14

Kapitola 3. Předsednictvo ministerské rady

a ze skupiny II. § 13. Státní tiskárny a), § 14. úřední noviny v Praze a v Bratislavě

a § 15. československá tisková kancelář.

Rozbor rozpočtu kapi-
toly 3.

Ve vládním návrhu dílčího rozpočtu kapi-
toly 3. na rok 1937 preliminují se celkové výdaje

 

částkou ..............

38, 433. 200 Kč,

tedy proti roku 1936 v částce .......

37, 210. 100 Kč

více o...

1, 223. 100 Kč.

Z preliminované částky připadá:

 

na titul 1. Předsednictvo ministerské rady..

17, 916. 600 Kč,

na titul la) Ministr bez oboru Dr. Fr. Spina.

316. 100 Kč,

na titul Ib) Ministr bez oboru E. Zajíček..

471. 400 Kč,

na titul 2. Guvernér země Podkarpatoruské.

501. 500 Kč,

na titul 3. Státní úřad statistický .....

19, 162. 600 Kč,

na titul 4. ústavní soud ........

65. 000 Kč.

Celkové příjmy kapitoly 3. na rok 1937

 

preliminují se u Státního úřadu statistického
částkou ..............

10, 627. 000 Kč,

tedy proti roku 1936 v částce .......

13, 077. 000 Kč

méně o...

2, 450. 000 Kč.

V dřívější struktuře rozpočtu nastala změna vsunutím no-
vých titulů a to: Titul Ib) Ministr bez oboru E. Zajiček a ti-
tul 2. Guvernér země Podkarpatoruské.

Zařazením výdajů preliminovaných u titulu Ib) a u ti-
tulu 2. do výdajů kapitoly 3. vysvětluje se zvýšení těchto výdajů
proti roku 1936; na toto zvýšení má vliv také postup zaměst-
nanců do vyšších stupnic platu podle zákona, rozšíření systemi-
sace některých míst a rozmnožení skutečného stavu zaměst-
nanců podle naléhavé potřeby.

Příjmy státního úřadu statistického na rok 1937 jsou pre-
liminovány podle pravděpodobně očekávaného výsledku.

Státní podniky tiskové.

V návrhu rozpočtu § 13. a) Státní tiskárny v působnosti
předsednictva ministerské rady, § 14. úřední noviny v Praze a
v Bratislavě a § 15. československá tisková kancelář preliminují
se vyšší náklady i vyšší příjmy vzhledem k stále stoupající čin-
nosti těchto podniků.

Rozprava.

O návrhu dílčího rozpočtu kapitoly 3. podal nejprve obsáhlý
referát zpravodaj, který podrobil úvaze a kritice rozpočet jed-
nak v jeho celku, jednak v jednotlivých položkách po stránce je-
jich účelnosti a nutnosti jejich zvýšení nebo snížení proti do-
savadnímu stavu. Zvláštní pozornost věnoval zpravodaj činnosti
a pracovnímu plánu úřadů, jejichž rozpočtová potřeba jest uve-
dena v projednávané kapitole. Zejména zdůraznil, že také tento-
kráte bylo presidium ministerské rady vedeno snahou po zhos-
podárnění celé veřejné správy, ke kterémužto účelu zřízená ko-
mise rozšířila svůj pracovní program do té míry, že její činnost
zasáhla široký okruh státní správy a že přikročila k řešení otá-
zek majících zásadní význam pro zhospodárnění veřejné správy.


15

Dále referoval zpravodaj o navrženém rozpočtu státních
tiskových podniků a to: Státní tiskárny v působnosti předsed-
nictva ministerské rady, úřední noviny v Praze a v Bratislavě
a československá tisková kancelář.

V rozpravě vystřídalo se celkem deset řečníků, jejichž vý-
vody dotkly se všech důležitých aktuálních otázek státního ži-
vota rázu politického, hospodářského, kulturního a sociálního.

Výklad předsedy vlády.

Během rozpravy učinil předseda vlády projev, v němž podal
především obraz hospodářských poměrů, jak se vyvíjejí po pro-
vedené devalvaci. Zdůraznil zejména oživení výroby průmyslové
a zahraničního obchodu, jakož i stabilní pokles nezaměstnanosti.
Poukázal na známky opětného vzrůstu národního důchodu, ro-
zebral otázku státního dluhu a vyzvedl, že jeho tíživost zmen-
šuje se tím, že ze šesti sedmin je dluhem vnitřním. Další část
projevu věnoval předseda vlády otázce reformy veřejné správy
a otázkám státně - zaměstnaneckým. Projev pak uzavřel výkla-
dem o národnostních otázkách a výkladem o nejbližším pracov-
ním programu vládní koalice.


