Strašlivé poměry v každém směru
panují na poštách. Pošty zaměstnávají
dnes přibližně 46.000 zaměstnanců.
Číslice smluvních zaměstnanců
je zde přímo závratně vysoká.
Smluvní zaměstnanci jsou zaměstnanci přijatí
na denní plat a mohou býti kdykoliv propuštěni.
Je charakteristické pro sociální poměry
na našich poštách, že ze 46.000 všech
zaměstnanců plných 37 %, číselně
přibližně 17.000, je zaměstnáno
v poměru smluvním. Ale to není ještě
vše, pošty zavedly vedle smluvních a pomocných
sil ještě zvláštní kategorii t.
zv. neplně zaměstnaných sil, která
je ovšem neplně zaměstnána jenom na
papíře, aby bylo možno nějak zdůvodniti
žebrácké mzdy, které jsou těmto
zřízencům vypláceny a které
jsou fakticky veřejnou obžalobou poměru státu
k jeho zaměstnancům. Letošního roku
zaměstnávají na př. pošty více
než 4.200 neplně zaměstnaných poslů.
Plat takového neplně zaměstnaného
poštovního posla ve venkovských místech,
kde se těchto sil nejvíce používá,
činí od 133 Kč nejvýše do 561
Kč měsíčně. (Předsednictví
převzal místopředseda Langr.) Průměrné
platy těchto 4000 neplně zaměstnaných
zaměstnanců se pohybují kolem 390 Kč
měsíčně. A při tom je třeba
zdůrazniti, že ani platy plně zaměstnaných
poštovních poslů nejsou o mnoho větší.
Naše pošty pracují s vysokým ziskem. Jednak
došlo k pronikavému zvýšení tarifů,
jednak, jak patrno, dosahuje a stupňuje pošta své
zisky udržováním poměrů svých
zaměstnanců na životní úrovni,
která nemá u ostatních státních
a podnikových zaměstnanců příkladu.
Je povinností vlády, aby do těchto nemožných
a ostudných poměrů zasáhla. Je již
svrchovaný čas, aby kategorie neplně zaměstnaných
sil na poštách byla likvidována převodem
těchto zaměstnanců do normálního
pracovního poměru, který jim podle jejich
výkonu právem náleží.
Považuji za nutné říci několik
slov k otázce, která již drahnou dobu vyvolává
všeobecný odpor celé naší veřejnosti.
Jde o přijímání do státních
služeb. Se všech stran se ozývají stížnosti
a protesty, že se přijímání do
státních služeb děje způsobem
protekčním. Stalo se zvykem, že přijímání
do státních služeb se děje jen na politickou
legitimaci. Je zřejmo, že zásluhu o tyto s
hlediska obrany republiky strašlivé poměry
má především agrární reakce.
Přes demoralisující vliv, který tento
způsob přijímání do státních
služeb vykonává na naše poměry,
přes všechny stížnosti a všechny
protesty, které často vycházejí i
z demokratické části vládních
řad, se vláda pod tlakem své agrární
části dosud neodhodlala, aby zde zjednala nápravu.
Při této příležitosti se vší
rozhodností protestujeme proti tomu, že dodnes komunisté
při přijímání do státních
služeb jsou přecházeni a že dosud nebyly
odčiněny křivdy, které byly v minulosti
na komunistických zaměstnancích spáchány.
Konstatujeme, že jen u železničářů
tisíce členů Federace bylo předčasně
pensionováno jenom pro své důsledně
socialistické přesvědčení.
Přesto, že je všeobecně znám kladný
poměr komunistů k obraně republiky, a přesto,
že je již všeobecně uznáván,
vláda dosud tyto křivdy z minulosti, opět
pod nátlakem agrární reakce, neodčinila
a komunisté při přijímání
do státních služeb a velmi často i při
přijímání na opevňovací
práce jsou odmítáni. To se děje v
době, kdy agrární reakce nic nenamítá
a dokonce protežuje velmi často živly z řad
fašistické a henleinovské irredentistické
reakce. Upozorňujeme vládu, že považujeme
tento stav za neudržitelný a nesnesitelný,
a žádáme, aby tyto poměry byly upraveny
podle práva.
Podobné poměry jako na poštách a železnicích
jsou i mezi učiteli a u všech ostatních kategorií
veřejno-zaměstnaneckých. Za této situace
a za těchto poměrů byly požadavky, jež
předložilo Pracovní souručenství,
vrcholný orgán státně-zaměstnaneckých
odborových organisací, letos na podzim vládě,
požadavky opravdu minimální. Pracovní
souručenství žádalo předně,
aby vláda zrušila platové srážky
a ostatní úsporná opatření,
aby vláda vydala vládní nařízení
k §§ 25 a 210 platového zákona, jímž
by byla zavedena kategorie zřízeneckých čekatelů
ve smyslu platového zákona, a konečně
Pracovní souručenství žádalo,
aby vláda vydala vládní nařízení
k §u 142 platového zákona, resp. k §u
23 zák. č. 104 z r. 1926, jímž by byly
definitivně zhodnoceny předchozí služby
a služba vojenská. I v tomto případě
je to podobně jako s požadavkem zřízeneckých
čekatelů. I zde veřejní zaměstnanci
čekají 11 let marně na úpravu, jež
jim byla platovým zákonem slíbena.
To jsou všechny požadavky, které letos Pracovní
souručenství předložilo vládě
a jichž splnění se státní zaměstnanci
domáhají. Přes to, že tyto požadavky
jsou krajně umírněné, jest patrno
ze všech projevů vlády, stejně jako
z projednávané dnes a vládou předložené
osnovy zákona o úsporných opatřeních,
že vláda se staví ke všem těmto
požadavkům odmítavě. Vládní
návrh zákona přes všechny sliby a přes
těžké poměry veřejných
zaměstnanců srážky z platů znovu
prodlužuje. Snížení srážek
podle zákona č. 204 z r. 1932 od 1. dubna a odbourání
zbylých srážek podle vládního
nařízení č. 252 z r. 1933 ve výši
0.8% jest bezvýznamné, poněvadž toto
zmírnění srážek jest tak nepatrné,
že jest v podstatě absorbováno nově
uzákoňovaným branným příspěvkem.
Mimořádnou křivdu přináší
tato osnova pensistům. Jim totiž přes všechny
protesty státních zaměstnanců a jejich
odborových organisací a přes všechny
zprostředkující návrhy není
přiznáno ani ono nedostatečné zmírnění
srážek, jež se dává od 1. dubna
aktivním zaměstnancům. Uvážíme-li
výši branného příspěvku,
vidíme, že tato osnova přináší
pensistům další zkrácení jejich
příjmů. Ale to není vše. Varujeme
pensisty a všechny veřejné zaměstnance.
Vše nasvědčuje tomu, že se připravuje
veliký útok na pense veřejných zaměstnanců.
Především o tom svědčí
projev předsedy vlády dr Hodži na konferenci
vlády se zástupci státně zaměstnaneckých
organisací v říjnu t. r. Zde předseda
vlády označil reformu celého pensijního
systému jako podmínku platové úpravy
aktivních zaměstnanců. Svědčí
o tom dále důvodová zpráva, která
byla připojena k původnímu znění
dnes projednávané osnovy, v níž se přímo
hrozilo radikálním zásahem do celého
pensijního systému. A konečně houževnatost,
s jakou ministerstvo financí se bránilo vyjíti
vstříc požadavkům pensistů v
otázce srážek, a rozhodnost, s jakou je na
konec odmítlo, to vše mluví jasně o
tom, že vláda se vážně zabývá
plánem zhoršiti pense veřejných zaměstnanců.
Všichni státní zaměstnanci musí
býti připraveni, aby si své právo
na pensi uhájili.
Osnova dnes projednávaného zákona odmítá
i požadavky státně-zaměstnaneckých
organisací a státních zaměstnanců,
pokud jde o vánoční příspěvek.
Systém remunerací, který byl v posledních
letech zaveden jako individuální odměna namísto
vánočního příspěvku,
budí mezi státními zaměstnanci roztrpčení
a odpor. Státně-zaměstnanecké organisace
právem poukazují, že remunerace ve většině
případů jsou vypláceny libovolně
a protekčně a že vedou mezi státními
zaměstnanci jen k zbytečným rozbrojům
a nevraživosti. Státně-zaměstnanecké
organisace žádaly, aby prostředky k těmto
účelům uvolněné rozděleny
byly poměrně všem státním zaměstnancům.
Jak již řečeno, ani zde, ač to nebylo
spojeno se žádnými novými výdaji,
vláda státním zaměstnancům
nevyhověla.
Výhoda, která vyplývá z §u 26
této osnovy pro malou část obecních
zaměstnanců a zaměstnanců obecních
podniků, daleko nevyvažuje skutečnost, že
vláda touto osnovou jako celkem se staví k požadavkům
veřejných zaměstnanců zády.
Pokud se týče §u 26, který těm
samosprávným korporacím, které mají
vyrovnaný rozpočet, ukládá, aby srážky
z platů zrušily, máme zprávy, že
v tomto směru uplatňují se vlivy a snahy,
které se domáhají, aby i tato výhoda
pro některé obecní zaměstnance z předložené
osnovy zákona zmizela. Upozorňujeme na to obecní
zaměstnance včas a říkáme jim,
že musí býti v pohotovosti, aby tuto vymoženost,
jedinou vymoženost, kterou obecním zaměstnancům
tato osnova přináší, byli připraveni
uhájiti.
Prodloužení krisových srážek u
veřejných zaměstnanců vrhne nutně
svoje stíny na život všeho dělnictva a
všech zaměstnanců. Není divu, že
uhlobaroni, kovobaroni a ostatní zaměstnavatelé
odpírají svému dělnictvu a svým
zaměstnancům vrátiti to, co jim za krise
vzali. Stát jako podnikatel jde všem zaměstnavatelům
příkladem vstříc. Stát svou
mzdovou politikou pochopitelně ovlivňuje celý
náš mzdový systém, celé naše
poměry mzdové v zemi. Vláda prodlužováním
krisových srážek u svých zaměstnanců
pomáhá takto držet u nás mzdy na krisové
úrovni a béře na sebe odpovědnost
za celou nespokojenost, kterou tento stav v době rostoucí
drahoty mezi dělnictvem a zaměstnanci pochopitelně
vyvolává.
Vláda se snaží brániti tato svá
opatření poukazem na potřeby obrany země.
Odmítáme tento argument se vší rozhodností.
Takováto opatření obraně republiky
nejen neposlouží, nýbrž naopak ji poškozují.
Obrana republiky vyžaduje v dnešní době
především, aby byly uspokojeny nejnaléhavější
materiální potřeby lidových mas a
aby byla rychle zvýšena životní úroveň
a tím také spokojenost našeho lidu. To je to,
co dnes obrana republiky především potřebuje.
Mimořádné výdaje spojené s
obranou země musí platiti ti, kteří
na to mají, musí platiti karteláři,
zbrojaři, bursiáni, lihovarníci a cukrovarníci,
velkoprůmysl, velkobanky a velkostatkáři.
Lid je také odhodlán dát to, co má,
lid je připraven brániti republiku svými
životy.
Víme, že takovéto pojetí obrany země
je pravicové části naší vlády
cizí. Víme, že to jest tato pravicová
část vlády, která vtiskla rozpočtu
a všem úhradovým předlohám tento
protilidový a lidu a republice nepřátelský
ráz, Státní zaměstnanci, tak jako
všechen lid, musí si dobře uvědomiti,
že jeho nepřátelé stojí na pravici.
Státní zaměstnanci společně
se vším pracujícím lidem musí
přispěti k tomu, aby tento dnešní protilidový
režim, obraně republiky tak nepřátelský,
byl u nás odstraněn a aby i u nás z jednoty
lidu proti reakci a boháčům vyrostla opravdu
lidová a levicová vláda.
Ze všech důvodů, které jsem zde uvedl,
my komunisté předloženou osnovu zákona
o úsporných opatřeních odmítáme.
V souhlase s našimi návrhy podanými při
projednávání rozpočtu a s návrhy
předloženými při finančním
zákonu, v nichž jsme prokázali zbytečnost
srážkového zákona, navrhujeme sněmovně,
aby přes osnovu zákona o úsporných
opatřeních přešla k dennímu pořadu.
(Potlesk poslanců strany komunistické.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen p. posl. inž. Peschka.
Dávám mu slovo.
Posl. inž. Peschka (německy): Pánové!
Vaše výzva, kterou vyslovili na prosazení 12
nových daní skoro jednotně zpravodajové
a koaliční řečníci, se obrací
s heslem obrany státu obzvláště na obětavost
státního obyvatelstva. Svobodná vůle,
kterou předpokládá každá oběť,
se však ihned zabíjí daňovou povinností.
K tomu přistupuje, že nebudou všichni poplatníci
postiženi stejnou měrou a že se všem nedostane
stejných podílů na oběhu daňových
peněz. Tyto bezpodmínečné nutnosti
a předpoklady souhlasí u nových daňových
požadavků právě tak málo jako
u starých. Daňová nerovnost jest u nových
daňových osnov skoro ještě větší
a vytváří u různých příjmových
skupin při stejném příjmu v placení
poměr 1:3 a výše. Ve vyměřovací
praxi, kterou jsme s dostatek poznali, se určitě
vytvoří tento poměr ještě nepříznivěji.
Nesčetné stížnosti z kruhů poplatníků
daní a dávek obzvláště na vyměřovací
praxi ukazují, že finanční správa
nebyla dodnes s to vyhověti morálním a zákonitým
požadavkům daňové rovnosti. Pro nestejné
a nespravedlivé vymáhání daní
byl a jest starý nepoměr mezi úkony v sudetskoněmeckém
území a úkony v českém území.
U nás činí, jak jsme již často
zdůraznili a opět musíme zdůrazniti,
kvota na osobu samých přímých daní
přes 200 Kč ročně, v okresích
Karlovy Vary, Liberec, Ústí n. L. dokonce 215 Kč,
v českém území však, dokonce
v bohatých okresích jako Hradec Králové,
Náchod, Plzeň, Pardubice jen něco přes
100 Kč. Vynucené úkony, které mají
v sudetskoněmecké oblasti skoro ráz kontribucí,
dosahují v nesčetných případech
u drobných poplatníků dokonce 50% příjmů,
ba často dokonce přesahují přiznaný
příjem. O tom bychom vám mohli uvésti
nespočetné příklady.
Nechci ani dnes přejíti tyto poměry a chci
vám znovu ukázati na jednotlivých příkladech,
jak ohromné jsou tyto nešvary. Řezník
v Č. Krumlově s obratem masa 52.000 kg ročně
musel loni platiti 16.746 Kč daní. Tedy za kg 3,20
Kč daně. Český řezník
v témže místě platil při 29.000
kg 5.480 Kč daní, tedy jen 1,90 Kč za kg.
Při tom má německý řezník
daňový nedoplatek 56.000 Kč, jak tomu za
takových poměrů ani nemohlo jinak býti,
avšak zároveň je zadlužen částkou
220.000 Kč. Přes to se mu nepovolil za těchto
okolností ani odpis 6.000 Kč. Řezník
v Chomutově s daňovým nedoplatkem 55.778
Kč přiznal v letech 1933 až 1935 základ
výdělkové daně ve výši
88.499 Kč 90 h, zatím co mu bylo předepsáno
na základu výdělkové daně 302.000
Kč, což se rovná vyššímu zdanění
o 3%. Při tom byl jeho roční daňový
předpis 30.000 Kč ročně, tedy více
než měl vůbec čistého výnosu.
Následkem toho bylo zadlužení v jediném
roce, v roce 1935, 45.000 Kč. Jeden klempíř
v Hořejším Starém Městě
byl zdaněn o 300% výše. Truhlář
v Srní u Kašperských Hor, který živí
9člennou rodinu, dostal při obratu 4.749 Kč
94 h v roce 1935 předepsánu daň 20.000 Kč,
ačkoliv zaplatil na daňový nedoplatek 6.
listopadu 1936 1.492 Kč 70 h 900 Kč, dostal 14.
ledna 1937 opět předpis ve výši 2.357
Kč 80 h. Jest záhadné, odkud berní
správa tato zvýšení bere. Hostinský
v Temném Dole u Trutnova, který propachtoval svůj
hostinec za 670 Kč a měl daňový nedoplatek
3.526 Kč, byl se svou žádostí o odpis
odmítnut a byla proti němu provedena exekuce. Právě
tak byla vypsána dražba na hostinec hostinského
ve Štětí, jehož daňový nedoplatek
činil 13.471 Kč 85 h při celkovém
nedoplatku 51.855 Kč. Malá továrna na obuv
ve Varnsdorfu, která zaplatila v letech 1924 až 1930
celkem 1,3 milionu Kč daní a která měla
v roce 1935 jen 436.220 Kč aktiv proti 954.869 Kč
pasiv, měla daňový nedoplatek 468.970 Kč
při předlužení 518.000 Kč.
Na tyto poměry se vůbec nedbá a klidně
se přihlíží, jak jsou závody
nuceny zastavovati výrobu. Obchodník se smíšeným
zbožím ve Frývaldově přiznal
v r. 1936 příjem 16.230 Kč. Předepsáno
má 61.000 Kč, při tom měl v r. 1935
ztrátu 1.639 Kč 60 h. Předpis daně
činil v r. 1936/37 22.766 Kč, tedy více než
přiznaný příjem. Drogista ve Frývaldově
s příjmem v r. 1936 25.514 Kč 80 h byl odhadnut
na 82.000 Kč, v r. 1935 obdržel daňový
předpis na 22.000 Kč a pro léta 1936/37 ve
výši 37.807 Kč 75 h, což se rovná
75% příjmu.
Takové z jevy, jaké mohu ukázati na jednotlivých
příkladech, jsou nesčetné. Právě
tak nesčetná jsou však bezohledná vymáhání
daňových předpisů. Tak se zabavily
jednomu zemědělci v Hůrkách u Kadaně
při držbě 6 ha půdy pro daňový
nedoplatek 700 Kč 3 tažné krávy a jedno
dobytče s 5 mladými. Jednomu zemědělci
v Čakovicích se zabavily pro daňový
nedoplatek 2.000 Kč 2 krávy a 2 vepři a mimo
to se provedla domovní prohlídka, při které
byly zabaveny hodiny, příbor atd., takže si
musel vypůjčiti 500 Kč, aby se jen vyhnul
zabavení zboží.
Jak berní úřady postupují vůči
poplatníkům, kdy tito mohou míti nějaký
prospěch, ukazuje případ ve Vejprtech, kde
tamní berní úřad uveřejnil
začátkem r. 1937 na vývěsní
tabuli seznam jmen s částkami a s udáním
lhůty 30. června 1937, bez dalšího textu.
Teprve při dotazu se ukázalo, že to má
býti seznam těch poplatníků, kteří
přeplatili a kteří měli býti
tímto listem vyzváni, aby si své přeplatky
vyzvedli, jinak že propadnou.
Vy, dámy a pánové s české strany,
jste vyslechli dosud všechny tyto stížnosti ne-li
s vnitřním uspokojením, tedy přece
jako nepříjemné jeremiády. Nebyli
jste však nikdy v podobné situaci a také jste
ji nikdy v českém území nepoznali.
Dali jste se snad vésti při větším
zatížení, které jste nám uložili
zákony jako pozemkovou reformou, reformou průmyslovou
a úvěrovou atd., nespravedlivou myšlenkou nápravy
nebo odplaty. Prvními kontribucemi proti mám jste
se nenasytili. Zdá se spíše, že jste tomu
přišli na chuť, neboť sudetští
Němci byli při tehdejších vnitropolitických
a zahraničně-politických poměrech
bez pomoci a vlivu.
Zatím jste se bohužel naučili zákonně
zbavovati platnosti zásady rovných práv a
povinností ve smyslu pravé demokracie a tvořili
jste pro naše území výjimečné
poměry, které se ještě zvyšují
přehnanou ostrostí svévolné správy.
Jen na finančních obětech státu musí
platiti sudetští Němci po léta přes
3 miliardy, které musejí nyní při
dalším zatížení dosáhnouti
při metodách vymáhání daní
meze 4 miliard, neboť nelze očekávati, že
by se berní úřad od nynějška
od těchto metod odchýlil. Pro vás, dámy
a pánové, to ovšem není nepříjemný
problém, spíše je to příjemné
ulehčení vlastních poměrů.
Neboť toto na nás vynucené, neslýchané
větší zatížení neplyne zpět
do našeho sudetskoněmeckého hospodářství,
o to se již postaráte odstrkováním ve
státní službě, při veřejných
dodávkách a pracích, při sanování
peněžních ústavů, ze kterého
se stává u nás v sudetoněmeckém
území vždy likvidace, při subvencích,
sociálních opatřeních atd. Tyto částky,
o které musíme platiti více a které
činí přes čtvrtinu veškerého
národního příjmu, plynou spíše
do českého hospodářství, které
je na tom při úkonech pro stát o tyto částky
lépe.
Co nám však při tom ke svému ulehčení
béřete, toho nás rádi ušetříte
na druhé straně při přiznání
práv a výhod státní přízně.
To celé pak nazýváte disciplinovanou demokracií;
právem však jen v tom smyslu, že nás trvale
pod heslem silné demokracie ve všech oborech našeho
života zcela nedemokratickými metodami co nejostřeji
disciplinujete. Nejhoršími disciplinárními
orgány jsou při tom berní úředníci,
berní vykonavatelé a státní policie
s četnictvem, jako rušitelé vůle k dorozumění.
Nové orgány, pro které byl zvýšen
rozpočet ministerstva vnitra o 164 milionů, nepotřebují
podle našeho mínění teprve výnosu
nové daně z mimořádných zisků.
Toto krytí si opatřují samy neslýchaně
ostrými správními a pořádkovými
tresty, jakož i dávkami za úřední
výkony jako mimořádné kontribuce,
které musejí přesahovati podle dosavadních
zpráv v sudetskoněmeckém území
100 milionů ročně. Libovůle berních
úředníků, která jest u nás
díky daňovému chaosu možná, jest
ještě výnosnější a činí
daňový problém státní vedle
národně-politického právního
problému druhým největším problémem
státu vůbec.
Léta se poukazuje na nutnost obsáhlé reformy
finanční správy a státní správy,
což teprve v poslední době uznal a zdůraznil
sám pan předseda vlády. Hospodářské
korporace podaly k reformě finanční správy
již řadu důkladně odůvodněných
návrhů. Až dosud však zmizela největší
část návrhů v archivech, pravděpodobně
proto, že mají malou vadu, že odpovídají
zásadě "stejná práva - stejné
povinnosti" a požadavku jasnosti a jednoznačnosti.
Následky libovůle a chaosu se ukazují také
v přetížení úřadů
a komisí, obzvláště tyto musejí
často vyřizovati rekursy v několika vteřinách.
Jiná příčina těchto nepořádků
jest již ve způsobu přípravy příslušných
zákonných návrhů. Místo aby
se návrhy předložily k posudku školeným
a zkušeným odborníkům hospodářských
organisací, tají se do poslední chvíle.
V parlamentě není následkem krátké
projednací doby možnost důkladného přepracování,
tím spíše, poněvadž se návrhy
již dříve politicky projednaly a změnami
by se vyšinula politická obchodní bilance z
rovnováhy.