Když se tímto způsobem začalo vyrábět,
samo sebou se rozumí, že ochránci odboru oděvního
jak z řad dělnických, tak i z řad
řemeslnických společenstev usoudili, že
je to zkáza celého odboru, že by skutečně
celá dlouholetá tradice na Prostějovsku,
Boskovsku a Českomoravské vysočině,
kde se desetitisíce lidí živí touto
prací, vzala za své, že by tyto kraje byly
bez zaměstnání - jsou to kraje chudobné,
horské, kde skutečně jiné obživy
není - a tu se začali v různých anketách
bránit. Všechny politické strany dohromady
přesvědčily vládu r. 1936, že
je nutno učiniti opatření, aby tento odbor
v našem státě, skutečně velmi
početný a také velmi významný
po stránce exportní, nebyl zničen, poněvadž
tím bychom zase přispěli k tomu, aby byly
rozšířeny řady lidu nemajetného
a řady lidu nezaměstnaného, které
by byly odkázány na státní ochranu
a pomoc. Je to divné. Mnozí, zvláště
socialističtí pracovníci a pracovníci
různých stran, kteří mají na
starosti dělnický stav, nepřispěli,
a tak náš dlouholetý požadavek soustřeďovati
výrobu i řemeslnou do větších
dílen - musil býti chráněn jiným
způsobem.
Musili jsme se postaviti proti tovární výrobě
v dílnách a upustiti od tohoto dílenského
požadavku. Proč? Poněvadž si představujeme
tovární výrobu docela jinak. Nepředstavujeme
si výrobu tak, jak začalo několik těchto
podnikatelů v městě Prostějově
a okolí, nepředstavujeme si, že by to mělo
býti děláno na běžícím
páse, a k tomu ještě nekvalifikovanými
pracovními silami. My hájíme do krajnosti
dílenskou výrobu, ale s kvalifikovanými lidmi,
s pořádnými kolektivními smlouvami,
aby výrobek, který se vyrobí, na př.
výrobek exportní, byl prvotřídní,
abychom neztratili světové trhy atd.
Tedy to byla příčina, že jsme musili
tentokráte voliti jinou cestu. Ale toto opatření
je dočasné. Náš požadavek chrániti
kvalifikované, chrániti vyučené, zůstal
a trvá, a bude se dále vyjednávati i pro
výrobu dílenskou, založenou na docela jiném
podkladě. Nechceme ničiti živnosti a kvalifikované
pracovní síly, nýbrž chceme zajistiti
vyučeným lidem, kteří dobře
pracují, jejich existenci, třeba v dílnách,
mimo domov atd. Když bylo vydáno vládní
nařízení v r. 1936, byli jsme svědky,
že postižení, o které šlo, začali
přesvědčovati naši veřejnost,
že prý tím nepřejeme pokroku ve výrobě,
že prý jim znemožňujeme export, že
prý výroba se tímto způsobem velmi
podraží, že ztratíme prý světové
trhy a nebudeme míti kam tento výrobek vyvážeti
atd. Zmiňovali se i o našem vnitřním
konsumu, že prý nepřejeme našemu lidu,
aby se lacino odíval.
Na tuto výtku s tohoto místa prohlašuji, že
je to výtka lichá a neopodstatněná,
poněvadž kdo zná kalkulaci této výroby,
musí přijíti k přesvědčení,
že mzda pracovníků, mzda dělníků,
je v kalkulaci minimální, takže zde nejde o
to, že by snad uspořením něčeho
na mzdě se usnadnil export a prodej těmto podnikatelům,
případně na druhé straně znemožnil,
poněvadž se každý může přesvědčiti,
že dělníkova mzda je minimální.
Nechci se obírati číslicemi, zabralo by to
velmi mnoho času, ale budeme míti v lednu ještě
příležitost, kdy budeme míti anketu
o tomto oboru, na které jsme se usnesli v živnostenském
výboru posl. sněmovny, abychom ještě
tyto otázky zde obšírněji projednávali,
a si udělali pořádek v celém odvětví
této výroby v našem státě.
Vládní nařízení je terminované.
Proto je dnes prodlužujeme, ale už ne jako vládní
nařízení, nýbrž jako plný
zákon. Vládní nařízení
už bylo projednáváno v senátě.
Senát se usnesl na prodloužení tohoto vlád.
nařízení s některými změnami.
A toto prodloužení má býti na 2 roky,
to je do konce prosince 1939, do kdy se nemůže svobodně
a volně zřizovati podobná výroba bez
povolení úředního, bez řádného
šetření. Podle osnovy bude potřebí
svolení ministerstva obchodu v dohodě s ministerstvem
soc. péče, má-li býti zřízena
nová tovární provozovna na výrobu
šatstva, nebo domácká výroba šatstva
nahrazena výrobou tovární.
Nově bylo upraveno ustanovení týkající
se rozšíření tovární výroby
šatstva §em 1, odst. b).
Doposud se vyžadovalo svolení ministerstva obchodu
v dohodě s ministerstvem soc. péče jen tehdy,
jestliže při rozšíření dílenské
výroby strojní bylo nutno žádati o schválení
provozovny podle živn. řádu. Podle osnovy jest
zapotřebí svolení tehdy, má-li býti
podstatněji rozšířen provoz v tovární
výrobě šatstva zvýšením
počtu strojů, nebo výměnou strojního
zařízení, nebo zvýšením
počtu zaměstnanců bez odborné průpravy.
To je tedy už ochrana lidí s průkazem způsobilosti.
Živn.-obchodní výbor doporučuje, aby
toto usnesení senátu bylo přijato plenem
posl. sněmovny podle usnesení senátu a podle
osnovy. Doporučuji slavné sněmovně,
aby této osnově dala ústavní schválení.
(Potlesk.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Zpravodajci k odst. 4 poriadku sú: za výbor
soc. politický p. posl. Stejskal, za výbor
živn. obchodný p. posl. Klein.
Dávam slovo prvému zpravodajcovi, p. posl. Stejskalovi.
Zpravodaj posl. Stejskal: Slavná sněmovno!
Výbor soc.-politický ve své poslední
schůzi podrobně a detailně projednával
vládní návrh zákona, kterým
se prodlužuje platnost hromadných smluv pracovních.
Po zevrubné rozpravě došel k názoru,
že hromadné kolektivní smlouvy se osvědčují,
že se osvědčily a že je v zájmu
sociálního klidu ve státě, aby tyto
hromadné kolektivní smlouvy byly prodlouženy.
Systém kolektivních smluv přináší
do výroby klid a pořádek, přináší
klid a pořádek našemu hospodářskému
a sociálnímu životu. Kolektivní smlouvy
nejsou výrazem jednostranné vůle, nýbrž
jsou sdělávány s oběma kontrahenty
na práci súčastněnými, a to
na jedné straně se zástupci zaměstnavatelů,
na druhé straně se zástupci zaměstnanců.
Seriosní zaměstnavatelé si přejí
prodloužení hromadných kolektivních
smluv proto, že jim přinášejí pevnou
kalkulační základnu, klid do jejich výroby
a jejich práce.
Vzhledem k tomu, že tento zákon se osvědčil,
došel výbor soc.-politický jednomyslně
k názoru, aby tato osnova zákona, kterým
se prodlužuje platnost hromadných smluv pracovních,
byla prodloužena do konce r. 1938. Tlumočím
jako zpravodaj toto usnesení soc. politického výboru,
který doporučuje, aby tato osnova stala se zákonem.
(Potlesk.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávam slovo druhému zpravodajcovi, za výbor
živn.-obchodný, p. posl. Kleinovi.
Zpravodaj posl. Klein: Slavná sněmovno!
Usnesení živn.-obchodního výboru je
shodné s usnesením výboru soc.-politického
a proto prosím jménem živn.-obchodního
výboru, aby usnesení to bylo posl. sněmovnou
schváleno. (Výborně!)
Místopředseda dr Markovič: Dávam
slovo zpravodajcovi o odst. 5, p. posl. Rechcíglovi,
za výbor živn.-obchodný a zemedelský.
Zpravodaj posl. Rechcígl: Slavná sněmovno!
Předkládaným vládním návrhem
zákona mění a doplňuje se zákon
z 24. července 1932, č. 105 Sb. z. a n., o zřizování
provozoven na výrobu cukru z řepy, který
byl prodloužen vlád. nařízením
č. 185/1934 a 235/1935 do 31. prosince 1937.
Předkládaný vládní návrh
zákona pozměňuje dřívější
znění zákona o zřizování
provozoven na výrobu cukru z řepy v §§
1, 2 a 5. Zůstává omezení,
že zřizování nových cukrovarů
je možné jen tehdy, je-li nejbližší
cukrovar vzdálen po dráze nejméně
30 km nebo není-li spojení drahou nejméně
15 km. Pokud pak nejsou splněny tyto předpoklady,
může býti dán souhlas ke zřízení
nového cukrovaru podle nového znění
zákona pouze se souhlasem vlády místo dřívějšího
ustanovení, kterým příslušné
svolení dávalo ministerstvo průmyslu, obchodu
a živností v dohodě s ministerstvem zemědělství
a soc. péče. Touto změnou má býti
dokumentováno, že otázka cukrovarnická
je stejně otázkou zemědělskou a otázkou
průmyslu, ale je i vyšším zájmem
národohospodářským, a proto je účelné,
aby povolování nových cukrovarů bylo
přeneseno na celou vládu.
Aby byly odstraněny dřívější
pochybnosti a zamezeno mylnému výkladu zákona,
doplňuje se § 1 odstavcem 4, kterým je vymezen
pojem cukru tak, že se jím rozumí každé
sladidlo získané zpracováním řepy
nebo zpracováním produktů, případně
zbytků dřívějšího zpracování
řepy, pokud je způsobilé k lidskému
požívání, ať již samo o sobě
nebo smíseno s jinými látkami. Toto doplnění
platného zákona je účelné,
poněvadž přináší jistotu
pro cukrovarnický průmysl a bezpečnost pro
úřední postup. Vaření řepového
syrupu pro vlastní spotřebu domácnosti nebude
tím dotčeno.
Stejně tak doplňuje se § 2 jasnějším
zněním, že z cukrovarů zřízených
za platnosti zákona smí býti zdaněně
vyklizeno v jednom výrobním roce nejvýše
8˙5 kg cukru z každých 100 kg řepy a že
zmíněných 8.5 kg rozumí se v hodnotě
surového cukru.
V § 5 předloženého vlád. návrhu
se stanovilo, že nový zákon má platit
do 31. srpna 1942. Zemědělský výbor
spolu s výborem živn.-obchodním změnil
toto ustanovení po dohodě s vládou a navrhuje,
aby platnost zákona byla stanovena do 31. prosince 1940.
Prodloužení zákona č. 105/1932 Sb. z.
a n. jeví se nutným, aby byly splněny povinnosti,
které převzala Československá republika
mezinárodní dohodou o úpravě výroby
a prodeje cukru, sjednanou 6. května 1937 v Londýně.
Dohoda byla uzavřena na dobu 5 let a byl jí upraven
mezinárodní obchod cukrem, při čemž
jednotlivým státům byly přiznány
každý rok dohodnuté vývozní kontingenty.
Československu byl přiznán pro první
rok vývozní kontingent 340.000 tun, pro druhý
rok 310.000 tun, pro třetí rok 275.000 tun a pro
čtvrtý a pátý 250.000 tun. Smlouva
o nové mezinárodní dohodě byla již
ratifikována a čsl. řepařství
a cukrovarnictví je tím uloženo splnění
veškerých závazků ve smlouvě
obsažených. Aby tyto závazky mohly býti
splněny, je nutno zajistiti pro cukrovarnictví a
řepařství veškeré podmínky.
Je nutno dbáti, aby vzhledem k mimořádnému
významu čsl. řepařství a cukrovarnictví
byla udržena produkce řepy a výroba cukru na
zdravé výši. Tyto samozřejmé
úkoly nejsou lehké k splnění a vyžadují
mimořádné péče, všestranné
obětavosti a vzájemné ochoty k dohodě
v důvěře, že docílené
výsledky budou k prospěchu výroby, spotřeby
i státu.
Československý cukr má svoji světovou
pověst. Pro svou prvotřídní jakost,
zajištěnou příznivými podmínkami
klimatickými při výrobě řepy
a všemožnou péčí, která
je věnována zpracování řepy
a výrobě cukru, byl vyhledáván daleko
za hranicemi. Byly doby, kdy jsme vyváželi až
1,015.155 tun, jako tomu bylo v kampani 1924/25 nebo 1,080.470
tun v kampani 1925/26. Byly doby, kdy vývoz našeho
cukru měl mimořádný význam
pro naši státní pokladnu, kdy jen v letech
1919 až 1921 byly jí odvedeny 41/2 miliardy Kč.
Byly doby, kdy jsme tržili v cizině za 1 kg cukru
až 14.77 Kč, jako tomu bylo r. 1920. Za takto příznivých
podmínek vývoz cukru přinášel
celému čsl. národnímu hospodářství
přímý prospěch. Umožňoval
získání devis, získání
značných příjmů pro státní
pokladnu a usnadňoval prodej cukru v Československu
za ceny podstatně nižší, než byly
ceny světové. Tak na př. zatím co
r. 1919/1920 jsme vyváželi průměrně
za 9.97 Kč, byl u nás v tuzemsku cukr do velkoobchodu
prodáván za 2.83 Kč. Při hledání
nových zdrojů příjmů pro stát
byla zvýšena daň z cukru z původních
54 Kč za 100 kg v letech 1918 až 1925 na 124 Kč,
r. 1925/1926 a r. 1926/1927 na 184 Kč, což cenu cukru
v tuzemsku podstatně zatížilo.
Postupem let zvyšovala se výroba cukru, až se
dospělo k nadvýrobě, při čemž
spotřeba cukru nevzrostla ani zdaleka v poměru k
jeho výrobě. Byly to zejména státy
zámořské Kuba a Java, které ohrozily
rovnováhu evropského a tím i našeho
cukrovarnictví svou horentní nadprodukcí
a tlakem na světových trzích. Jestliže
ještě k tomu přistoupilo budování
průmyslu cukerního v zemích, dříve
odkázaných úplně na dovoz, jako na
př. v Rakousku, ve státech balkánských,
v Anglii, Italii, ve státech severských a státech
baltických, pak je zřejmo, že vyhlídky
exportu cukru se zmenšovaly a obtíže rostly.
Nestačila podpora vlády při podporování
exportu čsl. cukru, který nezadržitelně
klesal. Poněvadž se poměry zhoršovaly
v důsledku světové hospodářské
krise, došlo k Chadbournově dohodě, která
byla velkým pokusem o uvedení pořádku
do výroby a distribuce. Chadbournova dohoda uzavřená
na dobu 5 let dávala možnost vyvážet z
Československa 570.817 tun ročně. Z evropských
států bylo za námi Německo s 500.000
tunami, Polsko s 308.812 tunami, Maďarsko s 87.500 tunami
a Belgie s 31.500 tunami. Z celkových vývozních
kontingentů měli jsme Chadbournovou dohodou zajištěn
vývoz téměř 12 %.
Novou dohodou londýnskou z května letošního
roku máme zajištěn vývoz pro prvý
rok necelých 91/2%, který v dalších
letech klesá a ve čtvrtém a pátém
roce dohody nečiní ani 7%.
Z této skutečnosti vysvítá, že
situace není pro nás jako stát dnes zdaleka
tak příznivou, jako byla v prvých letech
naší samostatnosti, ale že se ještě
podstatně zhoršila od poslední mezinárodní
úmluvy. Hledáme-li příčiny,
pak měli bychom se především vystříhati
všeho, co oslabuje naše postavení a zhoršuje
podmínky pro mezinárodní vyjednávání.
Měli bychom vynaložiti všechno úsilí,
abychom neztráceli dobrovolně cizí trhy a
abychom i v dobách nikoliv příznivých
si je udrželi. Hospodářští i političtí
činitelé státu uznávají význam
a nutnost exportu pro zabezpečení sociální
úrovně československého lidu. Není
pochyb o tom, že všichni uznáváme význam
a nutnost exportu pro naše národní hospodářství.
Stejně exportu výrobků průmyslových
jako výrobků zemědělských.
Zemědělských tím spíše,
že tržba za ně znamená čistý
příjem pro československé národní
hospodářství, poněvadž celá
tržba zůstává v rukou zemědělce,
dělníka a všech ostatních vrstev národa.
Lze proto litovati, že v době platnosti Chadbournovy
dohody nebylo vyvezeno ono množství cukru, které
nám bylo přiznáno, a že v jednotlivých
letech došlo k vývozu podstatně menšímu.
Bylo to zaviněno zejména tím, že cena
cukru na světových trzích hluboko klesla
až na 42 Kč za 100 Kg v r. 1935/36 a že od doby
uzavření Chadbournovy dohody klesla průměrně
u vývozního cukru na polovinu a že přibližně
se na této výši pohybuje i dnes. Tak zatím
co v r. 1930 byla průměrná cena 162 Kč
za 100 kg, klesla v r. 1932 na 98 Kč, v kampani 1932/33
na 87 Kč, dále pak byla v r. 1933/34 83 Kč,
v r. 1934/35 76 Kč, v r. 1935/36 73 Kč a v r. 1936/37
86 Kč a i dnes je na této výši.
Jestliže jsme měli možnost vyvážet
60 % cukru a jen 40 % se spotřebovalo v tuzemsku, pak je
zřejmo, že takovéto zhroucení světových
cen se nutně musilo projeviti v kalkulaci. Vývoz
bylo možno při zhroucených cenách udržeti
pouze tenkrát v plné výši, kdyby byl
stát podstatným příspěvkem
z výnosu cukerní daně umožnil udržet
náš zahraniční trh. Poněvadž
nepodařilo se v zájmu zvýšeného
exportu získat tuto pomoc od státu, pak nezbývalo
nic jiného, nežli aby řepařství
vlastní svépomocí zachránilo si alespoň
minimální ceny za řepu tím, že
podstatně zmenší svůj osev. Nebylo možno
za tíživých hospodářských
poměrů činiti více, než co se
stalo. Udrželi jsme za svízelných poměrů
alespoň část našeho exportu.
Při jednání o dohodu v Londýně
nemohlo býti - bohužel - dosaženo lepších
výsledků, poněvadž bylo prokázáno,
že nebylo z Československa zdaleka vyvezeno ani tolik,
na kolik podle Chadbournova plánu měli jsme právo.
Namísto 570.817 tun vyvezli jsme totiž v r. 1932/33
jen 279.554 tun, v r. 1933/34 166.124 tun, v r. 1934/35 221.961
tun, v r. 1935/36 167.720 tun a v r. 1936/37 314.514 tun. A tak
za těchto obtížných poměrů
podařilo se dosíci onoho sníženého
kontingentu pro vývoz cukru z Československa, jak
jsem již dříve uvedl, t. j. 250 tisíc
tun. Zůstáváme při tom stále
ještě největší vývozní
zemí v Evropě. Za námi jde Rusko s 230 tisíci
tunami, dále Polsko a Německo se 120 tisíci
tunami, Maďarsko se 40 tisíci tunami, Belgie s 20
tisíci tunami.
Poněvadž nově stanovený vývozní
kontingent v průběhu tří let klesá
celkem o 90 tisíc tun, znamená to, že jdeme
do velmi obtížných let řepařské
výroby i cukrovarnictví. V těchto letech
jsme vázáni londýnskou dohodou, že nebudou
tvořeny přebytečné zásoby,
jakož i závazkem, který na sebe převzala
vláda československá, že budou učiněna
zákonitá a administrativní opatření,
nutná k provádění dohody londýnské.
Předkládaná osnova zákona jest předpokladem
splnění mezinárodních závazků
převzatých československou vládou.
Je nutno zajistiti, aby netvořily se přebytečné
zásoby cukru. Bude nutno uvažovat a přezkoušet
možnosti rozsahu řepního osevu v příštím
a všech dalších letech. Jeví se proto
účelným, aby nebyly zřizovány
neodpovědně a nevhodně nové cukrovary,
jejichž zahájení provozu by znamenalo zároveň
omezení provozu v podnicích stávajících,
jejichž režie bude v důsledku zmenšeného
vývozu a tím zmenšené výroby
již stejně zvýšena. Tvoření
nových cukrovarů mělo by také za následek
nutnou restrikci osevu řepy ve všech dnešních
produkčních řepných oblastech, poněvadž
vývoz cukru je stabilisován, stejně tak jako
jeho spotřeba na domácím trhu je přibližně
stejná.
Předkládaná osnova zákona má
tudíž splniti celkem čtyři úkoly:
1. Především je jejím úkolem
splniti závazky, které vláda republiky Československé
na sebe vzala ratifikováním dohody londýnské;
2. V druhé řadě má přinésti
do cukrovarnické výroby potřebný klid
a bezpečnost, že jednak, bylo-li by nutným
zříditi nový cukrovar, ponese týž
stejné povinnosti jako cukrovary stávající,
za druhé, že zvýšená režie
cukrovarů v důsledku zmenšení výroby
bude účelnými opatřeními cukrovarského
průmyslu odčiněna, aby tím nebyl zatížen
ani konsument, ani zemědělec, a že stejnou
měrou vnitřními opatřeními
si cukrovarnictví samo ve svých podnicích
vyřeší otázku nových a zvyšovaných
daňových břemen v důsledku státních
potřeb nezbytných.
Dále jest úkolem předkládané
osnovy zákona umožniti nutné přizpůsobení
se řepařících zemědělců
zhoršeným vývozním možnostem a
zajistiti přiměřené pěstování
řepy v krajích již po desítiletí
se řepařením zabývajících.
Stabilita výroby řepy, tak jak dlouholetým
zdravým vývojem se v jednotlivých krajích
ustálila, jest nejvyšší spravedlností
a jeví se býti jistě účelnou.
Jestliže přeložená osnova zákona
zabraňuje neodpovědnému zakládání
nových cukrovarů v době, kdy nerozšiřuje
se možnost odbytu cukru, brání tím zatěžování
cukru neproduktívní režií a znamená
to, že slouží i konsumentům. Každé
rozšiřování výroby v době
nerozšiřování konsumu, ale naopak při
vývozu jeho zmenšování muselo by se
nepříznivě projeviti v ceně cukru
na úkor spotřebitelů. Je proto i výsostným
zájmem konsumentů, aby výroba cukru nebyla
zbytečně rozšiřována, ale naopak
aby režie výroby byla co nejmenší a zatížení
cukru co nejnižší.