Přišli-li jsme my z oposičních kruhů
s návrhy a jestliže jsme poukazovali na to neb ono,
co jsme nepovažovali za nejšťastnější
řešení, stále se nám z řad
koalice říkalo: "Obáváme se,
že budova daní nebo budova, kterou vybudovala finanční
správa, aby získala potřebné částky,
se prostě zhroutí, změníme-li něco
na sebe pochybnějším ustanovení nebo
výpočtu". To je jistě stanovisko, které
lze uznati s hlediska koalice, koaliční discipliny
a koaliční poslušnosti; musím je však
se stanoviska praktické a dobré výkonnosti
zákonodárství prohlásiti za naprosto
nesprávné. Neboť i nejobjektivnější
a nejshovívavější kritik našeho
zákonodárství musí dospěti
k názoru, že naše zákonodárství
je velmi špatné, velmi nelogické a nesystematické
a to v kterémkoli oboru. A zde musím konstatovati
veliký omyl a velikou chybu, ke které se vám
koaliční kruhy často upřímně
přiznají, a sice tuto: "Nechme přece
věc běžeti, vždyť ji můžeme
kdykoliv novelisovati". Nuže, velectění
pánové, to je velmi pěkné, to je však
poněkud omezená odpovědnost zákonodárství.
Neboť neděláme zákony pro sebe, nýbrž
pro praksi, pro obyvatelstvo a imputujeme obyvatelstvu takovou
znalost těchto novel, že tato věčná
novelisace je přímo asociální. Bylo
charakteristické, že v §u 1 osnovy tisk 1112,
kterou nám předložila vláda, bylo ustanoveno,
že zákon č. 76 z roku 1927 "a všechny
další doplňující a pozměňující
zákony" mají býti zachovány v
platnosti. - To měla býti stylisace nového
zákona, kterou by bylo lze vyříditi jednoduchou
formulí, že zákon č. 76 z roku 1927
"ve znění novely, publikovaný vyhláškou
ministerstva financí č. 227 z roku 1936, má
zůstati v platnosti". Má tedy ubožák
poplatník vyřízenu celou otázku tím,
že si koupí novelu z roku 1936 a ví, co je
vlastně platným právem. Kdyby se to nestalo,
stál by řemeslník nebo sedlák, který
čte tento zákon o branném příspěvku,
před bludištěm zákonů, protože
všechny tyto pozměňovací zákony
byly zase pozměněny - nejen jednou, nýbrž
často několikráte - a vůbec by se
v tom nevyznal.
Ale při jednáních ve výboru a v subkomitétu
se také ukázalo, že nikdo si nedovede představiti
finanční dosah jednotlivých ustanovení
osnov nám předložených, ba ani odborní
referenti ministerstva financí. Když jsme se ptali,
jaký účinek bude na př. míti
mimořádná daň ze zisku na výnosy
podniků veřejně účtujících,
nemohli nám o tom vlastně podati vysvětlení
ani ve formě libovolně předpokládaných
ani ve formě pevných čísel; nebo když
jsme se ptali, co znamená pro zdaňování
velmi politování hodné ustanovení
§u 5, odst. 3 o minimální výměře
branného příspěvku, ať již
ve výši 1.5 nebo 1 promille, nedostali jsme žádného
přiměřeného vysvětlení.
Proto jsem nucen konstatovati, že tyto osnovy, které
tak vysokou měrou zatíží naše obyvatelstvo,
jsou skokem do prázdna a to v době, kdy ostatní
plnění našeho obyvatelstva jsou tak veliká,
že vše nutno nazvati neodpovědnou lehkomyslností.
Dále musím poukázati, že při
vzniku těchto osnov koaliční tisk a také
ještě mnozí řečníci stále
mluvili za rozpočtové debaty ve výboru o
tom, že se nacházíme v konjunktuře.
Mimořádná daň ze zisků měla
původně jméno: "Daň z mimořádných
zisků" a teprve později jste došli k názoru,
že je vlastně neudržitelné mluviti o mimořádných
ziscích, tedy o výnosech konjunktury, a tak jste
dospěli - podle mého názoru na základě
správné úvahy k novému označení
daně, totiž: "Mimořádná
daň ze zisků". Věci se však mají
takto: Je správné, že jsou průmysly,
které mají přímo nečekanou
a nikdy nepředvídanou konjunkturu. Ale všechny
tyto průmysly jsou nějak ve spojení se zbrojením.
Toto zbrojení je však - jak musíme žádati
a očekávati již z národohospodářských
důvodů - jen dočasným vývojem.
Naše národní hospodářství
by vůbec ani neuneslo tyto ohromné každoroční
miliardové náklady! Zbrojařská konjunktura
není tedy ještě konjunkturou průmyslovou
a nemusí míti ve všech územích,
na všech místech a ve všech oborech takové
účinky, že bychom mohli mluviti o všeobecně
zlepšené životní úrovni. Nemáme
žádnou konjunkturu, máme sice zlepšení,
které se týká celkem všech oborů
hospodářství. Ale, vážení
pánové, promítáte dnešní
hospodářskou výrobu do roku 1929, ale při
tom zapomínáte, že rok 1929 nebyl rokem konjunktury,
nýbrž posledním normálním rokem.
Rokem konjunktury v jinak obvyklém smyslu byl snad rok
1922 nebo 1923. Ale v r. 1929 jsme ještě právě
měli normální zaměstnanost a výrobu,
ale rozhodně nikoliv konjunkturu, která by vyčerpávala
výrobní kapacitu, t. j. největší
možnou výkonnost našich podniků.
Těším se, že pánové, kteří
mluvili zde a ve výboru, opustili ilusi konjunktury, neboť
stanovisko koaličních kruhů a i ministerstva
financí, že je konjunktura, má zhoubné
účinky, protože tím vzniká zcela
zkreslené posuzování situace a - abych to
hned již nyní řekl - i zcela nesprávné
posuzování národnostně politické
otázky. Dopouštíte se, pánové,
chyby, že příliš posuzujete poměry
v celé zemi podle poměrů v Praze. Praha se
stala průmyslovým střediskem, již proto,
že má nejnižší obecní přirážky;
je však také zcela jasno, že v politickém
středisku státu vznikne i hospodářské
středisko, které je s to těžiti ze všech
výhod politického střediska. Naproti tomu
konstatuji, že ještě dnes jsou v našem území
celé oblasti, kde ještě není vůbec
žádná konjunktura, kde se lidem ještě
stále vede stejně špatně jako v letech
krise. Při tom se vůbec nechci hádati o jednotlivých
cifrách, nýbrž chci jen konstatovati, že
zlepšení nenastalo všude lineárně
a že je zcela vyloučeno mluviti o konjunktuře
v celém státě nebo v celé výrobě.
Je důležité, aby se to proti finanční
správě zjistilo. Neboť finanční
správa se podle mého názoru oddává
příliš velkému optimismu a právě
při vyměřování daní
vychází pravděpodobně z názoru,
že krise zcela náhle povolila. I když je tu větší
zaměstnanost, není možno odstraniti škody
způsobené 4, 5 nebo 6 lety krise. To je zásadní
omyl! Když nouze zachvátila nějaký podnik,
když prodělal cenový nebo měnový
úpadek, jsou to nemoci, které nemohou býti
ihned vyhojeny, které však působí ještě
dále; je tedy za všech okolností nutné,
aby i finanční správa měla tolik národohospodářského
porozumění, aby posuzovala situaci správně.
Ovšem: pokud se týče osnovy, musím prohlásiti,
že tohoto porozuměni neprojevila.
Šli jste zde opět cestou nejmenšího odporu.
To není nová cesta, to není cesta, kterou
jste ještě nikdy nešli, nýbrž je
to obvyklá cesta, nejen při finančně
politických a hospodářských osnovách,
ale vůbec. Se státnického hlediska nepovažuji
tuto příliš velkou skromnost nebo pohodlnost
právě za správnou, protože postupně
ženete věci takovou měrou do neznáma,
že můžete vždy méně a méně
ovládati vývoj.
Musím také něco říci o samých
pracích ve výboru při projednávání
osnovy. Řekl jsem již, že nám bylo ponecháno
příliš málo času, že jsme
však také velmi mnoho času promarnili. Kdybyste
si byli všimli našich návrhů, byli byste
dosáhli, domnívám se, společně
s referentem ministerstva financí tím neb oním
přepočítáním větší
stejnoměrnosti v zatížení. To jste však
neučinili a proto se domnívám, že vy
všichni, kteří jste osnovu podrobně
prostudovali a zkoumali, máte pocit, že v ní
nebyla uskutečněna daňová spravedlnost
a stejnoměrné rozdělení břemen.
Musím však také zde, a to v souvislosti s těmito
stížnostmi, rozvinouti zásadní otázku,
jakou funkci má referent rozpočtového nebo
každého jiného výboru. Jakou funkci
má? Pan kolega Remeš nám dokázal,
jaká funkce je správná, totiž funkce
vydati nestranný posudek, který má i velmi
kritické stanovisko i vůči správě,
tedy posudek, který se přiznává k
vlastnímu názoru, který tedy hájí
ona stanoviska, kterých si věc žádá,
a nikoliv politický a tedy v tomto případě
koaliční zájem. Referent pro nejdůležitější
osnovy, kol. dr Novák, který zde bohužel
není, nehájil již při daňové
novele a ani nyní ono stanovisko, které považuji
u kol. Remeše za správné, nýbrž
stál na stanovisku advokáta ministra financí.
Toto stanovisko je naprosto nesprávné. Nestojím
na stanovisku, že má hájiti stanovisko nepřítele
ministra financí, nýbrž za všech okolností
musím trvati na tom, aby referent byl kritikem ministra
a ministerstva financí. To je nutné, aby parlament
byl s to pomocí své ústavní funkce
skutečně převzíti odpovědnost
za zákonodárství a skutečně
zkoumati, co je na osnově správného, co se
může změniti, ale také co se změniti
musí. Snažili jsme se pana dr Nováka
o tom přesvědčiti, ale bohužel marně.
Musím však říci, že i nadále
nemůžeme zvláště ve finančně
politických otázkách uznati, aby referent
rozpočtového výboru byl advokátem
ministerstva financí, a bude nutno, aby pánové,
kteří referují za rozpočtový
výbor - a samozřejmě také za ostatní
výbory - si zajistili takovou nezávislost, abychom
skutečně slyšeli vůli výboru.
Chci při této příležitosti výslovně
konstatovati, že kolegové umožnili při
projednávání těchto osnov velmi širokou
spolupráci oposice, a domnívám se, že
to není v neprospěch věci.
Ale pánové, dovolte, abych i v této souvislosti
učinil hned několik politických poznámek.
Zvykli jste si děliti oposici na dvě části:
na státotvornou - domnívám se, že nejlepším
překladem je "staatsschöpferisch" - a oposici,
pro kterou máte bohatou zásobu výrazů,
z nichž nejkrajnější je: "iredentistická
oposice". Chci dnes říci jen tolik, co patří
k osnovám. Pánové, je nejvyšším
zájmem, aby právě při tak dlouho trvajících
koalicích jako u nás byla zachována funkce
oposice. Ve všech sněmovnách bylo a je úkolem
oposice vykonávati kontrolu a činiti vládě
potíže, samozřejmě především
na půdě věcnosti. Pánové, to
přece byla síla soustavy dvou stran v Anglii, kde
se odpovědnost za vládu celkem vystřídávala
mezi dvěma velkými stranami, kde však strana,
která byla v oposici, činila druhé největší
potíže. Pánové, vy zastáváte
stanovisko, že oposice, vykonává-li svou funkci,
t. j. zaujímá-li stanovisko proti zákonným
osnovám vlády a stran v ní zastoupených,
činí již pochybným, zda oposice je státotvornou
čili nic - stanovisko, které je na delší
dobu neudržitelné! Oposice nemůže býti
jiná než kritická, protože nenashromáždila
za sebou velikou masu jen ideologicky, nýbrž i masu,
která představuje řadu velmi důležitých
životních zájmů, a koalice nemůže
prostě popříti, že oposice jich nemusí
dbáti a je uznávati. Proto je dosavadní názor,
že se oposice jednak podezírá a jednak se právě
ve věcných oborech odstrkuje, velmi hrubou státnickou
chybou na vaší straně, konec konců také
proto, že na př. s oposicí sudetskoněmecké
strany se můžete vyrovnati jen - řekněme
- na venek, když prostě prohlásíte,
že je protistátní. Pánové, to
je zakrývání skutečnosti, sebeklam,
předstírání poměrů,
které sobě a jiným namlouváte, protože
byste jinak nemohli tak nerozumně vystupovati proti německé
národní oposici. Podívejte se, to je na delší
dobu neudržitelné, abychom sice měli úspornou
a kontrolní komisi, která, jak musím uznati,
mnoho věcí uvedla do pořádku, jejíž
funkci však vykonává výbor, v němž
oposice vůbec není zastoupena. V těchto věcech
je kus amorálnosti; neboť my jsme přece zástupci
obyvatelstva zrovna tak jako vy. Máme ústavou zaručené
právo prováděti kontrolu veřejné
správy zrovna tak jako vy. Tím, že děláte
z komise výbor, vylučujete oposici z kontroly veřejné
správy, a to podle mého názoru není
ústavním činem. Nemluvím zde o těchto
věcech proto, abych někomu touto cestou zaopatřil
podíl na moci; vím, jak tento podíl vypadá.
Ale mluvím o tom, protože je to na delší
dobu neudržitelné, protože uplatňujeme
vzhledem na horšící se finanční
poměry státu a tudíž na větší
zatížení obyvatelstva, která odhlasujete
jistě na delší dobu než 3 roky, své
právo, abychom byli při ukládání
těchto břemen a při kontrole jejich použití.
(Souhlas.)
Musím říci, že se mi při projednávání
těchto tak důležitých, základních
a finančně obyvatelstvo tak mimořádně
zatěžujících osnov zdálo, jakoby
v řadách koalice byl určitý strach
před odpovědností. Kol. Novák,
o kterém jsem se již zmínil, prohlásil
sice v subkomitétu: "Co chcete pořád
s daňovou spravedlností, zde platí: Peníze
sem, i bez spravedlnosti!" Ano, pánové, slyšíme
to v krásných řečích jinak
a musíme prohlásiti, že nepovažujeme za
správné, opouští-li se zásada
daňové spravedlnosti. Neboť úkolem stran
nesoucích odpovědnost je právě postarati
se, abych jejich osnovy byly daňově spravedlivé.
I zde musím konstatovati, že daňové
zatížení v německém území
vypadá zcela jinak než u vás v českém
území, protože naše obce musily zejména
za krise a vysokého stavu nezaměstnanosti učiniti
takové náklady, že máme velmi mnoho
obcí, které dosáhly nejvýše přípustné
meze přirážek, tedy 812 %, zatím co
na př. město Praha vyměřuje 368 nebo
386 % přirážky. Právě proto,
že toto zatížení je tak různé
a protože vám můžeme o tom předložiti
stoh dokladů, jak berní správy vůbec
nedbají daňových přiznání
a jak šroubují do výše daňový
základ, žádáme, aby se při usnášení
o nových daních přísně zachovávala
zásada daňové spravedlnosti.
Nyní bych chtěl něco říci k
jednotlivým osnovám. Domnívali jsme se v
subkomitétu a ve výboru, že je to moudrý
čin, omezujete-li branný příspěvek
a zákon o mimořádné dani ze zisku
jen na 3 roky místo na 5 let. Ke svému velikému
překvapení čtu ve zprávě rozpočtového
výboru, která je podepsána kolegou dr Novákem,
že snížení s 5 na 3 roky se stalo proto,
abyste měli možnost zákon novelisovati. Máte-li
však pochybnosti, že zákon je příliš
tvrdý, obáváte-li se, že bude míti
velmi dalekosáhlé národohospodářské
nevýhody, pak by přece měly-obě daně
býti povoleny jen na rok, abyste v tomto roce mohli odstraniti
ony hrozné škody, které koaliční
kruhy pravděpodobně očekávají.
Je správné, že lze již v prvním
roce zákon, který platí 5 let, opraviti v
těch odstavcích, kde jsme se přesvědčili
o jeho nesprávnosti. Pak jste nám však nemusili
hráti divadlo, že tato předloha bude platiti
3 a nikoliv 5 let. Nemýlím se tedy, konstatuji-li,
že můžeme podle mého názoru počítati
s trvalou platností tohoto zákona; neboť ve
finanční politice je řídkým
zjevem, že se zase zruší daň, která
se zavedla jen na určitou dobu. Máme daň
z obratu, zhoubnou a nemravnou to daň, jak jednou Engliš
řekl, která dnes již brzy bude slaviti jubileum.
Máme přechodnou přirážku k dani
důchodové a dani z tantiem původně
jen na dva roky; nyní prodlužujeme opět její
účinnost. Musím se již obávati,
že dnešní ohromné zatížení
je zavedeno na trvalo. Podle mého přesvědčení
nebude možno skutečně ponechati toto veliké
zatížení, které má vynésti
neméně než 600 milionů ročně,
protože jinak bude výrobní schopnost podstatně
omezena a tím se značně zmenší
i finančně politický výnos.
Je vůbec otázkou, zda je dosavadní metoda
správná, že se totiž vždy pokoušíte
dosíci vyššího výnosu větším
tlakem, zvýšením sazeb, přirážkami
atd., a zda by nebylo s hlediska čistě finančně
technického lépe nezvyšovati ani tlak ani sazby,
nýbrž ulehčiti hospodářství,
aby se mohlo plně rozvinouti do šířky
a aby se zvýšenou výrobou dosáhlo toho,
co se odebírá za těžkého tlaku
a při omezené výrobě.
Pan ministr financí předložil nám ve
výboru několik tabulek, mezi nimi jednu, na které
je znázorněno zatíženi gážistů
a negážistů branným příspěvkem.
Mohli jsme dokázati, že čistě z důvodů
estetických a s hlediska daňové spravedlnosti
jsou v tabulce takové rozdíly, že to je přímo
nevýhodou, dává-li zrovna ministerstvo financí
z ruky takové tabely, když přece dostalo zmocnění
předsevzíti různé vnitřní
úvěrové operace a uchýliti se mimo
to dokonce k zahraniční půjčce; neboť
zatěžujeme-li někoho 56 % jeho důchodu,
je to podle mého názoru národohospodářsky
nesprávné a odstrašující. Na
druhé straně nám ve výboru kol. Ostrý
vypočítal rozdíl mezi zatížením
nositelů všeobecné daně výdělkové
a gážistů a dokázal, že při
daňovém základu 60.000 Kč je poměr
jako 3: 1, t. j. při stejném důchodu zaplatí
obchodník nebo živnostník, který vykáže
čistý zisk 60.000 Kč, čtyřnásobek
toho, co musí poskytnouti na všech daních poplatník
s pevným platem. Tak vypadají nesrovnalosti v osnově
tisk 1112, při níž jsme se v rozpočtovém
výboru snažili vypočítati, jak by se
rozdělení břemen mohlo provésti spravedlivěji,
a nebyli jsme s to je skutečně provésti.
Musím zde upozorniti ještě na toto: Rozhodné
je, jaký daňový základ berní
správa uznává jak při důchodové,
tak i při výdělkové dani. Poukázal
jsem již na to, jaké nás docházejí
stížnosti na zjišťování daňového
základu, který je často čtyřnásobkem
toho, co dotyčný udal podle svých knih. K
tomu však přistupují ještě dvě
jiné věci: Totiž skutečnost, že
ministerstvo financí vydalo dva výnosy, které
opravuji zákon o přímých daních.
Jsou to výnosy č. 92.734 a 49.229. V nich se daňový
základ podstatně mění oproti zákonu.
V zákoně stojí, že lze odečísti
zaplacenou daň, a výnos tvrdí, že lze
odečísti jen daň, která se platí
v dotyčném berním roce, takže ten, kdo
se nyní snaží zaplatiti své daňové
nedoplatky z dřívějších let -
na př. z doby krise - nemůže očekávati,
že se mu tyto platby srazí, naopak musí tyto
zaplacené daně připočísti k
zisku; tím se mu daň nadměrně zvýší.
Rozpočtový výbor se zabýval otázkou
zákonitosti těchto výnosů; nechci
zde déle o tom mluviti a chci se spokojiti s prohlášením,
že v daném případě jde o porušení
zákona, a vysloviti naději, že koalice, která
přece loni novelu odhlasovala, která ji tedy navrhla
a zaujala ono zákonné stanovisko, které je
v rozporu s výnosem, bude trvati na tom, co řekla
v r. 1936.
Na jednu věc však musím ještě přece
poukázati: Zdanění, které se nám
nyní ukládá, bych označil jako eskont
sociálního vývoje příštích
let, t. j. při tomto zvýšení daní
bude nemožno zlepšiti sociální standard
našeho obyvatelstva, protože prostředky, jež
se získají v podnicích, jsou již vázány
novými břemeny a novými daněmi.
K jednotlivým ostatním daním chtěl
bych učiniti jen několik poznámek. Lituji,
že při dani z limonád a sodových vod
nebylo možno vyloučiti ze zákona domácí
spotřebu. Lituji, že tato domácí spotřeba
byla zrovna tak podrobena důchodkové kontrole jako
výroba tovární. Můžeme lecos
vypravovati, jak se takových oprávnění
k domovním prohlídkám a pátráním
zneužívá. Zde mohl rozpočtový
výbor a sněmovna odstraniti možnosti, jež
mohou podle mého názoru vyvolati velikou nespokojenost.
Ke kartelovému poplatku chtěl bych říci,
že jsme se my všichni musili celkem přesvědčiti,
že se i zde dělá pokus nedostatečnými
prostředky; přece se však domnívám,
že to něco znamená, byl-li pokus vůbec
učiněn, protože rozhodně hrají
určité kartely - myslím zde na kartely finanční
- škodlivou úlohu ve státě a ve finanční
politice.
Novele k zákonu o dani z umělého tuku chtěl
bych vytknouti, že se zdaňují zásoby.
Zdanění zásob v obchodě! Zdá
se mi, že zde finanční správa bude míti
otevřené dveře pro zdanění
zásob textilního průmyslu, před nímž
všichni varují, které má však přece
přijíti při vyměřování
nového textilního paušálu. To by byla
věc dalekosáhlého hospodářského
významu nehledě k tomu, že nutno ještě
zkoumati otázku, zda by 10 % obratová daň
byla vůbec zákonnou. Ale jak jsem již řekl:
má to zásadní význam, že v novele
je uzákoněno zdaňování zásob,
kterého jste se již proto měli vyvarovati,
protože touto cestou se mohou při poměrně
nepatrném výnosu dělati zase všechny
možné šikány a, vážení
pánové, nechceme si přece nic namlouvati:
poměr mezi obyvatelstvem a berní správou
je přisámbohu co nejhorší. Všechny
funkce finanční správy, které zasahují
tak hluboko do soukromého a obchodního života,
nezískávají berní správě
větší sympatie; ani ona by při svých
osnovách neměla ztráceti se zřetele,
že by si měla získávati sympatie u poplatníka
a obyvatelstva. Velmi málo jsme to ještě pocítili.