P. posl. Petrášek žádá,
aby byl předložen výkaz daňových
nedoplatků. Na tuto urgenci odpovídám, že
výkaz daňových nedoplatků byl již
sněmovně předložen, nalézá
se v účetní závěře,
kterou p. poslanec také dostal před dvěma
měsíci; najde tam nedoplatky podle jednotlivých
druhů daní i podle vzniku těchto nedoplatků,
z kterého léta pocházejí. Žádaný
výkaz nalézá se na straně XX až
XXVI státní účetní závěrky
za poslední rok.
P. posl. dr Korláth odsoudil politiku, která
spoléhá jenom na zbrojení. Pravil, že
jeto špatná politika. Já s tím souhlasím
doslova. P. dr Korláth však velmi dobře
ví, že Československá republika nedala
popud ke zbrojení v Evropě. Myslím proto,
že měl tuto výtku adresovati někam jinam
a nikoliv československé vládě.
K další jeho poznámce chci jen říci,
že československé vládě sluší
nejméně vytýkat, že by se opravdově
nepřičiňovala o získání
přátelství sousedních států.
Pan posl. inž. Schwarz vytýkal - podle mého
soudu trochu více sarkasticky, než bylo třeba
- že rozpočty předešlých let, ač
byly formálně v rovnováze, končily-
v praktickém hospodaření vysokými
schodky, a z toho odvozuje, že bylo by nemístné
domnívat se, že letos po prvé bude rozpočet
doopravdy dodržen. Proto jeho strana, jak řekl, nebude
pro rozpočet hlasovat. Chtěl bych říci,
že v uplynulých krisových letech jsme všichni
znali rozpočtové slabiny a také já
jsem se nikdy jimi s tohoto místa netajil. Vyrovnávat
státní rozpočet na rozvráceném
hospodářství je velké umění
a nikdo to na 100 % nesvede. Pro r. 1938 není však
důvodu chovat obavy, víme-li, že v rozpočtu
jsou všechny výdaje a že také o příjmy
bude po přijetí vládních úhradových
předloh postaráno. Totéž platí
jako odpověď na pochybnosti p. posl. inž. Richtra
ze sudetskoněmecké strany.
P. posl. Kutovi bych chtěl říci, že
otázkou Siemensova koncernu zabývá se též
parlamentní úsporný výbor.
P. posl. dr Branžovský vnesl opět dojednání
otázku vybírání daně důchodové
z příjmů kapitálových přímo
u pramene. Souhlasím úplně s jeho vývody,
právě tak jako s jeho stanoviskem k holdingu. Nepodařilo-lise
dosud přesvědčiti ministerstvo financí,
že má zvednout tuto hřivnu ležící
takřka na ulici, jsem přesvědčen,
že po ní nakonec přece jen sáhne a k
částečné úhradě státních
výdajů jí užije. Tato myšlenka
má dnes již tolik stoupenců, že její
realisace je jen otázkou nedlouhého času.
I tam, kde byl odpor proti vybírání tohoto
druhu daně přímo u pramene, nalézáme
dnes široké porozumění pro tento způsob
inkasa této daně, a všichni, kteří
se za tento způsob vybírání daně
důchodové z příjmů kapitálových
u pramene postavili, jsou přesvědčeni, že
její výnos, ač nejde o novou daň,
bude znamenat pro státní pokladnu velmi vydatný
příjmový pramen.
V debatě dotkla se řada řečníků
naléhavé otázky veřejné správy.
I já jsem se touto věcí ve svém výborovém
výkladu zabýval a pokládám ji za nejnaléhavější
problém státní. Nerozřešíme-li
ji, nedostaneme se ze začarovaného kruhu. Učinil
jsem proto námět, dostat záležitost
na jinou, rychlejší kolej. Pan předseda vlády
se k němu připojil a proto doufám, že
reformou správy přece jen hneme.
Jinou velmi naléhavou věcí, o níž
zde bylo hodně hovořeno, je náš motorismus.
Jsem toho mínění, že vláda má
použíti veškeré své autority k
tomu, aby součásti motorových vozidel byly
normalisovány. Zájem armády a obrana státu
je přednější než konkurenční
zájmy automobilových továren.
Rovněž tak souhlasím s míněním,
které zde přednesl můj klubovní kolega
posl. Srba, že řešení civilní
protiletecké obrany nesnese žádného
dalšího odkladu.
Pan posl. Ježek položil za své řeči
otázku, zda budeme moci pro budoucí roky rozpočtové
výdaje ještě stupňovati. Také
já si kladu tuto otázku a odpovídám
na ni záporně. Není možno státní
výdaje dále stupňovati. Vedlo by to ke zlým
následkům. V budoucím roce musí býti
provedeny takové úspory, abychom s dosavadními
prostředky příjmovými vystačili
krýti běžnou potřebu státní.
Řádný rozpočet pro r. 1938 bude sice
vyrovnán. Nesmíme však zapomínati, že
není vyrovnán rozpočet mimořádný.
Ten musíme uhraditi úvěrem. Z toho vzniknou
vyšší náklady na dluhovou službu,
tedy nové trvalé rozpočtové zatížení.
Kdo by to nechtěl viděti, nebyl by člověkem
odpovědným za vývoj státního
hospodářství v této republice. Musíme
proto učiniti všechno, abychom státní
výdaje, nemůžeme-li je snížiti,
při nejmenším stabilisovali. To je devisa,
kterou se musíme říditi pro rozpočet
na r. 1939.
Děkuji slavné sněmovně za trpělivost,
končím své vývody a doporučuji
přijetí rozpočtu a finančního
zákona - nemohu ovšem doporučiti pozměňovací
návrhy k finančnímu zákonu - tak,
jak jej předkládá rozpočtový
výbor plenu sněmovnímu. (Hlučný
potlesk.)
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k hlasování.
Sněmovna je způsobilá se usnášeti.
O státním rozpočtu a finančním
zákoně narok 1938 míním dáti
hlasovati tímto pořadem:
Nejprve hlasovali bychom o dílčích rozpočtech
vlastní státní správy, které
jsou zařazeny do I. skupiny rozpočtu a při
hlasování postupovali bychom podle pořadí
rozpočtových kapitol.
O jednotlivých státních podnicích,
které tvoří skupinu II státního
rozpočtu, budeme hlasovati vždy při kapitole
onoho resortu, jenž nad tím kterým podnikem
má zákonný dozor. Takto se postupně
vykoná hlasování o II. skupině státního
rozpočtu při kapitolách prvé skupiny
rozpočtové.
O III. rozpočtové skupině budeme hlasovati
při kap. 18 a 19, o IV. rozpočtové skupině
u kap. 20.
Po té budeme hlasovati o příloze B. Mimořádný
rozpočet.
Na konec budeme hlasovati o nadpisu, celkových přehledech
skupin a sumářích státního
rozpočtu, které jsou přílohou finančního
zákona.
Poněvadž nebyly - s výjimkou finančního
zákona - podány pozměňovací
návrhy, budeme o všech rozpočtových
kapitolách hlasovati podle zprávy výborové.
O finančním zákoně na rok 1938 budeme
hlasovati nejprve podle úpravy návrhů posl.
dr Szüllő; kdyby nebyla přijata, podle
úpravy návrhů posl. Slanského,
a kdyby ani tato úprava nebyla přijata, hlasovali
bychom podle zprávy výborové, s výjimkou
čl. XXIX, k němuž byl podán návrh
posl. Berana, dr Meissnera, dr Patejdla, Staška. K.
Chalupy, Tauba, dr Mayr-Hartinga a Zierhuta.
O čl. XXIX finančního zákona hlasovali
bychom nejprve v úpravě podle návrhu posl.
Berana, dr Meissnera. dr Patejdla, Staška, K. Chalupy.
Tauba. dr Mayr-Hartinga a Zierhuta: nebude-li tato úprava
přijata, hlasovali bychom podle zprávy výborové.
Při tom sděluji, že návrh posl. dr Szüllőho
k I. článku finančního zákona
nemohu pojmout do hlasování, poněvadž
není doprovázen odpovídajícími
návrhy k jednotlivým rozpočtovým kapitolám.
Jsou nějaké námitky proti pořadu hlasování?
(Námitky nebyly.)
Není jich.
Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.
Kdo souhlasí s kapitolou 1 ze skupiny I, President republiky
a kancelář presidenta republiky, ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Kap. 1 ze skupiny I jest schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 2 ze skupiny I, Zákonodárné
sbory a kanceláře sněmoven, veznění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Kap. 2 ze skupiny I jest schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 3 ze skupiny I, Předsednictvo
ministerské rady, a s §em 13 a), Státní
tiskárny v působnosti předsednictva ministerské
rady, §em 14, Úřední noviny v Praze
a Bratislavě, a §em 15, Československá
tisková kancelář, vesměs ze skupiny
II, podle zprávy výborové, nechť zvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Kap. 3 ze skupiny I a §§
13a), 14 a 15 ze skupiny II jsou schváleny podle
zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 4 ze skupiny I, Ministerstvo zahraničních
věcí, ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Kap. 4 ze skupiny I jest schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 5 ze skupiny I, Ministerstvo nár.
obrany, a ze skupiny II s §em 10, Vojenská továrna
na letadla, §em 11, Vojenské lesní podniky,
a §em 13 b), Státní tiskárny v působnosti
ministerstva nár. obrany, veznění zprávy
výborové, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Kap. 5 ze skupiny I a §§
10,11 a 13 b) ze skupiny II jsou schváleny podle
zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 6 ze skupiny I, Ministerstvo vnitra,
ve znění zprávy výborové, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Kap. 6 ze skupiny I jest schválena
podle zprávy výborové. (Hluk.- Předseda
zvoní.)
Prosím o klid.
Kdo souhlasí s kap. 7, 8 a 9 ze skupiny I, Ministerstvo
spravedlnosti s Nejvyšším soudem, Ministerstvo
pro sjednocení zákonů v a organisace správy
a Nejvyšší správní soud a Volební
soud, ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Kap. 7, 8 a 9 ze skupiny I jsou schváleny
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 10 ze skupiny I, Ministerstvo školství
a nár. osvěty, a ze skupiny II s §em 7, Uhřiněvský
školní závod zemědělský,
s §em 8, Školní závod zemědělský
v Děčíně Libverdě, s §em
16, Žabčický školní závod
zemědělský, a s §em 17, Kuřimský
školní závod vysoké školy zvěrolékařské
v Brně, veznění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Kap. 10 ze skupiny I a §§
7,8, 16 a 17 ze skupiny II jsou schváleny podle
zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 11 ze skupiny I, Ministerstvo zemědělství,
a ze skupiny II s §em 6 a), Státní lesy a statky,
s §em 6 b), Státní statky zemědělských
škol a výzkumných ústavů zemědělských,
a s §em 6 c), Státní diagnostický a
serotherapeutický veterinární ústav
v Ivanovicích, ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Kap. 11 ze skupiny I a §§
6 a), 6 b) a 6 c) ze skupiny II jsou schváleny
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 12 ze skupiny I, Ministerstvo průmyslu,
obchodu a živností, veznění zprávy
výborové, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Kap. 12 ze skupiny I jest schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 13 ze skupiny I, Ministerstvo veř.
prací, a s §em 9. Státní báňské
a hutnické závody, ze skupiny II, ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Kap. 13 ze skupiny I, a § 9 ze
skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 14 ze skupiny I, Ministerstvo pošt
a telegrafů, a ze skupiny II s §em 4a), Československá
pošta, a §em 4b), Poštovní spořitelna,
ve znění zprávy výborové, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Kap. 14 ze skupiny I a §§
4a) a 4b) ze skupiny II jsou schváleny podle
zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 15 ze skupiny I, Ministerstvo železnic
a s §em 5 ze skupiny II, Československé státní
dráhy, ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku. (Děje se. )
To je většina. Kap. 15 ze skupiny I a § 5 ze
skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 16 ze skupiny I, Ministerstvo soc.
péče, ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Kap. 16 ze skupiny I jest schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 17 ze skupiny I, Ministerstvo veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy, a
s §em 12 ze skupiny II, Státní lázně,
ve znění zprávy výborové, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Kap. 17 ze skupiny I a § 12 ze
skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.
(Hluk. - Předseda zvoní.)
Prosím o klid.
Kdo souhlasí s kap. 18 a 19 ze skupiny I, Odpočivné
a zaopatřovací platy, Ministerstvo financí,
s §§ 1 až 3 ze skupiny II, Tabáková
režie, Státní loterie a Státní
mincovna v Kremnici, a se skupinou III, Podíly na státních
daních, dávkách a poplatcích a rozpočty
státních fondů, ve znění zprávy
výborové, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Kap. 18 a 19 ze skupiny I, §§
1 až 3 ze skupiny II a skupina III jsou schváleny
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 20 ze skupiny I, Všeobecná
pokladní správa, a se skupinou IV, Správa
státního dluhu, ve znění zprávy
výborové, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Kap. 20 ze skupiny I a skupina IV jsou
schváleny podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 21 ze skupiny I, Nejvyšší
účetní kontrolní úřad,
ve znění zprávy výborové, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Kap. 21 ze skupiny I jest schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s přílohou B, Mimořádný
rozpočet, ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku. (Děje se. )
To je většina. Příloha B, Mimořádný
rozpočet, jest schválena podle zprávy
výborové.
Kdo souhlasí s nadpisem, celkovými přehledy
rozpočtových skupin a sumářem státního
rozpočtu řádného i mimořádného
na rok 1938 ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Nadpis, celkové přehledy
rozpočtových skupin a sumáře státního
rozpočtu řádného i mimořádného
na rok 1938 jsou schváleny podle zprávy výborové.
Nyní vykonáme hlasování o finančním
zákoně Československé republiky na
rok 1938.
Kdo souhlasí s celým finančním zákonem
v úpravě podle návrhů posl. dr Szüllöho,
nechť pozvedne ruku. (Nikdo nezvedá ruku.)
Nikdo. Návrh je zamítnut.
Kdo nyní souhlasí s finančním zákonem
podle úpravy návrhů posl. Slanského,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. I tento návrh je zamítnut.
Kdo nyní souhlasí s čl. I až XXVIII
podle zprávy výborové, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Články I až XXVIII
jsou přijaty.
Kdo nyní souhlasí s čl. XXIX finančního
zákona a to podle úpravy návrhu posl. Berana,
dr Meissnera, dr Patejdla, Staška, K. Chalupy, Tauba, dr
Mayr-Hartinga a Zierhuta, nechť pozvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Čl. XXIX finančního
zákona byl schválen podle úpravy návrhu
jmenovaných poslanců.
Kdo konečně souhlasí se zbytkem finančního
zákona, t. j. s čl. XXX až XXXIII, dále
s nadpisem zákona, jeho tří částí
a úvodní formulí, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Čl. XXX až XXXIII, nadpis
zákona, jeho tři části a úvodní
formule jsou přijaty podle zprávy výborové.
Tím sněmovna přijala finanční
zákona státní rozpočet na rok 1938,
který jest přílohou finančního
zákona, ve čtení prvém.
Předsednictvo se usneslo podle §u 54, odst.1 jedn.
řádu, aby o této naléhavé osnově
státního rozpočtu a finančního
zákona na rok 1938 bylo čtení druhé
provedeno v téže schůzi.