Kapitálový výnos náhrady u rodinných
domků činil by úhrnem 193,850.645 Kč.
Za předpokladu: a) že všechny rodinné
domky s 1 bytem o pokoji a kuchyni, jichž jest úhrnem
2.867, vyhovují ustanovení § 7, odst. 1 návrhu,
t. j., že podlahová plocha bytu nepřesahuje
40 m2, snížil by se kapitálový
výnos náhrady maximálně o 17,723.503
Kč na částku 176,127.142 Kč, b) že
všechny domky s 1 bytem o kuchyni a 2 místnostech,
jichž je 5.970, vyhovují ustanovení §
7, odst. 2, č. 2 návrhu, t. j. že obytná
plocha nepřesahuje 60 m2, sníží
se kapitálový výnos o dalších
25,451.047 Kč na částku 150,676.095 Kč,
c) že všechny domky se 2 byty, každý byt
nejvýše o pokoji a kuchyni, vyhovují ustanovení
§ 7, odst. 2, č. 1 návrhu, t. j. že obytná
plocha bytů nepřesahuje 40 m2, sníží
se kapitálový výnos o částku
2,352.464 Kč na částku 148,323.631 Kč.
Poněvadž u domků, uvedených v §u
7, odst. 2, č. 1 a 2 návrhu, jest přípustný
odklad v placení náhrady, nutno pro zjištění
bezprostředního výnosu vyloučiti zbývající
50% výnos těchto domků, t. j. částku
25,451.047 Kč a částku 2,352.464 Kč,
t. j. celkem 27,803.511 Kč, takže zbývá
pro odhad bezprostředního výnosu rodinných
domků částka 120,520.120 Kč, která
se může event. zvýšiti podle ustanovení
§§ 6, 7, odst. 3 a §u 10 návrhu a snížiti
podle §u 5 návrhu.
Po připočtení kapitálového
výnosu u nájemních domů soukromníků
58,817.400 Kč činil by kapitálový
výnos 179,337.520 Kč a roční výnos,
t. j. 6% anuita z této částky, 10,760.251
Kč.
V budoucnu, t. j. po roce 1940, zvýšil by se kapitálový
výnos 179,337.520 Kč: 1. o výnos rodinných
domků, uvedených v §u 7, odst. 2, č.
1 a 2 o 27,803.511 Kč na částku 207,141.031
Kč; 2. o výnos nájemních domů
obcí a obecně prospěšných stavebních
sdružení, který činí teoreticky
částku 531,397.789 Kč, jež však
úlevami podle §§ 8, 9 a 13 návrhu se sníží
pravděpodobně asi o polovinu, takže lze uvažovati
toliko částku 265,698.895 Kč, úhrnem
na 472,839.926 Kč.
Podrobné propočty budou průběhem jednání
- jsou dosud v tisku - rozdány v plenu sněmovny,
takže si je, dámy a pánové, budete moci
přezkoušeti.
Podle toho činil by v budoucnosti, tedy po roce 1940, roční
výnos při 6 % anuitě okrouhle 28,370.395
Kč.
Takto odhadovaný roční výnos před
koncem roku 1940 částkou asi 10,760.000 Kč
může se zvýšiti v tom případě,
budou-li vlastníci domů platiti hojnější
měrou celou náhradu hotově do státní
pokladny, jako naopak se může z tohoto důvodu
výnos náhrady v pozdějších letech
značně snížiti.
Poněvadž náhrada podpory podle zákonů
o stavebním ruchu je jednou z úhradových
předloh, která má zajistiti státní
pokladně určitý výnos na déle
než 30 roků, jest si jenom přáti, aby
se finanční efekt toho opatření projevil
aspoň takovou měrou, jak byl odhadnut.
Ke konci ještě poznamenávám, že
náhrada při podpoře ve způsobě
příspěvku na 25 let, kterou doporučuje
soc.-politický výbor z osnovy vyjmouti, měla
se týkati celkem 784 nájemních domů
a 6.913 rodinných domků dohromady s 11.687 byty
o stavebním nákladu okrouhle 555,854.000 Kč.
Soc.-politický výbor se usnesl na resoluci, týkající
se náhrady při tomto způsobu podpory, jakož
i na resoluci, týkající se urychleného
provádění navrhovaného zákona
a doporučuje obě tyto resoluce plenu ke schválení.
(Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávam slovo druhému zpravodajcovi, za výbor
rozpočtový, pí posl. Mrskošovej.
Zpravodaj posl. Mrskošová: Slavná sněmovno!
Rozpočtový výbor posoudil předloženou
osnovu zákona s dvou základních hledisk.
