Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Sivák, dr
Markovič, Langr, Košek, Taub.
Zapisovatelé: Pik, Jaša.
218 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: ministři dr Kalfus,
Mlčoch, Zajiček.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupci dr Mikyška,
dr Záděra.
Předseda Malypetr zahájil schůzi v
1 hod. 25 min. odpol. a konstatoval, že sněmovna je
způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda:
na dnešní den posl. Zvoníčkovi;
na týden posl. Jakschovi.
Lékařské vysvědčení
předložil posl. dr Dominik.
Ministr průmyslu, obchodu a živností Mlčoch
oznámil přípisem ze dne 14. prosince 1937,
že vzhledem k svému jmenování ministrem
vzdává se funkce místopředsedy posl.
sněmovny.
Do výboru soc.-politického vyslal klub poslanců
"Sudetendeutsche und Karpathendeutsche Partei" posl.
Kliebra za posl. Hirteho.
Do výboru ústavně-právního
vyslal klub poslanců "Sudetendeutsche u. Karpathendeutsche
Partei" posl. dr Roscheho za posl. dr Kellnera.
Předseda senátu NSRČ sdělil přípisem
ze dne 14. prosince 1937, č. 6840, že senát
zvolil v 93. schůzi dne 13. prosince 1937 členy
(náhradníky) Stálého výboru
podle §u 54 ústavní listiny: 1. sen. Donát
(dr inž. Botto); 2. sen. dr Soukup (Modráček);
3. sen. dr Klouda. (Pánek); 4. sen. dr Hruban
(dr Karas); 5. sen. Thoř (Reyzl); 6. sen. dr Buday
(dr Matoušek); 7. sen. dr Šmeral (Kreibich);
8. sen. Frank (Krczal).
Dotazy posl. Révaye:
min. vnitra:
o nesprávném jednání četnického
štábního strážmistra Hintermillera
ve Velikých Ločkách (č. D 433-IV).
že četnický strážmistr J. Lazoryk
z Filipce zneužívá své úřední
moci a nepostupuje náležitě (č. D 434-IV),
o nezákonném postupu velitele četnické
stanice ve Filipci (č. D 435-IV);
min. školství a nár. osvěty:
o nesprávném postupu ředitelství státního
učitelského ústavu v Mukačevě
(č. D 436- IV),
o nezdravých vnitřních poměrech na
státním reálném gymnasiu v Chustu
(č. D 437- IV),
o nesprávnostech při vyučování
na státním reálném gymnasiu v Berehově
(č. D 438- IV),
ve věci předsedy zkušební komise pro
měšťanské školy v Užhorodě
(č. D 439-IV),
o odnětí pravomoci školním inspektorům
a přenesení na školský referát
(č. D 440-IV);
min. nár. obrany ve věci Vasila Šprjachy, státního
učitele (č. D 441-IV).
Odpověď min. školství a nár.
osvěty na dotaz posl. J. Sedláčka (č.
D 423-IV).
počátkem schůze: zpráva tisk 1186.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání pořadu, a to ke společnému
jednání o odstavcích 1 až 12 pořadu,
jimiž jsou:
1. Zpráva výboru rozpočtového k
vládnímu návrhu zákona (tisk 1145),
kterým se prodlužuje účinnost zákona
ze dne 21. prosince 1935, č. 267 Sb. z. a n., o přirážkách
k dani z obratu a dani přepychové (tisk 1158).
2. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 1124),
kterým se stanoví srážky z platů
presidenta republiky, členů Národního
shromáždění, předsedy a členů
vlády, jakož i guvernéra Podkarpatské
Rusi (tisk 1164).
3. Zpráva výborů soc.-politického,
ústavněprávního a rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 1123)
o úsporných opatřeních personálních
(tisk 1169).
4. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 1106),
kterým se mění a doplňuje zákon
ze dne 23. června 1936, č. 180 Sb. z. a n., o dani
z umělých jedlých tuků, a vládní
nařízení ze dne 12. března 1934, č.
51 Sb. z. a n., o některých opatřeních
týkajících se výroby a prodeje umělých
tuků jedlých (tisk 1170).
5. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 1107),
jímž se upravuje státní monopol umělých
sladidel (tisk 1171).
6. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 1117),
kterým se mění zákon ze dne 25. září
1919, č. 533 Sb. z. a n., jímž se zavádí
všeobecná daň nápojová, ve znění
čl. II zákona ze dne 22. prosince 1920, č.
