14 dnů; je-li trest na penězích nedobytný,
přemění se v náhradní trest na svobodě podle
míry zavinění, nejvíce však v trest na svo-
bodě 14 dnů.

(2) Jestliže někdo zaplatil vzhledem k usta-
novení § 85, odst. 3, věty první peněžní částku
stanovenou železničním přepravním řádem,
nemůže býti pro jednání, o které jde, trestán
podle ustanovení předcházejícího odstavce.

IV. Ustanovení o příspěvku na úhradu ná-
kladů spojených s výkonem státního dozoru.

§ 141.

(1) K úhradě nákladů, které vznikají pro-
váděním dozoru podle ustanovení tohoto zá-
kona, přispěje železniční podnik státu část-
kou, kterou určí železniční správní úřad se
zřením k rozsahu přepravy a k zvláštním po-
měrům podniku v dohodě s ministerstvem
financí, a jde-li o svazky územní samosprávy,
také v dohodě s ministerstvem vnitra.

(2) Podnik bude zdarma přepravovati or-
gány železničního správního úřadu, vojenské
železniční orgány označené v § 118, odst. 6, a
vládní komisaře (i jejich zavazadla) všemi
druhy vlaků (v jakékoli třídě vozové) i vozidel
a dovolí jim na požádání užíti železničního
telegrafu a jiných dorozumívacích zařízení.
Tato povinnost vzniká, jakmile se řečené or-
gány a komisaři prokáží průkazem, který
k tomu účelu vydá železniční správní úřad.

V. Další odchylky pro svazky územní
samosprávy.

§ 142..

(1) Ustanovení §§ 127 až 134 a § 135,
odst. 2, neplatí, vyjímajíc předpis § 130,
odst. 3, věty druhé, jde-li o zemi neb okres, a
užije se tu prostředků podle zákona o orga-
nisaci politické správy. Oprávnění železnič-
ního správního úřadu, udíleti ve věcech,
o které jde, pokyny ve smyslu čl. 1 řečeného
zákona, není tím dotčeno. Jde-li o zemi neb
okres, učiní železniční správní úřad opatření
podle § 135, odst. 1 v dohodě s ministerstvem
vnitra.

(2) Byl-li stanoven pro schůzi zemského
neb okresního zastupitelstva, výboru nebo
komise pořad jednání, který obsahuje před-
mět dotýkající se drah, jejichž koncesionářem
nebo provozovatelem je země neb okres, buď

- 57 -


pořad jednání zaslán včas před schůzí želez-
ničnímu správnímu úřadu. Jemu buď také bez
průtahu oznámeno jakékoli usnesení v takové
věci, které bylo učiněno ve schůzi jmenova-
ných sborů.

§ 143.

(1) železniční disciplinární výbor projedná
věci týkající se drah, které provozuje obec,
v senátě, který se skládá z předsedy, ze člena,
jmenovaného z úředníků železničního správ-
ního úřadu a ze člena jmenovaného ministrem
vnitra.

(2) Ustanovení § 133 neplatí, jde-li o obec.
Možno tu však užíti prostředků podle zákonů
upravujících obecní zřízení.

(3) Jde-li o obec, vyslechne železniční
správní úřad, než učiní opatření podle § 135,
obecní zastupitelstvo a příslušné opatření
učiní v dohodě s ministerstvem vnitra.

VI. Ustanovení pro dráhy státní.

§ 144.

Předpisy §§ 127 až 135, § 141, odst. 1 se
nevztahují na dráhy státní; pro ně platí
v těchto věcech zvláštní předpisy. Ustanovení
§ 124 se vztahuje na dráhy státní potud, po-
kud zvláštní předpisy nestanoví nic jiného.

Hlava druhá.
Dráhy vedlejší.

§ 145.
Všeobecně.

Pro dráhy vedlejší platí předpisy hlavy
první s odchylkami podle následujících para-
grafů.

/. Odchylky od předpisů tohoto zákona pro
dráhy hlavní.

§ 146.
Zásadní ustanovení.

(1) Pro dráhy vedlejší buďte stanoveny,
hledíc k různosti povahy dráhy vedlejší a
podle toho, jak to dovolují okolnosti, odchylky
z předpisů platných pro dráhy hlavní a po-
voleny úlevy z nich, a to zejména po stránce
podmínek a zásad týkajících se koncesování,

- 58 -


vybudování, udržování a provozu dráhy, jakož
i po stránce zjednodušení příslušných řízení.
Takové odchylky a úlevy mohou býti stano-
veny nebo povoleny koncesní listinou, vládním
nařízením nebo rozhodnutím železničního
správního úřadu podle zásad stanovených
vládním nařízením.

(2) Bez újmy tohoto zásadního ustanovení
platí úchylky a úlevy pode §§ 147 až 151.

§147.

K dílu prvnímu, druhému a
čtvrtému hlavy první.

(Povolení k přípravným pracím, koncese,
vybudování a udržování dráhy. )

(1) Jestliže ten, kdo chce vybudovati dráhu
vedlejší, nemá z jakéhokoli důvodu zapotřebí
oprávnění podle § 7, odst. 1, nemusí v žádosti
o koncesi prokazovati, že pro zamýšlenou
dráhu bylo uděleno povolení k přípravným
pracím (§ 12, odst. 2).

(2) Mohou býti povoleny úlevy z ustano-
vení § 38 o požárním prostoru; to se může
státi zejména u dráhy úzkého rozchodu.

§ 148.

K dílu pátému hlavy první.

(Poměr k veřejným pozemním komunikacím,
k vodám i k vodním dílům, k dolům na vy-
hrazené nerosty a k regulačním zájmům vý-
znamnějších obcí. )

(1) Dráhu vedlejší možno vésti po veřejné
pozemní komunikaci (veřejném prostran-
ství), jestliže je k tomu komunikace (pro-
stranství), třebas po provedení úprav, způso-
bilá a není-li provozem dráhy ohrožena bez-
pečnost dopravy po komunikaci (prostran-
ství). Nedojde-li o tom k dohodě mezi želez-
ničním podnikem a vlastníkem (správcem)
komunikace, rozhodne ministerstvo veřejných
prací v dohodě se železničním správním úřa-
dem, ministerstvem vnitra a ministerstvem
národní obrany, stanovíc zároveň podmínky,
za nichž může býti komunikace (prostran-
ství) užíváno drahou.

(2) Za užívání veřejné komunikace (pro-
stranství) není podnik dráhy vedlejší povi-
nen žádnou náhradou, a to ani tehdy, je-li
část komunikace ponechána výhradně dráze.
Naproti tomu jej postihují:

- 59 -


a) úprava komunikace (prostranství),
nutná vzhledem k vybudování dráhy;

b) řádné udržování oné části komunikace
(prostranství), které dráha užívá, jakož i či-
štění této části v míře, jakou vyžaduje provoz
dráhy a pořádek na komunikaci (prostran-
ství);

c) oč v příčinné spojitosti s drahou snad
vzroste náklad na udržování komunikace
(prostranství), na odstraňování škod způso-
bených živly a na nové stavby nutné vzhle-
dem k dopravě po komunikaci (prostran-
ství);

d) veškerá zvláštní zařízení k odvrácení
toho, aby provoz dráhy nerušil nebo neohro-
žoval dopravu po komunikaci (prostranství).

(3) Povinnosti, které by šly nad tato usta-
novení, smějí býti podniku ukládány jenom
za předpokladu, že jsou v příčinné spojitosti
s drahou.

(4) Užívají-li dráhy vedlejší veřejných po-
zemních komunikací (prostranství) takovým
způsobem, že je železniční trať přístupna
silničním vozidlům, podléhají strany pohybu
vozidel také předpisům, které upravují veřej-
nou bezpečnost a pořádek na těchto komuni-
kacích (prostranstvích). Tyto předpisy však
třeba vydati, pokud se dotýkají dráhy, v do-
hodě se železničním správním úřadem.

§ 149.

K dílu osmému hlavy první.

(Ustanovení pro vlastníky nebo jiné uži-
vatele pozemků v okolí dráhy a pro osoby,
které tam chtějí něco podnikati. )

Mohou býti povoleny úlevy z ustanovení
§ 102 o zakázaném pásmu a § 103 o požár-
ním pásmu.

§ 150.

K dílu desátému hlavy první.
(Věci ztracené nebo zapomenuté. )

(1) železniční správní úřad může povoliti
podniku dráhy vedlejší, aby věci ztracené
nebo zapomenuté, které mu budou odevzdány
ve smyslu § 112, dodal vždy do 8 dnů míst-
nímu úřadu příslušnému k přijímání nálezů.
Vzpomenuté povolení bude vyhlášeno zároveň
s označením místního úřadu ve věstníku,
v němž železniční správní úřad uveřejňuje
opatření a vyhlášky ve věcech přepravních.

- 60 -


(2) Dodáním věci místnímu úřadu bude
podnik zbaven povinnosti schovatele, které
vyplývají z ustanovení § 114.

§ 151.

K dílu dvanáctému hlavy první.
(O úkonech státní výsosti zvláště. )

železniční správní úřad může v dohodě
s ministerstvem financí, a jde-li o svazky
územní samosprávy, také v dohodě s mini-
sterstvem vnitra osvoboditi podnik dráhy
vedlejší od příspěvku podle § 141, odst. 1.

//. Daňové, poplatkové a jiné úlevy
a výhody.

§ 152.
Osvobození od kolků a poplatků.

(1) Dokud nebude zahájen provoz dráhy
vedlejší, jsou osvobozeny od kolků a poplatků
všechny smlouvy, listiny a podání, které byly
ujednány, sepsány neb učiněny k účelu vybu-
dování dráhy vedlejší (s příslušenstvím, s po-
mocnými i vedlejšími závody) a jejího pro-
vozu a mají předmětem:

a) slib, že budou postoupeny pozemky, že
bude povoleno jich oddělení prosté břemen,
že bude propůjčeno právo na přenechání pra-
menů a jiných soukromých vod, na zřízení
služebností a jiných věcných práv na nemo-
vitých věcech, jakož i na odstoupení, omezení
nebo zrušení těchto práv a takových práv, je-
jichž výkon je vázán k určitému místu, že
bude propůjčeno právo, aby byla strpěna opa-
tření, která omezují výkon práva vlastnického
nebo jiného práva na určitém pozemku nebo
horním díle, že bude dodán stavební nebo
provozní materiál, že budou poskytnuty hoto-
vosti s převzetím akcií nebo bez převzetí nebo
jiné příspěvky jakéhokoli druhu;

b) stanovení podmínek pro užívání veřej-
ných pozemních komunikací (prostranství);

c) převzetí garančních závazků;

d) úmluvy o opatření kapitálu;

e) podání, plány a jiné písemnosti, které
podají zájemníci, zejména také uchazeči
o koncesi, jestliže jimi má býti vybudování
dráhy vedlejší technicky nebo finančně při-
praveno.

(2) Za udělení koncese a za sepsání kon-
cesní listiny se neplatí kolky a poplatky.

- 61 -


(3) Byl-li provoz dráhy vedlejší zahájen,
jsou osvobozeny od kolků a poplatků, a to až
do uplynutí 3 let ode dne, kdy byl zahájen
provoz:

a) veškeré smlouvy, listiny a podání, které
ujednal, sepsal neb učinil podnik dráhy ve-
dlejší k účelu vybudování dráhy vedlejší
a jejího provozu;

b) potvrzení podnikatelů stavby a dodava-
telů, že byly přijaty platy za práce spojené
s vybudováním dráhy vedlejší.

(4) Podnik dráhy vedlejší jest osvobozen
na 25 let od kolkových poplatků z kuponů cen-
ných papírů, které podnik vydal, anebo ne-
jsou-li cenné papíry vydány, z kvitancí na vy-
placené úroky (dividendy). Tato doba se po-
čítá, nastala-li splatnost prvního kuponu nebo
první úrokové (dividendové) splátky v prv-
ním roce po udělení koncese, ode dne splat-
nosti, jinak ode dne, kdy uplynul rok od udě-
lení koncese.

(5) Dále jsou osvobozeny od kolků a po-
platků, a to bez časového omezení, smlouvy,
listiny a podání, které podnik dráhy vedlejší
ujednal, sepsal neb učinil k těmto účelům:

a) k opatření kapitálu pro první vybudo-
vání dráhy vedlejší podle ustanovení koncesní
listiny, což platí zejména pro ujednání, zúro-
kování a splácení zápůjček a pro vydání akcií,
obligací a pod.;

b) k výkupu pozemků nebo k oddělení po-
zemků prostého břemen pro první vybudo-
vání dráhy podle ustanovení koncesní listiny
a k nabytí za tím účelem některého z práv
uvedených v odstavci 1, písm. a);

c) k splynutí (fusi) drah vedlejších, a to
potud, pokud k tomu potřebné smlouvy,
listiny a podání byly ujednány, sepsány neb
učiněny do 3 let od zápisu splynutí do firem-
ního rejstříku.

(6) Konečně jsou osvobozeny od kolků a
poplatků, a to do 7 let ode dne, kdy byl zahá-
jen provoz na dráze vedlejší, smlouvy, listiny
a podání, které podnik dráhy vedlejší ujednal,
sepsal neb učinil k těmto účelům:

a) k ujednání, zúrokování a splácení zá-
půjček, jež jsou určeny k umořování dluhů a
jejichž ujednání bylo podle ustanovení od-
stavce 1, písm. d) a odstavce 3, písm. a)
osvobozeno od kolků a poplatků;

b) k převodu podniku dráhy vedlejší na
akciovou společnost nebo společnost s ručením
omezeným, déje-li se tento převod podle usta-

- 62 -


novení koncesní listiny, nebo je-li v souvis-
losti s přenesením koncese (§ 22).

(7) Doby osvobození, které jsou stanoveny
v předcházejících odstavcích, počítají se, je-li
provoz dráhy vedlejší zahajován po sobě na
částech dráhy, pro každou část dráhy zvláště.

§ 153.

Osvobození od daně výdělkové.

(1) Podnik dráhy vedlejší jest osvobozen
od daně výdělkové (zákon ze dne 15. června
1927, č. 76 Sb. z. a n., o přímých daních) na
25 let.

(2) Doba podle předcházejícího odstavce se
počítá ode dne, kdy byl zahájen provoz. Je-li
provoz zahajován po sobě na částech dráhy,
počítá se tato doba pro celou dráhu ode dne,
kdy byl zahájen provoz na první části dráhy.

(3) Bude-li dráha vedlejší prohlášena za
drobnou (§ 5, odst. 4), může osvobození,
které bylo uděleno pro dráhu vedlejší, býti
ponecháno v platnosti rozhodnutím železnič-
ního správního úřadu v dohodě s minister-
stvem financí.

§ 154.

Osvobození od kolků a poplatků
u přestaveb, rozšiřovacích sta-
veb, dodatečných zařízení a vý-
stroje.

(1) Co se týká osvobození od kolků a po-
platků podle § 152, budou přestavby a rozši-
řovací stavby, jakož i nová opatření výstroje
a zařízení posuzovány stejně jako zakládací
vydání dráhy vedlejší, jestliže železniční
správní úřad v dohodě s ministerstvem fi-
nancí je uzná za veřejně prospěšné.

(2) Doba osvobození podle § 152, odst. 1
zanikne dnem, kdy bylo uděleno povolení
k užívání pro příslušnou stavbu nebo zaří-
zení. Tímto dnem se počíná lhůta pro osvobo-
zení podle § 152, odst. 3 a 6.

§ 155.

Ustanovení společná.

(1) Veškerá osvobození od kolků a po-
platků uvedená v §§ 152 a 154 platí při obou-
stranně závazných právních jednáních a při
listinách o nich sepsaných nejen pro podnik

- 63 -


dráhy vedlejší, nýbrž také pro druhou stranu,
která je s ním ujedná.

(2) Toto osvobození platí, jsou-li splněny
předpoklady podle §§ 152 a 154, s časovým
omezením uvedeným tamže, také pro knihovní
zápis práv, která byla zřízena osvobozeným
právním jednáním, zejména tedy také pro zá-
pis práva knihovního na knihovních jednot-
kách nebo jiných nemovitostech, určených
k tomu smlouvou, pro kolky a poplatky z ji-
ných úředních jednání a úředních sepsání,
která byla vykonána na základě osvobozeného
právního jednání, konečně pro listiny, které
podnik dráhy vedlejší vydá, prováděje takové
právní jednání, pro postupy přednostní, pro-
pouštěcí prohlášení a kvitance o výkupném
za pozemky, které vydala třetí osoba, jakož
i pro jejich knihovní provedení.

(3) Tato osvobození neplatí pro podání a
jednání v civilním sporu.

§ 156.

Výhody hospodářské.

(1) Vláda může podniku dráhy vedlejší na
žádost přiznati podle volného uvážení tyto
další výhody:

a) Státní správa může převzíti provoz
dráhy vedlejší za náhradu skutečných provo-
zovacích vydání. Dráze vedlejší, jejíž provoz
vedou dráhy státní za náhradu skutečných
provozovacích vydání, může státní správa že-
lezniční v dohodě s ministerstvem financí po-
shověti úhradu provozních schodků a po-
skytnouti zálohou peníze potřebné k úhradě
roční potřeby na zúročení a umoření dosud
nesplacených přednostních (prioritních) obli-
gací, hypotečních nebo jiných zápůjček, jichž
bylo užito se svolením státní správy k účelům
investičním nebo na zúročení a umoření do-
sud neslosovaných přednostních akcií dráhy,
jakož i na úhradu jejích společenských vy-
dání. Poshověné a zálohou vyplacené částky
i s úroky jsou pohledávkou státní správy.
Překročí-li čistý výnos dráhy vedlejší roční
potřebu zajištěnou zálohami, poskytovanými
podle předcházejících ustanovení, bude užito
přebytku čistého výnosu ke splacení této po-
hledávky státní správy až do úplného vyrov-
nání, při čemž úroky mají přednost před ka-
pitálem. Při výkupu dráhy státem nebo při
uplynutí koncesní doby bude k úhradě těchto
pohledávek užito jmění železničního podniku;
do tohoto jmění se počítá i náhrada za výkup.

- 64 -


Při tom však zůstanou nedotčeny nároky z ne-
splacených dosud prioritních obligací, hypo-
tečních a jiných zápůjček, užitých se schvále-
ním státní správy k účelům investičním, a ná-
roky z dosud neumořených prioritních akcií,
a to do té míry, jak byly zajištěny vzpomenu-
tými zálohami.

b) Stavební a provozní materiál i věci in-
ventární mohou býti dráze vedlejší přene-
chány státní železniční správou za podmínek
všeobecně stanovených železničním správním
úřadem.

c) Stavební a provozní materiál, věci in-
ventární a vozidla mohou býti dopravovány
na drahách státních, pokud jsou určeny k vy-
budování a provozu dráhy vedlejší, z které je
možný přímý přechod vozidel na dráhu státní
nebo na dráhu státem provozovanou, za sní-
žené tarifní sazby platné pro vlastní režijní
zásilky drah státních, za něž se počítá dovoz-
né, jestliže se dá prokázat, že z toho vzniklé
úspory na dovozném připadnou podniku dráhy
vedlejší.

(2) železniční správní úřad může přidržeti
podniky drah vedlejších, které požívají ně-
které výhody podle předcházejícího odstavce
nebo některé podobné výhody, aby povolily
stejné úlevy i pro připojující se dráhy
vedlejší.

§ 157.
Omezení nebo poskytnutí výhod.

Koncesuje-li se jako dráha vedlejší do-
pravní zařízení dráze podobné (§§ 1, 190),
může býti vysloveno v koncesní listině, že vý-
hody podle §§ 152 až 156 nepříslušejí, anebo
že pří slušejí v omezené míře.

§ 158.

Zachování dřívějších osvobo-
zení a výhod.

Ustanovení §§ 152 až 155 se nedotýkají
osvobození a výhod, které byly dosud uděleny
na základě dřívějších zákonů o drahách
vedlejších.

Hlava třetí.
Dráhy drobné.

§ 159.
Všeobecné.

Pro dráhy drobné platí předpisy pro dráhy
vedlejší s odchylkami podle následujících
paragrafů.

- 65 -


/. Odchylky od předpisů tohoto zákona pro
dráhy vedlejší.

Zásadní ustanovení.

§ 160.

(1) Pro dráhy drobné buďte stanoveny,
hledíc k různosti povahy dráhy drobné a podle
toho, jak to dovolují okolnosti, odchylky
z předpisů platných pro dráhy vedlejší, jakož
i povoleny úlevy z nich, a to zejména po
stránce podmínek a zásad týkajících se kon-
cesování, vybudování, udržování a provozu
dráhy, jakož i po stránce zjednodušení pří-
slušných řízení. Takové odchylky a úlevy
mohou býti stanoveny nebo povoleny vládním
nařízením, po případě koncesní listinou nebo
rozhodnutím železničního správního úřadu po-
dle zásad stanovených vládním nařízením.

(2) Bez újmy tohoto zásadního ustanovení
platí úchylky a úlevy podle §§ 161 až 168.

§ 161.

Výkon státní výsosti se omezí v zásadě na
úkony, které souvisí:

1. s koncesováním dráhy a její výstavbou,
počítajíc v to i přestavby, rozšiřovací stavby,
dodatečná zařízení a výstroj;

2. se zajištěním bezpečnosti provozu, jakož
i s plněním povinnosti udržovati provoz
(§ 19) a s plněním přepravní povinnosti
(§ 84);

3. s ochranou majetku v okolí dráhy před
škodlivými účinky vybudování, udržování a
provozu dráhy;

4. s výkonem tarifní výsosti.

§ 162.

K dílu prvnímu, druhému
a čtvrtému hlavy první a k § 147.

(Povolení k přípravným pracím, koncese,
vybudování a udržování dráhy. )

(1) Koncesi pro dráhu drobnou uděluje že-
lezniční správní úřad v dohodě s minister-
stvem národní obrany a s ministerstvem
financí.

(2) Může býti vysloveno v koncesní listině
nebo kdykoli později v dohodě s ministerstvem
financí, že se stát vzdává práva nápadu (§§ 14
a 15) nebo práva výkupu (§ 16), aneb obojího
tohoto práva.

- 66 -


(3) Podnik dráhy drobné je povinen dovo-
liti, aby se trať jiné dráhy drobné křižovala
(v úrovni) s jeho tratí, uzná-li to železniční
správní úřad za přípustné s hlediska bezpeč-
nosti. Ustanovení § 39, odst. 2 a 3 platí ob-
dobně.

(4) žádost o uděleni koncese může býti spo-
jena se žádostí o vydání stavebního povolení.
Příslušná řízení buďte v takovém případě, do-
volují-li to okolnosti,. spojena a koncese i sta-
vební povolení buďte vydány v jednom roz-
hodnutí.

K dílu šestému hlavy první.
(Provoz. )

§163.

(1) Ustanovení § 81, odst. 1 a 2 platí i pro
podnik dráhy drobné.

(2) Předpisy o schvalování jízdních řádů,
o uvádění jízdních řádů v obecnou známost a
o přípravě jízdních řádů pro největší výkon-
nost dráhy platí pro dráhy drobné (jejich
části) potud, pokud se způsobem dopravy po-
dobají drahám vedlejším. Jinak je podnik
dráhy drobné povinen uváděti v obecnou zná-
most toliko dobu prvního a posledního vlaku,
o čemž může železniční správní úřad vydati
směrnice.

§ 164.

Podnik dráhy drobné je oprávněn sestaviti
se schválením železničního správního úřadu
podle svých provozních poměrů zvláštní pře-
pravní předpisy, které se mohou odchylovati
od předpisů pro dráhy hlavní a vedlejší.

§ 165.
Ustanovení § 93 platí i pro dráhy drobné.

§ 166.

K dílu desátému hlavy první
a k § 150.

(Věci ztracené nebo zapomenuté. )

Věci ztracené nebo zapomenuté, které mu
budou odevzdány ve smyslu § 112, dodá pod-
nik dráhy drobné vždy do 8 dnů místnímu
úřadu příslušnému k přijímání nálezů.

- 67 -


§ 167.

K dílu jedenáctému hlavy první.

(Povinnosti k státní správě poštovní a te-
legrafní, ustanovení v zájmu obrany státu a
ustanovení o přepravě četnictva. )

(1) Povinnosti k státní správě poštovní
podle § 116, ustanovení v zájmu obrany státu
podle §§ 117 až 121, jakož i ustanovení o pře-
pravě četnictva podle § 122 postihují podnik
dráhy drobné potud, pokud určité úkony
možno uskutečniti se zřením k tomu, jak
dráha je vybudována.

(2) Podnik dráhy drobné je povinen přepra-
vovati zdarma vojenské osoby ve službě ordo-
nanční (poddůstojníky a vojíny), dále orgány
uniformované stráže bezpečnosti, četnictva,
nebo finanční stráže, jsou-li ve službě, avšak
nejvíce 2 osoby jedním vozidlem.

§ 168.

K §§ 152 až 158.
(Daňové, poplatkové a jiné úlevy a výhody. )

(1) Podnik dráhy drobné jest osvobozen od
daně výdělkové (zákon č. 76/1927 Sb. z. a n. ),
od kolkových poplatků z kuponů, anebo z kvi-
tancí na vyplacené úroky (dividendy) na
15 let.

(2) Vláda může drahám drobným, jejichž
vybudování je zvláště nákladné, povoliti osvo-
bození podle předcházejícího odstavce na dobu
do 25 let.

(3) Ustanovení § 156, odst. 1, písm. a) ne-
platí pro dráhy drobné.

II. Odchylky pro svazky územní samosprávy.

§ 169.

(1) Uchází-li se o koncesi svazek územní
samosprávy, může býti koncese k vybudování
a provozu drah drobných udělena pro obvod
jedné nebo více obcí (oblastní koncese).

(2) Koncesní listina může tu vysloviti ome-
zení práva podle § 17, odst. 1, č. 1.

§ 170.

(1) Pro dráhy drobné, jejichž koncesioná-
řem je svazek územní samosprávy, neplatí
právo nápadu a právo výkupu státu.

- 68 -


(2) Vyšší svazek územní samosprávy je
oprávněn kdykoli před uplynutím koncesní
doby vykoupiti dráhu drobnou, jejímž konce-
sionářem je nižší svazek územní samosprávy.
Podmínky tohoto výkupu stanoví koncesní
listina. Běží-li o dráhu koncesovanou před
účinností tohoto zákona, vykoupí se dráha
poskytnutím renty, která se rovná průměr-
nému výnosu dráhy za posledních sedm let,
avšak po vyloučení výnosu dvou let nejne-
příznivějších, nejméně však čtyřem procen-
tům zakládacího kapitálu. Uvedená renta
může býti kdykoli pro zbytek koncesní doby
kapitalisována na pět procent.

(3) Pro dráhy drobné, jejichž koncesioná-
řem je svazek územní samosprávy, neplatí
ustanovení §§ 20 a 21.

§ 171.

(1) Provozuje-li dráhu drobnou svazek
území samosprávy, nepodléhá stanovení sa-
zeb jízdného, přepravného a vedlejších po-
platků schválení železničního správního úřa-
du. Vedle toho tu neplatí ustanovení § 87.

(2) Ustanovení § 93, odst. 1, věty druhé ne-
platí, jde-li o obec. Oprávnění železničního
správního úřadu, udíleti ve věci, o kterou jde,
pokyny politickým úřadům ve smyslu čl. 1
zákona o organisaci politické správy, není tím
dotčeno.

(3) Ustanovení § 93, odst. 3 neplatí, jde-li
o svazek územní samosprávy. Tento svazek je
však povinen předkládati železničnímu správ-
nímu úřadu roční bilanci železničního podniku.

§ 172.

(1) Ustanovení § 134 neplatí, jde-li o obec.

(2) železniční správní úřad je oprávněn
účastniti se svým zástupcem schůzí obecních
zastupitelstev, rad a komisí, má-li se v těchto
schůzích jednati o věcech drah, jejichž konce-
sionářem nebo provozovatelem je obec. K ta-
kovým schůzím musí býti železniční správní
úřad pozván s uvedením předmětu, o který
jde, jinak jsou usnesení v nich přijatá, pokud
se týkají označených věcí drah, právně ne-
účinná.

§173.

Osvobození podle ustanovení § 168, odst. 1
platí, jde-li o svazek územní samosprávy, na
25 let.

- 69 -


ČÁST DRUHÁ.

Dráhy pro omezenou přepravu

veřejnou a dráhy pro přepravu

neveřejnou.

/. Dráhy pro omezenou přepravu veřejnou.

§ 174.

Koncese pro omezenou pře-
pravu veřejnou.

(1) K vybudování a provozu dráhy pro
omezenou přepravu veřejnou je potřebí kon-
cese, kterou vydává železniční správní úřad
v dohodě s ministerstvem národní obrany.
Koncese bude uveřejněna ve Sbírce zákonů a
nařízení jako vyhláška ministra, jemuž pří-
sluší dozor na dráhy.

(2) Koncese pro omezenou přepravu veřej-
nou se vydává na omezenou dobu, nejvíce na
30 let (koncesní doba). Tato doba může býti
prodloužena, jestliže příslušná žádost bude po-
dána nejpozději půl roku před jejím uply-
nutím.

(3) Neuvede - li se v koncesi nic jiného, sluší
užíti přiměřeně ustanovení §§ 17, 18, 22 až 24,
26 až 28.

§ 175.

Stavební povolení.

Stavební povolení pro dráhu pro omezenou
přepravu veřejnou vydává železniční správní
úřad v dohodě s ministerstvem národní
obrany.

II. Dráhy pro přepravu neveřejnou.
§ 176.

Dráhy pro přepravu neveřejnou,
z nichž je možný přímý přechod
vozidel na dráhu pro přepravu
veřejnou nebo na dráhu pro ome-
zenou přepravu veřejnou.

Chce - li kdo vybudovati dráhu pro přepravu
neveřejnou, z které je možný přímý přechod
vozidel na dráhu pro přepravu veřejnou nebo
na dráhu pro omezenou přepravu veřejnou
(t. j. připojuje se na takovou dráhu a je stej-
ného rozchodu jako ona), potřebuje k tomu
stavebního povolení, které vydává železniční

- 70 -


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP