A nyní dovolte, abych se vrátil k účelu
osnov k úhradě rozpočtu a abych také
o tom něco řekl. Všeobecně se říká,
že tyto osnovy jsou nutné k úhradě rozpočtu,
aby se zajistila obrana státu. Připouštím,
že při dalekosáhlé interpretaci je možné
dokázati většinou potřebami státu
potřebu o 1200 milionů vyšší. Úvodem
jsem se již zmínil, že některé
rozpočtové potřeby prostě absorbují
nové daně. Beze sporu je zjištěno, že
obrana státu si vyžaduje velikých prostředků,
což vedlo k tomu, že jste musili opatřit těchto
1200 milionů pro rozpočet. Zastáváme
stanovisko, že Československo nemohlo býti
ušetřeno zbrojařské horečky zachvátivší
celou Evropu. Chápeme, že ono buduje svou obranu a
zbrojí: ale, vážení pánové,
právě při této otázce a tak,
jak otázka je položena, jsme na poli vysoké
politiky. Zde jde o otázky, které mají právě
takový význam pro politiku vnitřní
jako zahraniční. Zde jde o to, že sice technické
zbrojení do určité míry uhradíte
hmotně a finančně, že však zapomínáte,
že vedle této technické obrany je také
ještě obrana duševní a psychologická.
A troufám si na základě dějin - i
na základě zkušeností z posledních
dějin - konstatovati, že technické zbrojení
nikdy a nikde nestačilo a že nedosáhlo účelů
obrany. Proto nemůžeme při projednávání
této osnovy a jejího účele prohlásiti
se své strany nic vážnějšího
než toto: Pánové s české strany,
až dosud jste dělali vždy opak toho, co by se
mohlo považovati za psychologické zajištění
a správné řešení psychologické
otázky. Nechtěl bych této příležitosti
použíti k tomu, abych proti tomuto pestrému
věnci osnov postavil smuteční věnec
našich stížností. Domnívám
se, že je nutné při této příležitosti
přece konstatovati, že se musíte zcela jinak
zabývati psychologickou otázkou, která souvisí
s tím, co projednáváme, a že ji musíte
zcela jinak prakticky prováděti než dosud.
Žádáte přece obětí na
nás všech, také na německých
obyvatelích, obětí, které podle mého
názoru budou mnohem větší, než
si to dnes obyvatelstvo představuje. Nejhorší
věc však, kterou můžete, pánové,
udělati, je, že žádáte na obyvatelstvu
tyto hmotné oběti, aniž vám současně
bylo jasno, že musíte se také za tyto oběti
zavázati k vzájemnému plnění.
(Potlesk poslanců sudetskoněmecké strany.)
Tento závazek může spočívati
jen v tom, že vytvoříte v německých
krajích obyvatelstvo, které není jen hmotně,
nýbrž i duševně spokojeno. K četným
projevům vysoce oficielních osob z řad vlády
i mimo vládu chtěl bych konstatovati jedno: Pánové,
mýlíte se, domníváte-li se, že
naše otázky, národnostně politické
otázky a otázku českoněmeckou, lze
rozřešiti jen na hmotném podkladě tím,
že nám poskytnete hmotný podíl, na který
máme právo. Nikoliv, vážení pánové,
záleží na tom, abyste uznali, že musíme
míti vědomí, že musíme zůstati
lidmi politicky uvědomělými a nikoliv lidmi
politicky omezenými, že musíme žíti
národním životem, který nám nemůžete
vy určovati, nýbrž jenž se může
na naší straně volně a svobodně
rozvíjeti. (Potlesk.) Nejsme tak prostoduší,
abychom se domnívali, že se může vyvíjeti
bez uznání a ohledů na politický svazek,
ve kterém se nalézáme. Ale tento politický
svazek nám nikdy nemůže býti tím,
čím je vám nebo čím vám
má býti, totiž národním státem,
ve kterém se vy politicky vyžíváte a
kde my máme býti nepolitickými a do určité
míry československými Němci bez toho,
co z nás teprve činí plnoprávné
občany, totiž bez vnitřní koncentrace
na národním podkladě, bez přiznání
se k národu; vážení pánové,
toho jsme se ještě nikdy nevzdali a toho se také
vzdáti nemůžeme a nevzdáme. Když
se vám, pánové, k tomu přiznávám,
říkám vám také, nežádejte
toho na nás. V tomto směru vás nikdy neuspokojíme.
Chtěl bych právě v této souvislosti
mluviti o onom - řekl bych - číselném
uspokojení pana předsedy vlády. Pan předseda
vlády uvedl v rozpočtovém výboru řadu
čísel a v rozpočtovém výboru
senátu ještě potvrdil, že tato čísla
jsou správná. K tomu bych chtěl jen podotknouti,
jak to Rosche již učinil v rozpočtovém
výboru: bez možnosti přezkoumati správnost
těchto čísel, nemůžeme je nikdy
uznati; a ještě něco: I kdyby tato čísla
byla správná, žádáme vedle zachování
těchto čísel, aby nám byl umožněn
takový život, abychom jej mohli utvářeti
a nezadali si na své národní cti, kterou
znáte vy, pánové, a to ne podle rozkazu,
nýbrž tak, jak to podle svého přesvědčení
dělati musíme, a ovšem také, jak to
podle svého mínění dovedeme. Tedy:
zcela realisticky!
Měl jsem příležitost mluviti v rozpočtovém
výboru podrobně - a domnívám se, že
musím říci vášnivě - o
poměrech v sudetskoněmeckém území
vytvořených zákonem na obranu státu
a vyložiti, jaké ohromné hmotné a psychologické
účinky právě má použití
tohoto zákona na naše obyvatelstvo. Domnívám
se, že právě při této příležitosti,
při projednávání osnov, které
mají financovati obranu státu, musím konstatovati,
že je nutné, aby ministr nár. obrany uskutečnil
své prohlášení v rozpočtovém
výboru, že tvrdosti zákona budou co nejrychleji
odstraněny, protože celý vývoj této
otázky stal se německému obyvatelstvu nesnesitelným.
Na druhé straně však musím prohlásiti,
aby pan ministr nár. obrany choval svůj slib v paměti
a také jej uskutečnil, totiž přiznání,
že takové slabiny a tvrdosti zákona snad již
prokázaly, že zákon musí býti
novelován. Chtěl bych prohlásiti, že,
nebude-li zákon novelován a nenařídíte-li
vojákům, kteří zákon provádějí,
aby toho zanechali, t. j. nepostavíte-li zase vše
na zákon, právní normu a pořádek,
[] bude to pro nás, již jsme a chceme zůstati
kulturním národem, neudržitelné. Vyvoláváte
proti sobě stonásobný odpor a můžete
také na sebe popuditi hněv národa, budete-li
trvati na dnešních opatřeních a na dnešním
provádění zákona, protože každým
dnem, každou hodinou roste nová vlna nespokojenosti,
rozhořčení a vědomí, že
se děje bezpráví. Proto, pánové,
rozhoduje v politice čin. Není nám nic platno,
uznávají-li úřady a i ministři,
že v zákonné úpravě jsou tvrdosti
a že zákon musí býti novelován,
nenásleduje-li čin a není-li tomu skutečně
učiněna přítrž. Není lepší
příležitosti než právě dnes,
kdy se obyvatelstvu úhradou výdajů spojených
s obranou státu ukládají tak veliké
oběti.
Chtěl bych poukázati ještě na některé
jiné věci a sice na to, že předevčírem
byla nám ve sněmovně předložena
osnova, o níž bych konstatoval jen jedno, jelikož
se o ní teprve jedná: že odstraňuje
poslední zbytek právního řádu
a -jak se domnívám - je znamením toho, že
si na české straně nepřejí
dorozumění. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.) Můžeme se na novou osnovu zákona
o rozpouštění politických stran dívati
tak a konstatuji, že se na ni chceme tak dívati že
se uzákoní naprostá administrativní
zvůle a že nesmíme míti vůbec
žádnou naději, že se zde ještě
bude rozhodovati podle práva a spravedlnosti. (Potlesk
poslanců sudetskoněmecké strany. - Výkřiky.)
Pánové, poukázal jsem na tento zákon,
že je podle mého názoru v tak příkrém
rozporu se všemi prohlášeními pana předsedy
vlády a různých jiných politických
osobností, v tak příkrém rozporu s
vaší zahraniční propagandou. Vy, kteří
říkáte, že se menšinám dostalo
mnohem více, než na co měly nárok, kteří
však na druhé straně říkáte,
že tam, kde si věci žádají určitého
zlepšení, budou právě zlepšeny,
vy, pánové, chcete vytvořiti zákon,
o kterém mohu na základě zkušeností,
které jsme měli se zákonem na ochranu republiky,
prohlásiti, že odstraňuje poslední zbytek
pořádku a práva.
Chtěl bych ještě položiti otázku:
Říká se přece, že francouzský
ministr zahraničních věcí navštívil
toto město a tento stát proto, aby se také
informoval o otázkách, které spadají
do oboru vnitřní politiky. Kdyby snad k těmto
otázkám patřil česko-německý
poměr, pak bychom vám musili říci:
Nemohli jste voliti nevhodnějšího okamžiku
pro předložení tohoto zákona o rozpouštění
politických stran než právě nyní,
nic tak neodporuje vašim tvrzeným dobrým úmyslům
než čtvrtá část této novely.
(Předsednictví převzal místopředseda
Langr.) Chcete-li, pánové, někoho přesvědčiti,
že máte skutečně vážný
úmysl vyjasniti vnitropolitické poměry, pak
jste se mohli ze své vlastní minulosti přesvědčiti,
že policejní obušek nikdy nevytvořil právo,
ale vždy jen bezpráví a že duševní
a psychologické otázky, vnitropoliticky velmi choulostivé,
nemohou býti upraveny tím, že se tvrdí,
že tu jsou určité poměry a že se
v propagandě vyličuje, jakoby existovaly, zatím
co stovky důkazů a takové nešikovnosti,
jako tato osnova, zcela jasně prokazují, že
to nemyslíte s touto otázkou vážně.
(Posl. Bátková-Žáčková:
My, pane kolego, uplatňujeme demokracii spravedlivě
vůči všem!) Paní kolegyně,
chtěl bych zde prohlásiti toto: Vím a nemýlím
se v tom, co pro českou stranu demokracie znamenala a znamená.
Vytýkám však také vám, na českých
lavicích, že tak neopatrně zacházíte
s vaším posvátným statkem, že postupně
zákonodárnou činností ze skutečné
demokracie nic nezbude. (Výkřiky posl. Zischky,
Kundta a Bátkové-Žáčkové.)
Místopředseda Langr (zvoní): Prosím
o klid.
Posl. dr Peters (pokračuje): Není
možno, abyste lpěli na ideálu, aniž byste
ideál uskutečňovali činy. (Posl.
Zischka [německy]: Když se mluví o demokracii,
měli byste to zapotřebí vy!) Bohužel
jste si odvykli skutečně upevňovati váš
demokratický ideál poctivými, upřímnými,
bezpodmínečnými a bezvýhradnými
činy, a to je vaší chybou. (Posl. Netolický:
Demokracie má také své meze, které
nesmějí býti překročeny!) Ano,
pane kolego, úplně s vámi souhlasím,
že i demokracie má své meze, ale nemá
meze jen nahoře, nýbrž i směrem dolů.
(Hluk. - Různé výkřiky.
Posl. Jobst [německy]: Sekretář vykřikuje,
uráží Německo, to je demokracie, kterou
zavádíte! - Posl. dr Eichholz [německy]:
Sekretář klubu vykřikuje! - Posl.
Uhlíř: Kdyby nebylo demokracie, tak tady, pánové,
nesedíte!)
Místopředseda Langr (zvoní): Prosím
o klid.
Posl. dr Peters (pokračuje): Musím
ještě učiniti poznámku, paní
kolegyně, vidíte, že náš bývalý
kolega Štětka může pokřikovati.
Konstatuji, že je to neslýchaný nepořádek,
že to může dělati a také jiní
sekretáři to již dělali. Ale demokracie
to není! (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany!)
Místopředseda Langr (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. K. Chalupa.
Dávám mu slovo. (Výkřiky. -
Hluk.)
Prosím o klid.
Posl. K. Chalupa: Slavná sněmovno!
Soubor osnov, které projednáváme, je odrazem
vážné situace, jak se v poslední době
vytvářela ve světě a v důsledku
toho také u nás. Jestliže státní
rozpočet na příští rok byl nazván
plným právem a podle pravdy rozpočtem vojenským,
rozpočtem na obranu státu, možno také
o těchto osnovách, k nimž parlamentní
většina má dáti souhlas, mluviti jako
o osnovách na obranu státu. Vycházejíce
s tohoto hlediska posuzovali jsme od počátku všechny
úhradové osnovy a vycházejíce s onoho
hlediska zaujímáme k těmto osnovám
dnešní své stanovisko. Jen tolik chtěl
bych říci úvodem, že nám jako
zástupcům a mluvčím vrstev, na které
dolehne z největší části celá
tíha nových veřejných břemen,
se právě dvakrát nezamlouval způsob,
jakým tyto úhradové osnovy byly připravovány,
a zejména způsob, jakým byly projednávány.
Chápali jsme do jisté míry stanovisko finanční
správy, že v zájmu věcí je, aby
otázky choulostivé, jako byly právě
tyto otázky, nestaly se předmětem veřejné
diskuse, anebo dokonce obyčejnou politickou demagogií.
Chápali jsme to plně, ale nechápali jsme,
jak mohlo býti zároveň trpěno, že
bez ohledu na stát, bez ohledu na klidný jeho vývoj
politický a zdravý vývoj hospodářský
mohly anonymní živly, které již tolikrát
desertovaly od povinnosti ke státu, vyvolati na pražské
peněžní burse známou paniku. Tomu jsme
nerozuměli. A rád bych v této chvíli
zdůraznil, že je nejvýš třeba,
aby naše státní finanční správa,
právě se zřetelem k budoucnosti, o které
nevíme, co nám může přinésti,
měla odvahu jinak než v rukavičkách
jíti vůči těm, kteří
jsou zvyklí v tomto státě na ustavičné
pardonování. (Potlesk.)
Slavná sněmovno, nezamlouvalo se nám vůbec,
že úhradové osnovy byly najednou dány
odpovědným zástupcům koaličních
stran a že od nich bylo přímo promptně
žádáno, aby k těmto osnovám,
jež v té chvíli vůbec uviděli
po prvé, zaujali jménem svých stran stanovisko.
Nezamlouvalo se nám ani to, že se zde uplatňovala
tendence, aby ani poslanecké kluby jednotlivých
koaličních stran nebyly podrobně a včas
o jednotlivých úhradových osnovách
informovány, aby event. za účasti odborníků
mohly osnovy prozkoumati a potom k nim zaujmouti konečné
stanovisko. Tohleto považuji za nutno konstatovati v této
chvíli v úvodu, konstatovati to velmi jasně,
ale velmi důrazně s tím, aby věci
tak vážné, které se dotýkají
přímo existence širokých vrstev našeho
drobného a středního lidu, byly pro příště
projednávány s větší důkladností,
s větší vážností a s větším
vědomím odpovědnosti.
Slavná sněmovno, moji kolegové Ostrý
a Pekárek měli už v rozpočtové
rozpravě příležitost říci,
že jako strana drobných a středních
poplatných vrstev jen s těžkým srdcem
a za cenu největšího sebezapření
se odhodláváme dávati souhlas k úhradovým
osnovám. Je tomu tak především proto,
poněvadž jsme si vědomi, že stát,
který buduje svoji obranu, který se stará
o opevnění svých hranic, který prostě
sleduje cíl, abychom jako občané tohoto státu
žili v jistotě a bezpečnosti, potřebuje
k mimořádným úkolům nové
vydatné příjmové zdroje. Tento moment
státněpolitický přichází
u nás především v úvahu. A my
jako strana živnostnictva a obchodnictva tím jen dokumentujeme
totéž, co jsme uměli dokumentovati i v dobách,
kdy jsme nestáli v koalici, totiž to, že tam,
kde jde o věc národa, o věc republiky, jsme
hotovi ke všem možným obětem. (Potlesk.)
Když se přišlo s úhradovými osnovami,
měl jsem příležitost jménem strany
položiti důraz na to, že je třeba, aby
tentokráte bez ohledu na mocenské stranicko-politické
vlivy byla uplatněna na 100 % zásada daňové
spravedlnosti. Řekl jsem, že za dané situace
se dívá na nás velmi bedlivě a velmi
pozorně celá veřejnost bez rozdílu
stran, tříd a stavů, že velmi bedlivě
a pozorně se na nás dívají zejména
ty vrstvy našeho občanstva, které budou postiženy
ať už kyticí daní nepřímých
anebo dvěma novými daněmi přímými.
A řekl jsem, že tato veřejnost našeho
drobného a středního lidu by neuměla
dosti dobře pochopiti, kdybychom v této pro stát
tak vážné době nevyčerpali všechny
dané možnosti, aby v našem veřejném
mínění mohlo zvítěziti hledisko,
že tento dům a odpovědní činitelé
našeho státu mají skutečně nebojácnou
odvahu jíti proti všemu, co znamená vše,
jenom ne daňovou spravedlnost. Považuji za svou povinnost,
abych řekl, že nejsme spokojeni po této stránce
a že s námi nejsou spokojeny široké vrstvy
drobného a středního lidu, které od
Nového roku ponesou přímo na svých
bedrech tíži břemen, která v tomto týdnu
odhlasujeme.
Proč nejsou spokojeny? Pan předseda soc. demokratické
strany Hampl v rozpravě o státním
rozpočtu velmi správně se dotkl jedné
dlouho otevřené otázky. Je to otázka
plnění zvláštní povinnosti vůči
státu u těch, kteří racionalisací,
způsobem své výroby zvětšují
nezaměstnanost a přímo postihují stát.
A pan předseda Hampl velmi dobře řekl,
že bude třeba uvažovati o tom, jak postihnouti
ty, kteří jsou vinni všemi těmito zjevy.
Proč navazuji na projev pana předsedy Hampla?
Navazuji naň proto, poněvadž my jsme to byli,
kteří hned v počátcích, když
se přišlo s úhradovým plánem,
jsme žádali, aby byla zdaněna racionalisace,
ta šílená, překotná racionalisace,
racionalisace běžících pásů
a automatů, která na jedné straně
nám děla z lidí předčasné
invalidy a na druhé straně hází státu
na krk tisíce nezaměstnaných, na jejichž
místě pracují stroje. (Potlesk.) A
tehdy se nám řeklo - a pan ministr financí
mi to nebude vykládati ve zlém, že to zde konstatuji
- že prý problém zdanění racionalisace
není tak jednoduchý, jak se na první pohled
zdá. My nejsme tohoto mínění a já
vědomě navazuje na projev pana předsedy Hampla
apeluji této chvíle na slavnou sněmovnu,
aby otázku zdanění racionalisace, překotné,
pravím, vražedné racionalisace nepouštěla
se zřetele a aby tímto problémem se začala
vážně zabývati při nejbližší
příležitosti, kdy vojenské potřeby
státu budou na nás žádati nové
a další oběti.
Slavná sněmovno, my jsme hned od počátku
ventilovali také otázku daňového zrovnoprávnění
podniků kolektivních. Žádali jsme, aby
především byla odstraněna nespravedlnost
a výsada, které se těší od 1.
dubna 1925, tedy již 12 let, nějakých, tuším,
38 vrcholných družstevních útvarů,
a kterážto výsada poskytovaná na podkladě
pouhé vyhlášky nebo výnosu ministerstva
financí znamená tolik, že družstevní
ústředí, kterým se výsady dostává,
neplatí jako taková a ve styku se svými členskými
podniky vůbec obratové daně. Dámy
a pánové, tato výsada stála republiku
průměrně a při mírném
odhadu ročně tak 30 mil. Kč. To znamená,
že za 12 let pro nic a za nic stát daroval velkým
družstevním kolosům 360 mil. Kč na dani
z obratu, zatím co na druhé straně touto
daní velmi ostře a velmi tvrdě postihuje
každého drobného a středního
podnikatele. My víme velmi dobře, že v r. 1925
dostalo se úlevy, o které mluvím, kolektivním
podnikům proto, poněvadž byly některé
v začátcích, potřebovaly zvláštního
porozumění, bylo třeba ulehčiti jim
situaci. Pro tohle všechno bychom měli porozumění,
ale slavná sněmovna musí laskavě prominouti,
když říkám, že nemáme porozumění
pro to, aby velkodružstevní kolosy - a tady neděláme
rozdílu mezi Velkonákupnou a Kooperativou - těšily
se výsadě dnes, kdy dávno už přestaly
býti podniky kolektivními, ale kdy jsou vyloženě
kapitalistickými mamutími podniky. (Potlesk.)
Slavná sněmovno, podle informací, které
máme, podaří se snad, ale jenom z části,
udělat průlom do této výsady, kteroužto
výsadu se nebojíme pojmenovati pravým jménem,
a to jako výsadu nemravnou. My si přejeme a budeme
na tom trvati, aby tento nerovný poměr, který
znamená pro kolektivní podniky žádnou
obratovou daň, pro jednotlivé konsumy jenom nejvýš
jedno nebo 3 %, který však pro soukromé podnikání
znamená 9 až 12 %, byl odstraněn. (Potlesk.)
Slavná sněmovno, my jsme dále říkali,
že je nutno hnouti s otázkou zrovnoprávnění
kolektivního podnikání s podnikáním
soukromým také pokud jde o placení zvláštní
daně výdělkové. Určití
pánové, které naše veliké kolektivní
podniky dobře platí a kteří za to
těmto podnikům propůjčují své
vědomosti odborné, nám začali dokazovati,
že prý vlastně kolektivní podniky platí
na daních více než soukromé obyvatelstvo.
Nebudu se s těmito pány příti. Kdyby
zde nebylo daňového zvýhodnění
také u zvláštní daně výdělkové,
neměly by ty strany, které velké kolektivní
podniky mají, důvodu, aby se stavěly proti
změně daňového zákona, pokud
jde o zdaňování kolektivních podniků.
Jenom na jednu maličkost, která je velmi charakteristická,
poukáži. Kolektivní podniky jsou zdaňovány
zvláštní daní výdělkovou
a jsou zdaňovány tak, když jsou to kolektivní
podniky zvýhodněné, že platí
od letošního Nového roku podle nového
daňového zákona 4 promile ze základního
daňového kapitálu, anebo, když nejsou
zvýhodněny, že platí ze zisku, tuším,
od 3 do 5 %. Povšimněme si toho placení ze
základního kapitálu. Ten základní
kapitál u velikých kolektivních podniků,
to je minimum, to je maličkost. Desateronásobně
i výše převyšují tento základní
kapitál fondy majetkové, kteréžto fondy
unikají zdanění vůbec. I když
bychom přiznali, že je třeba snad podnikům
kolektivním v určitém směru ponechati
jejich postavení zvýhodněné už
se zřetelem k tomu, že za nimi stojí nejsilnější
a největší politické strany v tomto
státě, nemůžeme přiznati, aby
daný stav tak, jak je, se udržoval dál a aby
nás hnal do situace, která jednoho krásného
dne by mohla býti katastrofální. Pan kolega
dr Klapka ve své řeči včerejšího
dne řekl také velmi zajímavou větu.
Uvedl, že u nás nastává zužování
daňové základny a že nastává
tím, že majetek jednotlivců a jednotliveckých
podnikatelů přechází na útvary
vyšší, veřejné nebo soukromé
rázu kolektivního. A k tomuto zjevu - pravil posl.
dr Klapka - bude nutno přihlížeti při
event. příštích opatřeních
na poli daňovém. Táži se, slavná
sněmovno, zda tentokráte bylo přihlíženo
k těmto zjevům. Je pravda, že kolektivní
podniky jsou také postihovány příspěvkem
na obranu státu ve výši 40 %, je pravda, že
jsou postihovány daní z mimořádných
zisků u těch zvýhodněných stoprocentní
přirážkou, u nezvýhodněných
další 6 % sazbou ze zisku. Ale, slavná sněmovno,
je také pravda, že ti, kteří v tomto
státě v kolektivním podnikání
vidí nějakou lepší a zdravější
formu podnikání vůbec, neuznali ani tentokrát
za vhodno vzíti zřetel ke skutečnosti, která
nám říká, že dneska několik
mamutích podniků velmi intensivně proniklo
do distribuce, proniká do výroby a že jejich
vinou je zde proletarisován drobný a střední
podnikatelský stav, od kterého dnes chceme nové
daně. (Potlesk.) Lituji, že tato hlediska,
která jsme uplatňovali se zřetelem k dané
politické. konstelaci, snad ani nemohla býti uplatněna.
To mi ovšem nijak nebrání, abych jménem
živnostenské strany to zde jasně a důrazně
neřekl.