Prohlašuje-li zde kol. Smetánka, že se
musí do sudetskoněmeckého území
poslati ještě více Čechů, musíme
prohlásiti: Neříkejte světu, že
neodnárodňujete. Neboť to, co se provádí
před našima očima, je odnárodňovací
politika nejhoršího druhu. (Potlesk poslanců
sudetskoněmecké strany.) A já vám
tvrdím, že většina těchto přistěhovalců
nepřišla do sudetskoněmeckého území,
aby tam vystupovali jako nezaměstnaní, nýbrž
že dostali zajištěnou existenci, jakmile tam
jen přišli, a že velmi často musil sudetskoněmecký
dělník ustoupiti. Dnes můžeme říci,
že podle opatrných odhadů bylo těmito
odnárodňovacími snahami od roku 1919 odňato
v uzavřeném sudetskoněmeckém území
100.000 pracovních míst anebo že sudetští
Němci byli o ně připraveni. Připočteme-li
ještě, že čeští zaměstnanci
byli dopraveni do sudetskoněmeckého území
za účelem přechodného zaměstnání
na veřejných pracích a že se tím
vzala sudetskoněmeckým zaměstnancům
možnost výdělku, připočteme-li
ještě, že sudetskoněmečtí
dělníci byli v oblastech s českou většinou
stejně opomíjeni, a připočteme-li,
že na ústředních místech a v
ústředních úředních
orgán)ech se na Němce nebral skoro žádný
ohled, že jsou jich sotva 3% mezi systemisovanými
úředníky mimo učitele a sotva 1 %
mezi pomocným personálem ministerstev, můžeme
říci, že národnostně sobeckou
politikou se částečně vzalo a částečně
nepřiznalo 200.000 pracovních míst v sudetskoněmeckém
území. Proto nelze popříti, že
hlavní podíl na nezaměstnanosti v sudetskoněmeckém
území nemá hospodářská
krise, nýbrž šovinistická, nesociální,
nehumánní expansivní politika a tou trpí
sudetští Němci. (Výkřiky čsl.
soc. demokratických poslanců.) Vy jste sami
k tomu přispěli, sedíte od r. 1920 ve vládě.
K tomu ještě přistupuje, že pomocí
zákona o obraně státu se prohlásily
sudetskoněmecké podniky od hospody až po automobilovou
koncesi za důležité pro stát a užívajíce
bezohledně §§ 19 až 21 zákona o obraně
státu a jeho §u 34 připravili jste sudetskoněmeckého
zaměstnance nejen z důvodů bezpečnosti
státu, nýbrž především z
důvodů stranicko-politického a národnostně-politického
rázu o dosavadní existenci. Jestliže jsme se
v posledních dnech musili dověděti, že
se dokonce v tak zv. pro stát důležitých
podnicích vydávají pokyny pro zaměstnance
a dělníky, podle kterých podnikatelé
odebírají pasy a pohraniční průkazy
a vydávají je jen podle potřeby, pak přenechávám
vám, abyste si o tom učinili svůj úsudek.
Na poli sociální péče není
tomu o mnoho jinak. Příklady, jež jsme uvedli
v rozpočtovém výboru a zejména kamarád
Kundt, a další množství případů,
které bych mohl ještě uvésti, ukazují,
co je příčinou, že je dnes v sudetskoněmeckém
území nezaměstnanost 6 až 8krát
větší než v českém území.
Ale omezili jste nám řečnickou lhůtu,
protože se asi těchto skutečností bojíte.
(Hluk. - Různé výkřiky.
- Místopředseda Taub zvoní.) Tím
je však nepopiratelně dokázána sociální
bída a sociální nouze, s níž
se pan ministr soc. péče mohl sám seznámiti,
když byl před rokem na návštěvě
v hladem zamořeném kraji západních
Čech, nelze prostě odbýti tak, jak to učinil
ministr Nečas, že se prostě řekne,
že bída a nouze je v sudetskoněmeckém
území jen proto větší, že
je tam průmysl domovem. Pan ministr sociální
péče měl asi před rokem příležitost,
aby se informoval a zeptal a aby se na bídu podíval
vlastníma očima. Musíme se dnes ptáti,
co se stalo. Musíme-li slyšeti, že se na interpelaci
podanou kamarádem Böhmem ve výboru odpovědělo,
že se brambory pro nezaměstnané kupují
tam, kde jsou lacinější, dospíváme
k výsledku, že jsou zde veliké mezery v sociálním
cítění. S kapitalistického hlediska
je to snad správné, ale s čistě lidského
hlediska je to nanejvýš nesociální.
Neboť pan ministr soc. péče musí věděti,
jak nuzně žijí naši horští
sedláci, jaký mají příjem,
a je pro nás proto nepochopitelné, proč vláda
nebéře přiměřený ohled
na bídnou situaci našich horalů.
Proto se bude bída a nezaměstnanost tak dlouho v
sudetskoněmeckém území zhoršovati,
pokud nezměníte tuto svou politiku, ale pokud se
budete domnívati, že můžete zchudlým
sudetským Němcům neustále ukládati
nová břemena. (Různé výkřiky.
- Místopředseda Taub zvoní.) Na
tom nezmění nic sliby z 18. února ani tehdy,
i kdyby podaná resoluce byla uskutečněna,
ježto se jen omezuje na výdaje v rozpočtu na
rok 1938. Jen odklon od panujícího systému
a tím i důkladná změna celé
státní politiky může změniti
tyto nesociální poměry. (Různé
výkřiky. - Místopředseda Taub
zvoní.) K tomu ještě přistupuje,
že váš sociálně politický
systém, jímž se snažíte mírniti
následky nezaměstnanosti, je zastaralý a
žádá si nové úpravy. Neodvažujete
se přizpůsobiti gentský systém novým
nutnostem, nejste s to podrobiti mzdovou soustavu zákonné
úpravě. (Různé výkřiky.
- Místopředseda Taub zvoní.) Slyšíme-li
dnes podle statistiky, že 60 % zaměstnanců
má mzdu pod existenčním minimem stanoveným
vládou, nelze jistě mluviti o upravené mzdové
soustavě. Bylo by úkolem upraviti a zajistiti dělníkovu
mzdu (Různé výkřiky. - Místopředseda
zvoní!), a to tak, že by se stanovila minimální
mzda pro dělníka. Neboť když bylo možno
zajistiti kapitalistovi vysoký příjem kartelisací,
musí býti také možno zajistiti dělníkovi
jeho příjem.
Neodvažujete se také zabrániti nesociálnímu
podnikateli, aby svého dělníka nevykořisťoval
tím, že zavedete celostátní úpravu
kolektivních smluv. Nechráníte také
dostatečně stárnoucí dělníky,
zvláště horníky z dolů na radium,
kteří jsou vystavení zvláštním
nemocem z povolání. Před 14 dny se stal případ,
že horník v Jáchymově skonal a potom
teprve se zjistilo, že zemřel na rakovinu plic, tedy
na nemoc z povolání. Až dodnes jste nevydali
zákona nebo nařízení, které
by nějakým způsobem chránilo zdraví
těchto jáchymovských dělníků.
Rovněž je o stárnoucí zaměstnance,
invalidy z povolání a zaměstnance s četnou
rodinou postaráno jen ve skrovné míře.
Zvláště však užíváte
sociálního zákonodárství a
zcela nedostatečné péče o nezaměstnané
národnostně a stranickopoliticky jednostranně.
Také zde mi okleštění řečnické
lhůty brání, abych uvedl konkrétní
důkazy, abych vylíčil bídné
poměry v sudetskoněmeckém území.
Poměry na př. v Rudohoří, jak jsem
je vylíčil před jedním nebo dvěma
lety, jsou dnes ještě tytéž. (Výkřiky
poslance Beuera.) Vy je nemůžete znáti,
vy jen mluvíte, ale neznáte je. (Různé
výkřiky. - Místopředseda Taub
zvoní.) Ale navštivte jen chudobince v Přebuzi,
Hirschenstandu a Sauersacku. Poměry v chudobincích,
které jsme zjistili, vešly ve známost v celém
světě a dodnes se ještě nic nepodniklo.
