Je to konečně nejprostší stále
říkati: My platíme, my platíme, my
platíme, ale jakmile běží o to, aby
se zavedlo stejné zdanění podle stejných
ustanovení, tak o tom nechtějí ani slyšet.
Hovořil jsem zde už a dr Klapka zde rovněž
správně řekl, že tato družstva
už dávno nejsou žádnými svépomocnými
podniky, jak na ně myslel rakouský zákon,
kterého jste se dovolával, pane kolego, z r. 1873.
To jsou velkokapitalistické podniky. Čteme, jaké
tisíce zaměstnanců mají. Račte
dovoliti, to musí býti velký fabrikant, když
má tisíce zaměstnanců. To není
už žádný podnik svépomocný,
to je skutečně čistě kapitalistický
podnik, a má podle toho platiti daně. Místo
toho ovšem stát platí jim na těch rozličných
sanacích, jak jsem už o nich hovořil minule,
a jak jsem se zmínil v úvodu své řeči.
A to je ovšem politika finanční, která
přímo volá do nebes. Vrhat na občanstvo,
na nejširší vrstvy lidové, ohromná
daňová břemena, a při tom nejen nevybírat
daně, kde by bylo lze, nýbrž ještě
z těchto peněz občanstva tomuto občanstvu
takto vydržovati ubíjející konkurenci
(poněvadž tak to na konec je, jestliže živnostník
platí na to, aby z jeho peněz byla sanována
družstva, která ho ubíjejí).
Slavná sněmovno, tento daňový systém
nemůže míti jiné výsledky, než
jaké tu vidíme. Není to ovšem jen ten
daňový systém, který je příčinou
toho, že nemůžeme dávati souhlas k těmto
novým úhradám, je to celé hospodářství
ve státě, o jehož některých stránkách
jsem se už zmínil. Čas kvapí, a já
bych přece nerad, abych se k tomu velmi zajímavému
řízenému hospodářství
našemu nedostal. Opustím tedy ty ostatní daně,
jen stručně zase řeknu, že jsem zvědav,
co vynese daň z umělých sladidel, protože
zatím dělá cukru největší
konkurenci ne ten sacharin prodávaný v lékárnách,
nýbrž pašovaný přes hranice, a
že tímto opatřením ještě
velmi zvyšujete daň a tedy ceny toho, z kterého
se nějaká daň platí, a dáváte
jen novou prémii na ten, z kterého se neplatí
nic, poněvadž se dopravuje podloudně.
Přejdu k jedné zajímavé věci.
Ukázal jsem zde již, jak ta naše daňová
soustava sama podporuje kartely. Dal jsem příklad
kartelu pivovarského. A teď se tu zavádí
kartelový poplatek. Je to velmi zajímavé
odůvodnění. V tomto odůvodnění
se nám mluví, jak vzrostl od r. 1922 peněžní
kapitál ze 60 miliard na 120 miliard. Ale my nevidíme
tu hlavní věc v celém tom souboru daní:
jak postihnouti nepřiznávaný výnos
z peněžního kapitálu. O tom není
ani slůvka. A přece zde byly dávány
návrhy velmi rozumné, které při praktickém
provádění by se mohly upraviti tak, že
by zůstala i ta důvěrnost vkladů i
důvěrnost peněžních ústavů,
kdyby každý takový ústav a každá
společnost, která vyplácí kupony,
která vyplácí úroky, mohla to učiniti
jen na potvrzení, že tento příjem je
přiznán! Toto potvrzení by nemusilo zníti
na osobu, toto potvrzení by nemusilo zníti na ústav
"potvrzuje se pod číslem tím a tím,
že je to přiznáno", poplatník by
ovšem to musel bernímu úřadu říci,
nemusel by zas říkati, kde to má, ale dostal
by potvrzení, toto potvrzení by ten, kdo to vyplácí,
musel uschovati, aby se ho nemohlo použíti několikráte,
takže by tu byla skutečně kontrola přes
zachování anonymity, že také to, co
se vyplácí, je přiznáno. Taková
věc by vynesla po čertech více než 2
mil. daně z hracích karet, kde to je ve skutečnosti
jen sekýrování občanstva. Mne se to
netýká, já v karty nehraji, ale s hlediska
účelnosti věci o tom hovořím.
Zavádí se tedy kartelový poplatek. S jakým
omezením, to zde již říkali sami vládní
řečníci. Ale chtěl bych se dotknouti
jiné věci. Kartely prý mají význam
národohospodářský. Regulují
prý výrobu, "stabilisují hospodářský
život a jsou do značné míry předpokladem
záměrného hospodaření".
Tady máme jako v kostce to, co je příčinou
všeho hospodářského zla u nás
a čemu se tu dává zase rozpočtovým
výborem, jeho koaliční většinou,
punc. Regulují výrobu! Ano. Jak ji regulují?
Tak, aby se snižovala úroveň občanstva,
aby se znemožňoval hospodářský
rozvoj, aby se dělala nezaměstnanost. Slavná
sněmovno, stabilisace, kterou dělá kartel,
je především a hlavně stabilisace cenová.
I když je to stabilisace výroby, směřuje
k stabilisaci ceny. Ale stabilisace ceny není stabilisace
důchodu. To je základní věc, kterou
si třeba uvědomovati. Viděli jsme to za naší
krise v době, kdy náš železářský
kartel stačil skvěle stabilisovati ceny železa.
Zatím co na světových trzích klesly
ceny na 1/3, u nás nejvýše o nějakých
10 %. Ale čím to kartel vykoupil? Tím, že
výroba klesla na 1/5. Není to jinak možné.
Stabilisovaná cena znamená zmenšení
výroby. A to platí obecně.
Nejlépe se to projevilo v celém našem řízeném
hospodářství. Ať se podíváte
do kteréhokoliv oboru, máme tu zase předlohu
o cukrovarech, všude vidíte, že řízení
záleželo v tom: Zakazuje se zřizovati nové
podniky, zřizuje se prakticky monopol těm, kteří
už to mají. Jak je možno při vzrůstajícím
počtu obyvatelstva udržeti životní úroveň
bez zvyšování výroby, ten zázrak
si nedovedu představit a nikdo na světě jej
nevyloží. Podívejme se konkretně na
řízené hospodářství.
Dovolte mi, abych citoval zase koaliční prameny.
Byla to národně-socialistická "Sobota",
která z bilancí obilní společnosti
vytáhla cifry a spočítala, že od r.
1934 za 3 léta stát v přímých
příspěvcích i v postoupených
poplatcích, clech, spotřebitel v diferencích
cenových, zemědělec v příspěvcích,
které musel platiti, doplatili dohromady na toto hospodářství
daleko přes 1 miliardu Kč. To je obrázek
tohoto hospodaření. A zároveň bychom
si mohli udělat takovou maličkou bilanci. Pánové
vydávají brožuru a říkají
svému obilnímu monopolu, že je to "plán
Zemědělské akademie v praxi". Ale když
se podíváte, co bylo v tom plánu, a když
se podíváte na výsledek, vidíte, jak
jim to ten Pán Bůh divně zplánoval.
V původním plánu bylo, že se má
zmenšovati plocha osevu o 200.000 ha, a to o 100.000 ha žito,
o 40.000 ha ječmen a o 60.000 ha oves. No, tak kdyby to
tak bylo, a zemědělci to tak udělali, to
by to s námi bylo pěkné! Pšenice se
neměla redukovat. A žito, které se dováží,
ječmen a oves! Na tom vidíte nejlépe, jak
prakticky možno předem určiti, kolik čeho
bude třeba a jak toho bude potřebí.
Jenomže bych chtěl dodati jednu věc. K těm
všem zjevům, k tomu, co to všecko stálo
náš stát a spotřebitele, je třeba
ještě připočísti některé
veličiny skoro nezvažitelné. To je ta ohromná
práce, kterou úplně zbytečně
musí dělati mlynáři, zemědělci
atd., vyplňováním výkazů a
pod., poněvadž stát už jsem to zde jednou
řekl - se stará nejen o rozmnožování
počtu státních zaměstnanců,
nýbrž on dělá ještě svoje
zaměstnance z občanů, kterým za to
nic neplatí, nýbrž od kterých za to
vybírá daně. Pořád jim ukládá
nějaké nové úřadování.
Ale, slavná sněmovno, je ještě horší
věc. Je to horšení jakosti mouky, zásobování
občanstva. Nařízení o pilousích
atd., jsou nejlepším vysvědčením.
Ale rozdíl je ještě v tom, že, jak je
samozřejmé při monopolním hospodářství,
ti, kdo je mají v rukou, dělají si co chtějí
s těmi, kdo jsou jim podřízeni. Mám
tu doklady z protokolu revisorů obilní společnosti
o tom, že mlynářům bylo Kooperativou,
firmou Stiasny atd., za jejich zboží započítáno
víc, než podle úředních cen mělo
býti, poněvadž jim pšenice byla prodána
jako sklovitá, ačkoliv byla polosklovitá.
To se děje obecně. Slavná sněmovno,
my jsme dokázali zázrak: pšenice mění
sklovitost a hektolitrovou váhu. Táž pšenice,
než se dostane od zemědělce k mlynáři.
Když to prodává zemědělec, má
pšenice menší sklovitost a menší
hektolitrovou váhu. A totéž množství
zboží - zas mám o tom doklady už má
vyšší sklovitost a vyšší hektolitrovou
váhu, když se účtuje mlynáři.
A dávám další příklady.
Československá obilní společnost úplně
svévolně, ač vypršela platnost nařízení
č. 168 z r. 1935 o kontingentaci mlýnů, prodlužuje
tuto kontingentaci tím, že odmítá dodávati
mlynářům žito, když neměli
kontingent žita, a že jim je dodává podle
kontingentu, ačkoliv je kontingentace zrušena. Tímto
způsobem se dělala namnoze přímo uměle
katastrofální situace v žitě. Znám
prakticky spoustu lidí a spoustu mlynářů,
kteří byli zatopeni žitem, ale nesmějí
poněvadž to nesmějí dělat bez
souhlasu Obilní společnosti a letos se zavedla ještě
novinka, že dráha bez potvrzení ani nepřijme
dopravu - dovážeti žito do oblastí, kde
ho byl nedostatek. A když z těch oblastí, kde
ho byl nedostatek, žádali o žito, dostali odpověď:
Nemáte kontingent, nemůžete žito dostat.
Ale zatím je sdostatek žita pro firmu Max Stiasny;
dá se to těžko vyslovit, jméno tohoto
arijce v Praze II., Bolzanova. Když se na tu firmu mlynáři
obrátí - mám tu zase doklady, Jaromír
Cais z Jína u Švihova - má žita dost.
Od Obilní společnosti je nedostane, od Maxe Stiasného
žito dostane. Ale tato firma nabízí žito
70kilogramové za 137 Kč, neboli pro. 72kilogramové
podle té padesátihaléřové srážky
na kilogram hektolitrové váhy je to 138 Kč
pro místo, kde je úředně stanovena
cena 131 Kč. Za 131 Kč to nemůže mlynář
dostat, ale za 138 Kč od fy Max Stiasny se žito dostane.
A tato firma disponuje toto žito z hospodářských
družstev strany republikánské.
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Upozorňujem pána rečníka, že
mu uplynula rečnícka lehota.
Posl. inž. Schwarz (pokračuje): To jsou
ukázky. Nu, jakáž pomoc, měl jsem toho
ještě velmi mnoho, slavná sněmovno,
ale dá Pán Bůh, že se k tomu ještě
vrátím. Jen stručně připomínám
jako obrázek toho řízeného hospodářství
svévoli v zásobování mlékem.
Prosím, zaváděla se regulace dodávek
mléka do Prahy, že je ho prý nadbytek. Zavedly
se kontingenty, aby ho nebyl nadbytek, a najednou se občanstvo
straší, že je nedostatek mléka. Slavná
sněmovno, v té době jsem běhal po
kuratoriu mléčného fondu, po všech ministerstvech
u jednotlivých referentů, aby dodavateli, který
dodával 1500 l mléka před kontingentací
denně do Prahy, byl dán kontingent. Musí
to prý býti mlékárna. Dobře,
udělal smlouvu s mlékárnou. Řekli,
to není možné, mlékárna musí
dodržovat kontingent, co měla před tím.
Občanstvo se straší, že je nedostatek,
a kdo chce dovážeti, tomu se to nedovolí.
Pan dr Klapka mluvil o tom, že by byl pro řízené
hospodářství, které by však mělo
na paměti zájmy celku, veškerenstva a t. d.
Čas mi nezbyl, abych mu dokázal, že takové
řízené hospodářství
neexistuje.
Mám tu zaznamenán rozhovor, který měla
29. září letošního roku 9členná
deputace "Mlynářské obrany" s p.
ministrem Najmanem. Je na to 9 svědků a ještě
stenografický protokol. Když předseda "Mlynářské
obrany" Štulík kritisoval počínání
Obilní společnosti, prohlásil p. ministr
Najman doslova: "Feierabendovi poručiti nemohu,
já jsem ministrem obchodu, ale Feierabend, to je větší
pán". A na námitku: To snad přece ne,
pane ministře, odpověděl: "O ano, já
kdybych mohl, já bych mu poručil, a vím co."
To je charakteristika stavu v této republice. Poněvadž
mi čas nezbývá, abych se tím obíral
podrobněji, dovolte mi, vzpomenouti aspoň na poslední
pastýřský list arcibiskupa Kordače.
Myslím, že ten mu zlomil vaz a ne ty škubánky,
co jimi krmil Ciriaciho, jak se tehdy psalo. V tomto pastýřském
listě z ledna 1931 bylo mimo jiné řečeno,
že "naše parlamenty jsou namnoze jen demokratickou
fasádou, za kterou se skrývá absolutistická
vláda několika velkopeněžníků."
(Potlesk poslanců nár. ligy.) Jak
je vidět, mohou to býti také velkopeněžníci
družstevní. Řízené hospodářství
je prostě (Místopředseda dr Markovič
zvoní.) útokem na hospodářství
tohoto státu.
Řekl jsem: Nezbyl mi čas, dokázati to podrobně.
Dovolte mi, abych tedy skončil aspoň slovy p. ministra
lidové fronty ve Francii, p. Daladiera, který 23.
dubna 1937 - to byla ještě ta nejsocialističtější
vláda lidové fronty ve Francii - prohlásil
v Manchestru (čte): Nyní se pod různými
jmény rozšiřuje učení o hospodářství
řízeném státem a o soběstačnosti.
Tato učení buď k politické diktatuře
vedou, anebo jsou jejími následky. Nicméně
netřeba zoufati nad rozumem. Osobně dále
věřím, že pokrok může zabezpečiti
jen svoboda. (Potlesk poslanců nár. ligy.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávam slovo ďalšiemu rečníkovi,
ktorým je p. posl. Vallo.
Posl. Vallo: Slávna snemovňa!
Predložené osnovy, ktoré majú zabezpeči
ť zvýšené vydanie v rozpočte na
r. 1938, je treba skúmať zvlášte nám,
ktorí poznáme hospodárske pomery na Slovensku,
jestli toto zaťaženie, ktoré bude a je uvaľované
na široké vrstvy pracujúceho ľudu, opravdu
bude v stave slovenský robotník, slovenský
roľník a pracujúci ľud sniesť bez
újmy na svojom zdraví. Je treba zistiť v prvom
rade, v akom hospodárskom položení sa pracujúci
ľud Slovenska nachádza už teraz, za toho zaťaženia,
ktoré jestvuje, na koľko bude pôsobiť nové
zaťaženie, na koľko budú pôsobiť
novouvalené dane.
Pán minister soc. pečlivosti vo svojej zpráve
hovorí, že 53% všetkých zamestnancov v
republike nezarobí viac ako 14 Kč denne. Keď
vezmeme túto cifru a skúmame položenie Slovenska,
tak musíme povedať, že najmenej 80 % robotníkov,
ktorí nezarobia viac ako 14 Kč denne, nachádza
sa práve na Slovensku a Podkarpatskej Rusi. Veď je
všeobecne známe, že zemerobotníci aj za
najlepšej konjunktúry, t. j. v dobe letnej, v dobe
žatvy, v dobe okopávok na Slovensku zarábajú
od 8 Kč do 11 Kč denne, a to nie ešte za 8
hodín, ale za 10 až 11 hodín. A není
to ani minimálna mzda, ba naopak, to je mzda maximálna,
ktorá je zaručená v kolektívnej smluve,
lepšie povedané, to sa platí na tých
miestach, kde kolektívna smluva pre zemerobotníkov
jestvuje. Je to horšie tam, kde kolektívna smluva
nejestvuje, a my na Slovensku môžeme zistiť, že
takmer na celom východnom Slovensku kolektívna smluva
pre zemerobotníkov nejestvuje, alebo lepšie povedané,
nie je vôbec dodŕžaná, že tam potom
zemerobotníci pracujú za 5, 6, 7 Kč denne.
A tak isté je to, keď to vezmeme, pokiaľ sa týka
- to zvlášť je nutné vyzdvihnúť
- cirkevných statkov, kde kolektívne smluvy sú
nie dodržiavané preto, poneváč kolektívna
smluva je nejakým socialistickým činom, no,
a ako by k tomu prišly cirkevné statky, aby niečo
podobného medzi nimi a medzi zemerobotníkmi bolo!
A preto sa používa toho, že oni sa so zemerobotníkmi
po kresťansku dohodnú. No, výsledek je taký,
že potom robotníci sú nekresťansky ukracovaní
a kresťansky sa na nich zarábajú pekné
miliony. To je jedna veľká čiastka slovenského
pracujúceho ľudu, zemerobotníci.
Druhá, pomerne tiež veľká čiastka
pracujúcich robotníkov, to sú robotníci
lesní, tedy robotníci iste, ktorí velice
ťažko fyzicky pracujú. A aký zárobok
- zasa len keď vezmeme kolektívne smluvy - títo
robotníci majú? A zase prijdeme k číslici
12, 14 až 16 Kč, nie ako minimálne mzdy, ale
ako maximálne. Tedy môžeme hovoriť, že
keď pán minister soc. pečlivosti hovoril o
tých 53 % robotníctva, ktoré zarobí
menej ako 14 Kč, tak iste že veľká čiastka
týchto robotníkov sa nachádza na Slovensku.
Ono to není ani o mnoho lepšie, pokiaľ sa týče
priemyselných odvetví. Keď vezmeme cementársky
priemysel, ktorý chcem zvlášť vyzdvihnúť
preto, poneváč v poslednej dobe vidíme horentné
zvýšenie ceny cementu. V tomto priemysle robotníci
zarábajú 16 až 18 Kč denne, to je za
8 hodín robotníci zarábali týchto
16 až 18 Kč v cementárskom priemysle aj pred
2 rokmi, pred tým, než štát vypísal
pôžičku na obranu štátu. V tej dobe
ale nebol pohromade cementársky kartel a 1 q cementu predával
sa za 11.80 Kč. Akonáhle vláda vypísala
pôžičku na obranu štátu, behom 8
dní bol kartel cementársky pohromade, znova ustavený,
a cena cementu stúpla s 11.80 Kč na 23 Kč.
A teraz pýtajme sa, kam tie peniaze idú? Robotníci
nedostali ani o halier vyššie mzdy, než mali pred
tým. Daní ani o halier viac neplatili cementárski
fabrikanti, než zaplatili pred tým, a zo suroviny
snáď niektoré chemikálie, ktoré
sú k tomu potrebné, snáď o nejaké
to procento stúply, o nejaké procento boly drahšie.
Ale v celku cena cementu stúpla takmer o 100 %, a teraz
touto cestou bola z peňazí robotníkov a vôbec
zamestnancov, ktorí upisovali pôžičku
na obranu štátu, veľká čiastka
dávaná do nedobytných pokladníc cementárskeho
kartelu. A jestli snáď budú československé
hranice špatne opevnené v dôsledku toho, že
je cement drahý, a jestli snáď nebudú
dostatočné kryty v mestách, nebudú
na tom niesť vinu tí, ktorí snáď
upisovali pôžičku - a nemôže sa im
vytýkať, že málo upisovali - ale niesť
budú na tom vinutí, ktorí cement takýmto
nehoráznym spôsobom zdražili, a samo sebou,
že bude na tom vinu niesť vláda, ktorá
sa nepostarala, aby zabránila takémuto vyderačskému
spôsobu, aby zamedzila takéto nekresťanské
zdražovanie.
Druhé odvetvie, pokiaľ sa týka železiarskeho
priemyslu, tu by som sa omedzil viac menej len na jeden podnik.
V rozpočtovej debate hodne sa hovorilo o tom, že keď
chce štát, vláda získať, poneváč
niektoré podniky nie sú rentabilné a dopláca
sa na ne, aby vraj tieto podniky boly predané a takýmto
spôso bom môže vraj vláda získať
peniaze na úhradu rozpočtu. Myslím, že
títo páni a zvlášť pán posl.
Beran, ktorý sa s touto otázkou zaoberal,
nemyslel toľko na získanie peňazí pre
obranu štátu, ale myslil viacej na to, aby sa tieto
podniky predaly, aby mohli súkromníci potom na tých
podnikoch, na ktoré sa teraz vraj dopláca, hodne
zarábať. Medzi týmito podniky bola uvedená
Podbrezová, že sa vraj na Podbrezovú dopláca.
A taktiež mal pravdepodobne pán posl. Beran
na mysli, aby sa Podbrezová taktiež predala, aby to
niektorá súkromná firma kúpila, poneváč
štát na to dopláca. Keď zistíme
pomery, v akých robotníci v podbrezovských
závodoch žijú, aké majú mzdy,
tak iste ťažko bude niečím odôvodniť,
že kde je tu podklad, aby sa na podbrezovské závody
doplácalo. Je síce pravda, že ako boly v minulosti
v Podbrezovej železiarne vedené, že myšlienka,
snaha šla k tomu, aby sa verejnosti dokázalo, že
sú závodom nerentabilným. Je známe,
že v podbrezovských železiarňach bol pred
tým riaditeľom pán dr Löwy. Tento pán
bol zamestnaný v podbrezovských železiarňach
ako vedúci, ale zároveň bol akcionárom
Vítkovických železiarieň, kde mal pomerne
dosť veľkú účastinu. Že potom
sa tento pán snažil, aby podbrezovské železiarne
v ničom nekonkurovaly vítkovickým železiarňam,
že, lepšie povedané, nebol to úradník,
ktorého tam dosadilo ministerstvo verejných prác,
ale že to bol úradník, ktorého si tam
dosadily vítkovické železiarne, aby takýmto
spôsobom úplne boly zruinované železiarne
v Podbrezovej.
Druhá takáto vec. Hovorí sa o doplácaní
na štátne podniky. Riadoteľom štátnych
lesov a statkov v Žarnovici bol inž. Kryška. Tento
pán bol potom preložený k riaditeľstvu
štátnych lesov a statkov do Solivár. Za krátku
dobu jestvovania v Solivare bol poslaný predčasne
do penzie. A skúmajme, prečo sa tak stalo. Stalo
sa to jednoducho preto, že tento pán v období
parlamentných volieb dostal nariadenie od agrárneho
kandidáta na poslanectvo, aby rozdelil toľko a toľko
dreva voličom agrárnej strany pred parlamentnými
voľbami. Tento pán to odmietol učiniť
a v dôsledku toho bol poslaný do penzie.
Teda to je len maličká ukázka. Predstavte
si, že súkromníci na lesy nedoplácajú,
no, nebolo by divu, keby štát doplácal, poneváč
keď za drevo sa kupujú voliči niektorej politickej
partaje, tak to znamená, že to bude podnik, ktorý
bude slúžiť jednej politickej strane, a potom
bude museť doplácať štát. Je potom
iste veľmi ťažké odôvodňovať
to tým, že je to nerentabilný podnik.
To isté je, keď vezmeme ešte podrobnejšie
Podbrezovú. Podbrezovskí robotníci si už
podali požiadavky, aby ich hospodárske postavenie,
ich mzdy boly zvýšené, ale doteraz sa nemôžu
dožiadať ani toho, aby vedeli, čo sa s ich požiadavkami
v otázke zvýšenia miezd stalo. Ba naopak, pomery
sú také, že smluva, ktorá bola pred
niekoľkými lety uzavretá, dodržovaná
nie je, priamo bezosmluvné pomery v závode jestvujú.