Úmluvy kartelové netýkají se však
jen velkých a bohatých podniků. Jsou kartelované
podniky také malé, na př. síťkaři,
cvočkaři a pod., na ty by poplatek kartelový
doléhal příliš tvrdě, a proto
se v §u 2 pamatuje také na úlevy, snížení
poplatku. Podobně bylo nutno pamatovati - na úlevy
také tam, kde by to zřejmě přinášelo
národohospodářské škody, zejména
při vývozu. Pro tyto případy mají
posloužiti ustanovení §u 3, kde jsou osvobozeny
kartelové úmluvy pouze pro vývoz, naproti
tomu podléhají kartelovému poplatku i mezinárodní
kartelové úmluvy, pokud se přiznává
zahraničním smluvním stranám podstatný
podíl na tuzemském obratu.
Také v §u 4, jímž stanovení poplatného
základu jest vyhrazeno vládnímu nařízení,
osvobozují se v odst. 4, lit. a) "platy a dodávky
nebo výkony prováděné prokazatelně
pro cizinu." Vyloučení spotřebních
daní, obsažených v platech za dodávky
nebo výkony, jest do značné míry anomalií
v naší praksi daně obratové, z níž
mnohá ustanovení budou v provádění
zákona o zpoplatnění kartelových smluv
přejata. Pro případ neúnosného
zatížení stačilo by ustanovení
§u 2, podle něhož sazba může býti
snížena.
Značné a jistě ne neoprávněné
obavy jsou z možného přesunutí kartelového
poplatku do cen a tím přesunutí na konsumenta.
Tomuto nebezpečí má býti čeleno
ustanovením v §u 6, odst. 4. "Přesunutí
poplatku není dovoleno a není právně
účinné." Jistou výhodou vládního
návrhu je jeho rychlá účinnost. To
podporuje také ustanovení §u 7, kde jisté
zdržení je jen při právním předpisu,
jenž opatří vyměřovací
úřad, ale další placení se bude
díti přímo bez vyčkání
úředního proměření do
30 dnů po uplynutí každého čtvrtletí
se zúčtováním podle §u 273 o
přímých daních. Pro uložení
a evidenci se ukládají určité povinnosti
smluvních stran u kartelových úmluv, jako
je předkládání výkazů
platu, opis kartelových smluv, dále právo
nahlížeti do zápisů a knih a také
donucovací prostředky peněžitými
pokutami, po př. kontumačním řízením.
Ustanovení tato jsou obsažena v §§ 8, 9
a 10.
Finanční správa si vyhradila právo
sjednávati dohodu o poplatném základu a nahraditi
vyměřování paušalisací.
Jakkoli paušalování daně, jako je to
u daně obratové, přináší
značný zisk finanční správě
zjednodušením práce a stabilitou důchodu,
musí býti u poplatku z kartelu překonána
určitá nedůvěra. Tato nedůvěra
se oslabuje tím, že se paušalisace provádí
nejen za účasti ministerstva financí, nýbrž
také za účasti ministerstev vnitra, průmyslu,
obchodu a živností, soc. péče a zemědělství.
Značně tíživým je ustanovení
§u 15, jímž poplatkem z kartelu nemá býti
postižen jen kartel. nýbrž také výrobce
mimo kartel v případě, že kartelový
poplatek se stane soutěžní složkou. Jde
jistě o řídké a výjimečné
případy, ale přes to je nutno, aby vládní
nařízení, jemuž provedení jest
svěřeno, postupovalo tak, aby ustanovení
§u 15 se nestalo hrobařem beztak velmi zúžené
soutěže, jež je regulátorem cen.
Slavná sněmovno! Stručný výklad.
jímž doprovázím osnovu o kartelovém
poplatku, nevyhýbal se úskalím, jež
oslabují význam této předlohy. Přes
to považuji předložení osnovy za nepopiratelný
pokrok, a bylo by na úkor a na škodu, kdyby pokus
tento nebyl učiněn. Přináší
cenné možnosti jednak tím, že odpovědným
činitelům bude poskytnuta možnost nahlédnouti
do hospodářství kartelů, jednak předpokládaný
výnos ročních 60 mil. Kč v této
době tísně jest žádoucí.
Z důvodů uvedených dovoluji si slavné
sněmovně doporučiti jménem rozpočtového
výboru osnovu zákona o kartelovém poplatku
k projednání a k ústavnímu schválení.
(Potlesk.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávam slovo zpravodajcovi za výbor soc. politický.
pánu posl. Rybárikovi, k odst. 3 poriadku.
Zpravodaj posl. Rybárik: Slávna snemovňa!
Obrana štátu a udržanie našej samostatnosti
vyžaduje hmotné obeti od každého občana
nášho štátu. Úhradové osnovy,
ktoré prejednáva posl. snemovňa. dokazujú,
že vláda a parlament vyhľadávajú
všetky účele, aby všetky vrstvy obyvateľstva.
pokiaľ sa to dá prakticky zachytiť, boly obťažené
príspevkami na obranu štátu spravodlive.
Soc. politický výbor zabýval sa prepracovaním
vládneho návrhu o úsporných opatreniach
štátnych zamestnancov a snažil sa nielen odstrániť
neprehľadnosť, ale i v medziach úhrady zlepšiť
hmotné postavenie štátnych zamestnancov. Avšak
ťažká finančná situácia
štátnych financií, vyplývajúca
z dnešnych hospodárskych pomerov a z nových
úkolov, ktoré sú nepostrádateľné
pre obrannú schopnosť štátu, nedovolila
vyhoveť uznaným požiadavkám štátne-zamestnaneckej
verejnosti, i keď plne oceníme veľký význam
a dôležitosť štátneho zamestnanectva
pre riadny chod štátnej správy.
Predložená osnova zákona o úsporných
opatreniach personálnych, ktorá tvorí súčasť
osnov úhradových, je Národnému shromaždeniu
predkladaná za tým účelom, aby bola
dosažená rovnováha vo štátnom rozpočte
na r. 1938. Z povahy tejto osnovy plynie, že ide o osnovu
úhradovú, ktorej tendencia sa javí nielen
v tom, že platy štátnych zamestnancov sa majú
podrobiť terminovanej alebo jednoročnej srážke
z úhrnu platov aktívnych a odpočivných,
ale i v tom, aby sa konečne prikročilo v dnešnej
ťažkej dobe k odstráneniu nedostatkov v našej
administratíve, ktoré sú verejnosťou
veľmi nepriaznive kritizované. Je preto nutné,
aby podobne prikročené bolo čo najskôr
k prejednávaniu reformy verejnej správy a otázky
zamestnancov, už preto, že v dôsledku nových
úkolov, ktorých je potreba k obrane štátu,
je nutné, aby platy štátnych aktívnych
zamestnancov boly upravené zodpovedne k dnešným
potrebám úradníctva, aby úradníctvo
mohlo svoju úradnú činnosť vykonávať
pre konsolidáciu štátu činnosťou
v korporáciach osvetových a hospodárskych.
Je prianím celej našej verejnosti, aby štátni
zamestnanci boli všestranne uspokojení a tak zabezpečení,
aby úkoly, ktoré na ne kladie štát a
jeho obyvateľstvo, mohli vykonávať bez obavy
o svoje potreby a potreby svojich rodín. Úprave
platov štátnych zamestnancov v aktívnej službe
a penzistov bude možno ovšem vyhoveť bez ďalšieho
značného zaťaženia štátnych
financií len vtedy, keď bude prevedená reforma
verejnej správy, zjednodušené úradovanie,
keď miesto byrokratického vybavovania spisov a papierovej
invázie v našich úradoch bude možné
s najmenším počtom úradníctva
v našej administratíve v každom ohľade zdolať
i pri dnešnej výkonnosti tú prácu, ktorú
vykonáva. Pri zjednodušení verejnej správy
odpadnú i tie práce, ktoré mnohý štátny
zamestnanec vykonáva v dobe mimoúradných
hodín bez akejkoľvek náhrady alebo preto, aby
mohol vyhoveť občianstvu a zdolať záplavu
aktov.
Otázka penzistov vyžaduje urýchleného
prejednania, a jako bol sdelil už vo svojom prehlásení
v soc. politickom výbore pán minister financií
dr Kalfus, náklad na odpočivné dosiahne
r. 1938 sumy 2.700 mil. Kč, čo je čiastka
úctyhodná. Chcú-li naša verejnosť
a naše zákonodarné sbory v tejto otázke
pomôcť štátnym penzistom, je skutočne
treba previesť riadnu revíziu penzionovaných.
Sú mnohí penzionovaní, ktorí sú
práce schopní, zdraví, chcú sa dať
s ami reaktivovať, aby mohli ďalej vykonávať
činnú službu. Preto je povinnosťou zákonodarných
sborov, aby týmto požiadavkám mnohých
práce schopných penzistov vyhovely, aby nerozmnožoval
sa počet štátnych zamestnancov, keď je
možné chybujúci počet štátnych
zamestnancov doplniť tými, ktorí dneska v mnohých
prípadoch poberajú penziu.
Je samozrejmé, že rozmnožovaním počtu
štátneho úradníctva sa zhoršuje
i možnosť zvyšovania platov a preto sa hromadí
nespokojnosť u štát. úradníctva,
ktoré následkom vysokého počtu štátneho
zamestnectva a následkom zlej systemizácie nemôže
byť povyšované, a v mnohých prípadoch
aj v dobe 15, 20 rokov. Máme príklady v štátnych
výskumných ústavoch, kde úradníci
s vysokoškolským vzdelaním behom 15 rokov neboli
povýšení, ktorí mnohí cez dobu
10 rokov slúžili ako smluvní zamestnanci a
ktorí nemajú pri terajšej systemizácii
nárok, aby behom ďalších rokov boli povýšení
aspoň do takej platovej stupnice, ktorá by podľa
ich vzdelania im umožnila život i výchovu ich
rodín.
Máme na druhej strane, špeciálne na Slovensku
a Podkarpatskej Rusi, štátnych, obecných a
mestských notárov, z ktorých tiež následkom
zlej systemizácie od menovania notárskym adjunktom
až do skončenia svojej služobnej kariéry
mnohí nebudú povýšení.
Je preto nutné, aby naša štátna správa
uvažovala o tom: menej úradníctva, lepšiu
systemizáciu, lepšie platenéi úradníctvo,
ktoré by bolo schopné vykonávať i tie
úkoly, ktoré vykonáva dneska úradníctva
mnoho a zle plateného. Chceme-li všetci odstrániť
nedostatk v, ktoré dneska pociťujú štátni
zamestnanci, je nutné, aby sme odstránili protekciu,
ktorá dneska vo veľkej miere zapríčiňuje
rozmnožovanie štátneho zamestnanectva. Je v mnohých
prípadoch dokázané, že i nebola by potreba
takého počtu zamestnancov, ale že následkom
určitých zákrokov dostávajú
sa do štátnych služieb ľudia trebárs
s menšou schopnosťou, len preto, že sa tlačí
na ich umiestnenie. Je to zjav nezdravý, a chceme-li mať
armádu dobrých štátnych úradníkov,
chceme-li mať armádu úradníkov výkonných
a schopných, musíme ich dobre platiť, a jestli
ich chceme dobre platiť, musíme zmenšiť
počet tých, ktorí znemožňujú
úpravu platov v takej miere, ako si to skutočne
za svoju prácu zasluhujú.
Menom soc.-politického výboru doporučujem,
aby slávna snemovňa prijala túto osnovu tak,
ako ju prejednal soc. politický výbor, ktorý
upravil určité paragrafy osnovy tak, ako to požadovali
i zástupci štátnych zamestnancov a Exekutivy,
kde sa dokázalo, že je možno spolupracovať
i za súčinnosti týchto, ktorí porozumeli,
že dnešná ťažká finančná
situácia štátu a dnešná príprava
republiky k výdatnej obrane vyžaduje obeti všetkých.
Oni priznali tieto obeti a pričinili sa k tomu, aby bez
v eľkých ťažkostí osnova táto
bola schválená. (Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávam slovo zpravodajcovi výboru ústavnoprávneho,
pánovi posl. F. Richtrovi k odst. 3 poriadku.
Zpravodaj posl. F. Richter: Slavná sněmovno!
Ústavně-právní výbor přijal
za základ svého jednání a usnášení
vládní návrh ve znění, na němž
se usnesl výbor soc. politický. Úpravě
ve formě celkového návrhu, obsahujícího
všechna ustanovení uceleně, je nutno dáti
přednost před úpravou, která částečně
obsahuje nové normy, částečně
pak recipuje pouhou citací ustanovení obsažená
v dřívějších právních
předpisech, a to tím spíše, jsou-li
tato ustanovení s hlediska zákonnosti předmětem
pochybnosti.
Ústavně-právní výbor věnoval
pozornost zejména těm ustanovením, která
se dotýkají předpisů ústavy.
První zmocňovací zákony č.
95/1933 a 206/1937 omezovaly delegaci moci zákonodárné
- mimo jiné klausule doložkou, že vláda
nesmí svého zmocnění použíti
tam, kde je podle ústavy potřebí zvláštního
zákona. Přesto však byla upravena vládním
nařízením podle těchto zákonů
zmocňovacích látka, jež ústavou
je vyhrazena zákonu platové (služební)
poměry soudců. Důsledek toho byl ten, že
na základě konkrétních stížností
Nejvyšší správní soud dvěma
nálezy (Boh. A 12.388 a 12.680) rozhodl, že vládní
nařízení 252/1933, pokud upravuje platy soudců,
neodpovídá zákonu, ježto nedbá
omezující klausule zmocňovacího zákona
a §u 97, odst. 2 ústavní listiny. Tím
pozbyla úprava platových poměrů soudců
podle vlád. nařízení 252/1933 zákonného
podkladu.
Zmocňovací zákon č. 109/1934 už
rozšířil zmocnění vlády
i na věci, k jejichž úpravě je potřeba
podle ústavní listiny zvláštního
zákona. Tím byla sice odstraněna závada
uvedená v odstavci předchozím, ale vznikly
nové pochybnosti, zda sám zmocňovací
zákon není v rozporu s ústavou pro uvedené
rozšíření zmocnění a konečně,
zda není v rozporu s ústavou vůbec, jako
takový. Skutečně také byla nejvyšším
správním soudem a nejvyšším soudem
s těchto hledisek vznesena žaloba na ústavní
soud. Kdyby byla uznána důvodnost námitek
obou nejvyšších soudních stolic, byla
by podvrácena eventuálně celá zákonná
stavba úsporných opatření personálních.
Nutno ovšem zdůrazniti, že úsporná
opatření personální byla diktována
těžkou situací státních financí,
vyplývající z hospodářské
deprese a z nových úkolů, jež doléhaly
na stát. Je nutno také zdůrazniti, že
úsporná opatření personální
byla jako nutná uznána veřejností
a odpovědnými činiteli - vládou a
zákonodárnými sbory - zamýšlena.
Z tohoto dilematu hledají východisko §§
30 a 32 předlohy, a to tak, že prohlašují
nároky na doplatky ze služebních příjmů
vzniklé nebo uplatňované z titulu neplatnosti
právních předpisů za zaniklé,
ať už vznikly nebo byly uplatněny kdykoliv. Pro
nároky soudců platí stejné ustanovení
- ostatně převzaté ze zákona čís.
186/1937 - s tou odchylkou, že zanikají nároky
až od 1. ledna 1935, poněvadž výše
citovanými rozhodnutími nejvyššího
správního soudu byl právní stav pro
soudce pro rok 1934 už určen.
Pro t. zv. sanaci ustanovení, jejichž pochybnost byla
výše rozvedena, byly i jiné theoretické
návrhy, na př. autentický, t. j. zákonný
výklad §u 20 zákona o ústavním
soudu v tom smyslu, aby jeho rozhodnutí platila jen pro
budoucnost. Ústavně-právní výbor
je však toho názoru, že ustanoveními §§
30 a 32 je učiněno zadost potřebě,
aby z dosavadních opatření úsporných
nemohly být vyvozovány žádné
nároky, aniž vychází jakýkoliv
rozpor s ústavou. Také se zákon tímto
způsobem vyhnul tomu, aby dodatečně uzákonil
závaznost dříve vydaných právních
norem. Je-li ostatně úprava věcně
nutná, je suverenní mocí zákonodárných
sborů, aby takovou úpravu provedly i stanovením
zániku nároků.
Zdůrazněním titulu neplatnosti v obou paragrafech
30 a 32 osnovy je potvrzeno, že naříkání
úprav platových pro újmy z jiných
důvodů (individuálních) není
vyloučeno.
Ústavně-právní výbor také
uznává, že podle předpisů ústavy
jest upravovati služební poměry soudců
zvláštním zákonem, nepovažuje však
za porušení této zásady, upravují-li
se tyto poměry v zákoně celkovém,
stane-li se tak ve zvláštní části,
jak to bylo ostatně také provedeno v zákoně
103/1926. Pro takovou úpravu mluvily také důvody
zákonodárné techniky, jde totiž o ustanovení
v zásadě pro všechny veřejné
zaměstnance shodná.
Jménem ústavně-právního výboru
doporučuji plenu posl. sněmovny, aby osnovu schválilo
ve znění, jak je dal soc.-politický výbor,
a doporučuji rovněž jménem tohoto výboru
přijetí resoluce, soc.-politickým výborem
navržené a usnesené. (Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
K odstavcom 4 a 5 poriadku dávam slovo na miesto neprítomného
pána posl. Hrubého pánu posl. Martináskovi,
ktorému súčasne dávam slovo aj ako
zpravodajcovi výboru rozpočtového k odst.
6 poriadku.
Zpravodaj posl. Martinásek: Slavná sněmovno!
Osnovou o umělých tucích jedlých se
zvyšuje daň z umělých jedlých
tuků. uvedených v §u 1, odst. 1, č.
1 zák. č. 180/1936 Sb. z. a n., ze 70 hal. na 2
Kč, z umělých jedlých tuků,
uvedených v §u 1, odst. 1, č. 2 cit. zákona,
ze 60 hal. na 1 Kč 80 hal. a z umělých jedlých
tuků, uvedených v §u 1, odst. 1, č.
3 cit. zákona, ze 30 hal. na 0.80 Kč, vesměs
za 1 kg čisté váhy.
Ježto za I. pololetí 1937 bylo zdaněno jedlých
mastných olejů 8%, margarinu 48% a ostatních
jedlých tuků 44 %, činil by za předpokladu,
že tento poměr odbytu mezi jednotlivými druhy
umělých jedlých tuků se nezmění
a odbyt tuků neklesne. výnos daně z umělých
tuků celkem 66,150.000 Kč.
Změnou ustanovení §u 5, odst. 1, věta
první vl. nař. č. 51/1934 Sb. z. a n. a §u
16 zák. č. 180/1936 Sb. z. a n., činí
se současně touto osnovou opatření,
že toliko ceny nejlevnějších druhů
umělých jedlých tuků (umělé
sádlo) nesmí býti zvýšeny; u
ostatních druhů umělých tuků
jedlých (jedlé mastné oleje, margarin) mohou
býti ceny zvýšeny nejvýše o částky,
o které byla daň u těchto druhů touto
osnovou zákona zvýšena.
Konečně zrušuje se ustanovení §u
6, odst. 2 vl. nař. č. 51/1934 Sb. z. a n. o povinnosti
výrobců umělých tuků jedlých
zpracovati 5 % vepřového sádla při
výrobě umělých jedlých tuků,
při čemž ovšem vláda může
předložiti nový návrh na tuto úpravu,
když by toho potřeba z důvodů obchodně
politických vyžadovala.