Tedy tomuto názoru na politickou morálku, která
vyplývá z dnešní praktické německé
politiky, se nepodivíme, když si uvědomíme,
že ve své zahraniční politice Německo
hlavním instrumentem učinilo nedržení
daného slova a nedodržování uzavřených
smluv.
Třetí etapa německého poválečného
výboje běží po dvojí koleji.
Podle dnešních hospodářů Německé
říše domáhá se Německo
kolonií, poněvadž tvrdí, že potřebuje
suroviny, že potřebuje obživy pro svoje lidi
a že potřebuje udržeti pracovní tempo
při svém 48 hodinovém pracovním týdnu.
Ale podle bible národního socialismu, podle knihy
"Mein Kampf", ve které se praví: "Zastavíme
věčný pochod Germánů na jih
a západ Evropy a vrhneme své pohledy k východu"
- nastupuje Německo svou cestu k východu, svůj
Drang nach Osten, uskutečňuje nebo chce uskutečňovati
jakýsi velký napoleonský sen, podložený
velmi reálními potřebami, jako je nafta,
obilí, jižní moře, Bagdad, Cařihrad.
Tato touha po prostoru v Evropě odpovídá
německému národnímu ideálu
a znamená národní sen, jemuž se má
všecko obětovati. Proto Německo s těmito
dvěma požadavky teritoriální úpravy,
totiž kolonií a prostoru v Evropě, eskamotuje
podle okamžité situace, ale nevzdává
se ani jednoho ani druhého. Jakýkoliv ústupek
v centrální Evropě by nenasytil Německo
a Němci by i nadále chtěli kolonie, neboť
splnění jednoho požadavku je hospodářsky
posílí k požadavku druhému. Z toho však
plyne, že při zdůrazňování
práv sudetskoněmeckého obyvatelstva nejde
kancléři Hitlerovi a Německé říši
o budoucnost sudetských Němců. Jde o velkorysejší
plán. Československo je první bariérou
v cestě na východ. Požadavek autonomie není
tu pro krásné oči sudetských Němců,
nýbrž jako záminka, jako operační
base. Ani tato autonomie nebyla by cílem, nýbrž
jenom východiskem velkoněmecké politiky a
nepřinesla by klid Evropy. Tuto politiku, nepřátelskou
proti Československu, by pan kancléř Hitler
dělal, i kdyby nebylo jediného Němce na území
Československé republiky. S tohoto hlediska byly
a jsou tedy motivy německé politiky vždycky
protičeské a protislovanské. Ušlechtilé
německé myšlení ze školy latinského
osvícenského ducha a benediktinské citové
školy bylo zatlačeno zásadami nietscheovského
arijského rasismu, jemuž, zdá se, naprosto
nevadí spojenectví s nearijským Japonskem
a zavedena nejen hospodářská, nýbrž
i myšlenková autarkie, jež se domnívá,
že velký národ může prospívati
i v kulturní a myšlenkové uzavřenosti.
O německém postoji proti Československu svědčila
již skutečnost, že hned v prvním prohlášení
říšského kancléře Hitlera
bylo vypuštěno Československo ze seznamu zemí,
vůči nimž nemá Německo územní
požadavky. Naší oficielní politice dlouho
byl Svaz národů nade vše. Ale Německo
nikdy neopustilo své vůdčí heslo "Deutschland
über alles". Německé evropské výboje
jsou namířeny dvojím směrem: jednak
na sever od Karpat, jednak jižně od nich. Cesta první
směřuje k Ukrajině směrem od Baltického
moře k moři Černému, tedy starými
kolonisačními cestami německých křižáků
a rytířů. Předpokládá
pohlcení baltických států a obklíčení
Polska Německem, a dále pak buď s ním
anebo proti němu. Cesta druhá, toť obnova Mitteleuropy,
při čemž dosavadní svobodné státy
by byly k německé velmoci připojeny v různém
stupni poddanství, Československo patrně
jako provincie. Zatím snaží se Německo
isolovati své sousedy od jejich přátel podle
zásady, že válce se má brániti
nikoliv obecným paktem o neútočení,
nýbrž pakty dvoustrannými. Tak by Německo
mělo se svými sousedy pakty o neútočení
na různé doby a nemohlo by býti napadeno.
