Předseda (zvoní): Dále je ke
slovu přihlášen p. posl. Kliment. Dávám
mu slovo.
Posl. Kliment: Slavná sněmovno!
Je nutno opravdu litovat, že předlohy zákonů,
které se tak hluboce dotýkají dělnické
třídy, jejích pracovních poměrů
a mzdových poměrů, projednávají
se na poslední chvíli a ve spěchu. Tyto předlohy
měly by v každém případě
býti projednávány za pozornosti celé
sněmovny a měly by také v každém
případě vyvolati velikou debatu o dělnických
a zaměstnaneckých otázkách, které
jest opravdu třeba. (Předsednictví převzal
místopředseda Vávra.) Nám nedělá
žádnou radost, jestli se tak nestalo.
Prodloužením zákona o závaznosti kolektivních
smluv má i nadále míti dělnictvo zaručenu
určitou ochranu před zhoršením mzdových
a pracovních podmínek se strany zaměstnavatelů,
a v určitých případech má býti
dána možnost prohlásiti smlouvu za závaznou
i pro firmy, které by její uznání
odpíraly. Je nutno prohlásiti, že nebylo tímto
zákonem dosaženo všeho, co se očekávalo.
Působnost tohoto zákona prokázala v mnohých
případech jeho nedostatky. Je nutno litovat, že
nebyly zužitkovány zkušenosti, které dala
prakse, a že nebyl zákon v tomto duchu zlepšen.
Zákon měl zabrániti snižování
mezd, ale přesto mzdy úkolové byly dalekosáhle
snižovány a je tomu tak stále. Zaměstnavatelé
se při tom odvolávali na to, že smlouvy dodržují.
Tato možnost jim byla dána tím, že mzdy,
které stanoví mnohé kolektivní smlouvy,
jsou tak nízké a nedostatečné, že
při snížení úkolových
mezd zůstávaly výdělky dělníků
stále ještě vyšší než
jak je určuje smlouva. Dělnictvo se bránilo
proti snižování úkolových mezd,
odvolávalo se na závaznost kolektivních smluv,
vstoupilo do řady obranných akcí a stávek,
ale zaměstnavatelé zneužívajíce
krise provedli nakonec snížení i zhoršení
pracovních podmínek. I tato zkušenost měla
býti vzata v úvahu a zákon měl býti
v tomto směru doplněn tak, aby každé
snížení mezd bylo protizákonné
a znemožněno. Vždyť tímto zákonem
mělo býti zabráněno jakémukoliv
zhoršování sociálního postavení
dělnictva a zaměstnanectva. Při odůvodnění
zákona se také původně mluvilo i psalo,
že nechtějí-li nesvědomití zaměstnavatelé
pochopiti, že snižováním mezd je krise
zhoršována, nezbývá než použíti
proti nim donucovacích a zostřovacích prostředků.
Když vycházíme z tohoto stanoviska, je nutno
prohlásit, že zákon v tomto směru se
plně neosvědčil, že měl býti
zlepšen a jeho nedostatky odstraněny. Přes
to však jde tu o opatření sociálně
pokrokové a je proto v úplném rozporu, jak
byl po celou dobu platnosti vykládán zákon
se strany zaměstnavatelů a reakce. Zaměstnavatelé
stáli na stanovisku, že pokud trvá závaznost,
nelze se domáhati zlepšení a zvýšení
mezd. Sociálně pokrokový zákon, slouží-li
k ochraně sociálně slabých, nemůže
nikdy bránit snahám po zlepšení a v
tomto případě nemůže bránit
snahám o zvýšení mezd a zlepšení
pracovních podmínek. Jinak by se tento zákon
na konec musil zvrhnouti v ochranu zaměstnavatelů,
zvláště nyní, kdy je zde doba, která
dává možnost prosaditi vrácení
toho, co bylo dělnictvu v době krise vzato, a prosaditi
zlepšení kolektivních smluv.
Takový výklad dávaly závaznosti kolektivních
smluv rudé odbory a je nesporné, že jejich
výklad byl správný. Z toho také vyplývá
naše kladné stanovisko k navrhovanému zákonu.
Ale upozorňujeme na jeho nedostatečnost a na naléhavou
potřebu jeho doplnění. Nynější
návrh setrvává jako dříve na
polovičatém řešení a dokonce
byl učiněn pokus zhoršiti ještě
tento zákon, vypuštěním §u 4, který
vlastně celý se týká skutečně
ochrany zaměstnance a dělníka. Nemůžeme
dnes říci, bylo-li to nedopatření,
nebo byl-li to úmysl, ale na zákrok členů
soc.-politického výboru byl tento § 4 znovu
do osnovy zařazen. Připustíme-li, že
je zde ochrana hromadných smluv, pak nemáme žádnou
ochranu před nízkou mzdou. Dokazuje to jednoduše
ta skutečnost, že máme výrobu na výši
r. 1929, ale mzdy dělnictva podle statistiky ÚSP
jsou ještě nyní o 3 miliardy nižší
než proti stavu, který byl v r. 1929. Tento stav je
trvale neudržitelný, protože hrozí přímo
národní katastrofa, kterou by musel přivoditi
sociální a s ním postupující
kulturní úpadek. To je samo o sobě dostatečným
důkazem, že závaznost kolektivních smluv
nemůže ani nesmí bránit možnostem
prosaditi zvýšení mezd, zlepšení
kolektivních smluv zvláště v tom směru,
aby došlo v dohledné době ke zkrácení
pracovní doby plným vyrovnáním mezd.
Nelze totiž, mluví-li se o ochraně dělnictva
a zaměstnanectva, zapomínati na jednoho důležitého
činitele, který tu působí, to jest
vražedná kapitalistická racionalisace se všemi
svými důsledky. Až dosud se proti zlu plynoucímu
z chaotického provádění racionalisace
nic nepodniklo. Tato osnova zákona a také osnova
zákona o omezování možnosti libovolného
propouštění dělnictva a zastavování
podniků nestačí a je pouhou ranou do vody.
Zde musí přijíti dalekosáhlé
rozšíření sociálních opatření.
Vždyť racionalisace prováděná bez
současného sociálního pokroku, zvyšování
mezd, zkracování pracovní doby aspoň
na 40 hodin týdně bez újmy výdělku,
zlepšení a rozšíření sociálního,
starobního, invalidního a úrazového
pojištění, snížení věkové
hranice, nese reakční charakter. Není technickým
pokrokem v tom dobrém slova smyslu, aby ulehčila
práci člověku, zdokonalila výrobek,
zajistila jeho láci, ale má poslání
sloužiti jen a jen k prospěchu podnikatele, zvětšování
jeho zisků. Mimo to také sloužila racionalisace
tak, jak se dosud prováděla, k ukrytí stamilionových
zisků, aby nebylo nutno zlepšit sociální
postavení dělnictva a nebylo nutno platit daně
a poplatky jak státu, tak i samosprávným
svazkům. Jak se postupovalo, ukazuje na př. hospodaření
Báňské hutní společnosti. Společnost
se základním akciovým kapitálem 100
mil. Kč, který překolkováním
v r. 1928 byl zvýšen na 250 mil. Kč, investovala
za 11 let od r. 1926 do 1936 1.029.3 mil. Kč, odepsala
na majetku 1.015.6 mil. Kč, měla koncem roku 624
mil. Kč reservních fondů a při těch
miliardách, které se zde obrátily, zaplatila
na všech daních a poplatcích za 11 let 152
mil. Kč. Zde jest jasný důkaz, že odpisy
a investice byly legální cestou k odlití
zisků, k vyhnutí se zdanění, zvýšení
mezd atd. Myslím, že nejvyšší účetní
kontrolní úřad, úsporná komise
parlamentní a ty instituce, které velmi pečlivě
kontrolují každou korunu, která se věnuje
na sociální péči, a kterým
jde zvláště o to, co se vydává
na podpory v nezaměstnání, by měly
svoji starostlivost tímto směrem obrátiti
a našly by nové příjmové zdroje,
které by mohly býti použity nejen k obraně
republiky, nýbrž také k dalekosáhlému
rozšíření sociálních opatření.
Důsledky toho, že se ponechává v tomto
směru kapitalistům úplně volné
pole, se také projevily katastrofálně v krisi
a projevují se i nyní v době konjunktury.
Výroba je na výši r. 1929, ale koncem listopadu
máme 332.981 nezaměstnaných po všech
škrtech, po všem vyregistrování, které
od obecního policajta a četníka bylo prováděno,
aby číslo nezaměstnaných bylo stlačeno.
