Místopředseda Taub (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Stejskal. Dávám
mu slovo.
Posl. Stejskal: Slavná sněmovno!
K rozpočtové kapitole ministerstva soc. péče
chtěl bych říci pro pokročilost času
pouze několik slov. Četní páni řečníci
s tohoto místa konstatovali, že na sociální
péči dáváme veliké částky,
dokonce že do letošního roku bylo dáno
5 1/2 miliardy Kč. Když se to konstatovalo, přišlo
se hned s tím, že máme velikou armádu
nezaměstnaných, útočilo se přímo
i nepřímo na podpory nezaměstnaných
a volalo se po řádné jejich revisi a po t.
zv. produktivní práci. Sledoval jsem to s velikým
zájmem, ale řekl bych, že je příliš
málo to konstatovati a neříci zejména,
v čem tkví pravá příčina
věci.
Nejdříve, prosím, k podporám v nezaměstnanosti.
Nebylo by správné vytýkati, že jsme
vyplatili 5 1/2 miliardy na podporách v nezaměstnanosti,
když si mnozí, kteří to vytýkají,
ani neujasní, o jaké podpory jde, a neujasní
si dále, jakou strašnou hospodářskou
situaci a krisi máme za sebou. Pokud se týče
podpor v nezaměstnanosti, jsou dvojí. Jedny, které
se jmenují státní stravovací akce,
a druhé, které jsou vypláceny podle t. zv.
gentského systému. Pokud se týče státní
stravovací akce, plně souhlasíme s tím,
aby byla prováděna přísná revise
všude, kde se státní stravovací akce
provádí. My sami jsme v této věci
podali interpelaci na vládu a upozornili jsme, že
v mnohých okresích se státní stravovací
akce úžasným způsobem zneužívá.
Dostali jsme odpověď, která nás neuspokojila,
poněvadž sami jsme zjistili, že poměry
byly jiné, než jak odpovědí jsme byli
ubezpečováni. Víme, že ještě
dnes řada milionů se vydává z titulu
státní stravovací akce zbytečně,
a my se přimlouváme s tohoto místa, aby byly
četnické revise prováděny všude,
zejména v nejdrobnějších venkovských
obcích, kde se toho najde nejvíce.
Co se týče druhých podpor, vyplácených
podle t. zv. gentského systému, chci říci
toto: Málokterý systém je tak kontrolován
jako systém gentský a výplata podpor podle
gentského systému. Přál bych jen všem
pánům poslancům, aby tento složitý
a těžkopádný systém znali. Věřím,
že by pak ani jeden u vědomí plné své
odpovědnosti nemohl pronášet, čeho jsme
zde byli svědky, že při gentském systému
je nedostatečná kontrola. Tam dělníka
kontroluje dělnická organisace, nemocenská
pojišťovna, dále kontroluje ministerstvo soc.
péče, okr. ústavy práce, revisní
orgány ministerstva soc. péče a revisní
orgány ministerstva financí. Mohu říci,
že zde je kontrola přes kontrolu, revise přes
revisi a postupuje se neúprosně. Tam, kde se zjistí
nějaké závady, je potrestána především
odborová organisace, která je nositelkou tohoto
pojištění. Tedy zde nikdo nic vytýkati
nemůže. Konstatujeme, že je zde kontrola taková,
že se tento způsob stává až těžkopádným
a mnohdy přímo neúnosným. Představíme-li
si, že po Novém roce má nastati nové
účetnictví, které si vynutilo ministerstvo
financí bez ohledu na nesouhlas některých
odborových organisací, pak tento systém bude,
bohužel, ještě těžkopádnější.
Ale i když, slavná sněmovno, je zde kontrola
nad kontrolu, přesto my jako zástupci odborových
organisací Československé obce dělnické
neuzavíráme se žádné kontrole,
přejeme si jí a chceme, aby ten, kdo by byl usvědčen,
že si nepočínal správně, byl
exemplárně potrestán.
Voláme-li však po řádné kontrole,
voláme také po této kontrole všude a
ve všem a za každých okolností! (Potlesk.)
To není, prosím, správné, stále
a stále míti na pozoru jen podpory v nezaměstnanosti,
ale jiné podpůrné akce, subvenční
akce atd. aby nepodléhaly kontrole a kritice? Proto bude
jen správné, aby národ viděl, kdo
dostává ze subvenčních prostředků
finanční úhrady a kolik a zdali si toho také
zaslouží. (Výborně!) My s tím
souhlasíme, my to reklamujeme a budeme šťastni
a spokojeni, když tato kontrola bude prováděna
všude u každého a za všech okolností.
Bylo zde již konstatováno, že máme ještě
dnes, přesto, že je poměrně příznivá
situace výrobní, na 1/4 milionu dělníků
a zaměstnanců bez práce. Velmi významní
mužové apelovali s tohoto místa, aby se sehnala
možnost ku práci, a významně řekli,
že je nutno, abychom podporovali práci, a nepodporovali
podpůrnictví. Souhlasíme. Souhlasíme,
až na to, že nikdo nám neřekl, jak to
máme dělat (Posl. Jenšovský: Kde
tu práci vzíti!), kde tu práci vzít
a jak to udělat. A protože to nikdo neřekl,
dovolte mi, abych řekl, jak my se na věc díváme.
Slavná sněmovno, podívejte se dnes na hospodářské
a výrobní poměry. Vidíte, že
máme některá odvětví průmyslová,
kde je taková konjunktura, jakou snad ještě
nikdy tyto výrobní průmysly neprožívaly.
Mám, řeknu, konkretně na mysli kovoprůmysl.
Víme přec dobře, že se v některých
kovoprůmyslových závodech pracuje 24 hodin
denně. A při tom máme 250.000 nezaměstnaných!
Já se ptám, slavná sněmovno, co bude,
až tam poklesne zaměstnanost, až se bude pracovat
normálně 48 hodin? Až tyto dvě směny
budou propuštěny, až se dostaneme k normálnímu
stavu pracovnímu, na kolik že nám stoupne armáda
nezaměstnaných? Věřte, že to
bude o statisíce. Starati se o tyto statisíce v
době přítomné a budoucí je
povinností, myslím,- všech a především
sborů zákonodárných.
Jak to tedy udělat, prosím, abychom zmenšili
počet nezaměstnaných? A abychom tím
zmenšili risiko a, řekněme, těžkou
finanční otázku pro státní
pokladnu? Slavná sněmovno, za prvé musíme
si ujasniti, co je toho příčinou. Je to především
racionalisace, a dále je to nevyřešená
otázka nového zařazování do
práce těch, kteří dosud nepracují.
Pokud se týká prvního problému, racionalisace,
o tomto problému neřekl zde dosud nikdo jediného
slova. A přece co se odehrává před
našima očima, nemůže nás nechati
klidnými.
Já bych si, slavná sněmovno, dovolil upozorniti
na významné a krásné dílo,
"Zprávu živnostenských inspektorů
za r. 1936", kteroužto publikaci vydalo ministerstvo
soc. péče. V těchto úředních
zprávách živnostenských inspektorů
čteme opravdu takové věci, že bychom
hodně dlouho o nich měli uvažovat, a pak jednat.
Tak textilní dělník, který před
4-5 lety obsluhoval nejvýše 3 stavy, dnes obsluhuje
už 40 tkalcovských stavů. V kovoprůmyslu
běží výroba na běžícím
pásu. Kdo viděl dříve výrobu
v kovoprůmyslu a kdo ji vidí dnes, uzná,
že je tu vždy úžasné tempo práce,
úžasně zvýšený výkon.
Zpráva živnostenských inspektorů mluví
o tom, že v oděvnictví na Prostějovsku
jedna jediná konfekční dílna o 45
zaměstnancích vyrobí za 2 1/2 minuty 1 plášť.
To dělá prostějovská konfekce ve velkém.
Divte se potom, že tkalci, krejčí jsou bez
zaměstnání, divte se, půjdete-li do
Zlína a uvidíte-li tam u Bati výrobu na běžícím
pásu, že švec nestačí výrobnímu
tempu firmy Baťa! A tak bych mohl pokračovat. (Hlasy:
Automatické vrtačky v hornictví!) Ano!
Právě předevčírem jsme byli
u p. předsedy vlády, kterého jsme na to upozorňovali
a podrobně informovali, jak úžasně stoupl
pracovní výkon v hornictví, jak je méně
pracovních sil, a že není správné,
chce-li se dnes přijíti se zdražením
uhlí. Řekli jsme p. předsedovi vlády,
jak oprávněné jsou hornické požadavky,
a přednesli jsme mu cifry, jak mnohé těžařské
firmy vydělávají závratné stamiliony,
takže sám pan předseda vlády nám
řekl: "Pánové, děkuji vám,
toto jsem právě pro nastávající
jednání potřeboval."
Je tedy nesporné, slavná sněmovno, že
zvýšená racionalisace přinesla ohromně
vysoký výkon zaměstnanců, ale při
tom mzdy, platy a důchody klesly. V tom je velká
nespravedlnost. Proto voláme-li po zkrácení
pracovní doby bez snížení mezd, věříme,
že tato cesta je dnes nejkrásnější
cestou, po které je možno této velké
sociální vymoženosti dosíci. (Tak
jest! - Potlesk.) Voláme právě
teď po tom, aby se v hornictví pracovalo 6 hodin denně.
Velká armáda nezaměstnaných nebo omezeně
pracujících horníků by dostala práci.
Měla by platit zásada, že za vysoký
výkon má býti také vyšší
plat a zkrácení pracovní doby. Bez zkrácení
pracovní doby nemůžeme potírat prakticky
nezaměstnanost, snad jen slovy, ale slovy jí potírat
nám nepomůže.
Druhou věcí je zprostředkování
práce. P. kol. Dubický zde mluvil o tom,
že je nutno, aby v demokracii všechny organisace byly
rovnocenné a aby byly připuštěny všechny
odborové organisace k jednání. Řekl
bych, že dělnictvo, které odpírá
některým organisacím spoluúčast
na kolektivních smlouvách, má pro to své
důvody. Předseda republikánské strany
p. posl. Beran volal s tohoto místa po odpolitisování
odborových organisací. U nás je to odpolitisování
provedeno, v našich odborových organisacích
jsou soustředěni dělníci nejrůznějších
politických a náboženských směrů,
protože vědí, že odborová organisace
má jiný význam a poslání než
organisace politická. Ale, bohužel, v poslední
době politické vlivy a politické legitimace
se uplatňují i při zaměstnávání
lidí. Máme zákon o zprostředkování
práce, který v §u 3 významně
říká, s čím každý
souhlasí, totiž (čte): "Při
stejné odborné způsobilosti je dát
přednost osobám podporovaným ze státních
prostředků, živitelům vícečlenných
rodin a osobám delší dobu nezaměstnaným,
dále osobám, které z místa, o jehož
obsazení jde, byly propuštěny při omezeném
provozu, osobám mladistvým a osobám, u kterých
jsou důvody zvláště zřetele hodné."
Bohužel, tento zákon se nedodržuje. Řada
pánů zaměstnavatelů přijímá
do práce koho chce, bez ohledu na sociální
potřebnost, bez ohledu, zda jde o člověka,
který živí rodinu, anebo o člověka,
který vůbec nepotřebuje pracovati. Já
sám jsem v tomto týdnu viděl dopis od významného
politického činitele, který doporučoval
k přijetí 25 lidí do textilní továrny,
samozřejmě bez příslušné
okresní zprostředkovatelny práce. Mnozí
zaměstnavatelé jsou dnes zaplavováni dopisy
od významných politiků, vedoucích
politických stran a tam se říká: "Když
nám vezmete ten a ten počet dělníků
a zaměstnanců, uděláme vám
na druhé straně tolik a tolik."
Zákon o zprostředkovatelnách práce
má plniti veliké a krásné poslání,
ale máme-li jej jen na papíře, pak je to
velmi smutné a musíme se starati, abychom dosáhli
nápravy. Nápravy dosáhneme, když se
bude dodržovati § 4, který říká,
že vláda může nařízením
pověřiti veřejnou zprostředkovatelnu
práce, aby obsazovala uprázdněná a
nová místa u zaměstnavatelů, kteří
se opětovně neřídili zásadami
§u 3, který jsem právě přečetl.
Potom § 7 téhož zákona mluví o
tom, "že podrobnosti budou upraveny prováděcím
vládním nařízením". A
toto také reklamujeme. Žádáme, aby bylo
vydáno prováděcí nařízení,
aby na pracovním trhu při přijímání
do práce byl zaveden pořádek.
Vítám, že je zde přítomen pan
ministr soc. péče. Na tyto nepřístojnosti
jej upozorňuji. Můžeme mu dáti desetitisíce
dokladů, jak se zákon o zprostředkovatelnách
práce briskuje, jak se tento zákon obchází
a jak se dělají věci, které jsou na
pováženou. Řekl jsem na pováženou.
Já sám jsem hraničářským
poslancem a pod mými okny se dělají opevňovací
práce pohraniční. Byl jsem svědkem,
jak agitátoři, ne od strany SDP, nýbrž
od státotvorné a vládní strany, přišli
mezi lid a řekli: Pan ministr vám opatří
práci, když se dáte u nás odborově
organisovati (Slyšte!), půjdete všichni
na pohraniční opevňovací práce
a nebude o vás prováděno četnické
šetření a úřední šetření,
zdali jste národně a státně spolehliví.
Bylo to na Hradecku a Hořicku. Dokonce na Hořicku
byly vyvěšeny veřejné vyhlášky,
které každý mohl číst, a které
vzbudily veřejnou pozornost. (Výkřiky.)
Pane kolego, myslíte-li, že nemluvím pravdu,
tak si vám dovolím říci, že jsem
v této věci podal interpelaci konkretními
fakty doloženou přímo na vládu, kde
jsem konkretně řekl, kde se to stalo, jak to bylo,
a žádal jsem v zájmu státním,
aby od této agitace bylo upuštěno a aby všichni
ti, kteří jsou povoláni na pohraniční
opevňovací práce, byli úředně
přezkoušeni, poněvadž podle našeho
názoru nesmí rozhodovati politická nebo odborová
legitimace, nýbrž jedině a výhradně
národní a státní spolehlivost. (Potlesk.)
Jak mi na tuto interpelaci bylo odpověděno,
pane kolego, vyhledejte si to, ale řeknu vám, že
naprosto nedostatečně. Nevím, kdo vládu
tak mylně informuje, ale mohu říci, že
jsou tam takové věci, že jsem se rozmýšlel,
nemám-li podat na vládu interpelaci pro špatnou
odpověď na interpelaci.
Zde na domácím pracovním trhu je nutno, abychom
udělali rychle pořádek, aby tu byl zákon,
který přesně stanoví, co říká
§ 3, co máme krásně na papíře,
aby bylo také dodržováno, aby se dostali do
práce prostřednictvím okresních ústavů
práce především opravdu potřební.
(Posl. Bergmann: Prováděcí nařízení!)
Hlavně prováděcí nařízení,
které tímto urgujeme. Já věřím,
poněvadž znám pana ministra a zejména
jeho práci, že co bude moci, v této věci
udělá; vím, že má opravdu veliký
zájem, aby byl na pracovním trhu pořádek.
Pak máme kolektivní smlouvy. Co bylo odporu proti
nim a zejména proti jejich právní závaznosti.
Když jsem byl u pana předsedy vlády a žádal
jej, aby zákon o závaznosti kolektivních
smluv byl prodloužen, přislíbil nám
to. Jsem tomu rád, vždyť tento zákon vnáší
pořádek na náš domácí
pracovní trh. V textilu na př. máme právní
závaznost kolektivních smluv. Tam se dohodli zástupci
zaměstnaneckých odborových organisací
se zástupci organisací zaměstnavatelských,
a máme právní závaznost, která
se rozšiřuje a která je dnes pravým
požehnáním pro celý textilní
průmysl. Proč? Přinesla pevnou kalkulační
základnu výrobců na domácím
trhu, udělala pořádek, vyloučila zhoubné
podbízení cen a mezd, takže se poměry
v textilním průmyslu lepší. Co bylo
strašákem, před čím jsme byli
varováni, ukazuje se jako krásná a dobrá
věc. Chtěl bych upozorniti pana posl. Dubického,
že úmyslem státotvorných socialistů,
čsl. nár. socialistů a soc. demokratů
jistě nikdy není podlamovat výrobu a hospodářské
podnikání. (Tak jest!) Naším
úkolem je výrobu a podnikání podporovat,
a to také děláme, ale řídíme
se při tom důležitou zásadou: Žít
a nechat žít. (Výborně!) Ať
žije podnikatel, ale ať žije také jeho zaměstnanec!
(Potlesk.) To je nutno tu zdůrazniti a ne jen vytrhávati
jednostranně zájmy vrstev podnikatelských.
Osvědčují se kolektivní smlouvy a
věříme, že po vzoru textilního
průmyslu se právní závaznost jejich
rozšíří i na jiné odbory práce.
Byla zde řeč o hornících a já
bych chtěl říci jen velmi stručně,
když hornické organisace zaměstnavatelské
jeví neústupnost, že není možno,
aby tento spor byl hnán do otevřeného konfliktu.
Prosil bych vládu republiky, aby udělala vše,
aby se těžaři museli dohodnout s horníky,
kteří nechtí nic jiného než právo
na život a lidskou odměnu za svou těžkou
a namáhavou práci. (Výborně!)
V závěru bych apeloval na pana ministra soc. péče.
Obracejí se na nás zaměstnanci grafického
průmyslu a žádají, aby byli vyňati
z dělnického soc. pojištění a
aby byli zařazeni do pojištění pensijního.
Jde o kategorii lidí, kteří opravdu převážnou
měrou duševně jsou zaměstnáni,
musejí dělat věci umělecké,
při nichž musejí především
myslit a zase myslit. Takové noviny, taková krásně
umělecky vypravená kniha, to není jen práce
manuální, to je také vysoce kvalifikovaná
práce duševní. Tito kvalifikovaní zaměstnanci
grafického průmyslu, i kdyby byla sebe vyšší
hranice příspěvková, pořád
jsou ještě podpojištěni. Vidí v
tom nespravedlnost a tato nespravedlnost bude odstraněna
tím, když budou zařazeni do všeobecného
pensijního pojištění.
Těchto několik připomínek, slavná
sněmovno, pro krátkost času chtěl
jsem přednésti a prosil bych v závěru
jen o jedno, aby se nevyčítalo nezaměstnaným,
že pobírají podporu v nezaměstnání.
My se neztotožňujeme s nikým, kdo by pracovat
nechtěl, naopak takové zjevy potíráme.
Ale jestliže stát a naše demokracie nemůže
nešťastným lidem o práci se hlásícím
práci dát, pak z lidských důvodů
máme povinnost v době nynější
tísně podat jim ruku pomocnou a ne jim to vyčítat.
(Výborně! - Potlesk.) A nejen to,
pokládat to za přechodnou dobu a pracovat k tomu,
když už technický pokrok, racionalisaci nezastavíme,
abychom jí využili tak, aby nesloužila jen k
prospěchu vrstev výrobních, podnikatelských,
nýbrž aby sloužila k prospěchu jak podnikatele,
tak zaměstnance a tak také celé široké
naší veřejnosti! (Potlesk.)
Pro kapitolu ministerstva soc. péče samozřejmě
budeme hlasovati a věříme, že pan ministr
soc. péče i jeho resort bude dále pokračovat
v tom úsilí jako až dosud. Věříme,
že bude-li republika Československá dělat
dobrou sociální politiku, buduje tím silný
pilíř naší demokracie. Pracující
lid československý, bude-li v tomto státě
spokojen, bude jistě nejlepší oporou našeho
státu v dobách dobrých a zlých. K
tomu slouží dobrá sociální politika
a věříme, že tato dobrá sociální
politika se bude u nás v demokratické Československé
republice provádět také v budoucnu. (Výborně!
- Potlesk.)
Místopředseda Taub (zvoní): Přerušuji
projednávání pořadu.
podle § 2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi
na dnešní a zítřejší den
posl. Klíma, Kliment, Zupka.
nemocí posl. Hlinka, Śliwka.
Lékařské vysvědčení
předložil posl. Michálek.
Předseda senátu NSRČ sdělil přípisy
ze dne 1. prosince 1937, že senát projednal a přijal
v 91. schůzi dne 1. prosince 1937 osnovy:
zákona o daňových úlevách na
opravy domů (k tisku 572-IV sen. 1937),
zákona, kterým se prodlužuje a doplňuje
zákon ze dne 26. března 1936, č. 65 Sb. z.
a n., o stavebním ruchu (k tisku 573-IV sen. 1937).
mezi schůzí:
Návrhy tisky 1147, 1148 - přikázány
výboru iniciativnímu.
Usnesení senátu tisky 1150, 1151 - přikázány
výborům soc.-politickému a rozpočtovému.
za souhlas s trest. stíháním posl. Kosika,
č. J 214-IV, pres. sdělení 78. schůze.
Místopředseda Taub sdělil, že
se předsednictvo usneslo, aby se příští
schůze konala v pátek dne 3. prosince t. r. v 1
hod. odpol. s
Nevyřízený odstavec pořadu 119. schůze.