Předseda Malypetr.
Místopředsedové: dr Markovič, Langr,
Košek, Vávra, Taub.
Zapisovatelé: Šalát, de Witte.
Místopředseda dr Markovič zahájil
schůzi v 10 hod. 35 min. dopol. a konstatoval, že
sněmovna je způsobilá jednati.
209 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: předseda vlády
dr Hodža; ministři dr Dérer,
dr Spina, dr Šrámek, Tučný,
dr Zadina.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Záděra.
nemocí posl. dr Mičura.
Došel dotaz posl. Kuta podle §u 70 jedn. řádu
předsedovi posl. sněmovny o usnesení koaličního
subkomitétu rozpočtového výboru.
posl. J. Sedláčka min. železnic:
o náhradách železničním zaměstnancům
při nezaviněném zpoždění
vlaku (č. D 443-IV),
o zavedení školního (motorového) vlaku
nebo o zavedení vhodnější úpravy
jízdy vlaku na trati Šumperk-Šternberk-Olomouc
(č. D 444-IV).
počátkem schůze:
Interpelace tisk 1165 (I až IX).
Těsnopisecká zpráva o 116. schůzi
posl. sněmovny NSRČ.
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Pristúpime k prejednavaniu poriadku, na ktorom ako
prvý odstavec je:
1. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 1110) o náhradě podle zákonů
o stavebním ruchu (tisk 1190).
Podľa usnesenia predsedníctva navrhujem, aby jednanie
o tejto osnove slúčené bolo s jednaním
o ďalších päti odstavcích dnešného
poriadku, ktorými sú:
2. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona o úpravě státního příplatku
k podpoře nezaměstnaných (tisk 1189).
3. Zpráva výboru živn.-obchodního
k usnesení senátu (tisk 1157) o vládním
návrhu zákona (tisky sen. 566 a 574), kterým
se mění a doplňuje vládní nařízení
ze dne 4. prosince 1936, č. 302 Sb. z. a n., o úpravě
některých poměrů v tovární
výrobě šatstva (tisk 1184).
4. Zpráva výborů soc.-politického
a živn.-obchodního k vládnímu návrhu
zákona (tisk 1181), kterým se prodlužuje platnost
hromadných smluv pracovníků (tisk 1191).
5. Zpráva výborů živn.-obchodního
a zemědělského k vládnímu návrhu
zákona (tisk 1182), kterým se částečně
mění a doplňuje zákon ze dne 24. června
1932, č. 105 Sb. z. a n., o zřizování
provozoven na výrobu cukru z řepy (tisk 1194).
6. Zpráva výborů soc.-politického
a živn.-obchodního k vládnímu návrhu
zákona (tisk 1180) o opatřeních proti zastavování
provozování továrních závodů,
proti hromadnému propouštění zaměstnanců
a o úpravě některých výpovědních
lhůt při pracovních (služebních)
poměrech zaměstnanců v těchto závodech
(tisk 1186).
Slúčené jednanie navrhujem z toho dôvodu,
že ide o osnovy, ktoré majú nadobudnúť
účinnosti od 1. januára 1938 a ktoré
do tej doby musia byť projednané ešte aj senátom.
Sú snáď nejaké námitky proti
návrhu na slúčené prejednávania
týchto odstavcov? (Námitky nebyly.)
Niet jich.
Prejednávanie bude tedy dľa návrhu slúčeno.
Zpravodajci pri prvom odstavci poriadku sú: za výbor
soc.-politický p. posl. Šedý, za výbor
rozpočtový pí posl. Mrskošová.
Dávam slovo prvému zpravodajcovi, za výbor
soc.-politický, p. posl. Šedému.
Zpravodaj posl. Šedý: Slavná sněmovno!
V prvních letech naší samostatnosti vynutily
si naprostý nedostatek bytů a téměř
úplná stagnace stavebního podnikání
řadu legislativních opatření, jejichž
účelem bylo zmírniti bytovou nouzi a oživiti
stavební ruch. Nejvýznamnějšími
z těchto opatření byly zákony o stavebním
ruchu z let 1919 až 1924. Stejný účel
sledovaly také zákon o podpoře soukromého
stavebního podnikání č. 219/1920 Sb.
z. a n. a nepřímé podpory podle t. zv. odpisových
zákonů z let 1921 a 1923.
Obtíže, které se v té době stavěly
v cestu žádoucímu rozvoji stavebního
podnikání, vyplývaly především
z neustálených poměrů hospodářských.
Prudce stoupající stavební náklady
od r. 1919, nemožnost dosíci na stavbu hypotekárního
úvěru v normální výši
a naprostá nerentabilita staveb prováděných
za těchto poměrů ukázaly se takovou
překážkou stavebního ruchu, že
ji nebylo možno překlenouti bez vydatné státní
pomoci. Zákony o stavebním ruchu volily proto takové
způsoby státní podpory, aby stavebníka
zbavily předem risika očekávaného
poklesu hodnoty stavby až se poměry na stavebním
trhu ustálí, aby mu zajistily výnosnost prováděné
stavby a konečně aby mu také umožnily
získati na stavbu potřebný hypotekární
a stavební úvěr. Hlavním účelem
podpory podle všech zákonů o stavebním
ruchu z r. 1919 až 1924 bylo tedy nahraditi stavebníkovi
rozdíl mezi vysokým stavebním nákladem,
za který dům vystavěl, a stavebním
nákladem, jaký bude míti dům v době
ustálených poměrů na stavebním
trhu. Tento rozdíl, vyjadřující pokles
hodnoty domu, je běžně nabýván
"mrtvým stavebním nákladem". Hlavní
způsoby podpory podle zákonů o stavebním
ruchu, poskytované za tím účelem,
aby stavebníkovi nahradily tento mrtvý stavební
náklad, byly státní záruka a příspěvek
na 25 let.
Státní záruka podle zákonů
do r. 1924 byla netoliko obvyklým rukojemstvím státu
za úrokování a splacení zápůjčky,
nýbrž stát se tu přímo zavazoval,
že bude sám tuto zápůjčku úrokovati
a umořovati až do úplného splacení.
Podpora v této formě poskytovaná činila
podle zákonů z let 1919 až 1922 60 až
85% státem uznaného stavebního nákladu,
podle zákona z r. 1923 50 až 70% a podle zákona
z r. 1924 35 až 55% tohoto nákladu.
Příspěvek na 25 let byl poskytován
podle prvních zákonů v odstupňované
výši vždy po pěti letech (od 4% až
do 2.5% nebo 1%) ze státem uznaného stavebního
nákladu, později pevným procentem (od 23/4%
až do 1%) z tohoto nákladu. Příspěvek
byl určen k snazšímu úrokování
a umořování stavebního nákladu,
jehož náhrada byla opatřena zpravidla bez pomoci
státní záruky.
Pro otázku náhrady části této
podpory, kterou řeší projednávaný
vládní návrh, je důležité,
že v zákonech o stavebním ruchu si vyhradil
stát požadovati náhradu části
podpory jen u domů vystavěných se státní
zárukou, nikoli také u domů s podporou ve
způsobě příspěvku na 25 let.
Tato výhrada postihového práva na část
podpory, čili t. zv. regresu, je u podpory ve způsobě
státní záruky normována ustanoveními
§u 69 zákona č. 100 z r. 1921, §u 61 zákonů
č. 45 z r. 1922 a č. 35 z r. 1923, jakož i
ustanoveními §u 58, odst. 4 nařízení
č. 191 z r. 1921 a §u 51, odst. 4 nařízení
č. 160 z r. 1923.
Podle těchto ustanovení měla býti
úprava regresu provedena vládním nařízením.
Poněvadž však s úpravou náhrady
souvisí některá ustanovení, k jejichž
provádění je třeba zákona,
bylo nutno předložiti návrhy na řešení
této otázky k ústavnímu projednání
zákonodárným sborům.
Nynější vládní návrh o
náhradě podle zákonů o stavebním
ruchu je již třetím, který řeší
tuto otázku. Po prvé se objevil návrh na
úpravu postihového práva státu v posl.
sněmovně v r. 1932, kdy v rámci vládního
návrhu bytového zákona byl jeden jeho oddíl
věnován této věci. Později,
když bylo zřejmo, že k ústavnímu
projednání tohoto návrhu jako celku nedojde,
byla materie, zabývající se touto otázkou,
zpracována v samostatný návrh, který
podala vláda posl. sněmovně v roce 1934.
Návrh byl přidělen soc.-politickému
výboru, který pro jeho podrobné prostudování
zvolil zvláštní subkomitét. Tento splnil
svůj úkol v několika schůzích.
Rozebral celou osnovu a navrhl četné její
změny a doplňky, o kterých jednal ještě
soc.-politický výbor a projevil o navržené
úpravě v celku shodné mínění
se subkomitétem. Dalším pracím na osnově
zabránilo bohužel rozpuštění Národního
shromáždění na jaře r. 1935.
Nynější vládní návrh je
v podstatě jen formálně upraveným
návrhem z roku 1934, změněným a doplněným
jen potud, pokud tím měly býti realisovány
požadavky nebo přání bývalého
podvýboru.
Přihlížeje k závažnosti a složitosti
úpravy náhrady, pověřil soc.-politický
výbor prostudováním takto upraveného
vládního návrhu i tentokráte zvláštní
podvýbor. Výsledky jednání tohoto
podvýboru byly pak podkladem vlastního jednání
soc.-politického výboru.
Jednání se neobmezilo pouze na náhradu při
podporách podle zákonů o stavebním
ruchu, nýbrž i na otázku náhrady při
jiných stavebních podporách, a to při
podpoře soukromého stavebního podnikání
podle zákona č. 219 z r. 1920 a při nepřímé
podpoře podle t. zv. odpisových zákonů.
Podle zákona o podpoře soukromého stavebního
podnikání poskytoval stát subvence v hotovosti
až do výše 40 % stavebního nákladu
domu. Podle zprávy ministerstva veřejných
prací, které zákon provádělo,
byla tato subvence poskytnuta pouze na stavbu 23 domů.
Vyplacené podpory činily celkem asi 8,642.000 Kč.
Pouze ve dvou případech přesahovala poskytnutá
subvence, a to jen zcela nepatrně, částku,
kterou projednávaný vládní návrh
označuje jako "mrtvý stavební náklad"
při podpoře ve způsobě příspěvku
a která má zůstati předpisem náhrady
nedotčena. Poněvadž by se v praxi jednalo o
nepatrné částky jen ve dvou případech,
souvisících nadto s náhradou při podpoře
ve způsobě příspěvku, nebyl
návrh na tento způsob podpory rozšířen.
Pokud jde o nepřímou podporu podle t. zv. odpisových
neboli Rašínových zákonů,
dospěl výbor k přesvědčení,
že tato forma nepřímé stavební
podpory ani věcně ani formálně nijak
nesouvisí s otázkou náhrady, jak je upravena
v projednávaném návrhu. Není tudíž
možno, aby tyto dvě zcela odlišné materie
byly spojovány v jeden celek. Bude snad věcí
parlamentní úsporné a kontrolní komise,
aby posoudila, zda a do jaké míry by byl odůvodněn
požadavek náhrady také v těchto případech
a aby v kladném případě učinila
opatření, aby příslušná
osnova byla vypracována.
Jednaje o náhradě při podporách podle
zákonů o stavebním ruchu z let 1919 až
1924 dospěl soc. politický výbor k přesvědčení,
že požadavek náhrady u podpory ve způsobě
příspěvku odporuje právní povaze
této podpory. Nehledíc k tomu, že náhrada
u podpory ve způsobě příspěvku
nebyla v zákonech o stavebním ruchu vyhrazena, je
právní povaha při této formě
podpory zcela jiná než při státní
záruce.
Státní příspěvek zapisoval
se totiž při nemovitosti, na kterou byl poskytnut,
v pozemkové knize na list statkové podstaty jako
reální právo a tvořil spolu s knihovním
tělesem předmět zástavního
práva za hypotekární dluhy. Byl-li by tedy
dnes zákonem vyhrazen státu nárok na náhradu
u této podpory, značilo by to ve veřejnosti
podlomení důvěry v nabytá práva
a tím také v právní bezpečnost
našeho zákonodárství. Nejtížeji
by tím byla dotčena práva věřitelů,
kteří, vedeni důvěrou ve veřejné
knihy, poskytli hypotekární úvěr na
stavby takto podporované.
Důležitou námitkou je také, že
praktické provádění předpisů
oddílu III návrhu by se setkalo se značnými
potížemi. Ve všech těchto případech
bylo by totiž nutno za účelem určení
výše náhrady provésti odhad nynější
hodnoty stavebního nákladu, na jehož zúročení
a úmor se poskytuje příspěvek. To
by znamenalo prováděti přes 7.000 odhadů
s výsledkem pro státní pokladnu velmi pochybným.
Veden těmito právními i věcnými
důvody usnesl se soc.-politický výbor doporučiti
plenu poslanecké sněmovny, aby celý oddíl
III, jednající o náhradě při
podpoře ve formě příspěvku,
byl z návrhu vypuštěn. Změny z toho
vyplývající, jakož i jiné formální
a věcné změny, na kterých se soc.-politický
výbor usnesl a které s patřičným
odůvodněním doporučuje plenu ke schválení,
jsou patrny z tištěné zprávy.
K objasnění rozsahu podpory, jíž se
má náhrada podle pozměněného
návrhu týkati, považuji za nutné uvésti
tato statistická data:
Podpora ve způsobě státní záruky
nebo zápůjčky státu podle zákonů
o stavebním ruchu z let 1919 až 1924 byla udělena:
1. obcím na stavbu
a) 1323 nájemních domů s 12.164 byty o stavebním
nákladu okrouhle 868,342.000 Kč, z něhož
činí zaručené (přímé)
zápůjčky okrouhle 692,361.000 Kč,
b) 604 rodinných domků s 692 byty o stavebním
nákladu okrouhle 46,988.000 Kč, z něhož
činí zaručené (přímé)
zápůjčky okrouhle 34,976.000 Kč;
2. obecně prospěšným stavebním
sdružením na stavbu
a) 1.368 nájemních domů se 17.518 byty o
stavebním nákladu okrouhle 1.375,955.000 Kč,
z něhož činí zaručené
(přímé) zápůjčky okrouhle
1.095,718.000 Kč,
b) 12.624 rodinných domků s 14.559 byty o stavebním
nákladu okrouhle 1.444,766.000 Kč, z něhož
činí zaručené (přímé)
zápůjčky okrouhle 1.095,132.000 Kč;
3. jiným stavebníkům na stavbu
a) 729 nájemních domů s 4.958 byty o stavebním
nákladu okrouhle 368,900.000 Kč, z něhož
činí zaručené zápůjčky
okrouhle 245,475.000 Kč,
b) 4.119 rodinných domků s 4.767 byty o stavebním
nákladu okrouhle 284,475.000 Kč, z něhož
činí zaručené zápůjčky
okrouhle 153,232.000 Kč.
Celkem byla tedy udělena tato podpora na 3.420 nájemních
domů a na 17.347 rodinných domků dohromady
s 54.658 byty o stavebním nákladu okrouhle 4.389,426.000
Kč, z něhož činily zaručené
(přímé) zápůjčky okrouhle
3.316,894.000 Kč.
Pozoruhodné jsou také statistické údaje
o povolání vlastníků nebo čekatelů
rodinných domků. Je z nich zřejmo,
že jde převážně o příslušníky
sociálně slabých vrstev, a že jsou tudíž
některé úlevy v návrhu obsažené
pro tyto případy odůvodněny.
Z celkového počtu vlastníků (čekatelů)
rodinných domků, kteří stavěli
s podporou podle zákonů z let 1919 až 1924,
připadá v procentech: na samostatné drobné
zemědělce 12.66%, na stavební živnostníky
4.36%, na ostatní - ponejvíce drobné - živnostníky
12.65%, na zemědělské dělníky
3˙19%, na stavební dělníky 5.25%, na
horníky 5.81%, na ostatní dělníky
17˙02%, na železniční zaměstnance
14.89%, na jiné státní zaměstnance
8.41%, na ostatní veřejné zaměstnance
9.46%, na soukromé zaměstnance 4.92%, na různá
jiná povolání 1.38%, úhrnem 100%.
Konečně považuji za nutné zmíniti
se ještě o tom, jak je odhadován roční
výnos náhrady podle projednávané osnovy
zákona.
Z celkového počtu 3.420 nájemních
domů a 17.347 rodinných domků, na které
byla udělena podpora ve formě státní
záruky nebo přímé zápůjčky
státu, má se náhrada týkati 3.383
nájemních domů a 17.103 rodinných
domků. Rozdíl dlužno si vysvětliti tím,
že odpadly domy, u kterých byla podpora odvolána,
nebo kde se vlastník již se státem vyrovnal,
nebo kde konečně byla podpora likvidována
při dražbě domu.
Pro bezprostřední výnos náhrady přicházejí
v úvahu především: 1. nájemní
domy soukromníků v počtu 517 o stavebním
nákladu okrouhle 186,341.000 Kč, se zaručenými
zápůjčkami v úhrnné částce
okrouhle 119 mil. 433.000 Kč. Kapitálový
výnos náhrady u těchto domů činil
by úhrnem 58,817.400 Kč. Roční výnos
při 6% anuitě by činil 3,529.044 Kč,
nehledíc ke zvýšení z důvodu
zámožnosti; 2. všechny rodinné domky -
s výjimkou domků o jednom bytě do 40 m2,
které mají býti osvobozeny, a domků
s 2 byty do 40 m2 nebo s 1 bytem do 60 m2,
u nichž mohou býti platy na náhradu odsunuty
podle § 11 návrhu.