Tím zdroj příjmů k úhradě
výdajů na obranu není ještě vyčerpán.
Je zde také 13miliardový reservní fond průmyslových
a obchodních akciových společností,
získaný formou stabilisačních bilancí,
ze kterého by bylo možno rovněž částku
odčerpati. Je nutno v zájmu obrany země učiniti
tato další opatření: Skoncovat se ztrátovým
vývozem obilí do zahraničí, na který
doplácí stát a drobní a střední
zemědělci a na kterém vydělává
agrární Kooperativa. Jen na vývoz obilí
doplatil stát za 3 léta přes 200 mil. Kč,
t. j. ročně tolik, co má vynésti daň
z umělých tuků. Je třeba zarazit agrární
reakci její různá kouzla výdělků
na prodělcích při vývozu obilí.
Je třeba zarazit subvencovaný levný vývoz
másla, na který doplácí stát,
a velké zisky na dovozu laciného másla ze
zahraničí, dováženého agrárními
obchodními společnostmi. Je nutno skoncovati s tímto
velezrádným hospodařením. Zde ukazujeme
cestu, po níž je nutno jít v úsilí
o uhrazení výdajů spojených s obranou
státu. Zde jsou cesty, které by vynesly několik
miliard, mnohonásobně více než všechny
navrhované předlohy. Nejen že není třeba
zavádět nové daně a nové spotřební
daně na pracující lid, naopak je možno
lidu ulehčiti. Je třeba sáhnouti na prameny,
na které my ukazujeme, což by vedlo ke zvýšené
důvěře lidu k vládě. Činy
vlády po této cestě byly by nesporně
doprovázeny potleskem všech národů tohoto
státu.
Pan profesor Brdlík dokazoval nedávno na
malém počtu důchodců s velkým
příjmem, že jsme národ chudých
lidí. A vyvozoval z toho, že za těchto okolností
není možno uchylovat se u nás k jinému
systému daňovému než právě
k onomu, k němuž se uchyluje vláda, t. j. k
systému spotřebních daní a nikoliv
přímých na kapitalisty. Je pravda, že
několik desítek jednotlivců má v Československu
větší důchod než miliony příslušníků
pracujícího lidu. Pan profesor Brdlík
však neřekl, že zničení malých
a středních podnikatelů a živnostníků,
t. j. znemožňování vzrůstu obyvatelstva
s větším důchodem a stabilisace chudoby
náleží k programu agrární a národně-sjednocené
reakce. Vzpomeňme, kolik na př. jenom Živnostenská
banka zničila drobných podnikatelů a živnostníků.
Kolik jich zničilo "plánovité"
hospodářství velkostatkářského
křídla agrární strany? Podle pana
profesora Brdlíka ochromily by přímé
daně, uvalené na velkopodniky, výrobu. Spotřební
daně prý se však snadněji rozběhnou
do všech nervů života a nepocítí
se. To je obdobná these, již razil předseda
agrární strany, když zde mluvil o tom, že
výrobní vrstvy jsou již na hranici přetížení.
Velkokapitalisté to nesnesou, ale chudáci ano. Zatím
co pánové mluví na jedné straně
přímo s posvátnou úctou o kapitalistech,
soudí jinak o lidu. Jenom malou ukázku:
Proti námitce, že zdražením piva poklesne
jeho spotřeba, ačkoliv reklama označuje pivo
za nápoj zdravý, vyjádřil se jeden
z koaličních poslanců ve výboru rozpočtovém
takto: "Spotřeba neklesne. Lidé ze zlosti budou
víc pít." Jak úžasné podceňování
obyvatel republiky, kteří jsou považováni
za notorické pijáky!
Ukázali jsme na škodlivost způsobu, jakým
si vláda uhrazuje výdaje na obranu státu.
Cesta, kterou nastoupila vláda, musí vésti
u každého poctivého obránce republiky
k dojmu, že to není vláda skutečné
obrany republiky. Tato skutečnost musí vésti
k přesvědčení, že s hlediska
vnitřní hospodářské mobilisace
sil, s hlediska opatřování a zajišťování
podmínek k úspěšné obraně
republiky, s hlediska zajišťování pramenů,
které by obranu zabezpečovaly i materiálně,
je třeba jiné vlády, která by spoutala
hospodářskou i politickou moc finančních
magnátů a velkého kapitálu, která
by brala ohledy na zájmy lidu, která by se neklepala
před kapitalisty, nepobuřovala nesnesitelnými
daňovými břemeny lid a neničila jeho
sílu. Nad rakví T. G. Masaryk a mluvil pan
president Beneš o nutném vývoji demokracie
ve směru sociálního pozvednutí pracujících
vrstev. Úhradové návrhy vlády dokazují,
jak v příkrém rozporu jsou činy vlády
s těmito slovy.
Socialistické strany musily při jednání
o úhradových předlohách znovu poznati,
že dvěma pánům nelze sloužiti.
Nelze současně hájiti zájmy lidu a
zájmy kapitalismu. Nelze zharmonisovati zájmy zbrojařů
a kartelářů se zájmy republiky. Proč
socialistické strany z otázky úhrady výdajů
na obranu republiky neučinily otázku boje, proč
se neopřely tlaku a teroru finančního a kartelářského
kapitálu? Proč nemobilisovaly na pomoc sílu
lidu a proč se omezily výhradně jen na jednání
u zeleného stolu? Často se mluví o respektování
socialistů v této vládě. Výsledek
jednání o úhradových předlohách
ukázal, jak respektování socialistů
vyhlíží ve skutečnosti. Tento výsledek
velmi přesvědčivě a znovu rozdrtil
tvrzení socialistů, že nynější
systém koaliční je nejlepším
systémem. Ano, je, ale pro koho? Pro zbrojaře, karteláře,
finanční magnáty. Avšak jenom potud,
pokud zájmy republiky jsou totožny se zájmy
kapitalistů.
Tady se rovněž ukázalo, jak tvrzení
p. dr Stránského, že lidovou frontu
zde již máme, kulhá na všechny čtyři
nohy. Porovnejme výsledky politiky skutečně
lidové fronty třeba ve Francii s výsledkem
československé koaliční kompromisní
politiky a přijdeme hned k tomu, že směrodatným
pro posouzení a označení takové vlády
jsou jedině činy této vlády.
Finanční magnáti neomezují dobrovolně
své ohromné miliardové zisky, nevzdají
se svých nadzisků. Zesilují naopak své
snahy k roztříštění pracujících
vrstev, aby si tak zajistili své zisky. Sjednocení
pracujících znamená však konec jejich
zhoubné a velezrádné politiky. Právě
v Československu, zejména však vzhledem k mezinárodně-politické
situaci v zájmu obrany republiky, lidu a demokracie se
jinak jiti nemůže a nepůjde než cestou
jednoty lidu, cestou odborové jednoty, cestou jednotné
lidové fronty. Stále jasněji se ukazuje,
že obrana republiky může býti úspěšně
organisována jedině lidovou frontou. Zájem
obrany republiky vyžaduje nikoliv jen péči
o dokonalou technickou stránku obrany, nýbrž
především péči o to nejcennější,
o živého člověka. To znamená
však pomoci lidu ke vzrůstu jeho fysických
sil, to znamená pomoc nezaměstnaným dělníkům,
drobným úředníkům, malým
a středním zemědělcům a živnostníkům,
malým podnikatelům, ženám a pracujícímu
dorostu. To znamená vyrvati z bídy, hladu a nemoci
statisíce dětí a příslušníků
pracující třídy v Československu.
To je zároveň také cesta ke vzrůstu
a ke zvýšení výroby, oživení
obchodu a ke snížení nezaměstnanosti.
To však vyžaduje, aby platili bohatí, a bohatí
platiti mohou. Republika a lid přijde na své pod
jedinou podmínkou, že všichni socialisté
a demokraté a všichni ti, jimž leží
osudy této republiky na srdci, zřeknou se cesty
kapitulace před reakcí a vytvoří společnou
frontu proti reakci a donutí tak k placení ty, kteří
peníze mají, platiti mohou a kteří
platiti musí. To je jediná cesta k zabezpečení
obrany republiky a demokracie, to je jediná cesta k šťastnějšímu
životu pracujícího obyvatelstva této
země. (Potlesk poslanců strany komunistické.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dále
má slovo p. posl. Vičánek.
Posl. Vičánek: Slavná sněmovno!
Když jsme před rokem projednávali rozpočet
na r. 1937, bylo zde zejména z řad oposice sneseno
tolik pesimismu do řádného kalkulování
tohoto rozpočtu, že pomalu i my, příslušníci
vládní většiny, byli bychom tomu věřili.
Bylo vytýkáno, že jsou, jak se to často
říká, brána v úvahu zejména
při výnosech státních zdrojů
příjmových čísla astronomická,
že se ukáže během roku, že příjmy
byly vysoko vykalkulovány a že výnos nebude
daleko odpovídati rozpočteným částkám.
Dnes, ke sklonku tohoto roku, na nějž byl ten rozpočet
sestavován, můžeme s radostí říci,
že všecky tyto vývody ukázaly se býti
naprosto nepodloženými, že právě
po stránce příjmové byl rozpočet
pro tento rok opravdu velmi pečlivě, střízlivě
a svědomitě vykalkulován, a jestliže
je tu určitý, řekl bych, nedostatek vůči
rozpočtu, pak je to nedostatek potěšitelný,
poněvadž namnoze všecky výnosové
kapitoly ukazují vzrůst proti rozpočtu.
Bylo možno tedy s určitým optimismem přistoupiti
ke sdělávání rozpočtu pro r.
1938. Zejména v kruzích, které rozpočet
sestavovaly, ať už to byla vláda anebo zejména
poslední redaktor rozpočtových věcí,
ministerstvo financí, svádělo k optimismu
velmi často se opakující rčení,
že jsme uprostřed konjunktury, že hospodářský
život u nás doznal tak značného oživení,
že se s tím vydrží i pro celý příští
rok, že jsme prostě na hospodářském
vzestupu a v důsledku tohoto hospodářského
vzestupu lze se nadíti, že všecky příjmové
zdroje budou vykazovati i v příštím
roce opět potěšitelný vzestup.
Abychom mohli sdíleti tento optimismus, museli bychom býti
ovšem přesvědčeni, že skutečně
konjunktura u nás je a že hospodářské
oživení ve všech směrech hospodářského
života skutečně se dostavilo a skutečně
také celou svou intensitu v příštím
roce podrží. Budiž mi dovoleno, abych o této
věci pochyboval. Nechci býti nijak pesimistický,
ale přece jenom zdá se mně býti mnohem
rozumnější kousek zdravého pesimismu
než upřílišený optimismus. Během
rozpočtové debaty bylo velmi mnoho mluveno o tom,
že skutečně jsme uprostřed konjunktury
hospodářské. Zdá se, že k těmto
výrokům sváděla okolnost, že
jsme po tento rok měli poměrně velký
počet umístěných z dřívějších
nezaměstnaných, že nezaměstnanost velmi
silně poklesla a naproti tomu zaměstnanost ve všech
oborech značně se zvýšila.
Slavná sněmovno, usuzovati z těchto faktů,
která jsou nesporná, už přímo
na konjunkturu, zdá se mně přece jenom příliš
krátkozrakým. Říci, že zvýšená
zaměstnanost znamená současně zvýšení
národního důchodu, že znamená
současně vzestup blahobytu a že znamená
opravdovou konjunkturu, je přece jenom nedoložené.
Konjunktura by předpokládala určité
jiné zjevy. Připouštím, že v určitých
oborech výroby konjunktura je. A tu je nutno docela otevřeně
ukázati, že je to zejména průmysl zbrojní,
který nemůže popříti konjunkturu,
který nejenom je dobře zaměstnán,
nýbrž má také, chtěl bych říci,
přiměřené, ale raději řeknu
nepřiměřené zisky. Jenže konjunktura
zbrojního průmyslu se neprojevila zatím nikterak
jinak, než zvýšením počtu zaměstnanců,
zvýšením snad jejich stříd, ale
nikoli zvýšením mezd dělníků
samých a zvýšením platů, zejména
drobných a středních úředníků
v těchto závodech zaměstnaných. Měla-li
by se projeviti opravdová konjunktura, která by
měla vliv na vývoj národohospodářského
života, a měla-li by se ukazovati jako zlepšení
životní úrovně, pak by bezpodmínečně
bylo nutno, aby průmysl, aspoň tento, který
skutečně konjunkturu má, ukázal, že
je ochoten část svých zvýšených
příjmů a zisků přenésti
také na své zaměstnance. To se nestalo.
V průmyslu ostatním bylo pozorovati po celý
rok opravdu oživení. Objednávky přicházely
i do závodů, které vyrábějí
t. zv. kulturní zboží, tedy provozují
činnost mírovou. Objednávky se hrnuly, nejenom
domácí, nýbrž i zahraniční,
jenže kdo má možnost nahlédnouti poněkud
do kuchyně objednávek, zjistil jednu věc:
že celkem bylo zde získáno hodně práce,
ale zisk na této práci není takový,
aby mohl býti nazván konjunkturním, a že
tudíž se zde u zaměstnanectva projevilo totéž,
co při oboru výše zmíněném,
že zaměstnanectvo dostalo sice práci ve zvýšeném
množství, do pracovního procesu bylo zařaděno
mnoho dělníků, kteří z tohoto
průmyslu dříve byli vyšaltováni,
ale na zvýšení jejich životní úrovně
ve formě úpravy mezd a služného nebylo
změněno ani to nejmenší.
Mluviti o konjunktuře v zemědělství,
o konjunktuře v obchodu a živnostech a snad o konjunktuře
veřejných a státních zaměstnanců,
myslím, že by byla příliš krvavá
ironie. Zde se nezměnilo podstatně nic. A právě
z toho usuzuji, že je příliš předčasné
mluviti, že jsme v konjunktuře, a na tomto mylném
předpokladu budovat naše hospodářské
plánování, jak je vyjádřeno
státním rozpočtem na příští
rok. To by bylo tak několik slov k té, řekl
bych, fixní idei, která je podkladem našeho
rozpočtu pro příští rok, a já
se k tomu ještě v další části
své řeči vrátím.
Bylo zde několikráte řečeno při
projednávání rozpočtu, který
byl před 14 dny schválen, že tento rozpočet
nese jakous takous hlavní značku, že je to
rozpočet obrany státu, a už tím je dán
jeho charakter i to, že rozpočet pro příští
rok - řádný rozpočet sám -
je celkem okrouhle o 2 miliardy vyšší než
rozpočet pro tento rok.
Slavná sněmovno, úkoly obrany státu,
jak nám je dává nejistá mezinárodní
situace, jsou velmi těžké a velmi nákladné.
Jestliže jsme měli odvahu v tomto domě dáti
souhlas k řadě zákonných opatření,
jimiž se má budoucnost naší republiky
zabezpečiti, jestliže jsme měli odvahu dáti
souhlas k drastickým opatřením, kterými
se má zvýšit odolnost naší obrany
proti případnému přepadení,
musíme mít bezpodmínečně odvahu
dáti souhlas také ke všem těm věcem,
které jsou důsledkem zvýšené
práce na obranu státu - to jsou finanční
opatření. Obrana je drahá a říká
se často, že na obraně státu se nemá
šetřit; já bych řekl: na účelné
obraně se nemá šetřit; ale že by
se vůbec nemělo šetřit, to je přece
nutno vzíti v pochybnost. I zde by se byly daly ušetřiti
často velké částky peněz, kdyby
nebylo různých jednání, kterým
můžeme říci prostě přiživování
na obraně státu. Mám za to, že mnoho
pravdy měl ten z kolegů, který řekl,
že ti, kterým v případě nutnosti
připadne povinnost vykonávat obranu státu
svými těly, životy a krví, jsou nuceni
si teď ještě tu obranu také krvavě
zaplatit, a jsou zase vrstvy, které se - to je předem
jisto - bezpodmínečně vyhnou obětem
v případě, kdyby bylo nutno republiku bránit,
a velmi rády by se vyhnuly obětem i dnes, kdy je
nutno zabezpečovat obranu státu různými
opatřeními. To jsou bohužel zjevy, se kterými
se setkáváme v daleké minulosti i dnes
a se kterými se budeme setkávat tak dlouho, dokud
nenastane opravdová spravedlnost ve všech státech
a režimech, jak ji požaduje ryzí demokracie.
Demokracie ukládá povinnosti proto, že dává
všem rovná práva. Netrpí anebo nemá
trpět nadpráví a bezpráví a
nemůže také trpět utiskování.
Po té stránce si ceníme mezi statky, které
mají být v případě obrany státu
hájeny, právě tohoto statku ideového,
demokratického řádu. Upozorňuji na
zákon o obraně státu, kde v §u 1 je
vyjmenováno, co je úkolem všech příprav,
které se u nás konají k obraně státu:
jednota státního území, nedotknutelnost
hranic a demokratická vládní forma. To jsou
tři nejvyšší statky, k jejichž ochraně
všecka ta opatření, která děláme
již po několik let, se konají. A právě
zákony demokracie káží, aby byla stejně
rozdělena nejen práva, nýbrž i břemena.
Mám za to, že předložené úhradové
zákony, aspoň v určitém smyslu, nešetří
této demokratické zásady, že břemena
ukládaná občanstvu k vybudování
obrany státu nejsou stejnoměrně a spravedlivě
rozdělena.
Řekl jsem, že rozpočet pro příští
rok je vyšší téměř o 2 miliardy.
Tato částka podle rozpočtu je rozdělena
tak, že asi 800 milionů Kč odkazuje se - docela
optimisticky - na zvýšený výnos všech
dosavadních úhradových finančních
zákonů, a částka necelých 1.200
milionů Kč opatřuje se novými úhradovými
zákony. Slavná sněmovno, trvalo to hodně
dlouho, než rozpočtový výbor sněmovny
se jakž takž dohodl na znění úhradových
osnov a celá dohoda konec konců vyzněla tak:
Nemůžeme nic dělat, peníze se opatřiti
musejí, obrana státu se budovat musí, stát
musí žít, poněvadž chceme žíti
my, chce žíti celý národ, veškeré
obyvatelstvo, musíme tedy peníze vzít kdekoliv.
Je to ovšem, řekl bych, takové zoufalé,
příliš zoufalé motivování.
Bylo možno snad poněkud déle a pečlivěji
připravovat úhradu rozpočtu než rozpočet
sám.
Zmiňuji se jen o tom, že velmi často byly zde
pěny hymny na záslužnou činnost parlamentní
úsporné a kontrolní komise, která
prý státu zachránila dvě miliardy
Kč. Slavná sněmovno, nesdílím
tohoto názoru. Při sestavování rozpočtu
každé ministerstvo, jak už je to obvyklé,
našponuje - jak se říká - svůj
rozpočet, poněvadž ví, že o tu
konečnou cifru musí bojovat s ministerstvem financí,
které je řízeno železnou nutností:
tolik se smí vydat, poněvadž tolik se pouze
přijme. A doposud se vždycky podařilo vládě,
která rozpočet předkládá, usměrniti
výdajové položky jednotlivých ministerstev
tak, aby odpovídaly příjmům, jak je
vykazuje nebo jak je rozpočtuje ministerstvo financí.
Letos byl volen postup jiný. Letos se vláda sama
nepustila do toho, řekl bych, bratrovražedného
boje jednotlivých resortů s ministerstvem financí,
usměrňovaného předsedou vlády,
nýbrž přesunula tento úkol na parlamentní
úspornou a kontrolní komisi, která provedla
to, co by byla provedla vláda, a za to se jí dostává
pochvalného uznání. (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.) Nechci zbavovat parlamentní
úspornou a kontrolní komisi zásluh, ovšem
ty pravé zásluhy této komise jsou, řekl
bych, právě podle intencí zákona,
kterým byla parlamentní úsporná a
kontrolní komise zřízena, anonymní.
Parlamentní úsporná a kontrolní komise
nereferuje o svých zákrocích, nemá
referovat a nemá se ani v novinách nikdy objevovat,
kde něco uspořila, poněvadž je to práce
opravdu anonymní, a jenom tím záslužná.
Jestliže se tato práce stane předmětem
nějakých pochval, bude již předem, řekl
bych, v zárodku zmařena do budoucnosti účinná
kontrola a práce této komise. Byl bych rád,
kdyby se o zásluhách parlamentní úsporné
komise příliš mnoho nemluvilo, poněvadž
kdykoli se veřejnost doví, že parlamentní
úsporná komise zachrání státu
tolik a tolik peněz, uvědomí si, že
tolik a tolik je nepořádku v jednotlivých
oborech státní správy a že tam byla
častokráte snad i snaha použíti značných
částek nenáležitým způsobem.
Úhradové osnovy dělí se ve dvě
skupiny. Jsou to jednak zákony o daních přímých
a jednak zákony, kterými se zvyšují
daně nepřímé, daně spotřební.
Vedle toho ovšem, řekl bych, zařadil bych mezi
úhradové osnovy také zákon, kterým
se upravují nově srážky z platů
státních a veřejných zaměstnanců,
neboť to, co se státním zaměstnancům
v tomto zákoně předkládá, jsou
pouze, odpusťte, brýle mámení. Na jedné
straně se státním zaměstnancům
snižují platové srážky od Nového
roku o 0.8 %, to znamená na 100 Kč o 80 hal; od
1. ledna mají se snížiti srážky
dále, nanejvýš o 2%, ale na druhé straně
mezi úhradovými zákony je vládní
návrh zákona o branném příspěvku,
kde právě těmto kategoriím se stanoví
1.5 % srážka ve prospěch nákladů
na obranu státu. Na jedné straně se státním
zaměstnancům něco vrací, na druhé
straně v mnoha případech ještě
více nežli se jim vrací zase se bere z kapsy.
To je ovšem situace velmi těžká, a myslím,
že není možno, aby někdo se postavil proti
takovéto úpravě přispívání
na odůvodněné a nutné výdaje
státní. Nerad jsem proto slyšel, když
v rozpočtovém výboru jeden z kolegů
velmi vášnivě plaidoval pro to, aby státním
zaměstnancům byl příspěvek
branný o celé 1 % zvýšen, na 2.5 %,
a zase jiné kategorii - stejně těžce
postižené, připouštím byl o to
procento příspěvek snížen.
Slavná sněmovno! Pan kol. referent o těchto
úhradových osnovách přinesl o těchto
věcech na konec přirovnání z říše
živočišné, o škubání
husy. Řekl bych tolik, že rozumná hospodyně
si oškubává živou husu sama, poněvadž
ví, že je to velmi těžký úkol
a že je nutno husu oškubat dobře, neboť
při neopatrném škubání je možno,
že stříká z ní i krev, čímž
se potom husa ve svém vývoji i opozdí a hospodyně
pak utrpí opravdu určitou hospodářskou
ztrátu.
A toto musí míti na zřeteli také rozumný
hospodář ve státě. I když se
zde předpisují těžká břemena
a i když se zde ukládají nové a nové
daně, nelze to jenom tak lehkomyslně odhlasovat
a odbýti tím, že prostě nezbývá
nám nic jiného, poněvadž peněz
je třeba. Je nutno dbát v každém případě
toho, aby nebyl podvázán v nejmenším
skutečně hospodářský život.
Jinak těžko by se mohlo přisahati na to, že
výnosové zdroje v příštím
roce vzhledem k pochybné konjunktuře opravdu vynesou
tolik, kolik se předpokládá ve státním
rozpočtu.