Dalším důsledkem jest nutnost vyplniti později
v praxi mnohé nedostatky a mezery prováděcími
nařízeními a dodatečnými výnosy
nebo přizpůsobiti praktické poměry
bezohlednými opatřeními k ustanovením.
I prováděcí nařízení
a výnosy se vydávají bez dotazu hospodářských
odborníků a libovůle úředníků
se systemisuje tajnými daňovými směrnicemi
a výnosovými předpisy. K tomu přistupuje,
že ministerstvo financí se často zdráhá
vydati autentické vysvětlení zákonných
textů, takže v praxí jsou libovolným
výkladem postižení nuceni jíti za těžkých
obětí až na správní soud, aniž
se jim často dostane patřičné ochrany
a aniž se na druhé straně správa podle
těchto rozhodnutí přizpůsobí.
To však vede k velké nejistotě úředníků
a ke zdlouhavému způsobu práce a dále
ke snaze zbaviti se v těžkých případech
co nejvíce odpovědnosti. Méně odpovědné
a méně těžké případy
se za to vyřizují s tím větším
chvatem a bezohledností, jen aby byl dosažen úkol
předepsaný nedávno zavedenými deníky.
Na kvalitu a správné vyřízení
prací se klade menší důraz, neboť
náklady tohoto písaření nesou přece
jen poplatníci. Že se zničí daňový
základ a hospodářství, zdá
se býti lhostejným. Na druhé straně
nejsou úředníci zatíženi většinou
přílišnými vědomostmi, které
by byly nutné k hladkému provádění
jejich úředního úkolu. K tomu často
přistupuje špatnými mzdovými a úředními
poměry podmíněný nedostatek horlivosti,
jakož i zastaralá forma vedení knih berního
úřadu, čímž se často ztrácejí
poplatníkům platební doklady. To vše
přímo křičí po důkladné
reformě. Místo toho se zatížení
a komplikovanost ještě zvětšuje. Tak se
rozmnožují stížnosti, rekursy a žaloby,
stoupají čísla spisů pro daňové
odvolací komise, jejichž cena se tím stává
ilusorní a jejichž dosavadní složení,
proti němuž byly a jsou stále stížnosti,
dokonce opravňuje podezření, že ruší
praxi vyměřovacích úřadů.
Stran toho můžeme přednésti oprávněné
žaloby především my, sudetští
Němci. Není také nyní žádné
ochrany, neboť se zavádějí přes
daňovou novelu nesmyslná nadměrná
zdanění bez vytýkacího řízení
a trestní řízení bez postačujícího
podezření. Zbloudilou a ztrátovou zahraniční,
vnitřní a hospodářskou politikou vlády
přepiaté státní hospodářství,
na které iniciátoři a odpovědní
činitelé bohužel nemohou ničím
přispěti, vyžaduje zvýšení
daní a zavedení nových daní. Žádaného
výnosu se dosahuje násilnými prostředky
vymáhání, při jejichž používáni
jednotliví úředníci a daňoví
referenti prostě nedbají zákonných
předpisů, které tu jsou k ochraně
poplatníků, a pokoušejí se i cestou
domovních prohlídek opatřiti si důvody
k trestnímu stíhání. Tyto domovní
prohlídky nejsou ve většině případů
vůbec kryty zákonnými předpisy, neboť
daňové zákonodárství zná
pouze právo k prohlídce živnostenských
místností a ustanovení o t. zv. obligatorním
nahlížení do knih, což však neskýtá
žádný podklad k prohlídce provozoven,
obzvláště pak ne soukromých bytů.
Nejsmutnější však je kapitola exekucí,
při nichž se skoro vůbec nečiní
rozdíl mezi soukromým vlastnictvím a provozovacími
prostředky. Pro směšně malé částky
daňových nedoplatků se provádějí
zabavení a dražby, marní se jmění,
vynucují se převody majetku ve smyslu počešťovacích
přání, zaviňuje se zastavení
závodů nebo způsobuje zadlužení,
které zničilo již tisíce závodů
jako daňových základů. Proti poškozování
jsme požadovali my, vedle jiných také z českého
tábora, právem ručení finančních
orgánů a úředníků za
odškodnění postižených, neboť
jen tím mohou býti zajištěni především
sudetskoněmečtí živnostníci a
poplatníci. Vláda musí vytvořiti toto
zajištění, musí však také
stanoviti mez zdanění, neboť zatížení
na daních, poplatcích a přirážkách
atd. již přestoupilo mez 1000 Kč na hlavu obyvatelstva,
což činí přes 25% národního
příjmu.
Protože jest zdanění v sudetskoněmeckém
území vyšší více než
o třetinu než průměrně ve státě,
znamená to daňové zatížen skoro
40%. Zdanění 12 novými daněmi jde
u nás úplně na útraty podstaty a zamezuje
tím nejen vytváření reserv, nýbrž
musí zvýšiti zadlužení, to znamená,
že náklady jdou již na útraty pozdější
generace, která musí již mimo to převzíti
státní dluhy přes 3000 Kč na osobu
- nejvýše nesociální působení
demokracie.
Jestliže toto všechno vyžaduje nejostřejší
kritiky, pak nerovné zatížení přímo
k ní vyzývá. Stačí již,
že se daněmi musí vydržovati ještě
velký počet nevýnosných státních
závodů, státních statků a podniků,
jejichž prodejem by se získaly značné
prostředky k úhradě rozpočtového
schodku. Také zvláštní blahovůlí
vlády nebo jednotlivých koaličních
stran udržovaná hospodářská zařízení,
konsumní spolky, jednotkové obchody, pobočky
velkých závodů mají nerovně
přednostní postavení, pokud jde o zdanění.
Obzvláště konsumní spolky požívají
daňových, poplatkových a dopravních
úlev a předností při rozdělování
kontingentu státní vyživovací akce.
Nad to mají ještě subvence, které jim
na škodu hospodářství zajišťují
monopolní postavení. Těmito výhodami,
které jim byly podle obchodního a družstevního
práva ještě nařízením
čís. 116/1935 Sb. z. a n. rozšířeny,
mají při soutěži takové výhody,
které musíme již označiti jako nekalé.
Poruchy trhu zvýšením rabatu a kontingentní
výhody se projevují především
proti maloobchodu a řemeslu, které musí beztak
krýti daňový schodek a které se tím
dvojnásobně zatěžují.
To jest nejen nespravedlivé, nýbrž i nemorální
a škodlivé pro hospodářství a
jeho budující síly. Destruktivní živly
mohou u nás patrně činiti vše, jen když
mají značku koalice a odpovídají patentovaným
dogmatům. Není dosti na tom, tyto obročnické
podniky dostávají ještě subvence, které
jdou do set milionů a které se musejí rovněž
získati vyšším zdaněním
živnostníků. Jest nehorázné,
že tyto tendence jsou jako podstaty demokratického
smýšlení pod ochranou zákona na ochranu
republiky. Nemohou-li tyto známky úpadku varovati,
musí naše hospodářství zahynouti.
Avšak lidé, kteří jako živnostníci
chrání svou pílí, svými schopnostmi
a svými závody kořeny celé naší
technické produkce a póly sil hospodářského
vývoje a další výstavby, se bezohledně
vydávají všanc svévolným zásahům
úřadů a celému tlaku zákonů.
Dokonce i v českém táboře, kde jest
možnost odškodnění jinými cestami,
se poznává nebezpečí, i když
se jde často ještě oklikou při uplatňování
přání. V podstatě se tím však
nic nemění, naopak se vydávají stále
nová ustanovení, která lze vůbec pojímati
jen jako tresty za provozování živností.
Takovými tresty nejostřejší míry
jest nadměrné zdanění. Již normální
zdanění podle nových zákonů,
podle kterých mají živnostníci platiti
3krát tolik co osoby s pevným platem, jest nesmírné
zatížení. V sudetskoněmeckém
území se zadržuje útěk od živností,
který by tím byl podmíněn, jen hospodářskou
nouzí, v českém území ovšem
tohoto zadržování není. Do těchto
pásem menšího odporu pak vniknou živly,
rušící trh a hospodářství,
tím hlouběji. Škody, které tím
vznikají, se neodstraní žádnými
zákony a žádným opatřením,
neboť proti hospodářské smrti není
léku. Vykořisťováním živností
se vyhlubuje hospodářství zevnitř.
Zchudlí živnostníci se ponechají bez
pomoci svému neutěšenému osudu. Pro
ně není sociální péče,
státní stravovací akce, starobního
pojištění. Ve svém boji nejen o sebe,
nýbrž i o opětný hospodářský
vzestup jsou opuštěni. Mnoho států ochrannými
opatřeními pro řemesla a jednotlivé
obchody zastavilo jim hrozící nebezpečí.
V mnohých státech se věnuje podpoře
živností zvláštní pozornost.
U nás se nečiní nic podobného. Položka,
kterou má ministr pro průmysl, obchod a živnosti
k disposici na podporu živností, jest tak nepatrná,
že připadá na živnostníka asi 40
haléřů ročně, ačkoliv
každý odevzdá průměrně
10.000násobek daní ročně. Právě
tak špatně jest postaráno o pokračovací
školství, které stále ještě
čeká na úpravu zákonem. Dosud předložený
návrh zákona není přijatelný,
neboť chce přesunouti největší
část nákladů na obce a živnostníky.
Při dnešním subvencování jsou
sudetští Němci zvláště v
nevýhodě. Zemská správa dala nyní
pro Čechy a Slezsko k disposici pro české
pokračovací školy 93.000 Kč subvencí,
pro německé však jen 3.000 Kč, to znamená
na německého žáka asi 20 haléřů
ročně.
Stejné žaloby se přednášejí
i stran živnostenského úvěru. Ženete
živnostníky do největšího zadlužení,
aniž byste učinili zadlužení tak snesitelným,
aby nebyly ohroženy provozovny. Může se říci,
že jest to nejnesmyslnější hospodářská
metoda, která existuje, nechá-li sedlák zahynouti
hladem dojnou krávu, ze které žije. Novému
ministru pro průmysl, obchod a živnosti panu Mlčochovi,
který nastupuje svůj úřad za těchto
poměrů, k tomu nemůžeme gratulovati.
Přebírá velké břemeno a velkou
odpovědnost. Očekává se od něho
mnoho, především, aby zamezil další
poškozování živností, čímž
by mohl velmi přispěti ke zlepšení hospodářských
poměrů. Poměry při jeho nastoupení
v úřad jsou však málo slibné.
Nové daňové zákony přinášejí
těžká břemena, pro která se živnostem
nepovolila ani stříbrná neděle k prodeji,
aby se aspoň trochu zvětšil obrat, jak se ukázalo
v minulém roce. Sama propagační cena tohoto
dne jest již značná.
Přání živnostníků se však
patrně zahazují a sdílejí stejný
osud jako přání a požadavky sudetských
Němců. Pod stůl se zahazují všechny
ty tisíce a tisíce resolucí, které
se ročně podávají, které proběhnou
pouze jako na běžícím pásu -
a jest pochybné, zda se tak vždy děje - živnostenským
výborem, aby se jim dostalo na konec tichého pohřbu
v archivu ministerstev.
Když se živnostníci pokusí zlepšiti
svou situaci sami, svépomocí, osvětou, propagandou,
společenstvy a spoluprací, naráží
to na nejostřejší odpor nejen úřadů,
nýbrž především na odpor konsumentů,
těšících se přízni vlády.
Zakázaly se soutěže výkladních
skříní, byly zabaveny propagační
letáky, ztížena propagační opatření,
avšak každá vydělaná koruna se
téměř ihned zároveň zdaňuje.
Doufejme, že se podaří novému ministru
pro průmysl, obchod a živnosti zastaviti aspoň
v budoucnosti vyšší zdaňování,
aby si živnostníci mohli později gratulovati
k svému ministru pro průmysl, obchod a živnosti
a mohli právem říci, že byl jejich ministrem.
Vláda nechť v poslední minutě uzná,
že podřezává hospodářskou
větev, na které sedí. Žádáme
se vším důrazem své právo, pro
živnosti stejnou ochranu a stejné podmínky
soutěže, odpovídající jejich
významu a jejich obětem i přiměřený
ohled se strany státu, odpovídající
jejich platům pro stát podle zásady: Stejná
práva, stejné povinnosti. (Potlesk poslanců
strany sudetskoněmecké.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen pan posl. Knebort.
Dávám mu slovo.
Posl. Knebort: Slavná sněmovno!
Kdybych jako příslušník nár.
sjednocení měl hodnotiti debatu, která zde
byla k úhradovým předlohám vedena
tak, jak je vyslovována a vyjadřována ústy
koaličních stran, vyvolalo by to hroznou nevoli
v řadách všech koaličníků.
Referenti a příslušníci koaličních
stran sami odsoudili úhradové předlohy svojí
velkou kritikou a tak nám usnadnili celou kritiku. Tak
na př. s tohoto místa nám jako mluvčí
a referent koaličních stran pan posl. dr Novák
tak krásně škubal tu československou
husu a dokazoval na tomto příkladě, jakým
bolestivým a choulostivým způsobem se úhradové
předlohy provádějí. K tomu musím
jako příslušník oposiční
strany říci, že tento způsob vyjadřování
byl tak jadrný a ukazoval na nedostatek propracovanosti
úhradových osnov, i velké nebezpečí
v následcích, které budou úhradové
předlohy míti. Pan dr Novák jenom
zapomněl k tomu přidati, že se velmi často
stává, že takto oškubaná, nebo
řekněme někdy také podškubnutá
husa se dostane na trochu ostřejší vítr
a podškubání nevydrží.
Naproti tomu pan posl. Vičánek kritisoval
tyto předlohy s toho stanoviska, že je to všechno
tak, jak to navrhuje koalice, děláno ne dost promyšleně
a že se zde s tohoto místa velmi mluví o klesající
krisi a při tom že tuto vzestupnou tendenci, která
je, ještě nepocítili gážisté
a státní zaměstnanci. Ježto nemohu,
maje jenom 17 minut, rozvinouti všechny tyto otázky,
připomínám, že jest stanovisko pana
posl. Vičánka velmi správné
a pravdivé, že vzestupnou tendenci u nás ještě
nepocítil ani pracující lid, ani gážisté,
ani státní zaměstnanci, ale tím méně
také živnostníci a obchodníci. Nelze
tedy za takovéhoto stavu předkládati úhradové
osnovy, které se stanoviska všeobecného jsou
osnovami výhradně spotřebními a postihnou
nejširší lidové vrstvy, sice nastane zdražení,
které nepřispěje k uklidnění.
Poněvadž se zde pro samá vyjednávání
stanovila velmi krátká lhůta a celé
jednání běží za dost slabé
účasti pánů poslanců, tím
větší je očekávání
se strany poplatníků, a proto tyto osnovy vzbuzují
strach a obavy v řadách poplatníků.
Bylo si zde z řad koaličníků velmi
trpce stěžováno na řadu úhradových
předloh, a to je největší obžalobou
celého tohoto souboru úhradových předloh,
že i když máte dohromady dobrou vůli,
neměli jste a nedali jste sami sobě ani nám
všem tolik času, aby byla možnost tyto úhradové
předlohy upraviti takovým způsobem, aby nepostihly
právě ty, na něž se v posledních
letech stále nakládají největší
břemena. Při všech předlohách
úhradových i při samém rozpočtu
bylo viděti, a je to viděti v celém koaličním
jednání, jaký je nesoulad zde mezi koalicí.
Bylo viděti, že se zde stále pokračuje
privilegovaně, že je zde řada věcí,
kterými by se úhradové předlohy mohly
zmírniti, že jsou zde otázky, kde by stát
mohl získati daleko větší přínos
a finanční správa by mohla získati
daleko víc, že je zde stále jedna jediná
snaha, řešiti všecky tyto věci s hlediska
čistě stranického, ale nikoli státu
prospěšného.
Vítám jako zástupce živnostnictva při
nár. sjednocení, že jsme se aspoň dočkali,
že tentokrát přece jenom zde byl jeden muž,
který měl dobrou vůli a snahu, byl to ministr
financí, který při projednávání
rozpočtu se odvážil také podati návrh,
kde hleděl, aby byly postiženy nejenom kruhy výrobní,
podnikatelské, živnostenské, nýbrž
aby také byly postiženy konsumy a družstva, toto
kolektivní podnikání, kterémužto
řešení se stále vyhýbáte.
Ovšem tento jeho dobrý námět, který
s našeho hlediska jistě vítáme a který
by přispěl k uklidnění a vyrovnání
mezi soukromým podnikáním a lepší
soutěživostí, padl, nebyl akceptován.
Nár. sjednocení podalo loňského roku
sněmovně návrh, ve kterém žádalo,
aby byly konsumy a družstva daňově zrovnoprávněny,
ale i tento návrh padl, nebyl přijat proto, že
byl podán oposiční stranou. V rozpočtovém
výboru podal dr Štůla jako mluvčí
naší strany resoluci, ve které také
žádal, aby konsumy a družstva byly daňově
zrovnoprávněny, a i tato resoluce padla. Není
zde dobré vůle, i když všichni o tom hovoříme,
že musí býti postiženy všechny vrstvy,
resp. že musí na obranu státu přispěti
všechny vrstvy stejnoměrně. Není zde
dobrá vůle postihnouti právě tyto
podniky, které dnes jsou, řekněme, kapitálově
a mocensky jedněmi z největších. Není
zde dobrá vůle tyto věci řešiti,
ačkoliv se o nich velmi často hovoří,
protože by jejich řešení zasáhlo
příliš hluboko do stran, konsumy a družstva
vlastnících.
Dovolte mi, abych pro krátkost času jenom zběžně
se dotkl otázky, která se týká daně
z piva a daně z vína. O tom, jaký je chaos
v koalici, jak tyto věci jsou rychle projednávány
a přesto nedostatečně, svědčí,
že ještě teď, právě před
několika snad minutami, byly podány k dani z vína
pozměňovací návrhy se strany koalice,
teď, když se už o této celé věci
jedná po dva dny v této sněmovně,
přichází se změnami - doklad nedomyšlenosti.
Dovolte, abych přičinil několik poznámek
k dani z piva, při které jde o zdražení
10 haléřů na 1 litru. Jestliže při
této dani z piva se znovu tam vsunuje pasus, o kterém
se v důvodové zprávě praví,
že bude muset naše státní mincovna razit
více pětihaléřů a pětadvacetihaléřů,
tu postihuje živnostníky, v daném případě
hostinské, restauratéry, hoteliéry a kavárníky
jedním znakem, který by neměl býti
takto veřejně publikován. Vy totiž už
máte předem obavu z toho, aby si tento hostinský
nebo živnostník, který má s pivem co
dělat, snad těch 5 haléřů nepřipočítal.
Za nynějších tíživých okolností
a těžkých poměrů existenčních
v živnostech hostinských nemusíte míti
obavu, že by se této věci zneužilo. Právě
zákon o dani z piva, kterým se tento tekutý
chléb, jak jste je sami nazvali, zdražuje, bude působiti
v těchto hostinských existencích ještě
hůře, poněvadž poklesne výstav,
poklesne odběr a tyto hostinské živnosti budou
zeti ještě daleko větší prázdnotou
nežli dodnes. A proto není správné,
jestliže úhradové předlohy dávají
náznak, jako by živnostník a obchodník
byl zdražovatelem. Zvláště se upozorňuje
na to, že je potřebí vydati více 5haléřů
a 25haléřů, aby zde nebyl překročen
zákon. Podívejte se dobře na všechny
věci, které by bylo radno revidovati tam, kde by
byla tato opatrnost na místě, tam, kde by to bylo
bývalo vyneslo státu veliké miliony. Na tyto
věci je třeba dobře dohlédnouti, tam
by se dalo ještě mnoho peněz ušetřiti.
Ale v takovýchto případech a takovým
způsobem postupovati, jako tomu jest při dani z
piva, jistě není dobré ani v zájmu
spravedlnosti k tomuto stavu.
Všichni občané tohoto státu a i my jako
oposiční strana víme, že obrana státu
a stát sám potřebuje v této chvíli
silnou a velikou armádu. O té věci nás
nemusí nikdo poučovati. My jsme dávno před
tím, než jste přišli vy sami, došli
k názoru, že je potřebí vybudovati armádu.
Dávno před tím s tohoto místa naši
řečníci a zástupcové mluvili
a nabádali, že je potřebí, chceme-li
svůj stát udržeti, chceme-li udržeti jednotu
hranic a svobodu státu, silné, dobře vybudované
armády. Proto i dnes víme, co je potřebí,
a také náš poměr k armádě
je nejlepší. Věříme v naši
armádu, ale nemůžeme věřiti v
úhradové předlohy, které jste vy sami
s tohoto místa tak kritickými slovy posuzovali.
Musíte vzíti na vědomí, že všechny
úhradové předlohy budí velké
obavy, a výnos, který je zde předpokládán
úhradovými předlohami, je ohrožen právě
tím, že zdražení, kterým budou
všichni spotřebitelé postiženi, nedává
naději, že by výnos byl tak veliký,
jak to úhradové osnovy předpokládají.
A tu přichází zase další věc,
o které jste sami psali a hovořili, že budou
pravděpodobně po této oběti následovati
ještě oběti další.
Pan dr Klapka zde mluvil o tom, že se zneklidňuje
veřejnost tím, že přijdou ještě
další velmi těžká anebo snad tíživá
opatření, která budou v zájmu obrany
státu nutná. Odpusťte, tyto řeči
nepouštíme do veřejnosti my, nýbrž
o tom, co stát dnes od občana žádá
na obranu státu, že to nejsou oběti poslední,
o tom psaly socialistické časopisy, o tom psalo
"Právo lidu", psal o tom dr Meissner,
který jasně napsal, že tyto oběti, které
se na občanstvu československém žádají,
nejsou obětmi posledními.
Je nutno, abych se zde s tohoto místa dotkl ještě
jedné otázky. Jsou to věci, dotýkající
se punktací z 18. února. My jsme s této tribuny
slyšeli při debatě rozpočtové
i při debatě o úhradových osnovách
nový nápor Henleinovců, kteří
bezpodmínečně trvají na tom, aby jejich
požadavky byly splněny, kteří stále
ještě nejsou dosti nasyceni. A musíme s tohoto
místa znovu zdůrazniti, i když to bylo řečeno
p. předsedou vlády a řadou jiných
význačných politiků, že svým
Němcům a menšinám dáváme
víc na úkor státního národa
československého, než je třeba. A čím
více jim dáváme, tím hůř
pro státní národ československý
a sám stát. A vidíme to v řadě
případů. První příklad,
který jsme uváděli a o kterém jsme
psali, je, jakým způsobem Henleinova strana postupuje
v poněmčeném území. Jde o útok
na české živnostníky a obchodníky,
kde tito byli přímo persekvováni a jsou vyřazováni
a vyháněni z poněmčeného území.
Druhá věc, kterou Henleinovci nastupují,
je stálé poukazování, že nejsou
zastoupeni dosti početně ve veřejných
úřadech. Náš senátní klub
podal včera v senátě návrh, ve kterém
žádal vládu a statisticky dokázal, jak
hrozivě vypadají tyto věci v poněmčeném
území. Henleinova strana, která pomalu vytlačila
českého živnostníka a obchodníka
z uzavřeného území, vyhání
odtamtud českého zaměstnance, ať veřejného
nebo jiného. Snaží se tímto způsobem
dobýti posic, aby tak měla pevnou půdu a
sílu pro budoucnost zajištěnu. Po těchto
požadavcích přijde bezpodmínečně
další požadavek, kterého se vy všichni
obáváte, požadavek autonomie Němců
v Československé republice.