Zemědělský výbor zabýval se
nově do projednávané osnovy zákona
vsunutým odst. 4 v §u 1, jímž se stanoví
pojem cukru pro zřizování cukrovarů.
Pojem cukru tak, jak je stanoven v návrhu zákona,
je podle mínění zemědělského
stejně tak jako živn.-obchodního výboru
rozhodný a směrodatný jedině při
posuzování živnostenských provozoven
na výrobu cukru. Aby se odstranily všechny pochybnosti
při výkladu předkládané osnovy
zákona, přijaté sněmovnou, bylo do
důvodové zprávy zemědělského
výboru pojato výslovně, že vaření
řepového syrupu výhradně pro spotřebu
vlastní domácnosti není předloženou
osnovou dotčeno. Chceme tímto zdůrazněním
v důvodové zprávě a schválením
posl. sněmovnou předložené osnovy i
důvodové zprávy zameziti neodůvodněné
šikanování malých zemědělců,
chceme zameziti, aby finanční správa zbytečně
neobtěžovala zemědělce stíháním,
jestliže si uvaří z několika kilogramů
řepy něco málo syrupu pro spotřebu
své rodiny. Domnívám se, že finanční
správa má jiné větší a
důležitější úkoly, nežli
aby byli zemědělci, a to zejména drobní
a zemědělští dělníci,
tímto způsobem šikanováni, a že
finanční správa nesmí shánět
haléře tímto způsobem, ale naopak
že se musí starat, aby podchytila milionové
zdanění příjmů. Proto bych
chtěl říci, že mínění
zemědělského a živnostenského
výboru v tomto směru bylo jednotné, bylo
jednotné v řadách všech koaličních
stran, a proto prosím, aby koaliční tisk
laskavě vystříhal se podobného způsobu
psaní, jak dnes máme možnost čísti
v "Ranních novinách", které přinášejí
tuto zprávu, kde se mimo jiné praví (čte):
"Úžas způsobilo, že toto závazné
ujednání představitelů agrárního
klubu narazilo na odpor ministra dr Černého.
Ten totiž prohlásil, že by nemohl dát
souhlas ani k tomu, aby zpravodaj prohlásil, že příslušný
odstavec, znemožňující výrobu
syrupu, se nevztahuje na domáckou výrobu u venkovanů."
To tedy způsobilo úžas. Chtěl bych říci,
že takovéto psaní "Ranních novin"
způsobilo skutečně v našich řadách
úžas a to proto, že tato zpráva je naprosto
nepravdivá. Jakmile vyskytly se v řadách
koalice a to všech stran připomínky, že
by bylo potřebí v důvodové zprávě
se zmíniti, aby zemědělci nebyli šikanováni,
spojil jsem se ihned s vládními činiteli,
a to i s p. ministrem dr Černým a mohu odpovědně
prohlásiti, že p. ministr dr Černý
mně konstatoval, že s tím nejen nesouhlasí,
nýbrž že si také přeje, aby to,
na čem se koalované strany sjednotily, do důvodové
zprávy přišlo.
Neříkám to do řad koaličních
pánů poslanců, nýbrž chtěl
bych to říci na adresu koaličního
tisku - a pěkně o to prosím - aby se vystříhal
zpráv, které nejsou správné, a nežli
cokoliv je uveřejněno, aby si páni redaktoři
svoje informace laskavě ověřili. Stejně
bylo psáno ve včerejším "A-Zetu"
večerním i ranním, jak prý bylo postupováno
v živn. obchodním výboru a že v tomto
výboru byl dán podnět ke spekulacím
v ceně cukru. Také tato zpráva neodpovídá
pravdě a já jako referent považuji za povinnost,
abych to konstatoval a apeloval znovu, aby se pánové
takovéhoto způsobu referování vystříhali.
Zemědělský výbor, stejně jako
posuzoval otázku syrupu v domácnosti, zabýval
se vážně a věcně i požadavky
vznesenými z organisací včelařských.
Zemědělský výbor konstatoval ve vývodech
řečníků, že nebylo by účelné
zřizovati nový včelařský cukrovar,
ale že je odůvodněno tím spíše
zabezpečiti cukr na přikrmování včel
za přiměřenou cenu. Vítá proto
ochotu průmyslu letošního roku vyjíti
cenově včelařům vstříc,
ale poněvadž daň z cukru zatěžuje
velmi cenu cukru, výbor pojal do důvodové
zprávy po dohodě všech koaličnícl
poslanců apel na ministerstvo financí, aby pravidelně
povolilo příděl nezdaněného
cukru pro nouzové krmení včel podle návrhu
vrcholné organisace včelařské.
Zemědělský výbor zabýval se
dále podrobně otázkou našeho řepařství,
jehož význam všeobecně byl uznáván
a oceňován. Výbor uznal, zejména ve
vývodech řečníků všech
stran, nutnost slušného zpeněžování
řepy cukrové. Zákon, který je předkládán
parlamentu ke schválení, plní prvou část
v Londýně převzatých závazků
úpravou povolování nových cukrovarů.
Domníváme se a považujeme za potřebné
zdůrazniti, že bude stejně nutno, aby při
dalším plnění mezinárodních
našich závazků byly spravedlivě plněny
i potřeby řepařících zemědělců.
Výbor nekonkretisuje zatím požadavky řepařství
tak, jak byly předneseny ve vývodech jednotlivých
řečníků, ve víře, že
bude míti znovu příležitost se k nim
vrátiti a pečlivě je projednati.
Činím proto jménem výboru zemědělského
stejně tak jako živn.-obchodního návrh
posl. sněmovně, aby projednávaná osnova
zákona byla přijata slavnou posl. sněmovnou
Národního shromáždění
ve znění vlád. návrhu opraveného
zemědělským a živn.-obchodním
výborem, že platnost zákona je omezena do 31.
prosince 1940. Stejně tak prosím, aby slavná
posl. sněmovna vzala na vědomí vývody
zemědělského a živn.-obchodního
výboru a zejména jejich rozhodnutí, pojatá
do důvodové zprávy a rozdaná pánům
členům zákonodárného shromáždění.
(Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Zpravodajcami k odst. 6 poriadku sú: za výbor
soc.-politický p. posl. Nový, za výbor
živn. obchodný p. posl. Tykal.
Dávam slovo prvému zpravodajcovi, za výbor
soc.-politický, p. posl. Novému.
Zpravodaj posl. Nový: Slavná sněmovno!
Vládní nařízení č. 78/1934
Sb. z. a n. novelované vlád. nařízením
č. 134/1935 Sb. z. a n. proti zastavování
provozu továrních závodů a hromadnému
propouštění zaměstnanců se plně
osvědčilo. Splnilo nejen sledovaný cíl
ochrániti zaměstnance před hromadnou restrikcí,
ale odstranilo namnoze řadu překážek,
které bránily udržeti rozsah výroby
v neztenčené míře. Tím působilo
i ve smyslu positivním. Tímto opatřením
zachována byla práce velkému počtu
zaměstnanců a státu ušetřeny
značné výdaje ve formě podpor v nezaměstnání.
Hospodářské poměry nejsou ještě
takové, aby v zájmu veřejném mohlo
se takového opatření postrádati. Jeví
se proto nutností, aby citované vlád. nařízení
bylo obnoveno.
Dnešní konjunktura je jednostranná, takže
nezachycuje stejnoměrně všechen průmysl
a tak zatím, co některá odvětví
jsou velmi dobře zaměstnána, jiných
se jen konjunktura málo anebo vůbec nedotýká.
Máme-li na paměti ještě prudký
vzestup hlášených nezaměstnaných
v měsíci listopadu, pak je jasné, že
problém nezaměstnanosti v současné
době stále trvá, byť nebyl snad tak
palčivý. Bylo by osudné, kdybychom si to
neuvědomili a podle toho se nezařizovali.
Pokládám za velmi nalehavé, by zhodnotily
se zkušenosti, které jsme získali v době
krise. Jsme tak povinni tím spíše, když
víme, že podstatnou částí nynějšího
hospodářského rozběhu jest zbrojení.
Nesmíme zůstati nepřipraveni pro případ
nové krise. Učiniti včas všechna opatření
pro rozšíření konjunktury a plánovitě
čeliti možnosti nové krise s hrůzami
snad většími, než které doprovázely
krisi poslední, pokládám za nejpřednější
úkol naší politiky.
Dělati dobrou hospodářskou politiku znamená
především dělati politiku levného
úvěru, neboť bez dobré finanční
politiky bude naše hospodářství jen
vegetovati a náš lid stále trpěti. Sem
patří také důsledná péče
o zvyšování našeho vývozu. Jakkoliv
se náš vývoz v poslední době
podstatně zlepšil, zdaleka to neodpovídá
dřívější naší posici
a tím méně našim možnostem výrobním.
Dobrá hospodářská politika nesmí
váhati vypořádati se s technickým
pokrokem. Myslím, že netrpíme tak vinou vyspělé
techniky jako více vinou zaostalé politiky. Té
politiky, která brání, aby se společenský
organismus přizpůsobil technické kultuře
a aby se stroje staly dobrodiním všech. Zkrátiti
pracovní dobu, jak to odpovídá pracovnímu
tempu, a učiniti jiná známá soc.-politická
opatření, je odůvodněné a naléhavé.
Ze mzdové politiky našich zaměstnavatelů
není patrno, že by si byli vzali cenná poučení
z minulé krise. Je viděti, že pořád
nerozumí tomu, že nízká mzda vede a
uspišuje krisi a že naproti tomu dobrá mzda konjunkturu
zabezpečuje. Proto máme u nás stále
špatné mzdy a nízkou životní míru.
V průmyslu se dávno ujala výroba massová,
ale jeho vedení nechce viděti, že špatně
placení lidé jsou špatnými konsumenty.
Zde je jedna z brzd hospodářského rozmachu.
Je vůbec mnoho složek, kterými se dá
čeliti nové krisi. Jednou takovou je také
řádný plán veřejných
investic, které by byly tak připraveny, aby mohly
býti zahájeny ihned, jakmile by soukromá
podnikavost ochabovala. S přípravou takovéhoto
plánu by se mělo začíti ihned.
Zájem státu vyžaduje, aby přihlédnuto
bylo k některým krajům, které byly
krisí nejtížeji postiženy a kde důsledky
této stále trvají. Jedním takovým
krajem jsou západní Čechy. V oblasti obchodní
a živnostenské komory v Plzni zastaveno bylo od převratu
136 průmyslových podniků, z nichž 56
bylo zastaveno od roku 1929, tedy více nežli jedna
třetina. Západní Čechy jsou od státního
převratu na stálém hospodářském
sestupu. Hlavní příčina toho je, že
průmysl převratem ztratil příznivé
postavení, které měl v cestě do zemí
alpských a balkánských a ve výhodných
železničních tarifech. Tyto byly zvlášť
výhodné pro dovoz surovin a zejména hnědého
uhlí. Marně se po léta namáháme,
aby to, co uznáno bylo za spravedlivé v bývalé
monarchii, přiznáno bylo i nyní. Opatření,
které před několika dny učinilo ministerstvo
železnic, je tak malé a málo významné,
že nemůže býti nazváno pomocí.
Stálé hospodářské ochuzování
západočeského kraje dostoupilo nebezpečného
stadia a stává se nebezpečím, které
se dotýká samého státu. Je proto i
v zájmu státu, aby odůvodněným
a spravedlivým požadavkům západních
Čech bylo konečně vyhověno. Už
nyní jsou škody takového druhu a rozsahu, že
se všechny nedají odčiniti.
V poslední době z jistých důvodů
stěhuje se z Čech některý průmysl
do východní Moravy a Slovenska. Budiž to těmto
krajům přáno, ale je na místě
upozorniti, že zde vyrůstá problém náhrady
těm krajům, kterým se průmysl béře
a které se tím ochuzují. Přece se
musí počítati s tím, když se
béře obživa lidem, že se mu má
dát v náhradu jiná. Tento problém,
zdá se, bude čím dál tím tíživější
a proto by se jím měla již nyní odpovědná
místa zabývati.
Je nepopiratelné, že jsme v boji proti nezaměstnanosti
učinili dobrý krok kupředu a že zvlášť
některá opatření jsou velmi cenná.
Nesmíme se však na cestě zastaviti v zájmu
nezaměstnaných a jejich rodin, v zájmu nás
všech a v zájmu státu.
Soc.-politický výbor pojednal o vládním
návrhu zákona o prodloužení vlád.
nařízení č. 134/1935 Sb. z. a n. ve
znění vládního nařízení
č. 325/1936 Sb. z. a n. a usnesl se, aby se tak stalo nikoliv
formou vládního návrhu, který vládní
nařízení pouze cituje, nýbrž
aby předloženo bylo sněmovně celé
znění vládního nařízení
jako návrh zákona. Zároveň se usnesl,
aby platnost zákona končila dne 31. března
1939 z důvodů, že terminované zákony
ke konci roku způsobují nával vládních
a parlamentních prací, které se často
jen s velikými časovými obtížemi
zdolávají.
Jménem soc.-politického výboru doporučuji
posl. sněmovně, aby předloženou osnovu
zákona schválila. (Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávam slovo druhému zpravodajcovi, za výbor
živn. obchodný, p. posl. Tykalovi.
Zpravodaj posl. Tykal: Slavná sněmovno!
V době krise a hlavně vlivem nezaměstnanosti
byly vyvolávány v životě hospodářském
a sociálním tak velké poruchy, že vláda
a parlament musily různými zákonnými
opatřeními zasáhnouti do správy soukromých
podniků, usměrňovati výrobu a odbyt.
Pokud vláda zasahovala do soukromého podnikání,
neměla v úmyslu jen ochraňovat nebo omezovat
podnikatele, nýbrž v zájmu celonárodního
hospodářství zabraňovati nezdravým
výkyvům krisovým a usměrňovat
výrobu tak, aby určitou její část
zachránila před katastrofou, a to zvláště
tam, kde podnikatel nechtěl ve svém tvrdém
egoismu přinést aspoň přechodně
ani nejmenší oběti.
Je přece všeobecně známo, že řada
zaměstnavatelů, místo aby zápasila
s krisí a hledala odbytové možnosti, bravurně
zavřela vrata továrny a dělnictvo vyhnala
na ulici. Jiní opět z ryze osobního prospěchu
zavírali některé své tovární
podniky, umístěné v různých
krajích, poukazujíce na nedostatek zakázek,
a veškerou výrobu soustřeďovali do jednoho
místa. Tento ústřední podnik vybavili
nejmodernějšími stroji, omezili počet
dělnictva, ačkoli měli tolik dodávek,
že mohli, třebas jen omezeně, pracovati ve
všech svých podnicích. Nic se tito jednotlivci
nebo společnosti neohlíželi, že takovým
postupem zhoršují už tak dost kritický
stav hospodářský a sociální
v tom neb onom kraji. Jaké účinky mělo
hromadné propouštění dělnictva,
je nám všem dobře známo. Výnos
práce klesal při zvýšených povinnostech.
Byla starosť, zda ti, kteří ještě
pracují, vydělají na ty, kteří
práci nemají, a na stejně drahý státní
aparát.
Podívejme se jen do obcí, kde po dlouhá léta
konjunktury vzkvétal průmysl a přispíval
k jejich rozvoji a rozkvětu a kde téměř
vše bylo existenčně spjato s tímto podnikem
od živností, obchodu až po samosprávu.
Podívejme se, jaké smutné obrázky
tam spatříme. Tam, kde před lety žil
lid spokojeně a blahobyt pozvolna vzrůstal, vládne
dnes bída a hlad. Podívejme se na př. do
Bělé p. Bezdězem, do Českého
Dubu a jiných měst v tom kraji: města kdysi
v radostném rozvoji dnes v naprostém úpadku.
Samospráva v úplném finančním
rozvratu, živnosti a obchody ubity, domácí
lid ještě dnes bez práce, sta rodin vystěhováno.
A to vše jen proto, že tovární firma soustředila
všechnu svou výrobu v jediném jiném
místě.
Mám za to, vážená sněmovno, že
podobné otázky nejsou jen věcí podnikatelů
nebo společností, nýbrž že musí
býti vážným problémem státním,
který vyžaduje rychlého a hospodářsky
i sociálně rozumného zásahu vlády
a parlamentu. (Předsednictví převzal místopředseda
Langr.) Soustřeďování velkovýroby
průmyslové do jednoho střediska je nejen
hospodářsky nezdravé, nýbrž i
se stanoviska obrany státu nevhodné a nebezpečné.
Výroba roztroušená na více místech
není tak vážně zranitelná jako
jeden velký podnik, který může býti
jedním nepřátelským náletem
zcela zničen.
Jsem zásadně pro svobodu podnikání,
neboť demokracie nesnese sešněrovaného
podnikatele. Toužíme-li stále po větší
svobodě, musíme bojovat i za svobodnou práci
a za svobodu konsumenta. Musí to býti ovšem
svoboda chápaná a uskutečňovaná
nesobecky a ne ke škodě ostatních. Svoboda
procítěná národně a lidsky
může jediná i ve výrobě vytvořit
kladné přínosy hospodářské,
sociální a kulturní. Vázané
hospodářství, jak je u nás v nejdůležitějších
oborech a složkách hospodářských
provádíme, netvoří nové a lepší
hodnoty, nevychovává zdatnější
národní pracovníky, nevzbuzuje lásku
k práci a k vyrobenému zboží, protože
je vedeno jen myšlenkou a snahou po zisku těch, kteří
řízení ovládají a spravují,
a nikoli touhou prospěti výrobci i konsumentovi.
Nepřispívá k vyrovnání hospodářských
a sociálních zájmů různých
skupin, nýbrž podporuje jejich vzájemnou nevraživost.
Nechci tím říci, že není potřebí
v některých případech zásahů
státní moci, vždyť mnohdy i sami podnikatelé
volají po státní ochraně a pomoci.
Je proto velmi špatným vysvědčením
pro nevlastenecké a nelidsky cítící
průmyslníky, hlavně pro ty, kteří
žádali stát o pomoc, musí-li vláda
a parlament učiniti proti jejich bezohlednosti taková
zákonná opatření, aby bylo zabráněno
zlovolnému a lehkomyslnému nakládání
se zaměstnanci, ba i s podnikem.
Jak známo, máme ještě mnoho nesvědomitých
podnikatelů, což dokazuje to, že vláda
musela v r. 1935 vydati vlád. nařízení
o opatřeních proti zastavování továrních
závodů a o propouštění zaměstnanců.
Zmíněné vládní nařízení
zachránilo mnoho závodů i práci tisícům
dělníků. Že se pak jeví ještě
letos nutnost vládní nařízení
prodloužiti, potvrzuje skutečnost, že i dnes,
v době hospodářsky lepší, došlo
vládě 66 žádostí o zavření
podniků. Z těchto 66 podniků bylo 27 povoleno
zavřít, 20 podnikům byla žádost
zamítnuta a 3 žadatelé vzali podání
zpět, ostatní případy jsou ve stavu
šetření a podnicích se pracuje. Ministerstvo
soc. péče vykonalo tímto opatřením
opravdu veliký kus práce, objektivně a spravedlivě
posuzovalo každý případ a zasluhuje
uznání. Věřím, že mnozí,
kterým nebylo povoleno zavříti podnik, dnes
za to vděčí. Po dobu platnosti vlád.
nařízení z r. 1935 nebylo proti němu
žádných stížností ani se
strany zaměstnavatelů, ani se strany zaměstnanců
a účinnost jeho byla všeobecně uznávána.
Z uvedených důvodů usnesl se živn.-obchodní
výbor doporučiti posl. sněmovně, aby
osnovu zákona tisk 1186 schválila tak, jak se na
ní usnesl výbor živn.-obchodní. (Souhlas.)
Místopředseda Langr (zvoní): Přistoupíme
nyní ke společné rozpravě.
Podle usnesení předsednictva navrhuji lhůtu
řečnickou 45 minut. (Námitky nebyly.)
Námitek není. Navržená lhůta
je schválena.
Přihlášeni jsou řečníci
na straně "proti" pp. posl. Dembovský,
G. Böhm, Procházka, Turček,
Krosnář, Dölling, Kliment,
Schenk.