Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Košek, dr Markovič,
Langr, Taub.
Zapisovatelé: Dubický, dr inž. Fulík.
213 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: ministři dr Kalfus,
Mlčoch.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Mikyška.
Místopředseda dr Markovič zahájil
schůzi ve 3 hod. 25 min. odpol. a konstatoval, že
sněmovna je způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi:
na dnešní den posl. Schlusche; na dnešní
a zítřejší den posl. dr Branžovský,
Brožík; od 14. do 16. tohoto měsíce
posl. dr Korláth; na tento týden posl. Křemen,
Sivák; do konce tohoto týdne posl. dr Porubszky.
nemocí posl. dr Clementis, inž. Karmasin,
dr Kugel.
Nemocí omluvil se dodatečně na dny 9. a 13.
t. m. posl. Danihel.
Do výboru ústavně-právního
vyslal: klub poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické
posl. dr Markoviče za posl. dr Meissnera; klub poslanců
čsl. živn.-obchodnické strany středostavovské
posl. Michálka za posl. Ostrého.
Do výboru imunitního vyslal klub poslanců
čsl. živn.-obchodnické strany středostavovské
posl. Luku za posl. Pekárka.
Do výboru rozpočtového vyslal: klub
poslanců republik. strany zeměděl. a malorol.
lidu posl. Mrskošovou za posl. Křemena; klub
poslanců komunistické strany Československa
posl. Procházku za posl. Slanského a posl.
Döllinga za posl. Synka.
Do výboru soc.-politického vyslal: klub poslanců
komunistické strany Československa posl. Zápotockého
za posl. Synka; klub poslanců "Bund der Landwirte"
posl. Viereckla za posl. Kunze.
počátkem schůze:
Zpráva tisk 1184.
Interpelace tisk 1152 (I až XI).
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Pristúpime k prejednávaniu poriadku, ktorého
prvým odstavcom jest:
1. Zpráva výboru rozpočtového k
vládnímu návrhu zákona (tisk 1145),
kterým se prodlužuje účinnost zákona
ze dne 21. prosince 1935, č. 267 Sb. z. a n., o přirážkách
k dani z. obratu a dani přepychové (tisk 1158).
Podľa usnesenia predsedníctva navrhujem, aby jednanie
o tejto veci slúčené bolo s jednaním
o ďalších 11 odstavcoch dnešného
poriadku, ktorými sú:
2. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 1124),
kterým se stanoví srážky z platů
presidenta republiky, členů Národního
shromáždění, předsedy a členů
vlády, jakož i guvernéra Podkarpatské
Rusi (tisk 1164);
3. Zpráva výborů soc.-politického,
ústavně-právního a rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 1123)
o úsporných opatřeních personálních
(tisk 1169);
4. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 1106),
kterým se mění a doplňuje zákon
ze dne 23. června 1936, č. 180 Sb. z. a n., o dani
z umělých jedlých tuků, a vládní
nařízení ze dne 12. března 1934, č.
51 Sb. z. a n., o některých opatřeních,
týkajících se výroby a prodeje umělých
tuků jedlých (tisk 1170);
5. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 1107),
jímž se upravuje státní monopol umělých
sladidel (tisk 1171);
6. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 1117),
kterým se mění zákon ze dne 25. září
1919, č. 533 Sb. z. a n., jímž se zavádí
všeobecná daň nápojová, ve znění
článku II zákona ze dne 22. prosince 1920,
č. 677 Sb. z. a n. (tisk 1172);
7. Zpráva výboru rozpočtového k
vládnímu návrhu zákona (tisk 1166)
o kartelovém poplatku (tisk 1173),
8. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 1112)
o příspěvku na obranu státu a o dani
z mimořádných zisků (tisk 1174);
9. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 1104),
kterým se rozšiřuje platnost zákona
o přechodné přirážce k dani důchodové
a k dani z tantiem (tisk 1175),
10. Zpráva výboru rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 1105),
kterým se mění některá ustanovení
o kolku z hracích karet (tisk 1176);
11. Zpráva výboru rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 1108)
o dani z limonád, minerálních a sodových
vod (tisk 1177);
12. Zpráva výboru rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 1116),
kterým se mění zákon ze dne 27. listopadu
1930, č. 168 Sb. z. a u., o dani z piva (tisk 1178).
Slúčené jednanie navrhujem, poneváč
ide prevážne o predlohy zákonov o daniach,
ktorých výnosu má byť použité
ke krytiu rozpočtového schôdku, a i ostatné
spoluprejednávané predlohy týkajú
sa štátnych príjmov, rešpektíve
štátnych výdavkov.
Sú snád nejaké námitky proti návrhu
na slúčené prejednávaní týchto
odstavcov? (Námitek nebylo.)
Niet ich.
Prejednávanie bude tedy dľa návrhu slúčené.
Zpravodajcami sú: pri odst. 1 a.3 poriadku za výbor
rozpočtový p. posl. Bergmann; pri odst. 2
a 7 poriadku za výbor rozpočtový p. posl.
R. Chalupa; pri odst. 3 poriadku za výbor soc.-politický
p. posl. Rybárik, za výbor ústavne-právny
p. posl. F. Richter; pri odst. 4 a 5 poriadku za výbor
rozpočtový p. posl. Hrubý; pri odst.
6 poriadku za výbor rozpočtový p. posl. Martinásek;
pri odst. 8 až 12 poriadku za výbor rozpočtový
p. posl. dr Novák.
Dávam slovo najskôr zpravodajcovi výboru rozpočtového,
pánovi posl. Bergmannovi k odst. 1 a 3 poriadku.
Zpravodaj posl. Bergmann: Slavná sněmovno!
Zákonem ze dne 21. prosince 1935, č. 267 Sb. z.
a n., upravena byla ustanovení o přirážkách
k dani z obratu a dani přepychové pro dobu od 1.
ledna 1936 do 31. prosince 1937 tak, že zvláštní
přirážka zvyšuje se z 50 % daně
na 100 % (bez všeobecné přirážky).
Tím byla pravidelná 2 %ní daň z obratu
s všeobecnou a zvláštní přirážkou
zvýšena z dosavadních 4 % na 5 %.
Zvláštní přirážka byla pak
rozšířena na všechny podniky výrobní
i obchodní, které mají tři nebo více
prodejen, v nichž se zboží prodává
přímo spotřebitelům, a také
na podniky s jednotkovými cenami i když mají
jen jednu prodejnu s jednotnými cenami.
Tuto zvláštní přirážku platí
jmenované podniky i k paušalované dani z obratu.
Omezení zvláštní přirážky
na dodávky, prováděné prodejnami,
jakož i osvobození podniků, jejichž celkový
obrat nepřesahoval 500.000 Kč a osvobození
družstev od této přirážky bylo
ponecháno v platnosti.
Poněvadž účinnost tohoto zákona
kočí dnem 31. prosince 1937 a státní
pokladna, jakož i svazky samosprávné nemohou
v přítomné době finanční
tísně postrádati tohoto vydatného
zdroje příjmů, který vykazuje roční
výnos asi 600 mil. Kč, navrhuje vláda, aby
platnost tohoto zákona byla prodloužena do 31. prosince
1938, kdy končí také účinnost
zákona o dani z obratu a dani přepychové.
Tvrdosti zákona bude se vláda snažiti zmírňovati
dalším soustavným zaváděním
paušálů, jak dosud také činila.
Nahraditi výnos přirážek jiným
zdrojem příjmů je v této době
nemožno a proto také státní rozpočet
na rok 1938 sněmovnou schválený s výnosem
těchto přirážek k dani z obratu a dani
přepychové již počítá.
Rozpočtový výbor projednal vládní
návrh ve schůzi konané dne 7. prosince 1937
a navrhuje posl. sněmovně, aby schválila
osnovu zákona ve znění, jak se na něm
usnesl výbor rozpočtový.
K osnově zákona o úsporných opatřeních
personálních budiž mi dovoleno říci
toto:
Sociální a hmotná úroveň státního
zaměstnanectva byla před válkou charakterisována
okřídlenými slovy "lesklá bída",
neboť měla pozlátkové uniformy, zvučné
tituly, pestré řády a povyšování
ad honores. Dnes tato bída je tohoto lesku a kouzla zbavena.
Nemá ani uniforem, ani titulů a řádů,
ani povyšování ad honores. Drahota a nedostatek
potravin a životních potřeb nejtíživěji
za války doléhaly na státní zaměstnance,
neboť byli odkázáni na svůj pevný
plat.
Nutno přiznati, že republikánský režim
našeho státu se po převratu snažil, aby
zlepšil situaci státního zaměstnanectva
různými parciálními úpravami,
drahotními přídavky, propočítáním
let, započtením presenční vojenské
doby služební, připočtením válečných
pololetí, rozšířením časového
postupu atd. Platový zákon však toto vše
zrušil.
Naproti tomu přišlo opět období t. zv.
prosincových zákonů, z nichž zákon
čís. 286/1924 byl pokusem o snížení
počtu zaměstnanců a reformu státní
správy. Předpokladem snížení
počtu zaměstnanců mohla býti jedině
účelná reforma státní správy.
K té dosud přistoupeno nebylo, nýbrž
naopak státní správě byly ukládány
stále nové a nové úkoly, takže
restrikce provedená podle zákona čís.
286 z r. 1924 snížila pouze na okamžitou dobu
počet zaměstnanců okrouhle o 40.000 osob.
Restringovaným zaměstnancům bylo doporučováno,
aby si hledali k svým malým pensím zaměstnání
soukromé, čímž bylo vyvoláno
na trhu práce podbízení služeb, jež
mělo neblahé důsledky sociální
pro zaměstnance soukromé.
Pensijní etát byl pak zatížen okrouhle
300 mil. Kč pensemi, vyplácenými restringovaným
zaměstnancům. Platnost tohoto neblahého zákona
dosud zrušena nebyla, takže straší nadále
svými obávanými účinky.
V r. 1926 vydány byly zákony platové, které
měly učiniti pořádek v personální
politice státu, zjednati klid v řadách zaměstnanců
a upraviti jejich poměry valorisací platů.
Dnes po odstupu 11 let od vydání zákona lze
objektivně konstatovati, že zákony tyto své
poslání nesplnily, zvlášť když
dosud nebyla k nejdůležitějším
jejich paragrafům vydána potřebná
vládní nařízení. Normalisace
a systemisace služebních míst nevyhovuje dosud
ani potřebě správy ani přáním
zaměstnanců. Nelze rovněž říci,
že v personální politice by byl zjednán
pořádek a mezi zaměstnanci klid a spokojenost.
Zprávy soc.-politického, ústavněprávního
a rozpočtového výboru jsou plastickým
obrazem právních a hmotných poměrů
zaměstnanců. Prosím, abyste jim věnovali
svou vzácnou pozornost.
V době hospodářské konjunktury nebyly
pociťovány tolik následky bezplánovité
personální politiky, tíživost personálních
nákladů a pensí a také nedoléhal
na stát tak problém reformy správy. Teprve
hospodářská krise postavila nám v
plné nahotě před oči nejen problém
reformy správy, nýbrž i problém veřejného
zaměstnanectva. Problém tento se nevyřeší
žádnými náhodnými úspornými
opatřeními nebo srážkami z platů
a pensí, nýbrž naopak se ještě
více zkomplikuje. Nehledíme-li k národohospodářským
ztrátám, nutno konstatovati, že úsporná
opatření již po 5 let zneklidňují,
znervosňují a vzrušují zaměstnance
obavami o budoucnost vlastní a svých rodin a podlamují
tím ambici a výkonnost zaměstnanců
ke škodě státní správy.
Úsporná opatření zatěžují
vládu i zákonodárné sbory a opět
jsou jen náhodným opatřením, které
přináší jen na krátký
čas úlevu státní pokladně,
ale problém zde zůstává. Právní
poměry zaměstnanců jsou zviklány,
ba rozrušeny a komplikují se v míře,
která zasahuje až kořeny právní
jistoty. O tom svědčí některá
vynesen nejvyšších soudních tribunálů,
dosud nerozhodnuté stížnosti tam podané
a dovolávaná rozhodnutí ústavního
soudu.
Do poměrů státních zaměstnanců
a soudců zasahovalo se bez právních a právnických
skrupulí způsobem, na který jsou jiné
vrstvy občanské velmi přecitlivělé.
Teprve nejvyšší správní soud svými
nálezy zabušil na právní cit a právní
svědomí. Odrazem tohoto varovného hlasu nejvyšších
soudních tribunálů jsou sanační
klausule §§ 30 a 32 osnovy. Jsou výstrahou pro
budoucnost, že ani zaměstnancovo právo nelze
dáti ve psí.
Osnova zákona snaží se předejíti
neblahým následkům. což právě
nabádá k tomu, aby řešení problému
správy a poměrů zaměstnanců
nebylo oddalováno do nekonečna.
Činnost komise pro zhospodárnění správy
zdá se příliš teoretickou a zdlouhavou.
Pan ministr vnitra ve svém projevu k rozpočtu na
r. 1938 prohlásil (čte): "Vláda
letos předložila Národnímu shromáždění
obsáhlou zprávu o činnosti komise pro zhospodárnění
správy, jež je výmluvným dokladem, že
tato komise pracuje vytrvale a dobře." Nevím,
kde zpráva této komise uvázla, neboť
jsme o ní nic neslyšeli. (Hlasy: To je pravda!)
Ze zpráv, které se vydávají na
veřejnost, lze souditi, že činnost je více
resoluční než praktická. Navrhuje se
správní řád, v němž se
mají úřadům stanoviti lhůty,
do kterých musí býti podání
vyřízeno a straně má náležet
nárok na odškodnění za újmu,
kterou utrpí tím, že úřady nebudou
konat v těchto případech povinnost.
Věc je jistě správná, ale obávám
se, že nebude-li změněn dosavadní papírový
systém, bude to mít za následek několikanásobné
rozmnožení sil ve správních úřadech.
Bez zjednodušení úřadování
a odstranění předpisů, které
brzdí rychlé vyřizování správních
aktů a zavalují úřady lavinou papíru,
dojdeme buď k podstatnému rozmnožení sil
anebo nedosáhneme kladného výsledku. To znamená,
že ještě dlouho budeme mluvit a uvažovat
o reformě správy, než se dostaneme k praktickému
činu a výsledku.
A přece by šlo provádět zjednodušení
správy od případu k případu,
od spisu ke spisu. O tom svědčí na př.
vydávání úředního oprávnění
a vůdčího listu k jízdě motorovými
vozidly.
Před vydáním automobilního zákona
r. 1935 byla procedura s řidičskou zkouškou
taková: kandidát si opatřil sám veškeré
předepsané doklady a v určitých dnech,
kdy se konaly zkoušky, je podal s kolkovanou žádostí
zkušebnímu komisaři. Byl obyčejně
ještě téhož dne vyzkoušen, dostal
vysvědčení a příslušný
politický úřad mu potvrdil vůdčí
list. Za den tedy bylo možno vykonat zkoušku a získat
úřední oprávnění k jízdě.