným problémům.

Všechny tyto výtky souhlasily v podstatě s tím, nač mi-
nistr pro sjednocení po léta poukazoval - ve sněmovnách, ve
vládě i jinde - a svými náměty hleděl napraviti, do čeho samo-
statně činně zasahovati však nemohl, protože nebyl k tomu pří-
slušným.

Předlohy ministra pro

sjednocení.

Nová úprava přísluš-
nosti m. sj.
Republikace.
Systemisace.
Rozpočet.

Loňské sněmovní projevy byly ministru pro sjednocení ví-
tanou příležitostí, aby k svým dřívějším námětům se vrátil, aby
je shrnul do předloh, určených vládě i sborům zákonodárným.
Předlohy již koncem roku 1935 a počátkem roku 1936 předlo-
ženy vládě k rozhodnutí. Jsou to předlohy: o nové úpravě pří-
slušnosti ministerstva pro sjednocení, o republikaci, o úpravě
systemisace v ministerstvu pro sjednocení a o lepším vybavení
tohoto ministerstva prostředky finančními.

Předlohy mají zajistiti: aby vyřízení zbývajících úkolů
v oboru právního sjednocení bylo - tak jak to žádají sně-


30

movny - podloženo a usměrněno určitým - s hlediska potřeb
právního sjednocení každoročně sestavovaným - plánem, ter-
minovaným a co do svého provedení kontrole sněmoven podro-
beným, aby práce v oboru právního sjednocení byla účelně roz-
dělena, v určitých případech také ministerstvu pro sjednocení
postoupena a ze sporů o příslušnost vyproštěna, aby plány a
práce v tomto oboru dostaly podklad považovaný povolanými
činiteli ještě i pro nynější dobu za nezbytný, aby odstraněny byly
cizojazyčné texty autentické a aby ministerstvu pro sjednocení
ve všech těchto věcech byl zajištěn přiměřený vliv.

O věcech ministerstva

pro sjednocení.

Samostatné práce

legislativní.

Ministerstvo pro sjednocení mělo zvláštní pořad vlastních
legislativních prací, u nichž mohlo si počínati iniciativně. Nejroz-
sáhlejším a nejdůležitějším úkolem v souboru těchto samostat-
ných legislativních prací ministerstva pro sjednocení byly osnovy
nových sjednocených zákonů civilně procesních, jichž přípravou
se ministerstvo pro sjednocení po léta zabývalo a které letošního
i oku po skončení meziministerského řízení předložilo dohotovené
vládě pro zákonodárné sbory.

Nové zákony civilně
procesní.

Osnovy nových sjednocených zákonů civilně procesních při-
pravilo ministerstvo pro sjednocení v úzké součinnosti s minister-
stvem spravedlnosti a věnovalo jim řadu let pilné práce jak ve
svých úřadovnách, tak i v četných schůzích odborných porad-
ních komisí, jimiž zajištěn byl styk s odbornou veřejností a
vědou. U osnov nových sjednocených zákonů civilně procesních
jde o jeden z hlavních pilířů právního pořádku, sjednocením
v tomto oboru byl důležitý úkol našeho právního sjednocování
vyplněn a podle důležitosti díla byla mu v ministerstvu pro sjed-
nocení věnována největší péče jak po stránce přinášených práv-
ních úprav, tak zvláště i po stránce jazykové.

Kompetence minister-
stev.

V rámci legislativních prací, svěřených ministerstvu pro
sjednocení k samostatnému vypracování, připravilo a připravuje
ministerstvo pro sjednocení návrhy na úpravu příslušnosti mi-
nisterstev. Připravovala se osnova souhrnného zákona o přísluš-
nosti ministerstev. Na návrh ministerstva pro sjednocení usnesla
se vláda dne 23. listopadu 1934, že sluší upustiti od vypracování
jednotné osnovy zákona o působnosti všech ministerstev, že se
však ukládá ministerstvu pro sjednocení, aby v součinnosti
s komisí pro zhospodárnění veřejné správy a za účasti všech
dotčených ministerstev připravilo osnovy norem, jimiž by se roz-
řešily různé sporné a zvlášť akutní otázky. Plníc toto usnesení
a tento nový pokyn vlídy, připravilo ministerstvo pro sjednocení
řadu osnov.

