Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávam slovo ďalšiemu rečníkovi,
pánu posl. J. Sedláčkovi.
Posl. J. Sedláček: Slavná sněmovno!
Ujímám se slova k osnově zákona o
úsporných opatřeních personálních,
abych tu tlumočil stanovisko klubu národního
sjednocení tímto prohlášením:
"Všechna úsporná opatření
personální byla usnesena a provedena na základě
vládních nařízení, která
byla několikráte prodlužována a kryta
zmocňovacím zákonem. Poslední vládní
nařízení z 18. prosince 1936 o úsporných
opatřeních personálních bylo prodlouženo
jen do 30. června 1937.
Mezi tím soudcové, opírajíce se o
§ 97, odst. 2 úst. listiny, namítali, že
jejich služební a tudíž také platové
poměry musí býti upravovány zvláštním
zákonem a že nestačí pouhé vládní
nařízení kryté zmocňovacím
zákonem. Nejvyšší správní
soud se přiklonil ke stanovisku soudců a rozhodl,
že úsporná vládní nařízení
personální se nemohou vztahovati na soudce, poněvadž
jejich služební a tudíž také platové
poměry musí býti upravovány zvláštním
zákonem. Pokud se týká ostatních veřejných
zaměstnanců, pro něž není zvláštního
ustanovení v ústavní listině, tam
byla uznána úsporná opatření
vlády za dostatečně krytá vládním
nařízením.
Za jednání výborových minulých
dnů došlo podle sdělení nám učiněného
k dohodě se zástupci soudců v tom smyslu,
že srážky platové za r. 1934 budou soudcům
vráceny a náhradou za srážky v r. 1935
a 1936 zavádí se podle části II návrhu
zákona o úpravě některých platových
poměrů soudců se zřetelem k úsporným
opatřením personálním pro soudce v
činné službě zvláštní
do pense započitatelný přídavek ročně
1800 Kč, který se vyplácí v měsíčních,
předem splatných lhůtách zároveň
se služným a nepodléhá srážkám.
Pokud se týče soudců, kteří
odešli do výslužby v r. 1935 a 1936, bude prý
o náhradě jednáno zvláště.
Není toho mnoho, čeho dosahují soudcové
při nesmírném významu tohoto stavu
pro neodvislost a stabilitu práva ve státě,
když na druhé straně v části
prvé zákona o úpravě některých
platových poměrů soudců se zřetelem
k úsporným opatřením personálním
zavádějí se s platností od 1. ledna
1937 všechny srážky platové, jak mají
platiti pro všechny veřejné zaměstnance.
Je nutno zde veřejně zdůrazniti, že
veřejní zaměstnanci byli válkou a
poválečnými poměry v republice nejtížeji
dotčeni. Uvažte, že na př. vysokoškolák
řádně aprobovaný měl ještě
koncem r. 1918 a začátkem r. 1919 měsíčního
platu 376 Kč a k tomu případně ženu
a dítě! Při tom metrák obilí
stál nejméně 800 Kč. Není divu,
že řada skromných a poctivých veřejných
zaměstnanců, neměla-li pomoc od rodiny, umírala
v pravém slova smyslu hlady. Pak došlo k úpravě
platů všech veřejných zaměstnanců.
avšak při rychlém poklesu hodnoty koruny v
době inflace byla každá úprava platová
znehodnocena dříve, nežli byla veřejným
zaměstnancům vyplacena. Teprve Rašínova
hospodářská opatření postavila
veřejné zaměstnance a zaměstnance
se stálými platy vůbec na pevnější
základnu stabilisováním měny a zastavením
stoupající drahoty.
Bohužel v žádné kategorii veřejných
zaměstnanců, kteří trpěli a
pracovali poctivě a oddaně v nejtěžších
chvílích státu, a to v době, kdy tak
mnozí v republice, ať už oprávněně
nebo neoprávněně, dosti toho od státu
chtěli a natahovali ruce, nebyly zhodnoceny a valorisovány
požitky podle tehdejších drahotních poměrů
a podle státního drahotního indexu. Platy
veř. zaměstnanců zůstaly a zůstávají
hluboko pod drahotním indexem státu.
Když však přišla doba hospodářské
krise, byli to zase veřejní zaměstnanci první,
jimž se řeklo, že je nutno přinést
oběti na záchranu měny Československé
republiky a pro stabilisaci státního hospodářství.
A veřejní zaměstnanci souhlasili, když
se jim zvláště prohlásilo, že nedojde
ani k znehodnocení měny ani k vzestupu drahoty.
Od prvých srážek platových došlo
však k řadě dalších úsporných
platových opatření a srážek a
k zvýšení povinností daňových
a příspěvkových. Měna Československé
republiky byla dvakráte znehodnocena a došlo k dalšímu
značnému stoupání drahoty. Sliby a
předpoklady srážek nebyly ani splněny
ani dodrženy, avšak srážky trvají
dále. Kvitujeme i tu trochu, které se dostalo veř.
zaměstnancům 1. dubna 1935 zmírněním
srážek a snahu zmirňovati tyto srážky
dále počínajíc 1. červencem
t. r., s platností od 1. ledna 1937, žádáme
však, aby zmirňování srážek
týkalo se nejen pragmatikálních veř.
zaměstnanců, nýbrž také zaměstnanců
nepragmatikálních, všech zřízenců
a dělníků, pokud byly úsporné
srážky z jejich platu také prováděny.
Nám však toto všechno nestačí,
neboť po špatných zkušenostech nemáme
již důvěry, a jest nám to při
dnešní drahotě příliš zdlouhavé.
Žádáme úplnou restituci, obnovení
všech platových zákonů v plném
rozsahu a zrušení všech srážek. S
tím, o čem zde hovořil pan kol. Bergmann,
že je nutno revidovati platový zákon, souhlasiti
není možno, poněvadž nejdříve
je potřeba restituce a nikoli revise, která by případně
všechny srážky a křivdy stabilisovala
novým revidovaným platovým zákonem.
Nejdříve restituci v plném rozsahu všech
práv veř. zaměstnanců z platového
zákona a pak teprve prováděcí nařízení
k jednotlivým oddělením platového
zákona a konečně snad teprve revisi tam,
kde by se ukázalo, že je nutná.
Ukázali jsme při jednání rozpočtovém
a při jednání o státní účetní
uzávěrce za r. 1935 velmi názorně
na číslech, že by to šlo, kdyby jen státní
podnikání na př. bylo pevněji a neváhám
říci také do určité míry
i odpovědněji řízeno a tam hospodařeno.
Rádi uznáváme tu malou výhodu soudců,
které oni dosahují, avšak s platovými
srážkami a prodlužováním bídy
veřejných zaměstnanců za nynějších
drahotních poměrů nemůžeme souhlasiti
a nesouhlasíme, a proto také pro tuto osnovu, která
nám byla předložena, hlasovati nebudeme."
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Ku slovu nie je už nikto prihlásený, rozprava
je skončená.
Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi výboru ústavne-právneho,
p. posl. dr Marešovi.
Zpravodaj posl. dr Mareš: Slavná sněmovno!
Je třeba konstatovati, že žádný
z pánů řečníků neměl
podstatné námitky proti osnově, nevzpíral
se přiznání a doznání, že
úprava soudcovského platu v tomto směru je
žádoucí a že také právní
úprava celé této materie odpovídá
právnímu citu celé slavné sněmovny.
Pokud zde byly námitky předneseny, dotkly se jaksi
tota, uznávaly úpravu in parte, ale měly
na mysli úpravu veškerých platů státních
a veřejných zaměstnanců vůbec.
V tomto směru ovšem nelze než poukázati
na budoucí vývoj, zejména na hospodářský
vývoj věcí. Pokud se týče vývodů
p. posl. J. Sedláčka, tu třeba zdůrazniti,
že není dobře možno takto odůvodniti
hlasování proti vzhledem k tomu, že nejde jenom
o část hmotné úpravy soudcovských
platů, nýbrž také o regulaci právní
a že odpírání uznání jedné
části ještě nikterak neospravedlňuje
pak postoj vůči celku.
Celkem můžeme uvítati debatu jako zásadní
souhlas s osnovou, i když, jak opakuji, tu byla vyslovena
přání po odbourání srážkového
systému vůbec a po celkové úpravě
platů státních zaměstnanců.
Nemám, co bych k vývodům, které jsem
již přednesl úvodem, ještě připojil,
a prosím, aby slavná sněmovna přešla
přes námitky, které snad v některém
směru zde byly předneseny, a osnovu přijala.
(Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi výboru soc.-politického,
p. posl. dr Suchému.
Zpravodaj posl. dr Suchý: Slavná sněmovno!
Poněvadž v rozpravě nebyly vzneseny žádné
zásadní námitky proti předložené
osnově, připojuji se k prohlášení
pana referenta výboru ústavně-právního
a prosím znovu, aby slavná sněmovna osnovu
přijala. (Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Ďalší doslov má pán zpravodajca
výboru rozpočtového, p. posl. Bergmann.
Zpravodaj posl. Bergmann: Slavná sněmovno!
V debatě dotkl se p. kol. J. Sedláček
mých vývodů. Zdá se, že asi dobře
nepochopil, co jsem zde uvedl, jestliže se domnívá,
že nepředpokládám pro případ
revise platového zákona samozřejmé
splnění možného technického předpokladu
restituce platů podle platového zákona.
To je pro mne samozřejmostí, že napřed
musí nastati tato restituce, ale vzhledem k tomu, že
jednání o revisi platového zákona
vyžádalo by si velmi dlouhé doby, z čehož
máme zkušenosti, proto jsem zde nadhodil tuto otázku,
abychom již nyní se začali zabývati
tímto problémem, poněvadž mám
obavy, že dáme-li si na čas, celá administrativa
se nám za chvilku zhroutí pod následky, které
vyvolal ne platový zákon sám, nýbrž
jeho mnohdy nešťastné provádění.
Doporučuji, aby posl. sněmovna tuto osnovu schválila.
(Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Nebude-li námietok, odložím hlasovanie
o tomto odstavci poriadku a pristúpime k prejednávaniu
odstavca ďalšieho. (Námitky nebyly.)
Námietok niet.
Budeme tedy prejednávať odstavec 3 poriadku, ktorým
je:
3. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 1009)
o změně a doplnění některých
právních ustanovení o poplatcích a
jiných dávkách (tisk 1025).
Zpravodajem jest p. posl. Hrubý. Dávam mu
slovo.
Zpravodaj posl. Hrubý: Slavná sněmovno!
Po velkých a důležitých předlohách,
jako byl návrh občanského zákona,
civilního práva a právě projednávaná
osnova o branné výchově, předkládá
vláda návrh zákona, jímž se mění
a doplňují některá ustanovení
o poplatcích a jiných dávkách.
Jistě bylo by nejúčelnější,
kdyby bylo předloženo celé souborné
dílo, novelisace celého poplatkového práva,
které dnes již vyniká jen úctyhodným
stářím, ale nikoliv účelností,
jednoduchostí a zejména ne spravedlností.
Jeho začátky sahají až do 15. století
a daň dědická a taxy jsou od r. 1759. Během
pozdější doby byla snaha přizpůsobiti
poplatkové právo časovým potřebám.
Tak v Rakousku
od r. 1812 bylo jednáno o reformu poplatkového práva,
ale jednání toto trvalo až do r. 1840, tedy
28 let, což doufám, že nebude pro nás
vzorem a že naše finanční správa
v tomto směru tak dlouhý termín pro vypracování
novelisace zákona nebude potřebovati.
Výsledkem reformy byl patent kolkovní a taxovní
ze dne 27. ledna 1840, jenž snažil se spojiti různorodé
dávky a poplatky. Zásah však nebyl právě
šťastný a proto záhy po jeho vydání
bylo pomýšleno znovu na jeho reformu a zmírnění
dávek.
Tato dobrá vůle byla však znemožněna
výdaji na válku italskou, zestátněním
správy soudní a vyvazením pozemkovým
r. 1848 a místo snížení poplatků
nastala tendence opačná.
Došlo k novým úpravám, jichž výsledek
byl ten, že byla zavedena řada poplatků a dávek
a zvýšeny sazby odbourané r. 1840. Zvyšovací
tendence poplatků a dávek projevila se nejvíce
právě v době velké francouzské
revoluce, kdy ve Francii byly zavedeny převodní
poplatky ve formě dávky rejstříkové,
která nejvíce postihovala majitele realit a hlavně
zemědělce.
Je zajímavé, že každý hospodářský
otřes, ať válka či krise, nejvíce
postihoval držitele viditelného majetku reálného.
Musím podotknouti, že finanční správy
však vždy po ulevení krise ulehčovaly
zemědělským poplatníkům, jako
na př. Rakousko samo zákonem č. 74/1901,
jímž stanovilo, že při převodech
zemědělského majetku mezi příbuznými
platil se poplatek 1%, u nemovitostí v hodnotě 30.000
korun rakouských a při nemovitostech vyšší
hodnoty 1 1/2%. Pro převody nemovitostí vzdělávaných
osobně vlastníkem a jeho rodinou do hodnoty 500
korun rak. bez poplatků, při hodnotě 10.000
korun rak. poplatek 1/2%.
Válka však znovu postihla zemědělce
a r. 1916 byla zavedena říšským zákonem
č. 281 přirážka 25% z úplatných
převodů.
Poválečné hospodářství
Československé republiky vyžádalo si
miliardových nákladů, z nichž velká
část byla také přesunuta na držitele
reálného majetku zákonem čís.
31 z roku 1920, jímž byly sazby převodních
poplatků značně zvýšeny a úlevy
přiznané za Rakouska zrušeny. Rovněž
tak zákonem čís. 337/1921 byly zvýšeny
sazby daně z obohacení.
Úpravy tyto vyžádaly si stamilionových
obětí a to právě u držitelů
majetku reálného. Je samozřejmé, že
v nynější době a zvláště
za krise se široké vrstvy zemědělské
dožadovaly revise zákona o převodních
poplatcích a daně z obohacení, poukazujíce
oprávněně na to, že za současné
dlouho trvající těžké hospodářské
tísně, která úplně podlomila
platební schopnost zejména zemědělského
podnikání, staly se pro ně poplatky z převodu
nemovitostí a daň z obohacení dávkami
neúnosnými a tím i jednou z hlavních
příčin katastrofálního zadlužení
zemědělského majetku.
Musíme si také uvědomiti, že z přirozené
povahy zemědělského podnikání,
spočívajícího na vlastnictví
půdy, plyne, že poplatky z převodu nemovitostí
spolu s daní z obohacení jsou vlastně z nejdůležitějších
a nejtíživějších dávek zemědělských.
Je tudíž na místě, dožadují-li
se zemědělci, aby tyto dávky, jež i
v dobách normálních znamenaly pro ně
neúměrné zatížení. byly
nově upraveny s ohledem na změněné
hospodářské poměry a aby jejich výše
byla přizpůsobena oslabené platební
schopnosti zemědělcově.
K odůvodnění nezbytné potřeby
nové úpravy zmíněných dávek
poukazuje se hlavně na tyto okolnosti: Především,
pokud se týče poplatku z převodu nemovitostí,
odůvodňuje finanční teorie jeho vybírání
tím, že stát zdaňuje zisk vzniklý
stoupáním ceny pozemků, t. j. pozemkové
renty. Tento zisk projevuje se však prakticky až při
prodeji nemovitostí. Při převodech zemědělských
usedlostí je pravidlem, že půda a celý
nemovitý majetek přechází z generace
na generaci a stoupání pozemkové renty je
jen teoretickou fikcí a nemůže proto býti
důvodem k vybírání poplatků
u takovýchto převodů.
Dalším účelem převodního
poplatku je zachytiti větší platební
schopnost toho, kdo koupí nemovitosti investuje svůj
kapitál do hodnoty poměrně trvalé.
Avšak ani tento předpoklad větší
platební způsobilosti není dán při
převodech zemědělských nemovitostí,
které, jak jsem již uvedl, zpravidla zůstávají
v rodině a přecházejí na nového
nabyvatele buď úmrtím nebo odchodem dosavadních
majitelů na odpočinek. V takových případech
je naopak poplatníkova platební schopnost velmi
oslabena. uváží-li se, že mladý
zemědělec, přebírající
hospodářství, je finančně přetížen
různými výdaji, na př. výplatou
podílu sourozencům, poskytováním výměnku,
po případě i pohřebními výlohami,
opatřením nezbytných provozovacích
prostředků pro hospodářství
a j.
Při posuzování otázky převodních
poplatků nesmí býti přehlédnuta
ani skutečnost, že zisky z pozemkové renty
jsou zachyceny již dávkou z přírůstku
hodnoty nemovitosti i daní důchodovou, takže,
je-li poplatek z převodu zemědělských
nemovitostí přece uzákoněn, musí
býti nízký a tak přizpůsoben,
aby vyhovoval potřebám zemědělské
výroby, hospodaření na půdě
celých generací a sociálním podmínkám
malých a středních usedlostí.
Převodní poplatek v dnešní úpravě
těmto zásadám naprosto nevyhovoval a zejména
svou nepřiměřenou výší
ztěžoval přechod majetku se starší
generace na mladší. Všechny tyto nepříznivé
účinky se nesnesitelně stupňují,
přistoupí-li k převodnímu poplatku
ještě daň z obohacení, o které
platí obdobně totéž, co bylo řečeno
o převodním poplatku.
Jsme si vědomi, že nová úprava, jak
ji předkládá vláda, nebude vyhovovat
a že by bylo nutno, aby byla provedena reforma celého
poplatkového práva jako celku. Ale tento způsob
řešení by si byl vyžádal delší
dobu, proto z toho důvodu a také se zřetelem
k finančnímu postavení státu neuplatňovalo
se zatím provedení reformy v plné šíři,
jak toho poměry nesporně vyžadují, nýbrž
omezuje se na spravedlivé zmírnění
oněch ustanovení, jež ve svých důsledcích
na zemědělce i jiné majitele realit nejvíce
doléhají.
V návrhu vládním přihlíží
se především ke zvláštnímu
rázu malých usedlostí zemědělských
a malých domků. Účelem této
osnovy je řešiti úpravu převodních
poplatků při převodu menších
zemědělských usedlostí a domků,
neboť tyto mají své zvláštní
postavení v hospodářském životě.
Malé podniky jsou po většině obdělávány
vlastníkem a jeho rodinou, takže bývají
často jen pracovní příležitostí
a zabezpečují pouze skrovnou existenci. Stává
se často, že celá rodina pracuje řadu
let pospolitě, avšak nemovitost obdrží
jenom jeden člen rodiny, který pak musí převzíti
závazek jednak vybaviti sourozence a jednak poskytnouti
starým rodičům doživotní výměnek.
Vývoj poměrů ukázal, že uvedená
břemena vyskytují se pravidelně, takže
vybírání poplatku nemovitostního z
hrubé hodnoty nemovitosti spolu s daní z obohacení
stalo se při dosavadních sazbách velmi tíživým.