677 Sb. z. a n. (tisk 1172).
7. Zpráva výboru rozpočtového k
vládnímu návrhu zákona (tisk 1166)
o kartelovém poplatku (tisk 1173).
8. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 1112)
o příspěvku na obranu státu a o dani
z mimořádných zisků (tisk 1174).
9. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 1104),
kterým se rozšiřuje platnost zákona
o přechodné přirážce k dani důchodové
a k dani z tantiem (tisk 1175).
10. Zpráva výboru rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 1105),
kterým se mění některá ustanovení
o kolku z hracích karet (tisk 1176).
11. Zpráva výboru rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 1108)
o dani z limonád, minerálních a sodových
vod (tisk 1177).
12. Zpráva výboru rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 1116),
kterým se mění zákon ze dne 27. listopadu
1930, č. 168 Sb. z. a n., o dani z piva (tisk 1178).
Zpravodaji jsou: při odstavcích 1 a 3 pořadu
za výbor rozpočtový p. posl. Bergmann;
při odstavcích 2 a 7 pořadu za výbor
rozpočtový p. posl. R. Chalupa; při
odstavci 3 pořadu za výbor soc.-politický
p. posl. Rybárik, za výbor ústavně-právní
p. posl. F. Richter; při odstavcích 4, 5
a 6 pořadu za výbor rozpočtový p.
posl. Martinásek, při odstavcích 8
až 12 pořadu za výbor rozpočtový
p. posl. dr Novák.
Budeme pokračovati ve sloučené rozpravě,
začaté ve včerejší, 125. schůzi
sněmovny.
Přihlášeni jsou ještě na straně
"proti" pp. posl. dr Peters, Ivák,
Šalát, Knebort, Trnka, Borkaňuk,
dr Eichholz, inž. Schwarz, Esterházy,
Turček, Synek, inž. Peschka,
Vallo, Kundt, Machačová; na
straně "pro" pp. posl. K. Chalupa,
Bezděk, Bátková-Žáčková,
Němec (čsl. soc. dem.), Čuřík,
Otáhal, Stunda.
Dávám slovo prvému řečníku
na straně "proti", p. posl. dr Petersovi.
Posl. dr Peters (německy): Slavná
sněmovno!
Bohatý a pestrý věnec daňových
osnov, kterým se zde máme zabývati, vyžaduje,
abychom zaujali k němu stanovisko nejen s hospodářského
a finančně politického, nýbrž
i s politického hlediska. Uvažujeme-li o těch
různých nových břemenech, musíme
se nejprve tázati, zda je správné tvrzení,
které jsme tak často slyšeli, že se obyvatelstvo
zatěžuje daněmi stejnoměrně a
že se všech stran přináší
těmto břemenům stejné oběti.
Chtěl bych nejprve rozebrati tuto otázku podle několika
konkrétních čísel.
Novými daněmi zvyšujeme finanční
příjem ministerstva financí asi o 20%. Nové
osnovy mají zvýšiti přímé
daně o 27%, poplatky asi o 11%, spotřební
daně o 15%. Důchodová, všeobecná
a zvláštní daň výdělková
se projednávanými osnovami, jež mají
býti nyní sněmovnou přijaty, zvyšují
o 41%. Mimořádná daň ze zisku znamená
ve svém nynějším znění
zvýšení státní daně, t.
j. všeobecné a zvláštní daně
výdělkové bez přirážek
o 60%. S výjimkou zde uvedených 3 přímých
daní se nové osnovy nedotýkají ostatních
přímých daní. Je potřebí
toto konstatovati, neboť již z toho vychází
na jevo, že poplatníci ostatních daní
jsou dotčeni nanejvýš jen nepřímo.
To je také proto důležité, že již
celý dosavadní vývoj směřoval
k tomu, aby se přímé daně neustále
více zatěžovaly a tudíž i obě
výdělkové daně byly vystaveny mimořádnému
tlaku, t. j. tedy: již po léta se hlavní břemena
daňového zatížení přesunují
na výrobu.
Musíme však připomenouti, že jsme až
dosud neustále zde ve sněmovně a i v rozpočtovém
výboru slyšeli, že životní otázkou
československého hospodářství
a státních financí je vydatná podpora
výroby, a to proto, že výroba má velmi
důležitou funkci, a to funkci zaopatřiti práci.
Jen s tohoto hlediska se díváme na tuto otázku,
a tu musím konstatovati, že jednak naše finance
mají velmi značný úbytek příjmů,
jednak i možnost uživiti naše obyvatelstvo se podstatně
snižuje, neuvede-li se přiměřeným
způsobem výroba v chod. Je-li tedy celá sněmovna
toho názoru, že je nutno průmysl zvláště
podporovati, pak nám, pánové, musí
také býti jasno, že z toho musí býti
vyvozeny důsledky. Těším se, že
včera kolegové dr Klapka a Vičánek
řekli nepřímo totéž, protože
až do nedávné doby, vážení
pánové, bylo v této sněmovně
přímo trestuhodné, když někdo
prohodil slovo o výrobě, tedy o podnícení
podnikatelské iniciativy, protože byla do jisté
míry obava, že se tím vlastně slouží
podnikatelským zájmům. To není správné.
Domnívám se, že zde mohu prohlásiti
za sudetskoněmeckou stranu, která se zasazuje o
velmi dalekosáhlý sociální vývoj
a pro nové sociální svědomí,
a že mohu výslovně zdůrazniti, že
nesmíme připustiti zákony a opatření,
které by přičinlivosti mohly klásti
překážky; naopak musí se projeviti ochota
vytvořiti podniky - se všemi osobními břemeny,
která jsou s tím spojena - udržeti iniciativu
a postarati se, aby se touto cestou odňala státu
starost, jak zaopatřiti práci a starost o nezaměstnané.
Zde se musí slavná sněmovna zásadně
vysloviti pro nové stanovisko, že totiž nebude
vyjadřovati své příznivé stanovisko
k výrobě jen slovy, nýbrž i činy.
Konstatuji tedy, že těmito osnovami je výroba
velmi citelně dotčena; již ve výboru
jsme měli příležitost výslovně
poukázati, že se obáváme, že by
výroba mohla býti takovou měrou dotčena,
že by se znovu mohla vynořiti sociální
otázka. My, kteří žijeme v sudetskoněmeckém
území hlavně z průmyslové výroby,
kde tedy existence většího počtu lidí
je závislá na tom, zda je jim možno dáti
práci v továrnách, my přirozeně
musíme mnohem více naléhati a považovati
to mnohem více za nutné, abyste vy, celá
sněmovna, se hlásili ke stanovisku, že udržení
výroby je jak sociální, tak i finančně
politickou nutností. Neboť se nám zdá,
že při naší daňové soustavě
není možno uživiti naše obyvatelstvo a dáti
mu životní existenci, nejsou-li kola v pohybu a nekouří-li
se z komínů. Konstatuji zde tedy výslovně:
V celé budoucí finanční politice musíme
všemi prostředky napomáhati, aby se nenaskytly
takové překážky pro výrobu, jejichž
následkem by byly její další úbytě.
Na druhé straně se stále zdůrazňovala
s hlediska finančně politického nutnost co
největší měrou šetřiti.
Mám dojem, že rozpočet, který byl zde
před několika dny vyřízen, není
rozpočtem úsporným, rozpočtem, který
by odpovídal důležitému a neodkladnému
požadavku spořiti na všech úsecích
státního hospodářství. Uvědomíme-li
si totiž v souvislosti se zde projednávanými
daněmi několik skutečností, shledáme,
že za určitých okolností bylo lze vyhnouti
se leckterým těmto břemenům, kdybyste
byli právě více šetřili. Připomínám
jen na př., že oba disposiční fondy,
které podivuhodným způsobem zná také
demokracie, byly zvýšeny na 22 milionů a že
toto zvýšení je o 7 milionů vyšší
než výtěžek celé daně z
limonád, kterou zatěžujeme výrobu i
spotřebu. Nebo zvýšený požadavek
ministerstva vnitra o 164 milionů, jichž má
býti použito především pro vojenskou
výzbroj policie, četnictva a finanční
stráže, činí o 14 milionů více
než celý očekávaný výtěžek
mimořádné daně ze zisků. Tato
je v rozpočtu stanovena na 150 milionů, zatím
co tento zvýšený požadavek ministerstva
vnitra činí 164 miliony. Nevím, zda bylo
naprosto nezbytnou potřebou, aby z policie byl učiněn
útvar vyzbrojený tanky a kulomety, jak jsme před
několika dny měli příležitost
viděti při oslavě 15letého trvání
liberecké policie, a to průvod s tanky, kulomety
a těžce ozbrojenými policisty. Rozhodně
to právě u našeho obyvatelstva nezpůsobilo
dojem, že jste zde vytvořili naprostou státní
nezbytnost, naopak naši lidé si říkají:
"Proti nám není potřebí tanků,
nám není třeba ukazovati, že bezpečnostní
úřad je vlastně vojenským útvarem."
Ale dovolte, abych učinil ještě další
přirovnání. Schodek státních
drah činí o 37 milionů více než
celkový výnos příspěvku na
obranu státu - a to jak u daně důchodové,
tak i u obou daní výdělkových - kterýžto
příspěvek je stanoven na 440 milionů.
O tomto schodku jsme v rozpočtovém výboru
a zde v plenu již leccos slyšeli. Velmi směrodatné
a velmi vážné korporace učinily velmi
vážné návrhy, jak by se dal odstranit
schodek státních drah. U státních
lázní máme schodek 2.7 milionu. Aby se tento
schodek kryl, musíte ovšem nikoliv přímou,
nýbrž nepřímou cestou zavésti
zvýšení kolku z karet, který musí
vynésti asi přes 2 miliony, tak že bylo zde
přece jen možno vyhnouti se některým
z těchto břemen, která byla uložena
obyvatelstvu ve výši skoro 1200 milionů, kdyby
se konečně již jednou udělal vážně
pořádek ve státních podnicích
a ve státní správě. O těchto
číslicích ještě něco povím.
Ministerstvo financí, jež je sice finančně
politicky velmi bojovným resortem, které však
podle mého názoru nemá s těmito věcmi
jinak nic společného, žádá o
25 milionů více pro finanční stráž,
její výzbroj a vybudování. Kdyby těchto
25 milionů nebylo v rozpočtu, činily by asi
třetinu daně z umělých tuků
zbytečnou. Chci tím tedy říci, že
nejsme přesvědčeni, že při přípravách
těchto osnov se přiměřeně dbalo,
aby se potřeby státu podle možnosti snižovaly
a aby se šetřilo, aby nebylo třeba velikých
břemen.
Předložili nám tedy ve sněmovně
tyto osnovy a jedná se o nich. Domnívám se,
že musím říci nejprve něco zásadního
o přípravných pracích a poradách
o těchto osnovách.
Je zcela jisto, že se tyto osnovy měly mnohem dříve
předložiti politické a hospodářské
veřejnosti, než se skutečně stalo. Bylo
by bývalo třeba, aby se s jejich přípravami
nedělaly tajnosti, již proto ne, že se domnívám,
že by praktikové při přípravných
jednáních o tak důležitých a
základních otázkách byli vykonali
cennou práci a upřímně řečeno,
pánové, byli by také práci podstatně
ulehčili, protože mají lepší přehled
než bohužel naši pánové z finanční
správy. Přípravné práce zaměstnávaly
nejdříve ohromně dlouho ministerská
kolegia, jak jsem se dověděl z jednoho rozhovoru.
Často jsem na to poukazoval a chtěl to při
této příležitosti opakovati: Není
vlastně věcí ministerských kolegií,
aby připravovala zákony. Celkem to většinou
dopadne špatně; jinak bych neměl příčiny,
abych vytýkal práci, která musí přece
jen býti prací kvalifikovanou, že se při
ní někdy naskytnou věci, jež jsou naprosto
nešťastné a nevěcné. Tolik úcty
před kvalifikovanou prací mám! Ale, pánové,
nebylo vůbec třeba zdržovati ujednané
dohody tak dlouho, že jsme je od aparátu, který
tu již jednou je a který snad nemůže pracovati
kratší dobu, obdrželi tak pozdě. Následkem
jednání ve výboru je, že jsme v době
mezi předložením osnovy a včerejším
dnem, kdy se vrátily do sněmovny, promarnili ohromně
mnoho času. Říkám to proto, že
je mým nejvniternějším přesvědčením,
že by bylo možno bez zmenšení výtěžku,
který se od osnov očekává a který
se jimi chce dosáhnouti, odstraniti velmi závažné
nedostatky těchto osnov a uskutečniti tím
první zásadu každého zdanění,
že totiž musí býti stejnoměrné
a spravedlivé.