Sobota 4. prosince 1937

P. posl. Petrášek žádá, aby byl předložen výkaz daňových nedoplatků. Na tuto urgenci odpovídám, že výkaz daňových nedoplatků byl již sněmovně předložen, nalézá se v účetní závěře, kterou p. poslanec také dostal před dvěma měsíci; najde tam nedoplatky podle jednotlivých druhů daní i podle vzniku těchto nedoplatků, z kterého léta pocházejí. Žádaný výkaz nalézá se na straně XX až XXVI státní účetní závěrky za poslední rok.

P. posl. dr Korláth odsoudil politiku, která spoléhá jenom na zbrojení. Pravil, že jeto špatná politika. Já s tím souhlasím doslova. P. dr Korláth však velmi dobře ví, že Československá republika nedala popud ke zbrojení v Evropě. Myslím proto, že měl tuto výtku adresovati někam jinam a nikoliv československé vládě.

K další jeho poznámce chci jen říci, že československé vládě sluší nejméně vytýkat, že by se opravdově nepřičiňovala o získání přátelství sousedních států.

Pan posl. inž. Schwarz vytýkal - podle mého soudu trochu více sarkasticky, než bylo třeba - že rozpočty předešlých let, ač byly formálně v rovnováze, končily- v praktickém hospodaření vysokými schodky, a z toho odvozuje, že bylo by nemístné domnívat se, že letos po prvé bude rozpočet doopravdy dodržen. Proto jeho strana, jak řekl, nebude pro rozpočet hlasovat. Chtěl bych říci, že v uplynulých krisových letech jsme všichni znali rozpočtové slabiny a také já jsem se nikdy jimi s tohoto místa netajil. Vyrovnávat státní rozpočet na rozvráceném hospodářství je velké umění a nikdo to na 100 % nesvede. Pro r. 1938 není však důvodu chovat obavy, víme-li, že v rozpočtu jsou všechny výdaje a že také o příjmy bude po přijetí vládních úhradových předloh postaráno. Totéž platí jako odpověď na pochybnosti p. posl. inž. Richtra ze sudetskoněmecké strany.

P. posl. Kutovi bych chtěl říci, že otázkou Siemensova koncernu zabývá se též parlamentní úsporný výbor.

P. posl. dr Branžovský vnesl opět dojednání otázku vybírání daně důchodové z příjmů kapitálových přímo u pramene. Souhlasím úplně s jeho vývody, právě tak jako s jeho stanoviskem k holdingu. Nepodařilo-lise dosud přesvědčiti ministerstvo financí, že má zvednout tuto hřivnu ležící takřka na ulici, jsem přesvědčen, že po ní nakonec přece jen sáhne a k částečné úhradě státních výdajů jí užije. Tato myšlenka má dnes již tolik stoupenců, že její realisace je jen otázkou nedlouhého času. I tam, kde byl odpor proti vybírání tohoto druhu daně přímo u pramene, nalézáme dnes široké porozumění pro tento způsob inkasa této daně, a všichni, kteří se za tento způsob vybírání daně důchodové z příjmů kapitálových u pramene postavili, jsou přesvědčeni, že její výnos, ač nejde o novou daň, bude znamenat pro státní pokladnu velmi vydatný příjmový pramen.

V debatě dotkla se řada řečníků naléhavé otázky veřejné správy. I já jsem se touto věcí ve svém výborovém výkladu zabýval a pokládám ji za nejnaléhavější problém státní. Nerozřešíme-li ji, nedostaneme se ze začarovaného kruhu. Učinil jsem proto námět, dostat záležitost na jinou, rychlejší kolej. Pan předseda vlády se k němu připojil a proto doufám, že reformou správy přece jen hneme.

Jinou velmi naléhavou věcí, o níž zde bylo hodně hovořeno, je náš motorismus. Jsem toho mínění, že vláda má použíti veškeré své autority k tomu, aby součásti motorových vozidel byly normalisovány. Zájem armády a obrana státu je přednější než konkurenční zájmy automobilových továren.

Rovněž tak souhlasím s míněním, které zde přednesl můj klubovní kolega posl. Srba, že řešení civilní protiletecké obrany nesnese žádného dalšího odkladu.

Pan posl. Ježek položil za své řeči otázku, zda budeme moci pro budoucí roky rozpočtové výdaje ještě stupňovati. Také já si kladu tuto otázku a odpovídám na ni záporně. Není možno státní výdaje dále stupňovati. Vedlo by to ke zlým následkům. V budoucím roce musí býti provedeny takové úspory, abychom s dosavadními prostředky příjmovými vystačili krýti běžnou potřebu státní.

Řádný rozpočet pro r. 1938 bude sice vyrovnán. Nesmíme však zapomínati, že není vyrovnán rozpočet mimořádný. Ten musíme uhraditi úvěrem. Z toho vzniknou vyšší náklady na dluhovou službu, tedy nové trvalé rozpočtové zatížení. Kdo by to nechtěl viděti, nebyl by člověkem odpovědným za vývoj státního hospodářství v této republice. Musíme proto učiniti všechno, abychom státní výdaje, nemůžeme-li je snížiti, při nejmenším stabilisovali. To je devisa, kterou se musíme říditi pro rozpočet na r. 1939.

Děkuji slavné sněmovně za trpělivost, končím své vývody a doporučuji přijetí rozpočtu a finančního zákona - nemohu ovšem doporučiti pozměňovací návrhy k finančnímu zákonu - tak, jak jej předkládá rozpočtový výbor plenu sněmovnímu. (Hlučný potlesk.)

Předseda (zvoní): Přistoupíme k hlasování.

Sněmovna je způsobilá se usnášeti.

O státním rozpočtu a finančním zákoně narok 1938 míním dáti hlasovati tímto pořadem:

Nejprve hlasovali bychom o dílčích rozpočtech vlastní státní správy, které jsou zařazeny do I. skupiny rozpočtu a při hlasování postupovali bychom podle pořadí rozpočtových kapitol.

O jednotlivých státních podnicích, které tvoří skupinu II státního rozpočtu, budeme hlasovati vždy při kapitole onoho resortu, jenž nad tím kterým podnikem má zákonný dozor. Takto se postupně vykoná hlasování o II. skupině státního rozpočtu při kapitolách prvé skupiny rozpočtové.

O III. rozpočtové skupině budeme hlasovati při kap. 18 a 19, o IV. rozpočtové skupině u kap. 20.

Po té budeme hlasovati o příloze B. Mimořádný rozpočet.

Na konec budeme hlasovati o nadpisu, celkových přehledech skupin a sumářích státního rozpočtu, které jsou přílohou finančního zákona.

Poněvadž nebyly - s výjimkou finančního zákona - podány pozměňovací návrhy, budeme o všech rozpočtových kapitolách hlasovati podle zprávy výborové.

O finančním zákoně na rok 1938 budeme hlasovati nejprve podle úpravy návrhů posl. dr Szüllő; kdyby nebyla přijata, podle úpravy návrhů posl. Slanského, a kdyby ani tato úprava nebyla přijata, hlasovali bychom podle zprávy výborové, s výjimkou čl. XXIX, k němuž byl podán návrh posl. Berana, dr Meissnera, dr Patejdla, Staška. K. Chalupy, Tauba, dr Mayr-Hartinga a Zierhuta.

O čl. XXIX finančního zákona hlasovali bychom nejprve v úpravě podle návrhu posl. Berana, dr Meissnera. dr Patejdla, Staška, K. Chalupy. Tauba. dr Mayr-Hartinga a Zierhuta: nebude-li tato úprava přijata, hlasovali bychom podle zprávy výborové.

Při tom sděluji, že návrh posl. dr Szüllőho k I. článku finančního zákona nemohu pojmout do hlasování, poněvadž není doprovázen odpovídajícími návrhy k jednotlivým rozpočtovým kapitolám.

Jsou nějaké námitky proti pořadu hlasování? (Námitky nebyly.)

Není jich.

Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.

Kdo souhlasí s kapitolou 1 ze skupiny I, President republiky a kancelář presidenta republiky, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Kap. 1 ze skupiny I jest schválena podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 2 ze skupiny I, Zákonodárné sbory a kanceláře sněmoven, veznění zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Kap. 2 ze skupiny I jest schválena podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 3 ze skupiny I, Předsednictvo ministerské rady, a s §em 13 a), Státní tiskárny v působnosti předsednictva ministerské rady, §em 14, Úřední noviny v Praze a Bratislavě, a §em 15, Československá tisková kancelář, vesměs ze skupiny II, podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Kap. 3 ze skupiny I a §§ 13a), 14 a 15 ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 4 ze skupiny I, Ministerstvo zahraničních věcí, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Kap. 4 ze skupiny I jest schválena podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 5 ze skupiny I, Ministerstvo nár. obrany, a ze skupiny II s §em 10, Vojenská továrna na letadla, §em 11, Vojenské lesní podniky, a §em 13 b), Státní tiskárny v působnosti ministerstva nár. obrany, veznění zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Kap. 5 ze skupiny I a §§ 10,11 a 13 b) ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 6 ze skupiny I, Ministerstvo vnitra, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Kap. 6 ze skupiny I jest schválena podle zprávy výborové. (Hluk.- Předseda zvoní.)

Prosím o klid.

Kdo souhlasí s kap. 7, 8 a 9 ze skupiny I, Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem, Ministerstvo pro sjednocení zákonů v a organisace správy a Nejvyšší správní soud a Volební soud, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Kap. 7, 8 a 9 ze skupiny I jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 10 ze skupiny I, Ministerstvo školství a nár. osvěty, a ze skupiny II s §em 7, Uhřiněvský školní závod zemědělský, s §em 8, Školní závod zemědělský v Děčíně Libverdě, s §em 16, Žabčický školní závod zemědělský, a s §em 17, Kuřimský školní závod vysoké školy zvěrolékařské v Brně, veznění zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Kap. 10 ze skupiny I a §§ 7,8, 16 a 17 ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 11 ze skupiny I, Ministerstvo zemědělství, a ze skupiny II s §em 6 a), Státní lesy a statky, s §em 6 b), Státní statky zemědělských škol a výzkumných ústavů zemědělských, a s §em 6 c), Státní diagnostický a serotherapeutický veterinární ústav v Ivanovicích, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Kap. 11 ze skupiny I a §§ 6 a), 6 b) a 6 c) ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 12 ze skupiny I, Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností, veznění zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Kap. 12 ze skupiny I jest schválena podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 13 ze skupiny I, Ministerstvo veř. prací, a s §em 9. Státní báňské a hutnické závody, ze skupiny II, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Kap. 13 ze skupiny I, a § 9 ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 14 ze skupiny I, Ministerstvo pošt a telegrafů, a ze skupiny II s §em 4a), Československá pošta, a §em 4b), Poštovní spořitelna, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Kap. 14 ze skupiny I a §§ 4a) a 4b) ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 15 ze skupiny I, Ministerstvo železnic a s §em 5 ze skupiny II, Československé státní dráhy, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se. )

To je většina. Kap. 15 ze skupiny I a § 5 ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 16 ze skupiny I, Ministerstvo soc. péče, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Kap. 16 ze skupiny I jest schválena podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 17 ze skupiny I, Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy, a s §em 12 ze skupiny II, Státní lázně, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Kap. 17 ze skupiny I a § 12 ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové. (Hluk. - Předseda zvoní.)

Prosím o klid.

Kdo souhlasí s kap. 18 a 19 ze skupiny I, Odpočivné a zaopatřovací platy, Ministerstvo financí, s §§ 1 až 3 ze skupiny II, Tabáková režie, Státní loterie a Státní mincovna v Kremnici, a se skupinou III, Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích a rozpočty státních fondů, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Kap. 18 a 19 ze skupiny I, §§ 1 až 3 ze skupiny II a skupina III jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 20 ze skupiny I, Všeobecná pokladní správa, a se skupinou IV, Správa státního dluhu, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Kap. 20 ze skupiny I a skupina IV jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 21 ze skupiny I, Nejvyšší účetní kontrolní úřad, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Kap. 21 ze skupiny I jest schválena podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s přílohou B, Mimořádný rozpočet, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se. )

To je většina. Příloha B, Mimořádný rozpočet, jest schválena podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s nadpisem, celkovými přehledy rozpočtových skupin a sumářem státního rozpočtu řádného i mimořádného na rok 1938 ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Nadpis, celkové přehledy rozpočtových skupin a sumáře státního rozpočtu řádného i mimořádného na rok 1938 jsou schváleny podle zprávy výborové.

Nyní vykonáme hlasování o finančním zákoně Československé republiky na rok 1938.

Kdo souhlasí s celým finančním zákonem v úpravě podle návrhů posl. dr Szüllöho, nechť pozvedne ruku. (Nikdo nezvedá ruku.)

Nikdo. Návrh je zamítnut.

Kdo nyní souhlasí s finančním zákonem podle úpravy návrhů posl. Slanského, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. I tento návrh je zamítnut.

Kdo nyní souhlasí s čl. I až XXVIII podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Články I až XXVIII jsou přijaty.

Kdo nyní souhlasí s čl. XXIX finančního zákona a to podle úpravy návrhu posl. Berana, dr Meissnera, dr Patejdla, Staška, K. Chalupy, Tauba, dr Mayr-Hartinga a Zierhuta, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Čl. XXIX finančního zákona byl schválen podle úpravy návrhu jmenovaných poslanců.

Kdo konečně souhlasí se zbytkem finančního zákona, t. j. s čl. XXX až XXXIII, dále s nadpisem zákona, jeho tří částí a úvodní formulí, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Čl. XXX až XXXIII, nadpis zákona, jeho tři části a úvodní formule jsou přijaty podle zprávy výborové.

Tím sněmovna přijala finanční zákona státní rozpočet na rok 1938, který jest přílohou finančního zákona, ve čtení prvém.

Předsednictvo se usneslo podle §u 54, odst.1 jedn. řádu, aby o této naléhavé osnově státního rozpočtu a finančního zákona na rok 1938 bylo čtení druhé provedeno v téže schůzi.

Přistoupíme tedy ihned ke čtení druhému.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP