Ať již se neopakuje příště,
co se stalo s hornickým bratrským pojištěním.
I tam byla oddalována sanace tohoto hornického pojištění
a tak se stalo, že schodky rostly do miliardových
částek a stát musel nakonec zaplatiti. Udělat
pořádek včas musí býti heslem
našeho hospodářství dnes v jubilejním
roce.
Rozhodně musíme volat po změně názorů
na přímé i nepřímé státní
sanační i subvenční hospodářství.
Je nutno všude zdůrazňovat a žádat
odpovědnost a soběstačnost hospodářských
jednotek a produktivnost i účelnost nákladů,
které stát na sebe bere. O rozsahu a účelnosti
sanačních akcí pro samosprávu dalo
by se mnoho debatovat a uvažovat; ta pohlcuje ročně
také několik set milionů Kč. Mnohá
samospráva by byla nejlépe sanována, kdyby
se sáhlo k trestním sankcím. Ovšem na
druhé straně jsem také přesvědčen,
že je nutno samosprávným pracovníkům
odpovědnost umožnit novelisací obecního
zřízení, aby ti, kdo chtějí
odpovědnost bráti na sebe, byli chráněni
proti demagogii, které jim užírá zdraví
a bere jim chuť k jakékoli činnosti a práci
v samosprávě. (Tak jest!) Na činnost
v oboru hospodářském by stát neměl
dopláceti částky, které doplácí,
jen z toho důvodu, že zasáhl tím neb
oním způsobem do jejich hospodářství.
Stamiliony sanačních vkladů jsou uvedeny
ve státní uzávěrce za r. 1936 též
ve prospěch všeužitečných korporací
a peněžních ústavů. Nikde se
neříká, kdy je dostane stát zpět
a zda je vůbec dostane?
Ve způsobu provádění sociální
péče je také nutno připravovati velkorysou
nápravu systematickou organisací práce, aby
neproduktivní výdaje se proměnily aspoň
větší části v produktivní
a za ně byla opatřena práce pro nezaměstnané
a pořizovala se díla pro stát a občanstvo
užitečná: silnice, dráhy, vodní
cesty, odvodňování a zavodňováni,
přehrady, stavby a opevnění. Kolik toho již
mohlo být za ty neproduktivně vydané miliardy
pořízeno, kdyby bylo více prozíravosti,
píle a odpovědnosti. Tu utíká státu
každoročně téměř 1 miliarda
Kč neproduktivně a další částky
na daních a dávkách. Na sanaci bratrské
pokladny doplatil stát v r. 1936 polovici z roční
dotace 90 mil. Kč a další částku
60,221.881 Kč jen také proto, že po léta
nebylo dbáno, aby bratrské pojištění
hornické bylo dáno do rovnováhy na účet
zúčastněných činitelů.
Dnes je však doba, kdy stát nacházející
se v těžké hospodářské
situaci a s mnoha povinnostmi, které ukládá
branné zajištění státu, by měl
žádati nazpět aspoň některé
sanační vklady a podpory tam, kde bez újmy
by se daly požadovat.
Nemůžeme však souhlasit s tím, jak stát
pomalu a špatně vyrovnává se na druhé
straně s těmi občany Československé
republiky, kteří utrpěli škody za světové
války, ať již na území republiky
nebo v cizích státech. Tyto ztráty mohly
být již dávno likvidovány a protahování
celé věci způsobuje u věrných
občanů republiky jen oprávněné
rozhořčení. Zatím, co je dosti peněz
na různé sanační akce, na likvidaci
válečných škod vydalo se v r. 1936 jen
1,494.310 Kč, při čemž máme v
rukou doklady, že žádosti za náhradu válečných
škod nejsou od r. 1921 vyřízeny velikému
počtu občanů republiky. Rychlejší
likvidace závazků státu v tomto směru
by jen posílila důvěru ve stát. Za
20 let trvání republiky i tato otázka mohla
být již dávno sklizena se světa.
Je nutno posilovat důvěru občanstva ve vlastní
stát, vlastní vládu, domácí
hospodářství a podnikání. Není
však posilou této důvěry v domácí
podnikání, když na jeho účet
se sanují cizozemské podniky, jak se stalo v případě
zkrachované vídeňské pojišťovny
Fénix, nyní nazvané Star. Schodek této
pojišťovny odhaduje se na 1.400 mil. Kč a má
být uhrazen podle vládního nařízení
čís. 56/37 příspěvkem státu
ročně 8 mil. Kč po dobu 60 let, t. j. částkou
480 mil. Kč a sanačními příspěvky
pojišťoven po 60 let celkovou částkou
asi 900 mil. Kč. Jak k tomu přijdou poctiví
českoslovenští občané, aby platili
na něčí podvody a špatné hospodářství
cizozemské firmy? Také se ptáme, jak dlouho
ještě budou míti českoslovenští
občané větší důvěru
v cizince a cizozemské firmy než ve své vlastní
podnikání a jak dlouho bude tato důvěra
u nás trpěna? Zdá se, že bude musit
přijít ještě větší
otřes, abychom přestali věřit cizímu
a spoléhali se víc na sebe, svou práci a
svou podnikavost! Rádi bychom také věděli,
zda je pravdou, že náhradní pojišťovna
Star nevydělá ani na režii a že je tudíž
nebezpečí, že ještě stanovená
sanace bude musit být sanována. Měl jsem
v ruce v těchto dnech v Prostějově pojistku
rovněž vídeňské německé
pojišťovny Kotva (die Anker), která na českou
pojistku po dosavadní české korespondenci
připsala zavazovací klausuli ve prospěch
dětí - najednou v jazyce německém.
Tak se ptáme, proč u nás se trpí cizozemské
pojišťovny a cizozemské podnikání,
které za naše peníze nás jen uráží,
které za naše peníze skupuje nám majetek
a které dokonce pojišťuje i podniky, které
pracují pro stát a kde máme nebezpečí,
že případně platíme domácími
penězi i špionáž proti vlastním
podnikům a vlastnímu státu.
Je jisto, že v roce jubilejním voláme a musíme
volati po hospodářském 28. říjnu
a po uspořádání všech věcí,
které stát ke svému životu potřebuje.
Také voláme po tom, aby při uzávěrce
státních účtů, jako minulého
roku jsme žádali, byly uvedeny všechny fondy,
nejen osm fondů, které máme, z nichž
jsou 4 aktivní, jeden vyrovnaný a 3 pasivní.
Silniční fond je pomalu zato pasivní částkou
1 1/4 miliardy Kč. Chtěli bychom, aby všechny
fondy státní byly uvedeny ve státní
uzávěrce, abychom věděli, o které
fondy jde a jak se s nimi hospodaří. Jen namátkou
se dovídám, že existuje na př. kolonisační
fond, z něhož bylo půjčeno 185 mil.
Kč jako úvěr držebnostní a 80
mil. Kč jako úvěr provozovací na dobu
33 let na úrok 1 až 4% s umořovací kvotou
1 až 2 1/2%. Dovídáme se, že existuje
fond pro sociální péči hornickou,
ze kterého byl na př. v Kladně zakoupen Lidový
dům, z něhož dána půjčka,
ale nevíme, jak se s tímto fondem hospodaří,
jaký je jeho účel. Proto jistě by
se pan parlamentní zpravodaj velice zasloužil, kdyby
prosadil, aby v příštích uzávěrkách
státních účtů byly všechny
fondy řádně uvedeny, abychom věděli,
o které tu jde a jak se s nimi hospodaří.
Ze všeho, co jsem řekl, co se týká t.
zv. vedlejšího hospodářství,
vidí slavná sněmovna nejlépe, kolik
set a set milionů není pro státní
hospodářství podchyceno, kolik set a set
milionů neproduktivně se vydává a
kolik set a set milionů stát ztrácí
a vydává na různé neproduktivní,
sanační a jiné hospodářství.
Když jsem to jen zhruba spočítal, mohu říci,
že by mohl stát ušetřiti každoročně
nejméně 2 až 2 1/2 miliardy Kč.
Co všechno dalo by se pořídit za tyto miliardy
rok co rok ztrácené! Nebylo by třeba nových
tíživých zatížení živobytí
nejširších vrstev lidových a všeho
podnikání, nebylo by třeba srážek
z platů zaměstnanců a pensistů a ještě
by zůstalo dosti prostředků na vydatnou produktivní
péči o nezaměstnané, za něž
bychom připravovali republiku k vydatné obraně
a učinili ji nedobytnou a nepřekonatelnou. Učinili
bychom ji takto nepřekonatelnou nejen technickou a materiální
převahou, nýbrž zejména též
mravní silou a odvahou státu věrného
občanstva, učinili bychom ji zdravou hospodářským
pořádkem a dostatkem prostředků, který
by jistě přispěl nejvíce k sebevědomí
a síle věrných, upevnění přátelství
kolísavých a utvrdil by respekt u nepřátel
státu zjevných i tajných.
V dvacátém roce republiky je třeba jasně
a bezohledně podívat se pravdě do očí
a nestrkat před pravdou fatalisticky hlavu do písku.
Řešení hospodářství, nezaměstnanosti
a obrany státu lze postavit a je nutno postavit do jedné
linie a vše ostatní odsunout.
K tomu potřebujeme prostředků, které
by tu mohly býti, jen provésti revisi nazírání
na státní podnikání, ať na podnikové,
sanační nebo kterékoli jiné hospodářství.
Státní správa musí být po této
stránce zachována pružnou, pevnou a zdravou.
Jestli jsme kdysi rostli prováděním hesla
"Svůj k svému", tak je také jisté,
že dnes i v budoucnosti budeme sílit, růst
jen právě prováděním tohoto
hesla "Svůj k svému", které rozšíříme
rádi na všechny spoluobčany, kteří
jsou tomuto státu věrni. Ale cizáci a dobrodruzi
musejí dát od Československé republiky
ruce pryč! Nechceme, aby se opakovalo 16. a 17. století,
jakožto důsledek chyb, které po staletí
dělali kormidelníci české státní
politiky, kteří věřili více
cizím a spoléhali více na cizince než
sami na sebe, a ke kteréžto chybě jsme my od
převratu projevili přímo fatální
náklonnost.
Světovou velikost je nutno hledat jen v drobné a
pečlivé práci pro Československou
republiku a pro vlastní národ. A je jisto, že
my se tímto způsobem uvarujeme chyb, které
jsme od převratu dělali, a že případně
napravíme to, co se ještě napraviti dá.
Stojíme tu osamoceni právě vlivem této
politiky, zavěšeni jen na té ose Paříž-Praha-Moskva,
na ose nesouvislé, přátelé jsou daleko,
nepřátelé blízko. Proč? To
všechno proto, že jsme řídili svou politiku
příliš různými ideovými
hledisky, na která svět nic nedal, poněvadž
svět a národové se vždy řídí
jen hledisky praktickými, mocenskými. Je jisto,
že to, co se dnes děje, je řízeno německým
imperialismem a že Německo připravuje systematicky
to, co připravovalo před r. 1914, že my dnes,
a s námi řada přátel ve střední
Evropě a v Evropě vůbec rozpačitě
přešlapuje a neví kudy kam. To je důsledek
toho všeho, co se od převratu v Evropě dělo.
Jen dvě skupiny vědí v Evropě, co
chtějí, to jsou němečtí hakenkrajcleři
a komunističtí bolševici. Ti vědí
dobře, co chtějí. Ale co chtějí,
to znamená porobu, to znamená rozvrat, to znamená
soumrak kultury a všeho toho, co lidstvo za staletí
sobě vybudovalo. Podívejme se na Španělsko!
A proto myslím, že jedinou naší snahou
musí být zúčtovati s rozvratem, ať
vychází odkudkoliv, zúčtovati s živly
nepořádku. Všechny demokratické živly
pořádku musejí se semknout, aby zúčtovaly
se vším, co stát v těžké
chvíli dnes oslabuje, co oslabuje jeho vůli k obraně,
jednotě, k boji. (Výborně.) Vzpomínáme
v této chvíli, že před 15 lety 18. února
umíral jeden z největších mužů
našeho národa, dr Alois Rašín,
umíral ve chvíli, kdy státu zabezpečil
hospodářský pořádek jakožto
nejlepší záruku sociálního klidu
a řádu. Umřel jakožto oběť
bolševického štvaní a proto, myslím,
toto všechno musí být pro nás mementem,
zúčtovati, dokud je čas.
V dnešní nepříjemné situaci také
vzpomínáme toho, co chtěl náš
dr Kramář a co naše strana od převratu
ukazovala. Kdyby se z toho bylo aspoň něco stalo
skutkem, tak bychom dnes v té střední Evropě
rozhodně byli té bezpečnosti a míru
blíže než jsme. Ale, bohužel, nač
rekriminovat? Dnes musíme prostě brát situaci,
jaká je, s klidem a rozvahou. Všichni musíme
polykat, ať již jsme to dělali špatně
nebo dobře, a dnes všichni musíme připravovat
novou situaci, nový mír, kterou by byl zabezpečen
mír ve střední Evropě, ve spojitosti
se státy Malé dohody, Polskem a Italií.
Stará střední Evropa, slavná sněmovno,
jak se zdá, je definitivně mrtva, a je to snad dobře,
že to víme již dnes. Hitlerovo Německo
dalo se na fatální pohyb, na postup Nibelungů,
směrem na východ po Dunaji. Nutno si uvědomiti,
že tento pochod německých Nibelungů
zastavoval se vždycky na východě v potocích
krve. Je nutno si uvědomiti, že Německo dnes
navazuje na starou tradici středověku, na tradici
německo-římského imperia a na tradici
německého Bundu. Je nutno si uvědomiti, že
toto všechno povede dnes nebo později ke srážce
s ideálem fašistického římského
imperia, o němž sní fašistická
Italie. A na druhé straně si nutno uvědomiti,
že toto všechno povede dnes nebo později k těžkým
srážkám na východě, ať těsně
na východě nebo dále na východě.
Stará střední Evropa je mrtva, ale můžeme
budovat novou střední Evropu národů,
kteří bydlí mezi mořem Baltickým,
Černým a Středozemním, střední
Evropu, která by národům tu bydlícím
zabezpečovala mír a svobodný rozvoj. Máme
snad ještě čas, ale jednejme a pracujme rychle!
Jedno bych prosil, je-li tu někdo z ministerstva zahraničí
- a všichni věrní by prosili také -
aby, až si bude pan ministr zahraničí zvát
zase k sobě koaliční novináře
a tam bude říkat to, co neřekne v branném
nebo zahraničním výboru nebo co neřekne
nám, byl ve svých výrocích opatrný
a zejména aby nepřipustil, aby jeho řeči,
i když jsou velmi interesantní, byly stenografovány,
rozmnožovány, poněvadž je tu nebezpečí,
že se dostanou do rukou, kde nám to rozhodně
neprospěje.
Měl bych ještě o lecčems hovořit.
Poslední dobou jsme velmi zneklidněni tím,
co se děje s naší menšinou ve Vídni.
A když Hitler vykládal svého času o
německých menšinách mimo Německo,
my také vzpomínáme menšin, vzpomínáme
slovanských menšin, které v Německu
byly a jsou a pro které nikdy nebylo ani práv ani
slitování. Vzpomínáme v této
chvíli i naší vídeňské
menšiny, která prožívá velmi těžkou
situaci, a dovíme se, že v tomto parlamentě
jsou spoluobčané německého jazyka,
kteří v této chvíli Československé
republiky chovají se i v této sněmovně
tak, jak se nesluší na loyální a řádné
občany Československé republiky.
My také máme svou vlast rádi, my také
jsme hrdí. Náš lid je přesvědčen,
že otázka existence československého
státu je také otázkou jeho cti a otázkou
jeho existence a života vůbec. A kdyby nám
byl boj v určitou chvíli vnucen, jsem přesvědčen,
že všichni tento boj přijmeme a budeme jej bojovat
se zoufalou statečností, celá Evropa se pohne
a pohřbí útočníka, jako byli
pohřbeni všichni útočníci, kteří
šli směrem na východ. Tento pochod přirozeně
narazí na pevné hradby. (Potlesk.) I u nás
narazí na hradbu velmi pevnou.
Proto jsem právě mluvil o státním
hospodářství ve chvíli, kdy snad mnozí
by čekali jinou řeč, poněvadž
v hospodářství správné a dobré
je to, co dá silnou obranu a živobytí, co dá
sociální pořádek a všechno ostatní.
Dobré hospodářství je základem
pevné obrany. A dnes si uvědomujeme, že obrana,
lid branně vychovaný, armáda, je také
nejlepší nástroj míru a nejlepší
nástroj dobré domácí i zahraniční
politiky. Ale je nutno jíti novými cestami jak v
politice zahraniční, tak v politice domácí,
zvláště v politice hospodářské.
Končím s přesvědčením,
že my v této těžké chvíli
státu všichni se semkneme, všichni jednotni a
všichni budeme pracovati rádi pro sílu, zdraví
československého národa a československého
státu. (Potlesk.)
Místopředseda Vávra (zvoní):
Dalším přihlášeným řečníkem
je p. posl. Kopasz. Dávám mu slovo.
Posl. Kopasz: Slávna snemovňa!
Pri pojednávaní štátneho rozpočtu
na r. 1938 pre nedostatok času nebolo mi možné
hovoriť. Preto používam tejto príležitosti
pojednávania záverečného účtu
za r. 1936, aby som poukázal na niektoré páľčivé
otázky, týkajúce sa válečných
poškodencov.
V prvom rade je to zákon č. 67 z r. 1936, po dľa
ktorého sa malo pomôcť válečným
invalidom tým, že sa mení § 29 zákona
č. 142 z r. 1920 ohľadom zhoršenia zdravotného
stavu. Zákon tento nevyhovel válečným
invalidom v takej miere, ako očakávali. Keď
válečný invalid chce, aby prehliadka podľa
tohoto zákona mala účinok, žiadajú
sa od neho nemožné doklady. Ku pr. musí dokázať,
že vada, ktorú udáva, vznikla skutočne
následkom vojenskej služby. Je samozrejmé,
že dnes požadované dokazovanie - po toľkých
rokoch od svetovej vojny je veľmi ťažké,
keďže písemné doklady o invalidite boly
od neho už v dobách predprevratových a najmä
potom v dobách poprevratových úradmi vyžiadané
a ako dôkaz zadržané i po vybavení žiadosti
v prípadoch, kde válečná invalidita
bola podmienkou priznania určitého nároku
alebo nejakej výhody. Šetrenie po týchto dokladoch,
odovzdaných v dobách ešte riadne neorganizovaného
a chvatného úradovania, je teraz tiež už
bezvýsledné. Darmo dokazuje invalid skutočnosť,
že bol tam a tam ranený a v tej a tej nemocnici liečený,
hoci i očitých svedkov udáva - akže
sú ešte na žive - týmto sa jednoducho
neverí.
Zemské úrady síce údaje vyšetrujú
v nemocniciach, či už v republike alebo v zahraničí,
ale to má malý výsledok, nakoľko válečné
záznamy nemocníc a záznamy bývalých
vojenských telies na Slovensku a v pohraničí
terajšieho Maďarska boly zväčša zničené.
Keďže za takýchto okolností je ťažko
dokazovať vznik utrpeného zranenia, po prípade
onemocnenia jedného, tým je pochopiteĺne ťažšie
zistiť a dokazovať vznik viacej zranení, po príp.
onemocnení utrpených behom celej svetovej vojny.
Uvediem príklad: Válečný invalid žiadal
podľa vyše uvedeného zákona prehliadku,
ale predvolaný nebol, lebo sa ním udávané
údaje vyšetrovaly, a výsledok je ten, že
vyšetrovanie ešte ani dnes nie je skončené
a invalid, čakajúci na prehliadku, medzi tým
časom zomrel. Alebo: Invalid dostal pri odvolacej komisii
85 %, ale ministerstvo financií spoločne s ministerstvom
soc. pečlivosti toto zvýšenie neschválilo.
Iný prípad: Válečný invalid
bol od prvopočiatku nízko klasifikovaný a
pri poslednej prehliadke sa mu táto klasifikácia
napravila a dostal zvýšenie percentov. Toto nebolo
uznané komisiou pri ministerstve financií a ministerstve
soc. pečlivosti s odôvodnením, že zákon
sa na takéto prípady nevzťahuje. Kam sa má
v takomto prípade obrátiť chudák, ktorému
za dlhé roky následkom špatného odhadu
lekára bola poukazovaná nižšia podpora,
než akú mal dostávať, a konečne
keď sa chyba mala napraviť, jednoducho sa žiadosť
najvyššou inštanciou zamietne s odôvodnením,
že sa zákon na neho nevzťahuje.
Ale na druhej strane, akonáhle by válečný
poškodenec prestúpil príjmovú hranicu
- a v mnoha prípadoch tomu ani tak neni - a už sa
mu podpora zastavuje, keď i dočasne, pokiaľ sa
jeho majetkové pomery nevyšetria, čo trvá,
pravda, v niektorých prípadoch i viac ako jeden
rok.
Mohol by som do nekonečna uvádzať prípady,
ktoré sú namierené priamo proti válečným
invalidom. Z uvedených prípadov je vidno, že
je treba, aby spomenutý zákon bol novelizovaný
tak, aby vyhovel válečným invalidom.
Je treba novely § § 13 a 14 zákona č.
142 z r. 1920 a zákona č. 39 z r. 1922 v tom smysle,
aby podpora pozostalým po zomrelých válečných
invalidoch bola priznávaná tiež v tých
prípadoch, keď invalid zomre i na chorobu, ktorá
by mohla mať vplyv na jeho predčasné odumretie.
Taktiež nech je priznaná vdovská podpora po
zomretom invalidovi i za tých predpokladov, keď sa
invalid oženil ako 20% práce neschopný.
Bolo by na čase, aby konečne bola u nás zavedená
jednotná hranica príjmová, a to taká,
ktorá by vyhovovala všetkým válečným
poškodencom.
Ožehavou otázkou je v niektorých prípadoch
t. zv. kapitalizácia podpôr. Podľa nariadenia
vlády z 15. júla 1920, č. 436, umožnilo
sa niekoľko stom válečným invalidov
zadovážiť si slušné zaopatrenie.
Pravda, všetci neboli tak šťastní, aby pomocou
kapitalizácie našli trvalé zabezpečenie
pre seba a svoje rodiny. V niekoľko desiatkach prípadov
sa stalo, že váleční invalidi pri najlepšom
hospodárení o všetko prišli. Tu by bolo
potrebné, aby v takýchto prípadoch kapitalizácia
bola premenená na pôžičku, keď sa
preukáže, že invalid bez vlastnej viny sa kapitalizáciou
nezabezpečil, a hlavne keď sa dokáže,
že mu bolo hovorené, aby si len kapitalizáciu
vzal, že je to na 10 rokov a potom že bude znova dostávať
celú podporu. Znova zdôrazňujem, že ide
len o niekoľko prípadov a že by sa to dalo previesť
tak, že by podpora dotyčným bola uvoľnená
od podania novej žiadosti.