16

Kapitola 4. Ministerstvo zahraničních věcí.

Snížení rozpočtu.

Rozpočet ministerstva zanranicmcn věci vykazuje na rok
1937 celkovou potřebu 132, 248. 100 Kč a jest proti roku 1936
nižší o 482. 000 Kč.

Příjmy jsou preliminovány částkou 7, 101. 000 Kč, která je

o 1, 021. 000 Kč vyšší než celkové příjmy preliminované na rok
1936.

V rozpočtovém výboru bylo zpravodajem zdůrazněno, že
rozpočet kapitoly 4. byl snížen nejen o vykázanou částku
482. 000 Kč, ale i o 1, 021. 000 Kč, o něž byly zvýšeny příjmy.
Částka tato jest totiž výnosem příplatků ke konsulárním po-
platkům, která byla až dosud účtována k dobru položek služeb-
ních vydání diplomatických a konsulárních úřadů a s nímž obě
tyto položky počítaly jako s příjmem. Ježto tento výnos účtuje
se nyní v řádných příjmech, bylo nutno příslušné položky vysla-
neckých a konsulárních služebních vydání přiměřené zvýšiti.

1 při takto sníženém rozpočtu musí ministerstvo zajistiti úhradu
vyššího nákladu na časový postup zaměstnanců, který vznikl
uplynutím dalšího tříletí od resystemisace z r. 1930, kterýžto
náklad sám vyžaduje asi 850. 000 Kč.

Formální stránka roz-
počtu.

Po stránce formální vykazuje rozpočet kapitoly 4. novou
položku v ústředí pod názvem: Přídavky (příspěvky) zahra-
niční služby. Stalo se tak na podkladě vládního usnesení z 3. čer-
vence 1936, kterým byly upraveny zvláštní přídavky v oboru
ministerstva zahraničních věcí podle § 148 platového zákona.

Stabilita rozpočtu..

Ministerstvo zahraničních věcí udržuje svůj rozpočet již
po několik let na celkem stejné výši. Pan zpravodaj upozorňuje,
že tato stabilita nijak neodpovídá neustále se měnící situaci
mezinárodní, která co do složitosti úkolů, jež zaměstnávají za-
hraniční službu, vykazuje trvale křivku vzestupu. Nelze zastříti
fakt, že rozpočet počíná jeviti mezery, které by mohly činnost
resortu omezovati.

Zastupitelské úřady.

Nedostatek úvěru má vliv zejména na síť zastupitelských
úřadů. Nedostatek zastupitelských úřadů se již projevil při ně-
kterých obchodně politických jednáních se zámořskými státy,
kde průtahy ve sjednání nových smluv byly často způsobeny
právě tímto nedostatkem. Záleží na povolení dostatečných pro-
středků úvěrových, má-li býti organisace zastupitelských úřadů
úplná do té míry, aby mohla s úspěchem zastati všechny úkoly
jí svěřené.

Služba zpravodajská a
propagační.

Zpravodaj zmiňuje se dále o službě zpravodajské a propa-
gační, bez které není zdárná činnost ministerstva zahraničních
věcí myslitelná. Stačí poohlédnouti se po činnosti tohoto druhu
v jiných státech, aby bylo zjevno, jaká důležitost se jí přikládá
a jaké prostředky jsou jí dávány k disposici. Je požadavkem
prozíravosti a nezbytným prostředkem defensivy míti tuto čin-
nost ve stavu pohotovosti, na výši doby a finančně řádně za-
bezpečenu, aby životní zájmy státu neutrpěly škody.

Úspory.

Značné úspory bylo dosaženo na příspěvku republiky
československé na Společnost národů. Tento příspěvek byl
dosud vyměřován na podkladě 29 jednotek, kdežto od roku 1937


17

bude měřen na základě 25 jednotek. Toto přeřazení Českoslo-
venska do nižší platební kategorie o 4 jednotky níže znamená
na př. v rozpočtu na rok 1937 úsporu 115. 108'28 zlatých franků.
Další značné snížení vykazuje položka "Podpory ruským a ukra-
jinským uprchlíkům" a to o 300. 000 Kč, což je důsledkem po-
stupné likvidace této akce.

Účinky devalvace.

Zpravodaj upozorňuje na účinky devalvace koruny česko-
slovenské, účelem devalvačního zákona bylo snížiti kurs koruny
československé v cizině, účelu toho bylo dosaženo a cizí měny
stouply přibližně až o 20%. Poněvadž rozpočet ministerstva za-
hraničních věcí počítal ještě s kursy platnými před devalvací,
nebude resort moci vystačiti s preliminovanými úvěry, pokud
jde o platy do ciziny při výdajích osobních i věcných.

Rozprava.

Při podrobné rozpravě zabývali se řečnici mezinárodními
otázkami politickými a národohospodářskými, vnitřní organi-
sací resortu, problémy propagačními a informačními a konečně
menšinovými otázkami.

Výklad ministrův.

Ministr zahraničních věcí zaujal zásadní stanovisko k roz-
pravám o otázkách mezinárodní i vnitřní politiky a odpověděl
na některé poznámky, které byly učiněny k rozpočtu minister-
stva zahraničních věcí.

Zahraniční přídavky.

Nová úprava zahraničních přídavků je výsledkem dohody
s jinými kompetentními instancemi, k níž se dospělo po dlou-
hém a svědomitě připraveném jednání.

Organisace zahraniční
služby.

Ministr osvětlil poslání zastupitelských úřadů, které vedle
činnosti národohospodářské mají také velmi obsáhlé úkoly jiné.
Nelze tedy bez zralé úvahy zřizovati nové konsuláty na úkor
konsulátů v zemích, které mají spoutané hospodářství. Mini-
sterstvo zahraničních věcí věnuje obchodně politické stránce
zahraniční služby velkou pozornost a hledí odstraniti obtíže,
které tkví v hospodářské politice některých zemí. Bylo by po-
chybené domnívati se, že světové potíže hospodářské a finanční
jsou zaviněny zahraniční politikou.

Péče o krajany v cizině.

O péci o krajany v cizině dělí se ministerstvo zahraničních
věcí s ministerstvem školství a ministerstvem sociální péče.
Tyto tři resorty vládnou většími prostředky, kterých se užívá
ve prospěch zahraničních krajanů. Naproti tomu úvěr reservo-
vaný v kapitole 4. na podporu ruských a ukrajinských emi-
grantů je poměrně malý, každým rokem se zmenšuje a v do-
hledné době zanikne úplně.


18

Kapitola 5. Ministerstvo národní obrany.

Rozpočet ministerstva národní obrany na rok 1937 preli-
minuje se ve výdajích částkou 1. 360, 000. 000 Kč. Bude tedy
v roce 1937 zvýšen o 20, 000. 000 Kč oproti roku předchozímu.

Kromě toho obsahuje čl. XVII. fin. zákona zmocnění, aby
na doplnění, obměnu a zajištění materiálu a některých zařízení
nezbytných pro obranu státu bylo použito doplňkem k prostřed-
kům rozpočteným v kap. 5 výtěžku půjčky obrany státu podle
zákona ze dne 29. května 1936, č. 142 Sb. z. a n., až do výše
438, 000. 000 Kč. Zato však "Fond pro věcné potřeby národní
obrany", jemuž podle § 2, odst. 2 zák. č. 240/1936 Sb. z. a n.
měla v r. 1937 připadnouti poslední splátka v částce 315, 000. 000
Kč, nebude touto částkou dotován, a všechny mimořádné výdaje
na technickou obranu státu, jak jsou výše naznačeny, budou
vesměs kryty z uvedené částky výnosu pravé zmíněné půjčky
obrany státu.

Rozdělení rozpočtu.

Rozpočet dělí se jako v letech předešlých na rozpočet
ústřední správy (tit. 1), rozpočet armády (tit. 2), rozpočet
francouzské vojenské mise (tit. 3) a rozpočet určený pro so-
ciální péči o vojenské poškozence a legionáře, jejich rodiny a
pozůstalé (tit. 4). Do oboru působnosti ministerstva národní
obrany náleží dále tři státní podniky a to:

Vojenská továrna na letadla, Vojenské lesní podniky a Tis-
kárna ministerstva národní obrany.

Ústřední správa.

Celkové výdaje tit. 1 na rok 1937 jsou rozpočteny částkou
47, 523. 000 Kč a jsou tudíž zvýšeny oproti rozpočtu na rok 1936
o 4, 168. 100 Kč.

Národní obrana.

Celkové výdaje tit. 2 určeného pro národní obranu jsou
preliminovány částkou 1. 299, 702. 000 Kč a jsou tudíž o
15, 851. 000 Kč větší než roku loňského.

Francouzská vojenská
mise.

Výdaje na francouzskou vojenskou misi na rok 1937 preli-
minují se částkou 815. 000 Kč a jsou tudíž nižší o 20. 000 Kč
oproti roku minulému.

Sociální péče o vojenské
poškozence a legionáře.

Výdaje určené na sociální péči o vojenské poškozence a le-
gionáře, jakož i jejich rodiny a pozůstalé, jsou stanoveny
částkou 11, 960. 000 Kč a jsou tudíž toliko o 900 Kč vyšší než
v roce minulém.

Rozpočet kap. 5 byl projednáván v rozpočtovém výboru
posl. sněmovny dne 11. listopadu 1936.

Výklad rozpočtového
zpravodaje.

O rozpočtu podal nejprve obsáhlý a vědecky založený
referát rozpočtový zpravodaj, který uvedl v podstatě toto:

V úvodu zabýval se především strukturou rozpočtu a po-
ukázal na zdroje, ze kterých čerpá národní obrana část finanč-
ních prostředků kromě řádného rozpočtu. Je to Fond pro věcné
potřeby národní obrany a půjčka na obranu státu z roku 1936.
Nato přikročil k podrobnému rozboru jednotlivých položek, odů-


19

vodnil jejich potřebu a pokud byly některé položky zvýšeny, vy-
světlil důvody, jež ke zvýšení vedly. Při tom zabýval se zpravo-
daj řadou pozoruhodných námětů, dotýkajících se aktuálních
problémů branné moci a otázek hospodářských, které jsou
v úzkém vztahu k armádě.

Mimo jiné doporučil, aby důstojníci nebyli oddalováni od
svého vlastního úkolu, t. j. služby ve zbrani a nemuseli se v ta-
kovém rozsahu věnovati práčem administrativním, jako tomu
jest dosud. Jde tu o problém zjednodušení vojenské admini-
strativy.

Letectví.

Pojednav zevrubně o otázce výživy mužstva a poukázav,
do jaké míry je tato otázka v souvislosti se zemědělskou vý-
robou, přechází zpravodaj k důležitému oboru vojenské správy,
k vojenskému letectví. Doporučuje především dokonalejší vy-
budování vojenského technického leteckého ústavu a řádné ho-
norování schopných pracovníků. Jest třeba, aby u nás docházelo
v důležité otázce konstruování prototypů letadel ke zdravé sou-
těži s hlediska světového, nikoliv jen k úzké soutěži mezi domá-
cími továrnami. Pokud se týče výroby letadel, doporučuje zpra-
vodaj, aby se věnovala zvláštní pozornost vybudování domácího
průmyslu potřebného k výrobě leteckého materiálu, který až
dosud dovážíme ze zahraničí.

Oceňuje vřelými slovy snahu voj. správy, aby byl vychován
a náležitě vycvičen letecký dorost, že tato výchova je na správné
cesté, svědčí dosažené výsledky na světovém kolbišti, kde naši
letci dosáhli předních cen. S uznáním vzpomíná leteckého dne,
při němž se ukázala soudržnost a solidarita celého národa pro
úkoly národní obrany.

K Otázce nákladů na letectví poznamenává zpravodaj, že
u nás vynakládáme na letectví poměrně daleko méně než jinde
a že by bylo v zájmu řádného vybudování této důležité zbraně,
aby příslušné položky byly zvýšeny.

Pojednávaje o vědecky závažných úkolech vojenského tech-
nického leteckého ústavu, přimlouvá se za navázání užších styků
s vědeckými pracovníky vysokých škol, kteří by mohli poskyt-
nouti vojenské správě cenné služby při řešení určitých vojen-
ských problémů.

Zeměpisný ústav.

Vřelá slova uznání vyslovil zpravodaj veliké práci přísluš-
níků vojenského zeměpisného ústavu, kteří konají důležitou a
produktivní práci nejen pro armádu, nýbrž i pro širokou veřej-
nost, ale jsou velmi špatně honorováni. Je třeba si zjednati
radikální nápravu.

Srovnání s rozpočty
cizích států.

V dalším porovnává řečník vojenské rozpočty cizích států
a podle statistických dat, pokud jsou přístupná, dochází k zá-
věru, že naše výdaje na naši armádu nejsou poměrně nikterak
vyšší než náklady ve státech ostatních a že tudíž náš vojenský
rozpočet není nikterak předimensován. Po stránce hospodářské
považuje zpravodaj za uspokojivé, že poměr mezi výdaji pro-
duktivními a neproduktivními je dobrý a zvlášť zdůrazňuje, že
celých 85% výdajů na armádu zůstává ve státě.

Pojednav ještě obšírně o úkolech generálního sekretariátu
obrany státu, kterému ve věcech národní obrany přísluší ve-
liká zodpovědnost, a o úkolech meziministerského poradního
sboru obrany státu, doporučil schválení rozpočtu.

 


20

Rozpočtová rozprava.

Nato byla zahájena rozprava, které se zúčastnilo 12 řečníků.
Řečníci zdůrazňovali především požadavek, aby v nynějších váž-
ných dobách nejen armáda, která je nezbytným předpokladem
zabezpečení státu, byla řádně vybudována a moderně vyzbro-
jena, nýbrž aby byly plněny i ostatní předpoklady řádné obrany
státu, jako jest vybudování průmyslu důležitého pro obranu
státu, výstavba silnic, železnic, mostů, vyřešení motorisace a j.
Stejná pozornost byla věnována úkolům civilní protiletecké
obrany.

Řada řečníků vřele plaidovala pro plné zhodnocení vojenské
služby a pro odstranění následků, které stihají vojáky oproti ne-
vojákům. Jde tu hlavně o započtení presenční služby ve veřej-
ných službách a o zachování míst vojínů přicházejících z pre-
senční služby a o jiné.

Byl zdůrazňován požadavek zvýšení výroby domácích tuků a
ostatních potravin domácího původu, abychom měli dostatečné
reservy pro případ potřeby, kdy nebude možno potraviny, jmeno-
vitě rostlinné tuky, dovážeti z ciziny. Řada řečníků zabývala se
otázkou překládání branců do náhradní zálohy a požadovala, aby
postup při vyřizování těchto žádostí byl blahovolnější a aby
bylo umožněno přeložiti do náhradní zálohy všechny brance,
kteří této výhody opravdu naléhavě potřebují.

Bylo doporučováno též zlepšení postavení civilních zaměst-
nanců voj. správy.

Někteří řečníci německých politických stran zabývali se
otázkou postavení německé inteligence v armádě, poukazovali
na dobrý poměr německého obyvatelstva vůči vojsku, požadovali
zaměstnávání německého dělmctva na vojenských stavbách a j.

Celkově možno říci, že rozpočtová debata pohybovala se na
vysoké úrovni a byla vedena odborně a věcně. Téměř všichni
řečníci shodovali se v tom, že v nynějších vážných dobách nutno
dáti armádě vše, co potřebuje ke svému řádnému vybavení, aby
byla skutečnou záštitou státu a zabezpečení míru.

Projev ministra národní
obrany.

Před ukončením debaty přihlásil se ke slovu ministr národní
obrany, který zodpověděl řadu dotazů během debaty předne-
sených.

Ve věci zavedení branné výchovy prohlásil, že meziminister-
ská jednání v této věci budou urychlena a že osnova zákona
bude v blízké době předložena zákonodárným sborům k ústav-
nímu projednání. Ideové stránce branné výchovy se může věno-
vati každý, kdo se státem dobře smýšlí a tělovýchově dobře roz-
umí. Zde jsou jistě na prvém místě naše tělovýchovné organi-
sace. Pokud se týče praktické stránky branné výchovy, jest
jasné, že budou ji muset obstarávati vojáci, ať aktivní nebo zá-
ložní. Budou při tom pěstovány všechny discipliny, které mají
býti podmínkou řádného výcviku vojáka, tedy i disciplina pa-
sivní obrany obyvatelstva.

Ku předneseným požadavkům zemědělských kruhů na sní-
žení chovatelské lhůty koní prohlásil ministr, že vojenská správa
se touto otázkou již zabývala. Pokud však bude vojenský roz-
počet tak značně omezován jako dosud a to speciálně v rozpoč-
tové položce na nákup remont, do té doby nebude možno těmto
jinak odůvodněným požadavkům vyhověti.


21

Pokud se týká poměrů civilních zaměstnanců voj. správy,
přislíbil ministr věnovati předneseným požadavkům náležitou
pozornost. Zrušení kvitančního kolku, který až dosud některé
kategorie smluvních zaměstnanců voj. správy musí platiti, ne-
může voj. správa o své újmě uskutečniti, poněvadž věc spadá
především do kompetence ministerstva financí. Pokud se týče
sociálního postavení zaměstnanců vojenského zeměpisného
ústavu, ujistil ministr, že jediné nedostatek finančních pro-
středků je na překážku tomu, aby sociální postavení těchto za-
městnanců bylo zlepšeno natolik, aby odpovídalo jejich mra-
venčí, pilné práci, o které bylo správně zdůrazněno, že je to
práce, která namnoze připravuje lidi o zrak. Pokud se týká po-
měru zaměstnanců voj. lesních podniků, prohlásil ministr, že
platí pro ně obdobné předpisy, jako pro zaměstnance státních
lesů a statků.

Ku předneseným stížnostem na pronásledování vojínů pro
politické přesvědčení prohlásil ministr, že nic takového se
v armádě neděje. Vojenská správa má v tom směru toliko jeden
zájem, aby se v armádě nepolitisovalo a aby vojáci byli dobře
vycvičeni, byli stateční a dovedli plniti povinnosti, jež se jim
ukládají.

Příslušníkům mladé německé inteligence ministr vřele do-
poručil, aby se pečlivě učili státnímu jazyku, jelikož jinak by
se nemohli státi čs. důstojníky v záloze. Do důstojnických škol
mohou totiž býti přijímáni jen ti aspiranti, kteří ovládají vyučo-
vací jazyk. Jestliže z německých aspirantů není někdo přijat do
důstojnické školy, je tu zpravidla důvodem právě neznalost slu-
žebního jazyka, nikdy však příslušnost k menšinové národnosti,
nebo důvody politické. V tom směru postupuje vojenská správa
s naprostou objektivitou.

Stejně nemohl ministr akceptovati mínění, že se na vojen-
ské stavební práce nepřijímají němečtí dělníci. Sám měl mož-
nost se přesvědčiti, že na těchto pracích pracuje též značné pro-
cento dělnictva německé národnosti.

V závěru poděkoval ministr rozpočtovému zpravodaji za
jeho obsáhlý referát, jakož i ostatním řečníkům za jejich věcné
projevy a požádal o schválení rozpočtu.


22

Kapitola 6. Ministerstvo vnitra.

Všeobecný rozbor
rozpočtu.

Úhrn výdajů této kapitoly se preliminuje
na rok 1937 podle vládního návrhu částkou..

773, 719. 000 Kč.

V ústavně schváleném státním rozpočtu
na rok 1936 byl úhrn výdajů .......

714, 740. 100 Kč,

takže celková potřeba jest vyšší o .....

58, 978. 900 Kč.

Tento rozdíl vyplývá jednak ze zvýšení
osobních výdajů o ..........

47, 413. 600 Kč,

jednak ze zvýšení věcných výdajů o....

11, 565. 300 Kč.

Úhrn příjmů na rok 1937 se předpokládá
částkou ..............

9, 965. 900 Kč,

což je proti obdobnému úhrnu v roce 1936
více o ...............

5, 972. 600 Kč.

V generální a speciální debatě byla k dílčímu rozpočtu mini-
sterstva vnitra přednesena řada námětů, jež budou učiněny před-
mětem úředního jednání.

Rozprava.

Ministr vnitra ve svém proslovu vyznačil dvě stěžejní zá-
sady, jimiž jest ovládán rozpočet ministerstva vnitra, a to pře-
devším tradicionelní zásadou krajní úspornosti a za druhé usi-
lovnou snahou, aby do všech podrobností byla splněna resortní
povinnost zajistiti naprostou vnitřní bezpečnost, klid a pořádek
v celém území státu. Ministerstvo vnitra ocitlo se vlivem ne-
klidné doby v přívalu nových úkolů, jež musilo řešiti s rychlostí
zcela mimořádnou, avšak tak, aby rychlost nikde nebyla na
úkor dobře uvážené účelnosti. Tyto požadavky snažily se všechny
složky ministerstva vnitra co nejsvědomitěji plniti a skutečně
je také splnily. Společné práce, týkající se bezpečnosti státu, vy-
tvořily neobyčejně úzkou a úspěšnou spolučinnost ministerstva
vnitra s ministerstvem národní obrany.

Bezpečnostní služba.

V oboru bezpečnostní služby nutno v přítomné době s urych-
lením doháněti, co nebylo provedeno v době, kdy vším právem
mohla rozhodovati dobrá víra v klidnou budoucnost mezinárod-
ního vývoje a důvěra v pevnost všech svazků, na nichž spočívá
mezinárodní řád, politický život a vzájemný poměr států. Opa-
tření k vnější obraně státu musí však býti nyní ještě doplněna
i vnitřním zabezpečením republiky a takovým uspořádáním
ústrojí státního, aby byl vždy a za všech okolností zajištěn žá-
doucí klid a spořádaný chod veškerého života. Zvláštního dů-
razu a zvláštní neodkladné naléhavosti dodávají úkolům bezpeč-
nostní služby některé zjevy, vyvolané uvnitř státu zneužitím tí-
živých poměrů hospodářských a rušivými zásahy různých pod-
vratných živlů, jejichž činnost a snahy jsou v příkrém rozporu
se státními zájmy. Ministerstvo vnitra připravilo dalekosáhlý
projekt, podle něhož má býti vybudována souvislá síť státních
policejních orgánů, jak v pohraničí, tak i v některých oblastech
vnitrozemských. Rozhodujícím momentem je tu jedině skuteč-
nost, do jaké míry jest dotčené území exponováno s hlediska
bezpečnosti státu, otázka, jaké obyvatelstvo a zejména jaká ná-
rodnost obývá toto území, je zcela nerozhodnou.

Podle rozhodnutí vlády bude souvislá síť státních policej-
ních úřadů a policejních expositur pokrývati celé téměř pohra-
niční území při státních hranicích země české a Moravskoslez-


23

ské a kromě toho budou zřízeny státní policejní úřady i v někte-
rých dalších vnitrozemských místech. Aktivují se již prvé dvě
etapy nových státních policejních úřadů a jejich expositury.
Ministr vnitra upozornil, že při rychlém uskutečňování celého
plánu nebude možno vyhnouti se některým přechodným nedo-
statkům, jež jsou dány především značně zvýšenou potřebou
kvalifikovaných sil a bytovými poměry v některých obcích,
avšak bude vyvinuto veškeré úsilí, aby tyto potíže byly co nej-
dříve odstraněny a překonány. Ministr zdůraznil velmi dobrou
kooperaci, jež se vyvinula mezi ministerstvem vnitra a dotče-
nými obcemi, stejně českými jako německými. S uspokojením
konstatoval, že právě agenda postátňovací utvořila řadu osob-
ních vztahů mezi úředníky ministerstva vnitra, kteří považují
za svůj přední úkol usnadniti obcím jejich působnost, a zástupci
obcí, kteří na základě navázaných osobních styků přicházejí
k ministerstvu vnitra pro informace v nejrůznějších směrech.
Je to radostný doklad, že administrativa demokratického státu
může býti prosta vší byrokratické strohosti a může vytvořiti ra-
dostný poměr mezi orgány státu a občanstvem.

Bylo provedeno podstatné rozmnožení systemisovaných slu-
žebních míst pro všechny kategorie zaměstnanců státní policejní
služby, a na účet této zvýšené systemisace se již přijímají nové
síly do policejních strážních sborů.

Pojednávaje dále o technickém vybavení policejních orgá-
nů, poznamenal ministr, že jsou již v plném proudu přípravné
práce, spojené s vybudováním policejní radiotelegrafní služby,
a že nová organisace policejních strážních sborů provádí se na
podkladě vládního nařízení č. 51/36 Sb. z. a n. a bude doplněna
novým služebním řádem a dalšími vnitřními předpisy. Rovněž se
pracuje na reorganisaci bezpečnostní služby kriminální a na
řádném vybudování policie hospodářské, jejíž úkolem bude do-
zor nad správným vývojem hospodářského života a regulace
možných nepříznivých úchylek a výkyvů.

Četnictvo.

Ministerstvo vnitra velmi intensivně pokračovalo v zapo-
čaté činnosti organisační. Byly v zřízeny některé nové četnícké po-
hotovostní oddíly a rovněž síť četnických silničních kontrolních
stanic byla rozvířena. Je také na naší veřejnosti na automobi-
listech, motocyklistech, cyklistech i chodcích, aby těžkou službu
silniční policie usnadňovali a sami se starali o pořádek na silni-
cích. Bezpečnost na silnicích při dnešním velkém automobilovém
ruchu je důležitý problém veřejné bezpečnostní správy.

Se zřetelem ke značnému leteckému rozmachu bude nutno
rozmnožiti počet četnických leteckých hlídek i jejich personálu
a vybaviti je dokonalou výzbrojí. zvláště též v oboru vysílacích
stanic. S největší intensitou pokračuje se ve zdokonalování te-
lefonní sítě četnictva. Dosud je vybaveno telefonem v zemi české
asi 92%, v zemi Moravskoslezské asi 94% a v zemi Slovenské
asi 94% celkového počtu četnických stanic. V zemi Podkarpato-
ruské jsou již vybaveny všechny stanice telefonem. Ve zdokona-
lování telefonního spojení četnictva bude i nadále se stejným
úsilím pokračováno a bude vynaloženo vše, aby zbývající čet-
nické stanice byly vybaveny telefony v příštím roce.

Organisace politické
služby.

V organisaci politické sluchy se pokračovalo v uplynulém
období v pevně založené činnosti, směřující ke zdokonalení do-
savadního správního organismu a k prohloubení jeho činnosti.


24

V tomto směru byly z řad různých činitelů místních, zvláště sa-
mosprávných, uplatňovány požadavky, aby v určitých oblastech,
zejména sídlech dřívějších samosprávných okresů byly zřizo-
vány nové okresní úřady. Nejnaléhavějším požadavkům v tomto
směru bylo již vyhověno loňského roku tím, že vláda zřídila cel-
kem 5 nových okresních úřadů v místech, kde již byly staré,
předválečné expositury. Při zřizování dalších bude postupováno
s náležitou rozvahou. Tím nemá býti řečeno, že počet měst nebo
počet nově zřizovaných úřadů byl uzavřen. Kde se vyskytují sku-
tečné nedostatky, zvláště pokud jde o styk občanstva s úřadem,
budou zřizovány expositury okresního úřadu. Na politické ex-
positury budou přeneseny především ty agendy, při nichž je nej-
Častěji nutný osobní styk strany s úřadem. Hospodářský život
moderní doby vyžaduje kategoricky, aby veřejná správa byla
decentralisována a vykonávána přímo uprostřed obyvatelstva.

Vládni tajemníci.

Požadavkům, aby výkon agend okresních úřadů byl přiblí-
žen obyvatelstvu, bude lze vyhověti tím, že po aktivování insti-
tuce vládních tajemníků bude možno přímo v obcích obstarávati
některé agendy, jež dosud se vykonávají u okresních úřadů. Po-
žadavek pro zřízení instituce vládních tajemníků jest požadavek
ryze vojenský, neboť patří mezi nejzákladnější podmínky bez-
vadné obrany státu, úkolem civilní správy při uskutečnění to-
hoto požadavku jest, aby při tom bylo co nejvíce ulehčeno obcím
v jejich dosavadní přenesené působnosti, kterou nevykonávají
pro sebe, ale pro stát, a aby se také docílilo žádoucí decentrali-
sace a sblížení úřadů s obyvatelstvem. Tato osnova nesměřuje
nikterak k nějakému okleštění samosprávy. Ministr vnitra s po-
vděkem kvitoval zájem řady poslanců, kteří se přimlouvali za
urychlené uskutečnění této instituce.

Význačný krok k decentralisaci správy byl učiněn v zemi
Slovenské zřízením kanceláře zemského presidenta v Košicích.

Umístění úřadů.

Pokud jde o umístění úřadů, ministr uvedl, že úřady spada-
jící do kompetence ministerstva vnitra nebyly umístěny vždy
tak, jak by bylo třeba, úkol ministerstva vnitra byl tu neoby-
čejně svízelný, ale díky porozumění obcí a také i ministerstva
financí, bylo ministerstvu vnitra usnadněno, že tyto závady
mohly býti ve značné míře odstraněny. S hrdostí možno konsta-
tovati, že z velké části máme v celém státě své úřady umístěny
tak, že to státu může sloužiti ke cti. Jsou ovšem případy, kde
je třeba ještě nápravy, v příštím roce se však zamýšlí celá řada
staveb a adaptací, a to jak pro úřady politické, tak i policejní,
jakož i pro četnictvo. Ministr se vyslovil s uznáním o porozumění
obcí bez rozdílu národnosti jejich obyvatelstva, jež projevily pro
tyto úkoly a s nímž vycházely vstříc potřebám ministerstva
vnitra.

Protileteeká obrana.

Rok 1936 přinesl intensivní činnost v budování civilní proti-
letecké obrany. Zákon svěřil provádění této obrany v prvé řadě
úřadům resortu ministerstva vnitra, jež vydalo řadu výnosů,
pokynů a směrnic, na jejichž základě bylo přikročeno v obcích
k budování protiletecké obrany. Jako každá nová organisace
musila i civilní protiletecká obrana překonati počáteční obtíže.
Zásahům politických úřadů podařilo se z valné části skutečně
vnésti do práce civilní protiletecké obrany onen život, jehož tato
věc vyžaduje. Protiletecká obrana nalezla zejména na venkově
oddané nositele v hasičstvu a čsl. červeném kříži. Vyspělost


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP