Slavná sněmovno! My jsme uplatňovali ještě
další věc. Když se přišlo
s otázkou stavebního regresu, s kteroužto věcí
jsme v zásadě souhlasili, řekli jsme, že
stavební regres jako takový nemůže postihovati
chudáky nebo lidi sociálně slabé,
nýbrž že především a s celou
přísností musí postihnouti každého
a všechny, kteří v dobách, kdy nám
tekly peníze, na účet státu a na účet
chudého lidu si stavěli přepychové
vily a paláce. Toto stanovisko jsme uplatňovali
a říkali jsme: Regres bude třeba rozšířiti,
regres bude třeba prohloubiti dvěma směry.
Víme velmi dobře, jaké miliardy dal stát
k podpoře podnikání ať už kolektivního
anebo bankovního, jež často nestálo
za to, aby bylo drženo. Mnohé je ztraceno, ale v mnohých
případech právě podpora státní
znamenala záchranu těchto podniků, znamenala
jejich dnešní prosperitu, a proto jsme říkali:
když je tak zle, je nutno uvažovati, zda nejsou mravně
povinni vrátiti republice aspoň něco ti,
kterým republika tak štědrou rukou a na úkor
všech vrstev našeho lidu pomáhala. (Potlesk.)
Tato otázka zůstala otevřena. O tom,
že hledisko naše bylo správné, svědčil
nejlépe úvodník legionářského
orgánu "Národní osvobození",
ve kterém politický redaktor tohoto listu otázku
širšího regresu ventiloval tak, jak jsem ji já
právě zde formuloval.
A nyní, slavná sněmovno, k jednotlivým
úhradovým osnovám. Na místě
prvém je prodlužována přirážka
k dani z obratu, a je prodlužována proto, že
bez této přirážky, jak to zde bylo dobře
zpravodajem řečeno, se stát pro tuto dobu
neobejde. Při této příležitosti
považuji za nutné upozorniti, že do roka končí
platnost zákona o dani z obratu vůbec, zákona
o dani, která s hlediska drobného a středního
samostatně hospodařícího člověka,
pokud tuto daň nemá paušalovánu, je
daní nejnespravedlivější, protože
je to daň, již drobný a střední
řemeslník, živnostník a obchodník
nemůže na nikoho přenésti a kterou musí
velmi často a zejména v letech krise platiti také
ze svého prodělku. Jsme si vědomi dobře,
že v té chvíli, kdy přijde otázka
obratové daně na pořad, nebude situace taková,
aby obratová daň mohla bíti zrušena
nebo snížena. Ale jsme si také vědomi,
že zde není jiných vážných
důvodů kromě sobeckých zájmů
určitých mocenských skupin, jimž se
líbí dosavadní systém placení
obratové daně, které by bránily, aby
do roka nemohla býti provedena co nejširší
a pokud možno generální paušalisace obratové
daně při dovozu anebo u prvovýroby.(Potlesk.)
Slavná sněmovno, tento náš požadavek
není veden jen hlediskem stavovským, je veden také
smyslem pro dnešní situaci finanční
správy. Když mluvíte s daňovými
odborníky, dovídáte se od nich že je
to obratová daň, dosavadní způsob
jejího předpisování a vyměřování,
který pro berní správy a berní úřady,
ale také pro zemská finanční ředitelství
a pro samo ministerstvo financí znamená úžasnou
přítěž, a že provedení paušalisace
obratové daně, které - což loyálně
konstatuji - je zejména nynější pan
ministr financí dr Kalfus zásadním
stoupencem, bude znamenati především velmi
podstatnou úlevu finanční správy.
A nyní se podívejme na obratovou daň. Mám
zde několik čísel ze statistické zprávy
za období leden-září letošního
roku. Slavná sněmovno, v tomto období vynesla
obratová daň státní pokladně
okrouhle 1.900 mil. Kč, to znamená téměř
2 miliardy. A k jakým účelům musila
použíti finanční správa tohoto
enormního výnosu obratové daně? V
částce 1.506 milionů Kč, tedy, dámy
a pánové, ve zdrcující většině
musila použíti výnosu obratové daně
na účely jiné než přímo
státní a zejména jej musila použíti
k účelům a ve prospěch samosprávy.
O této věci mluvil nedávno sám p.
ministr dr Kalfusa řekl, srovnávaje finanční
situaci státu s finanční situací samosprávy,
že je nutno vedle uplatňování hledisek
úspornosti a hospodárnosti ve správě
státní a ve státních podnicích
věnovati také pozornost úspornosti a hospodárnosti
v naší samosprávě, a to v nejširším
toho slova smyslu. Když se podíváme, dámy
a pánové, na výnos daní výnosových,
t. j. těch, ku kterým se připínají
přirážky - opětně za období
leden-září 1937 - vidíme, že
výnosové daně vynesly 654 1/2 mil. Kč,
ale že naproti tomu na přirážkách
bylo splaceno 1.144,312.000 Kč. Čili stát
s povinností, kterou ukládá poplatnictvu,
je, abych tak řekl, na koleji vedlejší. Podstatná
část toho, co musí platiti drobné
a střední podnikatelstvo na daních přímých,
na přirážkách a poplatcích, plyne
ve prospěch samosprávy. A proto musíme, myslíce
na tíživost obratové daně a jiných
břemen, která postihují drobné a střední
podnikatelské vrstvy vůbec, klásti největší
důraz na to, abychom se neomezovali jen na uplatňování
přísných hledisek hospodárnosti a
šetrnosti ve státní správě a
státních podnicích, ale abychom se také
podívali jak se patří na hospodářství
samosprávy. (Výkřiky posl. Pika.) To
neznamená, že bychom chtěli, aby samospráva
byla, jak se nám to velmi často vytýká,
škrcena, to neznamená, že bychom neuznávali
velikost úkolů, které na samosprávu
právě zásluhou státu jsou přenášeny,
to znamená, že trváme jako zástupci
vrstev, které na samosprávu přímo
přispívají a v této samosprávě
často stojí na vedlejší koleji, aby
s penězi samosprávy bylo dobře hospodařeno.
(Potlesk.)
Slavná sněmovno, s obratovou daní souvisí
a do úhradového plánu patří
úprava paušálu obratové daně
v textilu. My nejsme nadšeni novou úpravou paušálu
obratové daně v textilu. I když možno
přiznati, že finanční správa
tehdy, když se rozhodovalo o paušálu v textilu,
odhadla procento 6 1/2 velmi mírně, nelze dvakrát
souhlasiti s tím, že nyní se přichází
s 11 % paušálu. Tato věc je povážlivá
především s hlediska našeho textilního
průmyslu vůbec. Náš textilní
průmysl není už daleko v té situaci,
v jaké byl loňského roku a v jaké
byl počátkem roku letošního. Je se třeba
velmi vážně bát, aby v textilním
průmyslu nezačala se nám zase zvětšovati
nezaměstnanost, je se třeba velmi vážně
bát, aby zvýšení paušálu
obratové daně v textilu nemělo v zápětí
zdražení textilních výrobků,
což by prakticky znamenalo postižení širokých
vrstev našeho lidu.
To je s hlediska výroby a nyní s hlediska obchodu.
Nejbolestnější otázkou pro textilní
obchod, jehož situace je velmi a velmi zlá, je otázka
t. zv. zdanění zásob. Finanční
správa požaduje, aby obchod zaplatil ze zásob
rozpětí, které je mezi sazbou dosavadní
6 1/2% a sazbou, jež má býti uplatněna,
11%. To znamená, že žádá na obchodu
4 1/2% ze skladu. Vezmeme-li v úvahu, že sklady, zejména
drobných a středních lidí, jsou znehodnoceny,
že tito drobní a střední lidé
dneska jsou v takové situaci, že se musí dívati
na př. v Praze na několik velkých, obrovských
domů, které jsou nabity, zatím co u nich
jsou prázdné krámy, to znamená, že
tito lidé budou platiti a musili by platiti tyto 4 1/2%
jako vyloženou daň z majetku. A proto trváme
na tom, aby finanční správa, pokud jde o
zdanění skladů textilního obchodu,
vyšla nám vstříc, aby toto procento
velmi podstatně snížila, aby zásoby
u obchodníků vedoucích knihy nezjišťovala
podle faktur, nýbrž podle daných běžných
cen a aby u drobných lidí, kteří nevedou
knihy, nedocházelo k výstřelkům se
strany berních správ při zjišťování
zásob. To je, pokud jde, o obratovou daň.
Slavná sněmovno, a nyní úprava srážek
z platů veřejného zaměstnanectva.
Navazuje na projev svého kolegy Ostrého prohlašuji,
že my jako strana podnikatelstva a obchodnictva jsme si vědomi,
že není žádným štěstím
našeho hospodářského života, když
máme nízké platy a nízké mzdy,
a že si přejeme, abychom ve svém státě
a právě se zřetelem k obtížím,
jakým je vystaven náš export, měli pokud
možno dobře placené zaměstnanectvo a
dobře placené dělnictvo. (Potlesk.) My
nesdílíme názor těch, kteří
začali u nás hlásati, že je hlavní,
aby konsument si mohl koupiti laciné boty. My zastáváme
zásadu, že je důležitější,
aby konsument byl tak finančně silný, aby
měl na drahé a pořádné boty.
(Potlesk.) Vycházejíce s tohoto hlediska,
postavili jsme se kladně k požadavku veřejno-zaměstnaneckých
organisací, aby vláda také pro rok příští
pokračovala v odbourávání známých
platových srážek. Od počátku
jsme se zúčastnili příslušných
jednání a máme radost z toho, že v zásadě
vláda plní dané slovo. Přáli
bychom veřejnému zaměstnanectvu úplné
odbourání srážek ze srdce a upřímně,
ale, slavná sněmovno, cesta k úplnému
odbourání srážek vede přes dvě
věci. Především je to zlepšení
finanční situace státu. S tímto zlepšením
se pro dobu dohlednou nedá s jistotou počítati
a za druhé, je to provedení dlouho ohlašované,
dlouho slibované reformy veřejné správy
ve směru jejího zlevnění a ve směru
jejího zlepšení. S politováním
konstatujeme, že již po několik let v této
sněmovně vždy při projednávání
rozpočtu znovu a znovu je ventilována otázka
reformy veřejné správy a že na tomto
tak důležitém a pro stát na výsost
významném úseku práce nejsou výsledky
takové, jaké by měly býti. Při
veškerém respektu ke komitétu, který
se touto otázkou zabývá, neváháme
prohlásiti, že máme dojem, že největší
bolest je v tom, že zastaralý a neudržitelný
systém administrativní mají reformovati ti,
kteří sami tento systém představují.
(Potlesk.) Nedostaneme se s otázkou reformy veřejné
správy ani o krůček dále, pokud nebudeme
míti odvahu tuto pravdu si říci do očí.
Nemohou nás zbaviti zastaralého, ale zejména
těžkopádného byrokratismu lidé,
kteří sami jsou těžkopádnými,
dobou dávno překonanými byrokraty. Veřejnou
správu mohou nám zreformovati lidé pružní,
přístupní moderním hlediskům,
ale hlavně lidé, kteří na místech,
kam jsme je postavili ve veřejné správě,
jsou přístupni také názorům
zvenku, které jsou často velmi zdravé a užitečné.
(Potlesk.) Přáli bychom si, aby se otázkou
veřejné správy vůbec začala
zabývat v zájmu státu co nejdříve
parlamentní úsporná a kontrolní komise.
Jestliže jsme zde s uznáním ocenili, co tato
komise udělala, seškrtavši rozpočtový
schodek 4 miliard Kč na 1.150 mil. Kč, máme
k ní důvěru a věříme,
že jako sbor parlamentní, složený z nejlepších
lidí tohoto domu, je schopna konečně hnouti
také touto dlouho otevřenou otázkou. Já
bych apeloval na veřejné zaměstnanectvo,
které má zdravou iniciativu a je impulsivní,
aby parlamentu a vládě samo svou činností
pomáhalo řešiti tento vážný
a velmi odpovědný úkol.
Další osnovou, kterou projednáváme,
je osnova o kartelovém poplatku. Rodila se velmi těžce,
rozhodně tíže než na př. daň
z piva, nebo z umělých tuků jedlých.
Nechci nikoho podezřívat, ale mám dojem,
že zdanění piva nebo umělých
tuků se rodilo dříve proto, poněvadž
se týká zedníků a posluhovaček,
kdežto zpoplatnění kartelů se rodilo
těžko proto, poněvadž se týká
několika koncernů, které tvoří
v tomto státě druhou, neoficielní vládu.
Báli jsme se do této otázky říznout
a já zde musím s uspokojením konstatovat,
že v této věci stála velmi houževnatě
na správném stanovisku strana soc.-demokratická.
Také my jsme to byli, kteří uvítali
zdanění kartelů, zejména těch,
které představují v našem státě
systém, jenž je ke škodě nejen širokých
vrstev konsumentských, nýbrž také širokých
vrstev drobného a středního podnikatelstva.
Chtěli jsme zdanění kartelů jako náhradu
za daň z racionalisace, když se nám ji nepodařilo
prosadit. Tedy půlprocentním poplatkem, lépe
řečeno půlprocentní daní obratovou
budou postihováni ti, kteří jsou v určitém
kartelu, ovšem jen za výkony a obraty na tuzemském
trhu. Souhlasíme, a přáli bychom si jen,
aby finanční správa dělala nějaký
rozdíl mezi kartelem a kartelem. Něco jiného
je takový mocný, všemocný kartel železářský
nebo jiný, a něco jiného ochranné
sdružení pípařů, drobných
podnikatelů, kteréžto sdružení
je tu proto, aby tito drobní podnikatelé zbytečně
a zadarmo nevyhazovali zboží, po němž
jest v Americe a vůbec za hranicemi poptávka. Tedy
to jedno bychom si přáli, aby se dělal rozdíl
mezi kartelem a kartelem, a za druhé bychom si, slavná
sněmovno, přáli, aby se dodržovalo ustanovení
zákona, v němž se mluví o tom, že
tam, kde se kartelový poplatek stává činitelem
soutěžním, bude možno postihnouti i ty,
kteří nejsou členy toho kterého kartelu.
Nemám nic proti tomu, když budeme chtít udržet
v kartelovém hospodářství určitý
pořádek, ale nemohli bychom se nadchnouti tím,
aby zákon o kartelovém poplatku, který má
ve chvíli pro stát nejvíc důležité
postihnout aspoň zčásti mocné kartely,
jim tímto opatřením ještě pomáhal.
Reklamujeme projednání novelisace kartelového
zákona z r. 1933, poněvadž je nejvýš
žádoucí, aby se v našem kartelovém
hospodářství, zejména pokud jde o
cenovou politiku kartelů, udělal radikálně
pořádek. Naše cenová politika státní
se nesmí a nemůže spokojovat s tím,
že bude honit trhovce do vinohradské nebo pražské
tržnice, nýbrž musí míti ctižádost,
aby byla schopna rozumět kalkulaci kartelů, které
si až dosud dělají v tomto státě,
co chtějí. (Potlesk.)
Slavná sněmovno, ještě na jeden moment
bych rád poukázal. S kartely se dělá
hodně demagogie. Také na př. z nás
a našeho zesnulého ministra obchodu dělali
přítele kartelů přes to, že velmi
účinně a s úspěchem zasahoval
proti kartelu cementářskému a papírenskému.
Přáli bychom si, aby - pokud jde o kartely - vítězila
více hlediska objektivní, aby se veřejnosti
mluvilo více pravdy, aby se z ověření
každého jednotlivého ochranného sdružení,
které v zásadě ani v praxi nemá s
kartelem nic společného, nedělal hned další
nový kartel, nýbrž aby se hned řeklo
a přímo prstem ukázalo na kartely škodlivé
a neplašila se veřejnost tím, že máme
u nás na 1100 kartelů, když to ve skutečnosti
není pravda.
Zdanění umělých tuků jedlých
bylo vyřešeno, myslím, přijatelně
proto, že nejlevnější tuky byly postiženy
nejméně, více pak byly postiženy tuky
střední jakosti a nejvíce tuky nejlepší.
Při této příležitosti bychom
si přáli, aby otázka umělých
tuků jedlých, která je po výtce otázkou
hospodářskou, přestala býti, jak je
tomu až dosud, otázkou politickou. Myslím,
že nejde o to, zda ve věci umělých tuků
jedlých bude míti vrch ta či ona z největších
vládních stran, nýbrž že jde hlavně
o to, abychom na jedné straně umožnili chudému
lidu mít k disposici nutnou a nezbytnou potravinu a abychom
na druhé straně organisací této výroby
nezasahovali rušivě do naší produkce zemědělské.
Rozhodně se nám nelíbí, když
nejlevnější druhy tuků mají na
př. konsumy. Mají je proto, poněvadž
Velkonákupna pana Lustiga je zařízena na
výrobu levného margarinu, což prakticky znamená,
že se vytváří situace, jakou jsme zde
měli nedávno, že soukromý obchod je
úplně bez levného margarinu nebo je odkázán
na milost a nemilost konsumů, které jej mají
dost. Takovému tukovému hospodářství
my dost dobře nerozumíme a nemohli bychom s ním
souhlasit. Je třeba udě-lat opatření,
aby soukromý obchod, který je poplatnickou složkou
tohoto státu, byl umělými tuky náležitě
saturován.
Daň z vína se řeší tak, že
zdaňujeme 2 Kč vína s větším
obsahem alkoholu než 14%. Nejsme touto úpravou právě
nadšeni, a je zajímavé, že většinové
strany úplně přešly návrh, který
vyšel z řad obchodnictva vínem a který
doporučoval generální zvýšení
daně z vína. Obchod sám se vůbec neuhýbal
všeobecnému zvýšení daně
z vína, ale zájmy určitých zájmových
skupin to nepřipustily. Tento způsob zvýšení
daně z vína bude mít v zápětí
jenom jednu věc, že totiž finanční
správa, lépe řečeno její důchodkové
kontroly budou zatíženy novou, velmi nesnadnou agendou
a že, za druhé, obchodníci vínem a živnostníci
budou zbytečně šikanováni. Prosil bych
finanční správu, aby po této stránce
bylo učiněno určité opatření.
a věřím, že bude naplněn smysl
resoluce, která byla přijata v rozpočtovém
výboru a jíž se vláda vybízí,
aby v době co nejkratší předložila
návrh vinařského zákona, společně
s návrhem na definitivní úpravu zdanění
vína.
O dani z piva jsem se již letmo zmínil. Je to daň
s hlediska širokých vrstev našeho lidu nejnepopulárnější,
je to daň, která, politicky vzato, myslím,
udělá nám všem velmi mnoho starostí.
Pro hostinstvo bude tato daň znamenat, a toho se nejvíce
obáváme, zcela určitě zmenšení
odbytu piva. Zmenšení odbytu piva bude mít
v zápětí zhoršení již tak
těžkých existenčních podmínek
drobného a středního hostinstva ve městech
i po venkově, a proto reklamujeme, aby, pokud jde o hostinskou
živnost, byly tyto okolnosti uváženy a aby resortní
ministerstvo bylo vládou zmocněno, aby bylo učiněno
opatření proti rozmnožování hostinských
koncesí (Potlesk.), zejména proti udělování
koncesí různým spolkovým domům,
aby dále byla vyřešena rozumným způsobem
otázka přesčasů, otázka různých
živnostensko-právních, zdravotně-policejních
a jiných prohlídek, aby prostě hostinstvo,
které na sebe bere určitou tíhu, mělo
pocit, že vláda, jež zvýšila daň
z piva, má porozumění také pro jeho
zhoršené postavení. (Potlesk.)
Slavná sněmovno! Je zde ještě otázka
zdanění limonád, sodové vody a minerálních
vod. Vítáme, že v této věci vypracoval
rozpočtový výbor doplněk, který
zmocňuje ministra financí, aby mohl paušalovat
obratovou daň z limonád a sodových vod. Tento
požadavek paušalování daně z obratu
z minerálních a sodových vod je požadavkem
velmi vážným, velmi oprávněným.
Já bych prosil p. ministra financí, aby mu věnoval
pozornost.
V závěru bych chtěl říci jenom
tolik: My, kteří dáváme souhlas k
úhradovým osnovám a kteří dáváme
tento souhlas za předpokladů, o nichž jsem
v úvodu své řeči mluvil, dáváme
tento souhlas v pevné víře, že činíme
dobře republice, že činíme dobře
státu. Přejeme si, aby všech prostředků,
které vyplynou z úhradových osnov, jež
jsou vážnou hospodářskou i politickou
záležitostí, bylo použito velmi hospodárně,
velmi svědomitě, aby prostě celá naše
veřejnost nabyla přesvědčení,
že odpovědní činitelé, kteří
za cenu tak těžkých obětí konají
svou povinnost pro obranu a zabezpečení státu,
jsou si vědomi, že tyto těžké oběti
jim velí, aby každou korunu třikráte
obrátili, dříve než ji vydají.
(Potlesk.) My budeme hlasovat pro tyto osnovy také
v tom předpokladu, že slavná sněmovna
a celá naše republikánská vláda
proplatí směnku, kterou nám dala již
loňského roku a v polovině roku letošního,
že se vynasnaží, aby byla vyřešena
životní otázka drobného a středního
podnikatelstva, aktivování starobního pojištění
osob samostatně hospodařících (Potlesk),
a že se vynasnaží, aby byla konečně
upravena přijatelně a definitivně otázka
levného živnostenského úvěru.
V té pevné víře prohlašuji jménem
klubu své strany, že pro úhradové předlohy
budeme hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní): Přerušuji
projednávání těchto odstavců
a nebude-li námitek, vykonáme hlasování
o návrhu předsednictva, aby byly výborům
uloženy lhůty k podání zpráv
o terminovaných osnovách. (Námitek nebylo.)