Ostatní osnovy pořadu
samostatných práci mi-
nisterstva pro sjedno-
ceni.

Ostatní k samostatnému vypracování ministerstvu pro sjed-
nocení přikázané práce toto ministerstvo, - dokončivši osnovy
nových sjednocených zákonů civilně procesních - v podstatě
vyřídilo.

Součinnost ve věcech
legislativních.

Vlastním jádrem činnosti úřednictva ministerstva pro sjed-
nocení není za nyrější úpravy příslušnosti tohoto úřadu práce
na věcech, přenechaných tomuto ministerstvu 1: vypracování sa-
mostatnému, nýbrž součinnost na legislativních počinech resortů
druhých. Jako příklad součinnosti zvlášť význačné lze uvésti
součinnost ministerstva pro sjednocení s ministerstvem spra-


31

vedlnosti při vypracováni osnovy nového zákoníka občanského.
Tato osnova přijde co nevidět do sněmoven. Zástupci minister-
stva pro sjednocení pracovali ve všech subkomitétech, v nichž
připraveny byly první návrhy osnovy, i v komisi superrevisní,
sebrali ve vlastních slovenských poradních komisích minister-
stva pro sjednocení bohatý materiál pro novou úpravu tohoto
zvlášť důležitého a rozsáhlého právního odvětví a připravili
souběžně s osnovou nového zákona občanského osnovy zákonů
o větevném dědění a spolunabytém jmění, zvláštních to institucí
práva slovenského, jichž zachování na dobu alespoň přechodnou
považují slovenští činitelé za nezbytně nutné.

Součinnost ve správě.

Na správě účastní se ministerstvo pro sjednocení právními
dobrozdáními ve zvláště spletitých a obtížných otázkách, v nichž
resortní úřad vyžádá si odborné posouzení věci.

O věcech dotčených
v rozpravě.

V rozpravě o rozpočtu ministerstva pro sjednocení promlu-
vilo několik poslanců. V odpovědi na podněty jimi přednesené
odpověděl ministr pro sjednocení zejména toto:

Právní archiv.

Právní archiv, jeho zřízení a vedení je věcí, která byla po-
jata do předloh ministerstva pro sjednocení a podána již vládě.

Zákon o státním
občanství.

Osnova zákona o státním občanství jest již hotova. Doda-
tečně bylo třeba podle nových a nových přání, z různých veřej-
ných a závažných důvodů uplatňovaných, ji měniti a některé
otázky zůstávají tu ještě velmi sporné.

Právo spolkové a
shromaždovací.

Sjednocení práva spolčovacího a shromažďovacího požado-
val ministr pro sjednocení sice pro ministerstvo pro sjednocení,
práci sjednocení vyhradilo si však ministerstvo vnitra pro sebe.
Ministr pro sjednocení doporučoval, aby v zájmu hlavně Slo-
venska předcházela reformě, kdyby se měla zdržovati, jedno-
duchá recepce, která i v ústavně-právním výboru byla roku loň-
ského právě v tomto oboru práva také žádána.

Pracovní právo.

Na právo pracovní dojde, až vyjde nový zákon občanský.
Ten přinese totiž základ pro úpravu práva pracovního, poně-
vadž smlouvy hromadné musí taní míti své usměrnění. Bohužel
však právě u těchto hromadných smluv je navržena zatím v při-
pravované osnově dvojí eventualita.

Sjednoceni zemských

zákonů.

Pokud bylo vysloveno přání, aby se pamatovalo při sjedno-
cení i na zákony zemské, poznamenal ministr, že ministerstvo
pro sjednocení všímá si i zemských zákonů a není překážek, aby
mu nebyla práce v konkrétních případech i na tomto poli svě-
řena. Platí to i o republikaci.


32

Kapitola 9. Nejvyšší správní soud a Volební soud.

Rozpočet po stránce
všeobecné.

Ve vládním návrhu dílčího rozpočtu kapi-
toly 9. preliminují se výdaje na r. 1937 částkou

6, 084. 300 Kč,

tedy proti roku 1936 v částce .......

6, 144. 600 Kč

méně o...

