24

správy, jsou v plném proudu a budou zavčas skončeny i tehdy,
dojde-li k některým změnám těchto ustanovení v důsledku zákon-
ného snížení úrokové míry.

Úprava obvodů okresních
úřadů.

V uplynulém funkčním období okresních zastupitelských
sborů se projevovaly z řad obyvatelstva určitých krajů snahy
o zřizování nových okresních úřadů. Pokud jde skutečně o odstra-
nění správních nedostatků, jež vznikají velikou místní vzdále-
ností úřadu od obyvatelstva, kryje se toto úsilí se záměry mini-
sterstva vnitra, jež považuje uskutečnění co nejsnazšího styku
obyvatelstva s politickými úřady za první předpoklad zdárné
činnosti politické správy. Nejnaléhavějším potřebám v tomto
směru bylo vyhověno zřízením okresních úřadů v Hořicích, ve
Zlíně, Berouně, Bílině a Nymburce. Program zřizování dalších
okresních úřadů bude realisován velmi opatrně, a nemají - li se
tvořiti okresy hospodářsky slabé tak, že by plnění úkolů zákonem
jim svěřených bylo ohroženo, bude nutno uvažovati o takových
změnách obvodů okresních úřadů, aby hospodářská potence
některých okresních jednotek spíše vzrostla. Zde se myslí na
okresní úřady, které jsou malé, s nedostatečnou základnou da-
ňovou a s malým počtem obyvatelstva, tedy svazky územní samo-
správy v celku nedostatečné k vlastnímu hospodářství a prová-
dění úkolů, kterými je samospráva pověřila. Vhodným prostřed-
kem k tomu je zřizování expositur okresních úřadů. Minister-
stvo vnitra již připravilo návrh vládního nařízení, jímž bude pro
to opatřen právní podklad.

Umístění úřadů.

Ministerstvo vnitra se snaží, aby staré křivdy, které byly
páchány na našich úřadech za starého Rakouska - Uherska jak
v zemích historických, tak zejména na Slovensku, byly aspoň
postupně odčiněny. Letošního roku byly dokončeny dvě novo-
stavby okresních úřadů, a to v Klatovech a Novém Městě na Mo-
ravě. V roce 1936 budou výsledky na tomto poli bohatší, neboť
bude svému účelu odevzdána celá řada novostaveb okresních
úřadů (Děčín, Hradec Král., Polička, Litovel, Vsetín, Zábřeh,
Levice, Michalovce, Nové Zámky, Písťany, Ružomberok, Senice,
Chust a Mukačevo). Dále bylo dosaženo zlepšení v umístění zem-
ského úřadu, zemské školní rady a policejního ředitelství v Brně
získáním dvou domů v Brně. V roce 1936 bude odevzdána do uží-
vání novostavba budovy zemského úřadu v Užhorodě. I v umís-
tění policejních úřadů se postupuje podle pevného programu.
V roce 1935 byla opatřena vlastní budova v Praze VII., Na Ma-
ninách, pro umístění okresního policejního komisařství a oddílu
policejní jízdy, nově umístěno okresní policejní komisařství na
Král. Vinohradech, zahájena novostavba ve Vršovicích a prove-
deny přípravné práce pro stavbu budovy policejního ředitelství
v Praze, Plzni a policejního komisařství v Karlových Varech.

Evidence cizinců.

účelem zákona ze dne 28. března 1935, č. 52 Sb. z. a n., o po-
bytu cizinců jest opatřiti bezpečnou evidenci všech cizinců,
zdržujících se v Československé republice, aby bylo možno v ny-
nějších obtížných poměrech brániti se pobytu cizinců nevítaných
a kontrolovati jejich pobyt. Podle statistických dat bylo celkem
přihlášeno as 180. 000 osob, z čehož připadá nejvíce na státní
příslušníky polské, pak německé, dále rakouské a maďarské.
Poněvadž podle výsledku posledního sčítání lidu je ještě nepři-
hlášeno asi 70. 000 osob, bylo zařízeno, aby i ohledně těchto byla
zajištěna zákonem předepsaná evidence.


25

Bezpečnostní služba

V oboru státní správy policejní je nutno stále věnovati zvý-
šenou péči a pozornost všem nežádoucím zjevům a skutečnostem
ve vnitřním životě státním, které se ukazují jednak jako důsled-
ky stále se projevujících obtíží v hospodářském podnikání, jed-
nak jako následky zkomplikovaných poměrů politických i jako
reflex záměrně prováděné propagandy různých nepřátelských
živlů vnitřních i zahraničních. Zvláště nutno si všimnouti po-
měrů, které zavládly v československém Těšínsku vlivem proti-
státních snah a pokusů o podvratnou a štvavou činnost proti
státu, československému národu a ostatním loyálním vrstvám
obyvatelstva. Státní správa učinila v tomto směru potřebná a
nekompromisní opatření, která mají zajistiti udržení veřejného
pořádku a ochranu státních zájmů proti všem jejím rušitelům.
Zejména se pečuje o to, aby počet orgánů státně-bezpečnostních
byl doplňován na žádoucí výši, aby jejich výcvik, technická vý-
zbroj a celkové vybavení potřebné pro zdárný výkon služby, byly
stále doplňovány a zdokonalovány. Podstatné zvýšení celkové
systemisace služebních míst ve státní policejní službě bylo již
provedeno na počátku letošního roku, a v nedávné době došlo již
k prvé etapě přijímání nových sil clo strážních sborů policejních
a k další dojde začátkem příštího roku. Přes to nutno ještě uva-
žovati o dalším zvýšení systemisovaného stavu v policejní službě
vzhledem ku připravovanému zřizování nových státních policej-
ních úřadů v zemi české a Moravskoslezské. Státní správa totiž
hledí, aby vzhledem k dnešním mimořádným poměrům a veřej-
ným zájmům byla síť státních policejních úřadů rozšířena všude
tam, kde vnitřní poměry, činnost nespolehlivých živlů i vše-
obecné potřeby státní vyžadují, aby policie, pokud jejím úkolem
jest pečovati o veřejný klid a pořádek a veřejnou bezpečnost,
byla s dosavadních orgánů autonomních přenesena do rukou or-
gánů státních. Skutečnost ukázala, že orgánové místní policie
neposkytují ve všech případech plné záruky pro řádné plnění
všech úkolů moderní policie, a že se ani netěší žádoucí důvěře
všech vrstev obyvatelstva. Různé zvláštní úkoly vyžadují jednak
orgánů specielně vyškolených a vybavených, jednak náležitého
soustředění a odborného a jednotného vedení, kteréžto poža-
davky mohou splniti jedině dobře vybavené státní policejní úřa-
dy. Také pokrok v boji proti zločinnosti na poli technickém při-
náší sám s sebou, že bezpečnostní úřady a orgány musí býti vy-
baveny moderními technickými zařízeními, která jsou spojena
často se značnými finančními náklady. Hospodářská situace obcí
je někde až příliš neutěšená, než aby mohly věnovati na moderní
vybavení svého policejního aparátu finanční prostředky, které
by šly nad jejich hospodářskou sílu. V poslední době bylo pro-
vedeno zestátnění obecní policie v Mostě a v přilehlých obcích a
pro nejbližší dobu je připraveno zřízení státního policejního
úřadu v českém Těšíně. Mimo to přistoupí ministerstvo vnitra
také ke zřízení státních policejních úřadů v celé řadě dalších
měst nejenom pohraničních, nýbrž i českých. V rámci dosavadní
organisace státní politické a policejní správy bude zřízena sou-
stavná síť neuniformované státní policie, jíž bude vhodně do-
plněna organisace bezpečnostní služby, prováděné uniformova-
nou stráží bezpečnosti a četnictvem. Rovněž jest snaha, aby lep-
šího výkonu jistých specielních služeb policejních bylo dosaženo
účelným soustředěním té které agendy do jednotlivých středisk,
vzájemně se doplňujících, jejichž působnost by se vztahovala
případně i na větší správní obvody, než jsou dosavadní obvody
příslušných bezpečnostních úřadů. Takováto opatření budou
umožněna po provedení legislativních úprav, jejichž návrh mi-


26

nisterstvo vnitra připravilo a vypracovalo. Při té příležitosti se
také pamatuje na všeobecné zavedení t. zv. mandátního bloko-
vého řízení v trestním řízení policejním. Mimo to bude minister-
stvo vnitra realisovati vybudování moderní soustavné radiote-
legrafické policejní sítě, jejíž centrum bude při policejním ředi-
telství v Praze. Rovněž v oboru služby četnické byly prostředky
k udržování veřejného pořádku a veřejné bezpečnosti zesíleny a
rozmnoženy. Systemisovaný početní stav četnických gážistů byl
zvýšen úměrně vzrůstajícím úkolům. Byly zřízeny nové četnické
pohotovostní oddíly a připravuje se další jejich zřízení. K plnění
úkolů silniční policie bylo dne 1. května 1935 uvedeno v činnost
10 četnických silničních kontrolních stanic. K střežení státních
zájmů ve vzduchovém prostoru bylo utvořeno pět četnických
leteckých hlídek. Příštího roku bude počet těchto hlídek rozmno-
žen. Snahy po porozumění veřejnosti pro službu bezpečnostních
orgánů a její součinnosti byly uskutečněny zavedením rozhlasu
pro bezpečnostní službu za součinnosti ústředního četnického pá-
tracího oddělení a všeobecné kriminální ústředny při policejním
ředitelství v Praze. Mimořádná péče byla věnována rozšíření te-
lefonní sítě u četnictva, takže toho času je vybaveno více než
87% četnických stanic telefonem. Příštího roku bude v tomto
směru intensivně pokračováno, aby v nejkratší době byly
všechny četnické útvary vybaveny telefonním spojením.

Ochrana a obrana proti
leteckým útokům.

Příprava k protiletecké ochraně byla v minulých letech pro-
váděna na podkladě dobrovolném. Zákonem ze dne 11. dubna
1935, č. 82 Sb. z. a n. bylo určeno ministerstvo vnitra, aby v do-
hodě s ostatními resorty zařídilo protileteckou ochranu. Zákon
se intensivně provádí, byla vydána již vládní nařízení č. 83 a
199 Sb. z. a n. z roku 1935, a připravují se další. Organisace
ochrany v obcích byla upravena podrobnými směrnicemi, byly
vydány zkušební řády pro výrobce a prodavače plynových ma-
sek atd. Obce budou k úhradě potřebných nákladů vybírati
zvláštní dávku podle zásad, o kterých se již mezi zúčastněnými
resorty uvažuje. Státní rozpočet na rok 1936 jest zatížen z to-
hoto důvodu částkou 2, 250. 000 Kč, která jest určena především
k výzbroji četnictva a policie plynovými maskami a k organisaci
jejich výcviku ve věcech protiletecké ochrany.


27

Kapitola 7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.

Všeobecný obor
rozpočtu.

Výdaje celé kapitoly pro rok 1936 činí 278, 632. 300 Kč, což
je oproti letošnímu rozpočtu více o 1, 521. 600 Kč; výdaje byly
tudíž zvýšeny pouze o 0'55%.

Z celkových výdajů připadá na osobní výdaje 222, 923. 300 Kč,
t. j. 80% (letos 79'74%), na věcné výdaje 55, 709. 000 Kč, t. j.
20% (letos 20'26%).

Osobní výdaje jsou zvýšeny o 1, 977. 700 Kč, tedy okrouhle
o 0'89% (na letošek byly sníženy o 4'98%), věcné výdaje jsou
sníženy o 456. 100 Kč, tedy okrouhle o 0'81% (pro letošní rok
byly zvýšeny o 5'43%).

V jednotlivých titulech rozpočtu kap. 7. projevují se změny
v osobních výdajích takto:

v tit. 1. "Ministerstvo spravedlnosti" zvyšují se o 323. 500 Kč,
t. j. o 9'6%,

v tit. 2. "Nejvyšší soud" o 624. 500 Kč, t. j. o 8'81% v čemž
je pamatováno i na přidělené soudce k nejvyššímu soudu,

v tit. 3. "Justiční správa v zemích" jsou osobní výdaje vyšší
proti letošku o 1, 425. 000 Kč, t. j. okrouhle o 0'71%,

v tit. 4. "Trestnice" byly naproti tornu osobní výdaje sní-
ženy o 197. 600 Kč, t. j. okrouhle o 3'03%. Konečně

v tit. 5. "Polepšovací a trestní ústavy pro mladistvé provi-
nilce" jsou osobní výdaje sníženy o 197. 700 Kč, t. j. o 9'81%.

Změny v preliminaci osobních výdajů v jednotlivých titulech
souvisí s pohybem zaměstnanců (odchody do výslužby a pod. ),
celkové pak zvýšení osobních výdajů o necelé jedno procento je
odůvodněno časovým postupem zaměstnanců do vyšších plato-
vých stupňů;. není tu však pamatováno na rozšíření počtu slu-
žebních míst, t. j. na resystemisaci.

Snížení věcných výdajů bylo umožněno jednak tím, že dluh
presidia vrchního soudu v Bratislavě za tiskopisy dodané sou-
dům v obvodu tohoto vrchního soudu, na nějž bylo v letošním
rozpočtu pamatováno částkou 1, 000. 000 Kč, byl již státní tis-
kárně v Košicích zaplacen a že též výdaje na trestní soudnictví
mohly býti sníženy vzhledem k částečnému poklesu trestní
agendy.

Rozprava.

Referent rozpočtového výboru důrazně poukázal na nedo-
statečnou systemisaci služebních míst v ústředí justiční správy
i u soudů, která zavinuje, že úkoly kladené na justiční správu
a soudy nemohou býti se žádoucí rychlostí zdolávány, zvláště
když nepatrný pokles soudní agendy, který se v posledních dvou
letech projevil, je vyvážen zintensivněním práce. Vzrůstá totiž
počet sporů spletitějších, houževnatěji a déle vedených, což je
patrno ze silného vzrůstu sporů, které se nesmiřují a o nichž
musí rozhodovati i nejvyšší soud. Také nedostatečně vybavený
legislativní odbor ministerstva spravedlnosti je vzhledem k ve-
likým legislativním kodifikačním a unifikačním úkolům tohoto
ministerstva nemožným způsobem přetížen a je naprosto neod-
kladnou nezbytností zjednati nápravu řádnou resystemisaci.

Konečně bylo poukázáno na nutnost rozmnožení sil, urče-
ných na Slovensku a Podkarpatské Rusi pro zakládání pozemko-


28

vých knih, neboť dosavadní roční průměry zakládání vložek jsou
malé a při nynějším pracovním rozsahu vyžádalo by si úplné
založení pozemkových knih na Slovensku a Podkarpatské Rusi
příliš dlouhé doby. Tak v obvodu vrchního soudu v Bratislavě
bylo by při nynějším průměru prací zapotřebí ještě doby 47 roků,
t. j. do roku 1982, v obvodu vrchního soudu v Košicích dokonce
doby 74 roků, t. j. do roku 2008.

Také jiní řečníci v rozpočtovém výboru poukazovali na pře-
tíženost našich soudů. Ministr v odpovědi prokázal statistickými
daty, že dnešní agenda soudní oproti předválečnému stavu
stoupla průměrně o 120%, dokonce v některých oborech až
o 300%. Je samozřejmo, že vzrůst agendy při nedostatečném
počtu soudcovského a kancelářského personálu má za následek
též veliké nedodělky. Žalostná je i statistika, která se týká trvání
procesů. Před válkou u okresních soudů v zemi české a Moravsko-
slezské 99% všech civilních sporů se skončilo před uplynutím
6 měsíců. Největší část, t. j. 87% všech sporů u okresních soudů
skončilo se během jednoho měsíce a jen necelé jedno procento
sporů trvalo déle než 6 měsíců. Dnes 35% sporů u okresních
soudů trvá déle jak 6 měsíců a jen 9'9% sporů skončí se během
jednoho měsíce. Asi 64% sporů se skončí do 6 měsíců.

Podobný stav je i u krajských soudů, kde před válkou skon-
čily se spory v 90% do 6 měsíců a jen 10% civilních sporů trvalo
déle jak půl roku. Dnes 61% sporů trvá přes 6 měsíců. Před tím
u krajských soudů polovic sporů skončilo se za jeden měsíc, dnes
v této době skončí se jen 4'5% sporů.

Justiční správa hledí tomuto neblahému stavu čeliti jednak
zákonodárnými opatřeními, jednak klade velikou váhu na to, aby
bylo vyhověno jejím resystemisačním návrhům na rozmnožení
počtu soudců, míst kancelářských úředníků a kancelářských po-
mocných sil. Návrh na zvýšení počtu míst v legislativním oboru
ministerstva spravedlnosti, jakož i u nejvyššího soudu byl již
předložen, nyní jsou zpracovávány návrhy nižších instancí, aby
v nejbližší době byl předložen celkový resystemisační návrh,
týkající se všech soudů.


29

Kapitola 8. Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy.

Výdaje.

úhrn výdajů navržených v 8. kapitole státního rozpočtu na
rok 1936 činí 1, 896. 100 Kč. Je to o 154. 800 Kč více než kolik činil
v roce 1935.

Příjmy.

Příjmů kapitola nevykazuje.

Úvěr na smluvní sily
a experty.

Ministerstvo pro sjednocení mělo ve svém středu síly
smluvní a experty nejen snad jako poradce stálých referentů,
nýbrž přibíralo takto dočasné síly do řad svých zaměstnanců od
prvého počátku své působnosti jako stálé pracovníky a referenty.
Jako přechodný resort chtělo takto ulehčiti státním financím,
aby alespoň část sil nebyla pevným pragmatikálním personálem,
nýbrž personálem ve volném svazku ke státu, který by mohl býti
zrušen, jakmile by ministerstvo činnost svoji skončilo. Z této
zásady a snahy vycházelo i při svých systemisačních požadavcích.
V ministerstvu pro sjednocení systemisovaný stav neznamenal
tedy celou potřebu personálu, podobně jako experti nebyli zde
nikdy pouhými poradci pragmatikálních úředníků, nýbrž byli
vždy a jsou i nyní samostatnými referenty s vlastním přídělem
a samostatnými úkoly. Ministerstvo pro sjednocení má tako-
výchto expertů-referentů nyní 5 a všichni tito referenti-experti
pracují po léta na věcech a osnovách, které ještě nejsou úplně
skončeny a na nichž práci dosavadních expertů-referentů nelze
bez vážného poškození věci přerušiti.

Úvěr na pragmatikální
personál.

Systemisovaných míst konceptních úředníků má minister-
stvo 24. Z toho nejsou 3 místa z úsporných důvodů vůbec preli-
minována. Zbývající místa nebyla až do nedávná rovněž všechna
obsazena, takže ministerstvo se muselo spokojiti v poslední době
s 18 konceptními úředníky. Letošního roku zabývaly se různé
vědecké články otázkou výpočtu sil, potřebných pro tu kterou
práci, související s legislativou. V jednom z článků požaduje se
jen pro zjištění a evidenci dosud platného práva pro počátek 18
konceptních sil. K tomu poznamenává zpravodaj: úředníci mini-
sterstva pro sjednocení nemají na starosti jen práce legislativní.
Z důvodové zprávy k finančnímu zákonu je patrno, že ve znač-
ném rozsahu zaměstnávají je dobrozdání ve správních věcech,
které na požádání podává ministerstvo pro sjednocení jiným
ústředním úřadům, pokud jde o použití převzatého práva uher-
ského. I pokud jde o legislativu zaujímá opět velmi značný čas
úředníků ministerstva pro sjednocení spolučinnost na pracích
resortů jiných a kritika došlých osnov s hlediska převzatého
uherského práva. Teprve zbytek času mohou referenti věnovati
na vlastní legislativní práci ministerstva pro sjednocení, t. j. na
osnovy, které patří do samostatného legislativního pořadu tohoto
ministerstva. Při této práci, nežli se přikročí k vypracování
osnovy, musí ovšem referenti ministerstva vykonati předem, a to
co nejsvědomitěji onu práci, o které se letos mluví při námětech
na zřízení legislativního archivu nebo indexu. Je to nutným i při
součinnosti ministerstva zvláště tam, kde jde o tak zv. součinnost
užší. že ministerstvo práci tuto, t. j. zjišťování platného práva,
srovnávání obou převzatých právních systémů, kritiku dokona-
losti převzatých norem, atp., vykonalo v konkrétních případech
vždy důkladně a dobře, o tom svědčí obsáhlé příručky, které
v tomto oboru z ministerstva pro sjednocení během let byly vy-
dány a které se setkaly ve veřejnosti odborné s kritikou co něj-


30

lepší. S příznivou kritikou setkaly se ovšem pak nejen tyto pří-
pravné práce ministerstva pro sjednocení, nýbrž i vlastní práce
konečné a osnovy, s nimiž ministerstvo samostatně občas mohlo
přijíti. Byla to i zahraniční kritika, která tyto práce příznivě
ocenila.

Úvěr na porodní slo-
venské komise.

Je obsažen v položce na cestovné a stravné. Tato položka
má ministerstvu pro sjednocení umožniti, aby projednávalo
chystané velké kodifikační osnovy ve svých slovenských porad-
ních komisích a docílilo tak takové úpravy osnov, která by
osnovy učinila i na Slovensku a Podkarpatské Rusi přijatelnými
a vítanými. I zde vykonalo již ministerstvo velmi prospěšný kus
práce. Nynější dotace dovoluje ministerstvu pro sjednocení, aby
ze svých 6 poradních slovenských komisí svolalo za rok k poradě
jen jednu jedinou, a to jen do jediného zasedání.

Kompetence ministerstev.

Zabývaje se náměty v debatě pronesenými, vysvětlil mi-
nistr, že od myšlenky jednotného zákona o působnosti všech mini-
sterstev se již loňského roku upustilo a se souhlasem vlády se
počalo s přípravou osnov, jimiž by se rozřešila a přesně vyme-
zila působnost ministerstev všude tam, kde je dosud sporná, po-
chybná, nebo vůbec zákonem neupravená, jimiž by se dále usku-
tečnilo sjednocení působnosti ministerstev tam, kde je v obou
právních oblastech státu dosud odchylná, a provedl v určitých
případech přesun působnosti mezi jednotlivými ministerstvy za
účelem soustředění a tím i zjednodušení a zlevnění státní sprá-
vy, jakož i v zájmu hospodářského využití sil. Během roku při-
chystalo ministerstvo pro sjednocení v tomto smyslu již několik
předloh, z nichž ministr uvádí dvě: osnovu zákona, kterým se
upravuje působnost ministra veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy a ministra zemědělství v některých věcech ochrany
zdraví lidí a ochrany zdraví zvířat a pak osnovu zákona o pí-
semných památkách a o archivnictví. O poslední osnově praví mi-
nistr, že zde běží o úpravu materie dosud legislativně nezpraco-
vané a bez jakéhokoliv cizího vzoru, která si vyžádala úmorného
kolegiátního projednávání s archivními odborníky ministerstev
vnitra a školství.

Stavební řády.

O nutnosti četných zákonných úprav v oboru věcí obecních
poznamenává ministr, že za stálé součinnosti ministerstva pro
sjednocení vypracovalo ministerstvo veřejných prací stavební
řád pro větší obce s obyvatelstvem nad 10. 000 lidí o 260 para-
grafech s důvodovou zprávou a že chystá také stavební řád pro
obce ostatní. O jak rozsáhlou a obtížnou práci zde běží, je viděti
z toho, že před vypracováním konečného textu zmíněné osnovy
bylo nutno projednati 5. 000 návrhů, na jejichž podkladě byl zre-
vidován původní text osnovy, rozeslaný v r. 1929 úřadům a kor-
poracím.

Velké kodifikace (civ.
soudní řád).

Mezi osnovami, které ministerstvo pro sjednocení jako svou
samostatnou práci přináší, je také velké dílo kodifikační osnovy
sjednocených zákonů civilně - procesních. Tyto osnovy bylo nutno
ovšem připravovati pečlivé po dlouhou řadu let, jelikož jde o zá-
konnou úpravu velmi významnou a právní normy trvalého rázu,
které mají zůstati v platnosti po dlouhá desítiletí. Vypracování
osnov svěřilo ministerstvo významnému českému procesualis-
tovi profesoru Karlovy university Dr. Václavu Horovi a pečo-
valo o to, aby zvlášť u těchto osnov byl v odborných komisích


31

zajištěn nezbytný úzký styk s vědou a praksí. Aby umožněna
byla o osnovách co nejširší diskuse veřejná, byly před časem
i s obsáhlou důvodovou zprávou vytištěny. Šlo tedy u tohoto díla
ministerstva pro sjednocení o práci, která, již po dlouhou dobu
byla veřejně přístupnou. Tak tomu bylo i u jiných významných
prací ministerstva, které také byly vydány tiskem.

Je proto s podivem - pravil ministr - že v úvodním člán-
ku ranního čísla jednoho z rozšířených českých denních listů
mohlo býti řečeno, že celé ministerstvo za 15 let neudělalo nic,
leda nějaké maličkosti, a že nezbývá, než hledati vhodné opa-
tření ve státní pragmatice. Ministr lituje, že denní tisk, infor-
mující veřejnost, přichází do takových rozporů s pravdou, pro-
náší tak politování hodné úsudky a dává najevo tak chatrné zna-
losti pravého stavu věci. Stačí již to, co ministr uvedl, na do-
klad, jak daleko je uvedené tvrzení zmíněného listu od skutečné
pravdy, ministr pro sjednocení může se dovolati však pro mi-
nulá léta i svědectví ministra spravedlnosti, který i jako ministr
pro sjednocení i jako ministr spravedlnosti mohl práci úřed-
nictva ministerstva pro sjednocení z blízka sledovati a oceniti.
Ministr pro sjednocení vzdává úřednictvu ministerstva plné
uznání za to, co za neobyčejně nepříznivých poměrů s miniatur-
ními prostředky v rozsáhlých oborech právního sjednocení vy-
konalo, a prosí, aby vzhledem k nemístnému útoku denního listu
vzal výbor tuto jeho veřejnou pochvalu úřednictva ministerstva
na vědomost.


32

Kapitola 9. Nejvyšší správní soud a Volební soud.

Rozpočet po stránce
všeobecné.

Celkové výdaje kapitoly 9. preliminují se na rok 1936 část-
kou 6, 144. 600 Kč, zvyšují se tudíž proti r. 1935 o 63. 900 Kč.
Z celkových výdajů připadá na výdaje osobní 5, 777. 700 Kč a na
výdaje věcné 366. 900 Kč. Proti r. 1935 byly výdaje osobní zvý-
šeny o 68. 000 Kč, kdežto výdaje věcné byly sníženy o 4. 100 Kč.
Zvýšení osobních výdajů je odůvodněno jednak snížením plato-
vých srážek podle vlád. nař. č. 275/1934, jednak zvýšením služ-
ného časovým postupem zaměstnanců do vyšších stupňů služ-
ného.

Příjmy rozpočteny jsou stejně jako v roce 1935 částkou
64. 000 Kč.

Agenda nejvyššího
správního soudu.

V r. 1934 bylo podáno u nejvyššího správního soudu celkem
7713 stížností, z toho 3118 stížností administrativních a 4595
finančních. Proti r. 1933 zvýšil se počet podaných stížností o 446,
t. j. o více než 6%. Zvýšený počet stížností, došlých v r. 1934,
způsobil, že počet nedodělků u tohoto soudu opět vzrostl a do-
sáhl koncem r. 1934 povážlivého počtu 16. 373, třebas že výkon-
nost grémia v r. 1934 stoupla o více než 9%. Stav letošního roku
nebude podle dosavadních výsledků příznivější, neboť za dosa-
vadního systemisovaného stavu soudcovského personálu nemůže
býti ani zdolán počet stížností letošního roku došlých, který bude
pravděpodobně jen o něco málo nižší než počet stížností, došlých
v r. 1934, tím méně snižován počet nedodělků.

K nápravě tohoto jistě nežádoucího stavu, který způsobuje,
že vyřízení stížnosti trvá u nejvyššího správního soudu 2-3
roky, čímž praktická cena soudní kontroly veřejné správy trpí,
není jiného prostředku nežli zákonodárný zásah. O tento zásah
je již postaráno potud, že osnova novely k zákonu o nejvyšším
správním soudě jest již připravena v ministerstvu vnitra. Možno
si jen přáti, aby tato osnova prošla brzy parlamentním projed-
náváním a přinesla nejvyššímu správnímu soudu úlevu, po které
již dlouhá léta volá.


88

Kapitola 10. Ministerstvo školství a národní osvěty

a ze skupiny II. § 7. Uhřiněvský školní závod zemědělský, § 8. Školní závod zemědělský
v Děčíně-Libverdě, § 16. Žabčický školní závod zemědělský a § 17. Kuřímský školní závod

vysoké školy zemědělské v Brně.

Rozpočet po stránce
všeobecné.

Výdaje kapitoly 10. preliminují se na rok

 

1936 částkou ............

944, 766. 600 Kč,

t. j. proti prelimináři na rok 1935 .....

924, 000. 000 Kč

částkou vyšší o...

20, 766. 600 Kč.

Příjmy kapitoly 10. preliminují se na rol

 

1936 částkou ............

77, 486. 900 Kč,

t. j. proti rozpočtu na rok 1935 ......

77, 554. 200 Kč

méně o...

67. 300 Kč.

Návrhy rozpočtu kap. 10. Ministerstva školství a národní
osvěty a §§ 7, 8, 16 a 17 skupiny II., oddílu IV. (školní závody
zemědělské v Uhříněvsi, Děčíně-Libverdě, Žabčicích a v Kuřími)
na rok 1936 byly předmětem jednání rozpočtového výboru posla-
necké sněmovny v celodenní schůzi dne 27. listopadu 1935.

Rozprava.

Zpravodaj podal nejprve zevrubný číselný rozbor uvede-
ných dílčích návrhů státního rozpočtu a provedl srovnání s roz-
počtem pro rok 1935 a s účiny za r. 1934. Při tom pro úplnost
obrazu přednesl i stručný instruktivní rozbor návrhu investič-
ního rozpočtu školského (kap. 13., sešit 2, tit. 15, § 6).

Ve věcném rozboru věnoval zpravodaj pozornost všem obo-
rům činnosti ministerstva školství a národní osvěty, jmenovitě
pojednal o potřebě takové reformy studia středoškolského, jež
by je více přiblížila potřebám moderního praktického života.
Zdůraznil potřebu rozsáhlejší výuky angličtině, zavedení a pro-
hloubení vyučování národnímu hospodářství a základním zna-
lostem práva. Uvedl nutnost rozšíření hmotné péče o vědecký
dorost, upozornil na naléhavou potřebu aktivování fondu Deni-
sova, dotkl se otázky reformy vysokoškolského studia a potřebné
reformy vysoké školy politických nauk a dovozoval potřebu roz-
šíření sociální péče o studentstvo.

V debatě, jíž se účastnili četní členové rozpočtového výboru,
bylo mluveno o řadě otázek všeobecného rázu o školství a osvětě
a zvláště též o potřebě urychleného ústavního projednání ná-
vrhu zákona o újezdních školách měšťanských, o reformě studia
na školách středních, o potřebách školství vysokého, jmenovitě
řádného umístění klinik i školství odborného. Byla zdůrazňována
potřeba podporování chudých obcí při opatřování školních budov,
jmenovitě též v zemích české a Moravskoslezské, uvedena řada
konkrétních stížností na nedostatečné umístění některých střed-
ních škol a vysokoškolských ústavů. Velká pozornost byla věno-
vána potřebám sociální péče o studentstvo a potřebám intensiv-
nější péče o umění, jmenovitě též o divadla. V této souvislosti
byla zdůrazňována potřeba divadelního fondu. Kritické pozor-
nosti těšila se instituce profesorských aspirantů a učitelských
praktikantů. Bylo mluveno o provedených redukcích ve středním
školství a o potřebách úpravy školské správy, a upozorňováno
na naléhavou nutnost zintensivnění lidové výchovy a tudíž zvý-
šení příslušných prostředků.

3


34

Všeobecně byla pak dovozována potřeba vyšších prostředků
pro školství a osvětu.

Výklad ministra
školství a národní osvěty.

Ministr školství a národní osvěty odpovídaje na vzne-
sené podněty a dotazy, odkázal především na rozsáhlé svoje
exposé, které učinil v kulturním výboru poslanecké sněmovny,
a jež rozdal vytištěné v brožuře všem členům Národního shro-
máždění. V dalším pak uvedl jmenovitě, že, pokud jde o reformu
středoškolského studia, byla tato reforma uveřejněna jako návrh
ve Věstníku ministerstva školství a národní osvěty r. 1933 a byla
uvedena v život zatím na zkoušku. Po projití zkušební doby
budou reformní osnovy podrobeny nové revisi a dojde i k žádané
širší anketě. Nynější reforma volila t. zv. činnou školu, kde
středem je žák a ne učivo.

Na stavby národních škol je věnováno i při zkrácených
úvěrech v celku přes 30 milionů Kč.

Ministerstvo školství a národní osvěty se snaží uvésti
v rámci své působnosti a péče do pohybu i jiné prostředky než
jen prostředky státního rozpočtu. Tak bude aktivováno asi 100
nadací pro studenty po 3. 000 a 4. 000 Kč z prostředků, jež byly
věnovány při 85. narozeninách pana presidenta republiky, na
stavbu museí pak se podařilo probuditi asi 90, 000. 000 Kč.

Instituce aspirantů profesury není problémem státní školské
správy. Zavedení učitelských praktikantů na národních školách
pomáhá velmi vydatně nezaměstnanému učitelskému dorostu.

Redukce středních škol byly provedeny jen ve velmi ome-
zeném rozsahu se zřením ke skutečným naléhavým potřebám
občanstva.

V dalším pak ministr odpovídal na řadu konkrétních detail-
ních dotazů a podnětů.

Zpravodajovým stručným závěrem, v němž byla zdůrazněna
nutnost expanse v oboru školství a osvěty, bylo projednávání
návrhu rozpočtu ministerstva školství a národní osvěty pro rok
1936 skončeno.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP