Po stránce finanční, jak jsem byl řekl,
vynaložili jsme na obranu státu částku
45 miliard Kč. Kdyby koaliční strany a vláda
to myslily s obranou státu upřímně
a poctivě, nesměly by nikdy trpět favorisování
kartelů, syndikátů, monopolů, velkodružstev,
velkokonsumů a jiných stranických podniků,
které jsou příčinou úžasného
zdražování a předražování
jak různých výrobků, tak různých
materiálií. Já jistě nepřeháním,
když řeknu, že z těch 45 miliard Kč,
jež jsme na armádu vynaložili, nejméně
8 miliard Kč padlo do kapes spekulantů a různých
dodavatelů. Za těchto 8 miliard jsme mohli míti
po stránce vojenské svůj stát daleko
lépe zabezpečen, než jej máme. Kolik
tisíc letadel, tanků, děl, kulometů
mohli jsme mít opatřeno, jak bychom si stáli
v protiletecké obraně, jak by vypadala naše
branná výchova, jak bychom si stáli v motorisaci
a jiných a jiných odvětvích, v nichž
velmi nebezpečně pokulháváme za cizinou
a zejména za Německem, s nímž bychom
se mohli dostat do válečného konfliktu! To
je jeden případ, na který jsem musil upozorniti.
Druhý případ nelásky vůči
armádě a obraně státu spočívá
v systematickém utloukání, ožebračování
a ochuzování našeho malého, drobného
lidu. Místo aby se malým, drobným lidem pomáhalo
po stránce sociální, fedrují se a
podporují právě ti, kdož z obrany státu
nejvíce těží. Kdyby to vláda
a koaliční strany myslily s obranou státu
upřímně a poctivě, pak by si musily
říci, že nás nezachrání
těch několik tisíc fabrikantů, velkoobchodníků,
majitelů panství, statků, velkostatků,
ani ne těch několik tisíc presidentů,
správních radů, generálních
a ostatních ředitelů bank, peněžních
ústavů a různých průmyslových
podniků, nýbrž že náš stát
mohou jediné zachrániti miliony malého, drobného
českého, slovenského a podkarpatoruského
lidu, o který pečovat a starat se po stránce
sociální je nejvlastenečtější
povinností. Vzhledem k tomu, že vláda i koaliční
strany po této stránce nekonají svou povinnost,
jak by měly, nemůžeme pochopitelně také
dáti souhlas k předloženému rozpočtu.
Ale je zde ještě třetí věc, na
kterou jsem nucen poukázat, a to je otázka spolehlivosti
našeho obyvatelstva. Pokud se týče českého,
slovenského a podkarpatoruského lidu, o tom není
pochybnosti, že můžeme na něj stoprocentně
spoléhat. Vždyť ten český, slovenský
a podkarpatoruský lid to byl, jemuž vděčíme
za to, že máme svou svobodu a samostatný
stát. Jinak je to však s německými menšinami.
Naši Němci přece ani prstem nehnuli, abychom
získali svou národní svobodu a svůj
samostatný stát, a také, mělo-li by
jednou dojíti k válečnému utkání
a náš stát měl býti znovu ohrožen,
jest jisto po všech těch řečech, jež
jsme slyšeli v rozpočtovém výboru i
zde v plenu posl. sněmovny z řad representantů
strany sudetskoněmecké, že německý
lid v pohraničním pásmu nepůjde s
námi, nýbrž, že v první okamžik
se postaví proti nám, že bude nás sabotovat,
že bude revoltovat, že se bude bouřit. Nechceme-li
ztratiti v případě napadení své
pohraniční pásmo, pak nesmíme dělati
politiku takovou, jakou jsme dělali dosud vůči
Němcům, nesmíme dělati politiku, která
se již vymstila Společnosti národů,
jak to zde správně řekl kol. inž. Schwarz.
Musíme býti ráznými, bezohlednými
vůči našim Němcům. Jenom tak
jim budeme imponovat. Jak řešiti ten problém?
Ne různými ústupky, ale jediné ráznou
akcí! Nejvhodnější způsob, jak
paralysovat nebezpečí v pohraničním
pásmu je ten, aby se vláda rozhodla do tohoto velmi
vážně ohroženého území
poslati statisícovou armádu spolehlivých
českých a slovenských lidí. Máme
nezaměstnané, máme jich 300.000. Dejme příležitost
těmto českým lidem uchytiti se v pohraničním
pásmu. Pak nebudeme se musiti obávati o svou budoucnost,
že v případě napadení našeho
státu prvním rázem ztratíme celé
pohraničí.
Vážení pánové a dámy!
Nemohu jinak, vzhledem k tomu, že má řečnická
lhůta je u konce, nežli končiti prohlášením,
že pro rozpočet, jak byl předložen vládou
a vládními stranami hlasovat nebudeme a také
nemůžeme. Vyjma ovšem rozpočet národní
obrany, s níž bylo, jak jsem byl řekl, naloženo
více než macešsky. Obrana státu bude jen
tenkráte dobře zabezpečena, jestliže
vláda a vládní strany budou se především
starati o spokojenost nejširších vrstev lidových.
Toho však dosud neučinily. Jejich hlavním cílem
je udržeti se u moci a pokud možno pomáhati chamtivcům,
kteří z obrany státu pro sebe vytloukají
kapitál. Nebude lépe s naší armádou
a s obranou státu, pokud se naše politické
strany budou říditi tímto heslem: "Bylo
to vždycky v nás a dodnes to s námi smýká,
na prvním místě kapsa v každý
čas, na posledním republika." (Potlesk poslanců
národní ligy.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
Pozdílek. Dávám mu slovo.
Posl. Pozdílek: Slavná sněmovno!
Bylo zde mnohokráte a velmi správně zdůrazňováno,
že projednávání rozpočtu na příští
rok a celý rozpočet sám jest letos ve znamení
nutných opatření na obranu a zabezpečení
státu. Předseda vlády velmi správně
řekl, že dokončujeme tím své
osvobozovací dílo. Proto ta opravdu krásná
a vzácná jednomyslnost a solidarita v projevech,
i když tu a tam snad jsou skryty určité narážky,
a i když jsme si vědomi důsledků těchto
nutných opatření pro celý náš
budoucí hospodářský život. A
opravdu zdá se, že kdyby nebylo výstřelků
některého podřadného tisku, který
se jaksi nemůže vymaniti ze své určité
mentality, zdálo by se opravdu, že začínáme
podobný život a že jsme v podobné sbratřovací
situaci, jako jsme byli před 20 lety, když jsme připravovali
ono veliké a krásné dílo, které
dnes všemi možnostmi a za každých okolností
chceme brániti a zabezpečiti. Já sám
bych mohl býti více než spokojen, poněvadž,
jsa z kraje v bezprostřední blízkosti kladských
hranic, kde průsmykem náchodským, zemskou
branou přes památný Dobenín vede přirozená
a v minulosti mnohokráte používaná cesta
při vpádech a válečných výpravách
do Čech, upozorňoval jsem s tohoto místa
už r. 1932 na budování mimořádně
důkladných komunikací a jiných podezřelých
opatření na druhé straně, směřujících
přímo až na hranice našeho státu.
Žádal jsem tehdy a téměř každý
rok potom, aby se těmto věcem věnovala pozornost.
Co by to dnes znamenalo, kdyby tyto veliké a nutné
náklady rozvrženy byly na několik let, kdyby
se postupně zabezpečovaly hranice aspoň v
takovýchto důležitých průsmycích,
kde by občanstvo v nejkritičtějších
letech těžké hospodářské
krise bylo nalezlo obživu a práci a kdyby se i tímto
způsobem bylo minulá léta ulehčovalo
také státní pokladně! To jsme ale
v těch letech žili ještě ve velké
víře ve Společnost národů,
její vliv a její ochranu, až teprve trpké
zkušenosti přinutily nás, abychom nastoupili
dnešní nutnou cestu, jedinou to možnost k zabezpečení
svobody a neodvislosti, získání přátel
a také respektu u případných našich
nepřátel.
Chtěl bych však použíti dnešní
příležitosti a přičiniti několik
slov se stanoviska dosavadních zkušeností obyvatelstva,
zejména zemědělců z míst, obcí
a okresů, kde se dnes na účet zde povolovaných
prostředků buduje a staví, kde se tyto dnes
projednávané miliardy proměňují
v práci, železo, beton a v hotové dílo.
Náchodský úsek a vůbec pomezí
Orlických hor je téměř jediným
úsekem v Čechách, kde jsou až na samé
hranice usedlí po tisíciletí drobní
čeští lidé a kde výhradně
jde o zemědělskou půdu. Na jiných
pohraničních pásmech se setkáváme
převážně s lesy nebo půdou neplodnou.
Tito lidé vidouce bezprostřední nebezpečí,
vítali více než kdo jiný zákon
na ochranu státu, vědouce, že i když tento
zákon přinese jim určité starosti
a těžkosti, oběti tyto daleko vyššími
zájmy jsou odůvodněny a nutny. Proto také
ani v jediném případě při komisionelních
jednáních neřekli tito lidé i při
vrozené jich lásce k půdě a při
jich příchylnosti k této tvrdé, často
málo výnosné a kamenité zemi - nepostoupím,
nedám. Nutno však uvážiti, že tito
lidé jsou a budou dotčeni dvakrát, nejen
všeobecně, jako všichni ostatní občané
úhradovou povinností, nýbrž i přímo
zásahem do jejich dnešních hospodářských
a existenčních poměrů.
Již loňského roku jsem poukázal na tvrdost
zákona ve věci hrazení nákladu na
budování překážek na obecních
a soukromých cestách vedoucích na hranice
státu. Náklady ty mají podle zákona
hraditi majitelé komunikací, okresy, obce a dokonce
jednotlivci sami. U zadlužených obcí to jde
až do desetitisíců, u chudých zemědělců
do tisíců korun. Dnes dochází k rozhodujícímu
stadiu. Věřím pevně, že vojenská
správa a úřady najdou východisko z
této nemožné skutečnosti, ale věc
dospěla už tak daleko, že podle sdělení
posledních dnů podnikatelé těchto
staveb, kterým vojenská správa stavby zadala.
hrozí žalobami a soudním vymáháním
nákladů na dotčených obcích
a jednotlivcích. Typický příklad je
obec Žďárka v bezprostřední blízkosti
našich hranic a řada obcí jiných. Prosím
velmi snažně, aby tyto věci v nejbližší
době byly po právu a spravedlnosti vyřešeny.
Druhá, snad ještě vážnější
a ožehavější věc. je otázka
a postup při získávání půdy
pro opevňovací práce a všecko, co s
těmito opevňovacími pracemi je spojeno. Vděčím
p. ministru nár. obrany za vydání posledního
rozkazu všem zúčastněným velitelstvím,
aby jednala vůči osobám, beztak již
prováděním zákona postiženým,
s největším taktem. Vojenské orgány
podle tohoto rozkazu musí se při všech pracích
vynasnažiti, aby zájmy občanstva byly dotčeny
co nejméně a aby se nedával podnět
k odůvodněným stížnostem. Klade
se v něm dále důraz na to, aby majitelé
neb uživatelé pozemků byli předem a
včas upozorněni, kdy vojenská správa
hodlá započíti s pracemi neb jiným
užíváním pozemků, a aby si vojenské
orgány vyžádaly písemná potvrzení,
že zájemci byli o tom skutečně a včas
vyrozuměni. V tomto směru bylo a je mnoho odůvodněných
stížností ne - to s díky kvituji - proti
vojenské správě, nýbrž spíše
proti některým podnikatelům a jejich zaměstnancům.
Letošního roku přede žněmi bylo
mnoho obilí a jiných plodin, ne v bezprostřední
blízkosti těchto budovaných objektů,
nýbrž i vzdálenějších od
těchto objektů, zbytečně zničeno
a znehodnoceno tím, že nebylo používáno
vykázaných cest a spojů, ale každý
si namířil přes pole, kudy se mu namanulo,
a to nejen pěší, ale i dokonce s auty, takže
i dozrávající obilí bylo jako by z
úmyslně pošlapáno a zničeno.
Bylo mně sděleno od prostých malých
zemědělců v tamním kraji, že
na upozornění a jejich žádost, aby,
kde to je možné, neničila se zbytečně
úroda, dostali tito za odpověď titulů
"bagánů" a "drnohryzů",
že starým lidem mladí lidé tykají
a odsouzeníhodným způsobem je zesměšňují.
Slavná sněmovno, je to také důsledek
výchovy v názorech na zemědělce a
zemědělskou práci. Staly se případy,
a bylo jich mnoho, že téměř přede
žněmi bylo nařízeno posečení
a odklizení nedozrálého obilí, ač
na těch místech se pak hned nepracovalo a 14 dní
by bylo stačilo k dozrání a sklizení
obilí. Náhrady se pak těžko vymáhají,
neboť podnikatelé v mnohých případech
odkazují na vojenskou správu, a tak postižený
potom neví si opravdu rady, kam se má obrátit
a nalézt spravedlnost. Jsou případy, a je
jich několik, že tamnější lidé
nemají dnes ani krmení pro dobytek, ani obilí
na chleba, náhradu dosud žádnou nedostali a
existence jich není vyřešena. Prosím
proto velmi snažně, aby i podnikatelé a jejich
zaměstnanci byli v tomto směru velmi důtklivě
upozorněni, aby bylo vyvarováno všeho, čím
by se beztak postižení lidé ještě
více zneklidňovali a jejich důvěra
ve stát a spravedlnost se tímto způsobem
neotřásala.
V otázce pak samého výkupu pozemků,
kterýžto výkup a částky naň
činí v celém tom velikém, miliardovém
rozpočtu na opevňovací práce jistě
tu nejmenší položku, prosím, aby byl vzat
ohled nejen na skutečnou cenu, nýbrž i na nastalé
znehodnocení celého, třeba i malého
zemědělského objektu, které zmenšením
plochy pak skutečně zde nastává. Mohu
s díky kvitovati, že jak se strany vojenské
správy, tak i se strany okresních úřadů
i se strany komisí, které jsou k tomu stanoveny,
i se strany zemědělských znalců tato
snaha zde skutečně je. Přes to však
bude nutno uvažovati o tom, a to co nejdříve,
zejména proto, že není dosud známo,
jak daleko tyto opevňovací práce dovnitř
pak půjdou, případně při stavbě
druhých linií opevňovacích, zda by
nebylo účelné a spravedlivé vykoupiti
se strany státu příslušné části
postiženého území tam, kde zásahy
do zemědělského podniku více než
citelně se dotknou samé existence, tyto zemědělské
rodiny kolonisovati někde na území státních
statků a případně jejich opevňovacími
pracemi nedotčenou a v nynějším jejich
domově zbylou půdu přiděliti zbylým
zemědělcům a zlepšiti tak jejich existenční
podmínky. Zajištění půdy v těchto
významných a ožehavých pro všecky
budoucí časy úsecích do spolehlivých
a jistých rukou musí býti největší
starostí státu a nás všech.
Velmi ožehavá je dnes také otázka lesního
hospodaření malých lesních podniků
v pohraničním a opevňovacími pracemi
dotčeném území. Existence řady
malých a středních zemědělců
v tamním kraji závisí hlavně na příjmu
z lesa. Kácení, mýcení a nutné
probírky a výřezy jsou dnes v důsledku
zákona o obraně státu velmi stíženy.
Žádosti o povolení jich jsou velmi zdlouhavě
vyřizovány. Lesodohlédací úřad
při okresním úřadě v Trutnově,
který dělá co může, je zavalen
tolika žádostmi prostě proto, že zaujímá
8 politických okresů, z nichž je 7 pohraniční
území. Jsou tam jen dva úředníci
bez kancelářských sil, takže není
možno žádostem rychle vyhověti. A jestliže
potom uvážíme, že žádosti
musí znova ještě projíti vojenskou správou,
pochopíme, že se dnes stane, že tam nebudou míti
zemědělci svůj jediný příjem
na zimu, který mívali z prodeje dříví
z lesa, a že dokonce nebudou míti ani své vlastní
topivo, které v minulých letech k uhrazení
svých domácích potřeb prodávali.
I v tomto směru prosím o nejrychlejší
vyřízení a blahovolný postup k ulehčení
těžké hospodářské situace
tamních lidí.
V našich pohraničních okresích Orlických
hor není žádných velkých rolníků,
nýbrž naopak samí malorolníci a domkáři,
kterým nedávají skrovná políčka
plnou možnost dost bídného živobytí
a kteří jsou nuceni přivydělávati
si jiným způsobem, domáckou prací,
hlavně tkalcovstvím jednak za ručními
stavy, jednak ve mzdě. Tito nad pomyšlení skromní
lidé jsou nejbezpečnějšími strážci
našeho pohraničí a našich hor. Snášejí
těžce konkurenci velkých fabrik, často
i národně nespolehlivých. Podpory v nezaměstnanosti
na ně neplatí a také by se mnozí ve
své prostotě styděli je brát. Tak
čím dále tím bídněji
tito lidé živoří a bylo by nejsvětější
povinností všech příslušných
státních činitelů - ministerstva nár.
obrany, ministerstva obchodu, zemských i státních
ústavů - aby řádně honorovanými
zadávkami lněných a jiných textilních
potřeb umožnili jim těžké jejich
živobytí. Za to, co bylo v tomto směru zejména
od ministerstva nár. obrany učiněno, za vše,
co se zde udělalo jinými úřady a ústavy,
co nejsrdečněji děkuji a prosím o
další porozumění a podporu i celou vzácnou
společnost tohoto domu. Nikdo nedoprovodí sebemenší
ohled a pomoc tak upřímným "Zaplať
Pán Bůh!" jako tito prostí naši
lidé. Mělo by to svůj význam i pokud
se týče jistě velmi rozšířené
špionáže. My se starostí sledujeme stále
se vyskytující případy, a myslím,
že i spokojení obyvatelé těchto pohraničních
úseků velmi mnoho by mohli prospěti a spolupracovati
ve sledování a zjišťování
činnosti podezřelých a neznámých
lidí.
Místopředseda Mlčoch (zvoni): Upozorňuji
pana řečníka, že jeho řečnická
lhůta uplynula.
Posl. Pozdílek (pokračuje): Ožehavým
průvodním zjevem v pohraničním území
jest také otázka komunikační. Je zcela
přirozeno, že jestliže z nádraží
v Náchodě a v Novém Městě nutno
dopraviti nákladními auty veliké množství
potřebného materiálu - železa, cementu
- po dnešních okresních silnicích, neupravených
pro tuto dopravu, dostaly se tyto silnice do žalostného
stavu a bude nevyhnutelně nutno zvláštními
mimořádnými dotacemi ze státního
silničního fondu poskytnouti těmto okresům,
ano i obcím náležitou možnost potřebné
a důkladné úpravy a údržby, již
z toho důvodu, že nynější frekvence
bude trvalá již v důsledku dalších
vojenských opatření.
Při této příležitosti chtěl
bych říci několik slov o otázce úpravy
služebních poměrů okresních cestářů.
Podali jsme v té věci iniciativní koaliční
návrh, tisk 484, poněvadž všichni uznáváme,
že je zde potřebí nápravy. Máme
typický příklad v okrese Nové Město
n. Metují, kde při délce 350 km okresních
silnic nemáme ani jednu silnici státní, kde
zaměstnává okres 57 cestářů,
z nichž je 33 definitivních a 24 smluvních.
Průměrné peněžní požitky
na jednoho cestáře definitivního činí
4.100 Kč, na smluvního asi 3.000 Kč ročně.
To jsou ovšem nedostatečné platy, ale okres
je z titulu cestářských platů zatížen
spolu s pensemi asi 201.000 Kč ročně. Úprava
podle podaného návrhu znamenala by zvýšení
o 450.000 Kč, ale finanční stav okresu je
takový, že do nynější úpravy
dluhů, která okresu velmi prospěje, nemohli
jsme na celé desítky kilometrů okresních
silnic dáti ani fůru materiálu. i když
jsme tam měli špatně placené cestáře.
Prosil bych, aby v tomto směru vzat byl i dále k
podpoře našich těžce postavených
okresů náležitý zřetel.
Další také velmi ožehavý průvodní
zjev budování opevnění v našem
pohraničí je povážlivý nedostatek
zemědělského dělnictva, a to všeho
druhu, nejen mužů. nýbrž i žen. Jsou
případy, že manželka dělníka
zaměstnaného na opevňovacích pracích
opouští svoji dosavadní práci v zemědělství.
a tak máme mnoho případů, že
zemědělci při tomto opravdu povážlivém
zjevu museli vzíti své děti ze zemědělských
škol, hochy i děvčata domů, poněvadž
nesehnali dělníky. Tento zjev je dnes v řadě
okresů, nejen přímo pohraničních,
a nemožno se diviti tomu, že tamní zemědělci
nechápou a žádný je nepřesvědčí
o správnosti politiky podpůrné a o možnosti
stavu dnešního počtu ještě nezaměstnaných.
Měli jsme případy, že v nejnutnějších
pracech sklizňových zůstal hospodář
s hospodyní a dětmi i třeba ve stokorcovém
hospodářství sám. To jsou zjevy, které
zaslouží veliké pozornosti a je nutno, aby
se našla opravdu rozumná cesta k řešení.
Ku konci chtěl bych promluviti několik slov o otázce
zpolitisování veřejného života
a výměny resortů. Soudím, že
toto volání není tak upřímné
a poctivé, jak se zdá. a že ti, kteří
nejvíce o tom hovoří, vyjímají
sebe a myslí na druhého. Myslím, že
tady by se více než přiléhavě
hodila slova Písma: "Kdo jsi bez hříchu,
hoď kamenem." Až budeme vidět, že ministerští
úředníci a osobní tajemníci
přestanou jezdit na politické schůze a dělat
na schůzích politiku svých šéfů
a ostře kritisovati politiku jiných ministrů,
až se nebudou opakovati případy doporučení,
že inserce v těch a v těch novinách
je výhodná, poněvadž jsou to noviny
strany, jejíž ministr vládne v určitém
resortu, až přestanou výzvy, že na určité
práce, třeba na stavbu skladiště, které
bude ze státních prostředků dotováno,
přijímáni budou výhradně příslušníci
určité politické strany, až tohleto
jinde také zmizí, pak budeme věřit,
že je to upřímné a poctivé. Jinak
to vypadá tak, jakoby se řeklo: Přestaň
to dělat ty, abych to lépe mohl dělat já.
Já žádného nevyjímám,
říkám to tak, jak mně prostý
selský rozum káže. A stran toho volání
po výměně resortů myslím, že
je to něco podobného.