Sousední i západní státy evropské
správně docenily význam silniční
dopravy a proto jí věnuji co největší
péči. V důsledku toho také automobilový
provoz právě ve prospěch těchto států
těší se ohromnému rozšíření
a stal se velmi důležitým hospodářským
činitelem. Zářný příklad
v tomto směru máme ve spřátelené
Francii a nikdo nepopře, že zájem po stránce
cizineckého ruchu o bývalé Rakousko byl a
je vyvolán vybudováním dobrých silnic
a zájmem o bezpečný a dobrý automobilový
provoz. My jsme postavili hráze rozmachu automobilismu
v domnění, že tím pomůžeme
železnicím. Tvrdím, že tato směrnice
a tento zákrok nebyl správný. V sousedním
Německu také vykazoval železniční
provoz hospodářské ztráty, ale tam
účinným zásahem provedli spojení
dopravy železniční s dopravou automobilovou.
Zákonem z 27. června 1933 bylo rozhodnuto, že
státní železniční správa
spolu s generálním inspektorátem pro silniční
dopravu musí se postarat o vybudování co
možná nejlepších silničních
spojů v celém státě. V souvislosti
s tímto zákonem vyřešena byla i otázka
nákladové automobilové dopravy pro kratší
vzdálenosti.
Je prokázáno, že železnice a silnice jsou
v dnešním hospodářském životě
spojitými nádobami a že tento problém
je nutno řešit společně v zájmu
obou druhů dopravy a ne řešit zvýšení
provozu a rentability ve prospěch jednoho směru
na úkor a přibrzděním směru
druhého. Bude naší povinností odčinit
omyl minulých let zvýšeným zájmem
o silnice a automobilovou dopravu vůbec. Projednávaná
osnova je k tomu prvním krokem. Je nutno účinně
dále odbourávat opatření, jež
byla učiněna na úkor automobilového
provozu. Dnešní situace je příznivá
a příležitostná již z toho důvodu,
že provozní hospodářství státních
drah není již ohroženo deficity, naopak vykazuje
provozní přebytky; bylo by nesprávné
tvrditi, že tyto přebytky byly a jsou výslednicí
opatření, jež byla provedena proti rozmachu
automobilového provozu. Příčina tkvěla
v hospodářské depresi a její odstup
ukázal jasně, že ne automobilismus, nýbrž
pouze hospodářská krise byla příčinou
železničních provozních schodků.
Stojíme před vážným problémem
zabezpečení našeho státu také
po stránce vojenské. Je proto nutno vykonat vše,
aby silniční spoje a automobilový provoz
stály na výši doby a mohly sloužit účelům
obrany státu tak, jak si toho poměry vyžádaly.
Proto je nejen úprava silničních svršků,
ale zvláště značkování
jak bezpečnostní, tak orientační dalekosáhlého
významu. Projednávaný zákon stanovil
proto přesnou dobu, do které musí být
proveden. Oddalování bylo by znamenalo trvání
neudržitelného stavu i do budoucna.
Obtíže při projednávání
v jednotlivých sněmovních výborech
činila otázka úhrady. Je pravda, že
územní svazky samosprávné jsou tímto
zákonem finančně zatíženy, ovšem
je beze sporu, že význam projednávaných
opatření je tak důležitý a vážný,
že by jejich provedení nesneslo dalšího
odkladu. V resoluci, jež byla všemi příslušnými
výbory schválena, se ukládá vládě
resp. ministerstvu financí, aby vyřešilo otázku
úhrady jednak příspěvkem z dotací
silničního fondu a dále aby svazkům
územní samosprávy umožnilo provedení
zákona poskytnutím přiměřených
zápůjček ze státní pokladny,
které by byly splatny nejdříve ve třech,
nejpozději v pěti letech. Tímto opatřením
se umožní definitivní provedení zákona
o značkování do konce r. 1938.
Rozpočtový výbor se usnesl v dohodě
s výborem techn. dopravním a výborem ústavněprávním
na změnách proti původnímu vládnímu
návrhu, jakož i na resoluci, kterou k návrhu
zákona připojuje v zájmu urychleného
provedení zákona. Doporučuji proto jménem
výboru rozpočtového schválení
předložené osnovy zákona spolu s připojenou
resolucí. (Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
K tejto veci je prihlásený rečník,
zahájim preto rozpravu.
Podľa usnesenia predsedníctva navrhujem rečnícku
lehotu 30 minút. (Námitek nebylo.)
Námietok niet. Navržená lehota je schválená.
Prihlásený je na strane "proti" p. posl.
Suroviak. Dávam mu slovo.
Posl. Suroviak: Slávna snemovňa!
Predložená osnova zákona o dopravných
značkách nariaďuje, aby hradské a cesty
opatrené boly dopravnými značkami, samozrejme
k tomu patria i ulice a námestia. Od r. 1928 značkovanie
hradských sverené je Autoklubu, ktorý podľa
možnosti túto na seba vzatú úlohu dosť
svedomite konal a koná, veď rôznych orientačných
tabúl do r. 1935 postavil okolo 22.300. V tomto smere práca
Autoklubu je povšimnutia hodná. I r. 1935 umiestnil
vyše 2500 tabúl. V rokoch 1936 až 1937 umiestnenie
takýchto tabúl stálo okolo jedného
miliona Kč.
Posiaľ značkovanie toto bolo v jedných rukách.
Podľa predloženého návrhu značkovanie
sa dáva do rúk správam hradských a
ciest, obciam a okresom, tedy trom inštitúciám.
Táto povinnosť nebola šťastlivo rozdelená.
Známe na Slovensku obce, v ktorých na tie najpotrebnejšie
veci je ťažko sohnať niekoľko korún.
Všetky značkovania hradských a ciest maly byť
sverené okresom, ktoré to finančne skôr
môžu sniesť ako jednotlivé biedne obce.
V odst. 3 §u 1 predloženej osnovy sa hovorí,
že vlastník nemovitosti je povinný trpeť
na svojom majetku postavené značky bez toho, že
by dostal nejakú náhradu. Teda v záujme verejnom
bolo by to na mieste, lenže to znamená, aby nejaký
stíp nebol postavený niekde na nevhodnom mieste
majiteľovej nemovitosti.
Podľa odstavca 1 spomenutého paragrafu hradské,
cesty, ulice a námestia majú byť dopravnými
značkami opatrené do konca roku 1938. Tento termín
je krátky, lebo povinnosť postaviť dopravné
značky do konca tohoto roku je snáď neuskutočniteľná,
poneváč vláda možná vydá
nariadenie k tomuto zákonu tesne pred uplynutím
tohoto termínu.
Pri tejto príležitosti dotknúť sa musím
i prejazdov cez železnice, pri ktorých značkovanie
nie je zjavné, a preto treba postaviť dopravné
značky na týchto miestach ľahko pochopiteľné.
Ovšem najlepšie by bolo, keby štátna správa
trvala na tom, aby prejazdy stavané boly nad alebo pod
násypami železničnými.
Každodenne čítame v časopisoch o nešťastiach
na prejazdoch, ktoré často končia smrťou
alebo úrazom. Stáva sa to najviac na prejazdoch,
ktoré nie sú závorami zabezpečené
a ktoré majú veľmi nepriehľadný
cestný úsek.
Čo sa týka hradských a ich udržovania
na Slovensku, smelo môžem tvrdiť, že od jestvovania
krajinského úradu sú v lepšom poriadku
udržované ako v dobe žúp. Ovšem stavby
hradských a ich udržovanie krajinský rozpočet
veľmi tlačia, veď, ako to už niekoľkokrát
i tuná v sneme bolo potvrdené a prizvukované,
až 42 % rozpočtu slovenskej krajiny ide na cesty.
To je ohromná krivda Slovensku vtedy, keď v Čechách
na také cesty sotva idú 3 % z rozpočtu, lebo
skoro všetky hradské sú zahrnuté do
štátneho rozpočtu. (Tak je!) Keby sa
so Slovenskom úprimne smýšľalo, vtedy
zodpovední činitelia túto na Slovensku páchanú
krivdu v záujme vývinu krajiny by mali ihneď
odstrániť.
Pri tejto nerovnosti časopis "Hospodářský
rozhled" zo dňa 3. marca v článku "Přehlídka
státotvornosti" medzi iným uvádza toto
(čte): "Zdá se, že chyby minulosti
byly dost poučné, aby bylo možno počítati
s jejich nápravou . . . . . Těžší
je však problém, když se jedná o rozsíření
koalice o stranu ľudovou. Těžší proto,
že část této strany se staví
na stanovisko, jehož prosazení by mohlo ohroziti jednotu
státu . . . Ve státě, jehož ministerský
předseda je Slovák, kde Slováci požívají
nejen rovného práva na všechny funkce ve státě
. . . Ľudová strana a její přivrženci
si musí uvědomiti, že promeškaná
příležitost se jim nevrátí, protože
žádná vláda si dnes nesmí dovoliti,
aby byla vládou slabou."
Teda chýb z minulosti bolo dosť popáchané.
V dnešnej dobe je na vláde, aby tie chyby, páchané
na Slovákoch, čím skôr napravila a
odstránila. Pri vyjednávaní o vstup do vlády
podmienky našej strany vôbec nemôžu ohrožovať
jednotnosť štátu. Ba opačne, ich splnenie
utúži v štáte vnútornú silu
slovenského národa a Slovenska. Náš
štát ohrožuje sa tým, že na Slovákov
sa pozerá ako s koňa, z vysoka, že každá
požiadavka v záujme Slovákov, ktorá
je v záujme samého štátu, sa odmieta.
Kto v dnešnej vážnej dobe úprimne smýšľa
so Slovákmi, ten práve v záujme nášho
štátu Slovákom má uznať práva,
ktoré mu ako rovnocennémmu štátotvornému
národu patria. (Tak je!)
Že Slováci požívajú rovného
práva na všetky funkcie v štáte, sú
to krásne slová, lenže skutočnosť
nám dokazuje, že na tých miestach v 20. roku
jestvovania republiky len kde tu máme Slovákov.
Na pr. pri štátnom podniku železničnom
stojíme takto:
V ministerstve železníc služobnej triedy I/b
úradníkov máme 237. Medzi týmito ani
len jedného takého Slováka nemáme,
ktorý by mal vedúce miesto.
Na Slovensku v službe prevoznej a administratívnej
máme jedného Slováka I. plat. stupnice a
2 v II. plat. stupnici. O dorast nie je postarané; keď
títo odídu do penzie, vôbec nebudeme mať
v týchto platových stupniciach Slováka.
Teraz sa pozrime, ako to stojí so Slovákmi podľa
platových stupníc. V služobnej triede I/b úradníkov,
teda vysokoškolákov, v III. plat. stupnici zo 142
úradníkov máme 1 Slováka, v IV. plat.
stupnici zo 480 máme 10 Slovákov, v V. plat. stupnici
z 525 úradníkov máme 15 Slovákov,
v VI. plat. stupnici z 84 úradníkov máme
3 Slovákov. Teda z 1231 vysokoškolákov máme
len 29 Slovákov.
Úradníkov služobnej triedy II, maturantov,
v III. plat. stupnici z 28 nie je ani 1 Slovák, ve IV.
plat. stupnici z 399 máme 15 Slovákov, v V. plat.
stupnici z 1575 asi 100 Slovákov.
Na pr. v košickom riaditeľstve železníc
z 8 prednostov oddelení máme len 1 Slováka,
z ich 9 námestníkov 2 Slovákov, zo 41 skupinárov
máme 5 Slovákov, zo 6 revízorov pokladníc
2 Slovákov, z 5 prepravných kontrolórov 2
Slovákov, z 3 traťových kontrolórov
žiadneho Slováka, z 3 dopravných kontrolórov
žiadneho Slováka, zo 4 prednostov výhrevní
1 Slováka, zo 14 prednostov odborov 2 Slovákov atď.
Teda nie je to smutná štatistika a nedokazuje, že
Slováci vôbec žiadnej rovnosti nemajú?
A ako to vyzerá na odboroch pre udržovanie železníc,
vyzdvihujem len jeden príklad prvého odboru v Nových
Zámkoch, kde vo vedení odboru je 22 zamestnancov
a z nich sú 3 Slováci a 1 žid.
Dáme si záležať, aby sme poslúžili
štatistikou parlamentu, ako to stojí s personálom
na celom Slovensku.
V košickom riaditeľstve železníc u oddelenia
prvého, kde sa prejednávajú osobné
záležitosti, okrem 1 Slováka niet tam dosť
Slovákov len preto, aby sa v oddelení osobných
záležitostí jednalo o Slovákoch bez
Slovákov.
Konečne zmieniť sa musím, že na udržovanie
hradských terajší počet cestmajstrov
a cestárov nestačí. Veľké úseky
nie sú vstave, ba nestačia opravovať a tým
menej dozerať na dopravné značky, ktoré
sa budú žiadať terajším zákonom.
Cestmajstri a cestári v štátnych službách
a podobe patria do tých najmizernejších kategorií
zamestnancov. Chodenia a práce dosť, ale mizerne platení.
Úprava ich platov a penzií vdov a sirôt je
žiaducná.
Pokiaľ sa osnova zákona o dopravných značkách
týka bezpečnosti dopravy, je vítaná,
avšak vzhľadom na to, že značkovanie odobralo
sa spoľahlivej inštitúcii, v tomto prípade
Autoklubu, a prideľuje sa byrokratickým, tiež
že sa uvaľujú nové ťarchy na poplatníctvo
a že návrh predkladá vláda, ktorá
pre Slovensko porozumenia nemá, slovenská ľudová
strana za túto osnovu hlasovať nebude. (Potlesk
poslanců slovenské strany ľudové.)
Místopredseda dr Markovič (zvoní):
Ku slovu nie je už nikto prihlásený, rozprava
je skončená.
Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi výboru techn.-dopravného,
p. posl. Janalíkovi.
Zpravodaj posl. Janalík: Slavná sněmovno!
Poněvadž ve výboru techn.-dopravním
byly na pravou míru uvedeny různé pochybnosti
a názory, přednesené řadou členů
tohoto výboru, na které též poukázal
předešlý řečník, p. kol.
Suroviak, nemohu než doporučiti, aby osnovu
zákona tisk 1255 o dopravních značkách
pro silniční dopravu posl. sněmovna schválila
beze změny tak, jak byla schválena v techn.-dopravním
výboru. (Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi výboru ústavne-právneho,
p. posl. Pozdílkovi.
Zpravodaj posl. Pozdílek: Slavná sněmovno!
Připojuji se k prohlášení pana zpravodaje
výboru techn.-dopravního.
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi výboru rozpočtového,
p. posl. Michálkovi. (Předsednictví
převzal místopředseda Taab.)
Zpravodaj posl. Michálek: Slavná sněmovno!
Pan posl. Suroviak v řeči k předložené
osnově poukázal, že nebyla vyřešena
otázka úhrady tím, že má býti
obcím a okresům nařízeno, aby se účastnily
na provedení zákona. Rozpočtový výbor
jednal o této věci, zná situaci samosprávy,
zná situaci obcí i úkoly, které obcím
a okresům jsou v tomto směru ukládány.
Proto také v resoluci řeší otázku
tím, aby stát jednak přídělem
ze silničního fondu, jednak zálohou, kterou
poskytne okresům a obcím, otázku úhrady
usnadnil.
Pokud se týče doby, na kterou p. posl. Suroviak
ukazuje, že totiž provedení zákona
do konce r. 1938 zdá se mu lhůtou velice krátkou,
poukazuji, že skoro ve všech výborech posl. sněmovny
jsme měli zájem na tom, aby předložený
návrh zákona s urychlením byl proveden, poněvadž
máme obavy, že by provedení zákona bez
terminování lhůty mohlo trvati velmi dlouho
a že by mohly zde býti případně
ještě zvláštní výmluvy,
právě pokud se týče úhrady,
příslušnosti a pod.
Proto byli bychom nejraději viděli, abychom se mohli
k tomu velikému našemu národnímu svátku,
sokolskému sletu, před veřejností
pochlubiti, že máme věci připraveny
a že se můžeme postaviti na roveň také
státům vůkolním a že Československá
republika není státem, ve kterém automobilisté
se opravdu nemohou orientovat. Hleděli jsme, aby učiněny
byly dohody, pokud se týče vydání
prováděcího nařízení,
také s ministerstvem veř. prací.
Pan posl. Suroviak namítal, že ministerstvo
veř. prací vydá prováděcí
nařízení s opožděním,
takže příslušné samosprávné
svazky, jež jsou povinny zákon provésti, nebudou
moci do určitého termínu vyhověti.
Naproti tomu mohu říci, že ministerstvo veř.
prací má již prováděcí
nařízení až na nepatrné maličkosti
zhruba hotovo, a dá se předpokládat, že
spolu s vydáním samého zákona bude
také vydáno prováděcí nařízení
k zákonu.
Proč hledíme, aby se úprava stala s urychlením
skutkem? Proč jsme trvali na tom, aby termín do
konce r. 1938 byl v zákoně zařazen? Řekl
jsem, že jde nám o to, abychom se vyrovnali státům
sousedním, aby vstup do Československé republiky
a provoz v Československé republice byl umožněn
automobilistům i všem těm, kteří
se účastní na naší dopravě.
Jestliže vyjedeme se svými vozy ven do sousedních
států jestliže navštívíte
sousední Německo, jestliže navštívíte
naši spřátelenou Francii, býv. Rakousko,
Maďarsko atd., vidíte, jakým způsobem
tam byla provedena úprava značkování
nejen orientačního, nýbrž také
bezpečnostního. Je nutno, abychom i my tímto
způsobem postupovali, je nutno, aby značkování
provedeno bylo normalisační cestou, aby byly značky
jednotné, aby také na všech značkách
při dálkových silnicích se vidělo,
jaké vzdálenosti nás dělí ještě
od příslušných míst, do kterých
se jezdí, a aby po způsobu států jiných
i naše dálkové silnice označovány
byly nejen jmény spojů, nýbrž označkovány
byly případně čísly, takže
automobilista, který přijede na silnici a podívá
se na automapu, ví, že jede po silnici číslo
4 a že se po této čtyřce na místo
dostane. Je důležité, aby tímto způsobem
bylo řešeno orientační značkování.
Tím dáme možnost cizincům, aby se v
Československé republice nemuseli dotazovat, nýbrž
hned ze značky seznali, ve kterém úseku se
nalézají.
Ve své zprávě jsem řekl, že předložená
osnova zákona je vlastně úsekem, výňatkem
z připravovaného zákona silničního.
Byli bychom raději, aby celý komplex těchto
velmi důležitých otázek byl vyřešen
už v době co možná nejbližší.
Bohužel řešení naráží
na nesnáze finanční a také na otázky
organisační. Jde o to, aby řešena byla
otázka silnic dálkových, aby provedena byla
inkamerace silnic a aby řešena byla otázka
silničních spojů v celé republice.
Ovšem celý tento plán ještě visí
ve vzduchu, ale je důležito, abychom po způsobu
jiných států i v tomto směru navázali
a pracovali.
Měl jsem loňského roku příležitost,
slavná sněmovno, s vozem podívati se do států
západních. Kdo viděl vybudované silnice
ve Francii, kdo viděl vybudované silnice v Rakousku,
kdo měl příležitost shlédnouti
vybudované autostrády v sousedním Německu,
musí doznati, že naše silniční
svršky, naše silniční spoje nevyhovují,
a proto je nutno, aby se této věci věnovala
pozornost co možná největší.
I my musíme jedenkráte přistoupiti k řešení
těchto problémů, poněvadž není
potřebí, abychom platili značné peníze
na podporách v nezaměstnanosti když máme
možnost, abychom zvýšenou péčí
o naše silnice národ zaměstnali, dali lidu
práci a chleba a tím také umožnili lepší
život v našem československém státě.
Z těchto důvodů a ze všech těch,
o kterých jsem se dříve zmínil, doporučuji
jménem výboru rozpočtového, aby osnova
zákona byla přijata tak, jak byla navržena
(Souhlas.)