18

Kapitola 3. Předsednictvo ministerské rady

a ze skupiny II. § 13. "Státní tiskárny" a), § 14. "Úřední noviny v Praze a Bratislavě"

a § 15. "československá tisková kancelář".

Rozbor rozpočtu.

V rozpočtovém návrhu kapitoly 3. na rok 1936 preliminují
se celkové výdaje částkou 37, 210. 100 Kč. Tudíž proti roku 1935
v částce 87, 056. 400 Kč více o 153. 700 Kč.

Z preliminovaných částek připadá na titul 1. Předsednictvo
ministerské rady 17, 594. 700 Kč, na titul 1. a) Ministr bez oboru
částka 371. 900 Kč, na titul 2. Státní úřad statistický částka
19, 178. 500 Kč a na titul 3. ústavní soud částka 65. 000 Kč.

Z preliminovaných příjmů v částce 13, 077. 000 Kč připadá
na titul 2. Státní úřad statistický celá částka.

Zpravodaj projednal velmi zevrubné jednak z celkového hle-
diska, jednak se zřením k jednotlivým položkám předložený
rozpočtový návrh a podrobil kritice jednotlivé položky po stránce
jich nutnosti a účelnosti. Poté věnoval péči rozboru činnosti a
pracovního plánu jednotlivých úřadů v kapitole soustředěných.

Rozprava.

V rozpravě výboru podroben byl navržený návrh rozpočtový
zevrubné úvaze.

Pokud se jednotliví řečníci ve svých vývodech dotýkali
ciferního uspořádání návrhu, uznali odůvodněnost a přiměře-
nost preliminovaných úvěrů, a to se zřením k osvědčené činnosti
jak presidia ministerské rady, tak státního úřadu statistického.
V ostatních částech svých vývodů dotkli se řečníci všech otázek
hospodářských, sociálních, kulturních a národnostních podáva-
jíce současně konkrétní náměty jak některým vytýkaným záva-
dám a nedostatkům bylo by možno odpomoci.

Veškeré tu uplatněné návrhy a náměty budou, pokud se po-
hybují v rámci realisovatelných možností, učiněny předmětem
vládních úvah, příp. úředních jednání.

Zpravodajská služba.

Zvýšení návrhu rozpočtu § 3. "Zvláštní výdaje zpravodaj-
ské služby" v řádných výdajích o 750. 000 Kč jest odůvodněno
podstatným rozšířením úkolů a činností Tiskového odboru před-
sednictva ministerské rady.

Státní úřad statistický.

V debatě uznána byla činnost státního úřadu statistického
a projevena některá přání.

Tak na př. doporučováno opatřiti pro naše zastupitelské
úřady soustředěný přehled o tom, jak obchodujeme s tím kterým
státem.

Dále podány různé náměty pro šetření v oboru statistiky
živnostenské, statistiky státních dodávek a vydávání lexikonu
obcí.

Státní podniky tiskové.

V návrhu rozpočtu § 13. "Státní tiskárny" byly znovu
značně sníženy vlastní výdaje provozovací. Snížení vykazují také
výdaje správní, ztráty finanční a jiné výdaje.

Návrh rozpočtu předpokládá, že proti stavu z roku 1933 a
1934 nastane značné zlepšení příjmů.


14

Saldo návrhu rozpočtu jest proti rozpočtu na rok 1935
příznivější o 241. 100 Kč.

Návrh rozpočtu § 14. "Úřední noviny v Praze a Bratislavě"
předpokládá zisk 559. 800 Kč. Okolnost, že podnik vykázal v roce
1934 značně příznivý výsledek, dává naději, že i v návrhu roz-
počtu předpokládaný zisk bude v roce 1936 skutečně dosažen.

V návrhu rozpočtu § 15. "československá tisková kancelář"
omezují se náklady z úsporných důvodů na nejmenší míru.

Preliminovaná ztráta 1, 402. 600 Kč jest proti rozpočtu na
rok 1935 příznivější o 525. 600 Kč.

Z celkového schodku připadá značná část na vrub budovy
podniku.

V investičních rozpočtech státních podniků tiskových jest
pamatováno jen na pořízení nejnutnějších doplňků a obnov
inventárního zařízení.


15

Kapitola 4. Ministerstvo zahraničních věcí.

Snížení rozpočtu.

Rozpočet ministerstva zahraničních věcí na rok 1936 vyka-
zuje celkovou potřebu 132, 730. 100 Kč, t. j. o 250. 000 Kč méně
než v roce 1935.

Příjmy ministerstva zahraničních věcí byly preliminovány
částkou 6, 080. 000 Kč, stejně jako v roce 1935.

V rozpočtovém výboru bylo panem zpravodajem konstato-
váno, že potřeba kapitoly 4. ustálila se v posledních letech na
určité výši. Jestliže ministerstvo zahraničních věcí přes to snížilo
preliminář na rok 1936, učinilo tak při nejvyšší úspornosti,
kterou dále stupňovati nelze. Přítomná doba neulevuje nijak ve
svých nárocích na zahraniční službu, naopak situace politická a
hospodářská vynucuje činnost co nejintensivnější. Ministerstvo
zahraničních věcí muselo zvýšiti úvěry na více než dvaceti polož-
kách. Toto zvýšení, které se zvětšilo ještě o uspořených
250. 000 Kč, muselo býti vyrovnáno radikálními úsporami na
položkách jiných.

Vyšší výdaje.

Bylo nutno zvýšiti úvěr na položce "Společnost národů", jejíž
rozpočet se mění ročně podle okolností. Vyplývá to ze struktury
této mezinárodní instituce; výdaje její jsou rozvrženy mezi
členské státy podle určitého klíče. V r. 1935 přestaly býti člen-
skými státy Německo a Japonsko. Přes úsporná opatření, která
byla provedena také v rámci Společnosti národů, nelze úsporami
nahraditi úbytek, který vznikl vystoupením těchto dvou velmocí.
Proto se počítá, že příspěvek republiky československé do Společ-
nosti národů stoupne v r. 1936. Mimo to se očekává, že stoupnou
výdaje spojené s účastí na mimořádných zasedáních a různé vý-
daje vznikající z členství.

Neméně dotčena je vlivy zahraničními služba zpravodajská
a propagační, na jejíž činnost se kladou nyní nároky mimořádně
zvýšené.

Zpravodaj rozebral dále otázku zastupitelských úřadů, zmínil
se též o akci na podporu ruských a ukrajinských uprchlíků a ko-
nečně o dvou významných institucích, přičleněných k minister-
stvu zahraničních věcí: Slovanské knihovně a Ruském historic-
kém archivu zahraničním.

Při podrobné rozpravě zabývala se většina řečníků nynějším
poměrem mezi Československem a Polskem. Jednáno bylo dále
o modu vivendi, sankcích ve sporu italsko-habešském a otázkách
obchodně politických. Bylo poukázáno na důležitost péče o kra-
jany v zahraničí, zejména v Belgii a Francii.

Výklad ministra zahra-
níčních věcí.

Ministr zahraničních věcí poukázal ve své odpovědi na svůj
obsáhlý a všestranný výklad v plenu sněmovny. Zdůraznil prin-
cipy, kterými se řídí naše zahraniční politika a vyjádřil se
obšírně k jednotlivým problémům, jichž se dotkli někteří řečníci.

Poměr k Polsku.

Pokud se tkne poměru československo-polského, chceme po-
měr dobrý a přátelský. Odmítáme zásahy kteréhokoli státu do
našich věcí. Stojíme důsledně na svém stanovisku, které se opírá
ve věcech minoritních o smlouvy, jež byly uzavřeny za tím úče-
lem, aby nedocházelo k vzájemným sporům mezi státy k vůli
minoritám.


16

Společnost národů

Shromáždění Společnosti národů vzalo na vědomí rozhod-
nutí Rady Společnosti národů, podle něhož byla Itálie v kon-
fliktu habešsko-italském podrobena sankcím podle čl. XVI.
paktu o Společnosti národů. K rozhodnutí koordinačního výboru
připojila se také republika československá a učinila známá opa-
tření. Bylo nutno vyvolati zásadní usnesení ministerské rady,
rozhodnouti o nejvhodnější formě provádění těchto sankcí a or-
ganisovati studium t. zv. vzájemné pomoci států sankce prová-
dějících. I my trpíme sankcemi a proto si přejeme, aby konflikt
italsko-habešský byl brzy smírně vyřešen a sankce přestaly.

Agenda obchodně-poli-
tická.

Do hospodářských poměrů světových zasahují stále rušivě
měnové otázky a s nimi související potíže převodu platů zvláště
za zboží, po případě přímé omezování mezinárodního obchodu
zvláště kontigentací dovozu. Dnes se již v převážné části meziná-
rodní veřejnosti uznává, že jen oživení hospodářské, opírající se

o zvýšenou výměnu zboží, spočívá na přirozených základech.
Tyto celkové poměry nezůstaly bez vlivu ani na československo.

I naše obchodně-politické akce jsou jimi ovlivňovány. Při vel-
kém úsilí a přes těžké překážky podařilo se nám úmluvami s ně-
kterými státy zabrániti tomu, aby se neprojevila příliš škodlivě
opatření třetích států na československý vývoz. Docílili jsme
vhodnou úpravou planých smluv rozšíření získaných výhod,
v jiných případech sjednáním nových úmluv vytvořili jsme nové
základny pro trvalejší a širší navázání obchodních styků.

Zastupitelské úřady.

Na podkladě nabytých zkušeností doplňuje ministerstvo za-
hraničních věcí plánovitě síť zastupitelských úřadů a to jmeno-
vitě v těch oblastech, kam dosud obchod málo pronikal, ale kde
by mu to povaha a kvalita našich výrobků dovolovala.

Pomoc krajanům v za-
hraničí.

Ministerstvo zahraničních věcí sleduje vývoj našich krajan-
ských osad v cizině po stránce národní, kulturní i hospodářské.
V tomto oboru své činnosti opírá se o spolupráci s různými
spolky, ústavy a organisacemi, které pečují o krajany v zahra-
ničí,

Pomoc ruské a ukrajin-
ské emigraci.

Pomoc ruské a ukrajinské emigraci jest povahy čistě hu-
mánní. Problém emigrace jest dnes veliký problém mezinárodní.
U nás jde vlastně jen o podporu menšího počtu starých profe-
sorů, kteří se k nám uchýlili do bezpečí a politicky nijak nevy-
stupují.


17

Kapitola 5. Ministerstvo národní obrany

a ze skupiny II. § 10. Vojenská továrna na letadla, § 11. Vojenské lesní podniky a § 13. b)
Státní tiskárna v působnosti ministerstva národní obrany.

Výdaje ministerstva národní obrany na rok 1936 prelimi-
nují se částkou 1. 340, 000. 000 Kč. budou tedy v roce 1936 zvý-
šeny o 60 milionů Kč oproti rozpočtu na rok 1935. Kromě toho
v čl. XVIII. finančního zákona činí se zvláštní opatření, pokud
půjde o doplnění, obměnu a zajištění materiálu a některá zaří-
zení, nezbytná pro obranu státu.

Příjmy kapitoly 5 preliminují se na rok 1936 částkou
7, 354. 800 Kč, tedy proti roku 1935 méně o 579. 200 Kč.

Rozděleni rozpočtu.

Rozpočet dělí se jako v letech předešlých na rozpočet
ústřední správy (tit. 1. ), rozpočet armády (titul 2. ), rozpočet
francouzské vojenské misse (titul 3. ) a rozpočet, určený pro so-
ciální péci o vojenské poškozence a legionáře, jejich rodiny a
pozůstalé (titul 4. ). Do oboru působnosti ministerstva národní
obrany náleží dále tři státní podniky, a to: Vojenská továrna
na letadla, Vojenské lesní podniky a Tiskárna ministerstva ná-
rodní obrany.

Ústřední správa.

Celkové výdaje titulu 1. na rok 1936 jsou rozpočteny část-
kou 43, 354. 900 Kč a jsou tudíž zvýšeny oproti rozpočtu na rok
1935 o 6, 703. 800 Kč.

Národní obrana.

Celkové výdaje titulu 2., určeného pro národní obranu, jsou
preliminovány částkou 1. 283, 851. 000 Kč a jsou tudíž o 51, 019. 400
Kč větší než roku loňského.

Větší zvýšení projevuje se hlavně u těchto položek:

Položka peněžní náležitosti mužstva byla zvýšena o
24, 578. 800 Kč. Větší potřeba je odůvodněna dvouletou presenční
službou a prodloužením vojenského výcviku náhradní zálohy ze
3 na 5 měsíců, jakož i některými sociálními opatřeními ve pro-
spěch mužstva a déle sloužících poddůstojníků. Dále připadá zvý-
šení 12, 666. 000 Kč na nákup koní. Větší potřeba je odůvodněna
organisačními změnami v armádě, jimiž se zvýší počet koní
u některých vojenských útvarů. Další zvýšení připadá na le-
tectví. Z celkové potřeby na letectví v částce 87, 370. 600 Kč je
do rozpočtu pojata částka 35, 546. 400 Kč a bude zbytek opatřen
podle článku XVIII. finančního zákona. Náklady na Vojenský
technický letecký ústav byly zvýšeny toliko o 912. 800 Kč, ačkoli
odpovědné úkoly, které má tento ústav plniti, by vyžadovaly
zvýšení daleko většího.

Francouzská vojenská
misse.

Výdaje na francouzskou voj. missi na rok 1936 preliminují
se částkou 835. 000 Kč a jsou tudíž stejné jako v roce 1935.

Sociální péče o vojenské
poškozence a legionáře.

Výdaje, určené na sociální péči o vojenské poškozence a le-
gionáře, jakož i jejich rodiny a pozůstalé, jsou stanoveny částkou
11, 959. 100 Kč a jsou tudíž o 2, 276. 800 Kč vyšší než v roce minu-
lém. Větší potřeba je odůvodněna těžkou hospodářskou situací
legionářů a jejich rodin, která naléhavě vyžaduje zvýšené pomoci.

Rozpočet kapitoly 5. byl projednáván v rozpočtovém výboru
poslanecké sněmovny ve dnech 23. a 25. listopadu 1935.

2


18

Výklad rozpočtového
zpravodaje.

O rozpočtu podal nejprve obsáhlý referát rozpočtový zpra-
vodaj, který uvedl v podstatě toto:

Pojednávaje o struktuře rozpočtu kap. 5 a o jednotlivých
rozpočtových položkách zdůrazňuje rozpočtový zpravodaj, že zvý-
šení rozpočtu je plně odůvodněno naléhavými věcnými nebo osob-
ními potřebami branné moci.

Hmotná situace vojen-
ských gážistů.

Při té příležitosti přimlouvá se velmi vřele, aby nepříznivá
hmotná situace vojenských gážistů byla co nejdříve vyřešena,
neboť by mohla míti zhoubné následky pro obranu státu.

Započteni presenční služ-
by a zachovám míst po
dobu presenční služby.

Rovněž zájem brannosti vyžaduje, aby bylo co nejdříve vy-
dáno vládní nařízení k zákonu o započtení presenční služby a
aby jeho ustanovení, zejména pokud jde o § 5 (zachování míst
po dobu presenční služby) byla rozšířena na všechny zaměstnance
státu a jiných veřejných korporací, stejně jako na zaměstnance
v soukromých službách.

Pojednav zevrubně o jednotlivých rozpočtových položkách
MNO., jakož i o položkách, týkajících se Vojenské továrny na le-
tadla, Vojenských lesních podniků a Tiskárny MNO., přechází
ke druhé části svého referátu a zabývá se řadou aktuelních otá-
zek a problémů branné moci.

Letectví.

Pojednávaje o letectví, zmiňuje se podrobně o organisaci vý-
roby letecké a projevuje vřelé přání, aby výzkumnictví v tomto
oboru bylo soustředěno v jediném ústavě a se nerozptylovalo po
jednotlivých továrnách. Takové ústředí by se zabývalo konstruo-
váním prototypů, které by zůstaly ve vlastnictví státu a podle
nich by se vypisovala soutěž na sériovou výrobu. To by zname-
nalo značnou úsporu státních financí.

Řečník doporučuje dále specialisaci leteckých továren na ur-
čité typy letadel.

Vojenský technický le-
tecký ústav.

Podrobně se zabývá úkoly Vojenského technického leteckého
ústavu a přimlouvá se za jeho náležité technické a osobní vyba-
vení. Bude třeba, aby zaměstnanci tohoto ústavu byli honorováni
za svoji práci přiměřeně své velké odpovědnosti.

Náklady na letectví.

Upozorňuje na nedostatečné prostředky, vynakládané u nás
na letectví a statistickými daty dokládá, jak nepoměrně více vě-
nují na tuto zbraň státy cizí.

Generální sekretariát
obrany státu.

Za velmi důležitou, avšak opět nedostatečně vybavenou, po-
važuje instituci generálního sekretariátu obrany státu, který je
zřízen při MNO. a podle připravovaného zákona se má státi vý-
konným orgánem Nejvyšší rady obrany státu.

Náhradní suroviny.

Problém náhradních surovin má pro nás ohromnou důleži-
tost. Je to otázka nafty, kovů, umělých tuků, optických pří-
strojů, optického skla, mazacího materiálu atd.

Branná výchova.

V závěru pojednává rozpočtový zpravodaj o otázce branné
výchovy a doporučuje vřele její zavedení. Se slovem "zmilitari-
sování" musíme již jednou zúčtovati, neboť "zmilitarisování"
znamená v této souvislosti "zodbornění".


19

Pojednav o systémech branné výchovy v některých cizích
státech dochází k závěru, že zavedení branné výchovy je u nás
v zájmu brannosti nutné, neboť naše svoboda je odvislá od toho,
zůstaneme-li národem vojenským.

Rozpočtová rozprava.

Rozpočtové rozpravy se pak zúčastnilo 12 řečníků, kteří po-
drobili rozpočet ministerstva národní obrany podrobnému rozboru
a pojednali o četných aktuálních problémech armádních.

Zejména opět a opět bylo poukazováno na těžkou hmotnou
situaci vojenských gážistů a civilních zaměstnanců vojenské
správy a žádáno, aby byly učiněny energické kroky ku zjednání
nápravy. Rovněž bylo opětně požadováno, aby byla učiněna
opatření, aby výkon vojenské služby neměl pro vysloužilé vojíny
škodlivé následky na jejich existenci, a aby nebyli poškozováni
oproti těm, kteří vojenské služby nekonali. Jde tu hlavně o za-
počtení presenční služby, zachování míst po dobu presenční
služby, urychlené poukazování vyživovacích příspěvků rodinám
vojínů, liberálnější výklad v této věci platných zákonů a j.

Řada řečníků zabývala se otázkou branné výchovy a někteří
žádali o podrobnější vysvětlení zamýšlených opatření.

Zvláštní pozornost byla věnována organisaci branné moci,
zabezpečení jejích potřeb, vybudování letectví, soustředění le-
teckého a technického výzkumnictví, budování silničních a že-
lezničních spojů a podpoře motorisace.

Někteří řečníci německých politických stran zabývali se
otázkou postavem a zacházení s německými vojíny v armádě.

Také otázce zařazování vojínů do náhradní zálohy byla
věnována pozornost, a bylo žádáno, aby postup při vyřizování
těchto žádostí byl blahovolnější.

Celkově možno říci, že rozpočtová debata pohybovala se na
vysoké úrovni a byla vedena odborně a věcně. Téměř všichni
řečníci, a to i z oposičních stran, shodovali se v tom, že v nyněj-
ších vážných dobách nutno armádě dáti vše, co potřebuje ke
svému řádnému vybavení, aby byla skutečnou záštitou státu a
zabezpečením míru.

Projev ministra národní
obrany.

Po skončení debaty ujal se slova ministr národní obrany,
který v úvodu poukázal na svoje obsáhlá exposé, která uči-
nil v branných výborech Národního shromáždění u příleži-
tosti projednáváni rozpočtu na rok 1936 a poděkovat jak
rozpočtovému zpravodaji kap. 5 tak ostatním řečníkům za věcné
projevy, zaujal resortní stanovisko k návrhům, které byly bě-
hem debaty předneseny.

Letecká neštěstí.

Pokud byl projeven názor, že u nás máme příliš velký
počet leteckých neštěstí, konstatuje ministr, že tomu není tak,
neboť při stoupajícím počtu letů i nalétaných hodin leteckých
neštěstí stále úměrně ubývá. To je důkazem vyspělosti našich
pilotů, i zlepšení leteckých strojů. Rovněž neodpovídá skuteč-
nosti názor, že máme příliš mnoho důstojníků a generálů. Sta-
tistickými daty prokázal ministr, že počet těchto důstojníků
u srovnání se stavy spřátelených států není nijak přemrštěný.

Branná výchova.

Pokud se týká branné výchovy, vypracovalo MNO. návrh
příslušného zákona a předložilo jej předsedovi vlády se žádostí,


20

aby návrh učinil předmětem meziministerského připomínko-
vého řízení.

Hmotné poměry zaměst-
nanců, voj. správy.

K návrhům na zlepšení hmotných poměrů vojenských gá-
žistů a civilních zaměstnanců vojenské správy, zdůraznil mi-
nistr, že otázku sociálních problémů jak vojenských tak civil-
ních zaměstnanců učinil jedním z předních předmětů své péče
a bude jim věnovati všestrannou pozornost.

Zacházení s vojíny ně-
mecké národnosti.

K otázce zacházení s vojíny německé národnosti upozornil
ministr, že pro přijímám jich do záložních důstojnických škol
neplatí žádné odchylné předpisy než pro vojíny národnosti čes-
koslovenské. Jinak jest ministr vždy ochoten, budou-li mu ozná-
meny konkrétní případy, zjednati nápravu všude, kde bude
zjištěn protiprávní postup.

Sebevraždy vojínů.

Ministr nesouhlasí s názorem, že počet sebevražd vojínů
v naší armádě stoupá. Poukazuje na vědecky založenou před-
nášku generála zdravotnictva Fishera, vydanou ve zvláštní bro-
žuře, v níž bylo prokázáno, že počet sebevražd v armádě není
větší než v civilním životě a že voják - sebevrah, který ukončil
svůj život ve vojenské uniformě, učinil by tak i v životě civilním.

Motorisace armády.

K tlumočeným obavám, že motorisace armády ubírá ar-
mádě koně, a tím připravuje horské zemědělce o zpeněžení hor-
ské plodiny - ovsa, poznamenal ministr, že motorisace armády
je moderním problémem v každé armádě a že ani u nás se před
ním nemůžeme zastaviti. Ale motorisace neznamená vyloučení
koní z armády. Bude třeba, aby platilo heslo: "Motorisace a
kůň" a nikoli "Motorisace nebo kůň".

Dělnictvo.

K otázce snížení mezd dělnictva vojenské správy prohlásil
ministr, že ve skutečnosti nejde tu o snížení mezd, nýbrž o zkrá-
cení pracovní doby. Vojenská správa byla nucena učiniti toto
opatření, aby při úbytku práce nemusela dělnictvo propouštěti.

Vojenské hudby.

V dalším poukazuje ministr na postavení a poslání vojen-
ských hudeb a upozorňuje, že rozpočtová položka na tuto insti-
tuci je tak malá, že vojenské hudby nemohou z ní opatřovati vše,
co potřebují ke své existenci. Avšak vojenské hudby samy ne-
vyhledávají výdělečné činnosti. Veřejnost sama si přeje jejich
vystupování.

Vojenské dodávky.

Pojednávaje o vojenských dodávkách praví ministr, že po-
dle zadávacího řádu i podle úsporných zásad ve státní správě
musí býti snahou vojenské správy, aby opatřila vojenské po-
třeby ve vyhovující kvalitě a za peníz co možno nejlevnější. Je
tu tedy rozhodující nejen nabízená cena, nýbrž i kvalita zboží.

Vojenský technický le-
tecký ústav.

Ku konci věnoval ministr zvláštní kapitolu otázce platů
zaměstnanců vojenského technického leteckého ústavu. Zejména
poukázal na nedostatek finančních prostředků, který vojenské
správě nedovoluje honorovati zaměstnance přiměřeně nejen
jejich práci, nýbrž i jejich předběžnému vzdělání a odpověd-
nosti, kterou mají.

V závěru poděkoval ministr řečníkům za blahovolnou po-
zornost věnovanou rozpočtu a poprosil o další spolupráci.


21

Doslov zpravodajův.

Rozpočtový zpravodaj v doslovu poukázal na otázku zařa-
zování branců do náhradní zálohy, a upozornil, že ve věci roz-
hodují smíšené komise a že MNO. nemá na toto rozhodování
žádného vlivu. Ve věci zacházení s vojíny německé národnosti
poukázal na pozoruhodný projev senátora Dr. Tischera, člena
S. D. P., který prohlásil, že němečtí vojáci vzpomínají rádi na
vojenskou službu, a že nelze tvrditi, že by se s nimi zacházelo
hůře než s vojíny československými.


22

Kapitola 6. Ministerstvo vnitra.

Všeobecný rozbor roz-
počtu.

Úhrn výdajů této kapitoly preliminuje se na rok 1936

částkou .............

714, 740. 100 Kč.

V ústavně schváleném státním rozpočtu na rok 1935 byl

úhrn výdajů ............

645, 199. 300 Kč,

takže celková potřeba jest vyšší o....

69, 540. 800 Kč.

Tento rozdíl vyplývá jednak ze zvýšení osobních

výdajů o .............

47, 801. 700 Kč,

jednak ze zvýšení věcných výdajů o....

21, 739. 100 Kč.

Úhrn příjmů na rok 1936 se předpokládá

 

částkou .............

3, 993. 300 Kč,

což jest proti obdobnému úhrnu v roce 1935

více o ..............

205. 200 Kč.

V generální a specielní debatě byla k dílčímu rozpočtu mi-
nisterstva vnitra přednesena řada námětů, jež budou učiněny
předmětem úředního jednání.

Rozprava.

Ministr vnitra ve svém proslovu zdůraznil význačnost a
důležitost rozpočtových prací, které dávají možnost a i povin-
nost, aby byla přehlédnuta resortní činnost v minulém roce,
a kriticky posouzeno, zda nebylo ničeho opomenuto, co žádaly
blaho a zájem státu, a aby byl nastíněn pracovní program do
budoucna. Ministr poukázal na odpovědnost stanoviti rozpoč-
tová čísla pro resort ministerstva vnitra v dnešní době, plné
vážnosti a těžkých úkolů, která zasahuje z velké části sféru
resortní činnosti. V zájmu státu bylo nutno si uvědomiti povin-
nost vybudovati soustavně službu tak, aby úřední organismus
se přizpůsoboval aktuelním potřebám doby a aby byl v nejváž-
nějších chvílích připraven na odražení útoků na vnitřní pořádek
a klid z kterékoliv strany.

Legislativní činnost.

V oboru legislativních prací byla činnost ministerstva
vnitra v roce 1935 velmi rozsáhlá. Řada důležitých osnov z části
již v dřívějších letech připravovaných byla dojednána v mezi-
ministerském řízení a ústavně projednána. Ministr poukázal
zejména na novelisaci volebních řádů, na zákon o ochraně a
obraně proti leteckým útokům, na zákon o pobytu cizinců, na
důležitý zákon o finančních opatřeních v oboru územní samo-
správy, o hasičském příspěvku a o jízdě motorovými vozidly.
Pro příští rok jeví se zvláště naléhavou úprava zákona o stá-
lých voličských seznamech, zákona o vlajkách, praporech a ji-
ných odznacích, a nová úprava nabývání a pozbývání státního
občanství. Neméně důležitým opatřením v oboru zhospodárnění
veřejné správy a soudnictví jest již předložená osnova zákona
o nejvyšším správním soudu.

Pohraniční území.

Hraniční pásmo je ve všech státech považováno vším prá-
vem za území zvláště důležité, a všecky státy věnují největší
úsilí tomu, aby státní moc se v tomto území projevovala co nej-
plněji. Zmíněný požadavek zvýšeného uplatnění státní moci
v pohraničí musí se skládati ze dvou složek, jimiž jest v prvé
řadě silná administrativa, která naplňuje státní autoritou
všechny i nejnižší útvary veřejného života, zejména pak obce
a veřejnoprávní korporace, a dále obzvláště silně akcentovaná
příchylnost pohraničního obyvatelstva ke státu a jeho víra ve


23

Státní občanství.

stát. V jiných zemích byla v obou těchto směrech během dlou-
hých desítiletí, ba i staletí vykonána obrovská organisační
práce, kterou se snažíme následovati i u nás, a kterou bezpod-
mínečně následujeme opatřeními přizpůsobenými našim pomě-
rům. Sem spadá zejména dokonalejší vybudování organisační
sítě bezpečnostní, čítajíc v to i leteckou policii a policejní styk
radiotelegralický, dále zvýšení úrovně administrativních prací,
vykonávaných obcemi v přenesené působnosti, zejména v obo-
rech důležitých pro obranu státu, rozšíření telefonní sítě v ob-
cích a úřadech a podobně. Řádné a důsledné splnění těchto
úkolů předpokládá nezbytné spolupráci a podporu státu obyva-
telstvem samým. Nutno si jen přáti, aby ruku v ruce s opatře-
ními legislativními a administrativními šla také činnost vý-
chovná, která by vychovávala obyvatelstvo pohraničních území
- v jeho vlastním zájmu - ke státnosti a eliminovala z veřej-
ného života v pohraničí všechny zjevy, které se zdají ukazovati
na nedostatečné pochopení a porozumění zájmů státních. Dlužno
si zejména všímati osob, které, pobývajíce trvale v cizině a za-
stávajíce tam namnoze veřejné postavení, ponechávají si zdejší
státní občanství a vykonávají své cizozemské veřejné funkce za
živého styku s naším územím, který jest jim umožněn jejich
československým státním občanstvím, aniž by dbali zájmů a
prospěchu domovského státu. Tím horší jsou případy, v nichž
tací naši státní příslušníci se dopouštějí dokonce trestných činů
na své vlasti. Tu nastává přirozená a kategorická povinnost
státu, aby se bránil. Tato obrana musí ovšem směřovati i proti
těm našim občanům, kteří dokonce zde na území samotného
státu svojí činností, kvalifikovanou po případě i pravoplatným
odsouzením, dokumentují nepřátelské smýšlení proti státu,
jenž jim poskytuje nezasloužené dobrodiní státního občanství.
Účinným obranným prostředkem bude zde nová zákonná úprava
státního občanství a bude nutno vynaložiti všechno úsilí, aby
v dohodě s ministerstvem unifikací byl stanoven definitivní text
osnovy zákona o nabývání a pozbývání státního občanství.

Svazky, územní samo-
správy.

Zákonem č. 169/1930 Sb. z. a n. byla provedena novelisace
zákona č. 77/1927 Sb. z. a n., o úpravě finančního hospodářství
svazků územní samosprávy, jež měla vnésti do jejich hospodář-
ství určité finanční hospodářské zotavení, účelu toho nebylo
však dosaženo v očekávané míře, zejména u nižších svazků bylo
finanční zotavení povážlivě oddáleno trvající všeobecnou hospo-
dářskou krisí. Bylo proto voláno po účinné odpomoci a to přede-
vším po ulehčení dluhové služby a pravidelného jejího plnění
v zájmu ozdravení samosprávy a neméně též v zájmu ozdravení
poměrů úvěrového trhu. Ministerstvo vnitra v důsledku toho
vypracovalo v dohodě s ministerstvem financí legislativní úpravu
dosavadních zákonů o tomto oboru územní samosprávy, která
byla v zásadě přijata Národním shromážděním a vyhlášena ve
Sbírce zákonů a nařízení pod č. 69/1935. Z tohoto zákona se již
nyní provádí povšechně ustanovení o dozoru nad hospodařením
okresů a obcí, o moratoriu finančně slabých svazků územní samo-
správy a některá další ustanovení, zejména pokud jde o kompe-
tenci při povolování a vymáhání dávek a poplatků. Přípravy
k provádění ustanovení tohoto zákona, která nabudou účinnosti
teprve dnem 1. ledna 1936, zvláště o mimořádném povolování
výpůjček na investice, prováděném v rámci produktivní péče
o nezaměstnané, a k vyrovnání anuit, splatných za dobu před
1. lednem 1935, a o úpravě některých dluhů svazků územní samo-


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP