Nyní trvá tato procedura 4 měsíce,
při níž je žádost 6krát
zapisována do jednacího protokolu a 6krát
z něho mazána, při čemž dostane
11 úředních jednacích čísel,
10krát se dopravuje poštou a žadatel, nemoha
se dočkati vyřízení, musí je
několikrát v okresním městě
urgovati.
Slyšíme sice stálé nářky
na stále vzrůstající počet
zaměstnanců, ale nijak se nebráníme
inflaci stále nových a nových úkolů,
které se jako lavina hrnou na veřejnou správu.
Ozývají se stále nářky nad
vzrůstem osobních nákladů, ale nehledá
se toho příčina.
Pan president dr Beneš tento problém velmi
bystře vystihl 28. března 1936 v rozhovoru s Pracovním
souručenstvím, když řekl (čte):
"Státní administrativa je součástí
armády, starající se o bezpečnost
a pořádek uvnitř státu. Jsme státem
budovaným na demokracii a provádíme skutky
sociální myšlenky. Proto je nutno dívati
se na úkoly veřejného úředníka
jako na úkoly nám speciálně vlastní
na rozdíl od jiných států. Toto strukturální
postavení ukládá naší veřejné
správě značné úkoly, jež
dříve byly zastávány soukromou péčí
nebo samosprávnými svazky. Není tudíž
tragedií, že se zvětšuje počet
našich veřejných zaměstnanců.
Je to jen logický důsledek rozšiřování
funkce státní administrativy, jíž stát
vniká do soukromého vlastnictví jednotlivce."
Nemáme dosud žádné úřední
statistiky o počtu zaměstnanců státních,
což vede k nemožnému iritování
nás i veřejnosti a vyvolává pocit
nedůvěry k nám i k vládě. Pan
posl. Beran letos v rozpočtové debatě
uváděl, že máme 361.529 zaměstnanců
i s učiteli a podniky a přes 80.000 smluvních
zaměstnanců, tedy téměř půl
páta statisíce zaměstnanců. Naproti
tomu pan zpravodaj o rozpočtu kol. Remeš uváděl
loni stav k 31. lednu 1936: ve vlastní státní
správě 186.792, ve školské správě
pak 106.254 zaměstnanců, dále uváděl
resorty, které potřebují zvýšení
stavu. Ročenka Státního úřadu
statistického uvádí k 31. lednu 1935 tento
stav zaměstnanců: ve vlastní správě,
s vojenskými a četnickými gažisty 178.181
zaměstnanců, v podnicích 166.205 zaměstnanců,
dohromady 344.386 zaměstnanců. K 31. lednu 1936
uvádí Ročenka Státního úřadu
statistického: ve vlastní správě,
bez vojenských a četnických gažistů,
stav 153.778 zaměstnanců a v podnicích 167.689,
dohromady 321.467. V této statistice byli vypuštěni
vojenští a četničtí gažisté
snad z toho důvodu, aby si nikdo nevypočítal,
kolik máme vojska. Myslím, že je to úplně
zbytečné, poněvadž v zahraničí
jsou možná lépe informováni než
my zde. Připočítáme-li k tomu vojenské
a četnické gažisty, jichž bylo r. 1935
29.871, přicházíme k počtu 351.000.
Naproti tomu zase uvádí jediná úřední
statistika, kterou máme a která byla vypracována
r. 1924, když se projednával platový zákon,
tento stav: vlastní správa s vojenskými a
četnickými gažisty 114.319, podniky 228.560,
dohromady 342.879 zaměstnanců. Je každému
volno, aby si vybral, co je pravda.
Naproti tomu se sděluje, že železnice má
systemisováno 148.453 míst, ale v r. 1937/38 skutečný
stav 118.757, tedy méně o 30.000. Domnívám
se, že máme právo slyšet pravdu, abychom
mohli kontrolovat a činit závěry.
Žádáme proto, aby byl přiložen:
1. k rozpočtu přesný přehled a součet
systemisovaných míst, neboť "přehledy"
v dílčích rozpočtech nestačí
k orientaci a souhrnu.
2. Aby byl každoročně k účetní
uzávěrce přiložen přehled a součet
skutečného stavu zaměstnanců.
3. Aby se k této účetní závěrce
také přiložil přehled skutečného
osobního nákladu u vlastní správy
i podniků s vyloučením všeho, co do
něho nepatří. Dosud v tomto labyrintu bloudíme
a nikdo se nedopátrá pravdy. Operuje se číslicemi
podle potřeby.
Bylo zde apelováno na státní zaměstnance,
aby ve svém vlastním zájmu a v zájmu
státu byli nápomocni v práci, aby se u nás
méně písařilo, ale více opravdu
úřadovalo. Dokud bude však nynější
duch ve státní správě, zůstane
marným toto volání.
Jak se taková ambice podporuje, o tom píše
téměř oficielní "Železniční
revue" z r. 1932 (čte): "Byl povolán
do centrálního úřadu snaživý
ředitelský referent. Přidělenou práci
vykonával bezvadně a vyřizoval hladce k plnému
uspokojení šéfa. Ale tím se nespokojil.
Studoval a přemýšlel, až se odvážil
na několik samostatných podnětů a
návrhů. První byl přednostou přijat
takřka s pochvalou, druhý už mlčky,
třetí s chladnou poznámkou, že věc
bude náležitě prozkoumána, kdežto
při následujícím se už šéf
neudržel: Poslyšte, tak se mi zdá, že máte
málo práce a zbývá vám mnoho
času na zbytečné starosti. Udělal
byste lépe, kdybyste věnoval spisům větší
péči."
Tedy nepřemýšlejte, nebadejte, nedělejte
žádných návrhů.
V některých úřadech je přímo
panický strach před tím, aby někdo
nabyl naprosté odbornosti. Pro studium na vysokých
školách musí míti každý
úředník povolení, bez něhož
by mu studium nebylo uznáno. O tom platí dosud předpis
ministerstva financí čís. 5.900 z r. 1904,
vydaný na podkladě - nelekejte se - cís.
nař. z r. 1856. (Slyšte!) Korunní juristé
se brání přílivu úředníků
z nižší kategorie s odbornými znalostmi
ve výkonné službě nabytými. Při
přeskupení začíná takový
úředník jako čekatel s dosavadním
platem.
Jací stařečkové ještě
straší ve státní správě,
dokazuje, že základem pro přiznávání
náhrady výloh spojených s přeložením
státních zaměstnanců je "stěhovací
normál" dvorní komory - zase se nelekejte -
dekret z 13. září 1804, č. 29.311
- 3.133 Sb. polit. zák. sv. 22, č. 31, str. 85,
doplněný nařízením z 3. července
1854, ř. z. č. 169, § 7, a z 28. srpna 1896,
ř. z. č. 166, odst. 5. Byla by to groteska, kdyby
úředníci pro sebe reklamovali vše, co
jim podle těchto předpisů přináleží.
Tak bychom viděli úředníka 5. plat.
stupnice, an je od nádraží vezen 4 koňmi,
poněvadž podle těchto normálů
má na to nárok.
Na pensisty nelze pohlížeti jako zlá macecha
na nevlastní dítě, které je jí
břemenem, zapomíná však, že i nevlastní
dítě má cit, srdce a lidskou důstojnost
a hrdost. Vyloučení pensistů z úlevy
srážek podle zákona čís. 204/1932
budí dojem, že se zde jedná podle hesla "divide
et impera" o rozpoltění řad zaměstnanců
a jejich solidarity, kterou dali najevo aktivní zaměstnanci
vůči pensistům, chtíce se rozděliti
o poskytnutou částku. Stabilisace pensí se
tím nedosáhne ani nevyřeší.
Pense není ani darem, ani milostí, je součástí
platu. Úředník II. služeb. třídy,
tedy středoškolák, zaplatí na pensijních
příspěvcích za 35let své služby
částku, která při běžném
úrokování představuje kapitál
115.000 Kč. Podle norem pensijního pojištění
soukromých zaměstnanců by vyplynul proň
pensijní důchod 16.000 Kč ročně.
Vzrostl by připojištěním v poslední
třetině služební dráhy a ze zvláštního
pensijního příspěvku t. zv. postupové
taxy, na 18.000 Kč ročně. To je normální
pense úředníka.
Úředník I b služební třídy,
vysokoškolák, složí kapitál s pensijním
příspěvkem a z toho počítanými
úroky 160.000 Kč za služební dráhu.
Vyplývající důchod proň činil
by 19.000 Kč ročně a připojištěním
a zvláštním pensijním příspěvkem
by vzrostl na 22.000 Kč ročně. To je zase
průměrná pense vysokoškolského
úředníka. Krácení pensí
je konfiskací právních nároků.
Pense se krátí, ale není dovoleno si k ní
přivydělati. Rozdíl mezi srážkami
aktivních a pensistů budí ústavní
pochybnosti. Svědčí o tom nález nejvyššího
správního soudu o krácení pensí,
že ústav smí z pensí svých pensistů
srážet srážky jen jsou-li splněny
všechny tyto podmínky: 1. musí býti
srážky aktivních zaměstnanců
jednak trvalé, jednak nesmějí býti
srážky z pensí větší než
srážky ze služného aktivních úředníků;
2. musí býti splněna i podmínka třetí,
to jest, že pensijní reserva není tak veliká,
že by se nezkrácené pense mohly vypláceti.
Aplikujme to na státní pensisty. Konstatujeme, že
předně srážky aktivních nejsou
trvalé a za druhé jsou nižší. Stát
ovšem nemá pensijní reservy. Ale reservou jeho
jsou daně občanstva právě tak, jako
jsou reservou pro aktivní služné.
Dr Jiří Hoetzel v r. 1933 se vyjádřil
o zákoně č. 204 takto (čte): "Podle
mého soudu nebylo by obtížné zjistiti
neústavnost některých ustanovení zákona
č. 204/1932." Měl zde na mysli nerovnost, která
má býti nyní ještě zvýšena
tím, že "zatímní" srážky
u aktivních se budou zvolna rušit, kdežto u pensistů
se "zatímní" srážky mají
do budoucna petrifikovati.
A nyní si odpovíme na otázku, kdo zavinil
stálý vzrůst pensí. Pensisté
nenesou zde vinu, nýbrž neplánovitá
personální politika státní. Nejlépe
by to dokázala statistika, a bylo by jistě účelno,
aby si to pan ministr financí dal sestaviti. Předně
jde o statistiku pensistů, kteří plně
dosloužili aneb kteří následkem choroby
byli nuceni odejíti do pense. Toto břemeno by bylo
jistě únosným. Dále jde o statistiku
těch, kteří obdrželi zvláštní
přídavek k pensím za zvláštní
zásluhy, potom o statistiku restringovaných zaměstnanců
a konečně o statistiku těch, kteří
sloužili několik let a odešli zdrávi na
odpočinek, majíce protekci. Pak bychom uviděli
pravý obraz problému, který by se značně
vyjasnil a zjednodušil.
O pensijním problému, o jeho neúnosnosti
a obtížnosti slyšíme nejvíce výtek
z úst těch, kteří se jednou
budou dožadovati zvláštního přídavku
k pensi za své zásluhy o stát.
Mnoho se mluví o zpolitisování státní
správy a jak tomu čeliti. O tom se vyslovil velmi
šťastně p. ministr pošt a telegrafů
Tučný 3. března 1937 v Národním
domě na Král. Vinohradech takto (čte):
"Jestliže určitá organisační
plnění na různých úsecích
státní správy budí dojem zpolitisování
resortů, tož mějme odvahu hledati příčinu,
která by sklon k takovým tendencím podporovala.
Uvědomme si, že jsme základ pro existenci a
kariéru státního zaměstnance postavili
na systému, aby hledal přízně rozhodujících
činitelů po případě i s obětmi.
A chceme-li skutečně zpolitisování
státní správy postaviti hráze, tož
jednou z nejspolehlivějších by bylo navrácení
toho, co měli a co jim platovým zákonem bylo
odňato: automatický postup. 90 % nebezpečí
zpolitisování utlumíme."
Srovnání průměru platu u vlastní
správy a podniků svědčí o tom,
s jakým despektem a povýšeností se správní
resorty dívají na úkoly státních
podniků.
Nepřál bych těm, kteří takto
se cítí povýšeni nad správu státních
podniků, aby jednou v těžké hodině
byli odvislými od řádné funkce těchto
podniků, železnic, pošty, telegrafu a telefonu,
na př. při evakuaci měst v případě
války atd. Pak teprve by se naučili znát
jejich význam a naučili by se cenit jejich poslání
pro obranu státu.
Indexy cenové nám dokazují zvlnění
hladiny cenové. Velkoobchodní index při potravinách
činil v r. 1932 652 body, v r. 1937 696 bodů. Průmyslové
látky a výrobky zaznamenávaly v roce 1932
712 bodů, v r. 1937 819 bodů, úhrnný
index velkoobchodní zaznamenával v r. 1932 680 bodů,
v r. 1937 755 bodů. Maloobchodní index zaznamenával
v r. 1932 666 bodů, v r. 1937 701 bodů, to znamená
vzestup cenový o 11%. Index životních nákladů
u rodiny dělnické zaznamenával v r. 1932
694 body, v r. 1937 průměr 715 bodů. U rodiny
úřednické v r. 1932 zaznamenával 666
bodů, v r. 1937 702 body, to znamená vzestup životních
nákladů o 5.5 %.
Uvolněná ochrana nájemníků
vyvolala zvýšení činží.
Úleva, které se zaměstnancům dostává,
sotva stačí na vyrovnání zvýšeného
životního indexu, dožadovaného příspěvku
na obranu státu a očekávaného zvýšení
cen životních potřeb v důsledku nových
břemen daňových. Předseda soc.-politického
výboru pan dr Meissner dobře vystihl situaci,
když řekl, že zaměstnanci již ve
srážkách platových od r. 1932 nesou
tíživé břemeno daňové,
které jiným uloženo nebylo. Nelze tedy přepínati
jejich síly a tětivu trpělivosti. Dnešní
situace veřejných zaměstnanců v Československu
není tedy vábná. Francie, Anglie, Belgie,
Švýcarsko, Švédsko, Maďarsko, Jugoslavie,
Finsko, Holandsko a Italie zrušily přímé
srážky z platů. Polsko a Litva odbouraly jejich
podstatnou část. Anglie, Dánsko, Norsko a
Francie zvýšily jim služné a postaraly
se, aby jejich koupěschopnost byla vyrovnána. U
nás se těžce lopotíme s pozvolným
odbouráváním úsporných opatření
personálních. Je-li u nás klid, jest to zásluhou
Pracovního souručenství a v něm zastoupených
organisací a mělo by to býti všude uznáváno.
Pracovní souručenství snaží se
býti loyálním sborem poradním pro
vládu i parlament. Není dosud však všude
rádo viděno a respektováno. Uznání
se mu však musí dostat v zájmu klidu v řadách
zaměstnanců, které z 90 % zastupuje.
Hlas jeho musí býti slyšán také
jindy, nejen když se dělají platové
srážky. Při převratu, kdy se kolem nás
bortily státy v sociálních a finančních
bouřích, udržovali státní zaměstnanci
pevnou rukou administrativu státu, takže nevznikly
žádné zmatky. Zabezpečili klid v republice.
V r. 1921 opět prokázali bezpříkladnou
lásku ke státu. Parlament se usnesl dáti
veřejným zaměstnancům větší
přídavky, než jaké navrhla Englišova
finanční správa, a tu se stala věc
jedinečná a neslýchaná v dějinách
moderních států. Parlament z rozhodnutí
organisací veřejných zaměstnanců
- v nichž dnešní pensisté jako aktivní
zaměstnanci působili - které se s ohledem
na státní finance vzdaly těch větších
přídavků, odvolal svoje usnesení.
Dostalo se jim tehdy uznání vládou, veřejností
i tiskem a slibu, že republika toho nikdy nezapomene. To
bylo v r. 1921. Dnes jsou považováni za břemeno
státu. Neradostně vstupují do dvacátého
výročí republiky se zkrácenými
platy a pensemi, s otřeseným právním
řádem, ale také s pocitem mravní hořkosti,
že takto se s nimi jedná. Nelze-li již z finančních
důvodů dáti jim, co jim podle platových
zákonů a pensijních norem patří,
nebudiž jim aspoň ztrpčován život
a nebuďtež ponižováni mravně, aby
jim to malé sousto,- jež se jim vrací v úlevě
srážek, nehořklo v ústech.
Zpravodaj o státním rozpočtu kol. Remeš
letos prohlásil (čte): "Administrativa
daňová nebyla nikdy dostatečně personálem
vybavena a proto jsme ztratili miliardy. Vybudování
řádné administrativy je v každém
podniku produktivní investicí." Loni řekl:
"Dokonale vybudovaný správní aparát
má pro obranu i další vývoj státu
tentýž význam jako armáda. Dobrá
správa budí důvěru ve stát,
probouzí sebevědomí. Špatná správa
demoralisuje." - K tomu připomínám,
že dobrá správa může být
vybudována jen na spokojených zaměstnancích.
V naději, že najdeme správnou cestu k dobré
a spokojené administrativě, že se v tomto úsilí
všichni sjednotíme - neboť jde o stejně
vážný problém, jako je obrana státu
- doporučuji, aby slavná sněmovna schválila
osnovu zákona o úsporných opatřeních
personálních tak, jak se na nich usnesly výbory
soc.-politický, ústavně-právní
a rozpočtový, ve víře, že je
to nepatrná splátka na velký dluh, které
bude následovat želaná restituce platová
v době nejbližší. (Výborně!
- Potlesk.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávam slovo zpravodajcovi výboru rozpočtového,
p. posl. R. Chalupovi, k odst. 2 a 7 poriadku.
Zpravodaj posl. R. Chalupa: Slavná sněmovno!
Vládní návrh zákona, kterým
se stanoví srážky s platů presidenta
republiky, členů Národního shromáždění,
předsedy a členů vlády, jakož
i guvernéra Podkarpatské Rusi, jest pokračováním
zákona ze dne 26. června 1937, čís.
155 Sb. z. a n., a také do jisté míry jeho
doplněním.
Pokračováním je ve dvou směrech: jednak
zmirňuje opatření deflační
politiky, jednak provádí úpravu platů
presidenta republiky, členů Národního
shromáždění, předsedy a členů
vlády, jakož i guvernéra Podkarpatské
Rusi, odděleně od vládních nařízení,
jimiž byly srážky s platů vpředu
uvedených ústavních činitelů
prováděny společně se srážkami
se služného stát. zaměstnanců.
Opatření toto je zajisté účelné,
neboť podle důvodové zprávy jde o zcela
odlišné poměry, vzájemně nesrovnatelné
s poměry stát. zaměstnanců.
Doplnění zákona spočívá
v dodatečném snížení srážek
vykonaných s platu presidenta republiky a výdajů
jeho úřadu, kde původní srážky
- 150.000 Kč s platu a 350.000 Kč na výdaje
jeho úřadu - zůstaly dosud nezměněny.
Jinak zmírnění srážek odpovídá
snížení srážek se služného
stát. zaměstnanců.
Ježto opatření navrhovaná vládním
návrhem tisk 1124 jsou plně odůvodněna
a úhrada zvětšeného vydání
je v rozpočtu kryta, dovoluji si jménem rozpočtového
výboru doporučit slavné sněmovně
osnovu zákona tisk 1164 k ústavnímu schválení.
A nyní přecházím k podání
zprávy o osnově zákona tisk 1173 o kartelovém
poplatku.
Vládní návrh zákona o kartelovém
poplatku, tisk 1166, nutno posuzovati především
se stanoviska ryze fiskálního, jakkoliv působnost
kartelů má býti předmětem pozornosti
i po mnoha jiných stránkách. V tomto směru
je naléhavá novelisace zákona č. 141/1933,
jednajícího o kartelech. Máme však naději,
že zpoplatnění kartelů přispěje
po mnohé stránce ke správné opravě
také zákona o kartelech.
Hospodářská činnost kartelů
je pronikavá, vztahujíc do oblasti své působnosti
vždy více podniků, a ovšem také
finanční výsledky hospodaření
kartelů jsou dalekosáhlé.
Zdálo by se tedy, že postihnutí kartelů
zdaněním nebo zpoplatněním by bylo
snadné, ve skutečnosti není tomu tak. Nositel
zpoplatnění jest nesporný ale předmět
zpoplatnění není tak jasný. Kdybychom
se pokusili zdaniti kartely analogicky podle daní přímých,
ztěží bychom našli spolehlivý předmět
zdanění. Naproti tomu jest jisto, že kartely
mají veliký prospěch z jistých oprávnění,
jež jim poskytl zákon č. 141/1933, zejména
veřejné uznání pravoplatnosti kartelových
úmluv. Tato skutečnost vede k myšlence, že
zde jest podobný případ jako na př.
při zpoplatnění trhových smluv, když
stát za poplatek zabezpečuje právně
vlastnictví zápisem do pozemkových knih.
Proto při postihnutí kartelů bylo užito
způsobu zpoplatnění na místě
zdanění s využitím prakse při
ukládání a vybírání
daně obratové. Kdo zpoplatnění v tomto
směru podléhá a co a v jaké míře
podléhá, stanoví § 1. Jsou to kartelové
úmluvy podle §u 141/1933, a to ze souhrnu platů
za tuzemské dodávky a výkony, a to poplatkem
0.5 %.
Vládní návrh má citelnou vadu v tom
směru, že kartelové smlouvy nemají podléhati
všechny, nýbrž jen ty, "jimiž smluvní
strany učinily ujednání ohledně podílů
jednotlivých smluvních stran na celkovém
obratu kartelovaného zboží nebo se podrobily
cenovým odpočtům, nebo co do množství".
Kdyby toto omezení mělo v návrhu zákona
zůstati, znamenalo by to jen postihnutí nepatrného
počtu kartelů, hlavně cenových, většina
kartelů by zpoplatnění nepodléhala.
Podle posledních záznamů jest zapsáno
1100 kartelů, z toho 247 bylo vymazáno, takže
skutečně existujících jest 853 a z
těch by podléhala ztěží 1/10
poplatku kartelovému.
Tato vada není jediná. Jakmile by se poplatek stal
tísnivý, našla by se forma kartelové
úmluvy, jež by kartel ze zpoplatnění
vyloučila. Chovám naději, že včasným
podáním pozměňovacího návrhu
k §u 1 budou nedostatky, na které jsem si dovolil
upozorniti, zmírněny anebo odstraněny.