Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. inž. Schwarz. Dávám mu slovo.
Posl. inž. Schwarz: Slavná sněmovno!
Projev k projednávanému letošnímu rozpočtu
bych chtěl zahájiti malou omluvou. V tisku jsem
polemisoval s projevem p. předsedy vlády o tom,
že tato sněmovna je skutečně nositelem
svrchovanosti ve státě. Dodatečně
jsem zjistil, že jsem p. předsedovi vlády křivdil.
On neřekl "nositel", nýbrž "představitel".
A v tomto směru snad s ním možno souhlasiti,
myslíme-li na význam slova asi v tom směru,
jako se při divadelním představení
představují různé role. Tam také
herci s velmi vážnou tváří představují
krále, Žižky, Napoleony atd., a v tomto smyslu
Národní shromáždění představuje
svrchovaný sbor v této Československé
republice. Snad s trochu větší jasností
by se to mohlo říci jako také u těch
představení jiných, že hraje nebo dokonce
že si hraje na takovýto sbor. Že jím ve
skutečnosti není, o tom v tomto shromáždění
upřímmně u sebe nepochybuje vůbec
nikdo. Když šlo o stanovení lhůty k projednávání
tohoto rozpočtu a zástupci oposičních
klubů se ohrazovali proti této zkrácené
lhůtě, dověděli se, co konečně
každý předem znal, že ani u vládních
poslanců není takového optimismu, aby si
někdo z nich myslil, že nějakým projevem
v rozpočtové debatě může něco
vůbec změnit a vykonat nějaký vliv.
Nemají-li tohoto optimismnismu ani členové
vládních stran, jak byste ho mohli žádat
na členech oposice?
Tedy co se tu ve skutečnosti nyní děje, je
představení: hrajeme si, že schvalujeme rozpočet.
Víme všichni napřed, že to bude na puntík
schváleno tak, jak se to předložilo, a což
je ovšem nejsmutnější, že se to potom
zase vůbec nedodrží. Nejen ne na puntík,
nýbrž ani na stamiliony a snad na miliardy, tak jak
tomu bylo dosud vždycky. To už by bylo skutečně
přílišné, to by už byl útok
na zdravý lidský rozum, když vidíme
účetní uzávěrky za tolik předchozích
let, které všecky dokazují, že rovnovážné
rozpočty se skončily v praktickém hospodaření
schodky, které nebyly zpravidla daleko 2 miliard Kč,
to by byl přílišný požadavek, domnívati
se, že letos se po prvé stane zázrak, že
rozpočet bude doopravdy dodržen. Poněvadž
jaksi v zázraky nevěříme a v zázračnou
moc vládní koalice a nynější
vlády, myslím, nevěří ani ti,
kdo jinak jsou ochotni uznávati možnost zázraku,
už z těch příčin máme
první důvod, abychom pro tento rozpočet nehlasovali;
nevěříme, že je pravdivý, nevěříme
a nemůžeme věřiti, jak jsem již
řekl, že bude dodržen samou vládou. (Posl.
Nepomucký: Ale váš principál tomu věřil
dlouho!) Nevím, poněvadž žádného
principála nemám.
To je jedna stránka věci. Druhá se týká
už letošního způsobu projednávání
rozpočtu. Je to opravdu rok co rok stále lepší
s tou naší demokracií, kterou se stále
chlubíme a o které jsme zrovna teď slyšeli
taková krásná slova, že opravdu nevím,
jak vysoko máme nosit hlavu hrdostí nad tím
demokratickým režimem. Jedna věc nám
vadí, že tento demokratický režim zásadně
nemiluje volby, to se jaksi s československou demokracií
patrně nesrovnává. Stačí, když
se tady prohlásí, že se v naší
republice děje všecko tak, jak si to přeje
vůle lidu. A aby to bylo jisté, tak se lidu na jeho
vůli nezeptáme. Tento systém, že se
demokracie krásně obchází bez voleb,
je stále víc a více zdokonalován.
Slyšeli jsme slib, že tohoto roku budou volby i do všech
sociálních ustavů atd., do obchodních
rad, zkrátka do všeho, dokonce i do sněmu Podkarpatské
Rusi. A mně, vážení pánové,
se stal malér. V tuto dobu jsem dělal nějakou
práci, prohlížel staré materiály
a nalezl jsem spis z r. 1922, kde vláda republiky Československé
prohlašuje, že všecky přípravy pro
volby do sněmu karpatoruského jsou vykonány
a že ještě r. 1922 budou volby provedeny. A teď
je rok 1937 a my se chlubíme, jak už uskutečňujeme
tu autonomii, ale to, co již mělo býti r. 1922,
se ještě nestalo. Ta autonomie je ovšem "lepší",
když je prováděna lidmi nikoli zvolenými
zdola, nýbrž s vrchu jmenovanými; oni pak vyjádří
vůli lidu tak, jak se to líbí asi méně
tomu lidu, ale více těm, kdo je jmenovali.
Vážené dámy a pánové,
letos tedy jsme to posvětili tím, že se neprovedly
ani volby do obcí. Za Rakouska každé tři
roky - a ovšem to bylo velmi nedemokratické - se volilo.
Pak jsme si to prodloužili na 4, potom na 6 let, ovšem
i 6 let uplynulo, a teď se zase nemůže voliti,
buď pro vzrušení nebo něco takového.
Nevím, jaké tu všecky ty důvody jsou.
Na mne to dělá vážný dojem, začínám
míti obavu o zdraví našeho národa; zřejmě
vidím, že my všichni trpíme ohromnými
srdečnými vadami, nám hrozně škodí
každé rozrušení. Jak je hrozba rozrušením,
žádné volby, celý národ by mohla
patrně ranit mrtvice. A protože bylo veliké
rozrušení, někde v Teplicích byla nějaká
rvačka, nemohou se nejen volby konat, ale i všecky
schůze se musely v republice zastaviti. Nyní se
slavnostně dovídáme, že se zákaz
schůzí končí.
Dovolte mi, abych to uvedl v souvislost s tímto rozpočtovým
jednáním. Ten zákaz se znamenitě hodil.
Je pravda, tento sbor je velmi poslušný, ten nehrozí
žádnou revolucí, ale byl by to přece
jenom tvrdý oříšek i pro pány
z vládních stran, kdyby se byly mohly konat veřejné
schůze - ne o Teplicích, ale o té sbírce
nových daní, které se mají uvaliti
na občanstvo této republiky. Pánům
by se to přece potom tíže schvalovalo, kdyby
se veřejné mínění uplatnilo
i v jejich stranách, kdyby se jim jejich vlastní
stoupenci začínali bouřit, až by byli
včas informováni, co se chystá. Tak se to
všecko zakázalo.
Slavná sněmovno, to je právě charakteristické
pro naši "demokracii". Vždyť kontrola
vlády veřejným míněním,
to je první a základní podmínka, aby
mohla vůbec fungovati demokratická soustava, aby
se opravdu mohlo uplatňovati, že se vládne
ve shodě s vůlí lidu. A jak se to u nás
dělá? Schůze se zakázaly, a všechen
tisk se svázal tak neslýchanou censurou, že
až do chvíle, kdy úhradové osnovy byly
oficielně předloženy, noviny měly přísně
zakázáno cokoli o tom otisknouti, jinak že
budou konfiskovány, aby tu nebyla kontrola ani tisková
ani na shromážděních, aby se možnost
diskuse, která je prý základem demokracie,
úplně znemožnila, aby se postavilo občanstvo
před hotovou věc.
Tedy takové jsou skutečnosti, a ty jsou rozhodující,
nikoli vzletná slova. Skutečnosti jsou ovšem
ještě horší. To není zdaleka všecko.
My víme, že už vypršela platnost zmocňovacího
zákona, víme však, že se oba nejvyšší
soudy obrátily k ústavnímu soudu s otázkou
po ústavní platnosti, po zákonnosti zmocňovacího
zákona a nařízení podle nich vydaných.
A co vidíme? Že vláda systematicky sabotuje
možnost, aby ústavní soud vůbec mohl
vysloviti svoje mínění o tomto hospodářství
podle zmocňovacího zákona, že se prostě
ústavní soud neustavuje. (Ministr dr Dérer:
Ale už je ustavený!) Nu, až po kolika letech,
pane ministře? (Výkřiky.) Tato věc
je přímo křiklavým obviněním
vlády. Pánové se rozkolébali teprve
tehdy, když už platnost zmocňovacího zákona
vypršela, v předpokladu, že zrušení
nějakých zákonů a nařízení
platí jen do budoucnosti. Tedy to znamená, dokud
zmocňovacího zákona potřebovali, ústavní
soud znemožňovali. Když už nyní zmocňovací
zákon nemají, tak se může i ústavní
soud zase obnovit.
Ale to není ještě všechno. Řekl
jsem, že platnost zmocňovacího zákona
se skončila 30. června t. r. A slavná vláda
vydala 21. července 1937 vládní nařízení,
za tři neděle po skončení platnosti
zmocňovacího zákona, kterým se mění
stanovy československé obilní společnosti.
A toto nařízení začíná
takto: "Vláda republiky nařizuje podle článku
. . . . o mimořádné moci nařizovací
. . . .". V době, kdy tři neděle zmocňovací
zákon už neplatil, vydala vláda podle něho
vládní nařízení. Víte
proč, slavná sněmovno? Interpeloval jsem
vládu a mluvil jsem zde o tom, že obilní společnost
vlastně právně neexistuje, že není
dosud zapsána do obchodního rejstříku.
Vláda mi odpověděla na mou interpelaci, že
právně existuje. Ale soud po vládní
odpovědi a po mé řeči rozhodl, že
právně neexistuje, a tak vláda pospíchala,
aby dodatečně umožnila to, o čem před
tím tvrdila, že už je. Aby zjednala právní
existenci obilní společnosti, tedy aby vlastně
suspendovala ustanovení obchodního zákona,
podle kterého by společnost vůbec nemohla
býti zapsána do rejstříku, vydala
toto nařízení - konstatuji znovu, tři
neděle po tom, co přestal platiti zmocňovací
zákon. Takto tedy vládne vláda, která
se tu prohlašuje za vládu demokratickou, za vládu
ústavní. A je jenom smutným vysvědčením
pro Národní shromáždění,
že k takovým věcem a zjevům mlčí.
Nemůžeme tedy ze zásadních důvodů
hlasovati pro rozpočet, který by vyjadřoval
důvěru ve vládu a důvěru, že
ona bude hospodařiti podle rozpočtu, důvěru,
kterou nemáte ani vy, páni z vládních
stran. Musíme však proti rozpočtu hlasovati
i z důvodů dalších. Lhůta je
tak krátce vymezena, že, abych nevzal jiným
kolegům možnost účastniti se debaty,
vynechám kritiku politiky zahraniční i politiky
národnostní v této republice. Spokojím
se několika slovy. My, kritisujíce zahraniční
politiku, nekritisujeme ji proto, že bychom chtěli,
aby se republika připojovala na nějakou osu Řím-Berlín.
