Díl jedenáctý.

Povinnosti k státní správě poštovní a telegraf-
ní, ustanovení v zájmu obrany státu a ustano-
vení o přepravě četnictva.

I. K správě poštovní a telegrafní.

§ 116.

(1) železniční podnik je povinen přepravo-
vati poštovní zásilky, zaměstnance je dopro-
vázející a dohlédací orgány. Poštovní správa
může užívati k této přepravě zvláště přizpů-
sobených vozů.

(2) Uplatňujíc požadavky podle předcháze-
jícího odstavce, přihlédne poštovní správa
k zřetelům hospodárného provozu dráhy.

(3) Za přepravu podle odstavce 1 poskytne
poštovní správa železničnímu podniku přimě-
řenou náhradu. Nesjedná-li se o ní dohoda,
rozhodne železniční správní úřad v dohodě
s ministerstvem pošt a telegrafů.

(4) Poštovní správa může v dohodě se želez-
ničním podnikem svěřiti zaměstnancům dráhy
obstarávání některých úkonů jménem poštovní
správy. Stejně může železniční podnik v do-
hodě s poštovní správou svěřiti poštovním za-
městnancům obstarávání některých úkonů
jménem železničního podniku.

II. Ustanovení v zájmu obrany státu.

a) Všeobecně.
§ 117.

Vojenské správě náleží, aby při vybudování,
udržování a provozu drah zastupovala zájem
obrany státu, sledovala stav a výkonnost drah
s hlediska tohoto zájmu, jakož i aby stanovila
požadavky z toho vyplývající; železničnímu
správnímu úřadu náleží, aby určoval hlediska
po stránce železničně odborné, vydával pří-
slušná rozhodnutí se vztahem k železničním
podnikům a uskutečňoval s tím souvisící dozor.

§ 118.

(1) Vykonávajíce pravomoc podle tohoto zá-
kona a předpisů podle něho vydaných, přihlí-
žejí úřady z moci úřední též k zájmu obrany
státu, pokud by mohl býti dotčen.

(2) železniční podnik je povinen vedle po-
vinností, které jej jinak postihují podle zákon-
ných ustanovení o drahách, předpisů podle mích

- 43 -


vydaných a podle ustanovení koncesní listiny,
'uskutečniti opatření nebo zařízení, která mu
železniční správní úřad uloží v zájmu obrany
státu na žádost vojenské správy a po dohodě
s ní.

(3) železniční podnik je povinen přepravo-
vati vojsko a vojenské zásilky za podmínek,
které stanoví železniční správní úřad v dohodě
s ministerstvem národní obrany.

(4) železniční podnik je povinen, požádá-li
o to oprávněný orgán, provésti přepravu voj-
ska a vojenských zásilek urychleně, a je-li toho
potřebí, i přednostně (odstavec 13).

(5) železniční podnik je povinen, požádá-li

o to vojenská správa, umožniti nebo provésti
výcvik vojenských osob v železniční službě
(odstavec 13).

(6) K usnadnění součinnosti vojenské sprá-
vy se železničním podnikem může vojenská
správa umístiti své zástupce u železničního
podniku a na její žádost ustanoví železniční
podnik referenta (referenty) pro věci vo-
jenské; projeví-li se toho potřeba, zejména
pak v době mobilisace a války, budou vy-
tvořeny společné orgány (odstavec 13).

(7) železniční podnik je povinen poskytnouti
vysvětlení, zprávy a pomůcky potřebné k úče-
lům obrany státu (odstavec 13).

(8) Z toho, aby železniční podnik plnil
všecky povinnosti, které jej postihují v zájmu
obrany státu, odpovídají zejména osoby ozna-
čené v § 128, odst. 1.

(9) Vojenská správa má kdykoli na vůli pře-
svědčiti se, třebas i na místě, zda železniční
podnik plní povinnosti, které jej postihují
v zájmu obrany státu, nemůže však zasahovati
přímo do vedení provozu (odstavec 13).

(10) O věcech železničního podniku, které
jsou obchodním tajemstvím, zachovají orgány
vojenské správy mlčenlivost, a to i po odchodu
ze -služby nebo po propuštění ze svazku vojen-
ského; povinnosti mlčenlivosti mohou býti
zproštěni jen rozhodnutím ministerstva ná-
rodní obrany v dohodě se železničním správním
úřadem.

(11) Osoby označené v § 128, odst. 1, jakož

i zaměstnanci dráhy jsou povinni věci, které
mají býti tajeny v zájmu obrany státu, ucho-
vati v tajnosti stejně a s týmiž trestními ná-
sledky jako osoby ve veřejném postavení (§ 5,
č. 2 a § 6, č. 4 zákona ze dne 19. března 1923,
č. 50 Sb. z. a n., na ochranu republiky). To platí

- 44 -


i o osobách jiných, na př. dodavatelích, jimž
železniční podnik svěřil ve svém provozu věci,
které mají býti tajeny v zájmu obrany státu.

(12) V řízení podle tohoto zákona a předpisů
podle nich vydaných je úřad, jenž provádí ří-
zení, povinen učiniti všecka vhodná opatření,
aby zůstaly utajeny věci, které mají býti uta-
jeny v zájmu obrany státu; při tom se může
úřad uchýliti od platných předpisů upravují-
cích řízení. Opatření opřená výslovně o usta-
novení věty první, není potřebí odůvodňovati.

(13) Podrobnosti ustanovení odstavců 4 až
7 a 9 stanoví směrnice, které vydá železniční
správní úřad v dohodě s ministerstvem ná-
rodní obrany.

b) Další povinnosti za mobili-
sace branné moci, při prohlá-
šení válečného stavu a za války.

§ 119.

(1) Za mobilisace branné moci, při pro-
hlášení válečného stavu a za války platí vedle
předpisů §§ 117 a 118 ještě ustanovení násle-
dujících odstavců.

(2) železniční podnik je povinen dbáti zá-
jmu obrany státu před ostatními zájmy.

(3) železniční správní úřad může učiniti opa-
tření o jednotném uspořádání a o ústředním
řízení železničního provozu, užíti volně a na
jakémkoli místě zaměstnanců dráhy a podle
potřeby volně disponovati drahou, jejím pří-
slušenstvím, pomocnými a vedlejšími závody.
O zásadách, podle nichž toto ustanovení bude
provedeno, dohodne se železniční správní úřad
s vojenskou správou.

(4) Přednostně (§ 118, odst. 4) musí býti
přepravován také materiál, potřebný k výrobě
válečného výzbroje a válečného výstroje, věci
potřebné k výživě obyvatelstva, transporty
evakuační a jiné transporty k účelům obrany
státu. Pořadí těchto transportů určí vojenská
správa skrze společné orgány (§ 118, odst. 6).

(5) Provoz dráhy může býti převzat státní
správou železniční, a to zejména tehdy, po-
žádá-li o to vojenská správa. Projeví - li se toho
nutná potřeba, může býti provoz na kterékoli
dráze převzat do vojenské správy; o takovém
převzetí v poli rozhoduje vojenská správa
sama. Podrobnosti upraví vládní nařízení.

(6) železniční podnik je povinen dopravovati
na svých telegrafních a telefonních vedeních

- 45 -


telegramy, jejichž druh a pořadí blíže určí že-
lezniční správná úřad v dohodě s minister-
stvem národní obrany a s ministerstvem pošt
a telegrafů. Železniční podnik je vedle toho po-
vinen dovoliti, aby vojenská správa užila přímo
železničních telegrafních nebo telefonních ve-
dení, jichž není nezbytně třeba k železničnímu
provozu. Rovněž je železniční podnik povinen
dovoliti, aby na pozemcích dráhy byla zřízena
nebo na telegrafních a telefonních sloupovích
byla připjata vojenská telegrafní a telefonní
vedení, ale musí býti při tom postaráno o to,
aby nebyl rušen provoz v železničních slabo-
proudých vedeních.

(7) železniční správní úřad může v dohodě
s ministerstvem vnitra a s ministerstvem ná-
rodní obrany uložiti železničnímu podniku, aby
utvořil ozbrojené strážní oddíly železniční.
Ustanovení § 139, odst. 1, věty druhé a odst. 2
a 3 platí tu obdobně.

§ 120.

žádá-li naléhavý zájem obrany státu, aby
byly stanoveny odchylky od zákonných usta-
noveni, která upravují vznik dráhy, její udržo-
vání a provoz, zahrnujíc v to i výkon státní vý-
sosti ve věcech drah, jakož i vy vlastnění k úče-
lům vybudování a provozu drah, může býti při-
měřená úprava uskutečněna vládním naříze-
ním.

c) Ustanovení k §§ 118 až 119
o náhradách.

§ 121.

(1) Za přepravu vojska a vojenských zásilek
se platí zlevněné jízdné nebo přepravné, které
stanoví železniční správní úřad v dohodě s mi-
nisterstvem národní obrany. Jde-li o jinou pře-
pravu, zaplatí se jízdné nebo přepravné podle
tarifu.

(2) Za náklady, které vzejdou železničnímu
podniku z ustanovení § 118, odst. 2, ač neběží-li
o opatření záležející v administrativních úko-
nech, a § 119, odst. 7 přísluší železničnímu pod-
niku, neujedná-li se nic jiného, náhrada přimě-
řená vzešlým nutným nákladům, avšak od
nich je třeba odpočítati částku úměrnou hos-
podářskému prospěchu, který z toho vyplyne
pro železniční podnik. O náhradě rozhodne
komise složená ze zástupců železničního správ-
ního úřadu, ministerstva národní obrany a
ministerstva financí. Vládní nařízení může
stanoviti povahu a rozsah administrativních
úkonů, které nejsou předmětem náhrady.

- 46 -


(3) Neujedná-li se nic jiného, přísluší želez-
ničnímu podniku za plnění, která proň vzejdou
z ustanovení § 119, odst. 3 a 5, náhrada, kterou
ustanoví vládní nařízení, při čemž buď přimě-
řeně hleděno k zásadám, které jsou uplatněny
v zákonných ustanoveních o poskytování ná-
hrad za obdobná plnění k účelům obrany státu
za mobilisace a války. Za omezení nebo zasta-
vení provozu v poli pro válečné operace ná-
hrada nepřísluší. Vládní nařízení stanoví dále,
v kterých případech přísluší železničnímu pod-
niku náhrada za plnění, která proň vzejdou
z ustanovení § 119, odst. 6.

///. Ustanovení o přepravě četnictva.

§ 122.

O přepravě četnictva platí předpisy § 118,
odst. 3, 4 a 13, jakož i § 121, odst 1 obdobně.
Směrnice podle obdoby § 118, odst. 13 vydá že-
lezniční správní úřad v dohodě s ministerstvem
vnitra.

IV. Ustanoveni pro dráhy státní.

§ 123.

O finančním vypořádání mezi drahami stát-
ními a dotčenými odvětvími státní správy
(státními podniky) platí zvláštní předpisy, po
případě zvláštní úmluvy.

Díl dvanáctý.
O úkonech státní výsosti zvláště.

I. O železničním správním úřadě.
§ 124.

(1) Státní výsost ve věcech drah vykonává,
nestanoví-li zákon jinak, železniční správní
úřad, jenž zejména dozírá, aby vybudování,
udržování a provoz hověl zákonným ustano-
vením o drahách, předpisům podle nich vy-
daným a ustanovením koncesní listiny, jakož
i aby nic neohrožovalo dráhu nebo bezpečnost
i pořádek na ní.

(2) Kromě toho, co se o tom ustanovuje na
jiných místech tohoto zákona, náleží do pravo-
moci správního úřadu zejména:

a) řízení věcí železničních ve státě, jakož
i péče o zdokonalení a rozvoj drah;

b) příprava, po případě též účast na sjed-
návání mezinárodních smluv ve věcech želez-

- 47 -


ničních, dále podle okolností přímé sjedná-
vání jiných dohod ve věcech drah se zahranič-
ními činiteli, jakož i spolupůsobení při sjed-
návání mezinárodních smluv, které se jakým-
koli způsobem dotýkají drah;

c) všechny věci, které souvisí s poměrem
československých železničních správ v cizině,
ač neběží-li o pravidelný styk sousedních
železničních správ neb o styk železničních
správ, které jsou v přímém styku dopravním,
nebo nejde-li o věci, které vyžadují diploma-
tické intervence; zejména schvalování smluv
a úmluv mezi československými železničními
správami a cizími železničními správami,
jakož i schvalování jejich členství v meziná-
rodních železničních sdruženích, kongresech, a
pod., po případě účasti při zasedáních a pora-
dách těchto institucí;

d) příprava legislativních opatření, která
se mají dotknouti poměrů drah;

e) všecka jednání o převzetí drah již vy-
budovaných nebo drah, které teprve budou
vybudovány, do vlastnictví (zahrnujíc v to též
uskutečnění práva nápadu dráhy podle §§14
a 15, jakož i právo výkupu dráhy podle § 16)
nebo do provozu státu a provádění přísluš-
ných úmluv, při čemž je však třeba postupo-
vati v dohodě s ministerstvem financí;

f) vydávati v mezích zákonných ustanovení
směrnice týkající se vybudování, udržování a
provozu dráhy;

g) stanoviti nebo schvalovati normální
konstrukce a typy staveb, zařízení a před-
mětů, které jsou součástí dráhy, jejího zaří-
zení a výstroje, jakož i způsob jich užití;

h) schvalovati změny ve vybudování, udržo-
vání a provozu dráhy, které se od původních
konstrukcí a zařízení neb od normálních kon-
strukcí a typů odchylují, anebo které by měly
v zápětí změnu provozních podmínek, zejména
pak schvalovati užívání nových konstrukčních
principů a změny v užití schválených kon-
strukcí a typů;

ch) schvalovati neb stanoviti pro dráhu
(její část) změny způsobu provozu, jakož
i povolovati, aby dráha (její část) byla zru-
šena, neb aby provoz na dráze (na její části)
byl zastaven;

i) stanoviti základní směrnice o vzájemném
užívání vozů různých drah;

j) sledovati, aby zájem obrany státu na
drahách byl zabezpečen, jednati s minister-
stvem národní obrany o věcech, které se tý-

- 48 -


kají vojenského užití a pohotovosti drah pro
obranu státu;

k) vydávati směrnice o výkonu služby;

l) sledovati, aby věci osobní u drah byly
uspořádány způsobem, který hoví zákonným
ustanovením, jakož i potřebě a povaze želez-
niční služby, a aby sociální péče byla prová-
děna podle platných předpisů a aby byla podle
potřeby a poměrů zdokonalována a rozšiřo-
vána, všecko bez újmy pravomoci minister-
stva sociální péče, založené jinými zákonnými
ustanoveními;

m) upravovati v dohodě s ministerstvem
veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy
v mezích zákonných ustanovení zdravotně
policejní službu týkající se drah, počítajíc
v to i službu záchrannou, vykonávati tuto
službu vlastními orgány, jakož i bdíti, aby
byla vykonávána v mezích platných předpisů;

n) upravovati v dohodě s ministerstvem ze-
mědělství v mezích zákonných ustanovení
veterinárně-policejní službu týkající se drah,
vykonávati podle dohody s tímto minister-
stvem některé úkony této služby vlastními
orgány, jakož i bdíti, aby byly vykonávány
v mezích platných předpisů;

o) organisovati, sestavovati a vydávati cel-
kovou statistiku drah.

(3) železniční správní úřad vykonává také
všecky úkony státní výsosti nad dráhami,
které byly přikázány jinými předpisy, nedo-
tčenými tímto zákonem, úřadům jiného po-
jmenování (ministerstvo železnic, generální
inspekce, železniční dozorčí úřad a pod. ).

(4) železniční správní úřad ve smyslu to-
hoto zákona je ministerstvo, jemuž přísluší
dozor na dráhy.

§ 125.

Příkazy a zákazy všeobecné po-
vahy, vydávané politickými
úřady.

(1) K účelu výkonu státní výsosti ve vě-
cech drah jsou politické (státně policejní)
úřady oprávněny vydávati, a to podle pokynů
železničního správního úřadu, příkazy a zá-
kazy ve způsobu všeobecných nařízení.

(2) Ustanovení či. 3 zákona o organisaci
politické správy zůstává nedotčeno.

- 49 -


II. Dozor na železniční podniky zvláště.
§ 126.

Všeobecně.

(1) železniční správní úřad bdí nad tím, aby
železniční podnik a jeho zaměstnanci zachová-
vali přesně zákonná ustanovení o drahách,
předpisy podle nich vydané a ustanovení kon-
cesní listiny.

(2) Za tím účelem může žádati od železnič-
ního podniku (zaměstnanců dráhy) potřebná
vysvětlení (zaměstnanci dráhy jsou povinni
dáti odpověď na příslušné dotazy) nebo před-
ložení určitých písemností i věcí a může se
na místě přesvědčovati svými orgány o stavu
dráhy (s příslušenstvím, pomocnými i vedlej-
šími závody) a o způsobu vedení provozu. Za-
městnance dráhy nesmí z té příčiny, že se za-
choval podle předcházející věty, postihnouti
žádná újma ve služebním poměru.

(3) Zjistí-li orgány úřadu při výkonu do-
zoru na místě, že zaměstnanec dráhy pro zá-
vady tělesné nebo duševní, pro nedostatek
smyslových schopností nebo pro neznalost
služby ohrožuje bezpečnost železničního pro-
vozu, mohou naříditi příslušnému činiteli že-
lezničního podniku, aby byl onen zaměst-
nanec přechodně nebo trvale odstraněn ze
služby, o kterou jde.

(4) O věcech železničního podniku, které
jsou obchodním tajemstvím, zachovají orgány
úřadu mlčenlivost a to i po odchodu ze služby
nebo po propuštění; této povinnosti mohou
býti zproštěni jen rozhodnutím železničního
správního úřadu.

§ 127.

Donucovací opatření proti že-
lezničnímu podniku.

(1) Aby bylo vynuceno splnění některé po-
vinnosti, která vyplývá ze zákonných ustano-
vení o drahách, z předpisů podle nich vyda-
ných nebo z koncesní listiny, může železniční
správní úřad uložiti železničnímu podniku po-
kutu do 100. 000 Kč, a jde-li o opětované vy-
nucení až do 250. 000 Kč.

(2) Napřed však pohrozí, že pokuta bude
uložena, a ustanoví ke splnění povinnosti při-
měřenou lhůtu.

(3) Pokuty, uložené podle ustanovení od-
stavce 1, plynou do státní pokladny.

- 50 -


Kárná pravomoc železničního

správního úřadu.

a) Proti osobám, které mají

účast při vedení železničního

podniku.

§ 128.

(1) Jednají - li osoby, které mají účast při
vedení podniku (jsou podnikateli drah, tvoří
správní a dozorčí orgány právnické osoby,
spravují příslušný úsek správy svazků územní
samosprávy a pod. ), anebo které jsou řediteli,
členy ředitelství, ustanoveny k přímému ve-
dení provozu nebo zmocněnci podniku, proti
zákonným ustanovením o drahách, předpisům
podle nich vydaným nebo proti ustanovením
koncesní listiny, anebo neuposlechnou - li opa-
tření (rozhodnutí) železničního správního
úřadu, mohou jim býti uloženy tyto kárné
tresty:

1. napomenutí,

2. důtka,

3. peněžitý trest do 1. 000 Kč,

4. odstranění z účasti na vedení podniku,

5. propuštění (jde-li o osobu, která je ve
služebním poměru k železničnímu podniku).

(2) Tresty podle odstavce 1, č. 1 až 3 ukládá
železniční správní úřad.

(3) Tresty podle odstavce 1, č. 4 a 5 ukládá
železniční disciplinární výbor (§ 132) na ná-
vrh železničního správního úřadu. Tento vý-
bor však může uložiti, dospěje - li k mírněj-
šímu posouzení provinění, také některý
z trestů podle odstavce 1, č. 1 až 3.

(4) Než bude uložen kárný trest, musí býti
provedeno šetření, v němž je zejména třeba
slyšeti osobu, o kterou jde. Trest se uloží odů-
vodněným nálezem, v němž bude označeno
jednání, které se klade za vinu, a předpis,
který byl porušen.

(5) Uzná - li z vážných důvodů toho potřebu,
může železniční správní úřad naříditi, aby se
osoba, proti níž má býti zavedeno řízení před
železničním disciplinárním výborem, zdržela
účasti při vedení podniku až do dne, kdy toto
řízení bude skončeno.

(6) Peněžité tresty, uložené podle předchá-
zejících ustanovení, nesmějí býti přesunuty
na právnické osoby a jiné soubory osob. Za
zaplacení těchto trestů ručí příslušný želez-
niční podnik.

(7) Peněžité tresty uložené podle předchá-
zejících ustanovení, plynou do státní po-
kladny.

- 51 -


(8) Potrestáni podle tohoto paragrafu ne-
vylučuje odpovědnost podle jiných zákonů.

b) Proti zaměstnancům dráhy.

§ 129.

Služební provinění zaměstnanců dráhy se
stíhají v zásadě prostředky kárné pravomoci
železničního podniku (§ 99).

§ 130.

(1) železniční správní úřad může, uzná-li
toho potřebu, uložiti zaměstnanci dráhy,
který se dopustí služebního provinění, kárné
tresty, označené v § 128, odst. 1, č. 1 a 2.

(2) Ustanovení § 128, odst. 4 a 8 platí ob-
dobně.

(3) K výkonu této kárné pravomoci může
železniční správní úřad zmocniti jednotlivé
své orgány.

§ 131.

(1) Jde-li o hrubé služební provinění, může
železniční správní úřad, jestliže uzná ze zvlá-
ště závažných důvodů toho potřebu, naříditi
železničnímu podniku, aby proti zaměstnanci,
který se provinil, provedl kárné řízení. Před-
tím si však vyžádá zprávu od železničního
podniku. Jak k podání zprávy, tak i k pro-
vedení kárného řízení může býti stanovena
přiměřená lhůta. Je-li výkon kárné pravomoci -
svěřen autonomním sborům (disciplinárním)
(§ 99, věta druhá), dodá jim železniční podnik
ihned příkaz železničního správního úřadu.

(2) Kárný nález, jenž bude proti zaměst-
nanci vydán vzhledem k ustanovení odstavce 1,
oznámí železniční podnik neprodleně želez-
ničnímu správnímu úřadu a předloží příslušné
spisy. Vysloví-li železniční správní úřad do
15 dnů, kdy ho oznámení došlo, že nález ne-
bere na vědomost, musí býti kárné řízení po-
dle odstavce 1 provedeno znovu, a je-li výkon
kárné pravomoci svěřen autonomním sborům
(disciplinárním), musí býti řízení nově pro-
vedeno s přečtením připomínek železničního
správního úřadu před příslušným sborem (se-
nátem, komisí a pod. ), a to, má-li autonomní
sbor dostatečný počet členů, jiného složení.
K provedení opětovaného kárného řízení může
železniční správní úřad rovněž stanoviti při-
měřenou lhůtu. Ustanovení první věty platí
obdobně i pro nový kárný nález.

(3) Vysloví-li železniční správní úřad do
15 dnů, kdy ho oznámení došlo, že nový kárný
nález nebere na vědomost, projedná provinění
zaměstnance dráhy železniční disciplinární

- 52 -


výbor (§ 132). Tento výbor může uložiti
kterýkoli z trestů označených v § 128, odst. 1
nebo kterýkoli trest stanovený služebním řá-
dem (§ 99). Ustanovení § 128, odst. 7 platí
tu obdobně.

§ 132.

železniční disciplinární výbor.

(1) železniční disciplinární výbor se skládá
z předsedy a dvanácti členů, jakož i z náhrad-
níků předsedy a členů.

(2) Předsedu a jedenáct členů výboru jme-
nuje s náhradníky ministr, jemuž přísluší do-
zor na dráhy, a to pokud jde o členy, šest
členů z úředníků železničního správního úřa-
du, pět členů podle návrhů vyžádaných od
nestátních železničních podniků co možná
tak, aby byly zastoupeny všecky druhy a sku-
piny drah. Jednoho člena výboru s náhradní-
kem jmenuje ministr vnitra.

(3) Výbor projednává věci mu přikázané
(§ 128, odst. 3 a § 131, odst. 3) v senátech,
které se skládají z předsedy výboru a ze dvou
členů výboru určených losem, a to jednoho ze
členů jmenovaných z úředníků železničního
správního úřadu, jednoho ze členů jmenova-
ných podle návrhů vyžádaných od nestátních
železničních podniků. O účastenství člena jme-
novaného ministrem vnitra platí ustanovení
§ 143.

(4) Podrobnosti řízení před železničním
disciplinárním výborem stanoví vládní na-
řízení.

§ 133.

Vnucená správa.

(1) Nesjedná-li se užitím §§ 127 a 128 ná-
prava, může železniční správní úřad uvaliti na
železniční podnik vnucenou správu tím, že
ustanoví vnuceného správce.

(2) Vnucený správce je oprávněn ke všem
jednáním a opatřením, jichž je potřebí, aby
byla dráha řádně provozována a udržována
podle zákonných ustanovení, předpisů podle
nich vydaných a ustanovení koncesní listiny.

(3) Na vnuceného správce dozírá železniční
správní úřad, jenž může stanoviti, jakým způ-
sobem má býti vedena vnucená správa.

(4) Vnucená správa jde na útraty a nebez-
pečí podniku.

- 53 -


§ 134.

Vládní komisař.

(1) K dozoru na to, aby i v takové správě
železničního podniku, která nezáleží ve vý-
konu provozu, bylo dbáno platných předpisů,
stanov a pod., zvláště pokud běží o právo ná-
padu a výkupu státu, o věci železničních
knih, jakož i vůbec, aby nebyl dotčen veřejný
zájem, může železniční správní úřad ustano-
viti vládního komisaře.

(2) Vládní komisař je zejména oprávněn
účastniti se všech schůzí správních orgánů
společnosti, po případě schůzí zastupitelských
a výkonných sborů svazků územní samo-
správy, které jsou koncesionáři, má-li se
v těchto schůzích jednati o věcech týkajících
se železničního podniku. K takovým schůzím
musí býti vládní komisař pozván, jinak jsou
usnesení v nich učiněná, pokud se týkají věcí
železničního podniku, právně neúčinná.

(3) V mezích odstavce 1 je vládní komisař
oprávněn zastaviti, a to s okamžitou platností
výkon (provádění) usnesení neb opatření že-
lezničního podniku. Takové zastavení je však
povinen ihned oznámiti železničnímu správ-
nímu úřadu; ten je potvrdí nebo zruší a
zpraví o tom vždy železniční podnik.

(4) Vládnímu komisaři příslušejí při vý-
konu svěřené pravomoci stejná oprávnění,
která jsou vyhrazena předpisem § 93, odst. 3
pro železniční správní úřad.

§ 135.

Opatření, jestliže dráha
nevyhovuje.

(1) Zjistí-li železniční správní úřad, že
dráha (s příslušenstvím, s pomocnými i ve-
dlejšími závody) již nevyhovuje s hlediska
veřejného zájmu, zejména požadavkům bez-
pečnosti, pravidelnosti a nerušenosti provozu,
může železniční správní úřad naříditi, drže
se mezí technické a hospodářské účelnosti a
maje slušný zřetel k hospodářskému stavu že-
lezničního podniku, aby železniční podnik
uskutečnil opatření (přestavby, přístavby,
zvýšení poctu vozidel, jejich změny a pod. ),
která uzná za nutná vzhledem ke změněným
poměrům, stanově k tomu přiměřenou lhůtu.
Předtím vyslechne železniční podnik.

(2) Jestliže podnik nařízené opatření ve
stanovené lhůtě neuskuteční, může železniční

- 54 -


správní úřad zaříditi, aby bylo ono opatření
uskutečněno na útraty a nebezpečí podniku.

III. Některá zvláštní ustanovení o výkonu
policie na dráze.

§ 136.

činnost bezpečnostních úřadů
a orgánů.

Bezpečnostním úřadům a orgánům náleží
bdíti, aby osoby, které užijí dráhy nebo s ní
jinak vejdou ve styk, zachovávaly ustano-
vení tohoto zákona a předpisů podle něho vy-
daných, po případě jiných předpisů, které
upravují veřejnou bezpečnost, klid a pořádek
na dráze.

§ 137.

Policejní pravomoc zaměst-
nanců dráhy.

(1) Zaměstnanci dráhy, určení službou pro
železniční obvod, jsou v tomto obvodu opráv-
něni, není-li po ruce bezpečnostní orgán, zjiš-
ťovati totožnost osoby, která se dopustí trest-
ného činu, neuposlechne napomenutí daného
jí zaměstnancem dráhy při výkonu služby,
zřejmě vědomě nebo svévolné porušuje před-
pisy týkající se drah, nebo se dopustí tako-
vého jednání, které ruší dopravu neb ohro-
žuje její bezpečnost, anebo i, je-li to nutno,
takovou osobu zadržeti a odevzdati bez zby-
tečných průtahů bezpečnostnímu orgánu nebo
příslušnému úřadu.

(2) Zaměstnanci dráhy jsou při výkonu po-
licie (odstavec 1) povinni se říditi předpisy
zavazujícími bezpečnostní orgány, zachová-
vati vážnost a chovati se ke každému slušně.
Navzájem je obecenstvo povinno zachovati
v úředním styku s nimi slušnost a úctu.

(3) Dohled na výkon železniční policie, po-
kud ji obstarávají zaměstnanci dráhy, přísluší
i řediteli nebo ředitelství (§ 71, odst. 1).

§ 138.

Zákonná ochrana při výkonu

této pravomoc i. Služební

přísaha.

(1) Zaměstnancům dráhy přísluší při vý-
konu policie na dráze zákonná ochrana členů
sboru stráže bezpečnosti.

- 55 -


(2) Před připuštěním ke službě, při níž by
se mohla vyskytnouti příležitost k výkonu po-
licie na dráze, mají zaměstnanci dráhy vyko-
nati do rukou orgánů železničního správního
úřadu služební přísahu. Je-li toho naléhavá
potřeba, může býti pro přechodnou dobu při-
puštěn k řečené službě také zaměstnanec,
který služební přísahu dosud nevykonal.

§ 139.

Ozbrojené strážní oddíly
železniční.

(1) Je-li potřebí mimořádných opatření
k zajištění bezpečnosti provozu dráhy, může
železniční správní úřad v dohodě s minister-
stvem vnitra a s ministerstvem národní obra-
ny povoliti železničnímu podniku, bez újmy
pravomoci bezpečnostních orgánů, aby utvo-
řil ze svých zaměstnanců ozbrojené strážní
oddíly železniční. Při tom budou stanoveny
také podrobnosti organisace, výcviku, výkonu
služby, výzbroje a výstroje těchto oddílů.

(2) členové ozbrojených strážních oddílů
železničních jsou oprávněni nositi ve službě
zbraň. Výjimka podle § 138, odst. 2, věty
druhé pro ně neplatí.

(3) K účelu uvedenému v odstavci 1 smí
člen ozbrojených strážních oddílů železnič-
ních, šetře opatrnosti potřebné podle okolností
případu, užíti zbraně jen v těchto případech:

a) při nutné obraně, aby odvrátil násilný
útok, jenž na něho byl učiněn aneb který mu
přímo hrozí nebo jímž se život jiné osoby
ohrožuje;

b) k zmaření útěku pachatele, který poru-
šil železniční dorozumívací a zabezpečovací
zařízení, rozrušil trať nebo vůbec jednal tak,
že z toho vznikla porucha nebo důtklivé ohro-
žení železničního provozu, byl-li pachatel při-
stižen při činu nebo je-li někdo důvodně po-
dezřelý z takového činu a nelze jej zadržeti
jiným způsobem.

§ 140.

Stíhání přestupků.

(1) Toho, kdo se proviní proti ustanovením
tohoto zákona nebo nařízením, příkazům a
zákazům podle něho vydaným, potrestají
okresní (státně policejní) úřady, avšak bez
újmy soudního stíhání, trestem na penězích
do 5000 Kč nebo trestem na svobodě do

- 56 -


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP