A s tohoto hlediska musíme právě co nejdůrazněji
odmítnouti nenasytnost našich Němců,
kteří, čím více jim dáváme,
tím více chtějí. V zájmu našich
hraničářů, v zájmu našich
českých obchodníků a živnostníků
v poněmčeném území je potřebí,
abychom se starali při projednávání
požadavků Němců v ČSR, o českého
obchodníka a živnostníka v našem uzavřeném
území tak, aby se cítil ve svém státě
opravdu doma, aby věděl, že v nás ve
všech má zde oporu a že máme dobrou vůli
a odvahu řešiti tyto věci tak, jak to potřebuje
bezpečnost a existence příslušníků
státního národa pro budoucnost.
Slavná sněmovno, jsou zde ještě jiné
bolesti, o kterých by se dalo hovořiti. Ale poněvadž
moje řečnická lhůta prošla, chci
uzavříti svůj krátký projev
jenom prohlášením, že pro úhradové
předlohy hlasovati nebudeme a nemůžeme, poněvadž
nás sama koalice svou kritikou přesvědčila,
že tyto předlohy nejsou propracovány a dopracovány
tak, aby stejnoměrně postihly všechno občanstvo.
Při tom jsme pevně přesvědčeni
a víme, co je naše povinnost, a stojíme zde,
strana nár. sjednocení, jako jediná strana,
která hájí soukromé podnikání
v tomto parlamentě, jako jediná strana individualistická,
která nemá doposud, a také po tom nebaží,
žádných konsumů, žádných
družstev ani žádného podobného
zatížení. Hlasujeme pro všechno, co národ
a stát potřebuje, ale postavíme se proti
všemu, co znamená prospěch nebo zájem
té které politické strany. Do doby, dokud
vy všichni si neuvědomíte, že je k tomu
potřebí odložiti trošku stranictví,
že je nutno nahraditi stranictví povinností
nebo srdcem tak, abyste se dohodovali nejenom v zájmu politických
stran, nýbrž v zájmu a prospěchu celého
státu a národa, do té doby bude v koalici
chaos, jako jest až dodnes. Všechny tyto věci
řešíte tak, jako když se dohodujete na
trhu. Ukazují to právě předlohy, které
jsou zastaveny v živnostenském a zemědělském
výboru. Na těchto předlohách je nejlépe
viděti, jak to v koalici neklape, ač ve vládě,
jak nám sdělil předseda živnostenského
výboru kol. Slavíček, tyto věci
byly přece dohodnuty. (Posl. Zeminová: My můžeme
míti vlastní, odchylný názor, my neaportujeme.)
Neříkám, jestli aportujete nebo neaportujete,
ale přes to, že to bylo dvakrát nebo třikrát
dohodnuto, a přes to, že byl třikrát
svolán živnostenský výbor, přece
se to neodhlasovalo. (Výkřiky posl. Vallo.) Pane
kolego Vallo, od vás se nedáme poučovat,
co máme dělat, stejně jako vy nám
nebudete, zaplať pánbůh, příkladem.
Vy jste pro nás, v našich očích, jako
komunistická strana největším nebezpečím
míru a také největším nebezpečím
našeho státu. Od vás se nedám, pane
kolego, poučovat o těchto věcech. Podívejte
se: Vezměte si pár "velkých pátků"
zpátky, jak se rychle přizpůsobujete ne v
zájmu státu, ne v zájmu národa, nýbrž
proto, poněvadž sledujete svůj vlastní
cíl a svůj vlastní prospěch. (Výkřiky
komunistických poslanců.)
Tedy z důvodů, které zde přednesl
přede mnou, maje více času, kol. inž.
dr Toušek a jež jsem doplnil, nebudeme pro úhradové
předlohy hlasovati. Při tom, jak jsem zdůraznil,
jsme a zůstáváme stranou, která je
ochotna státu dáti všechno, co k životu
svému potřebuje, a jsme ochotni spolupracovati s
každým, kdo bude podporovati soukromé podnikání,
s každým, kdo dobrou vůli doplní citem
a odstraní stranictví a osobní zájem
na řízení státním. (Potlesk
poslanců nár. sjednocení.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen p. posl. inž. Schwarz.
Dávám mu slovo.
Posl. inž. Schwarz: Slavná sněmovno!
Dříve než přikročím k
vlastnímu tematu, chci učiniti několik poznámek
k debatě a k událostem při ní v minulé
schůzi. Pokládám jako Čech za svoji
povinnost, abych upozornil kolegy, aby se více starali
o správnost svého jazyka, než o to, mluví-li
někdo správně jazykem jiným. Docela
stručně k debatě v lavicích dodávám,
že rusky dobře mluví i kdo mluví nářečím,
tak jako mluví česky, kde říká
"me sme me" a mluví nářečím
hanáckým. Podstata jazyka je v něčem
jiném. Ta je ve skladbě. (Posl. Révay:
To nebylo nářečí!) To bylo mluveno
správnou ruštinou, v některých případech
s výslovností maloruskou. (Posl. Révay:
Zeptejte se na to, pane kolego, nějakého filologa!)
Od vás se rusky asi učiti nebudu. (Posl.
Révay: Já od vás také ne!)
Konstatuji tedy, že opravdu by bylo na místě
... (Posl. Révay: Přijďte k nám a
naučte se!) ... Já jsem u vás mluvil
na tolika táborech rusky, a myslím, že s větším
úspěchem než vy, a jsem ochoten si to kdekoli
s vámi rozdat. (Posl. Révay: Tak přijďte!)
Můžeme to udělat.
Slavná sněmovno, řekl jsem, že by náležela
českým poslancům jaksi větší
péče o český jazyk, a ne o nějakou
výslovnost. Není zase malér, když někdo
řekne "praskí voličové"
a ne "pražští voličové".
Mluví zase česky, obecným jazykem. Ale hlavní
věc je, aby byla správnost jazyková v zákonech,
v písmě a správnost v tom, co činí
podstatu jazyka, ve skladbě. A tu s politováním
musím konstatovati, že ani ústava této
republiky není napsána správným českým
jazykem. Já jsem před lety už napsal ve "Frontě",
že nám Národní shromáždění,
vláda, úřady a soudy zavedly via facti německý
text zákonů jako autentický, protože
napořád se zákony vykládají
a soudy soudí nikoli podle českého smyslu,
českého znění, nýbrž podle
smyslu německého znění. Dávám
maličký příklad, příklad,
kterých bych mohl nalézti i v těchto předlohách
mnoho. V češtině, na rozdíl od němčiny,
když se mluví o nějakém ději,
vztahujícím se k budoucnosti, je třeba užíti
času budoucího. Když řeknu: Kdo rozbil
džbán, bude bit, tak to znamená, že ten
džbán už je rozbit, a ne, že kdyby byl rozbit,
bude potrestán, kdo to udělá. Mám
příklad zde: Umělá sladidla, která
byla vyrobena nebo dána do obchodu jiným způsobem,
než jak je uvedeno v tomto zákoně atd., propadají
ve prospěch státu. Dále: Zboží,
k jehož výrobě bylo použito umělých
sladidel bez povolení atd. To znamená v češtině
sladidla, která byla vyrobena před vydáním
tohoto zákona. Protože, kdyby se to mělo vztahovati
na ta, která budou vyrobena, musilo by se zde říci:
Umělá sladidla, která budou vyrobena nebo
dána do obchodu jiným způsobem ... propadnou
ve prospěch státu. Rovněž tak ve prospěch
státu propadá zboží, k jehož výrobě
se použije nebo bude použito ... a nikoliv "bylo
použito". Takřka šmahem naše zákony
podle českého smyslu a českého znění
mají platnost zpětnou. Pořád stíhame,
co někdo udělal, místo co udělá.
Tedy, pánové, na tuto věc si dát trochu
pozor je důležitější než sledovat
slovní obraty jednotlivců v této sněmovně.
A nyní přejdu k věci samé. Naše
stanovisko k úhradovým předlohám jsem
vyjádřil v rozpočtové debatě,
poněvadž již tam jsem prohlásil, proč
pro tento rozpočet nebudeme hlasovati, a jako jednu z příčin
jsem uvedl právě to, že v tomto rozpočtu
jsou již tyto úhradové osnovy zařazeny.
My jsme řekli, proč. My jsme upozornili - a já
jsem citoval cifry z účetní uzávěrky
za r. 1936 - jak se stamiliony bez schválení rozpočtu
vydávají na sanace. A nemohu si nevzpomenouti na
nedoslýchavost jednoho pana kolegy, který tu včera
tak horlivě hájil, tuším, lidovecká
družstva, a ne a ne uslyšet, když jsem se ho ptal,
co je s tou sanací lidoveckých družstev. V
té věci jsem podával interpelaci, to je okolnost,
na kterou by se nemělo zapomínat.
Už jsem tu řekl, že my nemůžeme dávat
souhlas k těm osnovám také proto, že
i po jiných stránkách vidíme nehospodárnost
ve státní správě, zbytečné
mrhání ohromnými penězi, a já
se k těm věcem aspoň ve stručnosti,
stačí-li mi čas, vrátím.
Když jsem vyslovoval pochybnost o dodržení tohoto
rozpočtu, pan zpravodaj v závěru tvrdil,
že to je přílišný pesimismus. Pravda,
dosud po všech 7 let to nikdy nedopadlo jako v rozpočtu,
ale tentokráte je prý tu jiná situace. To
byla krise, a teď najednou se hospodářský
stav stále zlepšuje. A my jsme tuto argumentaci slyšeli
i v odůvodnění pana zpravodaje dr Nováka.
Hospodářství unese prý tato nová
břemena proto, že se konjunktura zlepšuje. Konstatuji,
že tato tvrzení nejsou ničím odůvodněná.
Poslední index průmyslové výroby,
publikovaný v "Národohospodářském
obzoru" Maiwaldem, ukazuje už zase nesezonní
pokles průmyslové výroby. A když se
podíváme do celého světa, vidíme,
že je to zjev takřka všeobecný. V Americe
zejména nastává velmi prudký pokles.
Já jsem zde také upozorňoval, že v těch
konjukturních křivkách, v kterých
se právě sestavovaly ty různé konjunkturní
barometry, tato křivka kursovní vždycky předbíhala
vývoj cen zboží i vývoj trhu peněžního
(úrokové míry), a že tedy vzpomenutý
vývoj těchto burs peněžních na
celém světě je velmi vážným
mementem. Konstatuji tedy znovu: Není pravda, že bychom
měli nějakou záruku zlepšování
konjunktury v naší republice, a já bych řekl
hned: Těmito novými břemeny toto zlepšování
zcela jistě, kdyby se jinak bylo mohlo dostavit, zase zabrzdíme.
Slavná sněmovno! V projevech mnoha řečníků
byla konstatována nesoustavnost té hromádky
nových daní, které se nám předkládají.
To je další a vážná námitka.
My jsme slyšeli dokonce - zase v řeči pana
zpravodaje, že to neb ono je správné, ale že
na to teď není čas a že to by se muselo
dělat při novelisaci té minulé loňské
novelisace. (Předsednictví převzal místopředseda
dr Markovič.) Myslím, že horší
vysvědčení si tato sněmovna nemůže
dát, než když tu pan zpravodaj mluvil, že
je třeba novelisovat, co se novelisovalo loni. A tato nesoustavnost,
toto kupení nových a nových daní,
nových a nových ustanovení je prostě
výsměchem tomu, co slyšíme stále.
Já se podrobněji zmíním, poněvadž
to čteme i v odůvodnění těchto
daní: o řízeném a plánovitém
hospodářství.
Mluví se o řízení celého soukromého
hospodářství, a své vlastní
hospodářství stát nedovede plánovitě
spravovat a hospodaří tak, že hromadí
příštipky na příštipky.
Stačí všimnouti si této hromádky
daní. Je to totéž jako minule. Místo
zjednodušení a účelného vybavení
základních daní, aby se zvýšila
jistota postižení všech důchodů,
vymýšlejí se nové a nové daně,
jejichž celý výsledek se nevyrovná ani
trochu jenom rychlejšímu vybírání
daní starých. Kolek z karet má vynésti
2 mil. Kč. Podívejte se, jak ohromné daňové
odpisy se dělají i jednotlivým závodům!
Nemohu nevzpomenouti na jednu věc. Když se u nás
zaváděla dávka ze jmění, jak
mnoho a správné kritiky bylo sneseno, že se
základní chyba stala tehdy v tom, že se počítaly
slepice každé chalupnici, ale touto ohromnou prací
se promeškala lhůta k zachycení velikých
poválečných zisků a jmění
v této konjunktuře poválečné
vzniklých, a potom, když se daně měly
platit, tak právě poválečné
velké firmy, podle starého pravidla, jak nabyl,
tak pozbyl, po většině už byly na mizině
a platit nemohly nic. Táž chyba se opakuje stále
u jednotlivých nových daní. Zavádíme
celou soustavu nových daní, věcí,
které zatěžují úžasně
státní aparát, při tom si stěžujeme
na tu ohromnou nákladnost a na nemožnost proto platit
náležitě státní zaměstnance,
ale přiděláváme jim nové a
nové práce, a práce zbytečné,
naprosto neúměrné výsledku. Jestliže
to vytýkáme těmto osnovám, musíme
opět vytknouti, že právě jejich sestavení
je zase dokladem nedostatku toho, po čem stále voláme,
aby totiž politika státní v rozličných
oblastech se navzájem rozumně doplňovala,
ne tak, jak to děláme dosud my a jak se to dělalo,
že se nejdříve opatřovaly peníze
na stavbu silnic, a pak vydávaly zákony, aby se
po těch silnicích nemohlo jezdit, poněvadž
by to konkurovalo železnicím. Vidíme tutéž
věc při celém tom souboru nových daní.
Namátkou vybírám jeden příklad.
Vezměte si daň z tuků. P. posl. dr Brdlík
propagoval dávno zavedení velkých daní
na umělé tuky; odůvodňoval to zájmem
našeho zemědělství a navrhoval, jak
se snad, pánové, pamatujete, aby se to spotřebitelům
osladilo v pravém slova smyslu tím, že by se
snížila daň z cukru a že tedy, oč
by byly dražší tuky, o to by byl levnější
cukr. Že toto opatření by pomohlo zemědělství
jak po stránce tuků, tak po stránce řepy
cukrové, její výroby, poněvadž
zlevněním cukru by stoupl jeho konsum. Spotřebitel
by byl na tom stejně jako dříve. Proti tomu
se bojovalo, to se odmítalo, a výsledek je, že
vysoké daně na umělé tuky zavádíme,
ale cenu cukru nesnižujeme, neboli výsledek je horší,
než tehdy bylo navrhováno.
A vážení pánové, při tom
je ještě zajímavější věc.
Dosud se do těch tuků muselo míchat 5 % domácího
sádla. Je nepochybné, že na cenách výroby
živočišné má u nás zájem
především drobný zemědělec,
tedy ohromná majorita zemědělců. Politika
řízeného hospodářství,
jež se jevila v péči o vysoké ceny obilní,
už tím byla jednostranná, poněvadž
v celkové tržbě našeho zemědělství
nedělá obilí ani plnou 1/4, kdežto živočišná
výroba více než polovinu, u drobných
zemědělců, do nějakých 5 ha,
to dělá 90 %. Tedy péče o tento odbyt
živočišných výrobků je péčí
o široké vrstvy našeho zemědělství.
Vážená sněmovno, my nyní právě
škrtáme ustanovení o sádle. Jaký
to má význam? Když jsme mluvili minule o zvýšení
daně z tuků, upozorňoval jsem, jak ve skutečnosti
zůstává na papíře tvrzení,
že se nezdraží nejlevnější
umělé tuky, poněvadž se zase zhorší
jejich jakost, neboť o té tu není záruky.
Nyní dokonce zákonným ustanovením
zhoršujeme jakost umělých tuků v téže
době, kdy je zdražujeme, poněvadž je zbavujeme
sádla, dokonce domácího produktu, té
cenné součásti jejich. A to je věc,
která má dokonce význam nejen pro zemědělství,
nýbrž i pro odbyt našich výrobků
průmyslových, poněvadž potřebujeme
dovážet sádlo ze zemí Malé dohody,
Maďarska, abychom tam mohli prodati koks a jiné věci.
I této možnosti se tu zase zbavujeme. Vidíme
na tom klasický příklad neúčelnosti
při sestavování této kytičky
daňové.
Dám příklad jiný: daň z piva.
Je to velmi poučné, protože, jak jsme se dověděli
z memoranda drobných pivovarů, v původním
vládním návrhu se mělo zvýšiti
to, co stát dostává z piva, tím, že
by se zrušily výhody, jež podle ustanovení
z r. 1935 mají pivovary kartelované. Řekněme
to tak, jak to je, třebaže je to stylisováno,
"které přistoupily na kontingentní smlouvy".
Tyto pivovary přistoupily ke kartelu a mají dosud
daňovou slevu. To dělá u výčepního
piva 5 Kč, u ležáku 6 Kč, u speciálního
15 Kč na hektolitr.
V původním vládním návrhu měla
býti tato výhoda kartelových pivovarů
zrušena a měla k tomu přistoupiti ještě
přirážka daně z piva na pivovary, u
kterých stoupl výstav více než o 10
% proti r. 1923. Tato věc by byla nepostihla cenu piva
kromě ležáku, ceny by byly zůstaly stejné.
To padlo, ačkoliv to byla myšlenka jistě spravedlivá,
vybrati daň od těch, kteří na to mají,
zvláště když víme, že v kontingentní
smlouvě existuje vykupování kontingentů
a že se platí 10 Kč za 1 hl prodaného
kontingentu. Když velké pivovary mohou vykupovati
kontingenty za nic, ne za nějaké suroviny, nýbrž
za postoupený kontingent, mohou místo toho platiti
státu. Tato myšlenka ovšem padla a vrhlo se to
všecko na pivovary jednotně, a docela zřejmě
z doporučení výboru a z ustanovení
zákona je patrno, že to má zaplatiti spotřebitel.
Tu máte zase ukázku systematičnosti a plánovitosti
"řízení" našich hospodářských
poměrů. Nám klesla v krisi spotřeba
piva na hlavu asi o 1/3. Když bylo možno dosíci
vyššího konsumu a vyššího výnosu
daně z piva při větším konsumu,
tak konsum zase srazíme zdražením. Je to rozumná
politika? Když jsem mluvil o řízeném
hospodářství, kolikrát jsem tady upozorňoval
na základní chybu, že se totiž pořád
mluví, že je u nás nadvýroba a nadbytek,
že se nakazuje zmenšovati výrobu, ať jde
o výrobu živočišnou nebo obilní,
ačkoliv nadbytek je způsoben jenom poklesem konsumu
a správnou politikou by bylo, umožniti zvýšení
konsumu, a budeme muset dovážeti a nebudeme míti
žádné přeplněné sklady.
Vidíte však, že stát bohužel dělá
stále politiku, aby konsum stlačoval, místo
aby umožňoval jeho vzrůst.
Slavná sněmovno, dovolte mi, abych se tu dotkl některých
dat, která nám byla předložena. Pan
posl. dr Klapka nám tady povídal několik
zajímavých věcí. Především
srovnával činnost daňových odvolacích
komisí a napočítal, že asi 10.000 odvolání
vyřídily za 8 hodin, a počítal, kolik
vteřin připadlo na jedno. Myslím, že
by bývalo pro tento sbor poučnější,
kdyby si byl vypočítal, kolik milionů daní
připadne na jednu vteřinu projednávání
daňových osnov v tomto shromáždění.
Myslím, že by to byla podstatně vyšší
cifra než to, co připadlo tam na to jedno odvolání,
poněvadž tu najednou povolujeme nejen 1150 mil. nových
daní, nýbrž povolujeme 600 mil. zvýšených
přirážek k dani obratové a přepychové
a přirážek k dani důchodové.
To se všecko najednou, "jedním vrzem", lidově
řečeno, schvaluje za několik dní,
ačkoliv tu jde o sumy, které sahají, myslím,
asi ke 2 miliardám Kč.
Pan posl. dr Klapka nám chtěl také
trošičku osladit tu hořkou pilulku tím,
že srovnával, jak je důchod postižen nejvýše
v Anglii, ve Francii a jak u nás. Z lavice je zřejmo,
že pánové zde nějak nedoslýchají
- marně jsem se tázal p. poslance, jaké je
daňové minimum v Anglii. Odpověděl,
ano, tam jsou také vyšší průměrné
důchody, národní důchod. Nebudu vás
zdržovati, abych vám četl srovnání
ze všech možných zemí, které jsem
si připravil. Spokojím se s Anglií.
Podle výpočtů dr Smutného, který
se opírá o data Dresdner Bank v Berlíně
"Die wirtschaftlichen Kräfte der Welt", v Anglii
na hlavu připadá důchod 12.676 Kč
a v Československu 5096 Kč. Poměr, postavíme-li
důchod v Československu na roveň 100, je
v Anglii 249. Průměrný důchod je tam
2.5krát vyšší. V Americe, jak víte,
jest skoro 5krát vyšší. Jenomže máme
daňové minimum 7000 Kč a v Anglii - musím
se tu spolehnouti na paměť, poněvadž už
jsem neměl čas si to vyhledati - je to asi 40.000
Kč. Kdežto podle poměrů národního
důchodu by to mělo býti 2.5krát tolik,
anebo obráceně, když vycházíme
z jejich minima, by minimum u nás mělo dělati
nějakých 16.000 Kč a ne 7000 Kč. Na
tom máme nejlepší obrázek, že v
poměru k výši národního důchodu
jest u nás zatížení podstatně
vyšší, zejména pokud jde o drobné,
široké vrstvy.
Pan dr Novák byl toho mínění,
že v rychlosti, s jakou se projednávají tyto
osnovy u nás, se jeví vlastenectví našeho
občanstva, že to je prý odpověď
i cizině. Promiňte mi, já jsem jiného
názoru. Jsem toho názoru, že se v tom projevuje
naprostá neodpovědnost. Taková nová
břemena přijímati a odůvodňovati
je potom ještě tak, že to snad nebude únosné,
ale možná, že konjunktura se zlepší
a proto se to unese, nebo jiný argument, který tu
byl přednášen: vždyť to zavádíme
zatím letos; když se ukáže, že je
to neúnosné, tak se to může zase změniti!
Slavná sněmovno, co to znamená? To znamená,
že ti, kdo sami povolují a zavádějí
tato nová břemena, nemají žádné
představy o jejich skutečných účincích
na celé národní hospodářství.
Ale cožpak život národa je nějaký
králík, aby se s ním mohly dělati
pokusy? No, snad to vydrží, a když ne, tak to
zase budeme měniti. To je rozvrat výroby, znemožnění
kalkulace, to nám může způsobiti novou
vlnu nezaměstnanosti se všemi následky, které
by potom zatížily rozpočet státu daleko
více, než co by ta daň eventuálně
vynesla.
Jedna věc je velmi zajímavá. Proti mnohým
námitkám, jak tato daňová soustava
je nespravedlivá, se tu uvádělo, že
prý družstva platí daně právě
takové jako ty ostatní. Jenže ten pan řečník
zapomněl trochu na logiku. Nejdřív dokazoval,
že družstva platí stejné daně,
a pak řekl, že jsou pro rovnoprávnost, ale
když se zruší omezení obchodovati jen
se členy. Tak co? Říkal, že platí
stejné daně, a pak: my jsme pro to, abychom platili
stejné daně, když se zruší to omezení.
Tedy patrně dnes neplatíte stejné daně.
(Posl. Bezděk: Já jsem citoval hlasy živnostenských
družstev!) Podívejte se, pane kolego, nevím,
jaký to byl živnostenský list, po tom mně
nic není. Když jste to zde uváděl, tak
za tím stojíte. Zde nemohou mluviti nějaké
"živnostenské listy", zde mohou mluviti
jen členové tohoto shromáždění.
Patrně jste s tím souhlasil, když jste to uváděl.
Dávám malý příklad: Mám
tu bilanci hospodářského družstva v
Čes. Brodě za listopad 1937. Zde se dočítáte,
že obrat dělal 200 mil. Kč. To však je
ten obrat účetní, příjmy i
vydání dohromady. Vezměme to na polovičku,
příjmy činí 100 mil. Kč. Na
daně zaplaceno 126.000 Kč. Při příjmu
100 mil. Kč 126.000 Kč! Viděl jsem bilanci
jiných družstev, družstevního mlýna,
který vykazoval 60 mil. Kč, na dani zaplaceno 42.000
Kč, a soukromého mlýna, jehož příjem
činil 600.000 Kč, na dani zaplaceno také
42.000 Kč, ačkoli příjem činil
1%. Pánové, to je mluva skutečnosti.