Vážení pánové, v nějakých
14 dnech uvítáme v naší Praze ministra
věcí zahraničních republiky francouzské
pana Yvona Delbose. Vzpomínám jeho projevu na lillském
sjezdu strany radikálně socialistické, kde
tlumočil stanovisko celé Francie k jejímu
spojenci, k naší republice. Můžeme jej
a Francii ujistiti stejně otevřeně a stejně
určitě, jak to učinil v Lille, že stojíme
s Francií v jednom šiku a v jedné linii za
všech okolností, stejně v dobách dobrých
i zlých. (Potlesk.) Bylo-li zde řečeno,
že při jednáních londýnských
nebylo Československo zastoupeno, pak je to omyl, poněvadž
tam, kde vystupují odpovědní činitelé
francouzské republiky, všude tam jsou v bezpečí
i zájmy tohoto státu.
Je nám jasné, že dnes do popředí
vystupuje váha Anglie asi obdobně, jako to bylo
v r. 1914. Víme, čeho si Anglie a britský
národ horoucně přeje: mezinárodního
právního řádu, mezinárodního
klidu a míru na celé naší planetě.
Víme, že britský lid je oddán politice
Společnosti národů a kolektivní bezpečnosti.
Prohlašuji, že my s britským národem ve
všech těchto zásadách jsme zajedno a
že nedáme nikomu spravedlivý důvod k
nějakým stížnostem, že nebudeme
nikdy činitelem evropských nesnází.
Víme také, co Anglie nechce, co nikdy nechtěla
a co také ve vlastním zájmu nikdy si nebude
přáti. Anglie nikdy nedopustila, aby se na evropské
pevnině vytvořila nějaká hegemonie.
Proto vedla válku s Napoleonem, proto vstoupila do světové
války po boku Belgie a Francie a proto také dnes
jde ruku v ruce v nejtěsnější a nejupřímnější
spolupráci s Francií. Proto také podle našeho
soudu nemůžeme pustiti z okruhu svých zájmů
střední Evropu a stát, jehož posice
je klíčovou posicí pro vojenské a
politické ovládnutí Evropy.
Byla to pro nás mravní i politická tragedie,
bohudík očištěná výsledkem
světové války, když těžké
hmoždíře, plzeňské 30.5 cm, vyrobené
českými dělníky a českými
inženýry a snad i obsluhované českými
vojáky bořily pevnosti belgické a tak si
v cizích službách klestily cestu ke kanálu
a přes kanál La-manche. My se nikdy nechceme ocitnout
znovu v takové situaci. (Tak jest!)
Cizinci přicházející k nám
se podivují našemu klidu ve víru událostí
nás obklopujících. Ano, jsme klidni a zůstaneme
klidni, poněvadž jsme si vědomi své
síly, která spočívá ve vnitřním
klidu a pořádku, který za všech okolností
udržíme, spočívá v naší
spravedlivé politice národnostní, v našem
spořádaném hospodářství,
které se projevuje v rozpočtu na příští
rok, ve snesitelných poměrech sociálních
a v jednotě názorů na osnovné zásady
politiky vnitřní a zahraniční, která
dnes sjednocuje československý lid a všechny
státotvorné a demokratické elementy v tomto
státě od krajní pravice do krajní
levice. Jsme klidni konečně i proto, že máme
silnou armádu, že máme už vybudovaná
a budujeme dokonalá zařízení obranná.
Československo se nestane nikdy žádným
fait accompli. Zdůrazňujeme i tyto všecky okolnosti
se sebevědomím národa a státu, který
není žádným chudým příbuzným,
tlačícím se pro milosti do lepší
a bohatší společnosti (Výborně!),
nýbrž jsme státem a národem, který
znamená velký přínos do společné
věci a jehož přátelství možno
si vždycky spíše přáti než
provokovat jeho nepřátelství. (Výborně!
- Potlesk.)
Přecházím k některým otázkám,
které možno shrnouti do problému branného
potenciálu našeho státu. Nemohu se pro krátkost
doby dotknout všeho, chci se zmínit aspoň o
významu motorismu pro naši obranu. Nechci tu rozebírati
otázky, které se týkají rozmnožení
a vybavení našich vyšších jednotek
t. zv. rychlých, nechci se obírat věcí
se stránky vnitřních poměrů
v naší armádě, nechci se dotýkat
toho, co se podle mého soudu celkem dobře dělá
v naší armádě, nýbrž se
chci omezit jen na význam motorismu civilního pro
naši brannou pohotovost.
Moderní armády se vyvíjely a vyvíjejí
ve znamení rychlosti, kterou dnes může dáti
jedině motor. Dnešní epocha je epochou motoru
a rychlosti a tomu se musí přizpůsobiti i
naše armáda. Poukazuji na zkušenosti ze světové
války, které zde byly, zůstaly a ještě
se snad stupňují. Poukazuji na výrok generála
Ludendorffa v jeho "Pamětech", kde zejména
vyzvedl význam motorismu pro světovou válku.
Říká tam: "Vítězství
dohody ve světové válce je vítězstvím
francouzské automobilové dopravy nad německými
železnicemi." Víme všichni, co to znamenalo,
když generál Galliéni pojal a uskutečnil
plán sáhnout na pařížské
drožky a celou sedmou divisi svěží rychle
dopravit ke 4. korpusu generála Maunouryho. A já
zde zdůrazňuji, že právě pro
nás má velký význam možnost rychlé
mobilisace a nejrychlejších přesunů
našich jednotek s místa na místo, poněvadž
máme dlouhou hranici a exponovanou polohu, a zejména
proto, že v prvých dobách event. konfliktu
může proti nám zapůsobit tlak skutečně
s největší silou. Je nutno, aby se rychlostí
transportních prostředků u nás rozmnožily
bojové možnosti. Naše potřeba bude největší
právě v prvých dnech mobilisace. Všechny
prostředky právě z tohoto důvodu už
tu budou muset býti pohotově. Zdůrazňuji
také tu všeobecně známou skutečnost,
že potřeba transportních prostředků
ve válce vždy přesahovala potřebu předpokládanou,
neboli že nikdy nebylo všeho dostatek. Jde nám
o to, aby náš voják šel do boje fysicky
v nejlepší kondici, co možná nejméně
unavený, aby tam šel v takové kondici, v jaké
tam mohou jít vojáci jiných států.
Spoléhám na pochodovou pohotovost našeho vojska,
ale tvrdím, že se nemůže vyrovnat žádnému
motorickému transportnímu prostředku.
O tomto transportním a rychlostním potenciálu
našeho státu jakožto složce branného
potenciálu nerozhodují jenom zásoby motorových
vozidel ve vojenské správě, nýbrž
zásoby, které může armádě
poskytnout civilní veřejný život. Armáda
musí míti možnost čerpati odtud pohybovou
sílu v případě války. Vojenská
správa potřebuje prostě a jasně míti
zajištěn určitý, dosti značný
počet motorových vozidel ve veřejném
provozu. Jde tu hlavně o motorová vozidla střední
a velké výkonnosti, řekněme si hned,
o vozidla nákladní a automobily.
A jak jsme, vážené dámy a pánové,
na tom? Jak jsme na tom absolutně, jak jsme na tom ve srovnání
s jinými, z nichž si musíme brát příklad,
jejichž úsilí musíme pozorovat a s nimiž
musíme udržovat aspoň podle možnosti stejný
krok? Vážená sněmovno, snad vám
to není známo, ale je jisto, že pro případ
mobilisace by zůstala Praha bez jakýchkoliv velkých
transportních prostředků, bez autobusů,
bez nákladních aut, poněvadž by byly
zabrány všechny vojenskou správou. Ale i civilní
život bude potřebovat těchto prostředků,
poněvadž se nemůže zastavit, poněvadž
jich bude potřebovat pro evakuaci a zásobování.
Dráhy, jichž význam transportní v případě
mobilisace a event. konfliktu ani zdaleka nepodceňuji,
jsou příliš zranitelné, než aby
stát byl ve své obraně jenom na ně
odkázán.
Vážené dámy a pánové,
dotýkám se této věci veřejně
s tribuny posl. sněmovny, poněvadž jsem přesvědčen,
že zde vykazujeme mezery, a nechtěl bych, abychom
na ně jednou dopláceli. Chtěl bych, aby se
o tyto věci projevil totální zájem,
tak jako zájem o obranu státu musí být
všeobecným zájmem všech vrstev. Chtěl
bych vyburcovat svědomí všeho občanstva,
aby zaujalo k tomuto problému stanovisko a žádalo
konečně energicky jeho vyřešení.
Nestojím ostatně v této kritice sám.
Odkazuji na resoluci branného výboru posl. sněmovny
z listopadu 1935, když bylo konstatováno, v jakém
stavu se u nás automobilismus nalézá, že
branný výbor za stav naší motorisace
nemůže vzíti odpovědnost. (Slyšte!)
Upozorňuji dále na velkou anketu "Českého
slova" z 26. ledna 1936. Účastnili se jí
všichni význační činitelé
političtí i průmysloví našeho
státu. Nemohu všechny tyto výroky zde citovat,
snad stačí, upozorním-li na to, co řekl
kol. Srba. Prohlásil, že co se děje
s naším motorismem, je zločin. Upozornil bych
na prohlášení p. ministra Najmana, který
řekl, že při mobilisaci nejsou naše nákladní
auta k potřebě. Upozorňuji dále na
projev ministra Machníka, který prohlásil,
že odkladem se řešení problému
nevyhneme, naopak, že odkladem ohrožujeme obranu země
a volný rozvoj hospodářství státního.
Upozorňuji dále na projev p. předsedy vlády
dr Hodži, který zdůrazňoval potřebu
radikální nápravy. Ještě loňského
roku pan ministr inž. Dostálek při zahájení
automobilové výstavy prohlásil stejně
drsně jako upřímně: Náš
automobilismus je pro mimořádné události
nedostatečný počtem i kvalitou.
To jsou hlasy kritiky. Vážení pánové,
mohl bych dále upozorňovat na kritiku, která
vycházela a vychází stále z určitých
organisací našeho automobilismu. Slyšte suché
cifry, nejsou to žádné cifry tajné,
může si to každý vypočítat.
Podle oficielních dat vojenské správy činila
podle stavu z r. 1935 regenerační doba osobních
aut 10 1/2 roku, nákladních 40 1/2 roku, autobusů
36 1/2 roku. Je jasné, že park automobilů nákladních
a autobusů pro vojenskou správu nejdůležitějších
vymírá u nás, a to velmi rychle. V posledních
dvou letech se poměry poněkud zlepšily, ale
v celku se nezměnilo nic. Prohlásil-li pan předseda
vlády v anketě, že regenerační
doba 30 roků je fantastická, prohlašuji, že
jsme se pod ni ještě nedostali. Počítá
se, že při sedmileté amortisační
době máme přestárlých vozů
osobních 40 %, nákladních 56 % a autobusů
50 %. (Předsednictví převzal místopředseda
dr Markovič.)
Ale zajímavá jsou, vážená sněmovno,
i čísla absolutní. Podle dřívější
statistiky, v níž ovšem bona fide počítalo
ministerstvo nár. obrany ještě pro vojenská
auta s malou amortisační dobou, měli jsme
k 30. červnu 1936 celkový park 130.698 aut, ale
podle oficiálních zpráv statistického
úřadu z letošního roku jsou tato čísla,
s nimiž počítala vojenská správa,
nesprávná. Bylo nutno provésti korekturu
se zřetelem na úbytek vozů, zejména
těch, které jsou dávány na protiúčet
továrnám při koupi vozů nových.
Podle těchto nových dat je stav našeho automobilismu
k 30. červnu 1936 nikoliv 130.698, nýbrž jenom
109.433. Odečteme-li od této cifry ještě
vozidla odhlášená, zbude nám jenom 97.004
vozidla. Taková je skutečnost. Poměr ke stavu
vozidel v Německu pro r. 1936 je jako 1:12, ovšem
bez zřetele na jejich stáří. Přírůstek
nových vozů u nás a v Německu počínajíc
r. 1932 se pohyboval v těchto cifrách: 1:4, pak
1:10, pak 1:15 a pak 1:22. V r. 1935 byl vzrůst nákladních
aut a autobusů u nás a v Německu v poměru
833:59.000, t. j. jako 1:71.
Uznávám, že se nemůžeme snad vyrovnat
bohatšímu Německu, ale tvrdím, že
nekonáme to, co v zájmu obrany státu konat
máme a můžeme. Složkou pohyblivosti je
ovšem vedle vozidel i pohonná látka. To jsou
však složky rovnocenné, musí býti
vyřešeno jedno i druhé. V r. 1935 připadlo
u nás 1 nákladní auto na 456 lidí,
v Německu na 245. To jsou však optimistická
čísla nekorigované statistiky, vezmeme-li
v úvahu tuto opravu a zejména polovici vozů
přestárlých, je poměr v nejlepším
případě 1:4. A v tom poměru bude každá
německá divise transportními prostředky
lépe obsloužena.
Kvetoucí motorismus ve státě znamená
zároveň bohatou studnici cvičeného
personálu, jehož nedostatek se projevil při
manévrech v r. 1935. Znamená zároveň
velkou zásobu pohonných látek bez zvláštních
opatření, tedy zásob, jež v případě
potřeby jsou použitelny pro obranu státu.
Co se stalo, vážené dámy a pánové,
k nápravě tohoto stavu, o němž branný
výbor v r. 1935 prohlásil, že nechce zaň
odpovídat? Téměř nic. Vstříc
vyšlo vlastně jediné ministerstvo financí
daňovými úlevami. Je potřebí
však organisace výroby a odbytu, zmenšení
počtu typů, stabilisace a normalisace, prostě
zlevnění cen aut. Je třeba zlevniti pohonné
směsi a hledat náhradní pohonné látky,
je třeba uvolnit reglementaci, je třeba už
vyloučit úzkoprsou konkurenci mezi autem a železnicí.
Nemohou rozhodovat jediné hlediska bilanční,
konkurenční, je nutno míti na mysli zejména
otázky národohospodářské a
otázky brannosti a obě složky našeho transportního
potenciálu pod tímto jednotným hlediskem
usměrnit.
Vítám proto prohlášení pana ministra
železnic, jenž ohlásil nové směrnice
pro tuto soutěž, a myslím také, že
neutěšený stav železnic nebyl zaviněn
automobilovou dopravou a že je nutno automobilům vrátiti
jejich přirozenou funkci. Není tohoto náporu
potřebí, poněvadž podle účetní
uzávěrky za r. 1935 i 1936 národohospodářsky
dráhy nekončí deficitem, když se všechny
služby započítají ve prospěch
různých složek, různých ministerstev,
ve prospěch sociálně slabých vrstev,
nýbrž končí čistým výnosem
za minulý rok v částce asi 400 mil. Kč.
Je nutno pomýšleti snad i na subvencování
velkých transportních prostředků a
na uvolnění takových aut. Umožňuje
to dnešní zaměstnanost v kovoprůmyslu
spíše než kdy jindy. Musíme míti
ty prostředky. Byla by snad vhodná doba pro to nyní.
kdy se jedná o obchodní smlouvu se Spojenými
Státy.
Považuji s hlediska motorismu za povážlivou spotřební
daň z kaučuku a zvýšení spotřební
daně z minerálních olejů.
Je nutno koordinovat také veškeré složky
motoristické konečným vyřešením
demokratického ústředí veškerých
motoristických organisací.
Od Autoklubu žádáme, aby už konečně
uvedl v život slibované branné sbory motoristů,
jak bylo ohlášeno svého času novinářům.
Vážení, doufám, že jsem nepřekročil
vyměřenou mně lhůtu a že jsem
svým kolegům z jejich časové dotace
nic neubral.
Dovolte mi na konec, abych opakoval slova, která napsal
v anketě "Českého slova" předseda
branného výboru senátu a první ministr
nár. obrany naší republiky, sen. Klofáč.
Řekl tam (čte): "Situace našeho
motorismu je už opravdu katastrofální. Podíváme-li
se, co se děje v Německu a také všude
jinde, v Rusku, tedy patříme všichni na lavici
obžalovaných, protože jsme nekonali svoji povinnost
a krisi motorismu zavinili."
Tvrdím, že na této lavici obžalovaných
pořád ještě sedíme a že
se na naše hlavy hromadí spíše nové
a nové přitěžující okolnosti,
než aby se nám odlehčovalo. Dokázal
jsem to ciframi, jež, myslím, nelze vyvrátiti.
Jsme odpovědni za statky mravní i hmotné,
jež representuje tento stát, jsme odpovědni
za jeho obranu, jsme odpovědni za životy synů
a dcer této republiky. Je známa skutečnost,
že tam, kde je nedostatek strojů, musí se výsledek
vykupovati lidskými životy a lidskou krví.
Je potřebí, aby se od slov přešlo k
činům, je už nejvyšší čas.
V našem obranném systému nesmí býti
mezer, musíme býti připraveni na všechny
strany a ve všech úsecích, tím spíše,
že tím řešíme i potíže
poměrů mírových.
Pro rozpočet budeme hlasovati. (Potlesk.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Ďalším prihláseným rečníkom
je pán posl. dr Klíma. Dávam mu slovo.
Posl. dr Vl. Klíma: Slavná sněmovno!
Situační výklad pana ministra zahraničí
z 11. listopadu t. r. byl už zřejmým opuštěním
původního otevřeného a později
alespoň umírněného optimismu. Velmi
vážná mezinárodní situace je
vyvolávána především Německem,
které po obratném otřesení spojenecké
společné fronty a po několikaleté
vnitřní i diplomatické průpravě
ocitá se u posledních dosud nedotčených
klausulí mírových smluv, jak je obráží
mapa dnešního světa a hranice států.
Francie respektovala ještě po 43 letech do r. 1914
podpis na frankfurtském míru, Německo však
už několik let po podpisu versailleské smlouvy
cynicky prohlašovalo, že se jí necítí
vázáno. Zneužívajíc poskytnutých
úvěrů pro reorganisaci svého obchodu
a průmyslu a neplatíc reparací podle svých
závazků vytvořilo Německo podporované
duchem t. zv. nové Evropy půdu k první etapě
své poválečné diplomatické
ofensivy. Tato etapa je skončena dosažením
skutečného zrušení reparací.
Kdyby se bývalo bylo stalo podle názoru předsedy
australské vlády ministra Hughese, člena
reparační komise, že škody, které
stát způsobil, má také nahraditi,
bylo by muselo Německo nahraditi 10.000 miliard franků.
Bylo ovšem mírovou smlouvou zavázáno
k náhradě 132 miliard, ale záměrnou
politikou poškozováním svého hospodářství
a měny dosáhlo toho, že konečně
bylo reparačních závazků prakticky
zbaveno. Roku 1928 vysokou eskontní sazbou nalákalo
cizí kapitál do země a r. 1929 eskontní
sazbu snížilo se 7 % na 6.5 %, vyhnalo uměle
cizí kapitál ze země, vyhánělo
i vlastní kapitál a ochudilo za tři měsíce
Německo o 1.200 milionů.
Německo přichází pak ke druhé
etapě již mnohem dramatičtější.
Po mnohaletém tajném zbrojení a porušování
vojenských klausulí mírových smluv
žádá, aby toto zbrojení bylo legalisováno,
a posléze je bez jakýchkoliv ohledů staví
prostě r. 1935 na basi všeobecné branné
povinnosti. S tím souvisí pak rovněž
svévolně provedené obsazení Porýní.
A zbývá teď, slavná sněmovno,
třetí etapa, nejdramatičtější,
totiž zvrácení územního stavu
vytvořeného válkou. Na této cestě
dopustilo se dnešní Německo snad jen jediné
chyby, totiž že v r. 1934 chtělo uskutečniti
anšlus předčasně, což mělo
za následek jednu věc, totiž odchod ministra
Brianda z politiky. To vše bylo ovšem umožňováno
chybami a omyly válečných spojenců,
kteří sami po léta oddrobovali mírové
smlouvy, zbavujíce je postupně jich podstaty. Tyto
mírové smlouvy jsou zatlačovány do
posice jakéhosi historického dokumentu, jehož
praktická aplikace je co nejmírnější,
asi jako tomu je u přestárlých zákonů,
kterým judikatura vštěpuje novější
a modernější ráz.
Prostě organisace t. zv. nové Evropy dála
se desorganisací míru, a jaký div, že
na konec Německo likvidaci světové války
počalo ztotožňovati s likvidací světového
míru. Německo využilo vždy dokonale neutěšeného
stavu u svých odpůrců a zejména nedostatečně
ozbrojené Anglie v březnu 1936 k obsazení
Porýní, ačkoliv ještě několik
měsíců před tím na pohřbu
krále Jiřího německý vyslanec
výslovně uznával německé závazky
v Porýní. Spojenci ani v r. 1935, ani v r. 1936
nezmohli se na jednotné vystoupení a konec
konců po řadě ztracených dní
dosadili vždy nějaký neplodný výbor.
Německá diplomatická ofensiva byla tedy tímto
postupem spojenců jen podnícena. A jestliže
po nešťastném paktu čtyř velmocí
ze 16. března 1933 odešlo ze spojenecké fronty
Polsko, nastává po 7. březnu 1936, po obsazení
Porýní, obleva v dosavadní orientaci zahraniční
politik jugoslávské a rumunské. Je to krise
důvěry na frontě dřívějších
spojenců. Německo obléká své
nehorázné a egoistické cíle opanování
Evropy jakousi mystikou křižáckého tažení
proti bolševismu, stejně jako Japonsko je třeba
pod stejnou záminkou na cestě k mocenskému
zvládnutí Asie.
Německému názoru na politickou morálku
patrně odpovídá, vy dávati se za ochránce
Evropy proti bolševismu a Československo líčiti
jako nositele nákazy, ačkoliv faktem je, že
obranný pakt československý se Sověty
je následkem pádu evropského Locarna a je
následkem německé výbojnosti a obrany
proti ní. Německo samo první v r. 1922 na
janovské konferenci uzavřelo pakt s bolševiky
a tento pakt, když vypršel v r. 1931, neodvážili
se obnoviti ani kancléři Brüning, von Papen
a Schleicher, až když k moci se dostal dnešní
kancléř Hitler, znovu podepsal tento přátelský
pakt se sovětským Ruskem, v němž se
výslovně praví, že německý
národ a národy sovětského Ruska se
rozhodly ve společném zájmu provozovati pevnou
a důvěryplnou politiku spolupráce. Ještě
v dubnu r. 1935 podepsal kancléř Hitler jménem
Německé říše finanční
a hospodářský protokol se sovětským
Ruskem. A konečně, že to byla německá
pomoc, která pomohla vybudovati sovětskou armádu
a průmysl, o tom není pochybnosti. Když se
před lety skutečně valilo bolševické
nebezpečí z východu přes Polsko na
Evropu zachránil ji na polském území
francouzský generál Weygand.