Samo však, kdyby s některým sousedem již
pakt neuzavřelo nebo vypovědělo, mohlo by
na něj zaútočiti a on by ve své isolaci
a zbaven spojenců byl mu vydán na pospas.
V otázce menšinové Československo stále
zdůrazňuje, že uznává své
závazky z mírových smluv a dozor Společnosti
národů nad svou menšinovou politikou. Německo
však ve svém odporu proti obecným paktům
chce prostřednictvím diplomatického nátlaku
vytvořiti situaci takovou, aby naše menšinová
politika byla podřízena jeho vlastnímu dozoru.
I když by šlo o dvoustranný pakt, jenž by
formálně respektoval naši státní
svrchovanost a zaváděl formální reciprocitu,
nemůžeme na takové požadavky přistoupiti.
Ani příklad podobné dohody mezi Německem
a Polskem z 5. list opadu 1937 neopravňuje nás k
žádným ilusím. I když podle této
dohody jsou zaručena národní práva
individuální, nikoli jako politická práva
kolektivních národních složek, přece
jen fakticky provádění menšinových
práv pro Poláky v Německu daleko nedosahuje
toho, co mají Němci v Polsku. My se nemůžeme
vzdát našich spojeneckých svazků, poněvadž
nic nás neopravňuje k důvěře
v německý podpis a v závazky Němci
převzaté. Německo ukázalo, že
je nepřítelem všech svých sousedů,
na jejichž území jsou větší
neb menší německé minority. Veřejně
prohlašuje, že se nechce dotknouti státní
svrchovanosti těchto států, avšak skrytými
silami pracuje k tomu, aby všude v sousedství tvořila
se německá iredentistická hnutí, jež
by volala nejdříve po autonomii a pak po úplném
odtržení od dosavadního státního
celku. Německo chce býti ex obligo a vy volává
při tom v celé Evropě a podél celé
své hranice neklid, nepokoj a vnitřní odbojná
hnutí u svých sousedů, čímž
je rušena konsolidace politická i hospodářská
a mír a klid Evropy. Tento postup byl zaveden jako nová
forma politického zápasu podle pokynů, jež
pro národně-socialistickou stranu vydal její
zahraničně-politický úřad péčí
pp. Rosenberga a ministra Goebbelse. Podle těchto pokynů
mají také volby v kterémkoli evropském
území mimo říši, obývaném
německým obyvatelstvem, míti ráz plebiscitu
a má se za tím účelem vybudovat velké
jednotné německé hnutí v takových
státech. Na cestě za svými cíli vedlo
Německo proti nám jen od jara t. r. tři velké
nepřátelské tiskové kampaně,
kde buď nás vydávalo za bolševický
stát, nebo za stát, nakládající
surovým způsobem se svými menšinami
- nebo lépe řečeno, s t. zv. sudetskoněmeckou
stranou. Po této německé tiskové průpravě
přikročilo Německo nyní i k diplomatickému
útoku. Při poslední tiskové kampani
zůstalo Německo úplně isolováno;
nikdo se nepřipojil, nebere to patrně už nikdo
vážně. Avšak bylo na místě
se co nejdůrazněji ohraditi proti německému
úřednímu postupu po událostech v Teplicích-Šanově
(Tak jest!), neboť bylo nutno se ohraditi nejen proti
tónu německé tiskové kampaně,
nýbrž také proti zasahování do
našich vnitřních záležitostí,
jak to vypadalo z postupu německé úřední
tiskové kanceláře. Vyřízení
zákroku našeho vyslance v Berlíně, resp.
úřední zpráva o tom vydaná
je novým vměšováním se do našich
vnitřních záležitosti. Nemáme
důvodu věřit, že odpověď
pana ministra Neuratha našemu vyslanci p. dr Mastnému
byla tak briskní, jak o tom referovala německá
úřední místa. Já jsem v tom
směru s poslanci nár. sjednocení podal dotaz
na pana ministra zahraničí a odpovědělo
Deutsches Nachrichten-Bureau a německý časopis
"Der Angriff" zajímavou větou: "Německo
nezapomene na žádného Němce, ani ne
na Němce v Československu!" Myslím,
že můžeme poděkovat za otevřenost
této mluvy, která vměšování
se do cizích zahraničních poměrů
činí zásadou německé politiky.
Sousedé Německa, nejen Československo, také
Belgie, Holandsko, Dánsko, ale také Francie a Polsko
vědí po tomto prohlášení, na
čem jsou, a jakou váhu mohou klást na německé
smlouvy a podpisy.
Je patrně v duchu uvedeného prohlášeni,
docházejí-li zprávy, že na cizím
státním území seskupují se
němečtí příslušníci
našeho státu, aniž by pozbyli našeho státního
občanství, v zahraniční brigády
sudetských Němců. Tyto oddíly mají
velitele, zbraně, cvičiště, patrně
i budovy a skladiště, musejí tedy míti
i dostatečné finance a souhlas státu, na
jehož území se formují.
V duchu své výbojné politiky přednesl
pan kancléř Hitler své požadavky vůči
Československu nejdříve svému spojenci
Italii a pak prostřednictvím lorda Halifaxe Anglii.
Situace je vážná z toho důvodu, poněvadž
Československo už není jenom předmětem
mezinárodního zájmu, nýbrž dokonce
mezinárodních jednání, která
se dosud dějí o nás - bez nás. Pan
kancléř Hitler předložil svému
italskému spojenci požadavky v tom směru, že
Německo jest ochotno ponechati Italům volnou ruku
ve Středozemním moři a ve Španělsku,
jestliže Italie přistoupí na jeho tři
postuláty, které se týkají 1. kolonií,
2. Rakouska, 3. Československa. Pokud se týká
Rakouska, chce Německo žádati celní
a měnovou unii a chce žádati, aby nár.
socialisté přišli do rakouské vlády.
Pokud se týká Československa, Německo
žádá autonomii t. zv. sudetského území.
Ale je další historie jednání mezi Německem
a lordem Halifaxem. Tu musíme především
říci, že tato německá gesta jednání
s Italií a jednání s Anglií jsou namířena
proti nám a proti integritě našeho teritoria
a že jsou nepřátelskými gesty. Nevíme
však, pokud Italie a Anglie nás vyrozuměly
dříve o těchto jednáních, než
do nich vstoupily, a kdyby tomu tak bylo, že jsme nebyli
dříve upozorněni, pak bychom musili pokládati
tuto věc za akt určité nevlídnosti.
Podle mého názoru jest úkolem této
slavné sněmovny, aby se svým hlasem ohradila
proti jakémukoliv mezinárodnímu jednání,
při němž zájmy Československa
nebo integrita by pokládala za projev nevlídnosti
dohodování jiných stran o těchto věcech
bez našeho vědomí a bez našeho souhlasu.
S tím větším zájmem uvítáme
všichni návštěvu francouzského
ministra zahraničí p. Delbose, o jehož politice
víme, že se snaží ztotožňovati
i v této věci stanovisko Francie a Československa
a že je representantem státu, v jehož solidaritu
věříme, ať jest jeho vláda jakákoliv
a ať je vláda jakákoliv v Československé
republice.
Myslím, že nemůžeme se v plném
rozsahu přikloniti k optimismu levicového tisku
československého, který absolutně
bagatelisuje kampaň, která byla v Anglii vyvolána
v časopisu "Times". Myslím, že takové
podceňování by nebylo na místě,
i když víme, že za tímto listem nestojí
oficielní vláda, poněvadž na druhé
straně jest jasno, že "Times" je listem,
který representuje do značné míry
veřejné mínění anglické,
že za ním stojí určitá
politická skupina, ve které jsou aktivní
ministři dnešní vlády, jako pan ministr
S. Hoare, K. Wood, John Simon, že jsou za nimi určité
kruhy z City, jež chystají právě půjčku
Německu. Víme, že za tuto kampaň, která
spočívala v tom, že říkala, ať
se Německu ponechá volná ruka v centrální
Evropě, když se za to zaváže na 10 let
odložit své koloniální požadavky,
se staví i význačný anglický
týdeník "Observer" se svým renomovaným
redaktorem panem Garvinem, který prohlásil dokonce,
že byla chyba, že už mírovou smlouvou nebyl
proveden anšlus s Rakouskem, a že mohl býti na
25 let mír zaručen, kdyby se byly všechny německé
složky v Evropě spojily v jeden stát.
Musíme si položit otázku - a klademe si ji
- mělo-li naše diplomatické zastoupení
v Londýně předem jakékoliv zprávy
o věcech, které se chystají, a o jednáních,
která byla. a zároveň si musíme položit
otázku, měla-li vůbec od převratu
jakýkoliv úspěch naše propaganda na
anglické půdě, jíž patrně
v tomto prostředí chybí soustavnost a účinnost
a jež patrně nepoužívala prostředků
a argumentů, jež v Anglii platí. Víme,
že Anglie dělala po staletí politiku arbitráže
v Evropě, že vždy chtěla pomáhat
poraženému a brzdit vítěze. Víme,
že tato anglická politika byla teprve smlouvou Německa
s Japonskem otřesena ve svých základech,
ačkoliv od r. 1920 do r. 1934 Anglie podle zásad
této své arbitrážní politiky
stavěla se vlastně v podstatě vždy proti
Francii. Teprve smlouvou Japonska s Německem vytvořila
se nová situace a jestliže "Times" a "Observer"
ještě dnes tlumočí názory arbitrážně
vychovaného veřejného mínění
anglického, tedy přece jen v dnešní
frontě anglické a francouzské politiky vidíme,
že tradiční a staletá anglická
politika arbitráže dnes poznává, že
je okamžik, kdy i Anglie musí přiznat barvu.
Chápeme nervositu Anglie, když si uvědomí,
že zároveň má stejně aktuální
problém dálného Orientu, Středozemního
moře a Severního moře, a rozumíme
tomu, že by se ráda zbavila problémů
jiných, které se jí zdánlivě
přímo nedotýkají, třeba na
účet někoho jiného. Byla-li však
listem "Times" položena otázka, nenese-li
Československo odpovědnost za dnešní
stav ve střední Evropě, odpovídáme:
Nikoliv, ani v nejmenším Odpovědnost nesou
v Evropě všichni ti, kdo z mylných předpokladů
dělali od války soustavnou politiku ustupování
a nadbíhání Německu, ačkoliv
Německo už od Janovské konference budovalo
v Evropě frontu revisionistických států
a se stavem, vytvořeným mírovými smlouvami,
se nikdy nesmířilo, ani za své éry
socialistické, ani za vlády centra, ani za éry
nár. socialistické. Odpovědnost tuto má
i ta anglická politika, jež v tradiční
touze hrát v Evropě roli rozhodčího,
pomohla Německu k růstu, jehož tempo ji samotnou
nemile překvapilo.
Anglie není zasažena jen německými koloniálními
požadavky, je zasažena i evropským německým
výbojem, neboť volná německá
cesta k Drangu nach Osten znamená pro Anglii ohrožení
jejích zájmů v blízkém Orientě
a ve Středozemním moři. Tomuto německému
pochodu na východ my dveře neotevíráme,
nýbrž zavíráme a anglická politika
i anglické veřejné mínění
měly již dosti příležitostí
se o tom přesvědčit.
Anglická politika a anglické veřejné
mínění mohou dnes jistě dobře
posoudit, není-li ve hře širší
evropský zájem a také jejich vlastní
zájem a zájem světového míru,
řeklo-li Německo lordu Halifaxovi, že v duchu
své zásady o dvoustranných dohodách
chce s Anglií jednat o koloniích, ale o československé
otázce jen s Československem, a řeklo-li
to se skrytým přáním, aby Anglie Československo
k takovému jednání v isolovaném postavení
donutila.
Dovodil jsem, že otázka zdejších německých
menšin není tím, co výhradně
určuje přátelský nebo nepřátelský
postoj Německa k Československu. Pan dr Rosche
by šířil zbytečné sebevědomí
ve své straně, kdyby podle toho chtěl zařizovat
její politiku. Postoj Německa k Československu
určují celkové velké koncepce německé
zahraniční politiky, jejichž základní
linie není dána počtem nebo postavením
zdejší německé menšiny. Nejsme
to my, menší stát, jenž určuje
vzájemný poměr, chcete-li - jeho temperaturu,
nýbrž je to Německo jako velmoc.
Dále v hranicích tohoto státu i za jeho hranicemi
nesmí se zapomínati, že hlavním a stěžejním
úkolem tohoto státu není starost o jinonárodní
menšiny nebo tvoření nějakého
nového systému podle švýcarského
vzoru také ne jakékoliv napodobování
starého. Rakouska, na něž se vždycky s
té neb oné strany leckdos mylně odvolává.
Nesmíme zapomínati, že Rakousko vzniklo ze
svobodných smluv jednotlivých zemí a že
bylo národnostním státem. Ale my jsme vznikli
z války a z branné revoluce a vznik tohoto státu,
historie našeho národa a mírové smlouvy
určily, abychom ve střední Evropě
byli národním státem československým,
kde by národní myšlenka československého
národa byla státní myšlenkou, kde by
zájem československého národa byl
státním zájmem, kde program československého
národa je a musí býti programem a ideou tohoto
státu. Jen tak má smysl a účel tento
stát. Evropa nepotřebuje nového Švýcarska,
ale v zájmu svého klidu a rovnováhy sil potřebuje
náš stát jako západní hráz
Slovanstva a bašty proti pangermánskému výboji
na východ. (Tak jest!) Tak mají o nás
zájem evropské velmoci. Všem evropským
velmocem jsme zázemím. Na tomto kuse půdy
jsou křižovatky cest od západu na východ
a v tom je naše síla, v tom je síla našich
hranic, nejen v článku XIX Paktu o Svazu národů,
jenž nedopouští jednání o těchto
hranicích bez naší účasti. Naše
hranice jsou hranicemi klidu a míru v Evropě. S
nimi by zmizel také klid velmocí v evropském
vnitrozemí.
A na této skutečnosti by nemohla změniti
ničeho ani jakákoliv nová mezinárodní
konference, kterou by chtěly dosáhnouti snad Německo
a možná i některé politické kruhy
anglické.
Pan dr Rosche, slavná sněmovno, prohlásil,
že rozdíl mezi německou a československou
politikou je rozdílem generačním, že
v německé politice nastoupila nová generace.
Snad má pan dr Rosche pravdu, ale v jednom se nesmí
nikdo na německé straně mýliti. Jsou
otázky a jsou ideály, na nichž není
rozdílu mezi generacemi. Jako příslušník
mladší generace politické mohu snad prohlásiti,
že tato generace stejně jako předcházející
generace s posvátnou úctou zachová nedotčeny
určité oblasti v politice a životě svého
národa: nedotknutelnost ústavního uspořádání
národního státu československého
a nedotknutelnost jeho hranic.
Jestliže si problém československých
hranic s hlediska německého výboje na východ
a z celkového evropského hlediska uvědomují
dnes nejen naši vojenští spojenci, nýbrž
i velmoci, které dosud říkaly, že nemají
zájmu na středoevropském problému,
uvědomí si ho zajisté v plném rozsahu
i naši spojenci z Malé dohody, takt že na základě
tohoto poznání by se posléze ze spojenců
politických stali i skutečnými spojenci vojenskými.
Ve své politice vnitřní i zahraniční
a ve i své propagandě zbavme se už onoho kulpabilismu
a flagelantství, jež hledají za vše vinu
jen v nás a jsou ochotny k novým a novým
obětem pod heslem: raději ublížit vlastním,
jen aby cizí byli spokojeni. Sami. resp. naše oficielní
politika, jsme tak často mluvili o novém Švýcarsku
a tvrdili jsme, že dáváme Němcům
více, než jim patří. Ale tím
jsme sami porušovali mírové smlouvy, tím
jsme sami pomáhali bourat stav jimi vybudovaný a
tím jsme sami o třásali basí, na níž
je právní existence tohoto státu založena.
Ostatně nikdo nemá právo jménem národa
dávat jinonárodním menšinám více,
než jim patří a než se národ sám
zavázal. Nikomu jsme tím svým prohlašováním
neimponovali, ani Němcům samým. Sami jsme
hlásali do světa, jak je tato německá
menšina veliká, a zapomínali jsme, v které
generaci je německá, do jaké míry
je výsledkem násilné germanisace za Rakouska
a co v ní koluje ještě české
a slovanské krve. Nepohlížíme na t.
zv. sudetskoněmecké území jako na
svou kolonii, jak nadhodil p. dr Rosche, ani jako na německé
území, nýbrž jako na předmět
svého práva, jako na oběť násilné
germanisace a nedělitelnou součást svého
státu. V tomto smyslu také znova národní
sjednocení protestuje proti úmluvám vlády
z 18. února t. r., jež ostatně nebyly v žádné
formě v plném svém obsahu sděleny
ani parlamentu ani veřejnosti, ale fakt je, že jejich
výsledky jsou neblahé, neboť hospodářských
výhod na úkor českého živlu používají
Němci bez rozdílu politického přesvědčení,
a tak se zdá, že německá politika v
tomto státě se může klidně pohybovat
po dvojí koleji, že na jedné straně
aktivistické strany obstarávají hospodářské
a existenční výhody pro německé
menšiny v tomto státě, a že t. zv. sudetskoněmecká
strana má potom úplně volné ruce,
aby dělala čirou politiku podle velkoněmeckých
zájmů a cílů.
Politicky se ukázaly ovšem dohody z 18. února
rovněž bezúčinnými, neboť
aktivistické strany nevzrostly a naproti tomu český
živel je deprimován a opuštěn. Oficiální
politika v tomto státě po léta ponechává
nacionální ofensivu jinonárodním menšinám,
a českému živlu jen politiku obrannou a drobečkovou,
jako před válkou. Naše státní
propaganda místo dokazování, co jsme dali
Němcům navíc, než nás zavazují
mírové smlouvy, by měla propagovat zájmy
našeho státu zprávami o spořádanosti
naší státní administrativy, o silném
národním režimu v tomto státě,
o národním duchu v naší administrativě,
o záludnosti politických metod sousední říše
a o tom, pokud se zájem náš stal obecným
zájmem evropským. Musím také říci
otevřeně, že neuznávají-li Němci
mírových smluv, potom jsou mrtvy také menšinové
klausule a my nebudeme jimi vázáni. Zrušení
mírových smluv musí znamenat i zmizení
jakéhokoliv zákmitu mezinárodní povahy
menšinové otázky. Naše politika, zdá
se, také vůbec neuvažuje reciproční
chování okolních států vůči
našim menšinám v nich. Kdyby snad Německo
chtělo trvat na tom, že nezapomene ani na jednoho
Němce v Československu, ač tito Němci
nebyli součástí Německé říše,
musili bychom se my zajímat na př. o osud kladských
Čechů a o osud všech národních
příslušníků a slovanských
menšin v Německu a musili bychom veřejně
před celým světem ukazovati na jejich osud.
(Tak jest!)