Místopředseda Taub (zvoní): Sněmovna
je způsobilá se usnášeti.
Přistoupíme ke hlasování.
Osnova zákona má 5 paragrafů, nadpis zákona,
nadpisy jednotlivých paragrafů a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími pěti paragrafy, s nadpisem zákona,
s nadpisy paragrafů a s úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.)
To jest většina. Tím posl. sněmovna
přijala tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové ve čtení prvém.
Předsednictvo se usneslo podle §u 54, odst. 1 jedn.
řádu, aby o této osnově bylo čtení
druhé provedeno v téže schůzi.
Přistoupíme tedy ke druhému čtení.
Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona
o dopravních značkách pro silniční
dopravu (tisk 1255)
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Janalík: Ne.
Zpravodaj posl. Pozdílek: Nikoli.
Zpravodaj posl. Michálek: Není jich.
Místopředseda Taub (zvoní): Není
návrhů.
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala
ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To jest většina. Tím posl. sněmovna
přijala tuto osnovu zákona také ve
čtení druhém.
Zbývá ještě hlasovati o resoluci, otištěné
ve zprávě výborové.
Kdo s touto resolucí souhlasí, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.)
To jest většina. Resoluce jest přijata.
Tím vyřízen jest 2. odstavec pořadu.
Vykonáme nyní odložené hlasování
o odst. 1 pořadu:
Ad 1. Hlasování o osnově zákona,
jímž se mění zákon ze dne 1.
června 1932, č. 99 Sb. z. a n., o odškodnění
nemocí z povolání (tisk 1268).
Zpravodajem jest pí posl. Kirpalová.
Osnova zákona má šest paragrafů, nadpis
a úvodní formuli.
Poněvadž byl podán doplňovací
návrh posl. Klimenta, Döllinga a Procházky,
dám hlasovati nejprve o celé osnově podle
zprávy výborové a poté o zmíněném
doplňovacím návrhu.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími šesti paragrafy, s nadpisem a s úvodní
formulí ve znění zprávy výborové,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To jest většina. Přijato.
Nyní rozhodneme o doplňovacím návrhu
posl. Klimenta, Döllinga a Procházky.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To jest menšina. Návrh jest zamítnut.
Tím osnova tato přijata byla posl. sněmovnou
ve čtení prvém podle zprávy
výborové.
Podle usnesení předsednictva vykonáme ihned
druhé čtení.
Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona,
jímž se mění zákon ze dne 1.
června 1932, č. 99 Sb. z. a n., o odškodnění
nemocí z povolání (tisk 1268).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Kirpalová: Nejsou.
Místopředseda Taub (zvoní): Kdo
ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala
ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To jest většina. Tím posl. sněmovna
přijala tuto osnovu zákona také ve
čtení druhém.
Zbývá ještě hlasovati o třech
resolucích výboru soc.-politického, otištěných
ve zprávě výborové.
Posl. Stejskal, Benda, Čuřík, V. Sedláček,
Šedý, Katz, Kunz a Schütz podali návrh
na změnu odstavce druhého resoluce č. 2 výborové
zprávy.
Žádám o přečtení tohoto
návrhu.
Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra
(čte):
Pozměňovací návrh posl. Stejskala,
Bendy, Čuříka, V. Sedláčka,
Šedého, Katze, Kunze a Schütze:
Navrhujeme, aby resoluce č. 2 byla v odst. 2 doplněna
za slovem "keramiků" zněním "a
zaměstnanců textilních".
Místopředseda Taub (zvoní): Žádám
paní posl. Kirpalovou jako zpravodajku výboru
soc.-politického, aby se o tomto návrhu vyslovila.
Zpravodaj posl. Kirpalová: Doporučuji, aby
druhá resoluce výboru soc.-politického byla
přijata v úpravě podle tohoto návrhu.
Místopředseda Taub (zvoní): Přistoupíme
ke hlasování.
Kdo souhlasí s prvou a třetí resolucí
výboru soc.-politického podle zprávy výborové,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To jest většina. Resoluce prvá a třetí
jsou přijaty podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s druhou resolucí výboru soc.
politického, a to v úpravě podle návrhu
posl. Stejskala, Bendy, Čuříka, V.
Sedláčka, Šedého, Katze, Kunze a Schütze,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To jest většina. Resoluce tato jest přijata
v úpravě podle návrhu posl. Stejskala,
Bendy, Čuříka, V. Sedláčka,
Šedého, Katze, Kunze a Schütze.
Tím jest vyřízen 1. odstavec pořadu.
Nyní přistoupíme ke společnému
jednání o dalších dvou odstavcích
pořadu, jimiž jsou:
3. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu (tisk 1103), aby byl dán
Národním shromážděním
souhlas podle článku XIV finančního
zákona republiky Československé ze dne 21.
prosince 1935, č. 245 Sb. z. a n., jímž se
stanoví státní rozpočet na rok 1936
(tisk 1224).
4. Zpráva výboru rozpočtového o
státním závěrečném účtu
republiky Československé za rok 1936 (tisk 1052)
spolu s účty státního bytového
fondu a dávky z majetku (tisk 1225).
Zpravodajem při obou odstavcích jest p. posl. Remeš.
Budeme pokračovati ve společné rozpravě,
která začala ve 130. schůzi sněmovny
dne 22. února t. r. a dále trvala po dobu 131. až
135. schůze sněmovny.
Lhůta řečnická jest 60 minut.
Přihlášeni jsou ještě řečníc:
na straně "proti" pp. posl. Turček,
dr Štůla, Appelt, Klieber, J.
Sedláček, inž. Lischka, Kosik,
Suroviak, inž. Schwarz, Chmelík,
Sogl, Hollube, inž. Schreiber, inž.
Richter; na straně "pro" pp. posl.
Benda, Petrovič, Brukner, Bergmann,
Kopasz, Rybárik, Říčář,
Hatina, Schulcz, Bayer, Hrubý,
Fiala, Révay, Felix Kučera.
Dávám slovo prvému řečníku
na straně "proti", panu posl. Turčekovi.
Posl. Turček: Slávna snemovňa!
Štátne záverečné účty
sú bilanciou štátneho hospodárenia za
ten ktorý rok, a vlastne v nich sa ukáže realita
odhlasovaného rozpočtu, poťažne finančného
zákona. V súkromnom podnikaní je zásadou,
že ani jeden podnik sa neudrží, ktorý
má bilanciu nie trvale, ale len pár rokov stratovú.
Ovšem keď sa i pravidlá súkromného
hospodárenia nedajú v celom rozsahu aplikovať
na štátne hospodárenie, preca trvalý
zjav stratového, poťažne schodkového hospodárenia
musí byť istým upozornením, že
je tu chyba, ktorá si vyžaduje ráznu nápravu.
Vláda vždy predostre vyrovnaný štátny
rozpočet. I na rok 1936 predostretý štátny
rozpočet očakával prebytok 1,335.000 Kč,
ktorý hlasmi vládnej väčšiny stal
sa zákonom a ako taký mal byť rešpektovaný
každým občanom tohoto štátu.
Podľa účtu správneho v preliminovaných
náležitostiach sa javí schodok 1.95 milionov
Kč a u nepreliminovaných náležitostí
je schodok 361 mil. Kč, spolu 2.315 mil. Kč. Náležitosti
preliminovaných výdajov podľa tohoto účtu
prekročily o 813 mil. Kč, ale u príjmov je
schodok 1.142 mil. Kč.
Povedal som, že rozpočet na r. 1936 bol odhlasovaný
politickými stranami vládnej väčšiny.
Tých istých politických strán ministri
mali aj realizovať odhlasovaný rozpočet. Pýtam
sa, kto je vlastne zodpovedný teraz pre nedodržanie
zákona.
Pri rozprave o rozpočte práve vyrovnaným
rozpočtom sa poukazuje z vládnych strán na
účelne štátne hospodárenie. Je
to otázka nanajvýš časová, dokedy
má týmto vžitým smerom pokračovať
štátne hospodárenie. Bolo by skutočne
aktuálne rozmýšľať o protiopatreniach,
ktoré by znemožnily v budúcnosti prekročenie
rozpočtu i tými najpoprednejšími činiteľmi
štátnej správy. Bez týchto protiopatrení,
alebo pomenujme to sankciami, štátny rozpočet
bude vždy iluzórny a každým rokom sa bude
poukazovať len na jeho nedodržanie a konečný
dôsledok bude ten istý, ako aj v r. 1936, že
štátny dlh neúmerne vzraste.
Počiatočný stav štátneho dlhu
bol v r. 1936 39.924,314.371 Kč a ku koncu roku vzrastol
o 5.603,069.813 Kč na 45.527,384.185 Kč. Ťarcha
štátneho dlhu podľa záverečných
účtov v r. 1936 sa zmenšila oproti r. 1935
o 138,420.480 Kč. Na prvý pohľad priaznivý
výsledok, ale vo skutočnosti aj tu sa javí
zvýšenie bremena daňujúcich poplatníkov.
Vzdor tomu, že podľa vládneho nariadenia zo dňa
21. decembra 1935, č. 239 Sb. z. a n., boly úroky
štátnych dlhopisov snížené už
po druhýkrát a u štátnych pokladničných
poukázok sa snížil úrok až na 4%,
ba dokonca niže 4 %, úroková služba je
v r. 1936 väčšia o 80 mil. 84.828 Kč vzhľadom
na zvýšenie štátneho dlhu. Taktiež
stúply výdavky správy štátneho
dlhu v r. 1936 o 44,931.913 Kč. Úmor dlhu prechodného
bol menší následkom úspešnejších
prolongácií štátnych pokladničných
poukázok, splatných v r. 1936. Odsunutím
úmoru na následujúce roky sa teda zmenšila
ťarcha štátneho dlhu, čo konečne
budú museť v budúcnosti poplatníci zaplatiť.
Musím súčasne poukázať, že
každým rokom sa nové zákony vynášajú
na zvýšenie starých daní, poťažne
sa nimi zavádzajú nové dane a poplatky, ale
i vzdor týmto opatreniam vyrovnanosť rozpočtov
sa stáva iluzórnou a záverečné
účty sa končia schodkom. Tu sa mimovoľne
nadhadzuje otázka, že či je to v stave kryť
ešte národohospodárstvo zo svojich príjmov,
či sa tu už nezasahuje na jeho kmenovú podstatu?
Je nesporné, že štátne hospodárstvo,
poťažne finančná správa hlboko
zasahuje do súkromného podnikania. Ako má
možnosť tvoriť existenčné predpoklady
na jednej strane, tak má možnosť už jestvujúce
ničiť. Dôležité je skúmať,
či daňové bremená a poplatky uz nedosahujú
na kmenový majetok národného hospodárstva,
poťazne či pomerne zaťažuj ú jednotlivé
výrobné odvetvia podľa ich výnosovej
kapacity. Mám tu na zreteli zaťaženie poľnohospodárstva
s jeho už z povahy plynúcim ťažkopádnym
obratom oproti druhym výrobným odvetviam.
Nie menšiu váhu musíme klásť aj
na to, či štátne hospodárenie, poťažne
finančná správa umožňuje zmenšenie
disparity medzi východnou a západnou časťou
republiky. Konečne hlavný dôraz kladiem v
súvislosti hospodárskeho rozpoloženia medzi
jednotlivými národnostiami na Slovensku, ďalej
medzi Slovenskom a západnými zemiami, ktorej z týchto
složiek sa viac dopomôže tvorbe kapitálu.
Nechcem poprieť skutočnosť, že finančná
správa sa usiluje od každej složky čo
možno všetky daňové povinnosti odviesť.
Pravdou je ale, že sbehlejší vedia si svoje dane
na minimum zjednať, ako by šlo o kúpu alebo predaj
na jarmoku, a ide to na úkor tých poctivejších.
Rozhodne by som upadol do omylu, keby som jedine finančnej
správe, poťažne ňou vyberaným a
ustáleným výškam daní, či
už benevolentnejším spôsobom, alebo prísnejším
privlastňoval existenčné ohroženie niektorých
a opačne. O veľa významnejšíu rolu
hrajú tu tieto momenty: Prax prijímania do štátnych
služieb, udeľovanie rôznych koncesií, participácia
na rôznych fondoch, úprava železničných
tarifov a konečne zadávanie štátnych
dodávok. Veď aký význam majú
štátne dodávky pre hospodárske docielenie
toho alebo oného kraja, tej alebo onej vrstvy občianstva,
najlepšie dokazuje okolnosť, že na vecné
výdaje a investičné práce sa vyplácajú
niekedy i 3/4 celého rozpočtu. Naša oprávnená
požiadavka, aby boly štátne dodávky štatisticky
podľa národností zachytené a aby sme
takto mohli kontrolovať participáciu Slovákov,
bola doteraz hlasom volajúceho na púšti. Vieme
len jedno, že konečný efekt, v ktorom sa najmarkantnejšie
prejavuje hospodárske zosilnenie jednotlivých území
republiky, je vzrast vkladov u peňažných ústavov,
a v tom smere vykazuje Slovensko nie vzostupnú, ale klesajúcu
tendenciu. Vtedy, keď v zamoravských krajoch je táto
tendencia stále mimo krizových rokov vzostupná.
Toto dokazuje, že hospodárska politika, najmiernejšimi
slovami rečeno, je Slovensku neprajná.
Slávna snemovňa! Moja strana, Hlinkova slovenská
ľudová strana, je výslovne smeru katolíckeho
a slovenského nacionalizmu a je za Československú
republiku. (Tak je!) Tieto podstatné rysy mojej
strany musia byť dostatočnou garanciou každému,
komu vážne leží osud republiky na srdci;keď
bársktorý jej reprezentant sa zmieňuje o
predošle spomenutých a do života národa
siahajúcich otázkach, robí to čiste
k vôli riešeniu slovenského problému.
Či slovenský problém jestvuje, jasnejšie
rečeno, či sa skutočne Slovákom a
to na Slovensku krívda robí, to nepovažujem
si za úlohu dokazovať. Túto skutočnosť
už nie jeden rečník. v tomto slávnom
sbore ustálil. Odvolávam sa tu na reč samého
pána ministerského predsedu, ktorý ako predseda
vlády v prvej svojej reči priklincoval, že
problémy slovenské jestvujú, a vytýčil
si ich ako dôležitý bod svojho programu odstrániť.
Vážnosť tejto otázky dáva jej význam
celoštátny, lebo riešenie slovenského
problému znamená konsolidáciu Československej
republiky.
Keďže skutočne slovenský problém
jestvuje, musíme presnú diagnózu ustáliť,
v čom hlavne je chyba, aby sme takto mohli odstránením
chýb uskutočniť konsolidáciu Slovenska.
Nepovažujem si za svoju úlohu, aby som na túto
otázku posvietil po stránke politickej. Ale chcem
poukázať na ňu s hľadiska hospodárskeho.
K tvorbe kapitálu a vôbec hospodárskych statkov
je potrebná ako prvoradý činiteľ práca.
Podívajme sa, akýje pomer v tomto ohľade medzi
jednotlivými krajinami v republike. Podľa sčítania
ľudu na Slovensku bolo zárobkove činných
1,394.332 ľudí, nezarábajúcich 1,935.461
ľudí; z 1000 obyvateľov na Slovensku bolo zárobkove
činných 418.8, nezarábaj úcich 581.2.
V Čechách tento pomer bol oproti Slovensku: zarábajúcich
494.6, nezarábaj úcich 505.4. Tedy zhoršený
pomer Slovákov je 75.8. Oproti tomuto dôkazu mohol
by byť tu argument, že tieto štatistické
údaje sa vzťahujú na r. 1930, keď bolo
sčítanie ľudu, a v dnešných pomeroch
už neobstoja. Tento dôvod by bol len vtedy opodstatnený,
keby pri terajšom vzostupe hľadania pracovných
síl na Slovensku išlo o trvalé zamestnanie.
Pri terajších investičných prácach,
ktoré sa vo väčšom merítku na Slovensku
prevádzajú, počet nezamestnaných klesol.
Ale tento zjav je bohužiaľ len prechodný, lebo
po dokončení týchto prác pomer predošlý
sa vráti, nakoľko tu neide o znovuvybudovanie priemyslu,
ktorý by jedine mohol zabezpečiť našim
pracovným silám trvalé zamestnanie.