Takováto racionalisace naplněná duchem reakce
nepřinesla dobro, nýbrž velké zlo. Zpustošila
a zbídačila celé kraje, zvlášť
uhelné revíry, které uprostřed velkého
bohatství a racionalisace jsou úplně zbídačeny.
Podívejme se na Ostravsko a Těšínsko.
V době krise nebylo daleko do hladu a dnes v době
bohaté konjunktury tisíce horníků
v mladém věku nemá práci a žije
bídný, neradostný život se svými
starými rodiči, majícími nedostatečný
důchod a marně volajícími, aby jim
byly provise zvýšeny a válečná
léta započítána, aspoň, jak
se toho dostalo báňskému úřednictvu.
Z toho vyplynula přímo horečná honba
za prací a pánové z agrárního
a reakčního tábora, kteří často
uráží dělnictvo, že nechce pracovat,
měli by se podívat, jak statisíce dělníků
se snaží najíti práci, marně
běhá a práci nenachází. Tento
stav právě vytvořil podmínky, které
dávají ostravským těžařům
možnost uplatňovat teror, protežovat žluté
národní sdružení a vytvořit z
něho nástroj k sociálnímu a mravnímu
zotročení hornického lidu.
Není to o mnoho lepší v severočeském
revíru i v ostatních uhelných revírech,
ačkoli těžaři mají bohatou konjunkturu.
Na Ostravsku těžba převyšuje rok 1928
a je zaměstnáno na šachtách o 10.000
horníků méně. Mzdy za tyto horníky,
kdybychom počítali na jednoho průměrně
10.000 Kč, činí 100 mil. Kč, mimo
vydání na sociální zabezpečení,
které zůstávají těžařům
v kapse a o které jsou těžařské
zisky zvýšeny.
Podle Státního úřadu statistického
počítáme-li, že těžaři
dostanou za 1 q uhlí, jak sami uvádějí,
10˙10 Kč, pak podle těžby v minulém
roce, která činila 89,284.900 q uhlí, dostali
těžaři za toto uhlí 899,641.787 Kč.
Všechna vydání v tom započítaná,
mzdy se všemi příplatky, služné,
pojištění dozorců, úředníků,
oleje, také daně, se všemi poplatky, jak sami
těžaři uvádějí, činila
563,272.792 Kč. To je důkaz, že těžařům
zůstalo podle jejich přiznání a jejich
zpráv 336,368.995 Kč čistého zisku.
V severočeském revíru se vytěžilo
120,450.660 q hnědého uhlí. Těžaři
uvádějí, že dostanou za 1 q tohoto uhlí
5.30 Kč. Vezmeme-li tuto číslici, takto sníženou,
za základ, znamená to, že při těžbě,
které bylo dosaženo, dostali 632,525.197 Kč.
Jejich všecko vydání, dělnické,
zaměstnanecké mzdy, mzdy dozorců, pojištění,
daně, poplatky atd. činily 466 mil. 100.786 Kč.
Zůstává tedy severočeským těžařům
čistý zisk 166,424.411 Kč. I druhé
revíry mají milionové zisky. A jak byli horníci
vyřízeni se svými požadavky před
několika dny? Při tomto stavu to musí pobouřit
přímo každého pokrokového a lidsky
cítícího člověka.
Od první poloviny října pozornost veřejnosti
byla upoutána ke hnutí horníků, kteří
žádali, aby jim těžaři vrátili
část toho, co jim vzali. Horníci přišli
téměř poslední ze všech odborů.
Zde zvláště se uplatňoval nesprávný
názor, že nelze žádat zvýšení
mezd a zlepšení smlouvy, dokud je zde závaznost
kolektivních smluv. Konečně přece
jenom pod tlakem horníků a úsilí Průmyslového
svazu horníků došlo k jednání
o požadavcích a podařilo se sjednotit hornické
organisace na jednotných požadavcích, podle
revírů. Požadavky ostravského revíru
byly nejvyšší, protože tam také horníci
nejvíce ztratili, r. 1932 16 %, r. 1933 10%, celkem 26%.
Průmyslový svaz horníků doporučoval,
aby k těm mzdovým požadavkům byl také
připojen požadavek zkrácení pracovní
doby, ale ustoupil od tohoto požadavku v zájmu jednotného
postupu a zvláště když koalované
svazy a smluvní organisace dokazovaly, že podání
jednoho požadavku, zvýšení mezd, dá
možnost soustřediti všechny síly hornictva
k prosazení tohoto jednotného požadavku a že
po jeho prosazení bude pak dána možnost přistoupiti
k prosazení dalších naléhavých
požadavků, zvláště pokud jde o
zkrácení pracovní doby. Těžaři
na předložené požadavky řadu týdnů
nedali odpovědi. Bylo zřejmé, že úmyslně
jednání protahují. Průmyslový
svaz hornictva v této době souhlasil se všemi
smírnými prostředky, které navrhovaly
smluvní organisace, ale upozorňoval, nepomohou-li,
že je nutno použíti jednotné, solidární
akce k donucení těžařů. Smluvní
organisace stály na stanovisku, že je nutno počkat,
ale slíbily a také psaly o tom, jestliže by
těžaři nesplnili požadavky, že se
postaví nespokojeným horníkům v čelo
a povedou je do jednodenní demonstrační stávky,
aby svolání jednání a splnění
požadavků vynutily. Když těžaři
požadavky v revírech odmítli a při jednání
v Praze 3 dny stáli na stanovisku, že nemohou převzíti
žádného trvalého zatížení,
a když odborové organisace v dobré vůli
šly tak daleko, že nakonec byly ochotny dohodnout se
i na podkladě jednorázové výpomoci,
bude-li činiti aspoň 10% roční mzdy,
a dále bude-li provedena revise kolektivní smlouvy,
když na všechno to odpověď těžařů
byla zamítavá a na konec pátý den
jednání nabídli výpomoc 50 Kč
svobodným a 100 a 150 Kč ženatým a 10
Kč na dítě, očekávala celá
veřejnost a zvláště horníci,
že na tuto provokaci těžařů bude
odpověděno společnou akcí a těžaři
přivedeni k rozumu a ke splnění požadavků
donuceni. Místo toho však se sešli zástupci
Svazu horníků, Jednoty horníků a Unie
horníků za předsednictví ministra
veřejných prací s těžaři
k separátnímu jednání, bez zástupců
Průmyslového svazu horníků, a sjednali
drahotní výpomoc, jak je známo, ve výši
41/2% pro severočeský revír, 5 % mzdy pro
ostravský revír, rozdělenou, jak je známo,
na 2 termíny. Druhé revíry byly opuštěny
a mimoto revise kolektivní smlouvy visí ve vzduchu.
Podle ujednání nemá si vyžádat
revise smlouvy mzdového zatížení. Jak
má být potom provedena tato revise? Přece
z krásných slov nebo kulatých slov ve smlouvě
nebudou horníci nic mít.
Horníci žádají a trvají na zlepšení
kolektivní smlouvy. Tak slibně zahájená
hornická akce, v době velmi příznivé,
kdy jsou známé skutečnosti, zisky, výkon
atd., kdy celá veřejnost je na straně horníků,
kdy se obce, města s hornickým bojem solidarisovala,
končí celý tento slibný zápas
neuspokojivě. Právě v době, kdy bylo
třeba jednotu upevnit, těžaře donutit
ke splnění požadavků, byla tímto
jednáním jednota horníků porušena
a hlavní požadavky, zvýšení mezd,
zlepšení kolektivní smlouvy, splněny
nebyly. Celý průběh hornické akce
dokazuje, že kdyby byl postup jednotně až do
konce dodržen, mohli být těžaři
donuceni nejen k výplatě drahotní výpomoci,
nýbrž i k řádné revisi smlouvy
a zvýšení mezd. Ovšem za předpokladu,
že by odborové organisace nejen společně
předložily požadavky, nýbrž zároveň
také společně mobilisovaly horníky
do jednotné akce, jak se toho dožadoval Průmyslový
svaz horníků. Jak jinak by bývali mohli po
takto skončeném úspěšném
hnutí horníci uvítati prodloužení
zákona o závaznosti kolektivních smluv, kdyby
zvýšení mezd a revise smlouvy byly úspěšně
skončeny! Je proto třeba, aby horníci napravili
všechny nedostatky, které se projevily, upevnili jednotu
na závodech i místech a vytvořili podmínky
pro jednotnou akci. Tak musí učinit i všechno
dělnictvo a zaměstnanectvo. Má-li závaznost
smluv splnit své poslání, pak musí
býti smlouvy upraveny, mzdy zvýšeny, pracovní
doba zkrácena, rozšířena sociální
opatření, poněvadž jenom tak je možno
čelit všem důsledkům racionalisace a
zajistit skutečnou ochranu dělnictva. To je třeba,
aby si uvědomily dělnické odbory. Dokud bude
trvat roztříštěnost, budou síly
dělnictva oslabovány. Jednota jejich síly
zmnohonásobí. Pak nebude třeba, aby dělníci
pracovali v době konjunktury za krisové mzdy, ať
už jde o mzdy kovodělníků, dělníků
zbrojovek nebo na jakékoliv práci. Nebude třeba,
aby na opevňovacích a investičních
pracích pracovali za bídnou mzdu 2 Kč, nejvýš
2˙60 Kč na hodinu a aby se musili téměř
na každém úseku opevňovacích
prací domáhat stávkou zvýšení
mezd. Pak nebude možné, aby byli nuceni přinášet
zelené legitimace, aby se dostali do práce, jak
je tomu na mnoha místech, zvláště v
nejchudších krajích. Potom bude konec s politikou
zeleného a žlutého teroru. Nebude třeba
usnášet polovičaté zákony, nýbrž
takové, jimiž budou práva lidu všestranně
zabezpečena. Jde-li to ve Francii, jejíž ministr,
vyšlý z vítězných voleb
lidové fronty, byl na své cestě naší
zemí tak nadšeně pozdravován, není
důvodu, proč by to nemělo jít i u
nás. Pro Československo, jeho lid a národy
jest cesta jednoty odborů a politiky lidové fronty
i vlády nejschůdnější cestou
pro sociální povznesení a dosažení
lepší budoucnosti i zajištění jeho
práv a svobody. (Potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda Vávra (zvoní):
Dále je ke slovu přihlášen pan posl.
Schenk. Dávám mu slovo.
Posl. Schenk (německy): Slavná sněmovno!
Odmítáme osnovu tisk 1189, protože nenapravuje
bezpráví spáchané na nezaměstnaných
a na odborových organisacích. Žádáme
zrušení nouzových nařízení,
kterými byly zkráceny podpory nezaměstnaných,
která finančně zničila odborové
organisace a která mimořádně zatěžovala
veřejnou správu. Žádáme, aby
v gentském systému zase byl obnoven stav roku 1930.
Nezaměstnaní jakož i odborové organisace,
jež musily nésti veškerá břemena
gentského systému, přinesly až dosud
nejtěžší oběti, podnikatelé
zůstali ušetřeni. Ačkoliv podnikatelé
prováděli ve svých podnicích racionalisaci
a shrábli ohromné zisky, nebyli přinuceni,
aby přispívali na podpory. Státní
příspěvky byly sníženy, desetitisíce
nezaměstnaných bylo z podpory vůbec
vyhozeno, takže stát vlastně ušetřil
miliony na nezaměstnaných.
Mám zde několik konkretních případů
od Průmyslového svazu stavebních dělníků,
ale pro krátkou řečnickou lhůtu nebudeme
se jimi speciálně obírati a předáme
materiál ministerstvu soc. péče.
Je neslýchané, odpírá-li se malodomkářům
nebo majitelům kousku půdy nebo někomu, protože
snad má vedlejší zaměstnání,
státní příspěvek. Četnictvo
koná šetření; ministerstvo soc. péče
škrtá nezaměstnaným podle těchto
zpráv podpory, ačkoliv tato opatření
přímo odporují zákonu č. 267
Sb. z. a n. ze dne 19. července 1921, neboť v §u
2 stojí, že člen odborové organisace,
který dostává podporu, má nárok
na státní příspěvek.
Zvláště zle jsou na tom dělníci
v těžkém průmyslu, nemohou již
vykonávati těžkou práci a musí
přinésti potvrzení, že jsou ještě
schopni práce. V jiném oboru se neuplatní,
takže většina těchto členů
odborových organisací je vyloučena z podpory
nebo může dosáhnouti podpory jen s těžkými
obětmi. Statisíce korun dluhuje ministerstvo soc.
péče odborovým organisacím, neboť
odborové organisace vyplatily tyto částky
a nemohou je již dostati zpět. Ministerstvo vydává
jednostranné výnosy, kterými jsou sice odborové
organisace vázány, ale ministerstvo samo si ponechává
volnou ruku. Nikdy tam nenalezneme povinnosti ministerstvev k
odborovým organisacím. Potřebujeme v ministerstvech
úředníky, kteří znají
bídu nezaměstnaných a rozhodují podle
sociálních hledisek. Také pojem sezonního
dělníka se u různých okresních
úřadů různě vykládá.
Jeden okresní úřad rozhoduje, že někdo
je sezonním dělníkem s 6 měsíci
a jiný okresní úřad rozhoduje s 8
měsíci. Kdo pracuje více než 3 měsíce
v roce, nedostane stravovací lístky a kdo pracuje
méně než 3 měsíce, nedostane
také stravovací lístky, protože je zase
prokázáno, že nezaměstnaný nežije
ze státní podpory.
Poměry nezaměstnaných v pohraničním
kraji jsou přímo katastrofální. Škrtání,
šikany, vyšetřování, libovolné
stanovení výše podpor, a odporuje-li tomu někdo,
dopouští se urážky úřední
osoby a následuje vězení a ztráta
volebního práva. Pražské úřady
se málo starají o tyto stížnosti nezaměstnaných.
Pražské úřady ani nedbají číslic,
které hlásí sociální komise
a jež mají býti podkladem pro vyměřování
podpor. Okresní úřady již tak dost nezaměstnané
prosívají. Ministerstvo soc. péče
škrtá a co zbude oklešťuje 16. oddělení
zemského úřadu. Nezaměstnaní
rodiče se musí starati o své nezaměstnané
děti. Svobodní často nedostanou stravovací
lístek; v posledních obdobích stravovací
akce vyšlo zvláště najevo, že lístky
na pátý týden vůbec nejsou; proto
se bezohledně škrtnou svobodným lístky.
Poživatelé malých rent, staří
lidé nebo ženy, jež dostávají několik
korun na alimentech pro své dítě, jsou ze
stravovací akce vyloučeni. Velmi zle jsou na tom
ostatní starší nezaměstnaní,
kteří nespadají pod zákon o podpoře
přestárlých. Nedostávají rentu,
nemají také právo na podporu pro přestárlé;
to jsou naši žebráci venku na silnicích.
Když je někdo přistihne při žebrotě,
jsou zavíráni.
Mám dopis nezaměstnaných z Kunova, který
každým otřese. V tomto dopise píší
ubozí obyvatelé Rudohoří (čte):
"Nepřejeme si jinak nic, než aby nás
pánové v Praze považovali za lidi, a jako lidé
máme nárok na život. Starají-li se kapitalisté
o své psy, očekáváme také,
že budou míti tolik lidského citu, aby i nám
dali, co potřebujeme, abychom nemusili přihlížeti,
jak naše děti jdou večer hladové do
postele a ráno o hladu do školy." Stům,
ba tisícům nezaměstnaných se vede
podobně.
Letošní zimní výpomoc byla zvláště
křiklavou kapitolou. Nejen že bylo tisíce nezaměstnaných
vyloučeno z této zimní akce, ale přidělené
brambory byly brambory pro lihovary a mimo to z větší
části shnilé. Nekoupili u krušnohorských
sedláků jejich laciné a poživatelné
brambory, ale přivezli tento poloshnilý neřád
ze Slovenska do sudetskoněmeckého území.
Měli jsme vagony, kde bylo 50 a 60% bramborů shnilých.
Ženatí nezaměstnaní mají dostávati
10 kg mouky a 1 kg tuku, svobodní 5 kg mouky a 1/2 kg tuku.
Příděl nestačil a vyloučili
proto nikoliv sta nezaměstnaných, nýbrž
celé vesnice z této zimní akce. Cukr, který
byl nezaměstnaným slíben, čeká
až dodnes na rozdělení. Domníváme
se, že cukerní kartel vydírá a žádá
na vládě ústupky, protože jinak by těch
několik vagonů cukru musilo již dávno
býti mezi nezaměstnanými.
V Žatci vyhodili jedním škrtnutím pera
179 nezaměstnaných ze stravovací akce s odůvodněním,
že nemohou prokázati, že česali chmel
déle než 3 měsíce v roce. Každý
laik ví, že chmelařská sezona může
trvati nejvýše 14 dní až 3 neděle.
Odkud má česač chmele vzíti průkaz,
že byl 3 měsíce zaměstnán jako
česač chmele?