Místopředseda Taub (zvoní): Dále
má slovo p. posl. Kopřiva.
Posl. Kopřiva: Vážená sněmovno!
Prohlásili jsme již při projednávání
stát. rozpočtu, že cítíme plnou
odpovědnost za osud republiky, demokracie a lidu. Máme
proto pochopení pro zvýšené a mimořádné
výdaje na obranu státu. Nejdůležitějším
činitelem této obrany je však lid a proto jeho
zájmy nelze bez škodlivých následků
odpojit od obrany republiky.
Každý, komu jde vážně a poctivě
o obranu republiky, se pozastaví s největšími
obavami nad tím, jak vláda řeší
problém obrany státu. Úspěšná
obrana státu v době tak zvýšeného
ohrožení Československa zahraniční
i vnitřní fašistickou reakcí vyžaduje
poskytnout obyvatelstvu všech národů tohoto
státu snesitelnou životní úroveň.
To je první a nejdůležitější
předpoklad. Způsob, jakým vláda čerpá
úhradu zvýšených výdajů
na obranu, je v neobyčejně škodlivém
rozporu s tímto předpokladem proto, že zvýšené
výdaje chce uhraditi uvalením dalších
a neobyčejně tíživých břemen
na strádající lid. Vláda odpojuje
tak zájmy lidu od zájmů obrany státu
a demokracie. Tento vládou navrhovaný a v rozpočtovém
výboru již vládní koalicí odhlasovaný
způsob úhrady je těžkou ranou obraně
republiky, je špatnou vyhlídkou na obranu země
před útoky jejích fašistických
nepřátel, neboť vláda jde v řešení
této úhrady na obranu státu úplně
opačnou cestou, cestou, jíž se odpojuje od
lidu, cestou, která zvláště střední
vrstvy žene do náruče fašismu, cestou,
která podkopává nezbytné předpoklady
úspěšné obrany republiky.
Tyto úhradové návrhy vlády činí
dojem politické nepromyšlenosti a nepropracovanosti,
ukazují bojácnost vlády dotknout se mocných,
ale za to zachytit jen menší a nerozhněvat
si hlavně finanční a kartelářské
magnáty. Než by si rozhněvala několik
desítek finančních a zbrojařských
magnátů tím, že by šlápla
na jejich miliardové zisky, rozhněvá si vláda
raději miliony příslušníků
pracující třídy. A to je tím
vážnější, když si uvědomíme,
že obrana republiky spočívá výhradně
právě na těchto vrstvách. A právě
proto, že nám komunistům jde o zájmy
obrany republiky a lidu, odmítáme co nejrozhodněji
tento vládou navrhovaný způsob úhrady,
protože podlamuje síly lidu k obraně, protože
se jím hází přes palubu péče
o živého člověka, tak významného
v obraně země, a protože tento způsob
nečerpá příjmy od těch, kteří
peníze mají, nedotýká se tak bohatých
a mocných zdrojů, a konečně jej odmítáme
i proto, že se tímto způsobem úhrady
výdajů na obranu státu ve skutečnosti
torpeduje obrana republiky. Těmito předlohami se
jde proti lidu, diskredituje se jimi demokracie a umožňuje
zahnizďování neobyčejně škodlivého
a nebezpečného pesimismu v lidu.
Kdo je to lid? Lid jsou dělníci, úředníci.
zaměstnanci, drobní a střední zemědělci,
střední vrstvy a drobní podnikatelé.
Pesimismus těchto lidí je ohromně povážlivá
věc. Podceňovat takovéto nálady v
lidu bylo by velmi nebezpečné. To je nejživnější
půda pro československé kagulardy a Francy
k podchycení středních a zoufalých
vrstev. To je voda na mlýn henleinovskému fašismu
a maďarské a polské iredentě. Takovým
způsobem vytváříte, pánové,
apatii v lidu, obdobnou apatii před Bílou horou.
Její následky mohly by být stejné
a mohly by jen ulehčit vnitřním a zahraničním
nepřátelům republiky a demokracie jejich
plány proti republice a jejímu lidu. Místo
toho, abyste dbali zájmů lidu a umožnili tak
jeho mobilisaci ve velkou, širokou frontu obrany, vytváříte
stav, který bude míti psychologicky záporné
účinky pro obranu země a který většinu
lidu roztrpčí. My komunisté jsme si velmi
dobře vědomi, že musíme učiniti
všechno, aby i přes pobuřující
následky úhradových předloh nebyla
ani v nejmenším otřesena nebo oslabena vůle
lidu k obraně republiky a aby byl zkřížen
i tento plán, na němž staví reakce ve
svých velezrádných snahách.
Téměř celou tíhu úhrady a následky
zvýšených výdajů na obranu mají
nést dělníci a zaměstnanci se svými
krisovými mzdami a platy, při stoupající
drahotě, nezaměstnaní, jimž sníženy
podpory a zvýšeny spotřební daně,
drobní a střední živnostníci
a malí podnikatelé, kteří jsou rdoušeni
daňovým systémem a úsilím kartelů
o jejich vyřazení, drobní a střední
zemědělci místo slibovaného oddlužení
a pomoci a státní zaměstnanci, jimž
zmírnění srážek je pří
nejmenším anulováno zavedením příspěvku
na obranu státu. Dalších téměř
1.200 mil. ukládá se na pracující
vrstvy, na ty, jimž 7 let hospodářské
krise a politika kapitalistů způsobily ohromné
rány. Statisíce nezaměstnaných, nízké
mzdy a platy, zruinované hospodářství
a živnosti drobných a středních zemědělců
a živnostníků vedle desetitisíců
rozvrácených rodin, statisíce podvyživených
a hladem a nemocemi postižených dětí
a hluboký pokles spotřeby, to jsou křiklavé
následky toho, do čeho byla vražena pracující
třída v době hospodářské
krise.
V krisi se musí trpět! To se stalo okřídleným
heslem v době hospodářské krise. Lid
však viděl, že několik stovek mocných
vydělávalo i na krisi. Tvrdilo se, že zlepšení
stavu pracujících vrstev je prvním úkolem
vlády, jakmile se výroba začne zvyšovat.
Při vzrůstající výrobě
očekával každý, že se poměry
lidu skutečně zlepší a že se také
lid bude moci podílet na konjunktuře. Finanční
a průmysloví magnáti však neobyčejně
vzpupně, drze a provokativně odpírají
dělníkům, úředníkům,
zemědělcům a živnostníkům
podíl na této konjunktuře, při čemž
zvyšují ještě ceny životních
prostředků.
Co se ohlašovalo před jednáním vlády
o opatřeních k úhradě výdajů
na obranu státu? Ohlašovalo se. že další
zatěžování lidových vrstev není
dále možné. Říkalo se, že
zejména sociálně nejslabší nemohou
být v žádném případě
postiženi, že budou pronikavě zdaněni
ti, kteří vydělávají na zbrojení,
a ti, kteří mohou platit a kteří to
mohou unést. Tvrdilo se zejména v agrárním
tisku, že státní zájem a spravedlnost
žádá, aby byly zdaněny konjunkturální
zisky. Pronikavé zdanění kartelů ohlašovalo
se jako hotová věc. A dopadlo to tak. že nejméně
3/4 zvýšených výdajů mají
uhradit dělníci, úředníci a
drobní a střední živnostníci
a zemědělci. malí podnikatelé, podniky
spolků a dělnických svépomocných
družstevních organisací, a to ve formě
příspěvku na obranu státu, zavedením
zvláštní přirážky k dani
důchodové, k všeobecné dani výdělkové
a ke zvláštní dani výdělkové
u svépomocných družstevních organisací
dělnických, dále ve formě zvýšení
ceny umělých tuků o 80 hal. až 2 Kč
na 1 kg. zvýšení daně z piva, jež
by znamenalo zvýšení ceny piva o 10 hal. na
1/2 litru, dále zdražení limonád a sodovek
o 20 hal., zdražení textilií, zdanění
hracích karet a umělých sladidel. A zbývající
čtvrtinu, kterou mají zaplatit kapitalisté,
zaplatí ve skutečnosti pracující,
poněvadž sám p. ministr financí ve svém
prohlášení připustil, že kapitalisté,
velkopodnikatelé mohou tyto daně prostě zakalkulovat
do cen a přenášet je na spotřebitele.
Všechna tato opatření jsou faktickým
snížením mezd a platů, je to ostřejší
zdanění středních vrstev a malých
podnikatelů při novém zdražování
životních prostředků následkem
zvýšení spotřebních daní.
Už nyní jsou hrazeny 3/4 všech státních
příjmů spotřebními daněmi.
U některých výrobků činí
dnes spotřební daň 30 až 50 %. Tento
křiklavý poměr zhoršuje se a má
se zhoršovat ještě dále právě
zaváděnými spotřebními daněmi.
Zdražování je velezrada, prohlásil nedávno
p. předseda vlády. Vláda však dalším
zvyšováním daní na spotřebitele
uvádí do pohybu novou zdražovací vlnu.
Nemůže býti pochyby, že pro karteláře
je to signál, aby tuto vlnu zdražovací vzedmuli
co nejvíce. To povede jenom k dalšímu zmenšení
nákupní schopnosti, k dalšímu zmenšení
spotřeby. ke zvyšování nezaměstnanosti,
k dalšímu zhoršování situace drobných
a středních vrstev živnostenských a
zemědělských.
Ke všemu tomu prodlužuje ještě vláda
zákon o mimořádné přirážce
k dani důchodové. Poněvadž tato daň
je ve skutečnosti daní z mezd a platů, mají
zůstati dále postiženy pracující
vrstvy. Mimo to navrhuje vláda z nátlaku finančního
kapitálu uzákonění regresu. Opatření
z dob poválečných, kterým bylo umožněno
desetitisícům hlavně nejchudších
bydlit a poskytnuta jim tak určitá ochrana, chce
vláda rušit. Sahá se tu na opatření
vzniklá z cest. kterými se musila vláda po
převratu pod tlakem pracujícího lidu ubírat.
Neviděla vláda jiné cesty k úhradě
výdajů na obranu než ty, jimiž jde nyní?
Viděla, ovšem jenom částečně.
Původně bylo úmyslem vlády načerpat
výdajů na obranu z přirážek k
dani z mezd a platů. Původně měla
vláda v úmyslu zvýšené spotřební
daně vybrat u velkovýrobců se zákazem
přenášeti tyto daně na spotřebitele.
Byla plánována nepatrná daň ze zbrojařských
zisků a dávka kartelová.
Zatím co bylo vládou znemožněno zákazem
schůzí a konfiskací tisku informovati lid
o tom, co se chystá, byli finanční a průmysloví
magnáti informováni ihned o všech chystaných
opatřeních vlády. Pan ministr financí
dokonce šel do klubu národního sjednocení
a informoval tento klub o všech opatřeních
vlády. A tu finanční a karteloví magnáti
mohli zavčas organisovat na burse černý den,
jímž demonstrovali, že i proti celkem nevinným
plánům vlády se stavějí. Ohlašovali
tak, že si žádným způsobem úhrady
výdajů na obranu republiky, jimiž by byli oni
postiženi, nedají líbit. Finanční
a kartelářští magnáti organisovali
spiknutí a vláda před jejich terorem ustoupila
na celé čáře, ba velmi ochotně.
A tak v předlohách předkládaných
se ztratila daň ze zbrojařských a konjunkturálních
zisků. Je při nejmenším opovážlivostí
vlády, mluviti o těchto předlohách
tak, jako by jimi byly oběti, spojené s obranou
státu, rozvrženy spravedlivě na všechny.
Je krajní nespravedlností uvalovat nová materiální
břemena na lid, jehož životní úroveň
je u porovnání s ostatními státy jedna
z nejhorších, na lid, který již přinesl
tolik obětí a který je ochoten pro obranu
republiky přinést i tu největší
oběť, své životy. Je krajní nespravedlností,
když i z materiálních obětí na
obranu státu jsou vypuštěni ti, kteří
mohou, mají a musejí dát aspoň peníze,
když pracující lid dává všechny
své síly.
Pan ministr financí odpověděl neobyčejně
rychle na spiknutí finančních magnátů
prohlášením v rozhlase, jimž okamžitě
jménem vlády odzváněl těm nevinným
a skromným návrhům vlády na zdanění
kapitalistů a ohlašoval naproti tomu neobyčejně
směle zdanění lidu. Celé jednání
o úhradových předlohách na obranu
státu ukázalo, že pan ministr financí
je vlastně v zajetí druhé vlády, vlády
finančního kapitálu, a že pan ministr
financí je u vytržení, jakmile přijde
na velké nedotknutelné božstvo finančního
kapitálu a na modly mamutích podniků. Zatím
co se slevovalo stále a stále z toho nepatrného
zdanění kapitalistů, těch, kteří
peníze mají a mohou platiti, z tím co se
stále víc a víc přihlíželo
ke všem návrhům těchto finančních
a magnátských skupin, přikládalo se
při tom stále víc a víc na pracující
vrstvy a odmítaly se všechny naše návrhy,
návrhy zástupců lidu. A poněvadž
kapitalisté nic dát nechtěli a vláda
neviděla jiné cesty než naložiti vše
prostě na chudé, proto i holdingy, to je zisky z
účasti kapitalistických podniků na
jiných podnicích, jsou osvobozeny od příspěvku
na obranu státu.
Pan ministr financí prohlásil ve svém projevu
k těmto předlohám, že u pracujících
se vyskytuje jako motiv k obrannému příspěvku
pouze ochrana života. Takové myšlení platilo
u žoldnéřů, nemůže však
platiti pro pracující obyvatelstvo této země.
Kde nechal pan ministr financí neodvislost státu,
jeho samo statnost a obranu demokracie proti fašismu? To
je divná ideologie, která nemůže nikoho
přesvědčiti. Činí dojem, že
pan ministr bere obranu republiky obchodně. Podle ideologie
páně ministrovy museli by pak nejvíce bojovati
finanční a karteloví magnáti. A ti,
jak známo, bojovat nepůjdou, ti jsou zařízeni
na to, aby na válce vydělávali a ve válce
keťasili a nikoliv na to, aby bojovali. Není skutečně
možno opatřiti jinak prostředky na obranu státu
než z lidu tak, jak to činí vláda? My
komunisté jsme ukázali za rozpočtové
debaty i všech jednání o těchto úhradových
předlohách, že je to možno. A že
je to nejenom možno, nýbrž že je to s hlediska
zájmů obrany republiky nutno.
Opakujeme proto znovu: Vezměte peníze na obranu
státu tam, kde jsou. Zestátněte hospodaření
s cukrem a zajistěte tak každoročně
nejméně 700 milionů Kč zisků
cukerního kartelu pro státní pokladnu. To
je téměř 10krát více nežli
přinese navrhovaná daň z umělých
tuků. Nelze přece vážně tvrditi,
že postihujete cukerní kartel, když jej zatěžujete
zvýšenou daní u cukru ve výši 70
mil. Kč a při tom jako ohromnou vymoženost
ohlašujete, že cena cukru nebude zvýšena.
Hle, jaké dojemné dobrodiní vlády
po usnesení zásobovacího výboru sněmovny,
který navrhl vládě snížení
ceny cukru na 1 kg o 1.40 Kč, po němž volá
fakticky drtivá většina obyvatelstva tohoto
státu. A za 70 mil. Kč vykoupili si cukerní
karteláři a uchovali si svůj 700 mil. zisk,
a při tom ještě ohlašují, že
těchto 70 mil. Kč musí zaplatiti řepaři
snížením ceny řepy, ačkoliv cukrovary
v posledním roce vykazují ještě větší
zisky a lepší hospodářské výsledky
nežli v roce minulém.
Postátnit hospodaření s lihem je třeba.
To znamená dalších 300 mil. Kč do státní
pokladny ročně. Lihovary vykazují na 1 litr
lihu čistého zisku Kč 1˙96 až 2˙40.
Lze si snadno spočítati, kolik činí
zisky lihovarníků při spotřebě
1,040.000 hl ročně. Lihovary vyplácejí
22% dividendu. Pan Kubata napsal, že jen agrární
strana sama dostává 10 mil. Kč ročně
ze špiritusových obchodů. Představme
si, jaké žně by nastaly pro lihové karteláře
v případě války při pronikavě
zvýšené spotřebě lihu. Od těchto
lihovarníků vybéře státní
-pokladna zvýšenou paušalisovanou daní
z obratu u lihu jen o 30 mil. Kč více. A pohleďte
na reakčně agrární lihovarnické
vlastence. Ti prohlašují jednoduše napřed,
že tuto daň platit nemohou. Je svrchovaný čas,
aby se šláplo konečně do tohoto korupčního
špiritusového hnízda a zajistily se zisky lihového
hospodaření pro obranu státu. Zisky z lihového
hospodářství vynesly by ročně
čtyřikráte více než nově
zvyšovaná daň z piva.
"Na obraně státu se nesmí vydělávat"
prohlásil pan předseda vlády. Vláda
však nečiní nic, aby tomu tak nebylo. Zbrojaři
se přece dobrovolně svých ohromných
zisků nezřeknou. Vydělávají
na zbrojních dodávkách 50 a také 300%.
Žně zbrojařů jsou nyní v plném
proudu. Zvýšená poptávka žene zbrojní
karteláře k vyšroubování cen
do závratné výše. Na zbrojaře
a jejich obchody nelze se přece dívati normálně
jako na každý jiný obchod. Zbrojařský
zisk nemůže býti obchodní a normální
zisk, jak jej posuzuje ministerstvo financí.
Kartelářští zbrojaři u nás
stejně tak jako jinde vrhli se skutečně jako
hyeny na kořist, kterou jim skýtá válečné
nebezpečí a válka sama. Jim je válka
ideálem života, neboť na ni vydělávají.
Těší se už nyní na ohromné
keťasování ve válce. Na dosavadních
dodávkách vydělali čsl. zbrojaři
již několik miliard. A při tom odmítají
přispěti na obranu státu. V tom je však
určitá politika, což je tím vážnější.
Československý průmysl zbrojařský
je totiž ovládán do značné míry
zahraničními reakcionáři. Ministerstvo
financí se klidně dívá, jak stamilionové
zisky zbrojařské plynou do ciziny a věnuje
zvýšenou pozornost naproti tomu zdaňování
limonády, sodové vody a hracích karet. Financier
francouzského fašismu Schneider-Creuzot podílí
se na největších zbrojařských
závodech v Československu, ve Francii a také
v Polsku i jinde. Ctitelé rakouského a německého
fašismu, hakenkrajclerští průmyslníci
jsou společně s českými reakcionáři
majiteli zbrojařských podniků v Československu
a sedí s nimi společně v kartelech.
I. G. Farben, největší říšskoněmecký
trust je společně s Preissem majitelem kartelů
chemického průmyslu v Československu, průmyslu
tak významného v případě války.
Na železářském a hutním průmyslu,
stejně významném v obraně republiky,
podílí se mezi národní kartel, hlavně
říšsko-německý. Těmto
lidem jde o zisky. Prostě hecují a provokují
válku. S nimi v jedné frontě jdou čeští
re akční vlastenci. Pro zisky jsou ochotni dodá
vat zbraně i Hitlerovi, obdobně jako tomu bylo za
světové války, kdy francouzští
vojíni padali pod kulemi, vyrobenými ve francouzských
zbrojovkách a dodávanými Německu francouzskými
zbrojaři. Jsou to ti lidé, kteří společně
se zahraniční reakcí kují pikle proti
republice.
Zatím co tyto živly odmítají poskytnout
republice prostředky k nutné obraně, mají
s reakčními karteláři hojnost prostředků
k organisování úderných fašistických
skupin a k financování časopisů, které
štvou proti pracujícímu lidu a lidové
frontě. Tyto velezrádné elementy najdou vždy
dost peněz a mají vždy dost prostředků
k ozbrojování spikleneckých organisací
- kagulardů, jak ukazuje událost ve Francii. Hrozně
se mýlí ten, kdo by se domníval, že
čeští reakční zbrojařští
karteláři spolu s německými nejsou
rovněž schopni něčeho podobného.
Uvědomme si, jaké nebezpečí plyne
pro republiku z toho, že zbrojařské závody
v Československu patří cizincům. Není
výstrahou, že Henlein i Gajda chytají
se zbrojařských zisků a hrají si všichni
navzájem do rukou? Počínání
vlády k tomuto řádění zbrojařů
je slabostí, která zvyšuje nebezpečí
pro republiku a její obranu. Nemluvte o postátnění
zbrojařského průmyslu, ale postátněte
jej v zajmu obrany státu. Při 4 1/2 miliardovém
výdaji na zbrojení pro příští
rok znamená postátnění tohoto průmyslu
další nejméně miliardu příjmů
pro státní pokladnu. To samo je téměř
tolik, kolik mají vynést všechny navrhované
předlohy, a třikrát víc, než
se poskytuje nezaměstnaným. Zbrojaře dát
pod výjimečný zákon a zakázat
obchodování se zbrojařskými akciemi,
zdanit ty, kteří měli ze státních
dodávek miliardové zbrojařské zisky!
Bankám poskytuje se stále ročně subvence
ve výši 70 mil. Kč z pokladny státu.
Za poslední léta činí tato subvence
vykázaná i s úroky 1 miliardu Kč a
včetně nevykázané částky
činí dar poskytovaný od převratu bankám
4 miliardy Kč.
Nevyžaduje zájem obrany republiky, aby byl uzákoněn
postih na banky a nikoli postih na drobné majitele domků
a členy bytových družstev?
Proto navrhujeme místo regresu na lid zavést regres
na banky. (Potlesk komunistických poslanců.)
Proč by se nemohlo sáhnouti na miliardy, které
získala Živnobanka manipulacemi s válečnými
půjčkami, okolkováním rakouských
peněz a devalvací? Není třeba v žádném
případě prodlužovat mimořádnou
přirážku k dani důchodové, kterou
platí dělníci a zaměstnanci. Státní
pokladna by dosáhla daleko více, kdyby finanční
správa daňově podchytila ty, jejichž
důchod činí ročně přes
100.000 Kč. Ministerstvo financí nechá tu
unikati miliardový důchod, neboť je jasno,
že důchodců nad 100.000 Kč je nejméně
dvakrát tolik, než je jich podchyceno.
Uvalit vysoké daně na kartelářské
velkoprůmyslníky by znamenalo nové stamiliony
příjmů pro stát. Navrhovaná
dávka z kartelů postihuje však kartely velmi
nedostatečně a při tom mají karteláři
možnost unikat placení této dávky nebo
převalovat ji do cen, t. j. na konsumenty. Je pozoruhodné,
že se na lihový kartel zaváděná
dávka kartelová vůbec nevztahuje. Sazba,
která činí u kartelů 0.5% ze smluv,
může býti snížena nebo některé
smlouvy vůbec od poplatků osvobozeny. Tady jsou
poskytnuty ministerstvu financí ohromné možnosti.
Kartely téměř vypadly z povinnosti přispět
úměrně ke svým ohromným ziskům
na obranu státu, a to díky své nejen hospodářské,
nýbrž i politické moci, kterou kartely v Československu
mají, a jak to konec konců konstatuje i zpráva
rozpočtového výboru k této předloze.
Ano, moci, před níž se třese i vláda.
Se stamiliony zisků unikají pojišťovny,
zejména ty, jejichž centrály jsou ve fašistických
státech.