Předně, aby státní pokladna získala
ve splacených náhradách určitý
příjem, odhadovaný ve svém výnosu
na cca 20 mil. Kč, později na 40 mil. Kč
ročně. Dále aby se přispělo
k povlovnému vyrovnání rozdílů
hospodářských i sociálních
mezi domovním majetkem předválečným
i poválečným a abychom tím došli
k stabilisaci užitkové hodnoty domovního majetku.
Proto tento návrh ve svém jádru formální
úpravu je a doplňuje návrhy č. 805
z r. 1932 a č. 2604 z r. 1934. Rozpočtový
výbor připojuje se tudíž k usnesení
výboru soc.-politického a doporučuje posl.
sněmovně k ústavnímu schválení
tuto osnovu i s příslušnými resolucemi.
(Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Zpravodajcom o odstavci 2 poriadku je za výbor soc.-politický
pán posl. Petr, za výbor rozpočtový
pán posl. Al. Langer.
Dávam slovo prvnímu zpravodajcovi, za výbor
soc.-politický, p. posl. Petrovi.
Zpravodaj posl. Petr: Slavná sněmovno!
Osnova zákona, o které jménem rozpočtového
výboru mám referovat, nemění vůbec
nic na dosavadním stavu podpor a státním
příspěvku k podpoře v nezaměstnanosti.
Je to prostě prodloužení starého vládního
nařízení, podle kterého až dosud
státní příplatek k podporám
v nezaměstnání byl vyplácen. Lituji,
že nebylo umožněno slavné sněmovně
- návrh dostali jsme teprve tento týden do výboru
aby přepracovala dosavadní stav novým zákonem,
protože v dnešním způsobu provádění
výplat je mnoho věcí, které by bylo
třeba odstraniti a zákon zlepšiti. Nebylo to
možné, a opakuji, že zůstává
dosavadní stav. Soudím, že nemusím ani
slavné sněmovně obšírně
odůvodňovat potřebu tohoto zákona,
protože hospodářský stav, který
všichni pozorujete, mluví sám. My, pravda,
v letošním roce neměli jsme tak tíživé
hospodářské poměry, jako v 5 letech
předcházejících, poměry ve
výrobě se přece jen značně
zlepšily, počet zaměstnaných dělníků,
počet pojištěnců nám stoupl tak,
že na př. v říjnu 1935 bylo pojištěno
pouze 2.069.000 dělníků, rok na to v říjnu
1936 2.334.000 dělníků a v letošním
říjnu již 2.442.000 pojištěnců
v Ústřední sociální pojišťovně.
Tedy za 2 roky stoupl počet pojištěnců
skoro o 400. 00. Je tedy zlepšení, přesto však
nepodařilo se ani za zlepšených hospodářských
poměrů ve výrobě odstraniti nezaměstnanost
a vy ze statistiky víte. že máme 1. prosince
332.981 nezaměstnaných. Jsou to průmyslové
obvody, které mají největší počet
těchto nezaměstnaných lidí, Praha
s 11.000, Brno asi s 5.000 a jednotlivé okresy průmyslové,
zvláště v průmyslových oblastech
českých mají stále ještě
od 3 do 6 tisíc nezaměstnaných v obvodu jednoho
politického okresu. Značná část
těchto lidí nepracovala po dobu krise snad vůbec
nebo jen z části. Jsou to lidé ze značné
části starší a těžko se
domnívati, že bychom jim mohli opatřiti práci.
To je vyloučeno a za dnešního stavu, kdy musíme
počítati s tím, že v prosinci, lednu
a únoru nám počet nezaměstnaných
stoupne ještě asi o 100.000 osob, jeví se samozřejmě
jasné, že nemůžeme dopustiti, aby tito
lidé octli se úplně bez materiálních
prostředků k lidské existenci. Když
jim nemůžeme opatřiti práci, musíme
je aspoň podporovati podle dosavadního způsobu
a musíme se starat, aby aspoň nejnutnější
potraviny si mohli pro sebe a své rodiny opatřiti.
(Posl. Stejskal: To je problém národní
a státní!) Ano, to je problém národní
a státní, je to veliká povinnost státu,
aby nenechal hladovět tyto lidi, a konečně
je jasné, že 13 mil. obyvatelů musí
uživit těch 33.000, kteří nemají
práci, kteří nemají na chleba.
Proti podporám v nezaměstnání byl
jako hlavní argument uváděn úžasně
veliký náklad, který neproduktivně
ze státní pokladny je vyplácen a neproduktivně
je zužitkován. Bývalo to v posledních
letech 750 mil. Kč ročně, ale nejenom na
tento zákon, o kterém jednáme, na podporování
podle gentského systému, nýbrž také
na akci stravovací, mléčnou, ošacovací
a vůbec na veškeru péči o nezaměstnané.
Dovolte, slavná sněmovno, abych řekl, že
tento náklad se státu velice rentuje. Nejen, že
je to sociální povinností státu, aby
podporoval své absolutně nemajetné a práci
nemající občany, ale já chci říci,
že státu se tento výdaj rentuje hlavně
v tom. že péčí o nezaměstnané
si stát zabezpečuje sociální klid
a mír ve státě. (Výborně!)
Slavná sněmovno, račte si představiti,
když máte v obvodu okr. úřadu, řekněme
libereckého 8.000 nezaměstnaných ještě
dnes, kdyby ti lidé nebyli podporováni prostřednictvím
organisací, kdyby nebyli podporováni ze stravovací
akce, kdyby hladověli, tu hrůzu, kdyby jen těch
8.000 lidí přišlo denně postát
na liberecké náměstí! Já vždycky
říkal o plzeňském okresu, který
dnes má daleko menší počet, ale míval
15.000 nezaměstnaných, kdyby těch 15.000
nezaměstnaných se shromáždilo na náměstí,
jaká hrůza by z nich šla! Kdyby měli
hlad, neudržel by se klid a pořádek. A že
se můžeme chlubit tím velkým klidem
a pořádkem sociálním, za to můžeme
z velké části děkovati tomu, že
náš stát, naše republika plní svou
povinnost a že nezaměstnané všemi těmi
způsoby, tedy i státním příspěvkem
podporuje.
Stále ještě se opakují názory,
že stát by neměl takto neproduktivně
ročně 750 mil. Kč na nezaměstnané
dávat a že by bylo lépe za ty peníze
podnikat užitečné práce. Já se
úmyslně zabývám touto výtkou
proti podporování nezaměstnaných,
poněvadž se stále objevuje v časopisech,
na schůzích a všude. Je to prostě nemožné.
Znáte ze statistiky ministerstva veř. prací,
že vydalo na veřejné práce přes
21/2 miliardy a že za tu částku bylo zaměstnáno
po 6 měsíců jenom asi 160.000 lidí.
Kdybychom měli zaměstnat trvale 330.000 nezaměstnaných,
nebo kolik jich ke konci roku bude, vyžadovalo by to nákladu
8 až 10 miliard Kč ročně, a tyto prostředky
tu nemá nikdo, ani stát, ani země, ani okresy,
ani obce, a jeví se tudíž nemožným
- jak by si to přál jistě každý
- abychom k tomuto prostředku sáhli. Slavná
sněmovno, musíme počítati s tím,
že i když nenastane krise - určité zhoršení
se již projevilo v textilu a jiných odvětvích
přece jen tu část nezaměstnaných
budeme míti. Odstraniti krisi není v silách
jednoho státu, odstraniti krisi by mohla jedině
mezinárodní hospodářská dohoda.
A za dnešních poměrů politických,
jak můžeme doufat. že by se k takové mezinárodní
hospodářské dohodě dospělo,
když státy místo politických dohod zbrojí
a na dohodu hospodářskou čas teprve nemají?
Ještě se vytýká právě
podporám státním podle tohoto zákona,
že jsou zneužívány a že velká
část státních prostředků,
plynoucích z podpor v nezaměstnání,
dává se osobám majetným, nepotřebujícím
žádné podpory a majícím být
z čeho živy. Chci konstatovati, slavná sněmovno,
že všechny tyto námitky jsou jednak převeličené
a že hlavně plynou z neznalosti provádění
způsobu výplaty. Dnes je prováděna
tak důkladná kontrola, že kdo věci nezná
a nerozumí jim, nemá zdání, co nezaměstnaný
musí podstoupiti, než podporu dostane. Musí
mít pět různých potvrzení na
přihlášce o podporu, v tom je okresní
zprostředkovatelna, nemocenská pojišťovna
a obec, tedy veřejnoprávní korporace, které
bdí nad prováděním a nedopouštějí
zneužívání. Vedle toho organisace samy,
poněvadž část vyplacených sum
nesou ze svého, se ovšem snaží každému
zneužití zabrániti. Mimo to revise ministerstva
soc. péče, financí a nejvyššího
účet. kontrolního úřadu nám
zabezpečují, že zde žádného
zneužívání není. Opakuji, co
jsem řekl v soc.-politickém výboru, že
jako referent lituji, že nám nebyla dána možnost
vypracovati nový, podrobný, poměrům
odpovídající zákon. Budeme se o to
znažit aspoň v příštím období.
Výbor soc. politický doporučuje posl. sněmovně,
aby tuto osnovu zákona přijala a schválila
beze změny. (Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávam slovo druhému zpravodajcovi, za výbor
rozpočtový, p. posl. A. Langerovi.
Zpravodaj posl. A. Langer: Slavná sněmovno!
Jestliže jsme bez větších otřesů
překonali období těžké hospodářské
krise a katastrofální nezaměstnanosti, pak
za to vděčíme především
opatřením, jež byla učiněna na
ochranu trpících, hlavně ovšem péči
o nezaměstnané, kteří bez své
viny přišli o práci.
Na státní příplatek k podpoře
nezaměstnaných podle gentského systému
bylo dosud od r. 1930 vydáno 2.108,604,037 Kč. Na
produktivní péči o nezaměstnané
bylo obcím poskytnuto 294 mil. Kč. Největší
vydání bylo roku 1933, kdy jsme měli u nás
v průměru na 800.000 nezaměstnaných
a kdy krise dosáhla nejhlubšího bodu. Dnes,
kdy jsme v konjunktuře, poklesly ovšem silně
i výdaje, spojené s vyplácením státního
příplatku k podpoře v nezaměstnání
podle gentského systému. Ale i tak je to veliký
peníz, poněvadž nám zůstává
přes 300.000 nezaměstnaných, o nichž
lze říci, že - dokud nedojde k jiným
opatřením jsou obětí t. zv. technologické
nezaměstnanosti. Jako zpravodaj pokládal jsem za
nutné uvésti tyto číslice, neboť
nemůžeme si zatajovat obětí, jaké
přináší stát, aby zmírnil
nouzi svých občanů, kteří propadli
tíživému osudu nezaměstnanosti.
Jsem ovšem povinen také uvésti aspoň
některé námitky, uváděné
proti t. zv. gentskému systému. Poukazuje se na
př. na to, že státního příplatku
k podpoře v nezaměstnání se dostává
jen odborově organisovaným, zatím co ostatní
nezaměstnaní jsou odkázáni jen na
malou podporu ze státní stravovací akce.
V té souvislosti se mluví o privilegiu jedné
části nezaměstnaných. Nehledě
k tomu, že dělníci chtějí nikoli
podporu, ale řádně honorovanou práci,
chtěl bych k tomu říci, že státního
příplatku dostává se těm, kteří
si na podporu v nezaměstnání po celá
léta platí. Jistě by bylo ideálním
stavem, kdybychom měli všeobecné pojištění
proti nezaměstnanosti. K tomu jsme vsak nemohli ještě
přistoupiti, zejména ne v době krise, a nelze
tak velké dílo provésti ani teď, kdy
se tak mluví, že je po krisi. Vedle toho by takové
pojištění vyžadovalo, aby vedle státu
všeobecně na ně přispívali nejen
zaměstnanci, nýbrž i zaměstnavatelé,
zcela obdobně, jako je tomu v nemocenském pojištění.
Dokud toho nebude, je gentský systém nejlepším
opatřením, poněvadž se jím vychází
vstříc těm, kteří uznávají,
že nárok mohou získat jediné tím,
když sami přinášejí oběti,
čili když pravidelnými příspěvky
si zabezpečují nárok na pomoc v době
nezaměstnání. Je to dobrá průprava
a výchova pro příští všeobecné
a povinné pojištění.
Vyskytly se také stížnosti do zneužívání
podpor v nezaměstnání. Konkretně by
to znamenalo obviňování odborových
organisací, že takové zneužívání
trpí, příp. provádějí.
K tomu nutno konstatovati, že ministerstvo soc. péče
samo zakročuje, vyskytne-li se podobný případ,
a stalo se, že organisacím soustředěným
v jedné odborové ústředně bylo
odepřeno právo výplaty státního
příplatku k podpoře v nezaměstnání,
při čemž si totéž ministerstvo
zabezpečilo vrácení neprávem přijatých
částek. To však je zcela ojedinělý
případ, neboť řádné odborové
organisace zaměstnanecké, podrobené nejpřísnější
kontrole a revisím nejen ministerstva soc. péče
a ministerstva financí, nýbrž i nejvyššího
účetního kontrolního úřadu,
plní velmi svědomitě své úkoly,
uložené jim gentským systémem.
Je třeba připomenouti, že se odborové
organisace zaměstnanecké nebrání přísné
kontrole, nýbrž samy po ní volají, neboť
nejde tu jen o kontrolu odborových organisací, nýbrž
i o kontrolování úřadů potvrzujících
osvědčení o nezaměstnanosti a o nároku
na podporu. A právě odborové organisace zaměstnanecké
spolupracovaly na novém administrativním opatření,
jímž se od 1. ledna 1938 zavádí jednotný
systém v evidenci příplatku státního
k podporám v nezaměstnání, platný
pro všechny organisace bez rozdílu. Po té stránce
zaznamenáváme veliký pokrok, k němuž
se dospělo po letech prakse. Lze říci, že
v souhlase s odborovými organisacemi, které musí
obětovat značné částky na zavedení
nového systému, jsme dospěli k nejlepšímu
možnému stavu v organisování výplat
státního příplatku k podporám
v nezaměstnání.
Chtěl bych říci ještě několik
slov k požadavku, aby výplatu státního
příspěvku k podporám v nezaměstnání
převzal stát sám. Požadavek ten nebyl
dosud vznesen žádnou odpovědnou korporací,
nemusil bych se jím tedy zabývat. Je však třeba
říci, že kdyby se měl tento požadavek
vzíti na vědomí nebo podle něho jednat,
musilo by se uvážit, jaké finanční
zatížení by tu stát převzal.
Vybudování zvláštního aparátu,
potřebného ke zdolání velkého
úkolu, přišlo by státu mnohem dráže,
než jak je tomu za dnešního stavu, kdy odborové
organisace musejí zvětšením svého
vlastního aparátu doplácet na organisaci
spojenou s evidencí nezaměstnaných a s rozhodováním
o nárocích na podporu v nezaměstnání
podle gentského systému.
Z těchto a jiných důvodů, o nichž
bylo v rozpočtovém výboru jednáno,
doporučuji schváliti beze změny osnovu o
prodloužení zákona o státním
příplatku k podporám v nezaměstnání
podle gentského systému. (Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Zpravodajcom výboru živn.-obchodného o
odst. 3 poriadku je pán posl. V. Sedláček.
Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. V. Sedláček: Slavná
sněmovno!
Vládnímu nařízení z prosince
1936 předcházelo úporné jednání
a konference odborových organisací dělnických
i zaměstnavatelských odboru oděvního,
zvláště konfekční výroby
na Moravě v městě Prostějově.
Proč byly tyto konference a proč bylo vydáno
toto nouzové opatření na ochranu sociálně
slabých výrobců oděvního odvětví?
Prostějovská konfekční výroba
je známa nejen v našem státě, nýbrž
i v celém světě jako vývozní
předmět a jako hledaná konfekce dobré
jakosti. Výroba tato byla ohrožena několika
továrnami, které se zařizovaly na docela
jiný způsob práce, než jak se po celé
desetiletí tato konfekce vyráběla. Dělo
se tak kvalifikovanými pracovníky, avšak nebyla
to u mnohých přímo kvalifikace, která
se vyžaduje u výroby řemeslné, totiž
učební doba, doba tovaryšská atd., co
se vyžaduje k plnému průkazu způsobilosti,
nýbrž byla to jakási tradiční,
rodinná kvalifikace, kde se mladí už od útlého
věku přiučovali tomuto řemeslu, mnozí
ve své rodině při domácké práci,
která byla takto vyučenými řemeslníky
konána velmi dobře, takže jakost této
výroby byla nejlepší, poněvadž
se pracovalo ručně, s citem a s chutí. Proto
také byly výrobky tohoto oboru v celém světě
vyhledávány.
Několik továrníků však přemýšlelo,
zda by nebylo lze vyráběti konfekční
oděvy mužské i ženské v závodech
zracionalisovaných podle systému pásové
výroby, a skutečně několik jich začalo
podobným způsobem konfekci vyrábět.
Nevzali však k ní do továren lidi kvalifikované,
nýbrž síly nevyučené, ponejvíce
mladistvé dělnice, sotva školy vyšlá
děvčata, i mladistvé chlapce a podle tohoto
nového systému velmi brzy zaučili tyto nekvalifikované
pracovníky pro tuto konfekční výrobu.
Kdo trochu přemýšlí, sám se přesvědčí,
že opravdu lze takto vyrábět na pásu,
že se nevyučené síly velmi snadno zapracují
na určitý malý výkon při takovéto
výrobě. Tak na př. jedna pracovní
síla dělá stále kapsy, jiná
dírky, kraje, límce nebo rukávy, tedy jediný
úsek práce, kterému se velmi snadno naučí,
a potom jeden výkon za druhým jde na pásu,
takže nakonec vyjde celý výrobek, ale pracovní
síla nemusí býti kvalifikovaná, poněvadž
koná jen určitou malou práci na výrobku.