To nás nikdy ve snu nenapadlo a před tím
bychom ze všech sil nejen varovali, nýbrž tomu
bychom se také bránili. My však žádáme,
aby naše zahraniční politika nezapomínala
hájiti především, hlavně a vždycky
zájmy naší Československé republiky,
našeho národa, a ne zájmy nějakých
ideologických skupin, poněvadž to již
není věcí zahraniční politiky
státu, to je snad věcí nějakých
II. a III. internacionál, aby se o tyto věci staraly.
Co se týká vnitřní politiky, konstatuji
docela stručně: My zde vidíme opakování
chyby, která se celému světu nevyplatila
v poměru k Německu, to je pořád do
zásoby ustupovat, aby se získala přátelská
a smířlivá nálada. Skončilo
to tam tím, že to vyhrál Hitler, a u nás
to dopadlo na 100 % stejně. Ale ani to nevyléčilo
vládu a občanskou koalici, naopak, ona již
teď dělá zase Henleinovi do zásoby jeden
ústupek za druhým v otázkách personálních,
jazykových atd. Za co? Za to, že jsou v oposici a
že republice spílají ze všech sil? Jsme
zvědavi, co bude vláda dělat, až jednoho
krásného dne shledá, že je třeba
také získávat naše německé
oposiční skupiny do vlády. Vidíme
v tom hřích na státu a opakujeme svoje dávné
přesvědčení: jako naše republika
vznikla, tak se také udrží, ne ústupky
Němcům, ani Maďarům, ale uspokojením
toho slovanského obyvatelstva, které tento stát
založilo, a to je možné jen na základě
zásady, že v českých zemích je
pánem Čech, na Slovensku Slovák, na Podkarpatské
Rusi Rus. (Výborně! - Potlesk.)
Slavná sněmovno, my nemůžeme hlasovat
pro rozpočet také proto, že v tomto rozpočtu
vidíme svrchovaně nebezpečné zjevy
pro další hospodářský vývoj.
Já jsem tu slyšel: Vidíte tam požadavky
na obranu státu! Pro vojenský rozpočet hlasovat
budeme, ale pro úhrady již ne. Ono se to v té
státní pokladně nepozná, zdali korunka,
která se vydává na hrazení schodků
Obilní společnosti, nevyšla právě
z těch nových zvýšených úhradových
osnov. A když také vidíme, že stát
doplácí stamiliony, aby obyvatelstvo bylo špatně
zásobováno, aby zemědělci byli špatně
odměňováni za svoji práci, jen aby
vydělávaly ohromné společnosti, kterým
je svěřeno hospodaření s obilím,
promiňte, my se na tuto udici chytiti nedáme. Nás
z toho vyvádí jedna věc: Dříve
než rozpočet, dostali jsme, jak známo, vládní
návrh, kterým se vyslovuje dodatečný
souhlas k přestoupení rozpočtu v r. 1936.
Tam byla také, pravda, vyšší vydání
na armádu, na sociální péči
- prosím, nic nenamítám. Na armádu
118 mil. Kč. Stálo by za to zkoumati, zda je to
všechno na armádu, a není-li to na zvyšování
cen za věci, které se armádě dodávají.
Ale ponechme to stranou! Jsou tam zajímavější
položky, pokud se týče překročení
rozpočtu. Tak na př. položka 140 mil. Kč
na převod vkladu z konsolidačniho fondu do Zemské
banky v Praze pro Moravskou banku, 60 mil. Kč státního
vkladu Tatrabance, 3 mil. Kč státního vkladu
pro Ústřední jednotu živnostenských
záložen a družstev středostavovských
v Praze, 7 mil. Kč pro Svaz živnostenských
úvěrních ústavů pro Slovensko
a Podkarpatskou Rus, 10 mil. za záruky bance Československých
legií, 18.5 mil. Kč za závazky z převzatých
záruk; dovídáme se, že jsou to záruky
chmelařskému syndikátu atd.
Tolik set mil. Kč činí překročení
rozpočtu jenom na sanace bank, družstev a útvarů,
které jsou ve vlivu politických stran. Promiňte,
když se takhle hospodařilo r. 1936, jakou můžeme
mít důvěru, že zrovna těchto
zvýšených příjmů se nepoužije
na nové stamilionové sanace?
Slavná sněmovno, mohl bych kritisovati i tu neobyčejně
optimistickou stránku rozpočtu, který vůbec
nebéře zření k tomu, že ve světovém
měřítku i u nás doma vývoj
kursů na bursách, které vždy předbíhají
druhé konjunkturální křivky, ukazuje,
že se zase konjunktura začíná obracet.
My však zde předpokládáme větší
výnosy daňové, větší obraty
atd. Já se spokojuji jenom konstatováním,
že rozpočet není pravdivý, protože
i po zvýšení úhrad skončí
zase schodkem, neboť se zvýšila také vydání.
Kromě toho je tu dále nehrazena ohromná suma.
Rozpočet nebude dodržován. Rozpočet
tento jest jedním z nástrojů udržování
řízeného hospodářství,
které rozvrací hospodářství
ve státě, poškozuje stát, občanstvo
a prospívá jenom malému počtu privilegovaných
obchodních společností.
Ale my nemůžeme hlasovat také proto, že
by to byla důvěra v režim, který odsuzujeme
a odmítáme. My ovšem víme, že rozpočet
schválen bude. To už je kratičká doba
a zase bude otázka, kdo je pro, a zvedne se ohromná
spousta rukou. Ale odpusťte mi, když řeknu, že
by snad lépe přiléhalo k podstatě
a rázu hlasování, kdyby otázka nezněla,
kdo je pro, nýbrž, kdyby se řeklo hned: "Ruce
vzhůru" - protože toto shromáždění,
když hlasuje, má na sebe namířen revolver
vázaných kandidátek a podepsaných
reversů. (Potlesk.) Zahoďte ten revolver, a
pak uvidíme, půjdou-li ruce vzhůru. (Výborně!
- Potlesk poslanců nár. ligy.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. F. Richter. Dávám
mu slovo.
Posl. F. Richter: Slavná sněmovno!
Dříve než v rámci skutečně
deflačního časového rozpočtu
určeného pro debatu přejdu k tématu,
které se týká některých otázek
obrany našeho státu, dovolím si krátce
reagovati na jeden výrok p. posl. dr Roscheho ze
strany sudetskoněmecké, který do značné
míry osvětluje taktiku této strany u nás.
Odmítám s naprostou rozhodností nepravdivé
a jen na agitaci a snad i na štvaní vypočítané
prohlášení p. dr Roscheho, jakoby naše
zahraniční politika byla založena na nenávisti
k našemu severnímu sousedu. K takovému tvrzení
nenajde dr Rosche v naší politice, v projevech a činech
těch, kdož odpovídají za zahraniční
politiku našeho státu, ani nejmenšího
podkladu, a mohu také prohlásit jako
člen našeho národa, že naše
politika vůči Německu nikdy nebyla vedena
citem nenávisti. Nemícháme se do věcí
sousedního státu, ponecháváme tomuto
národu, aby si sám vyřídil své
věci, vždycky jsme uznávali konečné
právo i národa německého zaujmout
mezi ostatními mocnostmi v Evropě
místo naprosto rovnocenné, ovšem za podmínek
přijatelných pro všechny státy a zejména
pro nás, jeho nejbližšího souseda. Jsme
ochotni vždycky přátelsky upravit náš
poměr k našemu sousedu, ovšem za jasné
podmínky, že to bude v souhlase
s našimi spojenci a v souhlase s mezinárodními
závazky, které jsme na sebe přijali, a že
také bude uznán princip, že se nelze míchat
do poměrů, které jsou jedině a jedině
věcí suverénního národa a státu.
Takový projev, i když uvážíme citový
poměr našeho německého
obyvatelstva ke státu sousednímu, je v podstatě
štvaním proti českému národu,
a bude-li tohoto projevu dr Roscheho použito v sousedství,
znamená to v podstatě štvaní našeho
souseda proti naší republice, proti našemu státu.
Vážení pánové! Ústředním
bodem letošního rozpočtu jsou potřeby
obrany státu a tedy rozpočet ministerstva nár.
obrany. Zdůrazňuji jménem strany, za kterou
mluvím, že máme vřelý, upřímný,
ale ovšem vždy také kritický zájem
o všechny otázky, které se týkají
obrany našeho státu a naší bezpečnosti,
a že jsme ochotni přinésti všechny nutné
oběti pro dokonalé vybavení naší
armády a obrany. Máme také k naší
armádě plnou důvěru.
Naše zbrojení nevyplývá z nějakých
našich expansivních úmyslů, neboť
jsme národ mírumilovný; naše odhodlání
postavit naši armádu na nejvyšší
stupeň, umožněný našimi poměry
populačními, finančními, hospodářskými
a výrobními, je nám vnuceno vývojem
mezinárodních poměrů, v podstatě
stoupající mezinárodní anarchií,
nedbající právních a mravních
zásad mezinárodního soužití.
Stačí jen přehlédnouti události
posledních několika let, obsazení Porýní,
Habeš, Španělsko a Čínu, abychom
si uvědomili, že udržení míru a
obhájení samostatnosti, nezávislosti a integrity
naší je především problémem
naší síly. V dnešních poměrech
není snad jiné možnosti vyhnout se válce,
než se války nebát, postavit do služeb
míru síly, být prostě na všecko
dobře připraven.
Náklady na armádu v tomto smyslu jsou pojistnou
prémií pro zachování všech hodnot
- které jsou representovány naší demokratickou
republikou - kterou musí platit každý rozumný
hospodář. My ji platit chceme v zájmu vlastním
a také v zájmu evropského míru.
V těchto dnech byl znovu posunut do popředí
problém států středoevropských,
zejména Československa jakožto státu
ve střední Evropě zvláště
exponovaného. Bylo to v souvislosti s návštěvou
lorda Halifaxe v Německu. Po jeho návratu následovaly
projevy francouzských a anglických státníků
v Londýně. Dnes už se mlhy a dohady, které
se snesly kolem této návštěvy, počínají
trhat a možno znovu prohlásit, co jsme předpokládali,
že se nestalo nic, co by poškodilo pro nás nepříznivý
poměr sil v Evropě a že posice našeho
státu zůstává neotřesena a
neoslabena.
Vážené dámy a pánové,
exponovaná posice našeho státu, posice exponovaná
dějepisně, zeměpisně, politicky a
názorově, vyvolává někdy dojem
isolace, jakéhosi osamocení, i snad v řadách
našich. Je nutno korigovati tento názor. Tvrdím,
že ze všech států malých a středních
v Evropě je naše republika v podstatě státem,
který je nejméně isolovaný. (Tak
jest!) Nemyslím - ačkoliv i to nutno zdůrazniti
- tu na velký projev presidenta Roosevelta, který
mluvil o 90% národů oddaných míru.
Já budu poukazovati na to, že my jako členové
Společnosti národů, kteří plní
vždy s obětavostí své povinnosti plynoucí
z Paktu o Společnosti národů, máme
také právo žádati od každého
člena společenství národů,
aby plnil vůči nám své povinnosti.
(Výborně!)
Ale my máme také spojenecké smlouvy s Malou
dohodou, která, doufám, už zapustila pevné
kořeny v systému střední Evropy. Máme
vedle toho spojenecké obranné smlouvy proti vyprovokovanému
útoku s Francií a se Sovětským svazem.
Uznáváme velmocenské postavení Německa
a Italie, a i když s nimi máme mnohé zájmy
společné, a společně jsme s Italií
bojovali ve světové válce, nechceme, aby
na místo hegemonie rakouské monarchie nastoupila
nějaká hegemonie jiná. Také myslím,
že není výpočet evropských velmocí
Německem a Italií vyčerpán. Je zde
Francie a je zde Sovětský svaz a tvrdím,
že přes tyto země a státy
odhodlané hájiti mír a status quo Evropy.
jak byl spravedlivě vytvořen světovou válkou.
nelze v Evropě přejíti k novému pořádku.
(Výborně!) Zůstáváme
bezpodmínečně věrni našim spojeneckým
svazkům a nepřejeme si, aby vznikaly sebemenší
pochybnosti o naší spojenecké politice. Jsme
přesvědčeni, že Sovětský
svaz - a navštívil jsem také Sovětský
svaz - přes všecky nesnáze, které ve
svém revolučním varu měl a v podstatě
dnes ještě překonává, se vyvíjí
ve velkou lidovou demokracii, oddanou míru, a jsem zejména
přesvědčen, což je důležitější
v dnešní době, že Sovětský
svaz nejen chce, ale také může, a na sto procent,
své závazky plynoucí ze spojeneckých
smluv splniti. (Výborně!)