60. 300 Kč.

Z výdajů připadá na výdaje osobní
5, 752. 600 Kč (proti roku 1936 méně o 25. 100
Kč) a na výdaje věcné 331. 700 Kč (proti roku
1936 méně o 35. 200 Kč).

 

Příjmy u kapitoly 9. preliminují se na rok

 

1937 částkou ............

65. 100 Kč,

tedy proti roku 1936 v částce .......

64. 000 Kč

více o...

1. 100 Kč.

Agenda nejvyššiho
tprávniho soudu.

Proti roku 1934 bylo v roce 1935 vyřízeno o 142 stížností
více. Ani tato zvýšená výkonnost nemohla zabrániti dalšímu
vzrůstu nedodělků, jejichž počet dosáhl ke konci roku 1935
celkem 17. 431 kusů. Lze sice při zvýšené výkonnosti soudu a při
klesajícím počtu docházejících stížností očekávati, že počet ne-
dodělků v roce 1936 již nestoupne, ba naopak poněkud, třebaže
jen nepatrně, poklesne, avšak trvalé nápravy lze dosáhnouti
jediné legislativním opatřením, které jest již v zásadě při-
praveno.

Stav soudcovského
personálu.

Stav soudcovského personálu nejvyššího správního soudu
se proti roku 1934 nezměnil, ač ovšem všechna systemisovaná
místa nebyla ani v roce 1935 obsazena. Rozmnožovati stav
soudců není však snadno možné, uváží-li se, že při větším počtu
soudců, nežli je dnes, mohla by býti ohrožena jednotnost judika-
tury. Kromě toho je výběr soudců velmi ztížen požadavky, které
na soudce u nejvyššího správního soudu jsou kladeny.


33

Kapitola 10. Ministerstvo školství a národní osvěty

a ze skupiny II. § 7. Uhřiněvský školní závod zemědělský, § 8. školní závod zemědělský
v Děčíně-Libverdě, § 16. Žabčický školní závod zemědělský a § 17. Kuřimský školní

závod vysoké školy zemědělské v Brně.

Rozpočet po stránce
všeobecné.

Výdaje kapitoly 10. podle vládního návrhu

 

preliminují se na rok 1937 částkou....

997, 885. 000 Kč,

což je proti prelimináři pro rok 1936....

944, 766. 600 Kč

více o...

53, 118. 400 Kč.

Příjmy kapitoly 10. preliminují se na rok
1937 částkou ............

40, 811. 000 Kč,

což je proti rozpočtu na rok 1936 .....

77, 486. 900 Kč

méně o...

36, 675. 900 Kč.

Referát zpravodajův.

Návrh rozpočtu kapitoly 10. a školních závodů zeměděl-
ských v Uhříněvsi, Děčíně-Libverdě, Žabčicích a Kuřimi (sku-
pina II. oddíl IV, §§ 7, 8, 16 a 17) na rok 1937 byly předmětem
podrobného jednání rozpočtového výboru v odpolední a večerní
schůzi dne 13. listopadu t. r.

Zpravodaj po podrobném číselném rozboru uvedených roz-
počtových návrhů věnoval další pozornost jednotlivým oborům
činnosti ministerstva školství a národní osvěty. Ukázal zejména
na přirozený organisační růst národního školství, rozvedl po-
drobně názory na způsob a obsah výuky a výchovy na školách
středních, uvítal počiny k zavedení vyučování o nár. hospodář-
ství na nich, reklamoval větší pozornost vyučování angličtině
a upozornil na potřebu důkladného školení v cizích jazycích
vůbec.

Zabýval se dále otázkou návalu žactva na školy odborné
a zvláště obchodní a upozorňoval na potřebu rychlejšího postupu
postátňování odborných škol pro ženská povolání.

Pokud jde o školství vysoké, uvedl, že dosavadní tak zvané
vědecké dotace nepostačují, zmínil se o nedostačujícím honoro-
vání vysokoškolských profesorů a otázce tax, jakož i o nedosta-
čujícím počtu vědeckých sil pomocných, zejména asistentů.

Dotkl se otázky náležité pomoci stálým divadlům, jmeno-
vitě též něm. divadlu v Praze a projevil přání, aby lidovýchovná
činnost ministerstva školství a národní osvěty věnovala pozor-
nost též otázkám z oboru věd sociálních a národohospodářských.

V souvislosti s rozborem návrhu rozpočtu ministerstva
školství a národní osvěty zmínil se zpravodaj podrobněji též
o potřebách stavebních, a to jak v oboru školství národního, tak
zejména i odborného a vysokého.

Výklad ministra školství
a národní osvity.

Ministr školství a národní osvěty Dr. Franke, který si vy-
žádal hned po zpravodajově referátu slovo, reagoval na všechny
jeho podněty a upozornil především, že zlepšení a zintensivnění
činnosti ministerstva školství a národní osvěty vůbec a zejména
ve smyslu zpravodajových vývodů je v prvé řadě arci otázkou
výše rozpočtových prostředků.

Školství střední.

Z ministrova podnětu dochází nyní ke konkrétnímu jednání
o zavedení výuky základních znalostí z oboru národohospo-

 


34

dářství na střední školy. S tím ovšem souvisí předchozí roz-
řešení otázky kvalifikovaných učitelských sil a vhodných
učebnic.

Touto novou disciplinou stejně jako náležitým prohloube-
ním tak zv. občanské nauky se škola značně přiblíží požadavkům
praktického života a výchově dobrého a všestranně vyzbroje-
ného občana státu.

Stejně důležitou je i otázka zmodernisování výuky cizím
jazykům, jež by vedlo ke skutečnému jich ovládání žactvem.
Této otázce věnuje ministr obzvláštní péči; upozornil však na
základní nutnost znáti především dobře navzájem jazyky obyva-
telstva ČSR.

Výběr cizích jazyků, jimž by bylo zvláště na středních ško-
lách učiti, je arci také věcí těch, kdož se jim učí, a jejichž výběr
se určuje především praktickými zřeteli povolání, jemuž se
hodlají věnovati.

Školství odborné.

Zvýšenému zájmu o školství odborné jmenovitě obchodní
vychází ministerstvo školství a národní osvěty vstříc zřizováním
poboček; ministr pomýšlí též na zřízení nových obchodních škol
a akademií. Bude se snažit o odstranění finančních překážek
rychlejšího postátňování odborných škol pro ženská povolání.

Školství vysoké.

Problém tax na školách vysokých musí býti ještě studován.

V oboru školství vysokého upozornil ministr dále na nutnou
potřebu reformy disciplinárního řádu a řízení.

Divadla.

Finanční zabezpečení stálých divadel věnuje ministr zvláštní
pozornost; podařilo se mu podstatně zvýšiti položku divadelní
a pomoci tak zejména také německému divadlu v Praze. Než
i tak zůstává řada divadel ještě v neutěšené hospodářské situaci
a je nutno pomýšleti na účinnější pomoc. Ministr dal také podnět
k tomu, aby i na Podkarpatské Rusi bylo v oboru stálého divadla
zařízeno, co tu chybělo.

Jest ovšem litovati, že nová doba postrádá dosud mecenášů.
Pociťuje se to ve všech oborech potřeb umění i vědy.

Při nedostatcích finančních pečuje ministr ještě alespoň
o to, aby ve všech oborech činnosti školské i osvětové a ve všech
složkách života kulturního zavládl duch a program presidentů
Masaryka a Beneše, který i ministr převzal za svůj.

Rozprava,

V debatě, jež následovala, promluvilo 8 poslanců.

Probírali veškerou činnost ministerstva školství a národní
osvěty a jeho úkoly, a to jak otázky dotčené již zpravodajem
a ministrem školství a národní osvěty tak i otázky další, ze-
jména postup provádění zákona o újezdních měšťanských ško-
lách a finanční potíže při tom se projevivši, potřeby živnosten-
ského školství pokračovacího a jeho vybudování, potřebu urych-
leného zbudování státní galerie, rozšíření sociální péče o stu-
denstvo i péče lidovýchovné, většího zabezpečení vědy i umění a j.

Debata byla ukončena poděkováním ministra školství a ná-
rodní osvěty za hladké projednání rozpočtového návrhu a struč-
ným doslovem zpravodaje.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP