Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Ďalším prihláseným rečníkom
je p. posl. Říčář. Dávam
mu slovo.
Posl. Říčář: Slavná
sněmovno!
Ve své zprávě o státním závěrečném
účtu za r. 1936 připomněl pan zpravodaj
posl. Remeš, že tento účet byl
sestaven o polovici času dříve, než
zákon nařizuje. I když tuto skutečnost
nutno vzít s jistým uspokojením na vědomí,
přece jen se domnívám, že by zde bylo
té spokojenosti více, kdyby účet ten
byl parlamentně projednán hned, jakmile byl sestaven,
t. j. v září. v říjnu m. r.
Tento názor zdá se býti na místě
tím spíše, že tehdy, t. j. na začátku
loňského podzimu, sněmovna nezasedala a že
byla - nehledíme-li ke krátké smuteční
schůzi při úmrtí presidenta Osvoboditele
- na prodloužených prázdninách. Doufejme,
že to, co nebylo loni, bude letos při nejbližší
účetní uzávěrce a že účetní
uzávěrka za minulý rok, tedy za r. 1937,
bude parlamentně projednána nejdéle do té
doby, než se zde ve sněmovně začne projednávat
rozpočet na příští rok, na r.
1939. Výsledky minulého roku, tedy r. 1937, jak
všechny předpoklady naznačují, budou
veselejší než výsledky roku předcházejícího,
r. 1936, a budou výbornou pomůckou nejen všem,
kteří zde v parlamentě na rozpočtu
budou pracovati, ale zároveň celé naší
široké veřejnosti, která má a
musí mít o sestavení státního
rozpočtu, tedy o náš finanční
plán na příští rok pochopitelný
zájem.
Byla to dobrá myšlenka, že k debatě o
státní účetní uzávěrce
byla připojena i povšechná rozprava politická.
Jako dlouhá řada řečníků
přede mnou, tak i já použiji této výhody
a nebudu hledět na to, zda to, co zde mluvím, bude
se státní účetní uzávěrkou
souviset čili nic.
Především se chci zmínit o některých
otázkách zemědělských. Učiním
tak ze dvou příčin, především
jako zemědělec a za druhé jako mluvčí
strany, která do důsledků hájila,
hájí a v budoucnosti bude hájit všechny
spravedlivé požadavky zemědělského
stavu. Sledujeme-li statistiku našeho zemědělského
obyvatelstva - a výstižně zde o tom promluvil
dnes v poledne kol. Brukner - vidíme, že mezi
zemědělci zdrcující většinou
převažují zemědělci drobní
a střední. Proto také můžeme
zcela právem tvrdit, že zemědělská
otázka je ve skutečnosti otázkou drobných
a středních zemědělců, a všechno,
co se děje se strany, dejme tomu, ministerstva zemědělství,
všechny zákony, které mají našemu
zemědělskému stavu "pomoci na nohy",
musí nutně nésti pečeť starosti
o drobné a střední vrstvy zemědělské.
A nesetkala-li se řada opatření a bylo jich
dost - vždycky s takovým výsledkem, jak by
bylo žádoucno, tedy jednu z příčin
tohoto zjevu vidíme v tom, že tady nebyl vždycky
brán zřetel na drobné a střední
vrstvy venkovského obyvatelstva.
Řízené hospodářství:
Mnoho řečníků z naší strany
mělo zde příležitost osvětliti
stanovisko naší strany k řízenému
hospodářství. Naše stanovisko k řízenému
hospodářství je kladné. Vycházíme
z názoru, že vždycky zájem celku, zájem
vyšší je nadřazený zájmu
nižšímu. A rozcházíme-li se v něčem
s některými horlivými zastánci řízeného
hospodářství, rozcházíme se
v nazírání na praxi, v provádění
řízeného hospodářství.
Podle našeho názoru má řízené
hospodářství, bez kterého by se dnešní,
po stránce hospodářské těžká
doba ztěží obešla, míti tři
předpoklady: Především musí býti
prováděno se zřetelem na ty, pro něž
má býti prováděno, jimž má
sloužiti, za jejich přímé součinnosti;
dále při řízeném hospodářství
má býti co nejméně existenčně
poškozených a konečně řízené
hospodářství se má omeziti jenom na
nezbytné zásahy, aby zde nebyla zbytečně
omezována svoboda jednotlivých stavů.
Kol. Brukner se zde o polednách zmínil o
nemožných poměrech ve škrobařské
výrobě. Názorně zde ukázal
příklad, jak se řízené hospodářství
prováděti nemá. Typickým představitelem
řízeného hospodářství
je samozřejmě obilní monopol. Obilní
společnost hospodaří, takřka s miliardovými
důchody našich zemědělců. Ceny
za obilí jsou součástí mzdy zemědělce.
Jako dělník má právo na svou mzdu,
tak ovšem i zemědělec. A musím říci,
že ve vedení československé Obilní
společnosti zemědělský živel
není tak zastoupen, jak by zastoupen býti měl.
V presidiu československé Obilní společnosti,
slavná sněmovno, jak račte věděti,
není ani jeden praktický zemědělec.
Kolik je jich ve správní radě, nevím,
ale jistě že jich mnoho nebude. Vím, že
správní rada, tedy i presidium je složeno podle
zastoupeného akciového kapitálu, ale přesto
se domnívám, že by se tady našla cesta,
aby praktičtí výkonní zemědělci
měli ve vedení tak důležité instituce
příslušné zastoupení.
Pokud jde o praxi československé Obilní společnosti,
tu bych zde chtěl tlumočiti známé
stanovisko naší strany, že trváme na svobodě
výkupu a prodeje, to znamená, aby každý
zemědělec, jako je to dosud, mohl si své
obilí prodati tomu komisionáři, kterému
chce. To je pevné stanovisko naší strany.
Ve veřejném tisku i na různých schůzích
býváme my katoličtí zemědělci
předmětem útoků a bývá
naznačováno, že nemáme práva
zasahovati do družstevnictví, je nám upíráno
právo, abychom se družstevně organisovali.
Tedy chci připomenouti, že myšlenka družstevní,
myšlenka pomáhati těm, kteří
pomoci zasluhují, je ve skutečnosti myšlenkou
křesťanskou. A organisujeme-li se na základě
svého světového názoru křesťansko-katolického,
tedy se nedáme naprosto od svého práva družstevně
se organisovati nikým odvrátit.
Chtěl bych se zmíniti o jednom důležitém
problému našeho venkova, a to o útěku
z venkova a o nedostatku zemědělských pracovních
sil, o nedostatku čeledi. Je to jistě paradox, že
v době, kdy máme na př. dnes půl milionu
nezaměstnaných, je nedostatek a nouze o zemědělské
dělnictvo, zemědělskou čeleď.
Pokusím se vytyčiti některé hlavní
příčiny tohoto skutečně smutného
zjevu
Především útěk z venkova: Není
sporu o tom, že je na venkově život těžší
než na př. život městský. Špatná
komunikace, dražší léčebná
péče, lékař musí přijeti
autem do vesnice, přirozeně si musí dopravu
započítati, a o výlohy dopravy máme
my vesničané lékařskou péči
dražší, daleko do nemocnic, daleko do úřadů,
daleko do škol, jsou dražší studie našich
dětí atd. Tedy tahle okolnost také vede k
tomu, že obyvatelstvo tíhne z vesnice spíše
do měst.
A pokud jde o nedostatek zemědělského dělnictva,
přichází tady v úvahu především
nižší populace. Moda, která původně
vznikla ve městech, míti 1 nebo 2 děti, nebo
třeba žádné, se bohužel ujala i
na našem venkově. Jak to bylo dříve?
V chalupách i na statcích bylo více dětí,
5, 6, 7. I dříve chodívaly na řemesla,
z vesnice chodily na studie atd. To bylo dříve jako
dnes. Ale vedle toho mnoho dětí, na vesnici vyrostlých,
na vesnici též zůstalo. Děti selské
pracovaly a pomáhaly rodičům a z chalup šly
sloužiti do statků. Kdežto dnes, prosím,
není jich tolik, není ten reservoir, ze kterého
by se rekrutovalo dělnictvo.
Dále bych chtěl upozorniti na jeden zjev: V tisku,
který dochází na náš venkov,
jsme po řadu let četli zlehčován zemědělské
práce na jedné straně a na druhé straně
jsme viděli, že se tady vyzdvihují ať
skutečné či domnělé přednosti
města, že se psalo o domnělém blahobytu
měst, jakoby lidé ve městech nic jiného
nedělali než chodili do biografů, divadel atd.
A nedivme se potom takovému venkovskému člověku,
který vidí, jak je těžká a nedostatečně
honorovaná práce na venkově, že tíhne
do měst. (Předsednictví převzal
místopředseda Langr.)
A potom ještě na něco chci upozorniti. Na naší
vesnici udávají tón velcí sedláci,
statkáři. Ti nedávají právě
dobrý příklad v tomto směru, i když
hlásají, že je nutno řešiti otázku
útěku zemědělského obyvatelstva
do měst. Jsme svědky toho, že statkářské
dcery se nevdávají ve většině
případů za zemědělce, nýbrž
že zpravidla sedlák, statkář, který,
opakuji, udává tón na vesnici a je jakýmsi
směrodatným činitelem, vdává
své dcery ve většině případů
za nezemědělce, ať je to učitel, lékař,
i třeba četník, zkrátka nezemědělec.
A tu také vidíme útěk kapitálů
z venkova ve formě věn, které selské
dcery dostávají.
Další příčinou by byla podle
mého názoru racionalisace zemědělské
práce. I v zemědělství se dnes užívá
více strojů, než tomu bylo dříve.
Jinak to také nejde. My nemůžeme tu svou výrobu
prováděti tak, jak ji prováděli naši
předkové. Ale nesmíme zapomínati na
stinné stránky této racionalisace v zemědělství,
která přirozeně vytlačuje ruční
práci. Na př. kolik takových sekáčů
nalezlo obživu při senosečích, při
žních atd. A dnes v době strojů, v době
sekaček, žaček atd. má sekáč
zpravidla výdělek tenkrát, když obilí
ve žních je zmotané a nelze je strojem síci.
Ale ten člověk na venkově chce žíti
celý rok, nemůže čekati na to, až
ho sedlák zjedná k příležitostné
práci.
Dnes na venkově je třeba více kvalifikovaných
sil, než tomu bylo jindy, a je to hlavně u drobných
a středních zemědělců. Spíše
u statků a velkostatků není třeba
takové kvalifikace při zemědělské
práci, poněvadž tam se zpravidla pracuje ve
větších skupinách, které jsou
pod dozorem, kdežto u středních zemědělců
musí čeledín více pracovat samostatně,
musí umět se stroji zacházeti, a jestliže
se tu vyskytuje názor, že by průmyslové
dělnictvo, které je tak nezaměstnané,
mělo jíti na venkov pracovat, považuji tyto
názory za pochybené, poněvadž, představte
si, co by sedlák dělal s takovým člověkem
který jakživ zemědělskou práci
neviděl, který má pro zemědělskou
práci na vesnici, jak se říká, obě
ruce levé? On by mu nadělal více škody
než užitku. A proto vtip je v tom, ne z měst
na venkov, nýbrž řešit problém
na venkově, to jest zadržet na venkově kvalifikované
síly, aby nám neutíkaly. Jsme svědky,
že mladý muž, který zná dokonale
práci zemědělskou, je kvalifikovaný
pracovník, jako kvalifikovaná síla utíká
z vesnice, ať už k poště, četnictvu,
do družstev, do továren a podobně.
Zde je třeba nasaditi zemědělskou politiku
v tom smyslu, aby byla podpořena drobná hospodářství,
t. zv. hospodářství trpasličí;
zde se uplatňuje při řešení této
otázky její význam. Tam, kde malozemědělec
sklidí na svém poli to, co jeho rodina spotřebuje,
a na ostatní životní potřeby si musí
nutně přivydělávati, je nutno se přičiniti,
aby nemusel doplněk svého výdělku
sháněti po městech, nýbrž aby
nalezl svou obživu na venkově.
Tedy sem, opakuji, je nutno obrátiti zřetel zemědělské
politiky, aby těmto zemědělským dělníkům
byla zabezpečena slušná existence na venkově.
Jak to udělat? Především podle mého
názoru daňovými a poplatkovými úlevami,
levným úvěrem, zvýšením
státních podpor, pokud se jich skutečně
malorolníkům, malozemědělcům
dostává, vyhraditi jim výhradní právo
na pachtování obecních pozemků a podobně.
Při řešení otázky nedostatku
zemědělského dělnictva bude nutno
také zrevidovati poměr hospodáře k
čeledínu. Asi před 14 dny výstižně
zde promluvil kol. Hintermüller o této otázce,
připomenul velmi správně, že je třeba
obnoviti ten starý, rodinný poměr mezi hospodářem
a čeledínem. Bude také nutno podrobiti revisi
otázku ubytování naší čeledě,
aby zemědělská čeleď měla
slušné oddělené ubytování.
Ovšem, že tato otázka úzce souvisí
i s otázkou bytové kultury naší vesnice
vůbec a zase tato bytová kultura naší
vesnice se vede za ruku s celkovou rentabilitou zemědělského
podnikání. K tomu, že nedělní
práce, která není plně odůvodněna,
nepřispívá k řešení této
otázky, jistě není třeba něco
připomenouti. Zemědělská rada dělá
vel mi krásnou akci, a to odměňování
zemědělské čeledě. Přál
bych si jen, aby při slavnostech, které jsou pořádány
při rozdílení těchto odměn,
odměn, které jsou z peněz všech poplatníků,
neděla se tu politická agitace pro jednu politickou
stranu.
Přecházím k důležitému
problému zemědělskému, a to k zadlužení.
Je jisto, slavná sněmovno, že všechny
stavy bez rozdílu jsou zadluženy, že je zadlužena
samospráva a že je zadlužen také stát.
A velmi dobře to kdosi napsal, že jestliže dnes
v našem státě, v naší republice
potřebuje někdo oddlužení, je to především
stát sám. Bylo mnoho úprav, bylo mnoho zásahů
a opatření na řešení otázky
zadlužení. Mezi těmito opatřeními
kladu na první místo snížení
úrokové míry, které mělo jistě
veliký vliv na úpravu těchto poměrů
a které nejvíce ze všech opatření
se setkalo s určitým výsledkem. Pokud se
týče zemědělského zadlužení,
chci říci, že se zadlužením žádného
stavu se nedělá taková agitace, zvláště
před posledními parlamentními volbami jako
se zadlužením zemědělským. Z
nikoho si nedělaly politické strany tak "dobrý
den", jako ze zadlužených zemědělců.
Sepisovaly se dluhy, slibovalo se odepsání, škrtnutí
atd. v jakékoliv formě. Kdo mluvil věcně,
kdo vykládal střízlivě tuto otázku,
byl považován a označován za nepřítele
zemědělců.
Včera jsme odhlasovali zde prodloužení lhůt,
ať už k odkladu dražeb anebo v zemědělském
vyrovnacím řízení. Chci zde, třebas
ex post poznamenati, když sledujeme průběh
dosavadního zemědělského vyrovnacího
řízení, že tu vzniká otázka,
komu toto zemědělské vyrovnací řízení
více prospívá, zda advokátům
nebo zemědělcům. Neboť ve většině
případů zemědělci poslední
peníze, abych to tak řekl lidově, "vrazili"
do vyrovnacího řízení, které
se potom neuskutečnilo.
Ministerstvo zemědělství připravuje
pomocný fond. I když máme s těmi fondy
různé zkušenosti, přece jenom naše
zásadní stanovisko k tomuto fondu, k jakékoliv
pomoci je kladné. Jenom stojíme na stanovisku, aby
se tu pomáhalo především drobným
a středním zemědělcům, aby
se zde hledělo při této pomoci na to, kolik
je osob na tom nebo onom hospodářství, na
výnosu jeho existenčně závislých.
A tu zase statistika nám povídá, že
na 100 ha zemědělské půdy připadá:
Do 2 ha dospělých 199.5, dětí 84.8,
od 2 do 5 ha 86 dospělých, 36 dětí
a nad 100 ha už jenom dospělých 1.5 a dětí
0.4, čili jinými slovy, vidíme, že zde
je počet obyvatelstva, které je existenčně
závislé na výnosu toho nebo onoho hospodářského
podniku, u malých a středních zemědělců
při nejmenším 50krát větší
než u těch větších. A proto je
tady nutno i z ohledu sociálního, aby při
jakékoliv státní pomoci zadluženým
zemědělcům byl brán zřetel
a ohled na drobné a střední zemědělce.
To jest sociálním příkazem. A řeknu
- "kacířská" slova - že je
lépe ponechati svému osudu jednoho statkáře
s jedním nebo dvěma příslušníky
než 20 středních nebo drobných zemědělců,
živících těchto příslušníků
aspoň 100. A dále ještě řeknu,
že bych nepovažoval za neštěstí takový
statek nebo velkostatek, který nemůže jeho
majitel udržet, rozprodati mezi drobné a střední
zemědělce, a tyto posíliti a spolupůsobiti
tak k řešení otázky čeledě.
Když jdeme po našem venkově a ptáme se,
jak vznikla ta nebo ona hospodářství drobná
nebo střední ještě před pozemkovou
reformou, přijdeme k poznání, že majitelé
drobných a středních hospodářství
řeknou, že si ke svému hospodářství,
případně k jeho rozšíření
pomohli proto, že tam nebo onde "praskl" - řeknu
to lidově - statek nebo dva. Podívejme se, kolik
lidí se tam živilo dříve a kolik se
jich tam živí dnes.
Stavěl bych se proti tomu, aby se půda dostávala
do rukou nezemědělců, do rukou spekulantů,
kteří by v zemědělské půdě,
ačkoliv nejsou zemědělci, ukládali
svůj kapitál. A konečně hlavní
důraz bychom kladli na to, aby se pomáhalo jen těm
zadluženým, kteří se zadlužili
nezaviněně. Máme mnohdy v praksi dva stejné
případy, dva hospodáře, dva zemědělce.
Rodinné, majetkové, sociální i jiné
poměry jsou na vlas stejné. Jeden je předlužen,
druhý nemá dluhy žádné. Prosím,
nuťte toho šetrného, aby tomu, který se
mu mnohdy pro šetrnost vysmíval, přispíval
na jeho zadlužení jakoukoliv formou, třeba
ve zdražení umělých hnojiv. Nuťte
ho k tomu. My musíme vychovávati naše občany
k tomu, že každý je odpovědný za
své činy. Pamatujte si, že kdo nebude uměti
nebo nebude chtíti hospodařiti, toho nikdo na jeho
hospodářství neudrží, kdybyste
ho desetkrát oddlužili. (Tak jest!) To si musíme
pamatovati.
Sociální pojištění samostatných.
Je zajímavé, že v našem přepolitisovaném
životě každou otázku, třeba hospodářskou,
narážíme na politické kopyto. Ale náhodou
z otázky sociálního pojištění
samostatných nejde politiku dělat, poněvadž
žádná politická strana zásadně
proti sociálnímu pojištění samostatně
výdělečně činných není.
(Hlasy: Je zákon z r. 1925!) Ano. Jenom to dělá
všem politickým stranám starost, jak to udělat.
A zase řeknu: Pokud se týče braní
důchodu, k tomu bychom se "obětovali"
všichni, ale horší to bude s tím placením.
Je tady veliký rozdíl aniž chci předbíhati
výsledkům šetření komise, která
má tyto věci na starosti - mezi postavením
dělníka, živnostníka a zemědělce.
Dělník, když pracuje, platí svoji polovinu
sociálního pojištění. V zemědělství
platíme za svoje zaměstnance celé pojistné.
Po stránce psychologické dělník zde
nedostane na ruku to, co platí. A jak se říká
lidově, co oči nevidí, to srdce neželí.
Když nepracuje, tedy neplatí. Odlišnější
je to u živnostníka. Správně to zde
připomenul také kol. Brukner. Živnostník
už musí zaplatiti celé pojistné, musí
to dříve ve formě důchodu přijmouti,
a teprve potom to vydá. Je v nevýhodě proti
nám, zemědělcům, že si nemůže
zajistiti na své živnosti výměnek. Pokud
se týče zemědělce: On tady bude míti
pravidelné vydání, kdežto, jak známo,
jeho příjem pravidelný není. A pokud
znám smýšlení našeho venkova -
a jsem v denním styku se zemědělským
lidem všech politických stran - musím říci,
a byl jsem také požádán, abych to zde
tlumočil, že nějaké zvláštní
nadšení pro sociální pojištění
samostatně výdělečně činných
na našich vesnicích není. Je to ovšem
také vlivem toho, že naše venkovské obyvatelstvo
je konservativní, ať už v dobrém nebo
opačně, a s nedůvěrou hledí
na všechny novoty. V této věci musíme
dbáti starého přísloví: dvakrát
měř a jednou řež, a musíme si
dáti dobrý pozor, abychom pro placení příspěvků
na sociální pojištění samostatných
nevyhnali některého zemědělce z chalupy.
Vedle jiných problémů našeho venkova
je zde také telefonisace. Chtěl bych zde připomenouti
příčiny, proč telefonisace našeho
venkova nepostupuje takovým tempem, jak bychom si přáli.
O významu telefonisace pro nás venkov není
potřebí mluviti. Jsou zde především
vysoké poplatky a vzdálenostní přirážky,
které zpravidla taková venkovská obec, pokud
zařídí telefon, musí platiti. Znám
jeden případ z prakse, že malou obec, která
má daňovou základnu 3.000 Kč, stojí
telefon - vám se to bude zdáti, slavná sněmovno,
třeba malá částka - 1.200 Kč
ročně. Musí na to přispívati
z obecní pokladny a mimo to každý občan
za každé použití telefonu platí
ještě 1 Kč. Dále vidíme, že
ve většině případů na
našem venkově, zejména v menších
obcích, je telefon uzavřen od 12 do 15 hod., t.
j. v době, kdy venkovské občanstvo přijde
zpravidla z pole, kdy má volno si své věci
telefonem vyříditi, a musí čekati
až do 3 hod. odpol. I když vím, že poštovní
zaměstnanci v ústředně potřebují
také polední oddech, přece jenom bych se
přimlouval a prosil bych pana ministra pošt, aby tuto
otázku zrevidoval a přičinil se o to, aby
aspoň tato dlouhá polední přestávka
byla zkrácena o hodinu a aby telefon byl zase od 14 hod.
uvolněn.
Elektrisace. Proč je elektrisace našeho venkova brzděna?
Důvody jsou známy. Pozdním proplácením
subvencí. Ministerstvo veř. prací nedostává
včas svoje příděly, nebo je dostává
velmi zmenšené, a my jsme svědky, že obce,
které si náklad na elektrisaci vypůjčily,
dostávají subvence velmi opožděně
a že mnohdy velkou část subvence, ne-li celou,
stráví úrok. K této otázce
budeme musiti podle možnosti přihlížeti
a zjednati určitou nápravu, aby ještě
tisíce a tisíce obcí, které jsou bez
elektřiny, mohly k elektrisování přistoupiti.
Pokud se týče ostatních otázek zemědělských,
o tom promluvili nebo konečně ještě
promluví řečníci našeho klubu.
Já chci všeobecně připomenouti a poznamenati,
že poměry v zemědělství se nikterak
nezlepšily. Jestliže se loňského roku
zlepšila cena obilí, zase na druhé straně
stouply o mnoho ceny potřeb, které zemědělec
musí kupovati. Zemědělská krise tedy
spočívá fakticky v tom, že to, co my
prodáváme, je levné, a co kupujeme je drahé,
v té úžasné disparitě cen potřeb,
které prodáváme nebo které kupujeme.