Místopředseda Taub (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. Dubický. Uděluji mu slovo.
Posl. Dubický: Slavná sněmovno!
Se stanoviska Čechů musím především
odmítnouti nešetrné útoky luďáckého
poslance Sidora, jakoby na Slovensku byli po převratě
jen špatní Češi. Musím konstatovat
naopak, že na Slovensku byly statisíce věrných
Čechů, plných lásky k slovenskému
lidu a k slovenské zemi, kteří za nejtěžších
podmínek hospodářských v městech
i na vesnicích konali svou povinnost s láskou a
v přesvědčení, že slouží
společně vlasti. Takový nevděk tito
poctiví a dobří čeští
lidé za svou ideální práci nezasloužili,
a já jako československý poslanec považuji
za svou povinnost zdůrazniti, že oni to byli,
kteří svou nezištnou a obětavou prací
připravili podmínky pro dnešní kulturní
a hospodářský rozvoj Slovenska, který
ani největší nepřítel Československé
republiky nemůže popřít. (Výborně!
- Potlesk.)
Vláda slovy pana předsedy vlády dr Hodži
nepopírá, že žádá od
lidu daňovými předlohami nové oběti,
ale bylo by po našem soudu podceňováním
politické a mravní vyspělosti našeho
lidu, kdybychom neřekli jasně, co je třeba,
abychom v následujících letech mezinárodních
zmatků obstáli čestně a bezpečně.
Naplňuje nás zadostiučiněním,
že o hospodářské a mravní síle
Československa nebyly nikde v cizině projeveny pochybnosti,
s výjimkou jednoho z našich velkých
sousedů.
Naše loňská devalvace dosáhla svého
cíle. Zapojila nás do zlepšení hospodářského
a nezpůsobila vážnějšího
vzestupu cen. Pracovní trh Československé
republiky dal za poslední tři roky novou
možnost obživy více než 650.000 lidem. V
německých krajích našeho státu
se v letošním říjnu zmenšil počet
nezaměstnaných proti loňsku o plných
40%. Za prvních 10 měsíců vyvezli
jsme od nás hotových výrobků za 7
miliard, t. j. o 52% více než loni. Proto je naše
devisová bilance aktivní.
Vláda uskutečněním nových a
zvýšením starých daní bude míti
svěřeny z velké části peníze
potřebných lidí. Zároveň s
tím přejímá vláda velkou odpovědnost,
jak bude s těmito penězi hospodařeno. Nutno
provést podle našeho názoru důkladnou
reorganisaci státní správy, kterou by se
ušetřily jistě značné částky.
Řádná reorganisace a zhospodárnění
státní správy umožňují,
aby nové daně mohly býti opět za nějaký
čas zrušeny. V celém státním
hospodářství a ve veřejných
vydáních musí býti nyní postupováno
obezřetně. Vypětí sil poplatnických
musí nutně provázet stejně intensivní
vůle o dobrou a co nejlepší hospodářskou
politiku, neboť konec konců jen tato pomůže
občanstvu zaplatiti to, oč nyní stát
žádá.
Prohlašuji, že je nutno zvýšiti kontrolu
státního hospodářství. President
nejvyššího účetního a kontrolního
úřadu dr Horák prohlásil v
rozpočtovém výboru, že stát z
titulu t. zv. záruk zaplatil v r. 1936 za dlužníky
561 mil. Kč. Státní záruky činily
do konce r. 1936 12.214,666.000 Kč. Možno je děliti
na dvě skupiny. U prvé jde zejména o záruky
ze zákonů o stavebním ruchu, u druhé
pak o záruky ve vlastním slova smyslu. Tyto lze
odhadnouti na 9.625 mil. Kč. President dr Horák
ohlásil nový finanční řád,
který má míti pro hospodaření
státu a kontrolu značný význam. Nesmí
se, slavná sněmovno, zapomínati, že
nás velké miliony stála a stojí stále
nezaměstnanost. V době od roku 1925 až 1936
vydali jsme na podpory celkem 4.317 mil. Kč vedle podpor
organisacím. V minulém roce vyplatil stát
657 mil. Kč na nezaměstnané.
Kolik dáváme na podpory sociální?
Především je tu kapitola ministerstva soc.
péče, která činí 891 mil. Kč,
proti běžnému roku o 13 milionů Kč
více. Dále ve III. skupině rozpočtové
je na podpory nezaměstnaných 300 mil. Kč,
což je o 250 mil. Kč méně nežli
v roce letošním. Dohromady tedy činí
rozpočet sociální správy 1.191 mil.
Kč. Povahu sociální péče má
však podle našeho názoru také rozpočet
ministerstva zdravotnictví a tělesné výchovy,
který činí 167 milionů Kč,
což je o 7 milionů Kč více než
roku letošního. Konečně do kapitoly
sociální dlužno započísti odpočivné
a zaopatřovací platy, které se preliminují
částkou 1.038 mil. Kč, což je zvýšení
o 34 mil. Kč. Dohromady všechny tyto položky
představují částku 2.396 mil. Kč,
což je bezmála pětina celkového rozpočtu.
Hned na druhém místě co do velikosti jsou
výdaje na správu kulturní a školskou
v celkové částce 2.138 mil. Kč, což
je skoro 17% státních výdajů. Uvádí
se často, že náš státní
rozpočet do příštího roku je
nejvýše zatížen národní
obranou, ale při srovnávání čísel
vidíme, že řádný rozpočet
národní obrany je částkou 2.098 mil.
Kč na třetím místě.
Jak je v zemědělství? Při dnešních
cenách zemědělských výrobků
a nerentabilní živočišné výrobě
je denní mzda výkonného samostatného
zemědělce 6.20 Kč, což je asi 80 hal.
za hodinu. Do zemědělského podniku vložený
a investovaný kapitál se při celoroční
dřině celé zemědělské
rodiny zúročí 2%.
Ministerstvo zemědělství za vedení
p. min. dr Zadiny věnuje sociálním
otázkám venkova plnou pozornost. Chybějí
ovšem především finanční
prostředky a za druhé - dovolte mně, prosím,
říci - není v některých stranách
dost dobré vůle, aby ministerstvem zemědělství
připravené návrhy na pomoc a záchranu
zemědělské výroby byly ústavně
projednány a schváleny. Bylo velmi pozoruhodné,
že po celé letošní léto bylo u
nás průměrně 230.000 nezaměstnaných,
zatím co v zemědělství byl velký
nedostatek pracovních sil. Všichni říkáme,
že je nutná přísná kontrola,
aby podpor v nezaměstnání nebylo kýmkoliv
zneužíváno, aby za podpory byla vykonána
práce, jak navrhovalo i ministerstvo financí. (Hlasy:
Souhlasíme, ale také subvence pryč!) Konstatuji,
že tak navrhovalo ministerstvo financí ve zvláštním
obsáhlém spise. Chci znovu zdůrazniti, že
nikomu nejde o to, aby ti, kdož chtějí pracovati
a nemohou se vrátit na pracovní místa, trpěli
hlad; jde však o to, aby z milionů, vydávaných
na péči o nezaměstnané, měli
užitek jak nezaměstnaní, tak i náš
politický a hospodářský celek, tedy
aby nešlo jen o neproduktivní výdaj, nýbrž
aby tato sociální péče dostala produktivní
charakter. Bude nezbytná účelná kontrola
a revise, aby byla tato péče očištěna
od neoprávněných nároků a nalezena
cesta k výdělečnosti všech, kdož
budou u nás schopni a ochotni pracovat.
Ministerstvo soc. péče předložilo tyto
dny senátu dva návrhy zákonů na další
podporu stavebního ruchu. Jde o prodloužení
dosavadního zákona, který vyprší
koncem tohoto roku, do r. 1939 resp. 1940. Daňově
a poplatkové úlevy - předloha ze senátu
byla dnešního dne v posl. sněmovně rozdána
- mají podle osnovy příslušet ještě
stavbám dokončeným do konce prosince 1940,
do kdy zůstanou v platnosti také ustanovení
o stavebních úlevách a rozhodčích
soudech mzdových. Pozemky možno podle zákona
vyvlastňovat do konce prosince 1939. Do téže
lhůty musí pak býti zahájeny stavby,
na které má býti udělena podpora podle
zákona.
Nikdo nemůže popírat, že až na sporadické
výjimky je u nás bytového prostoru dostatek.
Vy se přesvědčíte, paní a pánové,
z nařízeného sčítání
volných bytů ve Velké Praze a v městech,
které mají více než 20.000 obyvatel,
kolik volných bytů je k disposici. (Posl. Jurnečková-Vorlová:
A kolik stojí ty byty?) To je jiná kapitola.
Podává-li ministerstvo soc. péče další
návrhy na prodloužení zákona o podpoře
stavebního ruchu, pak mi dovolte, abych řekl, že
je také nutno řešiti krajně spravedlivý
požadavek definitivní svobody domovního majetku
a zrušiti poslední vázané hospodářství
s byty, jejichž majitelé jsou chudí lidé,
hlavně horníci, domkáři, kteří
již 20 let snášejí těžké
důsledky vázanosti bytů v míře
neskonalé. Domovní majetek je důležitým
činitelem v našem hospodářském
životě. Odhadujeme-li počet domů v naší
republice jen na 2 miliony a cenu jednoho objektu průměrně
pouze na 80.000 Kč, docházíme k závratné
číslici 160 miliard Kč, jež náš
domovní majetek representuje. Je-li zdravý domovní
majetek, jsou zdravé i základy státu. Je-li
domovní a zemědělský majetek právně
zabezpečen, jsou právně zabezpečeni
i jeho obyvatelé. Poměry u nás jsou dosud
v rozporu s touto zásadou, která má být
samozřejmou ve státě demokratickém.
Od převratu je stále boj za svobodu domovního
majetku a je proto nejvyšší čas dosavadní
zbytky vázaného hospodářství
s byty likvidovati a nastoliti v právním státě
spravedlnost.
Není druhého státu, slavná sněmovno,
v Evropě, který by tak pronikavě podporoval
stavební ruch jako Československo. Záruky
státu na stavby domů nebo příspěvky
na stavbu od r. 1919 činí více než 4
miliardy Kč. Po celou tu dobu nebylo řešeno
postihové právo státu, t. zv. regres, ačkoliv
postihové právo má ministerstvo soc. péče
u 7.103 případů v našem státě.
Teprve nyní, když stát potřebuje nové
příjmy na vyrovnání rozpočtu,
navrhuje se poprvé od r. 1920 řešení
regresu, který má vynésti příští
rok 20 mil. Kč.
V poslední době, slavná sněmovno,
se právem poukazuje ve veřejnosti na úbytek
populace, který ohrožuje vážně
i obranu státu. Byl to zvláště profesor
university Komenského dr Chura z Bratislavy, který
svou knihou "Slovensko bez dorostu" vážně
upozornil, že r. 1955 budeme mít pravděpodobně
o 34.000 mužů odvodem povinných méně
než r. 1936. Tento varovný výkřik dal
podnět k jednání o zvýšení
populace. Zdá se mi, že především
bychom měli uvažovat o tom, jak bychom zabránili
tomu, co zde již je, jak bychom snížili úmrtnost
dětí v nejútlejším věku
a jak bychom zajistili každé matce, aby mohla řádně
své děti vychovat. Slyšeli jsme již několikráte
od p. ministra soc. péče inž. Nečase,
že se připravuje zákon o veřejné
péči o mládež. Vítám tuto
ušlechtilou snahu, aby dosavadní roztříštěná
a finančně nedostatečně podložená
veřejná i dobrovolná péče o
mládež byla postavena na pevný základ
organisační a finanční. Nelze spoléhati
jen na péči chudinskou, na kterou mnohé obce
nestačí, poněvadž jsou malé a
chudé. Již dávno měla býti chudinská
péče přenesena na větší
celky, aspoň na okresy, když ne na zemi a stát.
Nepřáli bychom si ovšem takového zákona,
který by jen zřizoval nové úřady
a pouze rozšiřoval úkoly veřejné.
Potřebujeme zákon, který by zajistil finanční
prostředky, aby stávající instituce
mohly plnit své úkoly. Obce, okresy a země
napínají své síly, aby potřebám
svého obyvatelstva učinily zadost. Také státní
správa sociální a zdravotní se snaží
za těžkých dob učiniti zadost svým
úkolům.
Zájem o veřejnou péči o mládež,
který zajistí finanční prostředky
zejména na vydržování poraden pro matky
a kojence a pro ženy těhotné, dále na
vydržování rozličných útulků
a jeslí pro nejmenší děti, jimž
rodiče nemohou dopřáti náležité
péče o zdraví, a řádný
tělesný vývoj bude nejlepším
podepřením všech našich snah o zlepšení
brannosti státu.
Zákon musí tedy hlavně zajistiti preventivní
péči o zdraví a tělesný vývoj
a zdatnost mládeže. Osnova, která by chtěla
pouze řešiti pomoc případnou, která
tu již je, by valně nepomohla. Představujeme
si zákon velkorysý, jenž by byl opravdu dílem
prozíravé sociální politiky a posloužil
příští celé generaci.
V našem státě přispělo se vydatně
ke konsolidaci sociálních i hospodářských
poměrů jednak sociálním pojištěním
zaměstnanců, a to nejenom v dobách popřevratových,
nýbrž i v dobách hluboké hospodářské
krise. Podle statistiky podléhá starobnímu
a invalidnímu pojištění dnes 2,210.679
osob. Vedle značné částky vyplácí
již dnes Ústřední soc. pojišťovna
na důchodech svým pojištěncům
značné kapitály. Jde celkem o 251.094 důchodců.
V penězích to znamená vyplácet více
než 1 mil. Kč denně na důchodech invalidních,
starobních, vdovských a sirotčích.
Naše strana usiluje již řadu let, aby se dobré
účinky sociálního pojištění
vztahovaly i na samostatné zemědělce a živnostníky.
Proto také v poslední době přikročili
jsme v dohodě se stranou živnostenskou a dalšími
zájemníky k vypracování návrhu
na změnu zákona o sociálním
pojištění osob samostatně hospodařících
a předložili jsme jej ministerstvu soc. péče,
které ustavilo zvláštní odbornou komisi,
jež má připravovati pro vládu konečný
návrh, aby mohl býti předložen k ústavnímu
projednání. Otázkou pojištění
osob samostatně výdělečně činných
se zabývá v poslední době řada
cizích států, Německo, Rakousko, Anglie,
Belgie a některé další státy.
Zemědělství jde při pojištění
starobním také o vyřešení otázky
výměnku. Výměnkem si vytvořilo
zemědělství samo zaopatření
ve stáří, když veřejná
moc v tomto směru nic nepodnikala. Výměnek
však má přes to, že vyšel z potřeby
samého zemědělství, řadu dobrých
stránek, ale i stránek stinných. Zemědělec
má proto životní zájem na řádném
starobním pojištění, poněvadž
aspoň částečně problém
výměnkářský bude vyřešen,
ale také má zájem na pojištění
nemocenském. Je dostatečně známo,
že zdravotní poměry na venkově jsou
neutěšené. Zdravotní poměry jsou
tam horší než ve městech, jak to dokazuje
statistika. Je proto nutno provésti v novém zákoně
o sociálním pojištění aspoň
léčebnou péči. Trváme na tom,
aby pro léčebnou péči byl dán
z prostředků státních značnější
obnos z částky, kterou stát ušetří
na tom, že k pojištění osob samostatně
výdělečně činných nedošlo
před 10 lety jako k pojištění dělnickému.
Příspěvky státní pro dělnické
pojištění činí dnes ročně
92 mil. Kč. Je samo zřejmé, že pojištění
osob samostatně hospodařících pro
případ stáří a invalidity musí
býti podobné jako pojištění dělnické,
to jest podpora státního příspěvku
k důchodu, který činí 500 Kč
ročně. Při jednání o starobní
a invalidní pojištění musíme
dbáti životních zájmů zemědělského
a živnostenského lidu i svobodných povolání
a vyřešiti celý problém tak, aby pojistné
příspěvky pro tyto vrstvy byly snesitelné.
Před krátkou dobou se mluvilo na všech stranách
o vypsání voleb do sociálně pojišťovacích
ústavů. Veřejnost slyšela i prohlášení
vlády, že k volbám dojde. Nestalo se tak. Do
úrazových pojišťoven byly poslední
volby před 25 lety za Rakouska, do Všeobecného
pensijního ústavu se volilo před 23 lety,
do okresních nemocenských pojišťoven byly
volby před válkou, tedy před 30 lety. Jak
situace vypadá, k volbám tak brzy nedojde. (Posl.
Ešner: A co bude se zemědělskými komorami?)
Prosím, jsem pro to, aby okamžitě tam byly
volby. (Posl. Ešner: Nemluvte o tom, sociálně-pojišťovací
ústavy jsou demokratické, ale zemědělské
rady jsou staré 50 let! - Místopředseda
Taub zvoní.) Mají tam zástupce domkáři
a malorolníci. Chci jen konstatovati, že to není
zjev úměrný demokracii a potřebám
nejen pojištěnců, nýbrž i skupiny
zaměstnavatelské.
Máme živý zájem na zemědělském
a lesním dělnictvu. Zdůrazňujeme,
aby byly zřízeny zemské poradní sbory
pro otázky lesního dělnictva ve smyslu výnosu
ministerstva zemědělství ze dne 15. ledna
t. r., neboť tímto opatřením možno
účelně řešiti mzdové a
jiné problémy. Zemědělské a
lesní dělnictvo volá po zrovnoprávnění
v úrazovém pojištění s ostatním
dělnictvem, neboť dosavadní stav, kdy v zemědělské
a lesní práci pojištěno je úrazově
toto dělnictvo pouze při pracích u strojů
hnaných motorickou silou, doléhá těžce
nejen na dělnictvo, ale ztěžuje situaci i zemědělských
a lesních zaměstnavatelů.
Zvláštní péči je nutno věnovati
otázce bytů pro dělnictvo na venkově,
zřizování a udržování
jeslí pro děti, aby zdravotní a sociální
úroveň byla zvýšena. Republikánské
dělnictvo staví se proti lehkomyslně vyvolávaným
stávkám i výlukám, neboť jen
nerušená výroba může vzkvétati
a jen při takové výrobě může
se dařiti lépe nejen podnikatelům, nýbrž
i zaměstnancům. -
Jsme vždy pro řádné smlouvy mezi zaměstnanci
a zaměstnavateli a pro jejich dodržování,
neboť jsme přesvědčeni, že pořádek
a dobré účty dělají v tomto
směru dobré přátele. Ohrazujeme se
však, slavná sněmovno, proti jakémukoli
teroru proti venkovským zaměstnancům v průmyslových
závodech a proti vylučování jejich
organisace, Odborové jednoty, z jednání,
protože vycházíme z předpokladu, že
žijeme v demokratickém státě, kde má
každý právo podle svého přesvědčení
určovati svoji příslušnost k politické
i odborové organisaci a kde má každý
stejné právo na práci.
Za první předpoklad zlepšení sociální
situace na venkově pokládáme zajištění
rentability zemědělské výroby, která
je zárukou spravedlivých mezd nejen za zemědělskou
práci, ale je i zárukou sociálně spravedlivých
mezd zemědělského dělníka.
I u nás možno zabrániti útěku
lidu z venkova jen tím, když zaručíme
venkovu i všem jeho lidem hospodářskou a tím
i sociální spokojenost, což je problémem
celostátním a celonárodním.
Náš stát prokázal plné porozumění
pro sociální potřeby všech vrstev našeho
obyvatelstva. Byli jsme mezi prvními, kteří
uskutečnili 8hodinovou dobu pracovní, provedli sociální
pojištění, zlepšovali účelným
způsobem stav námezdně pracujících
vrstev našeho obyvatelstva. Na poli sociálně-politickém
vyskytují se, bohužel, také opatření,
jež v podstatě podlamují soukromou podnikavost.
Nechci o těchto návrzích mluviti, dojde k
tomu, až budou projednány v příslušných
výborech. Prosím jen, abyste si uvědomili,
že nebudeme nikdy kopírovati cizí vzory ani
na poli sociálním. Není všecko dobré,
co se děje jinde. Respektujeme naše specificky československé
poměry. Doufám, že jsme šli a půjdeme
společně cestou dobrou. Mohou-li si dovoliti různé
experimenty státy jiné a bohatší, nemůžeme
si je dovoliti my. U nás je každé proplýtvané
koruny a každé proplýtvané energie dvakráte
škoda. To platí zvláště dnes, kdy
státní správa požaduje od našeho
hospodářství mimořádných
obětí. Soukromé vlastnictví je nám
i do budoucna známkou vyššího stupně
civilisace, je základem pořádku a stability.
Neotřásejme těmito zdravými základy,
nechceme-li vyvolati chaotické poměry, ze kterých
se rodí bída, strádání a nesvoboda.
Stanovisko naší strany k otázkám zaměstnaneckým
bylo a bude vždy kladné, neboť strana je si vědoma,
že jenom spokojení a dobře placení úředníci
zajistí dobrý chod ministerstev, státu a
demokratické administrativy.
Současná doba je pro naše zemědělství
velmi vážná, třeba je překonán
nejhorší stupeň krise. Má-li republika
býti pevným pilířem míru a
šťastným domovem pro všechny, musí
býti základ národního hospodářství,
naše zemědělství, povznesen na stupeň
občanské výnosnosti a musí býti
prodejní síla zemědělců zvýšena,
aby šťastna a spokojena byla celá naše země.
(Potlesk.)