Jsou to tytéž bídné poměry jako
před 2 lety. (Různé výkřiky.
- Místopředseda Taub zvoní.) Nepříliš
jinak je tomu ve veřejných nemocnicích. Uvádím
jeden příklad. Nemocnice v Lokti je stará,
napolo zchátralá stavba, dětské oddělení
se skládá ze tří místností,
v každé jsou 3 postele a v každé posteli
3 děti. Nemnoho jinak je tomu v pokoji pro nemocné
záškrtem. Tam leží v jedné posteli
4 děti. Nejinak je tomu v pokoji pro nemocné spálou.
Tam leží rovněž 3 až 4 děti
pro nedostatek místa v jedné posteli. Stejně
je tomu v isolačním oddělení, jež
se skládá z dřevěného baráku,
který stojí poněkud stranou v křoví.
Zde bydli pohlavně nakažení se souchotináři
pohromadě. Pro všechny nemocné je k disposici
jedna koupací vana, která se nachází
ve sklepě za dřevěnou přepážkou.
Všechny postele jsou po celá léta obsazeny
a i nosítka, kterých se užívá
jako lůžek, protože těchto je nedostatek.
(Německé vykřiky: Komu patří
nemocnice?) Okresu. Nemocnice v Lokti má 90 postelí,
přijímá ročně 2700 nemocných
a provádí ročně 1000 operací.
Roční průměr v Lokti činí
30 nemocných na jednu postel za rok, zatím co roční
průměr v Čechách pro všechny
nemocnice činí 16 nemocných na jedno lůžko.
To jsou poměry nedůstojné kulturního
státu a musí jim býti učiněna
přítrž. Můžete se na vlastní
oči přesvědčiti, nejsou to liché
fráze, udělejte pořádek, nebo budeme
nuceni hledati jiné prostředky a cesty a obrátiti
se na cizinu. Nezávisí to na nás, nýbrž
na vás, vy můžete zde odpomoci.
Jak malé porozumění má vláda,
aby zabránila takovým stížnostem a aby
přiměřeně změnila sociálně
politické zákonodárství a dnešní
praksi sociální péče, dokazuje, že
pamětní spis, který jsem na příkaz
své strany podal příslušným ministerstvům,
zůstal bez povšimnutí. Tento pamětní
spis má s výjimkou několika doplňků
platnost také dnes. Ve zvýšeném státním
rozpočtu žádáte na celém obyvatelstvu
ve státě, tedy také na sudetskoněmeckých
zaměstnancích bez ohledu na sociální
bídu, ohromné oběti. Nepodnikáte však
nic, abyste je sudetskoněmeckému zaměstnanectvu
umožnili. Místo, abyste jim dali práci a chleba,
omezujete stravovací péči, béřete
jim zákonem o obraně státu práci,
dáváte přednost českým zaměstnancům
před německými, nezajišťujete ani
německým zaměstnancům pracovní
místa a minimální mzdu nezbytně potřebnou
pro jejich život. Děláte snad tuto politiku
v naději, že sudetskoněmeckého dělníka
a sudetskoněmeckého zaměstnance odcizíte
sudetskoněmecké straně. Ale ten, kdo tak
myslí, myslí nesprávně. Neboť
se zmýlíte, přispíváte tím
jen k větší rozhodnosti, aby posílili
ještě více než dosud sudetskoněmecké
národní společenství Konráda
Henleina a bojovali za práva sudetských Němců
a také za práva našich sudetskoněmeckých
zaměstnanců. Sudetskoněmecký zaměstnanec
pocítil na vlastní kůži, kam dospěl
vším tím třídním bojem
a s politickou třídní nenávistí.
(Německé výkřiky komunistických
poslanců: A co je s národním souručenstvím?)
Zaměstnanec dnes ví, že jeho osud se zlepší
jen tehdy (Výkřiky komunistických poslanců.
- Místopředseda Taub zvoní.), jestliže
se zlepší osud veškerých sudetských
Němců. (Výkřiky komunistických
poslanců. - Místopředseda Taub zvoní.)
Naproti tomu odcizujete německého zaměstnance
státnímu zájmu. Neboť stát, který
se nedovede s láskou starati o zaměstnance, nemůže
také od nich žádnou lásku očekávati.
Vaše národnostní a sociální politika
vyvolávala až dosud mezi sudetskými Němci
jen rozhořčení. Chcete-li tomu odpomoci,
pak splňte tyto požadavky jakožto přechodné
řešení pro zásadní rozřešení
sudetskoněmecké otázky: 1. Zákonné
zajištění práva na práci podle
našich zákonů na ochranu národností.
2. Ochranu zaměstnání a to tak, že sudetskoněmecké
pracovní místo musí patřiti sudetskoněmeckému
dělníku a 3. dostatečnou, životním
poměrům odpovídající a zákonem
zajištěnou sociální péči
pro všechny zaměstnance, již byli beze své
viny připraveni o svou existenci.
Ježto mi to ještě čas dovoluje, poukazuji
na to, že naše návrhy byly již před
půl, nebo před 3/4 rokem podány prostřednictvím
sudetskoněmecké strany, avšak až dodnes
jste na ně nevzali zřetel. Žádáme
odstranění nezaměstnanosti v sudetskoněmeckém
území spravedlivým rozdělením
statků ve státě (Výkřiky
komunistických poslanců. - Mistopředseda
Taub zvoní.), podporováním vývozního
průmyslu, zlepšením vnitřního
trhu, provedením investičních prací,
podporou stavebního ruchu. (Hluk.) Žádáme
pro ty, již nebyli dosud zařazeni do pracovního
procesu (Hluk. - Místopředseda Taub zvoní.),
vydatnou pomoc novelisací gentského systému,
změnu nároku na podporu ze státní
stravovací akce a zařazení do této
podpůrné akce všech, kteří musí
vydělávati vlastní prací a kterým
nemůže býti tato práce poskytnuta. Žádáme
zvýšení státní stravovací
akce na míru odpovídající kulturnímu
státu. Žádáme přiměřené
zvýšení kapitoly "Léčebné
péče", aby mohla vyhověti požadavkům
na ni kladeným. (Výkřiky komunistických
poslanců. - Místopředseda Taub zvoní.)
Žádáme pomoc pro jáchymovské
horníky a vydatnou pomoc pro naši mládež
trpící podvýživou.
Dámy a pánové! Pan ministr zdravotnictví
teprve před několika dny konstatoval, že ze
7000 dětí v severozápadních Čechách
trpí 81.2 %, t. j. 5680 podvýživou. Sudetskoněmecká
strana stále a stále upozorňovala na tyto
neudržitelné poměry, aniž byla zjednána
náprava. Jen jeden příklad má zde
ilustrovati, jak vypadá skutečnost. (Hluk. -
Místopředseda Taub zvoní.) Ve falknovském
okresu bylo od 1. srpna až do 24. listopadu 199 případů
záškrtu, z toho zemřelo v krátké
době 21 sudetskoněmeckých dětí.
Když pak slyšíte, že letos v létě
byla 6000 dětí zakázána cesta do Německé
říše a že na druhé straně
u nás panuje nouze s bídou, což bylo zjištěno
dokonce soc. demokratickým ministrem, nelze si vysvětliti,
jak lze v této zemi mluviti vůbec ještě
o humanitě a lidské důstojnosti. Rozhodně
měli sudetští Němci podivný dojem
a to zde může býti řečeno otevřeně
- který se rovnal, skoro bych řekl, provokaci. Vidíme-li
na jedné straně bídu a nouzi a na druhé
straně by mohlo býti pomoženo a nebylo pomoženo
jen proto, že jsme odděleni státními
hranicemi, pak to již nemá co činiti s humanitou
a lidskostí. (Hluk.)
Místopředseda Taub (zvoní): Volám
pana řečníka za tato slova k pořádku.
Posl. Wollner (pokračuje): Žádáme
dále novelisace §§ 19 až 21 zákona
o obraně státu, ochranných opatření,
aby bylo zabráněno zastavováním podniků
a zavlékáním průmyslu, nápravy
křivdy spáchané na Němcích
ve státních službách. (Hluk.) Žádáme
dále, aby veřejné práce a státní
zakázky byly v sudetskoněmeckém území
zadávány místním německým
uchazečům a zaměstnáváni němečtí
dělníci. Žádáme zvýšení
rent invalidů, vdov a sirotků žijících
v cizině. Také jsme zde podali návrhy, které
až dodnes zůstaly bez povšimnutí. Slyšíme-li,
že 75 % válečný invalida, který
žije v cizině, dostává s 50 % krisovým
přídavkem 240 Kč měsíčně,
tedy rentu ve výši 20 marek a 70 feniků, a
slyšíme-li s druhé strany, že říšskoněmecký
válečný slepec dostává 20 marek
jen na krmení svého psa, pak musíme prohlásiti,
že i zde musí nastati změna. (Výkřiky
komunistických poslanců.)
Žádáme dále snížení
věkové hranice v sociálním pojištění
na 60 let pro muže a 55 let pro ženy. Žádáme
novelisaci úrazového zákona, uskutečnění
slibu učiněného již v r. 1931, že
druhá polovina nepojištěné doby zaměstnání
před rokem 1909 bude započtena do pensijního
pojištění. Žádáme především
vypsání voleb do sociálních institucí
a zavedení nemocenského pojištění
pro ty, kdož pobírají nějakou rentu,
ježto tito podle své renty ze sociálního
pojištění nemají možnosti, aby
i dobrovolně mohli vstoupiti do nemocenského pojištění.
To jsou krátce požadavky, které jsme již
před půl rokem, nebo před 3/4 roku kladli.
Je-li vážně míněna vaše
snaha rozřešiti sudetskoněmecký problém,
změňte svůj národnostně sobecký
systém na podkladě: Rovné právo všem.
Víme, že nemůžeme míti dnes vliv
na běh politických věcí v našem
státě, že jsme vydáni politické
vůli silného státního národa
Čechů. Ale stejně víme, že dnes
vývoj spoluurčuje přítomnost sudetskoněmecké
strany. Proto vám pravíme: I my jsme ochotni zapomenouti
na vše, co je za námi. Ale zapomeňte i vy a
jednejte konečně lidsky a humánně.
Ukažte nám cestu, po které můžeme
jíti, aniž bychom ublížili své
cti. Pak vás mohu ujistiti, že sudetský Němec
bude nejlepším občanem tohoto státu.
(Potlesk poslanců sudetskoněmecké strany.)
Místopředseda Taub (zvoní): K
této prvé, politické části
podrobné rozpravy o státním rozpočtu
a finančním zákoně není již
nikdo ke slovu přihlášen, rozprava o této
části jest skončena.
Přistoupíme proto ke druhé části
podrobné rozpravy, to jest k části kulturní
a sociální, zahrnující
tyto rozpočtové kapitoly: kap. 10. Ministerstvo
školství a nár. osvěty, kap. 16. Ministerstvo
soc. péče, kap. 17. Ministerstvo veř. zdravotnictví
a tělesné výchovy, kap. 18. Odpočivné
a zaopatřovací platy, ze skupiny I řádného
rozpočtu.
K této části rozpravy jsou přihlášeni
řečníci: na straně "proti"
pp. posl. Zápotocký a Hodinová-Spurná;
na straně "pro" pp. posl. Dubický,
Stejskal, Devečka, Schlusche a Jurnečková.
Dávám slovo prvému řečníku,
zapsanému "proti", p. posl. Zápotockému.
Posl. Zápotocký: Chci promluvit několik
poznámek k hospodářské a sociální
stránce rozpočtu. My jsme již k politické
a obranné stránce rozpočtu prohlásili,
že jsme pro budování řádné
obrany země - proti nebezpečí války,
které je vyvoláváno fašistickými
štváči, že jsme pro kolektivní
mír a kolektivní bezpečnost. Nesouhlasíme
však s rozpočtem, poněvadž nesplňuje
úkol budování kolektivní obrany na
demokratickém podkladě. Je proto mylné, když
pan zpravodaj ve své řeči nazval rozpočet
rozpočtem obrany státu a koaliční
vládu vládou lidové fronty. Vláda
se nestává lidovou proto, že jsou v ní
zastoupeny dělnické nebo lidové složky.
Aby mohla býti vláda nazvána lidovou, musí
dělat lidovou politiku, a tu koaliční vláda
nikdy nedělala, ani při budování obrany
země, ani při sdělávání
tohoto rozpočtu, poněvadž se neřídí
zájmy širokých vrstev pracujícího
lidu.
Proč je rozpočet protilidový? Proto, že
zatěžuje pracující a nadržuje majetným.
Kdyby mělo býti provedeno všeobecné
lidové hlasování, byl by rozpočet
ohromnou většinou obyvatelstva naprosto odmítnut.
Nehlasovali by pro rozpočet ani průmysloví
ani zemědělští dělníci,
ani státní a soukromí zaměstnanci,
ani malí živnostníci a obchodníci, ani
zemědělci a široké masy venkovského
lidu. Tyto lidové vrstvy nejsou proti budování
obrany státu, jsou však proti nesociální
směrnici rozpočtu, která obranné síly
lidu podlamuje.
Vzniká tu otázka, jak to, že může
býti předkládán takový rozpočet,
který je v nejpříkřejším
rozporu se zájmy a přáními velké
většiny obyvatelstva, a jak to, že může
býti dokonce odhlasován.
Je nutno říci, že zde působí
vliv staré, lidu nepřátelské, kapitalistické
hospodářské politiky. Dále tu trvá
mocný vliv vedlejší vlády, to je mamutích
kapitalistických kartelů a bankovních koncernů,
který i dnes znamená u nás více než
politické cíle a programy stran.
Zastupování zájmů těchto kapitalistických
reakčních kruhů převzala vedoucí
strana ve vládě, strana agrární. Její
praktická politika není dnes určována
masami drobných stoupenců a voličů,
je diktována skupinou reakční velkostatkářské
pravice, se kterou sice většina agrárních
voličů nesouhlasí, ale která spolupracuje
s mamutími kapitalistickými a bankovními
koncerny a v jejich zájmu ve vládě pracuje.
Chci tu konfrontovat volební sliby a programy republikánské
strany, na které získávala ve volbách
hlasy a důvěru voličstva, s její dnešní
praktickou politikou. Programové požadavky vybírám
z předvolebních čísel orgánu
strany agrární "Venkova". A dnešní
směr praktické politiky budu vyvozovati z řeči
předsedy agrární strany p. posl. Berana.
"Venkov" 19. května v r. 1935 ve volební
kampani napsal (čte): "Kdybychom po
volbách obnovili starou hospodářskou a finanční
politiku, zničili bychom národ a stát".
Dále zde říká: "Bráníme
se hospodářské Bílé hoře.
Musí u nás nastat obrat, musí přestati
vedlejší vláda. Mamutí koncern se musí
podřídit zájmům národa a státu.
Lid musí přestati sloužiti spekulativnímu
kapitálu. Nestane-li se tak, nepomine nezaměstnanost.
Poroste majetek mamutího koncernu, ale národ bude
chudnouti dále". To byly volební zásady
a to byl volební program, na který byli získáváni
agrární voličové.
Další číslo "Venkova" z 23.
ledna 1935. Tady se praví (čte): "Zemědělské
požadavky přednesené vládě. Diktát
bank a kartelů ožebračil zemědělce".
A žádá se: "Žádáme
změnu zákona o stabilisačních bilancích
a pronikavé zdanění kapitalistických
stabilisačních fondů. Zdanění
všech nadbytečných reservních fondů
průmyslových závodů, velkobank a pojišťoven.
Zavedení zvláštní dávky na vyvezený
kapitál za hranice a cizí valuty. Zdanění
všech zisků dovozců zboží a surovin
z ciziny". A konečně: "Upozorňujeme
dále, že diktát bank, kartelů a trustů
nás úplně ožebračil a proto žádáme
vládu, aby dělala politiku potřebných
a ochuzených vrstev lidu, hlavně zemědělců,
neboť jedině na spokojenosti a hospodářském
posílení našeho lidu můžeme zabezpečiti
stát a národ". Prosím, to jsou volební
požadavky strany agrární, tak byly přednášeny
ve volební kampani v r. 1935.